En akustisk gitarr kan låta som en banjo på en dålig inspelning. Vissa kanske föredrar banjoljudet men det är inte korrekt.Och vad är ett korrekt återgivet ljud på annat än inspelningar med bara röster på. Hur låter ett instrument framför allt elektriskt och kanske t.o.m digitalt signal alstrande instrument...
Postad 02 december 2013 - 10:31
Postad 02 december 2013 - 12:57
Nej. Igen:Finns ju "fakta" på hur hjärnan kan luras av färger och former och faktiskt känna en annan smak än en mat faktiskt har pga ljud form och färg. Finns "fakta" på folk som blir botade av sockerpiller.
Visst botde då vinyl kunna ge ett "bättre" ljud än CD på liknande premisser?
-Om du mäter ljudet från en vinyl och jämför med originalet (masterband eller masterfil) så kommer det vara en stor förändring av ljudet från vinylen mot masterbandet/filen..
-Om du lyssnar och jämför masterbandet/filen mot vinylen så kommer du höra en skillnad där vinylen har förändrat ljudet.
Så faktum kvarstår, vinylen återger inte källan lika korrekt som t e en CD skiva.
Vad man anser låter "bäst" eller så är subjektivt.
Korrekt är ju vad som finns på källan! Eller påstår du att det är fel att det låter distat av Rammsteins gitarrer när man vet att bara en gitarr låter ju inte distat?En akustisk gitarr kan låta som en banjo på en dålig inspelning. Vissa kanske föredrar banjoljudet men det är inte korrekt.
Postad 02 december 2013 - 13:40
Vem har pratat om Rammstein? Förstod du inte att jag menade Jimi Hendrix distade dragspel?
Korrekt är ju vad som finns på källan! Eller påstår du att det är fel att det låter distat av Rammsteins gitarrer när man vet att bara en gitarr låter ju inte distat?
Postad 02 december 2013 - 13:50
...Personligen tycker jag inte alls det är någon meningsfull skillnad på bra ljud och bra återgivning. Vet att det kan vara skillnad rent objektivt, och just detta faktum säger allt för mig.
Problemet många har med objektiva skillnader, tekniska jämförelser och mätmetoder är att de helt enkelt inte har förutsättningar eller lust att sätta sig in i hur den faktiskt nödvändiga analoga och digitala tekniken påverkar eller inte påverkar ljudet och upplevelsen.
Att avfärda "teknik och objektivitet" är att göra det lite för lätt för sig, och resultatet blir i slutänden att man helt enkelt inte alls kan förstå varför exempelvis bara vissa låtar eller inspelningar låter bra med en given anläggning i en given miljö istället för att ha som mål att "de flesta" typer av inspelningar och musik låter ganska bra och inga låter ren apskit.
En akustisk gitarr kan låta som en banjo på en dålig inspelning. Vissa kanske föredrar banjoljudet men det är inte korrekt.
"Korrekt" enligt den modellen förutsätter isf att man har en referens att jämföra med, men vilken då?
Är det hur t ex en Martin D28 låter med 014-bronzesträngar på 4 meters avstånd i en 30x20m lada?
Naturligtvis inte, utan referensen är givetvis hur det lät då producenten kontrolllyssnade slutresultatet i masteringstudion.
ALLT ANNAT är subjektivt snömos och har absolut ingenting med "korrekt" att göra, även om det kan vara frestande att tro att man själv VET hur t ex "en akustisk gitarr" skall låta.
Postad 02 december 2013 - 14:06
Lite missförstånd har det blivit. Jag menade från början att vinylversionen av tex en Martin D28 kanske låter åt banjohållet och inte som på den i detta fallet korrekta CD:n (alltså att CD:n låter som en Martin). Sen kanske då vissa föredrar den distade vinylen fast den inte är korrekt."Korrekt" enligt den modellen förutsätter isf att man har en referens att jämföra med, men vilken då?
Är det hur t ex en Martin D28 låter med 014-bronzesträngar på 4 meters avstånd i en 30x20m lada?
Naturligtvis inte, utan referensen är givetvis hur det lät då producenten kontrolllyssnade slutresultatet i masteringstudion.
ALLT ANNAT är subjektivt snömos och har absolut ingenting med "korrekt" att göra, även om det kan vara frestande att tro att man själv VET hur t ex "en akustisk gitarr" skall låta.
Postad 02 december 2013 - 14:30
Nej, jag måste missuppfattat dig.Vem har pratat om Rammstein? Förstod du inte att jag menade Jimi Hendrix distade dragspel?
Postad 02 december 2013 - 15:54
Jag är naturligtvis tacksam för att andra har denna drivkraft, annars lät ju förmodligen allt mer eller mindre apskit. Vad jag menar är naturligtvis att de individuella val vi gör, och varför, inte med nödvändighet behöver analyseras.Problemet många har med objektiva skillnader, tekniska jämförelser och mätmetoder är att de helt enkelt inte har förutsättningar eller lust att sätta sig in i hur den faktiskt nödvändiga analoga och digitala tekniken påverkar eller inte påverkar ljudet och upplevelsen.
Att avfärda "teknik och objektivitet" är att göra det lite för lätt för sig, och resultatet blir i slutänden att man helt enkelt inte alls kan förstå varför exempelvis bara vissa låtar eller inspelningar låter bra med en given anläggning i en given miljö istället för att ha som mål att "de flesta" typer av inspelningar och musik låter ganska bra och inga låter ren apskit.
"Korrekt" enligt den modellen förutsätter isf att man har en referens att jämföra med, men vilken då?
Postad 03 december 2013 - 10:51
Lite missförstånd har det blivit. Jag menade från början att vinylversionen av tex en Martin D28 kanske låter åt banjohållet och inte som på den i detta fallet korrekta CD:n (alltså att CD:n låter som en Martin). Sen kanske då vissa föredrar den distade vinylen fast den inte är korrekt.
Jag förstår, men samtidigt adderar det egna lyssningsrummet kanske en frekvensgång/klang osv som gör att det låter "mer banjo" även via cd.
På "ordentliga" vinylutgåvor har producenten givetvis godkänt mastering/provpressning och då kan man nog säga att även lp:n låter "som det var tänkt", men givetvis inte nödvändigtvis exakt likadant som cd:n...
Jag är naturligtvis tacksam för att andra har denna drivkraft, annars lät ju förmodligen allt mer eller mindre apskit. Vad jag menar är naturligtvis att de individuella val vi gör, och varför, inte med nödvändighet behöver analyseras.
Analyserar man allt och aldrig "sitter nöjd" blir man nog knäpp i kolan och spenderar alldeles för mycket tid i minhembios forum ja.

Det är absolut nyttigt att så ofta man kan bara släppa tankarna om "korrekt återgivning" och istället försöka njuta av musiken eller filmen...
Postad 24 januari 2025 - 21:55
Diskussionen blir långdragen, kanske irrelevant. Men i samband med vinylens revival som pågått senaste decenniet så kostar idag en nypress mellan 350-400:-
Även om jag har en fin vinylrigg vill jag inte gärna köpa skivor idag.
Redigerat av Glidtassen, 25 januari 2025 - 12:11.
Postad 26 januari 2025 - 15:10
De enda anledningarna till att jag skulle lägga de summorna på vinyl var om det antingen inte fanns på CD, var en ovanlig utgåva, eller om den var mycket bättre än vad som finns tillgängligt på modernare format.
I stort sett all vinyl som har pressats de senaste 40+ åren kommer från en källa som vid minst ett steg har varit digital, då ofta med 16-bit 44.1kHz upplösning, och i en del fall lägre (vinyler med klassisk musik från 70-talet kommer t ex ibland från en 13-bit källa).
Vägen från master till vinyl är ju en lossy process med rätt stora brister, så om det finns en bra utgåva på CD så är det inte intressant för mig (edit: med skivor för 400kr då).
Redigerat av Ageve, 26 januari 2025 - 16:17.
Postad 26 januari 2025 - 16:23
Den här diskussionen får mig att tänka på en sak som jag upplevde för kanske 10-talet år sedan. Jag stod i kön på Bengans i Göteborg och skulle betala för några skivor (cd). Framför mig stod en herre med en bunt skivor. Jag noterade det inte direkt utan efter killen i kassan frågade varför han köpte två av allt. Han köpte en cd och en vinyl av varje titel och svaret var, "en har jag för att titta på och den andra för att lyssna på".
Jag tror de flesta kan tänka sig vilken han använde till vad. Vinylen har ju en trevligare paketering om man vill ha ett större skivomslag att titta på. Men jag tycker också man kan erkänna att cd'n har bättre teknisk potential för ljudåtergivning. Jag har aldrig sett en teknisk jämförelse mellan vinyl och cd där vinylen varit bättre. Sedan får ju var och en värdera själv vad man söker .
Postad 28 januari 2025 - 00:36
Har sålt av en stor del av min vinylsamling och köper väldigt sällan ny vinyl nu för tiden.
Kör mest streaming.
Postad 11 februari 2025 - 07:45
Har sålt av en stor del av min vinylsamling och köper väldigt sällan ny vinyl nu för tiden.
Kör mest streaming.
Skratt, jag var en minut från att sälja all min vinyl(~3000 plattor) för en spottstyver när vi flyttade för två månader sedan. Detsamma gällde alla lådor med CD-skivor. Men, trots att mina fötter inte alls gillade att bära på all musik har jag dem kvar, utan att riktigt veta var jag ska förvara dem på ett värdigt sätt. Har lagt över en del på NASen men långt ifrån allt.
På senare tid har jag t o m kompletterat med både vinyl och CD. CD´n verkar ligga på all time low på begsajter. Detta är underbart då jag tror att dessa, ganska breda streamingalternativ som existerar idag inte kommer att finnas i framtiden. Där rådighet och tillgång till media lär begränsas att bli en dyrare kulturfunktion att hämta hem av det som idag kastas på sophögen. Samlar inte lika brett som tidigare, utan djupare i det som intresserar.
Postad 11 februari 2025 - 08:20
Håller cd på att göra comeback?
Jag tror vi ser en rimlig comeback.
Edit:
Först när vi ser en nedsläckning eller fördyring av musiktjänster kommer önskan om rådighet att väcka intresset. Men då¨har ju priserna redan börjat stiga. På samma sätta som många intressanta vinyler faktiskt inte går att få tag på digitalt kommer CD skivor med kvalitativa egenskaper att skjuta i höjden. Tänker närmast på t ex plattan Brothers In Arms(1985) och jämför med alla andra dyngutgåvor som remastrats sönder och samman. Inte tror jag att ens Tidal har den fina versionen från 1985, men vad vet jag...?
Redigerat av PML73, 11 februari 2025 - 08:37.
Postad 11 februari 2025 - 10:13
Jag har lagt dom bästa CD, DVD och BD i såna sleeve-bökker (och dom mindre bra i spindel-torn) och har en del fodral kvar i en stor kartong i källaren. Vinylen har en bra plats där A-Lagret är i en kommod i vardagsrummet så dom syns inte, och B-lagret står fint i hyllor i källaren.
Har rippat dom flesta DVD/CD/DB men vinylen blir liksom inte helt bra hur jag än gör, tycker dom finns minst lika bra på Spotify som det jag kan få gjort, kanske inte alltid samma inspelning men man får med lite knaster och annat hur rent allt än ser ut. Har testat spela in til rullbandspelare vilket blir häftigt men ja det finns för och nackdelar med det också, så min bästa lösning är att ha en enkel ok skivspelare framme och sätta på en vinyl ibland som mys.
Jag kommer inte sälja mina vinyl. CD bryr jag meg inte om fysiskt, men som sagt har det mesta rippat med flera backupper så det får bli fallback.
Postad 11 februari 2025 - 12:10
Har testat spela in til rullbandspelare vilket blir häftigt men ja det finns för och nackdelar med det också.
Härligt, jag gjorde samma sak på slutet av 90talet. Försökte få fram hörbar skillnad mellan fräscht rullband(hög hastighet) och CD. Hårsmån om inte hörbart till CD´ns fördel. Det blev inte märkbart sämre i alla fall. Men som du säger, det ställer helt andra krav på utrymme och tid. Har en vän i USA som har runt 4.000 rullband med sorterad Jazz från 60tal och fram. Presenterade Wavelab och IT-världen för honom så nu sitter han och för över till HDD.
Postad 11 februari 2025 - 14:15
Jag har en gammal (samma som i A Clockwork Orange dvs Sony TC-630) med små band, och en nyare med stora band (också en Sony) och jag gjorde lite tester mot vinyl bara. Från den gamla så blev det märkbart dåligare, och jag kom fram till att det berodde mycket på den inbyggda RIAAn som tydligen var skitdålig i den. Den "nya" hade lite dålig sudd-tonhuvud så jag fick tag i "rensade" band från Ebay som var helt tysta (har kvar flera av dom faktiskt), och så med en ok RIAA imellan så blev det "ingen skillnad" mellan bandarna så RIAAN upp til en viss nivå har en god del att säga här, men skillnaden mot direkt Vinyl var upplevd mer bas och mindre separation på rullband, något som stämmer med det uppleva "mysljudet" från rullbandspelare. Utan jämföring så är ljudet från rullbandet helt ok och funkar til vardags.
Jämföring och upplevd skillnad mot CD beror nog en del på typen av musik skulle jag tro.
Postad 11 februari 2025 - 23:44
RIAA till en bandspelare? Varför? RIAA är ju för att kompensera den frekvensändring man gör när man gör en vinylskiva, dvs sänker basen så den inte tar så stor plats, och sänker diskanten så bruset inte hörs.
Vad missar jag?
Postad 12 februari 2025 - 09:36
Det är kanske inte exakt en RIAA i den, men rull-bandspelare har förstärkare där den i phono-ingången är EQ-ad för LP och den tar både MM och MC (den agerar som en RIAA hade gjort). I fallet med TC-630 så har den egna högtalare (gammaldags boomblaster ), men annars är det vanlig line-out til en stereo och då är signalen redan förstärkt. Så det är kanske mera korrekt att säga att själva förstärkardelen i min TC-630 är kass.
Redigerat av Demon Slayer, 12 februari 2025 - 12:07.
Postad 12 februari 2025 - 19:36
Tänker närmast på t ex plattan Brothers In Arms(1985) och jämför med alla andra dyngutgåvor som remastrats sönder och samman. Inte tror jag att ens Tidal har den fina versionen från 1985, men vad vet jag...?
Nope, streamingtjänsterna får bara den version som skivbolagen tillhandahåller. Apple Music, Tidal och HDtracks har remastern från 1996 (som är mycket sämre än originalet, men tack och lov inte lika usel som 2005-remastern (SACD/DVD-A).
Postad 12 februari 2025 - 20:19
Nope, streamingtjänsterna får bara den version som skivbolagen tillhandahåller. Apple Music, Tidal och HDtracks har remastern från 1996 (som är mycket sämre än originalet, men tack och lov inte lika usel som 2005-remastern (SACD/DVD-A).
Jag visste det, jag visste det.... Varför jag avslutat Tidal.
Postad 13 februari 2025 - 10:22
Jag har den som fanns i svenska butiker när den kom ut (1985?), ganska tunn och flimsig skiva rent fysiskt, men i mitt tycke riktigt bra ljud. Känner ofta på basen i "Ride across the river" efter man fixat och ordnat något på subbarna.
Postad 13 februari 2025 - 12:18
Om din skiva är från 1985 så är det originalet. Det står Vertigo och made in W. Germany på den.
Redigerat av Ageve, 13 februari 2025 - 12:20.
Postad 13 februari 2025 - 14:16
Ja, djupbasen är i stort sett helt borta på den senare 1996-releasen (och klart sämre ljud överlag med).
Jag gissar att man kört en flerbandskompressor och fått de rena djupbastonerna att blandas ihop till en gröt med all annat basinformation under ~500hz. Allt blir till ett "murrande" liksom. Horribelt exempel som torde stå som exempel på varje SO-timme i varenda högstadium.
Postad 22 februari 2025 - 19:39
Fortsättning från sida 100 i denna tråden:
https://www.minhembi...228608&page=100
*host*
Är inte alla Stockfisch-inspelningar digitala, många av de äldre i 16-bit, 44.1 kHz?
Att de sen remastrar till "högupplöst" osv är en annan sak.
Stockfish Records is a very highly regarded German record label that produces new recordings of acoustic music. They release their products on CDs, SACDs and vinyl LPs. A recent comment regarding the quality of their recording brought me to their website where I discovered another new format announcement. The format known as DMM-CD/SACD was announced last summer.
I've already talked about DMM or Direct Metal Mastering (read Direct-to-Disc but this new format takes the freshly cut copper metal part immediately back to the digital domain and results in a CD/SACD hybrid disc. Clever idea...maybe.
Here's the introductory blurb from their website:
"More and more music lovers are discovering the unique sound of a vinyl record. We have thought about whether it is possible just to make the sound creation factors of a vinyl record audible. A pressed record however has many artefacts arising from the vinyl pressing i.e. distortion, rumble, groove noise, vertical and lateral aberrations, clicks, etc. and other artefacts that are detrimental to a good sound. Having said that, music lovers have already become accustomed to these disadvantages."
https://forums.steve...records.336271/
Stockfisch har med andra ord inte allt för höga tankar om vinylformatet och dess brister, men har hittat ett sätt att "emulera" ljudet digitalt.
Sen verkar det som att ni glömmer bort, eller väljer att bortse från en detalj med vinyl-pressning. Ingen använder helanalog utrustning idag, eftersom de får mycket bättre kontroll över spårvidd och distorsion osv med digital styrning, och AD/DA-kedjan är ljudmässigt transparent, så det enda man får med andra metoder är en skiva med sämre ljud helt enkelt.
Stockfisch idé om att återskapa vinylljudet utan att de största bristerna följer med är ju lite kul iofs.
Redigerat av Ageve, 22 februari 2025 - 19:43.
Postad 22 februari 2025 - 22:37
Sen verkar det som att ni glömmer bort, eller väljer att bortse från
en detalj med vinyl-pressning. Ingen använder helanalog utrustning idag, eftersom de får mycket bättre kontroll över spårvidd och distorsion osv med digital styrning, och AD/DA-kedjan är ljudmässigt transparent, så det enda man får med andra metoder är en skiva med sämre ljud helt enkelt.
Av en händelse lyssnade jag häromdan på en LP från 1980 som på framsidan framhäver: "Sveriges första digitalinspelade LP!" med det träffande namnet "Digitalis".
DMM till SACD? Graverar dom en kopparplatta och sen digitaliserar?
För min del började det med vinyl och sedan CD från ca: när "Brothers in arms" släpptes, som blev min första CD.
Angående vinylljudet kan man travestera den berömda humlan: och trots allt låter det bra!
Min lyssningsupplevelse när jag var som mest "nördig" om ljud, utan att ha något high-end-system (möjligen mid-end), var att det inte var så stor skillnad. Inte så att jag tydligt kunde höra att det var CD- eller vinylljud. (vet ju vad jag spelade men ändå).
Men en CD låter likadant så länge som den fungerar. En vinyl kan repas eller bli nedsmutsad. (Skivtvätt rekommenderas).
Så vad gäller det tekniska kan en LP låta fruktansvärt dåligt, men en CD funkar eller funkar inte!
(Sidospår: en handlare som ville sälja en CD-tvätt: jag hade läst om att den kunde (micro?)repa skivorna så ställde frågan. Han tog fram en CD som var full med repor och sa att den fungerade utan problem! Eh? Vad gör då lite smuts? Blev inget köp!)
Så trots vinylens brister har jag några skivor som sticker ut och har ett j.... gött ljud! Vad det nu beror på? Ett par av dom bästa har, som ytterligare en händelse, DMM på fodralet. Har bara en på CD så kan inte jämföra alla, men den upplever jag faktiskt som "göttare" på vinyl! Men det är många faktorer som spelar in där så inga slutsatser!
Så lyssna på vad f.. som helst om ni tycker det låter bra! Det är ingen tävling! Som en vis man sa: "Music is a dream without the isolation of sleep!" Med andra ord: njut av musiken oavsett förpackning! (Om det inte låter fruktansvärt så klart!)
Postad 22 februari 2025 - 23:09
Av en händelse lyssnade jag häromdan på en LP från 1980 som på framsidan framhäver: "Sveriges första digitalinspelade LP!" med det träffande namnet "Digitalis".
DMM till SACD? Graverar dom en kopparplatta och sen digitaliserar?
Japp, om jag har tolkat det rätt så tar de en digital mix, och kör hela vinyl-mastringsprocessen fram till en graverad/pressad masterdisk, och sen digitaliserar de igen. Humor såklart, men det hade varit intressant att höra hur det låter.
Angående CD-tvätt så fanns det ju svarv med, som slippade ”gaveln” på skivan, och även speciella pennor som skulle hindra laserstrålen från att ja… läcka ut?
Det finns ingen gräns för snurriga audiofil-lösningar på icke-problem.
På den analoga tiden fanns det massor av verkliga problem som inte existerar med digitala signaler, så de blev väl uttråkade.

Postad 23 februari 2025 - 16:26
Fortsättning från sida 100 i denna tråden:
https://www.minhembi...228608&page=100
*host*
Är inte alla Stockfisch-inspelningar digitala, många av de äldre i 16-bit, 44.1 kHz?
Att de sen remastrar till "högupplöst" osv är en annan sak.
Stockfish Records is a very highly regarded German record label that produces new recordings of acoustic music. They release their products on CDs, SACDs and vinyl LPs. A recent comment regarding the quality of their recording brought me to their website where I discovered another new format announcement. The format known as DMM-CD/SACD was announced last summer.
I've already talked about DMM or Direct Metal Mastering (read Direct-to-Disc but this new format takes the freshly cut copper metal part immediately back to the digital domain and results in a CD/SACD hybrid disc. Clever idea...maybe.
Here's the introductory blurb from their website:
"More and more music lovers are discovering the unique sound of a vinyl record. We have thought about whether it is possible just to make the sound creation factors of a vinyl record audible. A pressed record however has many artefacts arising from the vinyl pressing i.e. distortion, rumble, groove noise, vertical and lateral aberrations, clicks, etc. and other artefacts that are detrimental to a good sound. Having said that, music lovers have already become accustomed to these disadvantages."
https://forums.steve...records.336271/
Stockfisch har med andra ord inte allt för höga tankar om vinylformatet och dess brister, men har hittat ett sätt att "emulera" ljudet digitalt.
Sen verkar det som att ni glömmer bort, eller väljer att bortse från
en detalj med vinyl-pressning. Ingen använder helanalog utrustning idag, eftersom de får mycket bättre kontroll över spårvidd och distorsion osv med digital styrning, och AD/DA-kedjan är ljudmässigt transparent, så det enda man får med andra metoder är en skiva med sämre ljud helt enkelt.
Stockfisch idé om att återskapa vinylljudet utan att de största bristerna följer med är ju lite kul iofs.
Gammal info runt Stockfish du levererar. Tack ändå. Här finns lite mer färsk information där de har tagit ett steg till med ett nytt format:
DMM-Dubplate; en kopparpläterad skiva i stål där man tar formatet till den yttersta gränsen, det kostar dock inte gratis om man vill testa detta upplägg- 678€.
Angående DMM (Direct Metal Mastering) generellt så kom tekniken till för att möta CD- formatet, dock kom det fram försent då CDn tog över marknaden snabbt. Sen låter inte DMM alltid bäst utan traditionellt graverade lackskivor där hantverket utförts på rätt sätt låter oftast trevligare i mitt tycke.
För egen del så är inte audiofilpressningar förstavalet utan jag letar i första hand tidiga originalpressningar (helst förstapressningar) i fint skick. I mina öron tenderar de tidiga pressningarna från ursprungslandet att låta bäst, mastrade från den första generationen av masterbanden gör sitt till när det gäller det ljudmässiga.
Det är inte alla skivpresserier som använder sig av det digitala steget du beskriver i tillverkningsprocessen men många gör det definitivt- det är inget jag förnekar men som sagt köper jag inte speciellt mycket nypressat för egen del så det är inget jag tänker på nämnvärt.
Redigerat av GyroSE, 23 februari 2025 - 16:32.
Postad 23 februari 2025 - 21:06
Gammal info runt Stockfish du levererar. Tack ändå.
Här finns lite mer färsk information där de har tagit ett steg till med ett nytt format:
...
För egen del så är inte audiofilpressningar förstavalet utan jag letar i första hand tidiga originalpressningar (helst förstapressningar) i fint skick. I mina öron tenderar de tidiga pressningarna från ursprungslandet att låta bäst, mastrade från den första generationen av masterbanden gör sitt till när det gäller det ljudmässiga.
Det är inte alla skivpresserier som använder sig av det digitala steget du beskriver i tillverkningsprocessen men många gör det definitivt- det är inget jag förnekar men som sagt köper jag inte speciellt mycket nypressat för egen del så det är inget jag tänker på nämnvärt.
Att informationen är "gammal" spelar kanske mindre roll iofs. Poängen var att de inte är så värst imponerade av vinylformatet i sig, men eftersom en del uppskattar soundet det ger, så försökte de återskapa det, utan att få med de största bristerna.
Angående tidiga utgåvor så håller jag med till 100%. Det är ett stort problem med alla remasters som släpps (oavsett format), där källan är analoga masterband (eller i värsta fall analoga kopior av masterband).
Det är ju ofta ett försäljningsargument, i stil med "remastered from the original master tapes". Hurvida det är bra eller inte, när banden är 40+ år gamla och välanvända, är en annan sak.
Om man bortser från andra brister, så är ju vinyl ett mer stabilt format över tid. Så länge de förvaras rätt så håller de länge utan att ljudet degraderas.
Om jag inte minns fel var det Mark Knopfler som experimenterade med analoga band vs digital inspelning i mitten av 80-talet, och kom fram till att redan efter några timmars lagring, hade de analoga banden orsakat en hörbar färgning jämfört med den digitala inspelningen.
Tack vara den digitala tekniken kan vi idag höra musik exakt som den lät i mastringsstudion för 40 år sedan eller mer (eller ja, förhopningsvis bättre med moderna högtalare osv, men ni fattar poängen).
Här är två korta klipp från albumet Eye In The Sky, höjt i nivå med 15 dB resp 20 dB utan klippning, i övrigt oförändrade:
Klipp Psychobabble.wav 4,22MB
2 Antal nerladdningar
Klipp Silence and I.wav 3,36MB
2 Antal nerladdningar
Analogt inspelat och mixat direkt till digitalt master för 43-44 år sedan.
Redigerat av Ageve, 23 februari 2025 - 21:18.
Postad 03 mars 2025 - 12:17
Att informationen är "gammal" spelar kanske mindre roll iofs. Poängen var att de inte är så värst imponerade av vinylformatet i sig, men eftersom en del uppskattar soundet det ger, så försökte de återskapa det, utan att få med de största bristerna.
Angående tidiga utgåvor så håller jag med till 100%. Det är ett stort problem med alla remasters som släpps (oavsett format), där källan är analoga masterband (eller i värsta fall analoga kopior av masterband).
Det är ju ofta ett försäljningsargument, i stil med "remastered from the original master tapes". Hurvida det är bra eller inte, när banden är 40+ år gamla och välanvända, är en annan sak.
Om man bortser från andra brister, så är ju vinyl ett mer stabilt format över tid. Så länge de förvaras rätt så håller de länge utan att ljudet degraderas.
Om jag inte minns fel var det Mark Knopfler som experimenterade med analoga band vs digital inspelning i mitten av 80-talet, och kom fram till att redan efter några timmars lagring, hade de analoga banden orsakat en hörbar färgning jämfört med den digitala inspelningen.
Tack vara den digitala tekniken kan vi idag höra musik exakt som den lät i mastringsstudion för 40 år sedan eller mer (eller ja, förhopningsvis bättre med moderna högtalare osv, men ni fattar poängen).
Här är två korta klipp från albumet Eye In The Sky, höjt i nivå med 15 dB resp 20 dB utan klippning, i övrigt oförändrade:
Analogt inspelat och mixat direkt till digitalt master för 43-44 år sedan.
Peak-nivå 71.7 %Extraheringshastighet 3.7 XSpårkvalité 100.0 %Kopiera CRC AB719AC8Korrekt kopierat (konfidens 87) [93F564B3] (AR v2)Kopia OK
Det jag menade var att jag inte hittade någon info om det du beskrivit på deras hemsida av idag- kan dock vara så att jag inte kollade noggrant nog. Länken du skickade var från 2013 så de kanske har ändrat en del på sin hemsida sen dess.
Som jag skrev längre upp så används de analoga masterbanden alltmer när man remastrar för vinyl idag- man nöjer sig inte längre med att plocka fram den digitala mastern som eventuellt gjorts utan man satsar på masterbanden där man strävar efter helt analoga releaser. Här är den klarast lysande stjärnan på den analoga master- och remaster- himlen just nu:
Kevin Gray är något av en magiker inom sitt gebit som verkligen behärskar den helanaloga domänen till fullo. Ett ytterst kompetent analogt Class-A system står för fiolerna och en stor del av utrustningen har byggts runt rördriven elektronik. De använder signal- och strömkablage samt strömrenare av högsta kvalitet från AudioQuest. Allt är top notch och det hörs också på slutresultatet när man lyssnar på skivorna där han har varit inblandad. Coehearent Audio och Mr.Gray ligger bakom de ljudmässigt högklassiga releaserna från t.ex. Blue Note Tone Poet, Blue Note Classic Vinyl, Acoustic Sounds och Analogue Productions för att nämna några.
Vinylskivan är, precis som du skriver, troligtvis det mest stabila formatet sett över tid just nu. Rätt förvarad och hanterad så varar en vinylskiva med lätthet minst 100 år och troligtvis än mycket längre.
'Eye in the Sky' är ju känd som en av de tidiga ljudmässigt mer framgångsrikt digitalt mastrade vinyl- releaserna.
Redigerat av GyroSE, 03 mars 2025 - 12:22.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar