Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tearing i VMR9

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2007 - 10:04

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Jag har haft stora problem med tearing i VMR9 och igår så löste jag det äntligen!.

Lite historik över hur jag har testat med olika lösningar.

Först och främst måste man se och uppleva det och det syns som ett sträck som delar bilden i panoreringar.

Jag testade först med Juddertest Juddertest nedladdning. tilsammans med Powerstrip för att se om det var beroende på min upplösning eller refresh rate. Men oavsett vilken upplösning och refresh rate jag körde så hade jag allid tearing. Även vid 50hz 60hz och 75hz och vid alla tänkbara upplösningar 1024x768 1360x768 1368x768 osv osv. och jag testade med fininställningar med powerstrip genom att justera timings till förbannelse men juddertest visade likt förbannat alltid tearing.

Jag testade med alla tänkbara olika codecs som finns , nvidia, dscaler intervideoc cyberlink you name it...

Sen försökte jag med att ställa olika latency på PCI bussen, inte det häller..

Sen givetvis Reclock som audio renderer. Ingen skillnad..

Kändes helt hopplöst, inte ens Mediaportal i "vmr9 renderless" körde utan tearing.

Då trodde jag att det var något i hårdvaran så jag gav upp för tillfället. Men så i veckan så skulle jag bygga en ny dator åt frugans syster och köpte då ett Geforce grafikkort för då hade jag chansen att se om det var likadant på Nvidia som på mitt ATI kort (9600) och givetvis så klarade inte ens det nya geforce 7300GS det heller inte ens med Purevideo senaste codec och nyaste drivrutinerna.

Så nu hade jag exakt samma problem på en hel ny dator.

Men så av en slump läste jag om tearing problem för en som spelade något FPS spel och han hade löst det genom att sätta på "wait for vertical sync" denna inställning finns endast under "3D" inställningarna på grafikkorten så givetvis hade man inte varit där och tittat när det gäller video men då slog det mig att VMR9 använder ju faktiskt DirectX för rendering!

Voila !! Ingen tearing på varken mitt ATI 9600 kort samt helt borta även på den nya datorn med Geforce7300!..

Nu är jag så nöjd med bilden...

Inställningarna för Nvidia finns under 3d settings (advanced) "Use advanded 3dsettings" klicka på "Take me there" och aktivera vertical sync till = Force on.

För ATI måste man gå till 3D -> All settings och dra reglaget till "Always on"

Testa själva om ni har tearing i VMR9.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  nvidia.jpg   77,12K   269 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  ati.jpg   101,94K   263 Antal nerladdningar


#2

Postad 18 januari 2007 - 10:16

PaleRider_
  • PaleRider_
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Japp så är det. :)

#3

Postad 18 januari 2007 - 16:37

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0
Slänger in denna tråd i FAQn.
Alltid bra med bilder o.s.v. :)

#4

Postad 18 januari 2007 - 17:40

gizmodos
  • gizmodos
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tack för tipset!!!

Du är min hjälte Kurben! Har haft precis samma problem i typ ett års tid nu, höll på att bli knäpp på mina "tears" och hade nästan gett upp efter att ha testat samma saker som dig. Trodde att min TV inte kom överens med mitt grafikkort helt enkelt. Jag hade själv klurat ut att det kunde vara nåt med "vertical sync", men att man skulle ställa in det på det där viset med ATI hade jag inte en tanke på att pröva ens. Och jag trodde att jag hade prövat allt. Nu är jag väldigt nära att vara helt nöjd med min bild. :) Har ju inte varit lönt att finjustera när "tearsen" ändå har sabbat bilden, men nu blir det till att finlira med PowerStrip.

Problemet kvarstår dock när jag inte kör MCE i fullskärmsläge. Nån som vet vad det kan bero på? Spelar dock inte så stor roll då jag mest kör fullskärm.

#5

Postad 18 januari 2007 - 17:47

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Mjo så är det, när man kör VMR9 så renderas bilden som en textur istället, vilket använder 3D-hårvaran. Genom att sätta på Wait for VSync avhjälps detta fel. (samma som i spel).

#6

Postad 20 januari 2007 - 01:50

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Har detta med tearing att göra?

Den svarta boxen på bilden rör sig rätt snabbt över skärmen, vilket får den att "skäras" (tear?) itu några gånger per sekund (3-4). Jag försökte fånga detta på bild, och detta var den enda gången jag lyckades.

http://pici.se/pictures/kZ9LBs.jpg

Detta sker alltså i Windows-miljö under snabba rörelser, t.ex. när man drar ett fönster snabbt över skrivbordet så uppstår samma effekt. Om det inte är tearing, kan ni ändå försöka hjälpa mig identifiera problemet?

Edit: Testet är från http://tft.vanity.dk/ .

Redigerat av Drexon, 20 januari 2007 - 01:51.


#7

Postad 20 januari 2007 - 12:37

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Tipset med vertical sync=force on gjorde i alla fall ingen skillnad för mig. :)

Jag har fortfarande grym tearing. Kör Dscaler videodecoder tillsammans med reclock. Har testat alla möjliga upplösningar, uppdateringsfrekvenser och decoders utan resultat.

Märkligt att det inte ska gå att bli av med detta fenomen!!??

#8

Postad 20 januari 2007 - 16:27

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Ett tips från min sida är att bara köra med en aktiv bildenhet, dvs tvn. Kör jag i klonläget eller extended desktop får jag mängder med tearing. I enskild bildskärmsläget är detta borta på mitt 6600gt.

#9

Postad 20 januari 2007 - 16:45

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0
Om jag inte minns fel så bör man också prova att köra i Exclusive Renderless om man har ett nvidiakort.

#10

Postad 19 juli 2007 - 12:22

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Jag har haft stora problem med tearing i VMR9 och igår så löste jag det äntligen!.

Lite historik över hur jag har testat med olika lösningar.

Först och främst måste man se och uppleva det och det syns som ett sträck som delar bilden i panoreringar.

Jag testade först med Juddertest Juddertest nedladdning. tilsammans med Powerstrip för att se om det var beroende på min upplösning eller refresh rate. Men oavsett vilken upplösning och refresh rate jag körde så hade jag allid tearing. Även vid 50hz 60hz och 75hz och vid alla tänkbara upplösningar 1024x768 1360x768 1368x768 osv osv. och jag testade med fininställningar med powerstrip genom att justera timings till förbannelse men juddertest visade likt förbannat alltid tearing.

Jag testade med alla tänkbara olika codecs som finns , nvidia, dscaler intervideoc cyberlink you name it...

Sen försökte jag med att ställa olika latency på PCI bussen, inte det häller..

Sen givetvis Reclock som audio renderer. Ingen skillnad..

Kändes helt hopplöst, inte ens Mediaportal i "vmr9 renderless" körde utan tearing.

Då trodde jag att det var något i hårdvaran så jag gav upp för tillfället. Men så i veckan så skulle jag bygga en ny dator åt frugans syster och köpte då ett Geforce grafikkort för då hade jag chansen att se om det var likadant på Nvidia som på mitt ATI kort (9600) och givetvis så klarade inte ens det nya geforce 7300GS det heller inte ens med Purevideo senaste codec och nyaste drivrutinerna.

Så nu hade jag exakt samma problem på en hel ny dator.

Men så av en slump läste jag om tearing problem för en som spelade något FPS spel och han hade löst det genom att sätta på "wait for vertical sync" denna inställning finns endast under "3D" inställningarna på grafikkorten så givetvis hade man inte varit där och tittat när det gäller video men då slog det mig att VMR9 använder ju faktiskt DirectX för rendering!

Voila !! Ingen tearing på varken mitt ATI 9600 kort samt helt borta även på den nya datorn med Geforce7300!..

Nu är jag så nöjd med bilden...

Inställningarna för Nvidia finns under 3d settings (advanced) "Use advanded 3dsettings" klicka på "Take me there" och aktivera vertical sync till = Force on.

För ATI måste man gå till 3D -> All settings och dra reglaget till "Always on"

Testa själva om ni har tearing i VMR9.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har inte denna funktion.. Hittar ingenstans där man kan välja att ändra sina 3d inställningar. Jag kör nyaste drivrutinerna (94.24) ifrån nvidias hemsida. Det finns dock något om vsync men där kan jag välja mellan on, off eller application controlled, vet inte om jag är rätt ute? Hur får jag fram menyn som du har?

#11

Postad 19 juli 2007 - 13:37

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Jag har inte denna funktion.. Hittar ingenstans där man kan välja att ändra sina 3d inställningar. Jag kör nyaste drivrutinerna (94.24) ifrån nvidias hemsida. Det finns dock något om vsync men där kan jag välja mellan on, off eller application controlled, vet inte om jag är rätt ute? Hur får jag fram menyn som du har?

<{POST_SNAPBACK}>


Men, sätt då den på ON.

#12

Postad 19 juli 2007 - 22:09

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Japp, Vsync ska stå på "on".

#13

Postad 20 juli 2007 - 08:28

denbro
  • denbro
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tack för ett supertips! Ett helt annat flyt i bilden nu.

#14

Postad 22 juli 2007 - 19:38

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Jag har inte denna funktion.. Hittar ingenstans där man kan välja att ändra sina 3d inställningar. Jag kör nyaste drivrutinerna (94.24) ifrån nvidias hemsida. Det finns dock något om vsync men där kan jag välja mellan on, off eller application controlled, vet inte om jag är rätt ute? Hur får jag fram menyn som du har?

<{POST_SNAPBACK}>


Men, sätt då den på ON.

<{POST_SNAPBACK}>


Funkade inte för mig detta... Fortfarande hackigt och jävligt :/ Vad gör man? :(

#15

Postad 22 juli 2007 - 22:54

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0
Vad menar du med hackigt ?
Tearing är något väldigt specifikt.
Om du menar hackigt al'a stutters så kontrollera refresh mot materialet du spelar upp.

#16

Postad 23 juli 2007 - 17:32

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Vad menar du med hackigt ?
Tearing är något väldigt specifikt.
Om du menar hackigt al'a stutters så kontrollera refresh mot materialet du spelar upp.

<{POST_SNAPBACK}>


Har aldrig hört talas om stutters innan..

Men vad gör jag åt problemet om refreshraten misstämmer då? Ska man endast ladda ner PAL versioner eller hur ska man få allt att funka?

Det jag menar är att i snabba panoreringar i sidled och även nerifrån/upp och tvärtom så trögar bilden, det blir som osynliga linjer som klipper bilden

Både i HD material och vanligt..

#17

Postad 23 juli 2007 - 18:36

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0
Tja, stutters = hackig bild, där bilden verkar stanna upp för en kort sekund för att sen fortsätta.

Tearing, ser ut som att bilden inte hinner visas klart innan nästa bild visas, ser oftast ut som ett "snett" streck rätt genom bilden. Som att två bilder visas samtidigt.

Är det det första så läs FAQn om FPS vs. Refreshrate.
Är det det senare så avhjälps det iaf oftast med tipset i denna tråd.
Senare drivrutin kanske ?

Redigerat av Trasan, 23 juli 2007 - 18:37.


#18

Postad 23 juli 2007 - 20:28

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Tja, stutters = hackig bild, där bilden verkar stanna upp för en kort sekund för att sen fortsätta.

Tearing, ser ut som att bilden inte hinner visas klart innan nästa bild visas, ser oftast ut som ett "snett" streck rätt genom bilden. Som att två bilder visas samtidigt.

Är det det första så läs FAQn om FPS vs. Refreshrate.
Är det det senare så avhjälps det iaf oftast med tipset i denna tråd.
Senare drivrutin kanske ?

<{POST_SNAPBACK}>


Då är det tearing som jag har..

Senaste drivrutinerna har jag, Vsync hjälpte inte.. Men provade dock att avinstallera all skit, installerade CCCP och CoreAVC och nu verkar det fungera ta-i-trä.. Bilden blev dock svartvit till en början men då ominstallerade jag grafikkort och coreavc så kom de tillbaka.

#19

Postad 26 juli 2007 - 12:08

stix
  • stix
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag har oxå obotlig tearing. Det brukar hjälpa tillfälligt om jag pausar ca 1 sek och sen startar igen. Störande är bara förnamnet.
Har ett 6600gt och funderar om problemet kanske är vanligare med Nvidia än ATI.

#20

Postad 26 juli 2007 - 23:38

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0
Hade ett 6800 förut, testa att köra med exclusive renderless och se om det hjälper.

#21

Postad 14 januari 2008 - 09:51

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
En fråga. Varför köra med VMR9??
När jag kör ex. MPC använder jag system default. Är VMR9 bättre? Förklara gärna.

Iofs kan jag inte köra subs när jag kör system default, måste då köra VMR9 eller VMR7, är det den enda anledningen?

Redigerat av no_brakes, 14 januari 2008 - 09:52.


#22

Postad 14 januari 2008 - 12:56

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

En fråga. Varför köra med VMR9??
När jag kör ex. MPC använder jag system default. Är VMR9 bättre? Förklara gärna.

Iofs kan jag inte köra subs när jag kör system default, måste då köra VMR9 eller VMR7, är det den enda anledningen?


System default är med största sannolikhet overlay, och den funkar perfekt med subs för mig. Jag har oxo dålig koll på varför jag ska gå över från overlay till vmr9

#23

Postad 14 januari 2008 - 17:50

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0
Finns väl fler anledningar har inte exakt koll på alla skilnader.
Men ex. så kan dra ett video-fönster från en display till en annan utan att behöva mickla med primary/secondary display, bygger på Direct3D och inte 2D instruktionerna som Overlay använder.
Overlay expanderar video-nivåerna medan VMR9 har hela färgområdet så att man även får med blacker-than-black och whiter-than-white informationen. Kan också hanteras av hårdvara eftersom det är 3D instruktioner etc.

#24

Postad 01 mars 2008 - 01:32

Unregistered1179
  • Unregistered1179
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Halleluja!

Efter en ominstallation av Windows fick jag helt plötsligt tearing när jag kör ut film på projektorn. Har aldrig haft detta problem förut (möjligtvis på den gamla goda tiden med DIVX3 eller nåt). Provade allt och blev besviken när inte Vertical-Sync tipset fungerade (har ett ATI Mobility Radeon X1300). Men så kollade jag inställningarna i Media Player Classic och såg att DirectShow Video stod på VMR9 och inte på System Default som den gjort innan! Anledningen var att jag när jag denna gång installerade om allt tänkte att "dom där codec-packsen verkar funka för alla andra, kanske ska ta o prova ett sånt"... och se hur det gick när man lät den (XP COdec Pack) ställa in MPC för "optimal" prestanda... jaja, problemet löstes när jag ändrade till System Default, men i fortsättningen blir det ffdshow som alltid har funkat felfritt!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.