Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga ny anläggning

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 augusti 2007 - 20:05

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Hej alla glada!

Nu kommer jag med en förmodligen ganska diffus tråd, men man måste ju börja någonstans. Är så att jag i dagsläget har en fattig anläggning som stegvis ska helt bytas ut mot en ny, fin, någolunda hi-end variant...

Vet egentligen inte om man ska börja med källa (cd/vinyl-spelare) eller typ högtalare, men för tillfället skulle jag behöva en förstärkare som ska driva mina av en vän byggda högtalare, detta tills jag har råd att byta ut dessa mot lämpliga golvare...

Resultatet ska i slutändan bli en komplett anläggning med stärkare, golvhögtalare och cd+vinylspelare men det kommer ta ett tag att få ihop det hela pga pengar... :blink: Jag vill slutligen ha en surroundanläggning men det viktigaste är stereoljudet då jag mest lyssnar på musik. Skulle nog sätta förhållandet till ca 80% musik och 20% film osv, så bra 2-kanaligt är det jag prioriterar...

Min första fundering är om det är värt att köpa en reciever med såpass bra 2-kanal att jag nöjer mig eller är det ovärt med tanke på den stora prisskillnaden jämfört med en ren 2-kanalare?

I dagsläget har jag en Rotel RA-05:a som inte är min, vilket är anledningen till att jag är i behov av en förstärkare först och främst. Den ersatte en gammal Yamaha rörförstärkare vilket gav en enorm skillnad i ljud. Har växt in i Rotels ljud och tycker den låter grymt nu. Mycket mer än så vet jag inte i dagsläget, gillar Rotel men även H&K tycker jag låter bra som mina föräldrar har (H&K AVR 130). Det är ju dock stor skillnad i ljudet såklart och får jag välja föredrar jag nog Rotels mer klara och avskalade ljudbild.

Förstår att det kan verka lite rörigt, men jag vill som mest veta var jag ska börja grotta. Min stad (Östersund) är lite begränsad när det gäller lyssningsmöjligheter men jag läser en hel del i forum osv om alla produkter som intresserar mig så om ni har några tips osv är det ju alltid en god start.

När det gäller priserna hade jag tänkt att mina golvare ska gå för runt 12-15.000:- så jag måste ju ha en förstärkare som matchar högtalare i de klasserna. Har funderat lite på Rotel RSX 1057/8 (?) men är osäker om det kommer vara värt att lägga så pass mycket när det till stor del är 2-kanal jag är ute efter, (även om jag vill ha 5.1 in the end typ...)... :D Har också hört att de stärkarna kanske är lite överskattade och konservativa när det gäller ut och ingångar osv... Annars är jag som sagt väldigt öppen för förslag! Rotel, Arcam osv, är väl i den ligan jag funderat på även om jag inte alls slutgiltigt siktat in mig på något speciellt märke..

Var tycker ni jag ska börja? :D

#2

Postad 18 augusti 2007 - 14:50

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Ingen som har något tips eller synpunkt alls? :)

#3

Postad 18 augusti 2007 - 15:54

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Skulle kunna föreslå en titt på denna förstärkare:


Den har ganska mycket kraft och relativt stort välljud. Dessutom har den lite fiffiga finesser såsom delbart försteg och slutsteg. Den inbyggda DACen är hyfsat kompetent vilket innebär att du kan få bra ljud genom att använda en gammal CD-spelare eller DVD som transport tills du får råd att köpa den spelare som du vill ha (alternativt bättre DAC).

Ljudkaraktären är åt det neutrala hållet och den kan spela i både klass A (bättre ljud) och klass A/B (mer kraft).

Det blir nog svårt att slå den kombinationen av ljud och funktion för samma pengar och lite uppåt.

#4

Postad 19 augusti 2007 - 09:32

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Med högtalare i 12-15' klassen bör du sikta på en reciever i ungefär samma prisklass. I denna klass börjar 2-kanalsprestanda funka vettigt oxå. Alternativen enligt mig kan vara:
- Pioneer LX50 el LX60 (ej lanserad än)
- Denon 4306/4308
- Yamaha 2700/3800
- Arcam AVR300

Frågan är hur mycket av de senaste funktionerna du behöver - annars kan du ju överväga att köpa de tidigare modellerna till ovan alernativ eller kanske titta på något tyngre begagnat.

Ett tredje alternativ är att köpa en billigare receiver för de stunder du vill kolla film och sedan satsa på en ordentlig 2-kanalare...

//erikli

#5

Postad 19 augusti 2007 - 21:01

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Var tycker ni jag ska börja?  :ph34r:


Jag tycker du ska börja med att åka till dina närmaste hifi-butiker och lyssna på lite olika alternativ så du får en bild av vad som finns och vad du är ute efter.

I Östersund finns ju t.ex. :
Hifibutiken (Stortorget 1) som bl.a. säljer Arcam, Linn, Marantz, Audiovector, Heco och Klipsch.

Jämtljud (Norra Gröngatan 7) som bl.a. säljer Harmon/Kardon, Rotel, Primare, Rega, Monitor Audio och Dynaudio.

#6

Postad 20 augusti 2007 - 10:42

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Jo det är nog en god idé ta sig iväg och besöka någon av våra två Hi-Fi butiker, men det känns som att det ändå är bra att ha lite hum om vad man är ute efter. Först och främst är det väl 2-kanal eller reciever som jag funderar på. Vill ju som sagt ha en surround anläggning in the end så frågan är ju om man ska dra en 5000:- 2-kanal nu och sen fixa en lämplig reciever med motsvarande 2-kanal för 12-15000:- när det blir dags...

XTZ:an verkar ju många gilla, är den överlägsen Rotels RA-05/06 modeller eller ungefär hur sägs den ligga?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.