Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Velodyne DD-15 vs. DD-18

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 januari 2008 - 20:31

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Hej.
Nästa vecka skall jag troligen köpa in en ny sub. Jag är ute efter en sub som kan ge ett ordentligt tryck utan att ge vika på ljudkvalitén. Subben skall framförallt användas till bio men också musik. Rummet är av typen öppen planlösning så det finns mycket luft. Jag är så gott som säker på att valet står mellan Velodyne DD-15 och Velodyne DD-18. Båda subbarna är ju utrustade med samma teknik, som jag uppfattat det är det bara storleken på elementen och lådorna som skilljer dessa åt. Detta borde sätta olika karaktärer på subbarna.

Jag undrar vilka era intryck är av dessa två, eller någon annan sub som ni kanske föredrar framför dessa?
Extra kul om någon lyssnat på båda och kan ge intryck utifrån det.

Tack på förhand! :)

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 26 januari 2008 - 22:33.


#2

Postad 25 januari 2008 - 22:51

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Efter att ha terroriserat dig i en annan tråd så fortsätter jag med det vinnande konceptet...

Jag skulle utan någon som helst tvekan köpa 2 eller flera mindre subwoofers för de pengar du hamnar på när det gäller DD15 och DD18. Dessa är absolut riktigt bra, men du får lika bra resultat för mycket mindre pengar om du kan köpa 2 st subwoofers och laborera med placeringen på ett bättre sätt.

För 30' kr får du tex 4 st Miller & Kreisel SB12, och jag tvekar inte en enda sekund på att det är ett mycket bättre val för både musik och film jämfört med 1 st DD15.

MVH
/Chuck

#3

Postad 26 januari 2008 - 00:47

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Efter att ha terroriserat dig i en annan tråd så fortsätter jag med det vinnande konceptet...

Jag skulle utan någon som helst tvekan köpa 2 eller flera mindre subwoofers för de pengar du hamnar på när det gäller DD15 och DD18. Dessa är absolut riktigt bra, men du får lika bra resultat för mycket mindre pengar om du kan köpa 2 st subwoofers och laborera med placeringen på ett bättre sätt.

För 30' kr får du tex 4 st Miller & Kreisel SB12, och jag tvekar inte en enda sekund på att det är ett mycket bättre val för både musik och film jämfört med 1 st DD15.

MVH
/Chuck

Du terroriserar mig inte... Du vill ge råd och det är väl vad ett forum är till för :blink:

Jag var själv först inne på att köpa 2 lite billigare subbar men jag har ändrat mig. Varför? Jo, flera subbar är klart fördeaktigt framför en om du vill ha en en jämnare bas i hela ditt rum. Detta är dock inte mitt problem, jag vill ha mer tryck i basen vid filmtittande. Jag vill känna trycket och då behövs något som flyttar luft - därför vill jag ha en stor sub som orkar driva mycket luft ända ned till 20Hz utan förvrängning av ljudet. Dessa egenskaper har velodynes DD-subbar. Att de dessutom har inbyggd equalizer så man kan få bort toppar och dalar i hotspot gör ju inte subben sämre precis - tvärt om!

Nu får du ursäkta mig Chuck, nu blir du nog lite grinig :blink: , kan hända att Miller & Kreisel bygger välljudande högtalare men de ser för j***a tråkiga ut att se på - påminner om något man ställer upp i garaget juh...

MVH
Jonsod

#4

Postad 26 januari 2008 - 01:31

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
köp två dd-subar då :blink:

#5

Postad 26 januari 2008 - 07:53

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Efter att ha terroriserat dig i en annan tråd så fortsätter jag med det vinnande konceptet...

Jag skulle utan någon som helst tvekan köpa 2 eller flera mindre subwoofers för de pengar du hamnar på när det gäller DD15 och DD18. Dessa är absolut riktigt bra, men du får lika bra resultat för mycket mindre pengar om du kan köpa 2 st subwoofers och laborera med placeringen på ett bättre sätt.

För 30' kr får du tex 4 st Miller & Kreisel SB12, och jag tvekar inte en enda sekund på att det är ett mycket bättre val för både musik och film jämfört med 1 st DD15.

MVH
/Chuck

Du terroriserar mig inte... Du vill ge råd och det är väl vad ett forum är till för :blink:

Jag var själv först inne på att köpa 2 lite billigare subbar men jag har ändrat mig. Varför? Jo, flera subbar är klart fördeaktigt framför en om du vill ha en en jämnare bas i hela ditt rum. Detta är dock inte mitt problem, jag vill ha mer tryck i basen vid filmtittande. Jag vill känna trycket och då behövs något som flyttar luft - därför vill jag ha en stor sub som orkar driva mycket luft ända ned till 20Hz utan förvrängning av ljudet. Dessa egenskaper har velodynes DD-subbar. Att de dessutom har inbyggd equalizer så man kan få bort toppar och dalar i hotspot gör ju inte subben sämre precis - tvärt om!

Nu får du ursäkta mig Chuck, nu blir du nog lite grinig :blink: , kan hända att Miller & Kreisel bygger välljudande högtalare men de ser för j***a tråkiga ut att se på - påminner om något man ställer upp i garaget juh...

MVH
Jonsod

och här var det fel dom förvränger nere vid 20hz dom är inte bäst.
sen om du skall köra med 2st dd subbar då kan du nog ha roligt att kalibrera dom

#6

Postad 26 januari 2008 - 08:22

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Du terroriserar mig inte... Du vill ge råd och det är väl vad ett forum är till för :blink: Jonsod


Det känns bra att du tar det så. :blink:

Nu får du ursäkta mig Chuck, nu blir du nog lite grinig , kan hända att Miller & Kreisel bygger välljudande högtalare men de ser för j***a tråkiga ut att se på - påminner om något man ställer upp i garaget juh...

Nej nej, jag blir inte alls grinig, det gör mig inget att du tycker så.

Själv gillar jag funktionell industridesign, men det är inget jag bryr mig speciellt mycket om när jag skall handla subwoofers. Där är det funktionen som står långt före designen (även om jag föredrar mindre lådor av utrymmesskäl).

Jag var själv först inne på att köpa 2 lite billigare subbar men jag har ändrat mig. Varför? Jo, flera subbar är klart fördeaktigt framför en om du vill ha en en jämnare bas i hela ditt rum. Detta är dock inte mitt problem, jag vill ha mer tryck i basen vid filmtittande. Jag vill känna trycket och då behövs något som flyttar luft - därför vill jag ha en stor sub som orkar driva mycket luft ända ned till 20Hz utan förvrängning av ljudet. Dessa egenskaper har velodynes DD-subbar. Att de dessutom har inbyggd equalizer så man kan få bort toppar och dalar i hotspot gör ju inte subben sämre precis - tvärt om!


Jag håller inte riktigt med dig här. Visst kan du få ett oerhört tryck med en subwoofer, det är inget snack. Men det ställer hägre krav både på rummet i sig och dig som användare. Företäll dig funktionen hos 1 st subwoofer, med 2 st kan du (om placering medger) enkelt dubbla den effkten vid lyssningsplatsen.

Du kan alltså, istället för att optimera för en jämnare frekvensrespons på flera lyssningsplatser, precis som du gör med en subwoofer, optimera för ljudtryck vid en speciefik lyssningsplats. Och du får det bästa av 2 världar, bra tryck OCH jämn frekvensrespons.

2 st (eller flera) gör också att du slipper "strypa" mycket av prestandan som man annars tvingas göra med 1 st som skall optimera responsen och korrigera för en mindre bra placering.

Så här är det, 4 st SB12 skulle formligen krossa 1 st DD15 både i form av välartikulerat ljud med rak frekvensrespons OCH ljudtryck vid 20 Hz. Gör inte misstaget som många gör att titta på effekten i slutstegen hos subwoofers, det säger noll och inget om hur resultatet blir om man inte har all information om elementets egenskaper, noll. Om vi pratar luftförflyttning så har fortfarande en st DD18 inget som helst att sätta emot, även om den har en längre slaglängd (som obönhärligen ger mer distorsion) än SB12.

1 st DD18 motsvarar en konarea på c:a 0,164 m2.

4 st SB12 motsvararar en konarea på c:a 0,292 m2.

Sen får man ta släglängen i bektande naturligtvis, och där tror jag absolut DD18 har en större.

Men hur som helst tycker jag du ska överväga ditt beslut, för att som jag ser det bättre alternativ, på ALLA sätt utan mäjligen statusmässigt och kanske det eventuella böket med att placera 4 st lådor. Allt anant blir bättre med mitt alternativ (som jag ser det).

För övrigt tycker jag du ska läsa Ludvig_S post om Grundläggande subwooferkunskap , den är väldigt nyttig och kanske får dig att snappa upp något som du inte redan visste. Ludvig är oerhört kunnig när det gäller högtalare.

MVH
/Chuck

#7

Postad 26 januari 2008 - 08:38

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Grundläggande subwooferkunskap [/url], den är väldigt nyttig och kanske får dig att snappa upp något som du inte redan visste. Ludvig är oerhört kunnig när det gäller högtalare.

MVH
/Chuck

en direkt översättning från tcsounds hemmsida
http://www.audiopuls...out-subwoofers/

#8

Postad 26 januari 2008 - 13:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Kan bara säga att ta en lång funderare och läs det chuck har skrivit!
Även om det kanske ser häftigare ut med en stor DD-18 som kommer slutresultatet bli bättre ju fler subbar du väljer.

Här är lite intressant läsning också http://sonicdesign.se/subplace.html

Redigerat av Martin, 26 januari 2008 - 13:07.
La till en länk


#9

Postad 26 januari 2008 - 13:19

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

och här var det fel dom förvränger nere vid 20hz dom är inte bäst.
sen om du skall köra med 2st dd subbar då kan du nog ha roligt att kalibrera dom

Jag har inte sagt att de är bäst. Och förvisso existerar förvrängning nere vid 20 Hz men den är extremt låg i jämförelse med de allra flesta subbar, då bortser jag från betydligt dyrare pjäser. Du får gärna ge exempel på subbar som orkar med att gå djupt med hyfsad volym med minimal förvrängning. Hittar du mätningar som stödjer det du tar upp så ännu bättre.

Här finns t.ex. mätningar på Velodyne DD-15

Vad gäller kalibrering av flera DD-subbar så skall detta vara riktigt enkelt med den inbyggda programvaran. Som jag förstått det så behövs det bara göras en kalibrering så optimerar den samtliga subbar som finns i länken. Alltså inte svårare en att kalibrera en sub (då menar jag själva kalibreringen och inte problemet med att veta var de optimala platserna för var dessa skall stå i rummet).

MVH
Jonsod

#10

Postad 26 januari 2008 - 13:28

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
1 - Jag köper inga prylar för att de är häftiga.

2 - Jag har anget mitt skäl till byte av sub i trådens första samt tredje inlägg.



Under dagen skall jag läsa era länkar - det skall bli intressant! :blink: Tack för dessa!
Jag återkommer senare...

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 26 januari 2008 - 13:31.


#11

Postad 26 januari 2008 - 13:49

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Edit: Dubbelpost

Redigerat av jonsod76, 26 januari 2008 - 22:23.


#12

Postad 26 januari 2008 - 16:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

och här var det fel dom förvränger nere vid 20hz dom är inte bäst.
sen om du skall köra med 2st dd subbar då kan du nog ha roligt att kalibrera dom

Jag har inte sagt att de är bäst. Och förvisso existerar förvrängning nere vid 20 Hz men den är extremt låg i jämförelse med de allra flesta subbar, då bortser jag från betydligt dyrare pjäser. Du får gärna ge exempel på subbar som orkar med att gå djupt med hyfsad volym med minimal förvrängning. Hittar du mätningar som stödjer det du tar upp så ännu bättre.

Här finns t.ex. mätningar på Velodyne DD-15

Vad gäller kalibrering av flera DD-subbar så skall detta vara riktigt enkelt med den inbyggda programvaran. Som jag förstått det så behövs det bara göras en kalibrering så optimerar den samtliga subbar som finns i länken. Alltså inte svårare en att kalibrera en sub (då menar jag själva kalibreringen och inte problemet med att veta var de optimala platserna för var dessa skall stå i rummet).

MVH
Jonsod

nä nu blev det nog lite fel hur skall du kalibrera flera dd subar med en mic och hur skall du länka dom

#13

Postad 26 januari 2008 - 20:39

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

och här var det fel dom förvränger nere vid 20hz dom är inte bäst.
sen om du skall köra med 2st dd subbar då kan du nog ha roligt att kalibrera dom

Jag har inte sagt att de är bäst. Och förvisso existerar förvrängning nere vid 20 Hz men den är extremt låg i jämförelse med de allra flesta subbar, då bortser jag från betydligt dyrare pjäser. Du får gärna ge exempel på subbar som orkar med att gå djupt med hyfsad volym med minimal förvrängning. Hittar du mätningar som stödjer det du tar upp så ännu bättre.

Här finns t.ex. mätningar på Velodyne DD-15

Vad gäller kalibrering av flera DD-subbar så skall detta vara riktigt enkelt med den inbyggda programvaran. Som jag förstått det så behövs det bara göras en kalibrering så optimerar den samtliga subbar som finns i länken. Alltså inte svårare en att kalibrera en sub (då menar jag själva kalibreringen och inte problemet med att veta var de optimala platserna för var dessa skall stå i rummet).

MVH
Jonsod

nä nu blev det nog lite fel hur skall du kalibrera flera dd subar med en mic och hur skall du länka dom

Nej, det är inte fel. Nedan följer avnittet om hur detta går till, ur manualen för Velodynes DD-serie. Det är jag som lagt till understrykningarna i citatet.

"A Word About Connecting More Than One Subwoofer
If you are connecting more than one DD subwoofer to your system, you will connect them
together in a “daisy-chain.
” Choose one sub for all the connections described below (we’ll call
this the “master” sub), and then connect an RCA jack from the THRU RCA jacks of the “primary”
to the input jacks of the “slave” sub. You will also need to obtain a “Mouse Extension” serial
cable (available at any computer store, from your Authorized Velodyne dealer, or from Velodyne
directly) and connect the RS-232 OUT port of the primary sub to the RS-232 IN port of the
secondary sub. Then, all runtime commands directed at the primary sub (such as volume) will
be communicated to the secondary sub automatically through the serial cable. If you have more
than two subs in your setup, simply continue the daisy chain from the secondary sub to the next
sub in the line (using both RCA and serial connections) and so on.
11 .www. v e l o d y n e . c o m Digital Drive User’s Manual
NOTE: When a DD subwoofer detects an incoming RS-232 command, it reverts to “Slave
Mode.” This means that the subwoofer will no longer accept IR commands. To reestablish
normal operations, remove the RS-232 cable and power cycle the unit.
Note that the daisy chain connection ONLY allows the woofers to communicate basic “run-time”
commands such as volume and preset. We recommend the following sequence when setting
up daisy-chained subs.
1. First, connect only the master sub to the system. Do not connect the thru or serial
cables at this time.
2. Establish the crossover, phase, and other settings EXCEPT the EQ on the master sub
(see setup steps 1 – 17 starting on page 17). Note the low pass crossover, phase
and polarity settings, then save.
3. Connect the video out of the slave subwoofer, go to the settings screen, establish the
low pass crossover, slope, phase, polarity, and night mode settings from the master
subwoofer, then save settings. Repeat for each slave subwoofer in your system.
4. Connect the microphone to the slave subwoofer and use the “self-EQ” feature
(described on page 12) to establish room EQ for that subwoofer.
5. Repeat steps 3 and 4 for each slave subwoofer in your system.
6. Reconnect the video out to the master subwoofer, and reconnect the thru and serial
cables so that the master and slave subwoofer(s) are daisy chained.
7. EQ the primary subwoofer (see steps 8-25 starting on page 20). Self-EQ is NOT
recommended for the primary subwoofer.
8. Setup is complete!"


MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 26 januari 2008 - 22:24.


#14

Postad 26 januari 2008 - 22:00

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Du kan alltså, istället för att optimera för en jämnare frekvensrespons på flera lyssningsplatser, precis som du gör med en subwoofer, optimera för ljudtryck vid en speciefik lyssningsplats. Och du får det bästa av 2 världar, bra tryck OCH jämn frekvensrespons.

2 st (eller flera) gör också att du slipper "strypa" mycket av prestandan som man annars tvingas göra med 1 st som skall optimera responsen och korrigera för en mindre bra placering.

Dett instämmer jag med, du har helt rätt. MEN, för mig är det fortfarande viktigt att ha subbar som klarar att spela låga frekvenser högt med minimal distorsion. Hittills har åtminstone jag inte funnit någon sub i prisklassen som klarar detta bättre än Velodyne. Hittar du eller någon annan bevis på att detta finns så visa mig gärna det. Kanske jag får råd med en 2:a Velodyne DD-15 lite längre framöver :D

Så här är det, 4 st SB12 skulle formligen krossa 1 st DD15 både i form av välartikulerat ljud med rak frekvensrespons OCH ljudtryck vid 20 Hz.

Vid olika lyssningsplatser stämmer ditt påstående, men vid "hotspot" är jag inte alls säker på att detta stämmer. Velodynes DD-serie har ju rosats världen över för sitt ljud tack vare deras inbyggda rumskalibrering. Vad jag kan se är deras frekvensrespons av yttersta klass, se mätningarna för subben via länken i ovan inlägg.

Gör inte misstaget som många gör att titta på effekten i slutstegen hos subwoofers, det säger noll och inget om hur resultatet blir om man inte har all information om elementets egenskaper, noll.

Det har jag inte gjort... Det är en subs distorsion i frekvensvepet i förhållande till volym som jag kikar på.

Om vi pratar luftförflyttning så har fortfarande en st DD18 inget som helst att sätta emot, även om den har en längre slaglängd (som obönhärligen ger mer distorsion) än SB12.

1 st DD18 motsvarar en konarea på c:a 0,164 m2.

4 st SB12 motsvararar en konarea på c:a 0,292 m2.

Sen får man ta släglängen i bektande naturligtvis, och där tror jag absolut DD18 har en större.

Men hur som helst tycker jag du ska överväga ditt beslut, för att som jag ser det bättre alternativ, på ALLA sätt utan mäjligen statusmässigt och kanske det eventuella böket med att placera 4 st lådor. Allt anant blir bättre med mitt alternativ (som jag ser det).

Så länge vi inte vet slaglängder så är det meningslöst att diskutera/jämföra luftförflyttningar (eftersom det är frågan om en volym och inte en area). Jag har heller inte lyckats finna några distorsionkurvor på SB12:orna. Har du sett någon? Om inte förstår jag inte hur du kan påstå att DD-18 "obönhörligen ger mer distorsion", denna vet jag åtminstone har minimal distorsion (se länk i inlägg ovan). Det är ju ändå så att det spelar ingen roll hur många subbar du har vad gäller deras egna distorsion, de blir aldrig bättre ur det perspektivet, snarare sämre eftersom de förstärker varandras ljudvågor. Dock tenderar flera subbar att räta ut de dippar och toppar som rummets akustikegenskaper står för, det är helt riktigt. Sen kanske jag skall tillägga att jag oavsett inte kommer ha fler än 2 subbar i mitt biorum. Det kan ha betydelse för vad du anser som mitt bästa val.

För övrigt tycker jag du ska läsa Ludvig_S post om Grundläggande subwooferkunskap , den är väldigt nyttig och kanske får dig att snappa upp något som du inte redan visste. Ludvig är oerhört kunnig när det gäller högtalare.

Denna posten stärkte min uppfattning om att Velodynes DD-serie är ett bra val ytterligare.

Här är lite intressant läsning också http://sonicdesign.se/subplace.html

Tack för denna länken den var riktigt bra tycker jag!


MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 27 januari 2008 - 09:39.


#15

Postad 27 januari 2008 - 14:17

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Om inte förstår jag inte hur du kan påstå att DD-18 "obönhörligen ger mer distorsion", denna vet jag åtminstone har minimal distorsion (se länk i inlägg ovan).

Jag säger inte att DD18 går mer distorsion än något annat, bara att en ökad slaglängd ger ökan distorsion.

Det är ju ändå så att det spelar ingen roll hur många subbar du har vad gäller deras egna distorsion, de blir aldrig bättre ur det perspektivet, snarare sämre eftersom de förstärker varandras ljudvågor.

Har du fler subwoofers, så vinner du verkningsgrad, som i sin tur gör att du inte behöver lika mycket effekt, vilket leder till att distorsionen blir lägre, inte högre. Så jag påstår att det du skriver ovan är felaktigt.

Det med att de enligt dig "snarare sämre eftersom de förstärker varandras ljudvågor" förstår jag inte vad du menar?

Men jag ska inte sätta några käppar i hjulet för dig om du vill ha en DD15/DD18, det är bra subwoofers, ingen tvekan. Jag är bara helt övrtygad om att du får ett bättre resultat för samma eller mindre pengar enligt mina alternativ, och det är väl klart. Jag sitter väl inte och ######s med dig för att du ska få en dåligt ljud. Jag tycker dock inte att DD15/DD18 är ett kostnadseffektivt sätt att uppnå målet med starkt ljudtryck med låg disorsion.

Har tyvärr inte sett några testresultat på distorsion på tex SB12, så jag törs inte säga om de är bättre eller sämre än något annat i det avseendet.

MVH
/Chuck

#16

Postad 27 januari 2008 - 14:50

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag säger inte att DD18 går mer distorsion än något annat, bara att en ökad slaglängd ger ökan distorsion.

Det gör det väl inte per automatik, däremot ställs högre krav på "motorn" i subben för att minimera distorsion än vad en kortare slaglängd gör.

Det är ju ändå så att det spelar ingen roll hur många subbar du har vad gäller deras egna distorsion, de blir aldrig bättre ur det perspektivet, snarare sämre eftersom de förstärker varandras ljudvågor.

Har du fler subwoofers, så vinner du verkningsgrad, som i sin tur gör att du inte behöver lika mycket effekt, vilket leder till att distorsionen blir lägre, inte högre.

Detta instämmer jag till fullo med. Jag köper konceptet med flera subbar till 100%. Det jag menar, se även nedan, är att bara för att du har flera subbar så gör du inte deras grundprestation vad gäller distorsion i frekvenssvepet bättre, resultatet blir snarare sämre (men som jag sa i tidigare inlägg så förbättras frekvenssvepet med tanke på rummets akustiska egenskaper). Därav är det viktigt att köpa subbar som har så lite distorsion som möjligt.

Så jag påstår att det du skriver ovan är felaktigt.

Det med att de enligt dig "snarare sämre eftersom de förstärker varandras ljudvågor" förstår jag inte vad du menar?

Mitt påstående bygger på enkel vågrörelselära. Distorsion är förvrängda ljudvågor och när flera av dessa förvrängda ljudvågor möts i rummet så förstärker de varandra ytterliggare, därav blir förvrängningen ännu kraftigare. Detta kompenseras inte av den ökade ljudvolym som man får av de icke förvrängda vågornas förstärkning eftersom dessa är mer linjära i frekvenssvepet. Jag påstår fortfarande att detta stämmer.

Men jag ska inte sätta några käppar i hjulet för dig om du vill ha en DD15/DD18, det är bra subwoofers, ingen tvekan. Jag är bara helt övrtygad om att du får ett bättre resultat för samma eller mindre pengar enligt mina alternativ, och det är väl klart. Jag sitter väl inte och ######s med dig för att du ska få en dåligt ljud. Jag tycker dock inte att DD15/DD18 är ett kostnadseffektivt sätt att uppnå målet med starkt ljudtryck med låg disorsion.

Du får inte missförstå mig, jag är mycket tacksam för dina råd. Det innebär att man bara lär sig ännu mer om denna mycket komplexa värld. Så fortsätt att ge tips och bidra med dina kunskaper Chuck - det värdesätter jag högt! ;)

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 27 januari 2008 - 15:28.


#17

Postad 27 januari 2008 - 14:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Här är lite intressant läsning också http://sonicdesign.se/subplace.html

Tack för denna länken den var riktigt bra tycker jag!

Ja och det funkar mycket bra också ;) Sen förstår jag såklart att man kanske inte har möjlighet att ha så många subbar om man inte sitter med ett dedikerat rum.
Men som chuck säger så behövs det mindre slaglängd ju fler basar du har vilket ger mindre dist, och mindre effekt :(
Mitt subsystem har en känslighet på någonstans runt 106 db, så det behövs inte mycket för att trycka fram rejäla ljudtryck :o

Men efter att ha testat en del, 2 subbar är minimum, även om jag skulle flytta in i en garderob på 2 kvadratmeter framöver skulle jag ändå köra med dubbla. Det är verkligen en stor positiv skillnad mot att köra med 1 ljudmässigt!

edit: Och jag vet att du redan vet det, tryckte mest på det lite till för andra läsare =)

Redigerat av Martin, 27 januari 2008 - 14:55.


#18

Postad 27 januari 2008 - 18:39

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Mitt påstående bygger på enkel vågrörelselära. Distorsion är förvrängda ljudvågor och när flera av dessa förvrängda ljudvågor möts i rummet så förstärker de varandra ytterliggare, därav blir förvrängningen ännu kraftigare. Detta kompenseras inte av den ökade ljudvolym som man får av de icke förvrängda vågornas förstärkning eftersom dessa är mer linjära i frekvenssvepet. Jag påstår fortfarande att detta stämmer.


Satt och funderade lite ytterligare kring detta. Jag var nog lite snabb i tänket ovan. Här är min nya slutsats - flera subbar kan inte på något sätt varken minska eller öka den egna distorsionen, de kan bara minska den uppkomna distorsionen som rumsakustiken ligger till grund för.

Hur kommer sig detta då?

Jo om vi först kikar på en ensam sub. Då är det så att distorsionen ökar med ökad volym (amplitud). Inget konstigt med det eftersom den procentuella linjära avvikelsen ökar med ökad amplitud.

Ok, med flera subbar måste vi sänka volymen (amplituden) på varje individuell sub för att nå samma totala ljudnivå (amplitud) som med en sub. Detta eftersom amplituderna som varje sub avger förstärker varann. När vi sänker amplituden så minskar också distorsionen. MEN eftersom distorsionen också består av amplituder så förstärks även dessa på samma sätt, och summan av förstärkningen på distorsionerna hamnar på samma nivå som med en sub.

Detta är egentligen självklart eftersom distorsion består av ljud och följer volymen - adderas amplituder från flera högtalare så måste detta även gälla distorsion.

Eller? Borde det inte vara så? Snälla, säg att jag inte är ute och snurrar utan att jag har rätt för en gångs skull ;)

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 27 januari 2008 - 19:03.


#19

Postad 27 januari 2008 - 19:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Mitt påstående bygger på enkel vågrörelselära. Distorsion är förvrängda ljudvågor och när flera av dessa förvrängda ljudvågor möts i rummet så förstärker de varandra ytterliggare, därav blir förvrängningen ännu kraftigare. Detta kompenseras inte av den ökade ljudvolym som man får av de icke förvrängda vågornas förstärkning eftersom dessa är mer linjära i frekvenssvepet. Jag påstår fortfarande att detta stämmer.


Satt och funderade lite ytterligare kring detta. Jag var nog lite snabb i tänket ovan. Här är min nya slutsats - flera subbar kan inte på något sätt minska den egna distorsionen, de kan bara minska den uppkomna distorsionen som rumsakustiken ligger till grund för.

Hur kommer sig detta då?

Jo om vi först kikar på en ensam sub. Då är det så att distorsionen ökar med ökad volym (amplitud). Inget konstigt med det eftersom den procentuella linjära avvikelsen ökar med ökad amplitud.

Ok, med flera subbar måste vi sänka volymen (amplituden) på varje individuell sub för att nå samma totala ljudnivå (amplitud) som med en sub. Detta eftersom amplituderna som varje sub avger förstärker varann. När vi sänker amplituden så minskar också distorsionen. MEN eftersom distorsionen också består av amplituder så förstärks även dessa på samma sätt, och summan av förstärkningen på distorsionerna hamnar på samma nivå som med en sub.

Detta är egentligen självklart eftersom distorsion består av ljud och följer volymen - adderas amplituder från flera högtalare så måste detta även gälla distorsion.

Eller? Borde det inte vara så? Snälla, säg att jag inte är ute och snurrar utan att jag har rätt för en gångs skull ;)

MVH
Jonsod


Tycker att det låter helt riktigt, summan blir 0 i båda fallen, man tjänar nog inte så mycket på att ha flera basar när det gäller distorsionen.
Men jag har posetiva erfarenheter av att använda 2 st suddor, det blir en bättre "koppling" till rummet, basen kändes bättre integrerad med resten av högtalarna.
Distorsion så långt ner i frekvens som under 50Hz uppfattar mäniskor inte specielt bra, därför så är det inte så jätt noga men hur det ser ut där, sålänge den klarar att leverera "rent" över 50Hz ( om man vill använda den så högt )
Alla högtalare distar mer ju högra man spelar och i basområdet så är det inte ovanligt med ca 10-20% dist !
Och det blir bara mer ju högre man spelar och ju lägre frekvensen är.
20% dist vid 40Hz är ingenting som är direkt störande, jag vågar till och med påstå att dom flessta inte skulle höra det :(
vid 30Hz så kan jag säga utefter egen erfarenhet att man knappast hör 20% dist, 30% då märkar man hur det tenderar att "gröta ihop sig" lite lite, dom flesta högtalare distar mellan 10-40% i bas området när man spelar högt med dom.
Uppåt i frekvens så hörs dist mycket tydligare och kan ligga på ca 0,2-1% och kan uppfattas av våran hörsel.
Därför tycker inte jag att Dist just är det största problemet i detta fallet ( om den inte ligger jätte högt på DD15/DD18, men det har jag svårt att tro), utan snarare hur det ljudliga resultatet blir i helhet :o
Det är ju inte bara disten som avgör hur det kommer att låta, 2 st basar har här klara fördelar mot 1, men om du inte har möjlighet/Lust att ha 2 st så ska du ju köra på en DD15 / DD18

#20

Postad 27 januari 2008 - 20:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Mitt påstående bygger på enkel vågrörelselära. Distorsion är förvrängda ljudvågor och när flera av dessa förvrängda ljudvågor möts i rummet så förstärker de varandra ytterliggare, därav blir förvrängningen ännu kraftigare. Detta kompenseras inte av den ökade ljudvolym som man får av de icke förvrängda vågornas förstärkning eftersom dessa är mer linjära i frekvenssvepet. Jag påstår fortfarande att detta stämmer.


Satt och funderade lite ytterligare kring detta. Jag var nog lite snabb i tänket ovan. Här är min nya slutsats - flera subbar kan inte på något sätt varken minska eller öka den egna distorsionen, de kan bara minska den uppkomna distorsionen som rumsakustiken ligger till grund för.

Hur kommer sig detta då?

Jo om vi först kikar på en ensam sub. Då är det så att distorsionen ökar med ökad volym (amplitud). Inget konstigt med det eftersom den procentuella linjära avvikelsen ökar med ökad amplitud.

Ok, med flera subbar måste vi sänka volymen (amplituden) på varje individuell sub för att nå samma totala ljudnivå (amplitud) som med en sub. Detta eftersom amplituderna som varje sub avger förstärker varann. När vi sänker amplituden så minskar också distorsionen. MEN eftersom distorsionen också består av amplituder så förstärks även dessa på samma sätt, och summan av förstärkningen på distorsionerna hamnar på samma nivå som med en sub.

Detta är egentligen självklart eftersom distorsion består av ljud och följer volymen - adderas amplituder från flera högtalare så måste detta även gälla distorsion.

Eller? Borde det inte vara så? Snälla, säg att jag inte är ute och snurrar utan att jag har rätt för en gångs skull ;)

MVH
Jonsod

dom bas element som har en stor amplitud =x-max och en xbl2 motor har en linjär amlitud över en stor del av frekvens om fånget då bl faktorn inte ändrar sig över det nämda frekvens omfånget .
och på velodyne så är det elektroniken som sköter om det och inte elementet

#21

Postad 27 januari 2008 - 22:36

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

dom bas element som har en stor amplitud =x-max och en xbl2 motor har en linjär amlitud över en stor del av frekvens om fånget då bl faktorn inte ändrar sig över det nämda frekvens omfånget .
och på velodyne så är det elektroniken som sköter om det och inte elementet

Nej, Velodynes elektronik kompenserar för den distorsion som rumsakustiken bidrar till.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 28 januari 2008 - 00:57.


#22

Postad 28 januari 2008 - 05:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

dom bas element som har en stor amplitud =x-max och en xbl2 motor har en linjär amlitud över en stor del av frekvens om fånget då bl faktorn inte ändrar sig över det nämda frekvens omfånget .
och på velodyne så är det elektroniken som sköter om det och inte elementet

Nej, Velodynes elektronik kompenserar för den distorsion som rumsakustiken bidrar till.

MVH
Jonsod

skall du köra med mätmiken inkopplad hela tiden??

Redigerat av Unregistered1022, 28 januari 2008 - 05:42.


#23

Postad 28 januari 2008 - 07:47

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

och här var det fel dom förvränger nere vid 20hz dom är inte bäst.
sen om du skall köra med 2st dd subbar då kan du nog ha roligt att kalibrera dom

Jag har inte sagt att de är bäst. Och förvisso existerar förvrängning nere vid 20 Hz men den är extremt låg i jämförelse med de allra flesta subbar, då bortser jag från betydligt dyrare pjäser. Du får gärna ge exempel på subbar som orkar med att gå djupt med hyfsad volym med minimal förvrängning. Hittar du mätningar som stödjer det du tar upp så ännu bättre.

Här finns t.ex. mätningar på Velodyne DD-15

Vad gäller kalibrering av flera DD-subbar så skall detta vara riktigt enkelt med den inbyggda programvaran. Som jag förstått det så behövs det bara göras en kalibrering så optimerar den samtliga subbar som finns i länken. Alltså inte svårare en att kalibrera en sub (då menar jag själva kalibreringen och inte problemet med att veta var de optimala platserna för var dessa skall stå i rummet).

MVH
Jonsod



är inte denna SVS: PB13-Ultra en het kandidat emot DD-15 eller DD18?
i alla fall vad gäller spl,om man ska tro på mätningarna....
107db @20Hz



http://www.avtalk.co...p;SQ=1189180431

#24

Postad 28 januari 2008 - 11:14

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

skall du köra med mätmiken inkopplad hela tiden??

Nej, av vilket skäl skulle jag göra det? :P


är inte denna SVS: PB13-Ultra en het kandidat emot DD-15 eller DD18?
i alla fall vad gäller spl,om man ska tro på mätningarna....
107db @20Hz

Lite kul att du nämner just detta, igår kväll var jag nämligen och gjorde ett "studiebesök" hos en bild & ljudtekniker som har över 20 års erfarenhet med att kalibrera bild & ljudanläggningar. Han nämde också denna sub :blush:

Hans uppfattning var att det i princip bara är denna sub som kan konkurera med Velodyne dd-15/dd-18 i denna prisklassen. Intressant...

MVH
Jonsod

#25

Postad 28 januari 2008 - 14:20

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Nu har jag forskat vidare lite grann och kikat lite närmare på SVS PB13 - Ultra.

Enligt Secrets of Home Theater and High Fidelity så har Velodyne DD-18 trots allt några procent lägre förvrängning av ljudet i större delen av frekvenssvepet, frågan är om det egentligen är hörbart och är av någon betydelse. Se källor nedan:

Velodyne DD-18

SVS PB13 - Ultra

Båda subbarna har av samma källa fått lysande omdömmen, Velodynes DD-18 har dock även tilldelats Referens status. Dessutom har båda subbarna EQ:

SVS - manuell

Velodyne automatisk (med manuell finjustering) med rumskalibrering.


Vad talar då för SVS i detta fallet - jo priset! Ungefär hälften av vad Velodyne kostar.

Vad talar för Velodyne - Den automatiska rumskalibreringen och den inbyggda programvaran som gör det betydligt enklare att integrera fler än en subwoofer. Velodyne är helt klart det ultimata valet om man lider av problematiskt rumsakustik i sitt biorum.

Min slutsats:
Eftersom jag, i mitt fall, lider jag av mycket kraftig negativ rumsakustik (bl.a. p.g.a. öppen planlösning) så känns det som det kan vara värt att investera i Velodyne, trots det höga priset. Har jag råd kan det bli frågan om 2 st DD-15 subbar för att kompensera detta ytterliggare.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 28 januari 2008 - 14:36.


#26

Postad 28 januari 2008 - 14:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hans uppfattning var att det i princip bara är denna sub som kan konkurera med Velodyne dd-15/dd-18 i denna prisklassen. Intressant...

I prisklassen upp till 35.000:- ? :blush:

#27

Postad 28 januari 2008 - 15:11

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Hans uppfattning var att det i princip bara är denna sub som kan konkurera med Velodyne dd-15/dd-18 i denna prisklassen. Intressant...

I prisklassen upp till 35.000:- ? :blush:

Japp, men det får ju han stå för... Jag säger inte att det är på det viset, det har jag på tok för lite erfarenhet för att kunna avgöra.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 28 januari 2008 - 15:12.


#28

Postad 28 januari 2008 - 15:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Ska man ha en dyr (och bra) sub för runt 30' kr så skulle jag själv (om man bara ska gå på spec och tester) köpa en JL Audio fathom f113, eller f112. Distribueras i Sverige av AR Audio i Norrköping.

Är lite upptagen men ber att få återkomma med distorsionfrågan som kom upp längre upp i tråden.

MVH
/Chuck

#29

Postad 28 januari 2008 - 16:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Hans uppfattning var att det i princip bara är denna sub som kan konkurera med Velodyne dd-15/dd-18 i denna prisklassen. Intressant...

I prisklassen upp till 35.000:- ? :blush:

Japp, men det får ju han stå för... Jag säger inte att det är på det viset, det har jag på tok för lite erfarenhet för att kunna avgöra.

MVH
Jonsod

2 SVS och en Behringer?

#30

Postad 28 januari 2008 - 16:30

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Ska man ha en dyr (och bra) sub för runt 30' kr så skulle jag själv (om man bara ska gå på spec och tester) köpa en JL Audio fathom f113, eller f112. Distribueras i Sverige av AR Audio i Norrköping.


Dessa subbar får jag säga verkar otroligt intressanta, skall förkovra mig mer om dessa under eftermiddagen :P

Är lite upptagen men ber att få återkomma med distorsionfrågan som kom upp längre upp i tråden.

Vad roligt, det skall bli spännande och se vad du kommer fram till! :blush:

#31

Postad 28 januari 2008 - 17:56

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Två frågor, är det möjligt att beställa JL Audio fathom f113 från någon svensk handlare på nätet? Finns dessa att fysiskt inhandla i Västa Götaland?`Hittar 0 st återförsäljare, konstigt.

I övrigt en sub jag totalt missat tidigare, verkar som sagt oerhört intressant!

Förresten är det någon som har egen erfarenhet av denna?

MVH
Jonsod

#32

Postad 28 januari 2008 - 21:14

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Tyvärr dåligt med egna erfarenheter av f112 och f113 (och numera f110 och gotham g213 också) för min egen del.

Jag var i kontakt med AR Audio som skulle ta hem någon av dessa enligt dem, men de har inte hört av sig efteråt om var man kan få den demonstrerad och eftersom jag inte är superintresserad själv så bemödade jag mig inte med att undersöka det närmare. De är iaf distributörer, så kontakta dem om du är intresserad.

Hur som helst vet jag att dessa är oerhört kompetenta, och den informationen har jag fått av synnerligen kräsna användare med enorm erfarenhet.

Bob Katz har 2 st f112 i sitt lyssningsrum, och duger det åt honom duger det åt alla, det är jag helt säker på.

MVH
/Chuck

#33

Postad 28 januari 2008 - 21:15

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

skall du köra med mätmiken inkopplad hela tiden??

Nej, av vilket skäl skulle jag göra det?

hur skall annars elektroniken kunna känna av hur disten kommer i rummet

#34

Postad 28 januari 2008 - 21:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
http://www.hometheat...m-f113-new.html
http://www.soundoctor.com/jlaudio.htm

#35

Postad 28 januari 2008 - 22:58

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

hur skall annars elektroniken kunna känna av hur disten kommer i rummet

Men snälla vän, den distorsion som rummet ger uppkomst till är konstant (åtminstone så länge som rummet och möblemanget är det samma). EN mätning och EN rumskalibrering som tar hänsyn till denna distorsion genom att antingen förstärka de dalar eller försvaga de toppar som förekommer i frekvenssvepet. Effekten blir att frekvenssvepet blir mer linjär. Denna mätning sparas sedan i subbens EQ.

MVH
Jonsod


http://www.hometheat...m-f113-new.html
http://www.soundoctor.com/jlaudio.htm

Tack för länkarna! :rolleyes:
Jag har redan läst dem men tack ändå...

MVH Jonsod

#36

Postad 29 januari 2008 - 05:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

hur skall annars elektroniken kunna känna av hur disten kommer i rummet

Men snälla vän, den distorsion som rummet ger uppkomst till är konstant (åtminstone så länge som rummet och möblemanget är det samma). EN mätning och EN rumskalibrering som tar hänsyn till denna distorsion genom att antingen förstärka de dalar eller försvaga de toppar som förekommer i frekvenssvepet. Effekten blir att frekvenssvepet blir mer linjär. Denna mätning sparas sedan i subbens EQ.

skulle se om du var med men mätappaeraturen på velodyne distar

#37

Postad 29 januari 2008 - 10:48

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
-----

Redigerat av jonsod76, 07 mars 2009 - 20:06.


#38

Postad 29 januari 2008 - 12:01

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
En fråga till...

Min hembio är inte centrerad i rummet. Om jag skaffar två subbar så skall dessa placeras lika långt bort från "hot spot", eller? Det innebär i så fall att jag bara kan placera en av dessa i ett hörn medans den andra får stå framför väggen.

Naturligtvis kan jag lyssna mig fram när jag väl har två subbar, men kanske någon kan ge svar/råd redan nu?

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 29 januari 2008 - 12:03.


#39

Postad 29 januari 2008 - 12:55

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag var i kontakt med AR Audio som skulle ta hem någon av dessa enligt dem, men de har inte hört av sig efteråt om var man kan få den demonstrerad och eftersom jag inte är superintresserad själv så bemödade jag mig inte med att undersöka det närmare. De är iaf distributörer, så kontakta dem om du är intresserad.

Var i kontakt med AR Audio idag. De sa att JL Audios sortement till hembio ej har distribuerats till försäljning i Sverige än. De har bara fått in enstaka exemplar för egen testning än så länge. Förmodlingen skulle första levaransen till försäljning ske i början av mars.

MVH
Jonsod

#40

Postad 29 januari 2008 - 17:53

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
X-12.
Då borde ju din SMS dista oxå eller? Är den så kallade distorsionen hörbar. VIlket är i så fall det bästa sättet i förhållande till pris. Förutom att akustikfixa mha IÖ

#41

Postad 29 januari 2008 - 19:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

X-12.
Då borde ju din SMS dista oxå eller? Är den så kallade distorsionen hörbar. VIlket är i så fall det bästa sättet i förhållande till pris. Förutom att akustikfixa mha IÖ

det gör den med den gammla firmwaren men med den nya så rullar den av senare och skall dista mindre.

#42

Postad 30 januari 2008 - 15:29

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

En fråga till...

Min hembio är inte centrerad i rummet. Om jag skaffar två subbar så skall dessa placeras lika långt bort från "hot spot", eller? Det innebär i så fall att jag bara kan placera en av dessa i ett hörn medans den andra får stå framför väggen.


Jag är också nyfiken på detta. Kommer att flytta till hus om två månader och hamnar då i samma sits om jag inte planerar om möbleringen i vardagsrummet. Kommer att köpa två nya subbar (troligtvis SVS PB13-Ultra).

#43

Postad 30 januari 2008 - 21:17

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

En fråga till...

Min hembio är inte centrerad i rummet. Om jag skaffar två subbar så skall dessa placeras lika långt bort från "hot spot", eller? Det innebär i så fall att jag bara kan placera en av dessa i ett hörn medans den andra får stå framför väggen.


Jag är också nyfiken på detta. Kommer att flytta till hus om två månader och hamnar då i samma sits om jag inte planerar om möbleringen i vardagsrummet. Kommer att köpa två nya subbar (troligtvis SVS PB13-Ultra).

Jag läste lite om detta på nätet idag. Det stod att det optimala är oftast att det är samma avstånd till båda subbarna men det är inte nödvändigt (och inte alltid bäst utan beroende på rummet). Om det inte är samma avstånd till subbarna från din lyssningsplats så skall medelavståndet från "hot spot" till de båda subbarna matas in i recievern/försteget. Dvs. Avstånd till sub= (Avstånd till sub 1 + avstånd till sub 2)/2.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 30 januari 2008 - 21:20.


#44

Postad 31 januari 2008 - 20:09

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Är lite upptagen men ber att få återkomma med distorsionfrågan som kom upp längre upp i tråden.

Vad roligt, det skall bli spännande och se vad du kommer fram till! ;)


Jag kommer inte fram till så mycket tyvärr...

Jag tror dock inte att det du säger är helt korrekt, eller snarare betydelsen av det. Resonemanget bygger ju på att kompressionsdistorsionen på något sätt är linjär i förhållande till ljudnivån. Det tror inte jag att den är, men jag är för lat att undersöka det mer ingående.

Jo om vi först kikar på en ensam sub. Då är det så att distorsionen ökar med ökad volym (amplitud). Inget konstigt med det eftersom den procentuella linjära avvikelsen ökar med ökad amplitud.

Ok, med flera subbar måste vi sänka volymen (amplituden) på varje individuell sub för att nå samma totala ljudnivå (amplitud) som med en sub. Detta eftersom amplituderna som varje sub avger förstärker varann. När vi sänker amplituden så minskar också distorsionen. MEN eftersom distorsionen också består av amplituder så förstärks även dessa på samma sätt, och summan av förstärkningen på distorsionerna hamnar på samma nivå som med en sub.

Detta är egentligen självklart eftersom distorsion består av ljud och följer volymen - adderas amplituder från flera högtalare så måste detta även gälla distorsion.



Jag tror helt enkelt inte att det här stämmer i realiteten. Om du driver en ensam subwoofer till att den distar hörbart, vid låt säga 120 dB. Sätter du 4 likadana subwoofers att spela 120 dB i rummet så kommer de inte dista lika mycket, även om man summerar amplituderna så att säga. Det pga av att distorsionen inte är linjär med ljudnivån.

Well, det är så jag logiskt resonerar, och jag tror att jag i praktiken har rätt, annars skulle det vara väldigt konstigt. Men och andra sidan tror jag inte distorsion är den stora pucken i det här, det finns andra problem som är betydligt svårare att eliminera. Tex att huvudhögtalarna och subwoofern (eller flera) spelar i fas vis delningsfrekvensen.

MVH
/Chuck

#45

Postad 21 februari 2008 - 20:44

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Utan att ha testat något sådant själv med mina 3 subbar så tycker jag också att du helt logiskt verkar ha rätt.

#46

Postad 22 februari 2008 - 12:44

20 HZ
  • 20 HZ
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Har läst någonstans att jl subben inte alls ger samma ljudtryck vid de lägsta (15-25 hz) frekvenserna som svs men jag kan ha fel.

#47

Postad 22 februari 2008 - 18:01

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Har läst någonstans att jl subben inte alls ger samma ljudtryck vid de lägsta (15-25 hz) frekvenserna som svs men jag kan ha fel.

Ja, det låter fel. Så tror jag inte det ligger till.

Vill bara tillägga att jag redan gjort mitt val så för min del är tråden inte längre aktuell. Men den kan ju vara det för andra i och för sig. Det blev 2 st DD-15 subbar och dessa levererar mer än tillräckligt, jag är jättenöjd. När man drar på så kan jag få hela huset att skaka, det är faktiskt sant :)

Tack alla för era synpunkter.

#48

Postad 22 februari 2008 - 18:43

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Har läst någonstans att jl subben inte alls ger samma ljudtryck vid de lägsta (15-25 hz) frekvenserna som svs men jag kan ha fel.


Så är det nog också.

Postad bild

Postad bild

#49

Postad 23 februari 2008 - 00:55

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Har läst någonstans att jl subben inte alls ger samma ljudtryck vid de lägsta (15-25 hz) frekvenserna som svs men jag kan ha fel.


Så är det nog också.


Jaha, där ser man. Det är rätt fantastiskt med tanke på att det sitter en förstärkare i JL Phantom på 2500W, var det inte så?

#50

Postad 23 februari 2008 - 08:36

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Men även den effekten och den enorma slaglängden på elementet i Fanthommodellen kan inte kompensera den extremt lilla volym som lådan innebär.

Det finns gränser för hur mycket man kan få ut ur en så pass liten låda. SVS nya Ultramodell är en helt annan konstruktion, och har fått mycket bra kritik bland de jag sett som testat den på ett trovärdigt sätt. Man får mer för pengarna i det avseendet, men det finns ju andra aspekter än just ljudmässiga för de flesta.

JL Audio riktar dock inte in sig på samma köpare riktigt, utan de som vill ha en exklusiv modell som för stoleken gör jobbet bättre än någon annan.

MVH
/Chuck



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.