Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komplettera SQ-50L

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Valutronic DIY MB-50 (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 19 januari 2008 - 13:16

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag äger ett par Valutronic SQ-50L med GrodanB filter och skulle vilja komplettera dom med center, 2 sataliter och sen är det ju så att lite mer bastryck skulle jag uppskatta så en baslåda kanske..


Är det helt idiotiskt att inte satsa på 3 st MB-50 länk ?
Det skulle ju betyda att jag behöver grodans filter också, så om jag inte kan beställa bara elementen blir det ganska dyrt då grodans filter kostar 216kr/St att bygga.

Finns det någon färdig subbas som skulle passa?

Recivern jag har är en Pioneer VSX-417

Budget 2000-2500
MVH

Redigerat av impen88, 19 januari 2008 - 13:17.


#2

Postad 19 januari 2008 - 15:11

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Jag går själv i samma tankar.

Om du är nöjd med ljudet i dina SQ-50 (vilket jag hoppas att du är) så är väl inte MB-50 ett så tokigt val. Du får väl klangmatchning eller vad det kallas om det är samma element i alla. Jag har själv en Yamaha i samma klass som din Pioneer så jag är lite nyfiken på hur din förstärkare driver SQ-50:orna. Jag skulle antagligen få liknande resultat som dig med tre MB-50 till.

Jag tror nog att du kan köpa elementen LS18532 och LST9221 separat från Valutronic. Högtalarna har döpts om av nån anledning. Jag tror det riktiga namnet är Monacor SPH-170 respektive Monacor DT-280.

En matchande aktiv subbas, köpe-sub eller hembygge, skulle jag också behöva tips på.

#3

Postad 19 januari 2008 - 15:41

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Kul att vi är två..

Jo absolut, mina öron är nöjda.

Mm precis vad jag tänkte om man har likadana element..
Jag ska kolla upp vilket pris jag får utan valutronics filter senare idag. Men säg 600 för att få en uppfattning.

600kr för 3st SQ50 kit kanske och sen frakt på 283kr.
648kr för 3st GrodanB filter från hifikit.

Då landar jag på 2731kr vilket bara är 150kr dyrare än med original filter.


Om recivern: den funkar fint men jag förstår mig inte riktigt på den jag måste ställa den på midnight läge för att över huvudtaget få någon bas i princip. (den är rätt inställd med högtalar storlek och så men det är alltså knappt någon bas när midnight inte är på.

Var bor du Tusse?

#4

Postad 19 januari 2008 - 16:22

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Vad har du LFE inställd på?
Vad händer om du kör i Straight/Direct/Pure Läge? Får du bas då?

#5

Postad 19 januari 2008 - 16:34

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
LFEATT som det står är inställd på 0 (kan ändra till 10 och xx men hör ingen större skillnad)

Ändrar jag mellan [ DIRECT ] [ AUTO SURR ] [ STEREO ] [ STANDARD ] och alla [ ADV.SURR lägen ]

Är det minst tryck i DIRECT men sen är det lika, detta testade jag nu utan midnight..

Att säga att det inte finns bas är fel för så menade jag inte utan att det kommer fram väldigt mycket mer bas när midnight är på.. så glöm det hela. Recivern funkar nog precis som den ska :)

#6

Postad 19 januari 2008 - 19:58

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

LFEATT som det står är inställd på 0 (kan ändra till 10 och xx men hör ingen större skillnad)

Ändrar jag mellan [ DIRECT ] [ AUTO SURR ] [ STEREO ] [ STANDARD ] och alla [ ADV.SURR lägen ]

Är det minst tryck i DIRECT men sen är det lika, detta testade jag nu utan midnight..

Delar du för högt till subben? Fast det borde inte påverka DIRECT.

Att säga att det inte finns bas är fel för så menade jag inte utan att det kommer fram väldigt mycket mer bas när midnight är på.. så glöm det hela. Recivern funkar nog precis som den ska :blink:


Vad jag har förstått så med midnight-läget så komprimerar förstärkaren ljudet. Dvs. höjer tysta partier och klipper höga. Min Yamaha verkar också förstärka mellanregister för dialog. Allt för att man ska kunna ha relativt låg volym men höra vad som sägs och utan att ungarna vaknar av action-scener.

#7

Postad 19 januari 2008 - 21:36

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Delar du för högt till subben? Fast det borde inte påverka DIRECT.


Ställer jag frontarna på S (small) påverkas dom av X.OVERN men inte om jag ställer dom på L(large). Och det är precis så det ska vara enligt manualen för har man små ska man kunna ställa in var det blir för mycket bas som dom "små" inte klarar av.

Kör jag dom på small och X.OVERN på 50 låter det ungefär precis som när dom står på L som dom vanligtvis gör.


Vad jag har förstått så med midnight-läget så komprimerar förstärkaren ljudet. Dvs. höjer tysta partier och klipper höga. Min Yamaha verkar också förstärka mellanregister för dialog. Allt för att man ska kunna ha relativt låg volym men höra vad som sägs och utan att ungarna vaknar av action-scener.


Hmm jo precis.. men det är en enorm bas skillnad.

"The midnight listening feature allows you to hear effective surround sound of movies at low volume levels. The effect automatically adjusts according to the volume at whitch you're listening."

#8

Postad 19 januari 2008 - 22:36

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Märkligt! Kanske en "factory reset" hjälper?

#9

Postad 20 januari 2008 - 16:50

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Se där.. efter factory reset och efter att jag ställt in allt som innan är det bättre drag enligt tjejen, och min "mjoo lite kanske" uppfattning.

För att återgå till första inlägget..
Vilken aktiv sub skulle passa två SQ50L och tre MB50 om man nu sulle vilja ha det?

#10

Postad 22 januari 2008 - 20:10

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Inga tips någon?

#11

Postad 22 januari 2008 - 22:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Beror ju på kvalitets krav, budget och hur djupt man siktar på.

Men jag kan komma med två konkreta förslag:
Seas 1209 i en ~112L portad låda (fb: ~22.2hz), 1500:- komplettera med en stärkare typ Zachry DSW-150, men öka gärna budgeten för steget.

Eminence LAB12 i en ~116L portad låda (fb:~22.1Hz), men då finns det inte pengar kvar till ett steg :D

#12

Postad 30 januari 2008 - 12:43

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Dessa då?

Lenn Arts konstruktion på Hififorum

Mars har ett galleri där han bygger ett par.

Nu är det så har att jag vet inte nog om högtalarkonstruktion för att avgöra om det här är bas-högtalare eller sub-basar, om ni förstår hur jag menar.

#13

Postad 30 januari 2008 - 18:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jag tycker den ligger på gränsen mellan bägge, men det är jag :)

#14

Postad 30 januari 2008 - 19:58

Mars
  • Mars
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Man kan säga så här: För att vara subbar så går de inte så djupt, däremot är de ypperliga som baskomplement och avlastning till HFLS som nu blir en högtalare med vettiga basresurser för film... Inte för att jag kan spela så högt med småbarn i huset :)

Jag har jämfört med Sunfire D-8 som går klart djupare, men jag gillar verkligen helheten jag får i fronten nu.

#15

Postad 31 januari 2008 - 10:36

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Jo, det var lite som jag trodde. Tack för svaret båda två.

Professor_Kalkyl: 112l respektive 116l det låter som rejäla bjässar till subbasar.
Du har nog rätt i att det kompletterar SQ-50 bra. Storleksmässigt borde det vara strax mindre än ett litet lack-bord från IKEA, jag räknade ut att det bordet är på 136l. Jag skulle nog bli lite trött på den volymen i vardagsrummet om jag inte bytte ut ett sidobord mot basen. Men det vette tusan om man kan sitta så nära.

Jag vill ha liten låda på 25l, avgrunds bas på 15hz och kosta en femhundring att bygga... :P

Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 31 januari 2008 - 10:37.


#16

Postad 31 januari 2008 - 20:20

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Tusse, än är det inte år 2300 ;)

#17

Postad 01 februari 2008 - 10:44

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Nej men möbelns storlek, kostnad och utseende står i direkt förhållande till husfriden... jag är och nosar på gränsen med mitt bygge av golvhögtalare tror jag.

Jag tror att SQ-50:orna klarar den mesta normala teve basen. Till musik skulle jag nog inte köra den. Subben skulle vara till för låga bas effekter och ljudtryck i film. Vad som retar mig just nu när jag kör allt teve-liud igenom förstärkaren är att min sub har svårt att bestämma sig om den ska spela eller inte, men jag har nog delat fel.

En Sunfire eller en liten Velodyne skulle nog sitta som en smäck om jag kunde få igenom budgeten....

Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 01 februari 2008 - 10:52.


#18

Postad 24 mars 2008 - 00:59

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag har förberett att bygga 2 SQ50(H) att komplettera med en 20-liters MB-50 (den största modellen)..
Tanken är att frontarna och centern ska ersättas först..

Sen så behövs det ju två eller 3 till för att göra vardagsrummet komplett.. tanken här ligger också mot SQ50(H) för surround och en mindre (13 eller 8 liters) MB50 till bakre kanalen..

MEN.. har nån nån aning om hur det skulle funka med att göra SQ-50 C2 som frontar, flytta bak SQ50 för surround och ha en MB50 i mitten bak ?
Finns det nån risk för att "blandningen" av högtalarna förstör ljudet jämfört mot en ren SQ50/MB50 uppsättning ?

/PeO

#19

Postad 24 mars 2008 - 09:44

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Förslag på sub:
Köp 4 st 10" eller 12" Pro Audio-basar på hifikit för typ 1000:-. Bygg 2 st slutna lådor i den storlek du känner passar (eller varför inte 4 st 10" i en låda. en bas nedåtriktad, en fram och en på var sida?)
Blir säker ingen superdjup bas men det blir säkert bra tryck. välj stärkare efter behag. ett billigt men bra PA steg kanske som går och brygga

Bara en idé. Kanske hur dålig som hels men är ändå ett budgetalternativ. Se även Svalander.se för lite moddning av basarna.

#20

Postad 25 mars 2008 - 12:19

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Jag har förberett att bygga 2 SQ50(H) att komplettera med en 20-liters MB-50 (den största modellen)..
Tanken är att frontarna och centern ska ersättas först..

Sen så behövs det ju två eller 3 till för att göra vardagsrummet komplett.. tanken här ligger också mot SQ50(H) för surround och en mindre (13 eller 8 liters) MB50 till bakre kanalen..

MEN.. har nån nån aning om hur det skulle funka med att göra SQ-50 C2 som frontar, flytta bak SQ50 för surround och ha en MB50 i mitten bak ?
Finns det nån risk för att "blandningen" av högtalarna förstör ljudet jämfört mot en ren SQ50/MB50 uppsättning ?

/PeO

Svårt att svara på, det är ju samma element så det är bra men jag har ingen aning om hur rundstrålande högtalare låter till film.

Själv tänker jag lägga till tre MB-50 lådor av mellanstorlek. Den stora lådan är för stor och de små ser så larvigt platta ut. Det är upp till hustru om det accepteras i vardagsrummet. Svårast blir nog att få accept på centerhögtalaren.

#21

Postad 17 augusti 2008 - 23:18

peoy
  • peoy
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Själv tänker jag lägga till tre MB-50 lådor av mellanstorlek. Den stora lådan är för stor och de små ser så larvigt platta ut. Det är upp till hustru om det accepteras i vardagsrummet. Svårast blir nog att få accept på centerhögtalaren.


Har du börjat på/gjort klart MB-50 lådorna ? Jag gjorde det andra filtret på en plywoodbit (4mm, 12x12cm), och kom på att det ev. kan bli lite svårt att rymma det i MB-50 lådan.. Alternativen på placering är på bakstycket eller på bottnet, och om det blir så att jag bygger den minsta lådan till den bakre kanalen så blir det ju lite trångt för filtret..

/PeO

#22

Postad 21 augusti 2008 - 20:19

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Har du börjat på/gjort klart MB-50 lådorna ? Jag gjorde det andra filtret på en plywoodbit (4mm, 12x12cm), och kom på att det ev. kan bli lite svårt att rymma det i MB-50 lådan.. Alternativen på placering är på bakstycket eller på bottnet, och om det blir så att jag bygger den minsta lådan till den bakre kanalen så blir det ju lite trångt för filtret..

/PeO

Nej inte än. Det kommer att bli en center först när hustrus nya möbel (en IKEA bestå) är inköpt. Då kan den gömmas tillsammans med teven bakom skjutdörrar.

Det ser mörkare ut för bakkanaler. det kommer att krävas lite övertalning där. Vad som skulle kunna gå är ett par små högtalare med samma diskant som mb/sq 50 och ett passande mellanregister. Det skulle få ner lådstorleken avsevärt och det är mycket önskvärt i inredningssyfte.

Jag har talat med Valutronic om passande mellanregister men de tyckte inte att det fanns nått som passade. Kanske någon annan vet nått bättre alternativ. Jag har inte kunskapen att räkna fram ett. Tills dess så är jag så illa tvungen att behålla mina befintliga bakkanaler.

#23

Postad 02 september 2008 - 13:12

goodbiz
  • goodbiz
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Kolla Monacors bilserie, det finns ett element som heter Neokick 165 på 2x4 ohm som säkert kan seriekopplas för 8 ohm. Är väldigt tunt vilket gör att lådan kan bli riktigt tunn och fin, < 10 cm, att hänga på väggen (30x40 cm för att få lite volym). kanske inte 100% klangmatchning men antagligen ett gott alternativ till en 22 cm djup koloss på bakväggen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.