Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver lite hjälp med val av ny förstärkare

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-V661 (Surroundförstärkare) 0 8,74 (52) Inga priser
Denon AVR-1508 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (11) Inga priser
27 relaterade trådar
Nya Yamaha RX-V661 (145 inlägg) 9 år sedan
Problem med inkoppling av förstärkare. (2 inlägg) 10 år sedan
Rx-V661 och NS-777, 333, C444. (1 inlägg) 14 år sedan
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg) 15 år sedan
Hjälp, behöver er support i hur allt skall kopplas! (PS3, Sanyo Z700, S (3 inlägg) 15 år sedan
Receiver-newbie söker råd och tips (2 inlägg) 15 år sedan
Klarar min förstärkare högtalarna? (9 inlägg) 15 år sedan
Vilken och varför? (0 inlägg) 15 år sedan
B&W DM684 (1 inlägg) 15 år sedan
Nya högtalare (21 inlägg) 15 år sedan
Black Diamond v2 + Yamaha RX-V661 (5 inlägg) 15 år sedan
På vilka förstärkare el. recievers (25 inlägg) 16 år sedan
Receiver + 5.1 ljud för runt 7000. DENON AVR-1508 + ARGON Junior 5.1? (1 inlägg) 16 år sedan
Sony STR-DA1200ES, Yamaha RX-V661 el. Marantz SR4002 (12 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med XTZ 99 W10.16 ihop med Yamaha RX-V661 (6 inlägg) 16 år sedan
Surround förstärkare som är bra i 2ch (102 inlägg) 16 år sedan
Val av receiver till KEF 2005.2 (6 inlägg) 16 år sedan
Högtalare hos Netonnet (27 inlägg) 16 år sedan
5.1 på en 7.1 förstärkare? (4 inlägg) 16 år sedan
Autokalibreringen hänger sig? Denon avr-1508! (1 inlägg) 16 år sedan
skillnader mellan Yamaha (28 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1508 (0 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RxV661 vs Onkyo 605 vs Sony STR DG 910 (36 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V661 (5 inlägg) 16 år sedan
Bättre ljudkvalitét (9 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare med zon 2 under 5000 (10 inlägg) 16 år sedan
RX-V661 vs VSX-1016V (11 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 12 februari 2008 - 16:54

Bergling
  • Bergling
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva lite hjälp inför valet av ny förstärkare.

I dagsläget har jag en Yamaha RX-V1400 som i och för sig är duglig, men inom kort skall den nya plasman upp på väggen och det står en Tvix eller PopcornHour mediespelare och lurar bakom ett hörn.

Kort och gott, så skulle jag behöva lite hjälp med främst HDMI. Jag är inte speciellt insatt, mer än att jag vet att man kan få både bild o ljud via en och samma kabel, vilket ju är smidigt.

Till vardagsrummet hade jag därför tänkt mig att inhandla en ny förstärkare (den gamla kanske får tjänstgöra ett tag till i blivande hemmabion). Mina enda egentliga krav är att den skall ha autokallibrering och (helst) klara att skicka ut ljud från HDMI-in i högtalarna, och ha minst 2 HDMI-ingångar. Prisklass max 5000.

Jag har kikat lite snabbt på Yamaha RX-V661 och Denon AVR-1508. Även några av Panasonics modeller som är små och smidiga. Men blir inte klok på om ljud via HDMI skickas ut i högtalarna eller ej. Nån som vet? Andra tips mottages tacksamt.

Redigerat av Bergling, 12 februari 2008 - 16:55.


#2

Postad 13 februari 2008 - 02:06

pappayan
  • pappayan
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag skulle behöva lite hjälp inför valet av ny förstärkare.

I dagsläget har jag en Yamaha RX-V1400 som i och för sig är duglig, men inom kort skall den nya plasman upp på väggen och det står en Tvix eller PopcornHour mediespelare och lurar bakom ett hörn.

Kort och gott, så skulle jag behöva lite hjälp med främst HDMI. Jag är inte speciellt insatt, mer än att jag vet att man kan få både bild o ljud via en och samma kabel, vilket ju är smidigt.

Till vardagsrummet hade jag därför tänkt mig att inhandla en ny förstärkare (den gamla kanske får tjänstgöra ett tag till i blivande hemmabion). Mina enda egentliga krav är att den skall ha autokallibrering och (helst) klara att skicka ut ljud från HDMI-in i högtalarna, och ha minst 2 HDMI-ingångar. Prisklass max 5000.

Jag har kikat lite snabbt på Yamaha RX-V661 och Denon AVR-1508. Även några av Panasonics modeller som är små och smidiga. Men blir inte klok på om ljud via HDMI skickas ut i högtalarna eller ej. Nån som vet? Andra tips mottages tacksamt.



Varför inte en Onkyo TX SR605? 5995:-
Kolla på Prisjakt eller Pricerunner så kan du jämföra "finesser" och tester/ omdöme mot andra stärkare.
Det bästa är att lyssna hemma, fråga din handlare om du kan låna hem den över helgen...

#3

Postad 13 februari 2008 - 10:25

Bergling
  • Bergling
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Varför inte en Onkyo TX SR605? 5995:-
Kolla på Prisjakt eller Pricerunner så kan du jämföra "finesser" och tester/ omdöme mot andra stärkare.
Det bästa är att lyssna hemma, fråga din handlare om du kan låna hem den över helgen...


Tja, kanske beroende på att den kostar ca 1000:- mer än vad jag angav som maxpris?

Har den förvisso alla nödvändiga funktioner (vilket jag fortfarande inte vet), så kan den såklart vara ett alternativ, men jag ser helst att prislappen hamnar så lågt som möjligt.

#4

Postad 13 februari 2008 - 13:22

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Tror att rx-v 661 hör till det mest prisvärda du kan få med den funktionalitet du efterfrågar. Den fixar ljud via HDMI och har autokalibrering. Dessutom harden fått ganska fina recensioner. Denon 1508 är jag ganska säker på att den inte kan ta emot ljud via HDMI - det är bara en ren HDMI-switch. Letade själv kring jul efter en inte alltför dyr receiver som fixade ljud via hdmi och kunde konstatera att det var få som kunde matcha Yamahan i funktioner i prisklassen. Liten reservation för att jag kan ha missat om det har lanserats någon ny modell precis som slår Yamahan.

Ett aber med 661:an är dock att dn inte kan skicka skärmmenyerna för receivern via HDMI, för det måste du koppla den via komponent. Beror lite på hur mycket du tror du kommer fibbla med inställningarna hur stor nackdel det är. Den skalar inte heller upp analoga källor till HDMI. För att få dessa funktioner måste du upp till 861.

För egen del blev det en 861 till slut. Kände att lite extra kraft och att slippa ha dubbla kablar till skärmen var värt den extra tusenlappen det blev.´Är mycket nöjd hittills.

Redigerat av Macarus, 13 februari 2008 - 13:23.


#5

Postad 13 februari 2008 - 13:46

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Varför inte en Onkyo TX SR605? 5995:-
Kolla på Prisjakt eller Pricerunner så kan du jämföra "finesser" och tester/ omdöme mot andra stärkare.
Det bästa är att lyssna hemma, fråga din handlare om du kan låna hem den över helgen...


Tja, kanske beroende på att den kostar ca 1000:- mer än vad jag angav som maxpris?

Har den förvisso alla nödvändiga funktioner (vilket jag fortfarande inte vet), så kan den såklart vara ett alternativ, men jag ser helst att prislappen hamnar så lågt som möjligt.

Tja, det kan vara nästan omöjligt i den prisklassen. Såsom de andra redan talat om, så är det problemet med att receivern inte skalar upp från analogt till HDMI. (Vissa enklare receivrar klarar dessutom bara att skicka vidare bilden via HDMI och inte att spela upp ljudet samtidigt…) Kanske kan du söka nyare begagnade receivrar på olika ställen? Vad sägs om den här?: https://www.minhembi.../marknad/146666
Jag vet att dsen ligger lite ovanför din utsatta budget, men det kanske är bättre att spara lite till och få en som klarar av dina krav? Annars har du fått exempel på nya receivrar här innan… ;)

T

Redigerat av Thomas S., 13 februari 2008 - 13:46.


#6

Postad 18 februari 2008 - 10:35

Bergling
  • Bergling
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Jo, jag kanske är optimistisk i mina krav, men med dagens utveckling så tycker jag att 5000:- är en bit över budgetsegmentet. Det finns ju förstärkare med HDMI och autokalibrering från runt 2500:-

Sedan har jag förvisso inget krav på att den skall klara att skala upp analogt till HDMI, där klarar jag mig utmärkt med komponent alt. S-video.

Kruxet är att jag inte vill lägga för mycket pengar på denna, eftersom jag jag skall bygga en dedikerad hemmabio inom kort, och vill lägga krutet där. Men det kanske slutar med att jag har kvar min gamla förstärkare och kör t ex Pocorn-maskinen via HDMI direkt i tv:n och dvd:n via komponent. Hade dock önskat en lite mindre och smidigare förstärkare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.