Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varva spelet?

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Kan man säga att "varva" är synonymt med att "klara" spelet? (133 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 08 september 2007 - 22:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Blev en sidodiskussion i en tråd om detta. Hur tycker ni? Jag säger både varva och klara, och menar samma sak :)

"När jag varvat det på normal ska jag klara det på hard"

Sen kan man förvisso diskutera vad som menas med att klara ett spel. Förr i tiden var det bara till att klara ut storymode på de flesta spel, sen var man klar med det. Idag så finns det oftast miniuppdrag att göra som t ex att ta alla achievments på 360-spelen eller att samla alla souls i Dawn of Sorrow (ett av ett ofantligt antal exempel). Kan man säga att man varvat/klarat spelet om man bara klarat storymode men inte på alla svårigetsgrader eller gjort alla miniuppdrag eller sidequests?

Jag brukar säga att jag varvat ett spel om jag klarat storymode. Men jag brukar snarare säga att jag inte varvat det helt och hållet om jag inte klarat annat av betydelse.

#2

Postad 08 september 2007 - 22:58

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Bra tråd! :)

#3

Postad 08 september 2007 - 22:59

SH[]RTY
  • SH[]RTY
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
jag säger att jag varvat det om jag klarat ut storymode, fast än jag inte gjort alla små uppdragen, men då brukar jag även tillägga att jag inte klarat alla småuppdragen om så är fallet.
som tex the darkness på ps3, där tänkte jag att jag kör ut storymode först sen så kör jag små missons efter, vilket inte gick, då var jag tvungen köra om hela spelet från början,, vilket var extrem surt =/ och vilket jag inte gjorde. Men jag säger ändå att jag spelat ut det *varvat det*

#4

Postad 08 september 2007 - 23:04

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
När man varvar något brukar det innebär att man tagit sig från startpunkten till slutet och därmed åter befinner sig vid startpunkten och är redo för nästa "varv"/omgång. Att säga att man omgångat igenom ett helt spel låter bara dumt så då är "varva" ett bättre alternativ :)

Vill man kan man alltid jämföra med andra tillämpningar av uttrycket. Om någon står kvar på startlinjen och någon annan kommer in efter första varvet så har ju den personen varvat både banan och den första personen oavsett om den har för avsikt att faktiskt springa/köra ett varv till...

Sen skadar det aldrig om man förtydligar under vilka omständigheter, t ex svårighetsgrad, man varvat spelet.

#5

Postad 08 september 2007 - 23:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Varva för mig är iaf när man spelade gamla arkadkonverteringar och klarade sig igenom hela spelet och sen fortsatte från början med samma poäng, samma antal liv osv fast det blev svårare.

Jag är väl för old school helt enkelt :)

#6

Postad 08 september 2007 - 23:11

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Varva kommer från den gamla goda tiden när spelen var betydligt enklare uppbyggda.
På den tidens enklare spel så varvade man det genom att maxa poängen så att spelet började räkna om från noll igen.
På de mer avancerade spelen menade man varva då man klarade spelet, för på den tiden började spelen om från början igen när man klarat det.

I dagens spel tycker jag inte uttrycket "varva spelet" passar in speciellt bra, "klara spelet" är ett mer passande uttryck.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 08 september 2007 - 23:12.


#7

Postad 08 september 2007 - 23:11

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Varva kommer från den gamla goda tiden när spelen var betydligt enklare uppbyggda.
På den tidens enklare spel så varvade man det genom att maxa poängen så att spelet började räkna om från noll igen.
På den mer avancerade spelen menade man varva då man klarade spelet, för på den tiden började spelen om från början iogen när man klarat det.

I dagens spel tycker jag inte uttrycket "varva spelet" passar in speciellt bra, "klara spelet" är ett mer passande uttryck.

<{POST_SNAPBACK}>


dig tycker jag om :)

#8

Postad 08 september 2007 - 23:13

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Varför måste det vara exakt samma poäng och antal liv?
Räcker det inte med att du får med dig en bonus eller att något specielt händer?
T ex om spelet saknar poäng men man får ett extraliv varje gång man varvar spelet borde väl i högsta grad vara giltigt enligt din old school terminologi?
Om ett extraliv duger... Varför inte ökad svårighetsgrad eller upplåsning av nya vapen osv som i många moderna spel...

Nä varva = klara av enligt mig :)

#9

Postad 08 september 2007 - 23:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Saken är den att spelomgången får inte ta slut för det ska räknas som varva. Om man måste välja new game osv så är det inte varva. Enligt mig. Då startar man ett nytt spel.

#10

Postad 08 september 2007 - 23:21

snoz
  • snoz
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
För att varva ett spel måste man enligt mig klara spelet minst två ggr. Tycker det känns helt självklart.

#11

Postad 08 september 2007 - 23:22

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Radiozo: Så om det kommer upp en text där det står grattis du har klarat spelet, vill du fortsätta en runda till så är det inte acceptabelt ur ett varvningsperspektiv? :)

Redigerat av Bertilsson, 08 september 2007 - 23:22.


#12

Postad 08 september 2007 - 23:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Radiozo: Så om det kommer upp en text där det står grattis du har klarat spelet, vill du fortsätta en runda till så är det inte acceptabelt ur ett varvningsperspektiv?  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det är ok. Men det är inte att varva om man spelar igenom ett spel och klarar det och sen startar ett nytt spel utan att få ngnting med sig från förra omgången. Då är det bara en ny spelomgång. Då har man inte varvat. Då startar man om.

#13

Postad 08 september 2007 - 23:36

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Men i så fall kvalar väl t ex resident evil in trots att man måste välja new game?

#14

Postad 09 september 2007 - 01:15

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Men i så fall kvalar väl t ex resident evil in trots att man måste välja new game?

<{POST_SNAPBACK}>


Ingen aning. Har inte spelat igenom de spelen.

#15

Postad 09 september 2007 - 09:44

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0
Varva ett spel för mig är att spela igenom det mer än en gång, i rad. Spelar jag igenom ett spel och sen gör det en gång till med en ny save säger jag att jag "kört" igenom spelet två ggr.

#16

Postad 09 september 2007 - 11:49

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Kan bara instämma i old-school teorierna. Att varva är inte samma sak som att klara, eller köra igenom ett spel.

Angående Resident Evil så är det ju lite av ett gränsfall, men eftersom man inte behåller poäng och så (kan ha fel om det) så tycker jag inte att man kan kalla det varvning.

Visst börjar väl spelet om från noll, med enda skillnade att man eventuellt har låst upp nya karaktärer eller "outfits"?

Spelen man kan varva blir nog färre och färre, tror jag. Iofs finns det kanske en del på XBLA.

Jag tycker att man har spelat ut ett spel när man kört igenom single player story mode. Sen får man väl specicera hur noggrann man varit när man lirat.

#17

Postad 09 september 2007 - 13:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Just nu tycker majoriteten att "varva" går bra och jag antar att de allra flesta förstår vad dessa personer menar.

Så frågan är, har det någon betydelse vad ordets egentliga innebörd är ifall tillräckligt många använder det "felaktigt"? Använder tillräckligt många det "fel" så blir det ju "rätt".

Precis som ordet konsol/konsoler. Rätt stavning finns till vänster. Ändå stavar en väldans massa det som "konsoll" eller "konsoller". Och ju fler som gör det, desto vanligare blir det. Till slut byts ordet ut.

#18

Postad 09 september 2007 - 17:04

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Att varva något är ju knappast ett begrepp som är hämtat från spelvärlden utan snarare tvärtom.
Att säga att så var det förr håller inte utan någon vidare förklaring till varför det skulle ha med begreppet att göra. Varken då eller nu.

Om ord inte kunde ändra betydelse vore det faktiskt helt normalt om en kille följde med en brud hem till svärföräldrarna och artigt erbjöd sig att runka loss på deras vattenpump. Ingen skulle ringa polisen eller låsa in honom. ;)

Resident evil är ett utmärkt exempel på ett modernt spel som tar slut och dessutom går att varva enligt de kriterierna ni ställer upp.
Antal liv - Man har ett och det behåller man om man börjar om.
Antal poäng - Det finns en räknare som talar om hur många gånger man klarat av spelet. En poäng per varv.
Antal varv - Man kan varva spelet flera gånger och som en morot att göra detta får man utöver extrapoäng och bibehållet antal liv även lite nya vapen och andra kul saker.

Sen avslutningsvis gällande antalet varv:
Ett varv måste motsvara en runda/omgång eller åtminstone ett steg i någon slags iteration för att överhuvudtaget vara logiskt. Vad skulle annars ett varv syfta på??

Låt mig gissa...
Första varvet kallas för halv-varv för att ingen skall tro att man menar att man utfört ett två-varv som för smidighetens skull kallas för enkelvarv som alltså innebär två varv eller mer? ;)

Om du har klarat av ett gammalt spel(enligt alla konstens regler) 3 gånger. Säger du då att du varvat det 3 gånger eller 1,5? :)

#19

Postad 09 september 2007 - 17:19

Sgt T West
  • Sgt T West
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Varva = A -> B = C = A(-+xC)

:)

#20

Postad 09 september 2007 - 18:03

adude
  • adude
  • Forumräv

  • 654 inlägg
  • 0
Nej, nej nej. Att varva ett spel betyder att man klarat det mer än en gång ....

Redigerat av adude, 09 september 2007 - 18:04.


#21

Postad 09 september 2007 - 18:59

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Är inte en och en halv gång mer än en gång?

Edit: Alternativa femtielfte exempel:
Om man väljer att prata om en formel-1 bil. Om någon säger att föraren varvade banan på 50 sekunder förra veckan. Tolkar ni det som att han varvade banan på 25 sekunder två gånger då?
Varför skulle det vara anorlunda med ett spel? Oj någon varvade super mario bros på 20 minuter. Alltså klarade han det på 10 :)

Redigerat av Bertilsson, 09 september 2007 - 19:03.


#22

Postad 09 september 2007 - 19:32

adude
  • adude
  • Forumräv

  • 654 inlägg
  • 0

Är inte en och en halv gång mer än en gång?

Edit: Alternativa femtielfte exempel:
Om man väljer att prata om en formel-1 bil. Om någon säger att föraren varvade banan på 50 sekunder förra veckan. Tolkar ni det som att han varvade banan på 25 sekunder två gånger då?
Varför skulle det vara anorlunda med ett spel? Oj någon varvade super mario bros på 20 minuter. Alltså klarade han det på 10  :)

<{POST_SNAPBACK}>



det spelar ingen roll hur väl du utrycker det.. måste hålla med om att d du skriver låter verkligen rätt å så e säkert fallet men för mig kommer det alltid vara att man KLARAR spelet. varva för mig har alltid låtit konstigt i ett spel... ja utrycker mig alltid att man klarat det eller klarat det 5 gånger..

edit: när d gäller uttrycket varva i spel så har det aldrig betytt att man klarat spelet 1 gång.. men som sagt ja använder aldrig utrycket varva tillsammans med spel..
därför valde ja alternativ 2 i röstningen vilket passade bäst in..

Redigerat av adude, 09 september 2007 - 19:38.


#23

Postad 09 september 2007 - 22:26

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Man utgår från huvudmenyn, spelar igenom spelet och kommer tillbaka till huvudmenyn vilket innebär att man klarat spelet ett varv, varvat spelet. :D

EDIT: Håller med Bertilsson alltså.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 09 september 2007 - 22:30.


#24

Postad 09 september 2007 - 22:44

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Supermario = varva =)

#25

Postad 09 september 2007 - 23:02

Zecane
  • Zecane
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Jag har alltid använt varva, alltså när man dödat slutbossen har man varvat spelet. Sen vet jag inte om det används i ordets rätta bemärkelse, men i spelsammanhang har jag använt det. Men det verkar vara mer vanligt med folk som säger att dom "klarat ut" ett spel, så jag brukar anpassa mig efter det, orkar inte ha diskussioner om vad som är rätt att säga.

Om man väljer att prata om en formel-1 bil. Om någon säger att föraren varvade banan på 50 sekunder förra veckan. Tolkar ni det som att han varvade banan på 25 sekunder två gånger då?
Varför skulle det vara anorlunda med ett spel? Oj någon varvade super mario bros på 20 minuter. Alltså klarade han det på 10  :D

<{POST_SNAPBACK}>


När det gäller bilsport så använder inte jag varva för att beteckna ett varv runt banan. Då är varva = köra om en motståndare som du har bakom dig, t.ex. om ledaren kör om föraren på sista plats så blir den sista föraren varvad av ledaren.

Säger nu inte att jag använder ordet rätt eller att någon annan använder det fel, förklarar bara hur jag brukar använda det.

#26

Postad 10 september 2007 - 05:51

Rajtan
  • Rajtan
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Commando till C64 varvade man, vet inte om man varvar spel längre...

#27

Postad 10 september 2007 - 07:12

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Commando till C64 varvade man, vet inte om man varvar spel längre...

Är du verkligen helt säker på detta? Jag vill bestämt minnas att spelet faktiskt tog slut när man dödat alla gubbar vid sista porten...

#28

Postad 10 september 2007 - 07:13

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Sen avslutningsvis gällande antalet varv:
Ett varv måste motsvara en runda/omgång eller åtminstone ett steg i någon slags iteration för att överhuvudtaget vara logiskt. Vad skulle annars ett varv syfta på??

Låt mig gissa...
Första varvet kallas för halv-varv för att ingen skall tro att man menar att man utfört ett två-varv som för smidighetens skull kallas för enkelvarv som alltså innebär två varv eller mer?  :D

Om du har klarat av ett gammalt spel(enligt alla konstens regler) 3 gånger. Säger du då att du varvat det 3 gånger eller 1,5?  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Ett varv är avklarat när man klarat spelet första gången och kommer till början för andra gången, det är alltså när man kommer till början igen som varvningen är gjord.
Har man kommit förbi slutet tre gånger har man varvat tre gånger.

Det är alltså inte när man kommer till slutet som varvningen är gjort utan när man kommer till början igen. Det är också därför jag inte anser att man kan varva spel som tar slut när man kommer till slutet.

#29

Postad 10 september 2007 - 07:24

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Hade inte jag och radiozo exekt den diskussionen för cirka 20 inlägg sedan?
Vad är skilnaden på om det kommer upp en ruta och fråga om du vill spela en gång till eller om du kommer direkt tillbaka till huvudmenyn där du med lika få knapptryck kan välja att starta spelet igen?

Om man anser att spelet inte är varvningsbart därför att man måste trycka på en knapp för att fortsätta så måste det vara väldigt irriterande om någon pausar precis innan man varvat spelet eftersom det ofta också innebär en textruta som måste tryckas bort för att kunna fortsätta den heliga cirkel som en äkta varvning utgör :D

#30

Postad 10 september 2007 - 07:30

HenkeW666
  • HenkeW666
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Varva för mig är iaf när man spelade gamla arkadkonverteringar och klarade sig igenom hela spelet och sen fortsatte från början med samma poäng, samma antal liv osv fast det blev svårare.

Jag är väl för old school helt enkelt :D

<{POST_SNAPBACK}>



Håller med dig till 100%

#31

Postad 10 september 2007 - 07:32

Rajtan
  • Rajtan
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Commando till C64 varvade man, vet inte om man varvar spel längre...

Är du verkligen helt säker på detta? Jag vill bestämt minnas att spelet faktiskt tog slut när man dödat alla gubbar vid sista porten...

<{POST_SNAPBACK}>


Spelade ju inte spelet igår.. :D
Men ganska säker på det.. (kanske)

#32

Postad 10 september 2007 - 07:38

HenkeW666
  • HenkeW666
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Nej, nej nej. Att varva ett spel betyder att man klarat det mer än en gång ....

<{POST_SNAPBACK}>



Nej, det betyder att du har klarat spelet mer än en gång...

...varva spelet betyder som bekant att man kommer tillbaka till Start igen med bibehållna poäng, vapen etc etc.

#33

Postad 10 september 2007 - 07:54

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
En spontan tanke som slog mig nu.
Kan man varva en forumtråd? Jag har inte kommit till slutet ännu... Men visst tusan uppfyller jag alla andra kriterier som folk ställt upp gällande poäng, vapen, börja om, antal liv, osv :D

Antar att man kan kalla det för att tjata också... Men tråden handlar ju om att varva så jag tycker vi håller oss till det och konstaterar att jag varvat tråden på mitt eget lilla vis och ägnar mig åt någon ny tråd som jag inte "varvat klart" ännu :D

#34

Postad 10 september 2007 - 07:55

plojdo
  • plojdo
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
The Legend of Zelda varvade man. Allt annat klarar man. Nuff said... =)

#35

Postad 10 september 2007 - 08:13

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0

Supermario = varva =)

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha, och varför det?

#36

Postad 10 september 2007 - 09:12

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Supermario = varva =)

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha, och varför det?

<{POST_SNAPBACK}>

Därför att du inte "klarar" spelet, du börjar om ifrån början igen fast allting går snabbare och det är nya monster osv. Jag tycker iaf att det är en kvalificerad varvning.

#37

Postad 10 september 2007 - 10:10

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

The Legend of Zelda varvade man. Allt annat klarar man. Nuff said...  =)

<{POST_SNAPBACK}>


Absolut det kunde man varva 3 ggr med olika "världar/olika plats på palatsen tex".

Men man kunde ju också endast varva det 1 gång och fortfarande har man varvat det...

Klara = varva...

#38

Postad 10 september 2007 - 10:15

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Ställer mig helt på old-school sidan, de flesta nya spel går inte varva, bara klara.

#39

Postad 10 september 2007 - 10:19

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Hade inte jag och radiozo exekt den diskussionen för cirka 20 inlägg sedan?
Vad är skilnaden på om det kommer upp en ruta och fråga om du vill spela en gång till eller om du kommer direkt tillbaka till huvudmenyn där du med lika få knapptryck kan välja att starta spelet igen?

<{POST_SNAPBACK}>

Skillnaden är att slutet på banan innbär en början på nästa varv för ett spel som man kan varva. Ett spel som går att varva innebär också att man (teoretiskt) kan spela i oändlighet. Slutet av banan inte innebär slutet av spelet utan det är bara ens egen förmåga som begränsar hur länge man kan spela och hur många gånger man kan varva det.

För att gör en jämförelse med motorsport så kan man jämföra F1 och rally. I F1 kör man på banor där slutet på banan innebär början på nästa varv. I rally kör man på banor där början och slut är helt avskilda från varandra.

Varva kommer från ordet varv, dvs något som börjar och slutar på samma ställe. Ett spel där inte slutet av banan/äventyet innebär början av ett nytt varv tycker jag inte kvalificerar för uttrycket varva när man klarat det.

Edit:
Förtydligade mitt inlägg.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 10 september 2007 - 11:33.


#40

Postad 10 september 2007 - 10:43

xxManiacxx
  • xxManiacxx
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0

Varva för mig är iaf när man spelade gamla arkadkonverteringar och klarade sig igenom hela spelet och sen fortsatte från början med samma poäng, samma antal liv osv fast det blev svårare.

Jag är väl för old school helt enkelt :D

<{POST_SNAPBACK}>


Samma för mig

#41

Postad 10 september 2007 - 11:37

Sgt T West
  • Sgt T West
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Varva för mig är iaf när man spelade gamla arkadkonverteringar och klarade sig igenom hela spelet och sen fortsatte från början med samma poäng, samma antal liv osv fast det blev svårare.

Jag är väl för old school helt enkelt :D

<{POST_SNAPBACK}>


Samma för mig

<{POST_SNAPBACK}>


Finns ju massor av spel som gör samma sak idag, Dead Rising ligger mig närmast i minnet.

#42

Postad 10 september 2007 - 12:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
För att inte tala om alla pusselspel på DS som går att varva i er bemärkelse idag.

#43

Postad 10 september 2007 - 12:58

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ett spel där inte slutet av banan/äventyet innebär början av ett nytt varv tycker jag inte kvalificerar för uttrycket varva när man klarat det.


Alla spel funkar ju så sen kvittar det väl om man måste trycka på "New Game" eller om spelet direkt börjar på nästa varv....

Skillnaden idag är väl att istället för att man varvar spelen så väljer man svårighetsgrad i början på spelet.

Visst skulle man kunna tycka att man börjar tex Bioshock på Easy på första varvet sen Medium och Hard etc men så skulle jag (och säkerligen de flesta) definitivt inte vilja ha det.

#44

Postad 10 september 2007 - 13:06

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
kan inte varva så många nya spel nej, klara däremot.

Det är inte varva om man måste välja new game emellan IMO, oavsett om man får nya fina kläder. Har man inte samma gear som när man kom förbi slutet i början igen är det inte varvning enligt min egen definition iaf ^^

#45

Postad 10 september 2007 - 13:11

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Så då tycker du inte att man kan varva Zelda heller mao för där fick man inte behålla några saker i inventory tex däremot låg palatsen på olika ställen mm.

Även i zelda var man tvungen att välja new game har jag för mig för att kunna börja spela på andra varvet.

Sen finns det väl en del spel i dagsläget också där man först måste klara spelet på hard (medium) för att låsa upp en annan svårighetsgrad (för att eventuellt ta ngn achivement).

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 10 september 2007 - 13:17.


#46

Postad 12 september 2007 - 19:52

Vaargen77
  • Vaargen77
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

The Legend of Zelda varvade man. Allt annat klarar man. Nuff said...  =)

<{POST_SNAPBACK}>


Absolut det kunde man varva 3 ggr med olika "världar/olika plats på palatsen tex".

Men man kunde ju också endast varva det 1 gång och fortfarande har man varvat det...

Klara = varva...

<{POST_SNAPBACK}>

Gamla minnen väcks till liv :unsure:
Men jag hade för mig att det fanns två varv bara, vad händer på 3:e varvet?

Redigerat av Vaargen77, 12 september 2007 - 19:52.


#47

Postad 12 september 2007 - 21:58

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Ja ni, vad ska man säga, det enda jag vet är att om ni skulle fråga mig (vänta det gjordes ju i början också :unsure: ) så skulle jag nog säga att jag varvar ett spel jag klarar. Super Mario varvades Diablo varvades Zelda varvades.
Sen är det klart det finns kanske spel som inte varvas, skulle nog inte påstå att jag varvar Rayman där låser jag upp alla små spel (i story mode). Jo det var en knepig fråga. Kanske inte blev nått klokare men lite exempel blev det iaf.

Väl mött!
/Skorpan

#48

Postad 13 september 2007 - 07:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

The Legend of Zelda varvade man. Allt annat klarar man. Nuff said...  =)

<{POST_SNAPBACK}>


Absolut det kunde man varva 3 ggr med olika "världar/olika plats på palatsen tex".

Men man kunde ju också endast varva det 1 gång och fortfarande har man varvat det...

Klara = varva...

<{POST_SNAPBACK}>

Gamla minnen väcks till liv <_<
Men jag hade för mig att det fanns två varv bara, vad händer på 3:e varvet?

<{POST_SNAPBACK}>


Det har du rätt i 2 varv fanns det bara där det andra varvet kallades "The Second Quest".
Fick för mig att det var 3 varv för jag tror att jag körde igenom det 3 varv när jag själv spelade det för många år sen.

#49

Postad 18 september 2007 - 07:54

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
"Ord kan ha fler betydelser älskling, länsstyrelsen ordnar pumptillstånd"

Varva är en gammal klassiker, användes redan när jag började spela tv-spel för... hrmm... många år sedan.

Innebörden var då ofta att man tagit sig runt ett varv och därmed varvat spelet.

En annan ganska vanlig innebörd var att man varvade poängräknaren, alltså tog sig runt räknaren ett varv. Detta var vanligast när spelet så att säga inte tog slut utan man började om från början när man tagit sista bossen.

Innebörden att man skulle vara tvungen att ta sig runt spelet två gånger har jag aldrig stött på innan, men som sagt, ord kan ha fler betydelser. Den senare innebörden kan komma av att ordet kan användas i andra tävlingssammanhang, exempelvis att ligga ett helt varv före en medtävlande och därmed anses ha varvat denne innebär ofta att man har behövt tillryggalägga flera varv innan man till slut varvat motståndaren. Jag vet inte vad som är rätt egentligen.

Redigerat av Lindholm R, 18 september 2007 - 07:55.


#50

Postad 18 september 2007 - 08:09

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Det är ungefär som en långdistanslöpare som varvar en motståndare, man varvar spelen när man klarat det minst 1 gång och påbörjat ett nytt varv. Tex har jag nyss klarat Bioshock och funderar på att varva det på hard.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.