Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba SD-H802A HD-DVD Läsare

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Toshiba SD-H802A (Optiska enheter för datorer) 0 7,17 (5) 935:-
1 relaterade trådar

#1

Postad 04 juni 2007 - 10:25

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0


Hittade ingen info på forumet om denna, är det nån som har den? Känns som ett väldigt trevligt pris för att få in hd-dvd i htpcn utan att behöva köpa xbox360-spelaren och få en extra strömkontakt.

Frågan är om kombo-spelare kommer snart till ett bra pris, eller om utbudet och priserna på läsarna kommer gå ner. Annars är det ju bara att slå till på den här "skönheten".

#2

Postad 04 juni 2007 - 10:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Eller en HD DVD skrivare. Tänker nog vänta in tills denna dyker upp hos oss. :D

Toshiba Brings World’s First(*1) Slim HD DVD Re-writable Drive to Notebook PCs

TOKYO -- Toshiba today announced the world’s first*1 slim HD DVD-RW drive for notebook PCs that can read and write and rewrite to HD DVD-RW discs, and read and write to HD DVD-R discs and to standard DVD and CD discs. Sample shipments of the new drive are scheduled to start next month.

The new SD-L912A makes it possible to backup the large capacities of PC hard drives to the reusable format of HD DVD-RW discs, and store data-rich HD digital content. The drive’s ability to rewrite to HD DVD-RW also opens the way to a wide range of applications involving storage and rewriting of large volumes of data.

The new product also supports high speed read and write*2 for standard DVD and CD discs, and the complete library of different DVD and CD formats.

The new drive is compliant with the EU RoHS*3 directive on environmentally hazardous substances, which came into force in July 2006.

Toshiba will feature the new drive at the Toshiba Digital Media Network Taiwan Corporation booth (booth: B1234) at Computex 2007, which will be held in Taipei, Taiwan from June 5 to 9.

Background
The growth of digital terrestrial broadcasting, increasing consumer demand for large screen, high definition TVs and for HD camcorders, are all spurring demand for the ability to record high-definition visual content using the optical drive of a PC.
Against this background, Toshiba has developed a slim HD DVD rewritable drive for notebook PCs that will allow users to use the advanced capabilities of HD DVD to the full. Toshiba will continue to develop HD DVD drives and contribute to market penetration of the HD DVD format.

*1 As of June, 4th, 2007.
*2 For read speeds and compatible discs, please refer to the specifications above.
*3 The RoHS Directive is European Union legislation that eliminates the use of six hazardous substances in electrical and electronic equipment.

http://www.toshiba.c...7_06/pr0401.htm

#3

Postad 04 juni 2007 - 11:56

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Fast skivor lär ju kosta rejält i början ändå, så en läsare är ju fullt tillräcklig.

#4

Postad 07 juni 2007 - 15:17

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Kollad in specen för denna och läshastiheten verkar vara väldigt låg. Eller är det fullt tillräckligt för att kolla på en HD-DVD direkt från läsaren?

Dessutom är det den första produkten jag sett där prisutvecklingen går uppåt :( :)

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 07 juni 2007 - 15:19.


#5

Postad 07 juni 2007 - 16:42

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Kollad in specen för denna och läshastiheten verkar vara väldigt låg. Eller är det fullt tillräckligt för att kolla på en HD-DVD direkt från läsaren?

Dessutom är det den första produkten jag sett där prisutvecklingen går uppåt :(  :)

<{POST_SNAPBACK}>


1x borde väl vara film-läsning, allt annat är bättre, och det är ju just det man ska ha den till.
(vet inte de faktiska värdena på hd-dvd)

Men känns ändå rätt prisvärd tills en billig multi-spelare kommer.

Edit: Fortf. ingen som köpt och testat?

Redigerat av dhanjel, 18 juni 2007 - 17:44.


#6

Postad 18 juni 2007 - 22:23

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0
bara för att förtydliga, 1x på HD DVD/Blu-ray är ~36Mbit/s (mot 10,5 för DVD / 1,2 för CD), så 2,4 ggr är rätt gott om överföringshastighet

#7

Postad 27 juni 2007 - 20:42

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Har precis monterat min SD-H802A i HTPC som landade med posten idag och har testkörtfilm i 15 minuter och det spelade på riktigt bra. Hinner inte prova mera idag utan ska hårdtesta imorgon och under helgen.

Kör med:
Pentium Core Duo 2 2.4
MSI 8600GTS HeatPipe 256MB HDCP
Power DVD Ultra 7.3

#8

Postad 28 juni 2007 - 11:27

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Prism du får gärna recensera lite, speciellt om läsningen av dvd/hd-dvd är ljudlös. Jag vill inte ha en läsare som spinner så man hör det, annars är denna väldigt intressant.

#9

Postad 29 juni 2007 - 21:09

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Har nu kör spelaren under en hel film och den låter inte mycket, inte så jag märktet det iallfall. Har tidigare haft en NEC DVD i min HTPC och det var ingen skillnad alls och den lät inte mycket.

Det jag kunde notera när jag gick fram och lyssnade var en viss vibration som fortplantade sig i chassi vilket inte direkt lät mycket något utan mest kändes när man tog på chassi. Detta känns väl som att det är normalt.

Så än så länge är jag nöjd med den dock så har jag ett litet problem med Power DVD som hoppar ett kapitel i filmen så fort man flytar musen....

#10

Postad 30 juni 2007 - 10:18

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Trevligt, då kan det vara värt att köpa den då för att få hd-dvd stöd istället för att köpa läsaren till xboxen.

#11

Postad 30 juni 2007 - 19:45

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Bra jobbat Prism :D

#12

Postad 02 juli 2007 - 07:57

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Är det än så länge ett krav att köra HDCP ut från grafikkortet om man ska spela hd-dvd skivor? Eller är det bara en funktion man riskerar att dom slår på i efterhand?

Har ett Geforce 6800 och det har inte hdcp....

Och är Terminator-trailern i 720p en bra benchmark för att kolla om systemet klarar uppspelningen i övrigt?

#13

Postad 02 juli 2007 - 10:30

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Vet faktiskt inte hur det är, men AnyDVD kan kringå detta och är inte speciellt dyrt.

Allows you to watch movies over a digital display connection, without HDCP compliant graphics card and HDCP compliant display. No need to buy an expensive monitor. Sweet!


http://www.slysoft.c...n/anydvdhd.html

#14

Postad 02 juli 2007 - 12:24

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Det där låter ju intressant, mitt enda orosmoment är att jag gör en investering i ny tv, massa htpc-komponenter och så visar det sig att min amd 2800+ och geforce 6800 inte klarar att ge mig perfekt playback så jag tvingas köpa en separat hd-dvd-spelare också :P

PowerDVD ultra har ju ingen trial mode heller.... ;)

#15

Postad 02 juli 2007 - 12:44

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0
Tror en 2800+ och ge6800 är i minsta laget.
Vad jag förstår så har Geforce 8500/8600 HW acceleration för h.264, VC-1 o.s.v. men bara vissa program m.m. slår på dessa funktioner (tror powerdvd är en av de få som gör det).
Annars är det en fet X2 propp eller ännu hellre en Core 2 Duo som gäller, iaf av det jag har läst mig till, någon kanske vill kommentera detta.

#16

Postad 02 juli 2007 - 15:41

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0



Hittade ingen info på forumet om denna, är det nån som har den? Känns som ett väldigt trevligt pris för att få in hd-dvd i htpcn utan att behöva köpa xbox360-spelaren och få en extra strömkontakt.

Frågan är om kombo-spelare kommer snart till ett bra pris, eller om utbudet och priserna på läsarna kommer gå ner. Annars är det ju bara att slå till på den här "skönheten".

Buffalo skall precis ha sänk priset på sin HDV-ROM2.4FB till 1150:-, verkar dock vara svår att hitta utanför Japan, men med lite tur följer de andra efter ....

Redigerat av frollic, 02 juli 2007 - 15:42.


#17

Postad 04 augusti 2007 - 16:59

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Är det någon som har testat den här ännu?
Jag vill veta om den låter som ett tröskverk och hur bra det fungerar.

#18

Postad 04 augusti 2007 - 17:03

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Är det någon som har testat den här ännu?
Jag vill veta om den låter som ett tröskverk och hur bra det fungerar.

<{POST_SNAPBACK}>


Funkar hur bra som helst hemma hos mig och låter inte mer än en vanlig dvd spelare. Har hittills kollat på "Planet Earth" hela serien och "King Kong" med den och har inte sett några problem som berott på spelaren, däremot hade jag korruption pga att mitt hd2400pro kort blev för varmt men det löste jag med en extra fläkt.

#19

Postad 04 augusti 2007 - 20:09

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Okej vad det det du skrev om här?
https://www.minhembi...2

Jag tänkte skaffa ett Asus M2A-VM HDMI
och en AMD Athlon 64 X2 3800+

Tror du det kommer fungera?

#20

Postad 04 augusti 2007 - 21:04

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Okej vad det det du skrev om här?
https://www.minhembi...2

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, någonstans i slutet, det har varit många svängar fram och tillbaka med det här kortet men det funkar bra nu med senaste beta drivisarna, powerdvd ultra samt en fläkt blåsande på kortet.

Okej vad det det du skrev om här?
https://www.minhembi...2

Jag tänkte skaffa ett Asus M2A-VM HDMI
och en AMD Athlon 64 X2 3800+

Tror du det kommer fungera?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är tveksam till att det skulle funka med den inbyggda grafiken efetrsom det kortet inte har någon full hw accelerering för hd dvd, jag kör en x2 4200+ och kopplar jag bort hw accelereringen så går det upp till 100% cpu och hackar något alldeles otroligt. Det krävs nog en x2 6000+ isåfall om du inte köper ett grafikkort med hw acc för hd dvd.

Även om det har varit lite strul med hd2400pro kortet så är jag överlag nöjd med det, men ska man vara efterklok så skulle jag nog köpt ett bättre märke med lite bättre kvalité än sapphire.

#21

Postad 04 augusti 2007 - 21:59

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Jasså, det var bra du sa det för det visste jag inte.
Det var det som jag trodde var hela vitsen med HDMI ut och allt integrerat. Vilket jäkla sätt att bluffa så.

Då väljer jag nog ett annat moderkort och ett billigt grafikkort istället, precis som dig.
Tack för tipset!

#22

Postad 07 augusti 2007 - 13:41

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Jag tänkte på en sak. Brorsan ska köpa en DVD spelare som förbättrar bilden när den skalas upp. Yamaha DVD-S1700 heter den.
Jag kommer ha 1366x768 och inställt på 720p till min 46" LCDTV.

Blir det nån bildförbättring precis som på DVD spelaren eller måste man ha nått program för att behandla bilden?
Är det grafikkortet som spelar roll eller kanske DVD/HD-DVD spelaren spelar roll i datorn också?

#23

Postad 07 augusti 2007 - 14:00

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
du kan med ffdshow välja algoritm för uppskalningen i datorn.

Nu är ju blue-ray spelare nere under 2k med (från tyskland), så frågan är om man ska satsa på hd-dvd, blue ray eller vänta på en dual spelare.

#24

Postad 16 september 2007 - 15:49

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Trevligt. Spelaren är nu nere på strax över 1200kr, helt klart så är det dags att slå slag i saken och ta och köpa en!

#25

Postad 17 september 2007 - 00:11

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Jag kom fram till att jag skiter i att köra från datorn för jag kan bara ha 60hz pixelmappat och då blir det judder. Då spelar det ingen roll hur bra kvalitén på bilden är tycker jag.

#26

Postad 17 september 2007 - 06:32

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Jag kom fram till att jag skiter i att köra från datorn för jag kan bara ha 60hz pixelmappat och då blir det judder. Då spelar det ingen roll hur bra kvalitén på bilden är tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>


Sant. Men ekonomiskt sett så finns inga vettiga alternativ idag om man vill ha ut det i 1080p. då är det spelarna för runt 5-6000kr. Då tar jag hellre en till htpcn nu och köper en combo när de kommer i vettiga prisklasser.

#27

Postad 17 september 2007 - 12:19

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Trevligt. Spelaren är nu nere på strax över 1200kr, helt klart så är det dags att slå slag i saken och ta och köpa en!

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket trevligt pris, måste jag säga!
Men se bara till att inte köpa den från Netsuperstore (där den är billigast). Som du kanske vet har de verkligen inget bra rykte här på forumet och dessutom skulder hos kronofogden. Har själv handlat av dem för knappt ett år sedan och deras service är verkligen ett skämt! :)

Mvh Henke

#28

Postad 17 september 2007 - 12:59

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Trevligt. Spelaren är nu nere på strax över 1200kr, helt klart så är det dags att slå slag i saken och ta och köpa en!

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket trevligt pris, måste jag säga!
Men se bara till att inte köpa den från Netsuperstore (där den är billigast). Som du kanske vet har de verkligen inget bra rykte här på forumet och dessutom skulder hos kronofogden. Har själv handlat av dem för knappt ett år sedan och deras service är verkligen ett skämt! <_<

Mvh Henke

<{POST_SNAPBACK}>


Nepp, det är Datorbutiken som gäller :)

#29

Postad 27 september 2007 - 08:43

Unregisteredd5dddbb3
  • Unregisteredd5dddbb3
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Fick min igår från Datorbutiken - hann testa spela min enda rulle Full Metal Jacket och det funkar bra. Ganska tyst är den också.

Har en sån här:


... och ett sånt här:

Redigerat av Unregisteredd5dddbb3, 27 september 2007 - 08:46.


#30

Postad 27 september 2007 - 11:40

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Grattis :) Var slut i lager överallt när jag skulle beställa så det blev en stationär spelare istället.

#31

Postad 04 oktober 2007 - 09:15

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Jag köpte en för 2 veckor sedan. Fungerar klockrent.
Dock så kukar sig ju HDCP skyddet för att min monitor inte klarar det.
Fast min proj klarar det o förstärkare etc så strula det.
Men AnyDVD HD löste de hela åt mig.
Så nu funktionerar de klockrent :)

#32

Postad 04 oktober 2007 - 09:32

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Ni som kör HD-material via HDMI till plasma/lcd... Får ni bra flyt i bilden eller??

Kör själv på en bärbar som skickar ut 1280'720 i 60 Hz men tycker det hackar lite när jag kör
filmer med 24 fps- . Går det att på bättre flyt i bilden än så på bluray o hd-dvdfilmer.

Lundis

#33

Postad 19 oktober 2007 - 06:51

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Hur gör ni med ljudet, är det coax/optisk som gäller och gamla hederliga DD/DTS soundtrack, eller finns det någon möjlighet att få ut TrueHD eller E-AC-3 från HTPCn?

#34

Postad 20 oktober 2007 - 11:11

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0
Undrar bara, finns det någon som helst HD-DVD brännare ute än? I så fall vilken?

#35

Postad 30 oktober 2007 - 13:28

heddan99
  • heddan99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Hur gör ni med ljudet, är det coax/optisk som gäller och gamla hederliga DD/DTS soundtrack, eller finns det någon möjlighet att få ut TrueHD eller E-AC-3 från HTPCn?


Om du kör analogt från ljudkort till stärkaren kan du få de nya formaten.

#36

Postad 02 november 2007 - 23:45

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Har precis kompletterat min HTPC med ett HD2600XT och vill "go legal" nu när jag ser vilken bra bild det kan bli med Avivo HD. Vad jag undrar är om en köpt film skalas ner i windows XP? Har hört något om detta, att det endast funkar fullt ut i Vista pga DRM o sån skit.

#37

Postad 09 november 2007 - 12:03

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Om man håller på att sätta ihop en htpc och vill kunna spela upp HD-dvd och blue-ray filmer från HTPCn måste man då ha en speciell DVD-spelare det funkar alltså inte med en vanligt Samsung SH-182D DVD-brännare, förlåt den dumma frågan antar jag.

#38

Postad 09 november 2007 - 15:35

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Om man håller på att sätta ihop en htpc och vill kunna spela upp HD-dvd och blue-ray filmer från HTPCn måste man då ha en speciell DVD-spelare det funkar alltså inte med en vanligt Samsung SH-182D DVD-brännare, förlåt den dumma frågan antar jag.

du behöver en hd dvd-spelare, en blu-rayläsare/brännare eller (sweet sweet sweet) en combo-spelare.

#39

Postad 09 november 2007 - 20:22

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Har nu kört min spelare sedan 29 juni och den funkar riktigt bra, den är tyst och har inte haft några problem med hyr HDDVD som visa har varit väldigt slitna.

Så mitt betyg blir 5/5 :)

#40

Postad 30 december 2007 - 01:21

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag såg att det kommit en ny firmware till denna HD DVD läsare, vet dock inte vad den gör för skillnad men jag har iallafall uppgraderat min och det fungerade utan några problem.

Här är länken till firmware uppgraderingen..

http://www.toshibaer...?path=SD-H802A/

#41

Postad 08 januari 2008 - 21:09

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Så har även jag en sådan här tingest. Köpte den från Tyskland. Här fanns den inte i lager...

Tystlåten och bra, tycker jag hittills.

#42

Postad 09 januari 2008 - 01:50

h05mikos
  • h05mikos
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Så har även jag en sådan här tingest. Köpte den från Tyskland. Här fanns den inte i lager...
Tystlåten och bra, tycker jag hittills.


Spelar du upp hd-dvd med power dvd till din hd-ready tv...eller hur ser din setup ut?
Hur upplever du att uppspelningen är kvalitetsmässigt? (t.ex. om du jämför med standalone spelare eller 720p/1080p x264)

Att använda denna för att spela upp hd-dvd är kanske det mest prisvärda sättet, nu när formatkriget snart verkar avgjort och det känns onödigt att slänga ut alltför mycket kosing. Detta förutsatt att uppspelningen är någorlunda jämbördig stationära spelare.

Erfarenheter från kvaliteten av uppspelning av hd-dvd mottages gärna!!!

#43

Postad 09 januari 2008 - 02:47

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Är det avgjort, vad vann?

#44

Postad 09 januari 2008 - 22:03

Unregisteredd5dddbb3
  • Unregisteredd5dddbb3
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Så har även jag en sådan här tingest. Köpte den från Tyskland. Här fanns den inte i lager...
Tystlåten och bra, tycker jag hittills.


Spelar du upp hd-dvd med power dvd till din hd-ready tv...eller hur ser din setup ut?
Hur upplever du att uppspelningen är kvalitetsmässigt? (t.ex. om du jämför med standalone spelare eller 720p/1080p x264)

Att använda denna för att spela upp hd-dvd är kanske det mest prisvärda sättet, nu när formatkriget snart verkar avgjort och det känns onödigt att slänga ut alltför mycket kosing. Detta förutsatt att uppspelningen är någorlunda jämbördig stationära spelare.

Erfarenheter från kvaliteten av uppspelning av hd-dvd mottages gärna!!!


Jag har ett 8600 GTS som är ett av grafikkretsarna man kan köra WinDVD HD/BD med. Ett klart i lyft i bilden jämfört med PowerDVD, särskilt för "vanlig" DVD. TV:n är en Mirai DTL-642E500.

Min dator ser ut så här:
Antec P180 SPCR | Corsair HX620W +3.3V=24A, +5V=30A, +12V1=18A, +12V2=18A, +12V3=18A | MSI P965 PLATINUM | Intel Core 2 Duo E6600 | 1024MBx2 BL2KIT12864AA804 5-5-5-15 @ 2.1V | 1xWD Raptor 36GB, 2xSeagate Barracuda 7200.10 320GB, Samsung SH-S182D, Toshiba SD-H802A HD-DVD | ASUS EN8600GTS SILENT/HTDP/256M | Windows Vista Ultimate 32-bit | BIOS 1.6

Har köpt mina flesta HD DVD-filmer från axelmusic.com, HD DVD är mycket trevligt. Vem bryr sig om kriget? Funderar på att köpa en BD-läsare också om eller när kamrater börjar bygga sådana bibliotek.

Ljudet till stärkaren går via moderkortets S/PDIF med i WinDVD "Digital Out to External Processor" - en Sony STR-DA1200ES. Är inte superhaj på ljud men stärkaren lyser upp som en julgran när den får Dolby Digital Plus och det låter bra. Har inte nån film med DTS-HD. Har en med Dolby TrueHD men den har jag inte sett än. ;)

#45

Postad 09 januari 2008 - 23:00

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Spelar du upp hd-dvd med power dvd till din hd-ready tv...eller hur ser din setup ut?
Hur upplever du att uppspelningen är kvalitetsmässigt? (t.ex. om du jämför med standalone spelare eller 720p/1080p x264)

Att använda denna för att spela upp hd-dvd är kanske det mest prisvärda sättet, nu när formatkriget snart verkar avgjort och det känns onödigt att slänga ut alltför mycket kosing. Detta förutsatt att uppspelningen är någorlunda jämbördig stationära spelare.

Erfarenheter från kvaliteten av uppspelning av hd-dvd mottages gärna!!!


Kör med Power-DVD Ultra 7.3.

Jag har en "allt-i-allo"-dator(bor litet). Quad core(Q6600) processor. 4 GB ram. Vista Ultimate 64-bit. Ljudet går via Sound Blaster XI-Fi Fatal1ty's SP-DIF(coaxial). TV'n är en gammal Samsung-TV LE32M61B. Kanske för liten TV för att vara en "HD-referens-TV"- Bilden är dock väldigt bra. Har även en Pioneer BDC-202 "Blu-Ray"-spelare. När man går tillbaks till icke HD-TV, så känns bilden tillplattad och suddig och tråkig helt enkelt. Fan vad fort man vänjer sig. ;)

True HD kan man få via analoga utgångarna, tror jag. Min gamla Harman Kardon-förstärkare stödjer dock inte de nya formaten(skall köpa ny snart)... Det "5.1"-ljud som man får via dessa utgågnar är ett slags "övergångskompromiss". Finns det bara äkta "HD-TV"-ljud, så får man bara ut 2.0-ljud via dessa utgångar. Det enda sättet att få ut de nya ljudfromaten är via HDMI, eller analoga utgångarna på spelaren. Jag tror attt jag har rätt om detta... :wub:

Jag tycker faktiskt att Blu-Ray är bättre...

Vilka är det som håller på att vinna?
En hint: Warner överger HD-DVD, förmodligen snart också Paramount...

Med så liten TV som jag har, så vill jag inte ge något utslag hur stor skillnad det är mellan dessa "Dator-spelare" och stationära...

Edit:

Lägger till en "självklarhet". Jag kör DVI-HDMI-kabel till min HDMI-växel. Kör INTE med PCI-Ingången till TV'n...

Och, efter litet tittande till, med tanke på frågan. Bilden är faktiskt KANON!

Redigerat av Tompa123, 11 januari 2008 - 02:52.


#46

Postad 10 januari 2008 - 22:46

h05mikos
  • h05mikos
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

...nu när formatkriget snart verkar avgjort ...


Detta var mer en ren spekulation från min sida i occh med att Warner drog sig tillbaka från HD-dvd och kör fullt ut på Blu-ray. Känns som att det är för några som stödjer Hd-dvd för att det skall överleva, men man vet ju aldrig...

Hur som helst kan Sd-H80 ändå vara en intressant investering om man tänker på att priserna på HD-dvd filmer kan komma att sjunka OM formatet är på väg ner!

#47

Postad 11 januari 2008 - 03:10

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

...nu när formatkriget snart verkar avgjort ...


Detta var mer en ren spekulation från min sida i occh med att Warner drog sig tillbaka från HD-dvd och kör fullt ut på Blu-ray. Känns som att det är för några som stödjer Hd-dvd för att det skall överleva, men man vet ju aldrig...

Hur som helst kan Sd-H80 ändå vara en intressant investering om man tänker på att priserna på HD-dvd filmer kan komma att sjunka OM formatet är på väg ner!


Jag tror att Sony gör "vad-som-helst" för att slippa ännu ett "Betmax"-debackel...

Sen tror även jag att det kommer att bli prisdumpning på HD-DVD-prylar snart. Egentligen har denna dumpning nog redan börjat. Toshiba-läsaren tror jag inte går med så mycket vinst för företaget.

Redigerat av Tompa123, 11 februari 2008 - 01:57.


#48

Postad 10 februari 2008 - 21:12

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
En combospelare funkar ju också. En plextor modell ser dagens ljus inom kort för att konkurrera med LG'n.
Skiljer så lite i pris mellan de rena blu-ray drivarna och combona att jag ser HDDVD stöd som en billig addon. Man kan ju trots allt fynda bland HDDVD titlarna när det går utför för formatet, och filmerna är det ju inget fel på.

#49

Postad 25 mars 2008 - 13:06

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

  • 2 402 inlägg
  • 0
Hur kommer det sig att denna spelare är så extremt billig nu helt plötsligt? Är den så pass dålig så den inte ens är värd att skaffa?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.