Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu ger jag upp !

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 December 2007 - 17:56

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hej

Efter ett halvår av testande och mixande ger jag upp nu, trodde ju för gods skull att det skulle fungera bättre när man har hört talas om htpc för minst 3 år sedan, men det ser ut som utvecklingen på program fronten går välllldigt långsamt framåt.
Den dagen det bara är att installera ett enda program och det fungerar, då kanske man återkommer :blink: .
Då menar jag allt (bra bild,text,ljud,EPG,utan buggar och låsningar,mm,mm,mm)

Synd att man lade ner så mycket pengar i onödan. (HD tv-kort, media låda mm)
Har införskaffat en hd-box istället vilken skillnad på bild B) bara att trycka på en knapp och där är bilden/ljudet med alla funtioner färdiga :)

MrDTS

Postad 21 December 2007 - 20:16

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Hej !

Jag vet inte riktigt vad du har prövat för HTPC programvara, men min åsikt är näsan den motsatta...
Jag köpte en del begagnade grejer Athlon 64 3200+, moderkort för 939-sockeln, HTPC-chassi, analogt TV-kort med fjärrkontroll, 2 GB RAM och kompletterade detta med ett dual analogt TV-kort samt 500 GB hårddisk.
Därefter installerades MythDora 3.2 (nu finns senare versioner ute). Med relativt få problem (är en total Linux n00b) så har jag nu en stabil HTPC som grejar att spela in 3 olika analoga kanaler samtidigt som jag tittar på något tidigare inspelat. Detta utan några som helst prestandaproblem. Enligt uppgift så räcker en 1800+ processor och 512 MB RAM i Linuxvärlden för att göra ovanstående.

DVD och BluRay tittar jag på via en Playstation 3 som skalar allt till 1080P, och musik kör jag på en Squeezebox via serverprogramvaran som snurrar på HTPC:n.

I mitt fall så har jag alltså inte försökt att lösa allt med en och samma burk, och det kanske är det som är tricket...!!?

mvh Manor

Postad 21 December 2007 - 20:51

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Mediaportal och Dvbviewer har bara försök att få iordning tv-titandet inget annat ???? men det suger verkligen helt omöjligt att få det fungerand bra, det är långt kvar till ett fungerande program.

MrDTS

Postad 21 December 2007 - 20:56

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
skall man bara kolla på tv så är väl nog själv htpc lite onödigt, jag kör just allt förutom då tv på dator uan problem

Postad 21 December 2007 - 22:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Jag kör all min media i min htpc, dvs tv (boxers programpaket), filmer, dvd och musik. Stänger aldrig av datorn och startar bara om den om nån uppdatering kräver det. Har fungerande epg och kan spela in 1 program samtidigt som jag tittar på ett annat. Kör Windows vista och använder Mediacenter och ibland dvbviewer inte märkt nåra problem med det alls och båda programmen klarar allt utan större problem, möjligtvis att det var svårt att fixa epgn i dvbviewer.

Postad 22 December 2007 - 23:22

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

• 645 inlägg
  • 0

Mediaportal och Dvbviewer har bara försök att få iordning tv-titandet inget annat ???? men det suger verkligen helt omöjligt att få det fungerand bra, det är långt kvar till ett fungerande program.

MrDTS

Då är det dessa två program som inte fixar hdtv.
Eller kan du sätta fingret på den verkliga boven i det hela.
Tycker det vore synd om du lägger ner om det är ett program som inte funkar.

Postad 23 December 2007 - 15:48

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Testa åtminstone med MythDora, KnoppMyth eller MythBunto innan du ger upp. Allt är 100% gratis, så det enda du investerar är din egen tid. Windowslösningar i all ära, men det finns stora fördelar med MythTV när det gäller TV-inspelningar...inte minst att samtliga program skannas igenom och reklamavbrotten markeras. Avbrotten hoppas över med automatik eller med en knapptryckning. Detta har gjort att vi i princip aldrig kollar direkt på TV-serier, utan kör dem via HTPC:n för att på så sätt slippa reklamen. EPG:n laddas ner varje dygn för samtliga kanaler och 10 dagar framåt i tiden. Därefter finns en massa smarta sätt att markera det man önskar spela in...kanalsökningar, tidssökningar, programsökningar och avancerade lägen så som "spela in samtliga program från samtliga kanaler som innehåller ordet CSI i titeln...dock bara en inspelning per avsnitt och inga repriser". Denna "önskning" spelar nu in samtliga avsnitt av CSI, CSI Miami, CSI NY, och detta alltså utan att spela in några repriser.

Det är verkligen en överlägsen lösning mot många andra "TV-inspelningsprylar" :-).

mvh Manor

Postad 24 December 2007 - 10:41

FredrikN
  • FredrikN
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
De som inte försökt få en DVB-lösning med CI att fungera är lyckligt ovetande om hur förbaskat svårt det kan vara att få programmen att fungera.

Postad 25 December 2007 - 12:36

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Problemet som jag ser det är att det finns för många olika DVB-system
Det är svårt att göra en komplett lösning till alla systemen därav måste man själv konfigurera det system man har
Om man läser lite runt här och söker på dom problem man har så finns ofta en lösning
Sen måste man ha tålamod
Då inte ens Microsoft kan komma med en bra lösning så kan man inte begära att de övriga aktörerna som dessutom oftast är privata grupper, ska komma fortare fram med en optimal lösning
Jag har jobbat med min DVB-S2 maskin rätt länge nu och är rätt nöjd över hur det fungerar
Kör med DVBViewer
Asus P5B Delux
CD2Duo E6750
2Gb ram
TT3200 S2
MSI NX8600GTS
Vista 32
Har Canal Digitals hela utbud inklusive HD kanalerna och Viasat Guld
Full EPG i 14 dagar
Det enda jag saknar är att eftersom jag bara har ett Tv-kort så kan jag inte se en kanal och spela in en annan
men oftast så visas ju programmen i repris som kan spelas in :)
Bilden är mycket bättre än den jag fick med min Nokia mediamaster 9802 och ljudet ska vi inte ens tala om
Men visst, det skulle varit bra om man på nått sätt kan använda en optimerad lösning och spara den så att andra kan dra nytta av den
Men det verkar vara en lösning vi får vänta på ett tag
Sen ska vi ju också komma ihåg att dom olika Tv-aktörerna gör allt för att vi inte ska komma fram till en annan lösning än den dom försöker prångla på användarna så att dom binds till så många kostsamma avtal som möjligt
Det är ju därför dom ger bort så mycket hårdvara som bara är halvfabrikat och gör att kunden vill köpa en dyrare lösning av dom
Se bara till den nya lösningen för Bingolotto som ska flytta till TV4+ den 5-jan
Boxer har gjort ett nytt paket som innehåller TV4+ ,Kanal9,Eurosport och Discovery för "bara" 79:-/mån
Sen skriver dom väldigt smått att kortet ska kostar 248:-/för 6mån
Det gör att kortet kostar "bara"41:-/mån
Inte vet jag men jag anser att det är falsk reklam att skriva så, paketet kostar ju faktist 120:-/mån inget annat
Sen att ta betalt för 4:a reklamfinasierade kanaler bara för att visa bingolotto är ju lite väl magstarkt
Frågan jag ställer är om det är lagligt att göra på det viset?
Eller vad tycker ni?

Postad 25 December 2007 - 20:19

Squalo
  • Squalo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Frågan jag ställer är om det är lagligt att göra på det viset?
Eller vad tycker ni?

Det är säkert lagligt. Men visst är det svinigt och lömskt att kräva kunderna på dessa kortavgifter. "Dolda avgifter" som företagen använder för att försöka se billiga ut i reklamen.

On topic så uppstår problem när folk vill ha digital-TV i sin HTPC eller? Själv har jag analog TV via en coax i väggen. 18 kanaler eller något för en hundring i månaden, hyfsat stark signal...

Det finns massor av tekniker på marknaden, och den fria mjukvaran kan inte göra som Bil Gates och anställa 2000 indier för att lösa något problem. :)

Postad 26 December 2007 - 02:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Jag använder 2 st floppydtv med smartwi cardsplitter.

Om hd-kanaler strular så är jag säker på att det är kodecproblem, då jag vet flera som kör med olika lösningar som får det att funka både i dvbviwer och mce

Postad 26 December 2007 - 10:33

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Tjena & God Fortsättning.

Jag förstår att det kan vara knepigt om man inte har stort intresse och tiden.
Själv kör jag sedan något år DVB-S och sedan drygt ett år även DVB-S2 i min HTPC.
Använder DVBViewer för TV-tittande och är faktiskt nöjd. Det enda som är lite segt
är kanalbytet men man vänjer sig med dom extra sekunderna det tar. Fungerar även
att spela in HD-kanalerna.

Har precis köpt min första projektor och har testat att koppla min HTPC till den via DVI/HDMI
och allt flyter på otroligt bra. Nästa inköp blir en LG-Kombo(Blu-Ray/HDDVD).

mvh

Postad 26 December 2007 - 11:30

B1200
  • B1200
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej,
Förstår problemen. Jag har bara pysslat med HTPC i ca 3 månader. Har bl.a. följande komponenter:
Moderkort:MSI K9N Platinum.
Grafik:MSI ATI Raedon 2600XT
AMD 4800
2GB minne
TV kort :Technotrend 3200
Jag har fått htpcn att funka med gbox mot en dreambox som jag använder som kortserver. Kör med viasat och canaldigital utan problem. Använder DVB viewer.
Tyvärr flyter inte svt hd på utan hackar och jag tycker att bildkvaliteten från dreamboxen via en gammal lumagen vision scaler är mycket bättre.
Spelar jag DVD via DVD Power ultra så är bilden minst lika bra som i min gamla Kiss DP500. Sedan kan man ju använda Powerdvd till HD-DVD också. Det enda jag är missnöjd med är bildkvaliteten på tv så där lär jag fortsätta med dreamboxen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.