Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rookie behöver råd!

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS1 (Surroundhögtalare) 1 8,89 (36) Inga priser
KEF iQ3 (Surroundhögtalare) 1 8,59 (16) Inga priser
B&W CM1 (Surroundhögtalare) 3 9,15 (38) Inga priser
31 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
* Officiell Tråd - KEF iQ-serien * (446 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
ROTEL RA-12 tillräcklig för B&W CM1? (11 inlägg) 8 år sedan
Vilka högtalare till marantz nr1403 (15 inlägg) 10 år sedan
Monitor audio Rx1 eller B&W Cm1 (34 inlägg) 12 år sedan
B&W utökar CM-serien (152 inlägg) 13 år sedan
Billiga B&W CM1 i England (64 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Vilken center passar till Monitor Audio RS1 (8 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1 (33 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 14 år sedan
Sub till B&W CM1 (8 inlägg) 14 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 14 år sedan
NAD C355 vs Rotel RA-06 (4 inlägg) 14 år sedan
Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spänn!? (43 inlägg) 15 år sedan
B&W CM1 (90 inlägg) 15 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99.25 eller B&W CM1 (4 inlägg) 16 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan
Stativare för 4000 eller 14000? (26 inlägg) 16 år sedan
Reciver till B&W CM1 (3 inlägg) 17 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
B&W´s nya CM1 (38 inlägg) 17 år sedan
Låt fantasin flöda för 20.000! (59 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 02 januari 2007 - 21:02

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ytterligare en rookie som behöver råd från de som kan mer om ämnet ljud. :rolleyes:

Det finns ju hur mycket som helst där ute och det är inte lätt att lyssna på allt vad gäller hur vissa saker passar ihop och vad som låter bra. Skönt att det finns trevliga människor som orkar ta sig tid med musikälskande amatörer som en annan.

Har ett vardagsrum på ca 20 kvm som behöver fyllas med ljud. Prioritet är musik men jag vill även ha hembio så jag kommer att komplettera med center i samma serie som stativarna samt sub och bakkanaler och hoppas på att klara mig under 25 000 totalt. Då behöver jag även receiver och DVD. Kanske är begagnat något man kan titta närmare på.

Med tanke på hur rummet ser ut så kommer det nog att funka bäst med stativare och jag har fastnat för tre stycken nämligen

Monitor Audio RS1
B&W CM1
KEF iQ3

Har lyssnat på B&W och blev mycket imponerad av ljudet från de små krabaterna men misstänker att de kräver sin förstärkare. Membranen fladrade rätt ordentligt med den Denon receiver de använde (10 000 kronorsklassen). Är de svårdrivna?

De andra två har jag ännu inte lyssnat på men har lyssnat på KEF iQ7 och iQ9 och tyckte om ljudet de presterade. MA ska ju vara mycket bra men var inte jätteimponerad av RS6 (nu blir man väl ihjälslagen :rolleyes:) De kanske bara inte passade mig. Ljud är ju väldig subjektivt.

Några kommentarer på dessa högtalare? Någon som är att föredra framför den andra? De sägs ju alla vara bra stativare.

Vad tror man om reciver. Känner inte för att lägga 15' på en stärkare och tror nog inte det behövs heller. Har sett att Sonys STR-DA1200ES har fått bra kritik både vad gäller musik och film. Funkar den till högtalarna ovan? För klen? Är jag för snål? Har ni någon annan receiver att rekommendera?

Håller tummarna för att någon orkar hjälpa en velputte!
Per

#2

Postad 02 januari 2007 - 22:03

hellyarp
  • hellyarp
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Köp CM1:or helt fantastiska!

#3

Postad 02 januari 2007 - 22:14

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jo jag tyckte det med.

Vad driver du de med? Som sagt... tyckte det verkade som att de var rätt tuffa för stärkaren och har nog läst något liknande med om jag inte minns fel?

#4

Postad 02 januari 2007 - 22:24

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det råder väldigt många delade meningar här på forumet om tungdrivna högtalare och effektsvaga förstärkare. Jag tillhör den skaran som tycker att B&W visst ska kunna drivas med en svag NAD förstärkare exempelvis. Körde 603 på en gammal NAD C340. Prövade att köra med en större Rotel förstärkare, men jag tyckte skillnaden var minimal om ens någon. Så tycker du att det låter bra med en svag förstärkare så kör på det. Det är ju ialla fall du som ska lyssna och njuta av anläggningen.

#5

Postad 02 januari 2007 - 22:35

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jepp... som jag nämnde innan... ljud är ju väldigt subjektivt.

Tror ni att det skulle funka med Sonys STR-DA1200ES eller Marantz SR5001 till de tre stativarna eller är någon viss förstärkare att föredra till respektive högtalare?

#6

Postad 02 januari 2007 - 23:03

Unregistered7c1449d5
  • Unregistered7c1449d5
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag skulle inte snåla på recievern, om du någongång känner för att dra på så är det inte säkert att din reciever riktigt hänger med i svängarna och du får en väldigt oren signal. Och en annan grej, när du väl köpt dina prylar så kommer intresset börja växa, och du kommer vilja uppgradera och byta ut saker, då kanske det är värt någon tusing extra att slippa byta reciever så att du kan gå på dyrare och mer välljudande högtalare direkt.

Men som sagt, jag är fortfarande amatör så det är säkerligen många som har bättre tips än mina ovan :rolleyes:

#7

Postad 03 januari 2007 - 10:18

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hmm... jo det är väl kanske så. Man är väl för snål helt enkelt :rolleyes: Får väl försöka hitta bakkanaler och sub begagnat för att få ner totalen. Begagnat verkar ju vara ett bra alternativ om man hittar någon seriös människa att köpa av.

Är det någon som har ett tips på bra surroundförstärkare till dessa tre högtalare?

#8

Postad 03 januari 2007 - 10:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Köp CM1:or helt fantastiska!

<{POST_SNAPBACK}>


Hur tyckte du de lät i jämförelse med de andra? Styrkor och svagheter?

#9

Postad 03 januari 2007 - 12:10

Unregistered7c1449d5
  • Unregistered7c1449d5
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Jag skulle inte snåla på recievern, om du någongång känner för att dra på så är det inte säkert att din reciever riktigt hänger med i svängarna och du får en väldigt oren signal. Och en annan grej, när du väl köpt dina prylar så kommer intresset börja växa, och du kommer vilja uppgradera och byta ut saker, då kanske det är värt någon tusing extra att slippa byta reciever så att du kan gå på dyrare och mer välljudande högtalare direkt.

Men som sagt, jag är fortfarande amatör så det är säkerligen många som har bättre tips än mina ovan :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom jag inte lyssnat på dessa högtalare så kan jag inte ge dig tips om en matchande förstärkare, men mitt tips är att kolla och jämför Onkyo, Marantz, Denon, Nad, Yamaha, Pioneer eller H/K i liknande prisklasser.

I Hemmabio nr 11/06 så jämför de 4 st 7-kanaliga recievers för mellan 4000-5000. och i Hifi & Musik nr 7-8/06 så testar de 9 golvhögtalare i ungefär samma prisklass. Kanske lite väl billigt men kanske ändå kan vara värt att ta en titt.

#10

Postad 03 januari 2007 - 12:11

global
  • global
  • Lärjunge

  • 424 inlägg
  • 0
När det gäller surroundstärkare till dessa två så skiljer det sig på den punkten att de låter olika och cm1orna är betydligt mer tungdrivna.

#11

Postad 03 januari 2007 - 13:07

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Jag skulle inte snåla på recievern, om du någongång känner för att dra på så är det inte säkert att din reciever riktigt hänger med i svängarna och du får en väldigt oren signal. Och en annan grej, när du väl köpt dina prylar så kommer intresset börja växa, och du kommer vilja uppgradera och byta ut saker, då kanske det är värt någon tusing extra att slippa byta reciever så att du kan gå på dyrare och mer välljudande högtalare direkt.

Men som sagt, jag är fortfarande amatör så det är säkerligen många som har bättre tips än mina ovan :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom jag inte lyssnat på dessa högtalare så kan jag inte ge dig tips om en matchande förstärkare, men mitt tips är att kolla och jämför Onkyo, Marantz, Denon, Nad, Yamaha, Pioneer eller H/K i liknande prisklasser.

I Hemmabio nr 11/06 så jämför de 4 st 7-kanaliga recievers för mellan 4000-5000. och i Hifi & Musik nr 7-8/06 så testar de 9 golvhögtalare i ungefär samma prisklass. Kanske lite väl billigt men kanske ändå kan vara värt att ta en titt.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok... man tackar... det är noterat. Verkar även om att det råder lite delade meningar om vad som är tungdrivet och inte men är nog själv av samma uppfattning som global, att de är mer tungdrivna.

Med tanke på att det säljs så många av dessa högtalare så borde det ju finnas en och annan själ där ute som faktiskt kör en surround receiver till någon av dessa högtalare. Jag tar gärna emot handfasta tips från någon som har testat en receiver i klassen 5000-7000 och hur det funkar ihop med högtalarna i fråga.

#12

Postad 03 januari 2007 - 18:39

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Jag har B&W cm1 och har kört dom med en H/K avr 435:a.
Att H/K:n orkar med dom råder inga som helst tvivel.
Däremot tycker jag inte matchningen är speciellt lyckad.
cm1:orna är ganska så varma och med h/k's lite dova och lodness aktiga ljud blir det lite kaka på kaka enligt mina öron.
Jag har nu lämnat flerkanaligt för femtioelfte gången och kör bara 2 kanaler.
Kör nu med rotel vilket passar helt perfekt till cm1:orna.
Synergi effekten är total.
Rotels strama effekt resurser passar som handsken.
Försök att hitta en beggad rotel rsx 1056/57 är mitt råd till dig.

Mvh Mucke

#13

Postad 03 januari 2007 - 19:50

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
CM1:orna vann EISA AWARDS 2006/2007, det säger en hel del om vad de presterar. Jag har inte hört dem än men jag har B&W:s XT2:or vilket jag skulle kunna tänka mig ligger mycket nära CM1:orna i ljudbilden. Elementen är i båda högtalarna är samma, även grundkonstruktionen.

B&W är ju som du säkert redan vet ett hifi märke av allra högsta kvalitet, av den anledningen är det ett solklart alternativ om du sätter musik framför hemmabio. Enligt mig är B&W bäst i världen just på högtalare när det gäller musik.
Jag kan nästan lova (utan att säkert veta) att högtalarna är något tungdrivna. Men det finns säkert förstärkare/recievers i din prisklass som duger utomordentligt bra. Du skulle tex. kunna kika på Denon AVR-1907 för strax under 5000 kr om du vill pröva på hemmabio framöver. Den ligger på 7x85W och B&W rekommenderar 30- 100W till CM1:orna.

För övrigt kan jag säga att B&W fungerar mycket bra tillsammans med Denon.

Jonsod

#14

Postad 03 januari 2007 - 21:05

misc100
  • misc100
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Om man endast väljer mellan dessa tre så lägger jag min röst klart på CM1.

#15

Postad 03 januari 2007 - 21:44

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Verkar som att B&W är lite av en favorit och jag måste ju säga att de är mycket imponerande.

Klarar de även av lite mer tyngd i musiken som tex hiphop eller rnb? Lyssnar på lite sådant med även om det inte är huvuddelen.

Denon och Rotel minsann. Har även hört Pioneer och Marantz som tänkbara kandidater. Roteln verkar ju minst sagt stadig, men det är ju en jädrans massa pengar. Kollade runt lite och har i alla fall inte just nu hittat någon begagnad. Köper jag en ny så blir det plastburkar från Philips för att klara budgeten :D

Tips om vart man bör leta? Tycker det är svårt att hitta bra ställen på nätet för begagnad hifi / hemmabio.

#16

Postad 03 januari 2007 - 22:38

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
[QUOTE]Du skulle tex. kunna kika på Denon AVR-1907 för strax under 5000 kr om du vill pröva på hemmabio framöver. Den ligger på 7x85W och B&W rekommenderar 30- 100W till CM1:orna.

Skönt att höra att B&W tycker att de kan drivas av relativt klena förstärkare. Då är jag inte ensam om att tycka det :D .

Du blir nog säkert jättenöjd med Denon 1907:an. Tycker nog också att CM1:orna är helt klart bäst och då inte bara med tanke på de är klart dyrast. Det är helt klart mest hifi i de. Plus att de är sanslöst snygga.

#17

Postad 03 januari 2007 - 22:55

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Haha... :D ... ja nog råder det delade meningar allt. Det verkar vara det enda som är bombsäkert.

Jag får nog se till att pallra mig iväg och lyssna på alla tre men vet faktiskt inte själv hur det ska kunna bli så mycket bättre än CM1.

Någon som vet om dessa högtalarna har bra spridning? Det är lite klurigt att få till optimala förhållanden i en lägen het.

Någon som kör en sub till? Den kanske kan behövas i en hemmabio. Vad rekommenderas i så fall?

#18

Postad 04 januari 2007 - 11:31

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Jo, det gör det, av helt naturliga skäl. Det förekommer nämligen mycket stora skillnader mellan B&W:s högtalarserier vad gäller hur tungdrivna de är. Jag själv har XT-serien, XT4:orna i denna serie är enligt tyska AUDIO de mest tungdrivna högtalarna de testat medan t.ex. B&W:s toppserie, 800-serien faktiskt är relativt lättdrivna enligt samma källa.

Och thomas79 med flera...
Hur tungdrivna ett par högtalare är har absolut ingenting med hur många watt som rekommenderas till högtalarna. Det är svårt att få uppgifter om detta men om man laddar ned tyska AUDIO:s "bestenliste" mot en avgift så har dom med ett AK-värde på alla testade högtalare, förstärkare och recievers. Detta AK-värde motsvarar hur tungdrivna högtalarna är, samt hur mycket ström recievrarna och förstärkarna mäktar med att avge.
Som sagt har absolut inte något med watt att göra, blanda inte ihop dessa.

Och PerL...
Känns lite som du får mersmak. En bra hifi sub kompleterar garanterat ett par CM1:or då dessa saknar riktiga baselement. Men en bra hifisub kostar en del... Mitt råd är att du åker runt och provlyssnar på stativare och subbar, skapa dig en egen uppfattning om vilken kvalitet du får för pengarna och kör sedan på det.
Förresten, du behöver inte oroa dig om vilken musik CM1:orna klarar spela, kan garantera att de har full kontroll på allt du kan tänka dig. B&W är proffs på just musik...
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 04 januari 2007 - 11:54.


#19

Postad 04 januari 2007 - 11:45

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jonsod76: Det är det jag menar. Att man kan driva högtalare som dippar i impedancen lågt på ett bra sätt även med hyfsat billiga förstärkare. Som inte är strömstarka och som inte dubblerar effekten ända ner till 1ohm. Om man spelar på moderata nivåer såsom jag och jag gissar många med mig.

#20

Postad 04 januari 2007 - 16:07

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Cm1:orna dippar som lägst 5,1 ohm.

Mvh Mucke

#21

Postad 04 januari 2007 - 16:55

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ja... och där var jag borta :)

Det blev visst lite överkurs för mig. Rookie som sagt. Borde nog läsa på lite mer. Nu har jag något att göra ikväll.

Hur var det med spridningen på dessa skönheter? Någon som har koll på det? Det fina med iQ3 är ju att de har bra spridning. Har CM1 också bra spridning?

#22

Postad 04 januari 2007 - 17:59

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Ja då är det bara att köra på. Det klarar 1907:an bra. Jag har tyvärr inte lyssnat på CM1:orna så med spridningen kan jag inte hjälpa dig med... Mina gamla 603 hade var ganska punktformiga, inte så mycket spridning på. Kanske de kör på i samma stil med CM1?

Jonsod: Hur låter XT4:orna med Denonen?

#23

Postad 04 januari 2007 - 18:35

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
1907 verkar inte ha HDMI in-/utgångar vilket jag inte skulle ha något emot att ha. Synd.

Hur vet man att 1907 funkar genom att veta att CM1 dippar som lägst 5,1 ohm. Kanske en dum fråga men ändå...

#24

Postad 04 januari 2007 - 18:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Ett kort svar efter att ha läst din tråd

En DENON AVR-2307 är precis vad du behöver. Med denna kan du dessutom
biampa dina CM-1 or som är ett ypperligt alternativ. ( den har dessutom HDMI )

Fördelen är att du kan lyssna på denna kombinationen i samma affär
om vi nu skall vara positivt inställda till HiFi klubben :)

MaVeRiC ;)

Redigerat av Unregistered1103, 04 januari 2007 - 18:45.


#25

Postad 04 januari 2007 - 20:51

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Har läst på lite och den verkar ju vara en vettig stärkare. Detta med välljud är inte bara smått beroendeframkallande... det är även en fin hobby att ha om man är sugen att banta plånboken som aldrig förr. 2307 verkar ligga runt 8 och rosar inte marknaden som begagnad. Dessutom vill B&W ha rätt bra betalt för CMC (5300:-). Detta innebär tyvärr att vi åter igen spränger en budget som redan justerats ett par gånger :)

Som sagt... vore ju fint att hitta lite av prylarna begagnade men varken högtalarna eller stärkaren verkar vara lätta att hitta på beg marknaden. Tips om vart man kan leta? Har kollat hifimagasinet.com.

#26

Postad 04 januari 2007 - 21:01

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Både B&W-högtalarna och Denonen är ganska nya på marknaden så det är ju inte konstigt att de inte finns begagnade än. Dessutom är det trots allt relativt få människor som köper så dyra grejor i vårt lilla land. :)

#27

Postad 04 januari 2007 - 21:35

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jepp... det är väl så antar jag. Har du något tips på vart man kan leta efter begagnat?

#28

Postad 04 januari 2007 - 21:41

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
thomas79... hur vet man att 1907 funkar genom att veta att cm1 dippar som lägst 5,1 ohm. Kan vara bra att veta inför ett stärkarval oavsätt vilka högtalare man väljer.

Vore kanon om du kunde svara på det.

F..n... vilken rookie man känner sig som... men vi är ju alla barn i början :)

#29

Postad 04 januari 2007 - 22:13

Unregistered346f2a60
  • Unregistered346f2a60
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag letade också efter CM1orna på beg. marknaden när jag skulle inhandla. Men eftersom jag inte hittade en endaste annons under de veckorna samt 3 månader bakåt i tiden fick det dessvärre bli att köpa dom nya.

Dock måste jag säga att jag är väldigt nöjd med dom. B&W brukar inte vara kända för att vara speciellt prisvärda men den här serien är ett undantag.

Lycka till med köpet.

#30

Postad 04 januari 2007 - 22:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Om budgeten sprack på detta har jag inget annat råd än att du får sänka kraven
till att ta ett billigare budgetpaket hos Hifiklubben med consept högtalare och 1907

Eller att du går in i en typ BRL affär och köper någon billig Yamaha, Pioneer eller H&K
De alternativen jag gav dig innan, är budget och under dessa priser finns
det bara beg eller vanliga Stormarknadsprodukter. Dvs de säljs inte i "auktoriserade"
hifibutiker. Känns hårt att säga det, men det är den bistra verkligheten.

Såg sedan att det inte var CM-1 du tittat på, för dem kostar 7.500 kr

Lycka till :)

MaVeRiC :)

Redigerat av Unregistered1103, 04 januari 2007 - 22:23.


#31

Postad 04 januari 2007 - 22:43

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Något annat man kan göra är ju att justera budgeten igen... vad gör man inte för kärleken :)

Det känns ju jäkligt korkat att vara dumsnål. Jag ska i alla fall ta en rejäl runda och bilda mig en egen uppfattning om vad som funkar och inte.

Är det någon som kan förklara hur thomas79 kunde veta att denon 1907 skulle klara av CM1 med tanke på att cm1 dippar som lägst 5,1 ohm? Hur funkar det? Vore kanon att veta när man ska börja välja stärkare till någon av högtalarna... troligen CM1 även om det kommer att kosta :)

#32

Postad 04 januari 2007 - 22:46

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

  • 902 inlägg
  • 0
Jag skulle köpt b&w högtalarna, min farsa funderar på likadana :)

#33

Postad 04 januari 2007 - 23:10

Unregistered346f2a60
  • Unregistered346f2a60
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt hur du tänkt med din budget. Är det meningen att du ska ha samma stativare dom både front- och bakkanaler?

I så fall undrar jag om det inte är slöseri med CM1or som bakkanaler. Borde det inte finnas ett billigare alternativ bak? Jag är ingen hemmabioguru men du spar pengar på det i alla fall.

#34

Postad 04 januari 2007 - 23:40

global
  • global
  • Lärjunge

  • 424 inlägg
  • 0
Om det nu är så att du på sikt skall uppgradera till hemmabio så skulle jag satsa på rs1orna istället pga att även de låter ruggigt bra för sitt pris,de har öppnare ljud än cm1orna vilket är ganska viktigt för bio.Sedan fungerar de upperligt som surroundhögtalare om du skulle vilja uppgradera till en full högtalaruppsättning då rs1ornas större bröder är kanon till både bio och musik.Dessutom är rs1orna bra mycket mer lättdrivna än cm1orna och kan därför paras ihop med en förstärkare som inte har lika mycket ström tex Marantz som för övrigt passar kanon ljudmässigt med Monitor audio och spelar musik i 2 kanal bra mycket bättre än Denon.Så mitt råd är att tänka till Matchning av förstärkare och högtalare kan leda ruggigt bra ljud det räcker inte bara med väljudande högtalare.Faktum är nog att hur grymma cm1orna än är så tror jag att rs1orna tillsammans med tex en Marantz 4001 låter bättre än cm1orna tillsammans med Denon 1907 men det är bara min åsikt billigare blir det i alla fall både nu och när tankarna på uppgradering smyger sig på.

Lycka till.

#35

Postad 05 januari 2007 - 01:12

Unregistered346f2a60
  • Unregistered346f2a60
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Vill nog hålla med global. CM1orna kräver en del kraft för att blomma ut. Jag testade köra dom med min gamla NAD reciever på 5*80 watt det lät inte alltför bra i jämförelse med Vincent förstärkeriet som jag kör på nu. Det var väldigt stor skillnad.

Har lyssnat på rs6orna och är ljudkaraktären densamma i rs1orna så tror jag man får väldigt bra ljud med tanke på priset. Samtidigt som det inte krävs lika mycket i kraft för att driva dom.

#36

Postad 05 januari 2007 - 06:39

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Nu har vi debatten igång huruvida tungdrivet och lättdrivet. Jag vet inte exakt hur 1907 kubmäter. Men jag skulle tippa på att den i alla fall ger hyggliga effekter ner mot 4ohm, troligtvis väldigt låga i 2 och 1ohm. CM1:orna går ner till 5.1ohm. Så varför skulle en dyrare förstärkare som ger mer effekt i de lägre ohm talen vara så mycket bättre? Såg att disten är 0,7% i 6ohm när man plockar ut 120watt i tvåkanalsdrift. Men handen på hjärtat hur många använder så mycket effekt i sitt lyssnande? Det gör inte jag i alla fall. Min Rotel förstärkare är specad till 2x70 watt. Tror den ger i från sig något mer än vad den är specad till. Jag har i mitt 25 kvadrat stora vardagsrum aldrig volymratten högre än 30%. Så, så mycket effekt kan jag väl inte använda till mina RS6? Ser i och för sig att CM1 har en känslighet på 84db och det är väldigt lågt. Men jag tycker nog att du ska lyssna på den setupen hos hifiklubben och tycker du att det låter bra så kör på det. Jag själv skulle nog kunna bli nöjd med det.

#37

Postad 05 januari 2007 - 10:51

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Per L
Om du vill veta olika värden och kurvor för högtalare m.m. så finns dessa ofta på hemsidor där man testat utrustningen. Ibland kan man även hitta sådant på tillverkarnas hemsidor.
MEN jag tycker du skall släppa detta med värden hit och dit, lägg hellre din tid på att åka runt till butiker och LYSSNA på olika högtalare och recievers. Detta är absolut det bästa sättet att få det ljudet du önskar. Siffror kan SE bra ut men för detta så finns inga garantier att det LÅTER så bra.
Jag tycker du gör rätt i att höja din budget och köpa fina hifi komponenter istället för att köpa billigare produkter. Du kommer få glädje av dina hifi prylar lång tid framöver. Lycka till!!

wimmer
Att påstå att B&W inte brukar vara prisvärdigt stämmer inte. B&W är ett ledande märke på högtalare i hifi klass. Deras högtalare har rosats av de allra flesta ljudmedier och de har vunnit otaliga priser. Detta hade de inte gjorts om de inte var prisvärdiga, prisvärdighet är en av punkterna som bedöms när man testar elektronik.
Därimot kan jag hålla med om att B&W produkter kostar mycket pengar, men man får vad man betalar ockå - högsta kvalitet.

global
Att påstå att marantz låter mycket bättre än denon i 2.0 är fånigt och dumt. Både marantz och denon är mycket välspelande och skall nog bedömmas som konkurrerande märken av likvärdig kvalitet och prestanda. Fler konkurerande märken i samma klass är primare, rotel, NAD, Harman Kardon, yamaha, pioneer m.fl. Sen är det än smaksak som får avgöra i slutändan vad man gillar bäst...
Jag själv t.ex. föredrar denon framför marantz, även i 2.0. Dock med knapp marginal, de är mycket likvärdiga.

Jonsod

Redigerat av jonsod76, 05 januari 2007 - 11:15.


#38

Postad 05 januari 2007 - 11:09

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Det kan nog vara som wimmer säger att jag inte varit helt tydlig.

Min geniala plan är att skaffa center i samma serie som jag väljer stativarna i (vilket det nu blir). Det är väl här matchningen är mest viktig om jag förstått saken rätt. De två bakkanalerna blir nog något mindre/billigare precis som du säger för att spara lite pengar. Sub blir troligen något bra begagnat om jag kan hitta det vilket även kan bli fallet med bakkanalerna.

Det som känns viktigast är att hitta ett bra frontsystem som jag trivs med samt en stärkare som passar bra till dessa högtalarna. Det är det jag försöker spika i första hand. Att hitta en sub som passar bra borde vara lättare (tror jag i alla fall :) ) och likaså bakkanaler.

Skulle man sedan vilja bygga ut så skulle man ju kunna köpa på sig ett par golvhögtalare i samma serie som stativarna senare och ha stativarna som bakkanaler. Men det lär nog dröja ett tag. Tror faktiskt inte jag kan utnyttja mycket mer än stativarna i alla fall i min nuvarande lägenhet.

Så du (global) tycker det är bättre att gå på RS1 om man siktar på hemmabio? Känns iofs som att det för mig är viktigare att det är klockrent för min smak till musik.

Jaja... skulle ha varit ledig idag för att kunna spendera hela dagen i sthlm för att sondera terrängen men det gick åt helv..te. Jobbar för mycket.

#39

Postad 05 januari 2007 - 12:14

global
  • global
  • Lärjunge

  • 424 inlägg
  • 0
Per lyssna på kombon Rs1/Marantz den står sig nog duktigt mot om inte likvädigt mot Denon cm1 men som sagt allting handlar om lyssningsideal och om vad du tycker.Sedan har B&w blivit oerhört rosade genom åren och de bygger ruggigt bra högtalare men Ma rs serien är en av de mest rosade högtalar serierna någonsin i sin prisklass så att räkna bort dem totalt mot cm1orna skulle vara att slå sig själv på fingrarna.
Sedan att jämföra förstärkare som sagt allt handlar om vad man själv tycker men att jämföra Denon med tex Primare och Rotel funkar inte riktigt för mig Primare och Rotel är bra mycket bättre ljudmässigt speciellt i 2 kanal.
Till sist lite fakta om du köper cm1orna tillsammans med Denon stärkaren så kommer du nog antagligen bli nöjd men när du sedan vill expandera till 5.1 så måste det till 3 högtalare till och då minst en till högtalare ur cm serien dvs centern för klangmatchning och då börjar Denonen kvida ordentligt så då blir det nog till att köpa en ny förstärkare med mer kräm.
Men om du bara är ute efter bra 2.0 ljud så funkar det nog alldeles utmärkt även om Denonen inte kommer att få ut i närheten av det ljudet som cm1orna kan prestera.
Så lyssna på båda setuperna och bestämm vad du tycker låter bra för om det stämmer för dig så är det det som låter bäst inte vad någon i den här tråden tycker och tänker.

#40

Postad 05 januari 2007 - 12:39

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

att jämföra Denon med tex Primare och Rotel funkar inte riktigt för mig Primare och Rotel är bra mycket bättre ljudmässigt speciellt i 2 kanal.


Ok, då antar jag att engelska What Hifi och tyska AUDIO har fel då. Dom är bara världsledande inom testning av hifi produkter och sitter på testanläggningar runt 15 miljoner kronor. :)

Till sist lite fakta om du köper cm1orna tillsammans med Denon stärkaren så kommer du nog antagligen bli nöjd men när du sedan vill expandera till 5.1 så måste det till 3 högtalare till och då minst en till högtalare ur cm serien dvs centern för klangmatchning och då börjar Denonen kvida ordentligt så då blir det nog till att köpa en ny förstärkare med mer kräm.


Fakta??!!! Arbetar du på hifiklubben? Nej det kan du ju inte göra, de väljer ju rätt ofta att dema sina högtalare med denon recievers. Nä Per, skippa bullshiten och åk ner till din butik och provlyssna själv. Det viktigaste är vad DU anser låter bra/bäst. Inte en massa besserwissar på forumet som egentligen inte har en aning vad de pratar om utan vill bara verka märkvärdiga. :)

Jonsod

Redigerat av jonsod76, 05 januari 2007 - 12:57.


#41

Postad 05 januari 2007 - 12:54

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ok... lugna och fina nu... inget bråk på min tråd :)

Självklart måste jag bilda mig en uppfattning själv men det är skönt att få lite tips och råd så man inte går på en nit. Är ju som sagt långt ifrån fullärd så det är ju lätt att bli lurad av en försäljare... från tex Hifiklubben :rolleyes:

Det har du helt rätt i Global... använder tråden för att veta vart jag borde titta men det är ju jag som ska lyssna och kommer naturligtvis inte att köpa något jag inte tycker om. Var som sagt inte helt imponerad av RS6 och är därför lite tveksamt inställt till RS1 men men ska nog ta en rejäl vända nästa helg.

Centern kommer att inhandlas samtidigt som stativarna så de kommer att vara ur samma serie. Resten av högtalarna kommer att plockas på när jag hittar något jag tycker om.

#42

Postad 05 januari 2007 - 14:14

Unregistered346f2a60
  • Unregistered346f2a60
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Angående det jag skrev om CM1 som trögdrivna så kan jag bara gå på mina egna erfarenheter. Jämförelse mellan en NAD T-752 reviecer (5*80W) och min nuvarande Vincent för- och slutstegskombination var, om inte dag och natt, i alla fall väldigt stor.
Om detta beror på kraft eller annat låter jag vara osagt. Jag fick dock skruva upp rejält på NAD:en innan det började hända saker.

Till NAD:ens försvar ska jag säga att det är likadant varje gång jag jämfört flerkanalsrecievers med tvåkanalsförstärkare. Alltså, betydligt bättre "tryck" i tvåkanalaren redan på låga volymer. I jämförelse känns det nästan som att man får dra ut ljudet ur recievern.

Angående B&W:s prisvärdhet så är ju allting efter smak och tycke. Som exempel tycker jag inte att B&W:s DM 6** S3 serie är speciellt prisvärd. Samtidigt som jag uppenbarligen tycker att CM serien är det.

Som råd till Per vill jag säga att du borde gå till hifiklubben och lyssna på en setup av CM1orna. Helst med en flerkanalsreviecer, Denonen, du var inne på.

Nu vet jag inte var du bor. Men förhoppningsvis finns det kanske möjlighet att provlyssna rs1orna i närheten också.

Edit: Såg att du inte gillade rs6. Antagligen går nog rs1orna automatiskt bort då.

Edit 2: Angående ev. "rädsla" inför hungrande säljare. Lämna plånboken/kortet hemma. Så slipper du impulsköpa. Tycker du att prylarna är bra så kan du gå hem och sova på saken. Åka dit en annan dag och köpa.

Redigerat av Unregistered346f2a60, 05 januari 2007 - 14:19.


#43

Postad 05 januari 2007 - 14:29

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Visst borde man inte jämföra 2-kanals och flerkanals receivers vad gäller ljud för pengarna. Det är rätt logiskt också med tanke på att en hemmabioreceiver har mer prylar i sig som kostar pengar. Men man är ju rätt inställd på att det blir en liten kompromiss när man även vill ha en hemmabio till en begränsad summa pengar. Klart det går att få perfekt ljud både i bio och 2-kanaler men det kostar ju.

#44

Postad 05 januari 2007 - 14:37

global
  • global
  • Lärjunge

  • 424 inlägg
  • 0
Kan bara informera om att what hifi inte bara dömer efter ljudkvalitet utan mestadels efter finesser jag reffererade till ren ljudprestanda och där är det mil mellan Rotel/Primare och Denon den enda jag skulle kunna tänka mig matcha är Denons flaggskepp men den kostar ju rätt mycket också och för de pengarna kan du köpa en rigg från Rotel/Primare som vrider nacken av allt Denon har att komma med har förresten läst what hifi de senaste 5 åren och sist jag kollade så kallade de tex Primares spa21 För the holy grail of home cinema amplifiers.
En sista notis jag jobbar inte på Hifiklubben skulle förresten inte sätta min fot där den representerar ett monopol på vissa märken som genererar i för höga priser dessutom så är deras försäljare oftast väldigt arroganta och okunniga.Men som sagts tidigare det är per som skall köpa och jag försöker bra ge lite råd så att bli kallad besserwisser tycker jag är totalt onödigt har aldrig utgett mig för att veta mest jag säger endast vad jag tycker och tänker.

#45

Postad 05 januari 2007 - 15:48

Unregisteredaaa4c984
  • Unregisteredaaa4c984
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Jag är envis.
Köper du cm1:orna så tycker jag att du ska köra på Rotel.
Det säger jag inte bara enbart för att jag kör B&W och ROTEL själv, och i mina öron så är det hifi nirvana.
Det är väl så att B&W, CLASSE och ROTEL har någon form av sammarbete.
Om dom inte till och med tillhör samma koncern.
Tror att jag har läst det någonstans.
B&W brukar dema 700 serien med ROTEL och 800 serien med CLASSE på mässor ute i europa.
Så klang matchningen ROTEL och B&W är bra.
Kan hålla med om att det drar i väg i pris, men i långa loppet så blir det kanske billigare ändå att köpa lite dyrare stärkare på engång och sitta nöjd. ( iallafall lite längre )
Än att köpa någon billigare denon eller marantz och sen märka att det kanske inte lät så fantastiskt.
Sälja i väg dom med förlust, som det alltid är dessvärre och sen börja om och prova något annat.
Ha lite is i magen och vänta.
Förr eller senare så dyker det upp något beggat.

Mvh Mucke

Redigerat av Unregisteredaaa4c984, 05 januari 2007 - 15:49.


#46

Postad 05 januari 2007 - 16:00

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Global:
Primare, rotel, marantz m.fl. tillverkar jättefina hifi produkter. Håller med dig om det. Primaren du nämde vann också pris för bästa reciever i sin prisklass 2005. 2006 tog arcam hem samma pris med sin diva avr350 dvs best buy for music 2006.
En annan reciver som fick pris som bästa reciever 2006 enligt what hifi i prisklassen under 400$ var denon avr 1507 - best buy for budgets.

Och skall vi upp i den tyngsta klassen Best buy for everything så presenteras Denon avc-a1xva som vinnare.

Med detta vill inte jag flagga för att denon är supermärket som alla skall ha, nä jag vill istället belysa att marknaden består av många fina märken som är mycket kompetenta. Sen är det upp till var och en att själv avgöra vad som ligger en närmast om hjärtat.

Enligt mig är det fortfarande dumt och klantigt att påstå något som

jag reffererade till ren ljudprestanda och där är det mil mellan Rotel/Primare och Denon den enda jag skulle kunna tänka mig matcha är Denons flaggskepp men den kostar ju rätt mycket också och för de pengarna kan du köpa en rigg från Rotel/Primare som vrider nacken av allt Denon


Jag ber om ursäkt men jag blir ordentligt sur på sådan okunskap. Jag tycker inte det är rätt vägledning. Snarare en vägledning som vissa försäljare har, de som alltid vet vad kunden skall köpa.

Jonsod

Redigerat av jonsod76, 05 januari 2007 - 16:36.


#47

Postad 05 januari 2007 - 18:33

global
  • global
  • Lärjunge

  • 424 inlägg
  • 0
Okunskap tror inte att du förstår vad jag menar och refererar man endast till what hifi i vad som är bäst och fel så är man ute och cyklar och om du blir sur så är det inget mot vad jag blir när jag kallas för säljare som säljer på folk saker de inte behöver.Det är nog snarare du som är denna säljare för Allsmäktiga hifiklubben.Men vad du och jag tycker är orelevant det är vad trådskaparen tycker.

Som svar på en annan fråga så är det så att Rotel;classe och B&w har ett samarbete.

Vilket leder till att om B&w demar sina grejer med Rotel och Classe hur kan det då komma sig att Denon är så fantastisk matchning till B&w som är kända för att vara svårdrivna Har Denon börjat bygga recievrar som har den kapaciteten strömmässigt för det har inte jag hört något om.

Håller med helt och hållet om att cm1orna skulle må mycket bra av att paras ihop med Rotel för även om de inte är så dyra så kräver de strömstyrka och denna strömstyrka har ej en budget reciever även om den är från Denon och vunnit alla möjliga tester.

#48

Postad 05 januari 2007 - 20:24

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Global.
Vad jag vet har jag inte yttrat mig om vad som är bäst och fel, det har därimot du.
What hifi är världens mest ansedda hifimagazin, ser inget fel att referera till det (du gjorde själv det). Kan referera andra medier också men ser ingen vits med det här och nu. Enligt mig så skall man enbart använda medier som vägledande, i slutändan avgörs valet av inköpta produkter ändå av individuella smakval.
Likaså så vet jag inte var i tråden jag har förespråkat hifiklubben framför andra säljare. Jag liksom du tycker att det suger att de har monopol på några av de världsledande hifimärkena. Detta är enbart negativt för oss konsumenter ur flera synvinklar. Men detta är ju knappast produkternas fel.

Och vi är HELT överens om att våra åsikter är oväsentliga för tråden. Utan det är trådskaparens åsikter som är viktigt. Pga detta så tycker jag man skall vara ödmjuk och vara försiktig med vad man dömmer bort för produkter som skribent. Rosa gärna men var mer försiktig med ris.
Vi skribenter kan ju ändå påverka läsare av tråden.

Nu lämnar jag över ordet till andra och tackar för mig...

Hoppas du finner vad du letar efter Per. Lycka till.

Jonsod

#49

Postad 05 januari 2007 - 20:39

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Hej,

Satt och bläddrade i nr 9 av Norska Hjemmekino. Dom föll pladask för CM1órna. Intressant
är att dom tycker centerhögtalaren matchar golvarna CM7 dåligt, men funkar däremot mkt bra med just CM1. Dom skriver även att CM1 kräver förstärkarkraft för att släppa till optimalt.

Polaren skulle ha nya högtalare och jag lyssnade på ett par KEF IQ3 för hans räkning i Stockholm.
Tyckte inte om vad jag hörde. Oengagerande kan man väl sammanfatta det hela med. Tillsammans lyssnade vi senare på ett par IQ7. Samma sak. Och nu fick jag bekräftat av min polare att han tyckte samma sak. Det är en duktig kille vars omdöme jag litar på. Han sa att det lät "högtalare".
Jag vet inte vad det betyder egentligen :)

Men vid lyssningen av IQ3, så satt jag en bara stund och lyssnade på Energy C-serie stativare.
Det imponerde på mig. Bra bassnärt och medryckande spelstil. Och billiga!

Men åter till CM1. Polarn och jag gick ner på lokala Hifiklubben och häpmnde tillsammans över välljudet dom små lådorna presterade. Vad gäller kraft, så mår dom säkert bra av av att drivas av ett riktigt as till stärkare och då inte i watt räknat. Kalla mig snobb :rolleyes: men en billig denon receiver är som att kasta pärlor för svin i detta fall. Slänger man däremot på ett begagnat slutsteg tillsammans med en hemmabioreceiver: då smakar det nog fågel.

Vad blev det då för högtalare för polarn. Jo MA RS6

#50

Postad 06 januari 2007 - 12:56

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Tack för alla tips jonsod76, det är värt mycket. Tack du med Karla2... ska iofs lyssna igen på alla tre men det verkar som att iQ3 inte får några stående ovationer direkt. Hittills har ingen på denna tråden rekommenderat den.

Är det ingen mer än jag som tycker det ser ut som att baskonen fladdrar oroväckande mycket på CM1? Var och lyssnade på CM1 på hifiklubben i Västerås och de drev dem med en Denon för runt 10' (tror det var2807). De flesta andra högtalare jag kollat på har inte varit i närheten av att "fladdra" så mycket om det nu är det den gör. Vissa högtalare är ju långslagiga... visst... men detta var mer än vad jag sett på andra högtalare jag kollat på.

Ingen annan som upplevt samma sak? Vad beror det på och är det ok ändå?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.