Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Känslighet hur fungerar det ?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 augusti 2007 - 20:54

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
hejsan

undrar massor om hur känsligheten igentligen fungerar på högtalarna ?

hade ett par Dynavoice Challenger M-85 och ett styck NAD C272 slusteg
o när volymen var på kl 12 var det ungefär outhärdligt högt helt sanslöst högt var det,
dom har en känslighet på 92 DB

sedan köpte jag ett par QLN artech 12 med känsligheten 94 DB,
men med volymen nu på kl 12 så är det inte direkt högt ljud
utan det är helt lyssningsbart inte jobbigt högt ingentingen bara ljud.

jag trodde ju defenitivt inte att jag skulle få mindre (lägre) volym ur dessa mycket större högtalare med högre känslighet.

kan någon förklara detta för mig ?

har iofs ny skaffat en del slutsteg till så volym o ljudtryck är precis som jag vill ha det men
jag tycker det är konstigt att det blev lägre med dom nya.


jag har fattat att dom skall spela 92 resp 94 DB vid 1 watts effekt på 1 meters avstånd.

kan högtalar tillverkare ange känsligheten vid olika watt ???
en förstärkare på tex HK 970 på 2x75 watt spelar ju mycket högre o bättre än tex en Dynavioce på 2x100 watt kan högtalartillverkaren välja att skriva känsligheten vid 1 watt från HK o en annan vid 1 Watt från dynavioce ?? eller finns det en standard att gå efter ????


oj nu blev det mycket hoppas någon kan reda ut denna förvirring.

#2

Postad 27 augusti 2007 - 21:49

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Du har helt rätt, Det ska vara 92db/1w resp. 94db/1w om dom har speca. högtalarna rätt.

Oavsett förstärkare så är det alltid så att vid 1watts input kommer högtalaren att spela 92/94db om specn stämmer överens med verkligheten.

Det kanske är så att det distar mindre på QLN högtalaren än vad det gör på Dynavoicen och därför upplever du att det låter mindre även fast det kanske är lika högt

#3

Postad 28 augusti 2007 - 00:13

discomike
  • discomike
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
olika impendans? googla högtalarna å stog inte så mkt, m85 fanns med 4 eller 8 ohms? de andra 6ohms, ditt slutsteg kan inte ge lika mkt effekt vid högre impedans.

ang. hur olika tillverkare märker effektivitet så kan de variera.

antingen mäter man med högtalare placerad i mitten av ett tänkt rum utan några reflekterande väggar = full-space, eller så tänker man sig ett plan som separerar rummet = half-space å vissa anger med 2 plan = 1/4-space. blir väl en 3dB skillnad mellan full/half, inte så många skriver ut hur de får fram siffrorna heller. eller vilka frekvenser de använt för testerna 1khz sinusvåg? 10khz sinusvåg? den mest effektiva frekvensen? standard ska vara en sinusvåg som sveper över hela frekvensområdet.. men vissa använder bara begränsade områden, går sällan att veta.

Redigerat av discomike, 28 augusti 2007 - 00:20.


#4

Postad 28 augusti 2007 - 06:59

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
QLN Artech 12:
Sensitivity: 94 dB SPL 1 W, 1 m
Impedance: 6 ohm
källa: http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2513

Dynavoice M-85:
Känslighet:
92 db
Impedance: 4-8 ohm

Skulle tippa på att M-85 ligger närmre 4 ohm och förstärkaren ger därför ut mer effekt vid samma volympådrag och skapar därför ett högre ljud.. Dock kan det också vara så QLN har en lugnare spelstil och spelar mycket mer kontrollerat än M-85, vilket bidrar till att man upplever ljudet som att det lägre.

Det vore ju intressant att testa, så om du har tillgång till en tryckmätare så kan du ju testa och köra en sådan för att se vad du får för resultat :)
Posta gärna här sen!

#5

Postad 28 augusti 2007 - 08:06

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

QLN Artech 12:
Sensitivity: 94 dB SPL 1 W, 1 m
Impedance: 6 ohm
källa: http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2513

Dynavoice M-85:
Känslighet:
92 db
Impedance: 4-8 ohm

Skulle tippa på att M-85 ligger närmre 4 ohm och förstärkaren ger därför ut mer effekt vid samma volympådrag och skapar därför ett högre ljud.. Dock kan det också vara så QLN har en lugnare spelstil och spelar mycket mer kontrollerat än M-85, vilket bidrar till att man upplever ljudet som att det lägre.

Det vore ju intressant att testa, så om du har tillgång till en tryckmätare så kan du ju testa och köra en sådan för att se vad du får för resultat :)
Posta gärna här sen!

<{POST_SNAPBACK}>



hej

att jag inte tänkte på motståndet på högtalarna, det måste vara det som är haken i det hela.

dock tycker jag att M85 orna lät Bättre än QLN högtalarna men var tvungen att gå upp i basstorlek pga mitt stora vardags rum 60 kvadrat.


M85 orna har jag sålt i väg så kan inte göra någon mätning mellan dom.

#6

Postad 28 augusti 2007 - 16:07

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

hej

att jag inte tänkte på motståndet på högtalarna, det måste vara det som är haken i det hela.

dock tycker jag att M85 orna lät Bättre än QLN högtalarna men var tvungen att gå upp i basstorlek pga mitt stora vardags rum 60 kvadrat.


M85 orna har jag sålt i väg så kan inte göra någon mätning mellan dom.

<{POST_SNAPBACK}>


Om du precis köpt QLN-högtalarna så bör du nog spela in högtalarna först. Antagligen lär de släppa rätt rejält om runt 100 timmars spelande.. Har för mig att QLN-burkarna har rätt lång inspelningstid innan de låter riktigt bra..

Redigerat av widde, 28 augusti 2007 - 16:08.


#7

Postad 28 augusti 2007 - 17:55

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Har också funderat lite på det där.

Innan så körde jag ju med mina XTZ 99 W2MT som sades ha en känslighet på 92 dB och visst de va mycket mer lättdrivnare än farsans M3 super som låg på runt 90 - 91 dB nånstans.

Men efter att jag sålde mina XTZor så snodde jag två av farsans Infinity Beta Hcs satteliter som enligt specifikationerna ska ha en känsliget på 86 dB, rätt lågt alltså.

Men faktum är att de nästan precis lika lättdrivna om inte ens mer lättdrivna än mina XTZ som låg på 92dB. :D

#8

Postad 29 augusti 2007 - 15:11

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Har också funderat lite på det där.

Innan så körde jag ju med mina XTZ 99 W2MT som sades ha en känslighet på 92 dB och visst de va mycket mer lättdrivnare än farsans M3 super som låg på runt 90 - 91 dB nånstans.

Men efter att jag sålde mina XTZor så snodde jag två av farsans Infinity Beta Hcs satteliter som enligt specifikationerna ska ha en känsliget på 86 dB, rätt lågt alltså.

Men faktum är att de nästan precis lika lättdrivna om inte ens mer lättdrivna än mina XTZ som låg på 92dB. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Och hur var impedancen på respektive högtalare?

#9

Postad 29 augusti 2007 - 16:32

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

Och hur var impedancen på respektive högtalare?


Enligt specifikation skall den vara:

Infinity 8 ohm
XTZ 4-8 ohm
Audiovector 8 ohm

#10

Postad 29 augusti 2007 - 16:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Specarna ger ju bara en fingervisning men ingen garanti om hur högtalaren kommer att bete sig. Det är många faktorer som påverkar hur man uppfattar ljudet. Placeringen, rummet, samspelet mellan förstärkare och högtalare, inspelningstid och distorsion.

Det viktigaste frågan är egentligen inte hur högt det låter utan hur bra det låter. Det är ju rätt sällan som man vrider volymen i taket, i alla fall.

Håller med de som yrkar på mer inspelningstid.

#11

Postad 29 augusti 2007 - 19:39

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Här kommer en jämförelse mellan två identiska högtalare men med olika impedanser och som spelas upp en i taget med en medelmåttig förstärkare.

Högtalare A med lägre impedans spelar högre än högtalare B med högre impedans vid samma volymläge på förstärkaren. Med andra ord så lämnar förstärkaren mer effekt till högtalare A vid samma volymläge. Det medför i många fall också att förstärkaren börjar dista och klippa vid lägre volymläge med högtalare A jämfört med B vilket resulterar till att man kan öka volymen mer på förtärkaren med högtalare B och i slutändan spelar båda högtalarna lika högt.

Med andra ord är det förstärkaren som avgör en hel del hur högt man kan spela med olika impedanser på högtalarna.

Det som högtalarna själv avgör gällande maximal ljudstyrka är känsligheten, effekttåligheten, impedanskurvan och fasen. En optimal högtalare har med andra ord en hög känslighet, effekttålighet, en linjär impedanskurva och en linjär fas utan avvikelse.

/Heron

#12

Postad 18 september 2007 - 11:28

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
hej

återkommer i denna tråden igen.

har nu köpt ett par M85 or igen till övervåningen o passade nu på att mäta motståndet på högtalarna och fick en smärre chock om jag inte gjort något fel så är det ju skrämmande hur det ser ut, det ser ut så här.

QLN Artech 12

Hela högtalaren ligger på 4,8 Ohm
tar man sedan bort bläcken o mäter
diskant o mellan regsiter för sig så hamnar detta på 2,2 Ohm
och basen mäter 4,6 Ohm

Dynavioce M-85

hela högtalaren 4,6 ohm
diskant mellan register 0,5 ohm ??????????????????????
basen 4,6 Ohm

återkommer med en ljudmätning av båda på samma förstärkare med volymen stäld på samma läge o ser hur mycket som skiljer i ljud men mina öron säger att M-85 spelar fruktansvärt mycket högre.

men tillbaka till motståndet ?????

hur i hela friden kan det gå ner till 2,2 Ohm på en högtalare som är specad till 6 Ohm
och ännu värre på Dynavoicen 0,5 Ohm på diskant mellan register.
tur jag inte har BiAmpat på dom!!!!

jag gjorde mätningen så här:

tog fram min Ohm mätare o kopplade ena polen på + på baksidan av högtalaren o den andra på -
o fick fram dessa värden högtalarkablarna var helt bortkopplade.

sedan plockade jag bort bläcken mellan övre o nedre ingångar o mätte varje ingång för sig.

kan motståndet oxå drastiskt när högtalarna spelas ???
för BiAmpar man en M 85a är det väll ganska stor risk att den förstärkaren den håller inte för 0,5 Ohm inte många som gör det eller ???

tacksam för alla svar o ideer kring detta.

men återkommer med en ljudmätning som sagt, då det skiljer stooort enligt mina öron volymmässigt på dessa vid samma läge på förstärkaren.

#13

Postad 25 september 2007 - 23:03

Marbu_89
  • Marbu_89
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
jag är inget proffs här men, när du mäter så får du fram resistansen i högtalaren, de du vill ha fram är impedansen.. å den kan du bara mäta när du har stöm i spolen.. rätta mig om jag har fel någon??

#14

Postad 26 september 2007 - 07:09

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Stämmer, vad jag vet.
Växelström skall det vara också, impedansen påverkas ju av frekvensen.

#15

Postad 14 november 2007 - 17:30

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
hej !
Jag har funderat lite på dessa högtalare, äger för övrigt Dynavoice M-85.
Decibelen anger ju den högsta tillfälliga ljudstyrkan. Känsligheten anger hur hög ljudstyrkan är per watt.
Om man då kollar på stativarna i respektive serie så ser det ut såhär..
Qln artech s5 känslighet = 90db
Dynavoice s6 känslighet = 92db

Och golvarna..
Qln artech 12 känslighet = 94db
Dynavoice M-85 känslighet = 92db

Eftersom decibel mäts efter den starkaste styrkan så kan Qln artech´s mellan/diskant ligga på 90db medans basarna ligger på 94db.. ändå blir känsligheten 94db.
Dynavoice M-85s mellan/diskant ligger på 92db i känslighet och det kan förklara varför dom spelar högre med samma förstärkare. basarna tillför inget i decibel väg men ligger säkert på ca 90-92db.. alltså känsligheten blir 92db efter högsta ljudstyrkan.

Kan detta vara förklaringen på problemet ??

Mvh



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.