Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken systemkamera

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 maj 2007 - 12:25

ComaBoB
  • ComaBoB
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Undrar om ni kan hjälpa mig med valt av vilken kamera jag ska köpa. Har siktat in mig på 3 olika Canon EOS 400D, Nikon D40 och Nikon D40x.
Är som sagt en glad amatör men vill ändå ha en bra kamera som jag äve nakn använda om några år.

Tacksam för svar

#2

Postad 06 maj 2007 - 12:32

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Undrar om ni kan hjälpa mig med valt av vilken kamera jag ska köpa. Har siktat in mig på 3 olika Canon EOS 400D, Nikon D40 och Nikon D40x.
Är som sagt en glad amatör men vill ändå ha en bra kamera som jag äve nakn använda om några år.

Tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>


D40 och D40x är såvitt jag förstått nästan samma kamera, bortsett från att D40x har fler megapixel.
Jag är själv spekulant på att byta upp mig från min nuvarande kompaktkamera (Canon IXUS 700) och har fastnat lite för D40x då den verkar vara väldigt liten i storlek för en systemkamera samt inte vara alltför krånglig att komma igång med.
Någon som har en D40x som har några insights att dela med sig av?

#3

Postad 09 maj 2007 - 08:00

kiano
  • kiano
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Undrar om ni kan hjälpa mig med valt av vilken kamera jag ska köpa. Har siktat in mig på 3 olika Canon EOS 400D, Nikon D40 och Nikon D40x.
Är som sagt en glad amatör men vill ändå ha en bra kamera som jag äve nakn använda om några år.

Tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>


D40 och D40x är såvitt jag förstått nästan samma kamera, bortsett från att D40x har fler megapixel.
Jag är själv spekulant på att byta upp mig från min nuvarande kompaktkamera (Canon IXUS 700) och har fastnat lite för D40x då den verkar vara väldigt liten i storlek för en systemkamera samt inte vara alltför krånglig att komma igång med.
Någon som har en D40x som har några insights att dela med sig av?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!
Jag har själv funderat på 400D/D40/D40x men kommit fram till att jag ska köpa en 400D. Det som avgjorde det va att 400D har autofokusen i huset medan D40/D40x inte har det utan man måste köpa objektiv med autofokus. Det gör att det finns fler "budget-objektiv" och större beg.marknad till 400D om man vill prova sig fram.

D40x har 10mpx och 3b/s sekvenstagning, det är dom stora skillnaderna på D40/D40x.

Jag tror att alla tre kamerorna är väldigt bra. Man ska även klämma o känna på dom oxå. Själv tyckte jag D40/D40x va skönast att hålla, (har ganska stora händer), men jag väljer ändå 400D.

#4

Postad 09 maj 2007 - 15:41

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Precis som Kiano säger så är det viktigt att "klämma" på kameran först, och sedan låta detta bestämma sedan. Själv skulle jag inte klara av att köpa en såpass "dyr" kamera som jag inte i grundobotten gillar att hålla i.
Sedan finns det ju fler märken av DSLR än bara Nikon o Canon... tex Sony, Pentax och Olympus, d flesta av deras kameror har inbyggd bildstabilisator och Olympus har även "liveview" à la kompaktkameror. Dessa funktioner saknar både Nikon och Canon ( i huset)


Lycka till med valet

#5

Postad 11 maj 2007 - 21:09

ComaBoB
  • ComaBoB
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Tack för era svar. Har nu bestämt mig för en kamera. Det blev en lite dyrare än vad jag tänkt mig en Pentax k10d men den kändes helt rätt.


Nu är bara frågan vilket minne man ska köpa till den :-)

#6

Postad 12 maj 2007 - 21:59

sportfoto
  • sportfoto
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Tack för era svar. Har nu bestämt mig för en kamera. Det blev en lite dyrare än vad jag tänkt mig en Pentax k10d men den kändes helt rätt.


Nu är bara frågan vilket minne man ska köpa till den :-)

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker du ska sattsa på sandisc extreme III 1gb. Ett mycket snabbt och bra kort. Har själv 3st. Större än 1gb komprimerar bara bilderna, men om du är en som tömer kortet en gång i månaden kan det vara bra och ha 2gb

#7

Postad 13 maj 2007 - 00:06

aldrig_nöjd
  • aldrig_nöjd
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Köp Twinmos Ultra-X om det finns, har ett 2GB kort som jag fick för runt 350kr i en lokal datorbutik. Det är ett snabbt kort, mycket bättre än kit-kortet.

#8

Postad 13 maj 2007 - 17:20

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
Alla minneskort som kommer med kamrorna är absolut inget att ha alls. dom gör bara kamrorna slöare. Då dom oftast skriver med en hastighet på 1/1MB. ett Ultra II kort skriver med 10/9MB. Det låter kanske inte mycket men det är en extremt stor skillnad. Tar inte ens 2-3sek att skriva en bild till ett Ultra kort.

#9

Postad 15 maj 2007 - 17:30

ComaBoB
  • ComaBoB
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
tackar för alla tips om minnen har inte bestämt mig än och jag har inte fått min kamera än heller :) men men på fredag hoppas jag att jag får den :-)


vad är det för skillnad på Secure Digital och Secure Digital HC?

Redigerat av ComaBoB, 15 maj 2007 - 17:32.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.