Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

2.1-system i skuggan av 5.1-djungeln

25 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
NAD C 325BEE (StereoförstÀrkare) 2 8,87 (15) Inga priser
B&W 685 (Surroundhögtalare) 1 9,1 (100) Inga priser
39 relaterade trÄdar
B&W-klubben (535 inlĂ€gg) 3 år sedan
KöprĂ„d - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlĂ€gg) 4 år sedan
HĂ€nga B&W 685 pĂ„ vĂ€ggen med Bose vĂ€ggfĂ€ste? (2 inlĂ€gg) 7 år sedan
VĂ„gar man köpa 10 Ă„r gamla B&W 602 s3? (41 inlĂ€gg) 9 år sedan
Söker lite tips till vardagsrummet (6 inlĂ€gg) 9 år sedan
KöprĂ„d ett par stativhögtalare - förslagsvis B&W, Canton eller Monitor (15 inlĂ€gg) 10 år sedan
Byte till stativare! (18 inlĂ€gg) 10 år sedan
B&W DM685 DENON CEOL BRA KOMBO? (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
B&W DM685 DENON CEOL BRA KOMBO? (0 inlĂ€gg) 11 år sedan
Uppgradera Tangent Evo E5 till B&W DM685 (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
686 vs 685 till medelstort rum (5 inlĂ€gg) 11 år sedan
B&W vs PSB (5 inlĂ€gg) 12 år sedan
LĂ„nade hem ett par B&W 685 (dynaudio 2/6 Ă€gare) (17 inlĂ€gg) 12 år sedan
*B&W* gamla 600-serien vs. nya 600-serien (8 inlĂ€gg) 12 år sedan
Problem med B&W 865 och NAD T748 (8 inlĂ€gg) 12 år sedan
Nybörjare - Och jĂ€vligt förvirrad (16 inlĂ€gg) 13 år sedan
StereoförstĂ€rkare till B&W DM685 (44 inlĂ€gg) 14 år sedan
Advance Acoustic MCD 200 (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlĂ€gg) 14 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlĂ€gg) 14 år sedan
Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spĂ€nn!? (43 inlĂ€gg) 15 år sedan
Yamaha RX-V663 + B&W DM685 bi-amp? (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
HjĂ€lp mig med ljudet (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
B&W DM685, vĂ€ggfĂ€ste? (6 inlĂ€gg) 15 år sedan
Canton GLE 401 & 405 med B&W 685 (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Klarar min förstĂ€rkare högtalarna? (9 inlĂ€gg) 15 år sedan
*Officiell trĂ„d: B&W DM600S4* (52 inlĂ€gg) 15 år sedan
Klipsch RB 61 eller B&W DM685? (52 inlĂ€gg) 15 år sedan
NAD 325BEE, vad kan den driva? (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
Alternativ högtalare till B&W DM683 (11 inlĂ€gg) 16 år sedan
Anledning att vĂ€lja C372 framför (17 inlĂ€gg) 16 år sedan
Högtalare till stereon/hemmabio (19 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem med flytströmmar? (10 inlĂ€gg) 16 år sedan
PM: FjĂ€rde generationen frĂ„n Bowers & Wilkins pĂ„ vĂ€g! (451 inlĂ€gg) 16 år sedan
Införskaffa hemmabiosystem, val av reciever? (8 inlĂ€gg) 16 år sedan
B&W DM683, HTM62... FörstĂ€rkare? (90 inlĂ€gg) 16 år sedan
En trĂ„d för stĂ€rkare.. (14 inlĂ€gg) 16 år sedan
Vilken stereo förstĂ€rkare (14 inlĂ€gg) 17 år sedan
NAD C320 / C325? Passande högtalare? (12 inlĂ€gg) 17 år sedan

#1

Postad 23 oktober 2007 - 22:17

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0
Det verkar helt hopplöst att hitta ett bra 2.1-system med förstÀrkare om jag vill:
* betala max 6000 kr
* ha bÀnkplacerade fronthögtalare som gÄr pÄ höjden (alltsÄ inte som https://www.prisjakt...t.php?p=108730)
* kolla mest pÄ film
* kunna justera volymen pÄ basen
* allt ska gÄ i svart

Jag har lite olika vÀgar att gÄ och frÄgor i samband med detta:

1. Jag köper ett fÀrdigt 2.1-hemmabiosystem
Kandidater:

Samsung HT-Q100
http://bilder.prisja...hp?p=121345.jpg
Hade köpt dem pÄ stört om det inte vore för att man inte kan justera basens volym. ;) (gÄr det att lösa för övrigt?)

Panasonic SC-PTX5
http://bilder.prisja...hp?p=237541.jpg
Snygg som *** och hade ju funkat med min PX70 genom Viera Link, men har fÄtt dÄlig kritik. :)


2. Jag köper ett 5.1-paket och kopplar bort de tvÄ bakhögtalarna och eventuellt centern
- GÄr det ens att göra sÄ?


3. Jag köper högtalare, sub och stÀrkare separat.
- Vilka rekommenderar ni dÄ?
- Vilka 5.1-stÀrkare klarar att Àven köra 2.1?

#2

Postad 24 oktober 2007 - 14:08

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlĂ€gg
  • 0
AlltsÄ det bÀsta för dig Àr nog definitivt att du köper allt i lösa delar. Man brukar bli ledsen om man köper ett paket och vill byta ut nÄgot. DÄ brukar det inte bli sÄ bra alls tyvÀrr. Verkar mycket egendomligt att du inte kan justera subwoofern i de paketen ocksÄ.

Skulle vĂ„ga mig pĂ„ att pĂ„stĂ„ att allra flesta 5.1 förstĂ€rkare klarar av att spela i 2.1. Vore konstigt annars. Är du osĂ€ker sĂ„ ladda bara ned manualen frĂ„n tillverkarens hemsida och kolla om det gĂ„r.

DÀremot Àr det som sÄ att du dÄ betalar för flera kanaler som du inte kommer anvÀnda. Vilket i praktiken ofta innebÀr att de kanalerna du anvÀnder dig av faktiskt Àr sÀmre.

Jag verkar förstÄ pÄ dig att du vill kolla pÄ film men inte vill ha nÄgra surroundhögtalare. Ska du ÀndÄ kanske övervÀga ett system dÀr du kan köpa till en center sedan? Centern Àr trots allt det viktigaste för filmtittande. Nu kanske du fÄr alldeles klockren talÄtergivning med bara 2.1 sÄ dÄ kan man ju börja dÀr. Men visar det sig att man inte Àr ritkigt nöjd kan man ju i sÄ fall bygga pÄ med en matchande center. Det kan dÀrför vara bra att redan nu köpa högtalare som du vet med dig enkelt kan matchas sedan, ifall du vÀljer att köra med 5.1 förstÀrkare.

Jag tycker personligen inte att film Àr sÄ roligt i 2.1 eller 2.0. DÀremot sÄ skulle jag kunna leva utan surroundhögtalare om det visar sig omöjligt att placera. Centern Àr dock livsviktig för mig ;)

Givetvis anvÀnder man inte centern nÀr man lyssnar pÄ musik. De flesta hemmabioreceivers har 2.0-lÀge dÀr du givetvis Àven kan lÄta din subwoofer spela, allts 2.1

FrÄgan Àr ju hur pass högt du prioriterar nya ljudformat, hdmi osv. Man kan defintivit ha glÀdje, Àven i 2.1, av ljud som Àr lossless ;) Men om det inte Àr prioriterat, sÀrskilt som det nog ÀndÄ Àr helt omöjligt med din prisbild, kanske det bÀsta för din del Àr att försöka hitta en begagnad förstÀrkare.

Om du köper en dyr, men begagnad och sÄledes lite billigare, 5.1-förstÀrkare kan du ÀndÄ fÄ bra ljud i 2.1 utan att behöva byta ut allt om du nÄgon gÄng Ängrar dig och vill ha en center eller t o m tvÄ surroundhögtalare.

Om det bara Àr film du Àr ute efter har jag personligen goda erfarenheter av Audio pro subwoofers.
Jag har en Audio pro SUB B1.28 och den stÀmmer defintivt in pÄ det den designen du Àr ute efter. GÄr lÄgt i frekvenserna, och har rejÀlt med kraft. DÀremot Àr den inte jÀttesnabb och kanske inte bÀst för snabb musik av den anledningen.

Audiopros (kolla www.audiopro.se) högtalare i image-serien Àr dessutom snygga och verkar passa in i den stilen du Àr ute efter. Men jag har ingen som helst erfarenhet av deras övriga högtalare sÄ mitt rÄd gÀller endast desginen B) Men Audio Pro Black Pearl V.2 verkar bra pÄ pappret i alla fall.
TyvÀrr Àr du uppe i nÀstan 6000:- sÄ hÀr lÄngt redan utan förstÀrkare i sÄ fall! Deras mindre version (image 12) kostar ungefÀr hÀlften (c:a 1300:- pÄ prisjakt).

Designen stÀmmer i alla fall in pÄ audiopro och det kan vara nÄgot att börja kika pÄ. Lycka till!

TillÀgg: TÀnk pÄ att om du skaffar en sub som klarar högnivÄ-ingÄng, (t.ex. nÀmnda b1.28) kan du koppla in den till vilken tvÄkanalsförstÀrkare som helst. Subwoofern kommer dÄ dela signalen sÄ att den spelar allt under (beror pÄ instÀllning) 100hz och högtalarna allt över.

Redigerat av Grimmy, 24 oktober 2007 - 17:31.


#3

Postad 24 oktober 2007 - 20:37

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • LĂ€rjunge

  • 485 inlĂ€gg
  • 0
Om du ÀndÄ bara ska köra ett 2.1 system, varför dÄ köpa en 5.1 reciver? Satsa pÄ en bÀttre 2 kanals ist och schyssta högtalare

#4

Postad 26 oktober 2007 - 10:12

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0

AlltsÄ det bÀsta för dig Àr nog definitivt att du köper allt i lösa delar. Man brukar bli ledsen om man köper ett paket och vill byta ut nÄgot. DÄ brukar det inte bli sÄ bra alls tyvÀrr. Verkar mycket egendomligt att du inte kan justera subwoofern i de paketen ocksÄ.

Jag ringde Samsung och frÄgade och de sa att man dÀremot kunde Àndra frekvensen pÄ basen, vilket mÄnga upplevde det som att volymen sÀnktes. Men det Àr vÀl knappast samma sak.

Jag verkar förstÄ pÄ dig att du vill kolla pÄ film men inte vill ha nÄgra surroundhögtalare. Ska du ÀndÄ kanske övervÀga ett system dÀr du kan köpa till en center sedan?

Centern fÄr tyvÀrr inte plats möbleringsmÀssigt nÄnstans, sÄ den fÄr ryka =/

Om det bara Àr film du Àr ute efter har jag personligen goda erfarenheter av Audio pro subwoofers.
Jag har en Audio pro SUB B1.28 och den stÀmmer defintivt in pÄ det den designen du Àr ute efter. GÄr lÄgt i frekvenserna, och har rejÀlt med kraft. DÀremot Àr den inte jÀttesnabb och kanske inte bÀst för snabb musik av den anledningen.

Inte för att jag lyssnar pÄ house, trance eller annan snabbdrogad musik, men upplevs det störande för "vanlig radiomusik"?

Audiopros (kolla www.audiopro.se) högtalare i image-serien Àr dessutom snygga och verkar passa in i den stilen du Àr ute efter. Men jag har ingen som helst erfarenhet av deras övriga högtalare sÄ mitt rÄd gÀller endast desginen :wub: Men Audio Pro Black Pearl V.2 verkar bra pÄ pappret i alla fall.

Ja de var faktiskt snygga! :P

Om du ÀndÄ bara ska köra ett 2.1 system, varför dÄ köpa en 5.1 reciver? Satsa pÄ en bÀttre 2 kanals ist och schyssta högtalare

You tell me. :P Det Àr vÀl som Grimmy sÀger, att om jag ska köpa 5.1-stÀrkare sÄ ska det vara en begagnad f.d. dyr rackare som Àr bra.

#5

Postad 26 oktober 2007 - 10:54

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • LĂ€rjunge

  • 485 inlĂ€gg
  • 0

You tell me. :wub: Det Àr vÀl som Grimmy sÀger, att om jag ska köpa 5.1-stÀrkare sÄ ska det vara en begagnad f.d. dyr rackare som Àr bra.

Varför dÄ inte satsa pÄ en beggad 2-kanals som Àr riktigt bra ist om du nu ska ha beggat....? :P

#6

Postad 26 oktober 2007 - 11:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlĂ€gg
  • 0
HÄller med. Varför inte en BRA beg tvÄkanalare?

#7

Postad 26 oktober 2007 - 11:32

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0
Oki, ska Àven kika pÄ beggade 2.1-kanalsförstÀrkare dÄ :P

Men högtalare dÄ? Grimmy var inne pÄ Audio Pro, men ingen erfarenhet av just högtalarna. Vad ska jag satsa pÄ om högtalare + sub fÄr kosta max 3000 kr tillsammans?

#8

Postad 26 oktober 2007 - 12:00

guldfisk
  • guldfisk
  • LĂ€rjunge

  • 406 inlĂ€gg
  • 0
Kör 2.0 med ett par rimliga stativhögtalare. För 3000 kr fÄr du inte bra ljudkvalitet om du ska ha en subbas ocksÄ.

Redigerat av guldfisk, 26 oktober 2007 - 12:02.


#9

Postad 26 oktober 2007 - 13:43

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr nog ganska klart nu att tvÄ-kanals Àr vÀgen att gÄ för din del. Det du dock ska fundera ordentligt pÄ Àr vad du har för kÀlla för ljudet frÄn film du kommer att ha. Det spelar ingen roll om du har en klockren 2-kanalsförstÀrkare om din dvd-spelare skickar ut uselt stereoljud. Det stÀller alltsÄ lite krav pÄ filmspelaren som mÄste kunna avkoda DTS, DD 5.1 osv och skicka som stereoljud (digitalt eller analogt) pÄ ett bra sÀtt till din förstÀrkare. Med den hÀr lösningen sÄ ökar alltsÄ kraven pÄ dvd/bluray/hdvdd-spelaren en hel del. Fördelen med en receiver Àr att den kodar av DTS/DD5.1 och sedan gör en digtal analog omvandning.Du kan alltsÄ mer eller mindre kan strunta i kvaliteten hos det hos DVD-spelaren. Nu kan du naturligtvis fÄ detta gjort lika bra hos dvd-spelaren, men det kan bli en svag lÀnk om du inte tÀnker pÄ det!


Jag hÄller inte rktigt med att du inte ska köpa en subwoofer. Den ekla anledningen Àr att jag hör att film Àr prioriterat över musik, och vid film sÄ anser i alla fall jag att det förutom centern sÄ Àr det riktigt roliga att kunna fÄ kraftfull djup bas. Just den subben som jag har (som jag frÀmst nÀmner för att den verkar passa dig designmÀssigt) Àr som sagt inte den snabbaste, men det Àr aldrig som sÄ att jag stör mig pÄ det vid radiolyssnanden eller sÄn musik som jag lyssnar pÄ, eller vid filmtittande. Men nÄgon trancefantast eller för den delen som lyssnar pÄ snabb hÄrdrock, kan sÀkert bli ganska sÄ besviken. Nu vet jag inte hur mycket jag ska skylla pÄ subwoofern och pÄ de tÀmligen dÄlikga akustiska förhÄllanden jag har i mitt kvadratiska betongrum :wub: Mitt fall Àr nog lite worst-case scenario. Men man ska ÀndÄ vara medveten om att om man vill ha en subwoofer som ger riktigt djup och kraftfull bas till film, och inte Àr beredd att lÀgga mer Àn ett par tre tuselappar pÄ den, sÄ kommer den inte ha sÄ mycket precision.

AlltsÄ kommer du, med tanke pÄ din prisnivÄ, men sÄ Àr det faktiskt mer eller mindre alltid Àven om man kan lÀgga hur mycket som helst, vara tvungen att vÀlja lite mellan riktigt vÀlljudande röster, musik osv och djup mÀtktig bas i film. Du mÄste nog lÀgga minst 4000:- pÄ sub och högtalare annars fÄr du verkligen tumma pÄ kvaliten. Speciellt som du önskar viss design :P

#10

Postad 26 oktober 2007 - 14:34

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr nog ganska klart nu att tvÄ-kanals Àr vÀgen att gÄ för din del. Det du dock ska fundera ordentligt pÄ Àr vad du har för kÀlla för ljudet frÄn film du kommer att ha. Det spelar ingen roll om du har en klockren 2-kanalsförstÀrkare om din dvd-spelare skickar ut uselt stereoljud. Det stÀller alltsÄ lite krav pÄ filmspelaren som mÄste kunna avkoda DTS, DD 5.1 osv och skicka som stereoljud (digitalt eller analogt) pÄ ett bra sÀtt till din förstÀrkare. Med den hÀr lösningen sÄ ökar alltsÄ kraven pÄ dvd/bluray/hdvdd-spelaren en hel del. Fördelen med en receiver Àr att den kodar av DTS/DD5.1 och sedan gör en digtal analog omvandning.Du kan alltsÄ mer eller mindre kan strunta i kvaliteten hos det hos DVD-spelaren. Nu kan du naturligtvis fÄ detta gjort lika bra hos dvd-spelaren, men det kan bli en svag lÀnk om du inte tÀnker pÄ det!

Vilket betyder att jag har att vÀlja pÄ:
A. En DVD-spelare som kan koda av bra till stereo -> 2-kanalsförstÀrkare
B. En mÄttlig DVD-spelare -> 2-kanalsreceiver som kodar av istÀllet
Har jag förstÄtt det rÀtt dÄ? I sÄ fall sÄ vill jag hellre satsa pÄ en bra receiver eftersom den garanterat blir mer lÄnglivad Àn en DVD-spelare (som i framtiden nog byts ut mot Bluray eller nÄt annat).

AlltsÄ kommer du, med tanke pÄ din prisnivÄ, men sÄ Àr det faktiskt mer eller mindre alltid Àven om man kan lÀgga hur mycket som helst, vara tvungen att vÀlja lite mellan riktigt vÀlljudande röster, musik osv och djup mÀtktig bas i film. Du mÄste nog lÀgga minst 4000:- pÄ sub och högtalare annars fÄr du verkligen tumma pÄ kvaliten. Speciellt som du önskar viss design :P

Det Àr viktigare för mig att dialoger Àr klara Àn kvaliteten pÄ basen faktiskt. Nu har priset verkligen varit en begrÀnsande faktor nÀr jag lÀser era inlÀgg. RÀcker det att jag gÄr upp till totalt 8000 kr i totalmaxpris för att jag ska fÄ:
* en bra 2.1-receiver
* tvÄ högtalare som Äterger dialog och högre frekvenser vÀl
* en hyfsad subbas som brummar lite iaf :wub:
utan att behöva tumma sÄ fruktansvÀrt mycket pÄ kvaliteten?

#11

Postad 26 oktober 2007 - 14:53

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • ForumrĂ€v

  • 780 inlĂ€gg
  • 0
Ingenting hindrar vÀl att du senare kompletterar med en sub, om du saknar nÄgot i ljudbilden.

Dock, vad Àr det för receiver som gÀller?

Redigerat av Unregistered33b3a508, 26 oktober 2007 - 14:55.


#12

Postad 26 oktober 2007 - 14:54

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0

Ingenting hindrar vÀl att du senare kompletterar med en sub, om du saknar nÄgot i ljudbilden.

Basljudet mÄste finnas dÀr, och frÄgan Àr hur bra stativhögtalare klarar av att fÄ tÀnderna att skallra lite.

#13

Postad 26 oktober 2007 - 16:21

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlĂ€gg
  • 0
AlltsÄ nu Àr jag definitivt ingen expert pÄ detta, men som jag kan förstÄ Àr det tÀmligen ont 2-kanalsförstÀrkare som kan ta emot och avkoda DTS och DD 5.1 - det vill sÀga de formaten som finns pÄ DVD idag och som kommer fortsÀtta finnas pÄ Bluray och HDDVD framöver (Àven om det Àr nyare format dÀr sÄ Àr de bakÄtkompatibla).
Kanske finns det begagnade sÄdana förstÀrkare som det gÄr att fÄ tag pÄ, men det vet jag som sagt inget om.

SÄ sÄ vitt jag kan begripa det sÄ mÄste man sÄ gott som alltid ta in ljudet analogt (eller möjligen som digital stereo signal via koax eller optisk men det finns nog inte pÄ de lite billigare förstÀrkarna du letar efter) frÄn DVD-spelaren om man inte har en hemmabioreceiver. Det innebÀr alltsÄ att Digital-analog-konverterigen görs i dvd-spelaren och Àr den dÄlig sÄ blir hela kedjan dÄlig.

Det finns alltsÄ en hel del "smidigt" för din del att skaffa en hemmabioreceiver. Nackdelen Àr att du kommer att fÄ betala för en hel del (3 kanaler) som inte behöver.

#14

Postad 28 oktober 2007 - 04:22

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Man kopplar analogt frÄn dvd:n trassla inte till det för killen nu.

LÀmpliga kandidater i högtalarvÀg Àr XTZ rakt igenom.




#15

Postad 29 oktober 2007 - 23:14

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0

Är de prisvĂ€rda?

Redigerat av ogredani, 29 oktober 2007 - 23:15.


#16

Postad 30 oktober 2007 - 19:45

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlĂ€gg
  • 0
Widescreen: Hehe. Nej visst Àr det som du sÀger. Kanske Àr onödigt för mig att gardera mig dÄ alterantivet nog Àr ganska sÀllsynt.

LikvÀl kvarstÄr följande: det stÀlls vissa krav pÄ dvd-spelaren för att ljudet ska bli bra. I och med begrÀnsad budget Àr det nog att vÀga in i kalkylen!

#17

Postad 30 oktober 2007 - 19:57

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0
Hur stora krav Àr det pÄ systemet om jag vÀljer att köra allt via dator? Om jag alltsÄ anvÀnder datorn som DVD-spelare med det inbyggda ljudkortet. Vet inte hur kvalitetsbegrÀnsande faktor ljudkortet skulle vara isf.

#18

Postad 31 oktober 2007 - 12:45

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlĂ€gg
  • 0
Ogredani: De inbyggda ljudkorten har lÀnge varit usla, ofta rent skrÀp som knappt duger till att koppla in ett par billigare datorhögtalare till. Detta har blivit bÀttre de senasten Ären. PÄ lite nyare moderkort har det blivit populÀrt med "Hi def"-ljud (Realtek High definition codecs), som de kallar det och detta Àr inget skrÀp utan det Àr nog mÄnga nöjda med. Det kan defintivit vara bÀttre Àn vad man fÄr ut frÄn en billigare dvd-spelare i alla fall.

Om du inte kan luska ut att du har nÄgot vettigt integrerat ljudkort, skulle jag rekommendera ett X-fi kort. De levererar mycket, mycket bra ljud generellt - i nivÄ med en receiver i 5000:- klassen i alla fall vad gÀller digital till analog omvandlingen (som Àr den viktiga i sammanhanget hÀr).



Sedan finns det massa lull-lull (crystalizer, fake-surround, hurlörs-surroundeffekter osv) som faktiskt Àr riktigt bra om man gillar sÄdant, men som givetvis fÄr ljudpurister att grÄta. Lyckligtvis Àr det valfritt - Àven om "fakesurround"-effekten pÄ X-fi Àr mycket bra (i mitt tycke) med bÄde stereo, och framförallt hörlurar, kanske det inte passar just dig. Crystalizern Àr till exempel en skoj funktion som öppnar upp hÄrt komprimerad musik nÄgot otroligt, men till priset av att ljudet blir nÄgot distat (framförallt om man ha den pÄ hög nivÄ och ljudet redan Àr av hög kvalitet). Till skillnad frÄn inbyggda ljudkort som kan göra helt ofattbart otÀcka saker med equalizern, sÄ kan man fÄ mycket bra resultat med X-fi pÄ den punkten. Om man nu gillar sÄnt :) Sammanfattningsvis sÄ kan det inte gÄ fel med ett X-fikort. Men eventuellt fÄr du betala en del för funktioner du kanske inte kommer att anvÀnda.

#19

Postad 09 november 2007 - 20:29

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0
Jag har SigmaTel High Definition Audio som ljud-codec. Hur mycket kan man lita pÄ "High Definition"-stÀmpeln?

#20

Postad 22 november 2007 - 08:24

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0
Jag har av en kompis blivit rekommenderad att skippa subben till en början (dessa ska tydligen ge hyfsad bas ÀndÄ), gÄ upp i prisklass och köpa:




What u guys think? ;)

#21

Postad 23 november 2007 - 13:56

ogredani
  • ogredani
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0
Ok, jag stÄr och vÀljer mellan dessa tvÄ paket nu:

Alternativ 1



Totalt: 9000 kr (+att jag kanske behöver komplettera med sub om jag inte tycker ljudtrycket i basen Àr tillrÀckligt)

Alternativ 2




Totalt: 7400 kr

Det dyrare alternativet har ju riktigt snygga högtalare, men motiverar Àven ljudkvaliteten det högre priset?

#22

Postad 23 november 2007 - 18:36

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Varför inte XTZ rakt igenom?



#23

Postad 19 juli 2009 - 22:42

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0

Oki, ska Àven kika pÄ beggade 2.1-kanalsförstÀrkare dÄ :P

Men högtalare dÄ? Grimmy var inne pÄ Audio Pro, men ingen erfarenhet av just högtalarna. Vad ska jag satsa pÄ om högtalare + sub fÄr kosta max 3000 kr tillsammans?


Eftersom du tÀnkt stÀlla dom pÄ en bÀnk vore det kanske bra med ett par stativ med?
Det kommer göra en vÀrld av skillnad.

GÄr inte det skulle jag rekomendera nÄgon form av LCR-högtalare i dubbel uppsÀttning.

#24

Postad 19 juli 2009 - 23:39

Timpolanen
  • Timpolanen
  • MĂ€stare

  • 2 834 inlĂ€gg
  • 0
Undara om han har bestÀmt sig Àn :P

#25

Postad 20 juli 2009 - 10:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
Han har haft 1Âœ Ă„r pĂ„ sig. :P

#26

Postad 20 juli 2009 - 11:34

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Hmm ja?

Vet inte riktigt hur jag lyckades svara pÄ en död trÄd :ph34r:



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.