Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tv:n ändrar kontrasten i mörka Scener

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 December 2007 - 15:40

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Pioneer 507 XD och har märkt att tv:n ändrar kontrasten i vissa mörka scener. Dvs det blir ljusare i bakgrunden innan det blir mörkt igen. Är det något fel eller är det bara en inställning?

Finns något som heter svart nivå och dynamisk kontroll på Tv:n är det någon av dom som kan få detta fenomen att uppstå? Har Dynamisk kontroll på låg och svart nivå : På

Mvh D

Redigerat av Doraso, 17 December 2007 - 15:50.

Postad 17 December 2007 - 19:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Hej!

Har en Pioneer 507 XD och har märkt att tv:n ändrar kontrasten i vissa mörka scener. Dvs det blir ljusare i bakgrunden innan det blir mörkt igen. Är det något fel eller är det bara en inställning?

Finns något som heter svart nivå och dynamisk kontroll på Tv:n är det någon av dom som kan få detta fenomen att uppstå? Har Dynamisk kontroll på låg och svart nivå : På

Mvh D

Det här är inga bra nyheter. Stäng av allt som är "bildförbättrande". Om fenomenet kvarstår är det inte bra. Då finns det bara servicemenyn som kan eventuellt åtgärda problemet.

Jag har en Panasonic PV60, och den visar just sådana problem. Det enda sättet att åtgärda den flämtande kontrasten var att höja ljuset vilket är helt reglementsvidrigt när det gäller att kalibrera svärta.

Som sagt, stäng av ALLT i bildmenyn och rapportera tillbaks. Jag hoppas att Pioneer har den goda smaken att kunna stänga v denna "funktion" permanent" . Allt annat är amatörmässigt.

Robban

Postad 17 December 2007 - 20:01

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Hmm på vår 507xa så har jag inte märkt av det. vad har du annars för utrustning?

Postad 17 December 2007 - 20:50

Unregistered64250551
  • Unregistered64250551
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Är problemet liknande detta?
https://www.minhembi...s...164696&st=0

Postad 17 December 2007 - 22:33

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Har bara sett det när jag kollar på vanlig tv via boxer. Imorse var det bara så himla tydligt. Mörkt i rummet, mörk scen på tvn och det verkligen skiftade 3-4 ggr i bakgrunden.

Får pröva stänga av allt bildförbättrande och se.

Vad tror ni om dynamisk kontroll då? kan det vara den som spökar?

Mvh D

Postad 18 December 2007 - 00:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Har bara sett det när jag kollar på vanlig tv via boxer. Imorse var det bara så himla tydligt. Mörkt i rummet, mörk scen på tvn och det verkligen skiftade 3-4 ggr i bakgrunden.

Får pröva stänga av allt bildförbättrande och se.

Vad tror ni om dynamisk kontroll då? kan det vara den som spökar?

Mvh D

Kan vara den. Prova och slå av den.

Postad 19 December 2007 - 09:55

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej igen!

Allt bildförbättrande avslaget men den gör fortfarande så. Även i vanliga ljusa scener ibland. Det blinkar liksom till så blir bilden något ljusare och sen går det tillbaka igen. Händer inte hela tiden men tillräckligt ofta för att det ska vara störande. Något man ska felanmäla? Känner jag Pioneer rätt så kommer dom inte göra något ändå.

Mvh D

Postad 19 December 2007 - 12:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Hej igen!

Allt bildförbättrande avslaget men den gör fortfarande så. Även i vanliga ljusa scener ibland. Det blinkar liksom till så blir bilden något ljusare och sen går det tillbaka igen. Händer inte hela tiden men tillräckligt ofta för att det ska vara störande. Något man ska felanmäla? Känner jag Pioneer rätt så kommer dom inte göra något ändå.

Mvh D

Aj aj...det är inte bra. Felanmäla vet jag inte om det hjälper, du kan alltid försöka. Risken är att Pioneer uppfattar funktionen som "förbättrande".

Prova och kontakta Pioneer och se om någon servicetekniker vet svaret på din fråga.

Postad 19 December 2007 - 16:05

Unregistered64250551
  • Unregistered64250551
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Har du testat att kolla runt på samtliga ingångar om det är lika mycket problem på alla?

Som jag skrev innan så vill jag hänvisa lite hit,
https://www.minhembi...s...164696&st=0
För som jag uppfattar det på min Panasonic PX70 så är det mindre blinkningar på Komponent ingången än HDMI. Tycker du att du upplever ditt problem liknande som det beskrivs i den tråden?

Postad 20 December 2007 - 08:11

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Ja känns som något liknande problem men jag har inte sett det på letterbox kanterna hittills och för mig blinkar det till även i ljusa scener har jag märkt. Även om det är mest synbart i mörka. Problemet är allra mest frekvent när jag kollar på digital tv via den inbyggda digital mottagaren i tv:n. Men har också sett det på dvd.

Mvh D

Postad 20 December 2007 - 09:58

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Har nu pratat med Pioneer och dom tog det som direkt som ett fel och måste nu bara hitta en tid då dom kan komma och titta på tv:n. Nu ska man bara provocera fram problemet när dom är där också. Skulle inte förvåna mig om tv:n är orubblig bara för dom är där :P

Mvh D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.