Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intressant mp3spelare som matchar alla anläggnigar

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2002 - 12:48

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Hej!

Jag fyllde år i Söndags och bestämde mig för att beställa en Slimp3 från en dansk återförsäljare, så jag har inte fått själva spelaren än men den är på väg.

Det fina med den här mp3spelaren är att det egentligen inte finns någon gräns för hur många låtar som får plats i den, och sedan så är själva interfacet (displayen) helt oslagbart, passar på den finaste anläggningen och är tidlös.

Mp3spelaren fungerar på detta sätt, man installerar en serverprogramvara i sin dator (där man har alla sina mp3låtar) sedan så placerar man slimp3:n där man har stereon och ansluter denna till nätverket genom en vanlig TP-kabel eller en trådlös brygga (802.11) om man inte vill ha en massa kablar sedan så kan man styra hela rasket via en multi fjärrkontroll som följer med (av märket sony) slimp3 använder sig av JVC koder så att de som har en pronto eller liknande kan använda färdiga ccf filer för att styra enheten.

Med hjälp av fjärren så kan man antigen bläddra efter låtar efter artist / genre / ablums eller kan man de är eller så kan man söka på artist / titel / album eller bläddra rakt i foldern efter filnamnen.

Man kan välja att t.ex lägga till alla låtar som har genre Rock eller Pop eller Eurodisco eller vad man nu vill lyssna på till playlisten så spelas alla dessa låtar (för att detta skall fungera så krävs naturligtvis id-taggar som är korrekt ifyllt)

Annars kan man välja random som på en "vanlig" spelare

Det finaste med detta är att man slipper ha en dator stående i vardagsrummet och med slimp3 så får man bara en snygg terminal som inte låter ett dugg (fläktlös) och en SNYGG vacumflurucerande display som gör att texten är synlig upp till 10 meter ifrån där man har ställt den.

De kontakter som finns på enheten är en kontakt för nätkabel, en för tp-anslutning (ethernet) och 2 st RCA-kontakter för anslutning till stereon.

När man har kört igång servern och pekat till katalogen där man har alla sina mp3filer och slår på servern så söker den själv efter en ip-adress via DHCP om det finns (annars kan man ställa in ip manuellt om man skulle vilja det) sedan så kommunicerar slimp3 med servern genom ett eget språk..

Det bästa är att själva serverprogramvaran är GPL så många utvecklare runt om i världen arbetar tillsammans och ständigt utvecklar nya funktioner t.ex att få slimp3 att visa nummret när nån ringer, att visa nyehter osv osv osv..

Ljudkvalitén skall vara oslagbar eftersom att ljudet går digitalt från servern till spelaren (via ehternet) och i spelaren sitter en mpg-avkodare av god kvalite som klarar av alla typer av mp3-filer ända upp till 320 kb/sec samt VBR.

Här kan ni läsa utförliga specifikationer om spelaren.
http://www.slimdevic...roducts/slimp3/

Visst låter det intressant? om inte.. vänta tills ni får se hur spelaren ser ut :) Jag väntar med spänning att få avi'n från posten (har gått 4 dagar nu sedan den skickades från danmark)

Ja visstja, priset då? Den kostar 3595 inkl moms o frakt från danmark. värt att notera är att en rätt stor del av summan har lagts på hög kvalité på komponenterna, speciellt VFD-displayen som är av högsta kvalite för att texten skall synas tydligt och långt bort!

Jag lovar att återkomma med en utförlig recension och egna bilder när jag väl fått min :D

MvH Hasse

www.slimdevices.com

Postad 10 October 2002 - 13:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Ljudkvalitén skall vara oslagbar

Tillåt mig tvivla tills motsatsen bevisats. Det sitter en DAC från crystal i den och något väljud från den tillverkaren väntar jag fortfarande på att höra.
I övrigt verkar den ju rätt kul. Hade jag inte redan en HTPC stående i hyllan så hade den varit intressant.

Postad 10 October 2002 - 14:08

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Här kommer direktlänken till den dansksa återförsäljaren :)

http://www.slimp3.dk/?lang=UK

Om nån vill beställa direkt :-)

/Hasse

Postad 10 October 2002 - 14:24

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
jag tror mer på den här måste ja säga

http://www.audiotron...producthome.asp
review: http://www6.tomshard...1220/index.html

å de ne ju i rackformat iaf

Postad 10 October 2002 - 14:25

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
review av den där andra mojängen: http://www6.tomshard...0613/index.html

Postad 10 October 2002 - 14:44

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by latsmurf

Audiotronen har en viss gräns för hur många låtar du får ha och sedan så kan man juh inte komma ifrån att det känns bättre att köpa en produkt som är utvecklad av två personer som började i "garage" format för att nu serietillverka sin uppfinning. Sedan så är slimp3:s serverprogramvara "open-source" det är en fördel det med.. sedan så är displayen på slimp3 av MKT MKT MKT MKT högre kvalite. Tycker auditronen ser väldigt plastig ut, för min egen del så tycker jag att det är snyggare att bara ha en "dum terminal" med en snygg display som du styr via fjärren och med en programvara som utvecklas VARJE dag och där jag själv har möjlighet att kommunicera med de som utvecklat produkten och komma med ideer som jag vet uppskattas och implementeras om det är möjligt.

Jag visste om audiotronen och andra liknande produkter innan jag beställde min Slimp3 men valet var enkelt..

Slimp3 kommer att pryda toppen av min anläggning med stil och finess!

Postad 10 October 2002 - 14:46

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Naturligtvis så kan man styra slimp3n från ett webbgränssnitt oxo, om man t.ex har en trådlös PDA som man kan surfa på :)

/Hasse

Postad 10 October 2002 - 14:52

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
En annan sak där slimp3 leder är kompatibilitet med operativsystem, slimp3:s serverprogramvara är skriven i perl vilket gör att spelaren fungerar i UNIX, LINUX, MAC/OS, Windows, klarar Audiotron det?

/Hasse

Postad 10 October 2002 - 15:01

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

lycka till och se vad som står här när du sitter 5 meter bort i soffan..

http://www6.tomshard...es/at_front.jpg

Samma kille som skrev recensionen om Audiotronen skriver så här om SliMP3:

"While the out-of-the-box experience isn't something that we would recommend to a novice, the SliMP3 is a cutting-edge device that offers many things that you can't get anywhere else. We recommend the purchase of the SliMP3 to those who want the ultimate in flexibility."

Postad 10 October 2002 - 15:15

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
ojojoj va man fick igång dig då.. du t.o.m pageade mig på icq:n

jag vill iaf ha saker i rackformat... men ja skulle aldrig köpa en sån där pryl själv... inte idagsläget iaf... mycke pengar för väldigt lite.. å ljudkvaliten e ju inte den bästa... billigare å bränna mp3orna på en cd å pula in i dvd:n för 3595 får du många cd-r/rw skivor =)

Postad 10 October 2002 - 15:28

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
jag vill iaf ha saker i rackformat...

Det kan jag förstå men tänk att "toppa" racket med en slimp3, det passar mitt rack utmärkt iaf.. du ska få se bilder när jag väl får den..

quote:
men ja skulle aldrig köpa en sån där pryl själv... inte idagsläget iaf... mycke pengar för väldigt lite..

Det är upp till dig, jag tycker den verkar vara väl värd pengarna iaf. Svårt att hitta en liknande produkt som man kan anpassa så mycket, jag kan t.ex få den att påminna mig om när ett tvprogram börjar eller vad du vill, möjligheterna är obegränsade :)

quote:
å ljudkvaliten e ju inte den bästa... billigare å bränna mp3orna på en cd å pula in i dvd:n för 3595 får du många cd-r/rw skivor =)

Jag vet inte hur du komprimerar dina mp3:s men jag kör iaf inte under 192 kb/sec och när det gäller vissa skivor så kör jag 224 kb/sec så det är inget problem och ljudkvaliten skall enligt olika recensioner vara BÄTTRE än om du kör mp3:n genom winamp och lyssnar på den i datorn.. skall bli spännande att få höra det själv ;)

Men om man inte har så höga krav och inte vill ha en snygg terminal med ett innovativt interface, visst kan man spela mp3skivor genom DVDn men hur kul är det då? Sedan har du trots allt en begräsning och måste gå och byta skivor och du kan inte välja att spela t.ex en viss genre eller söka efter artister eller låtar osv osv..

Det är upp till dig själv, men jag ser fram emot att ha en flexibel och utvecklingsbar spelare..

Postad 10 October 2002 - 15:29

Unregisteredb0469a81
  • Unregisteredb0469a81
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Skulle hellre köpa en m3po från terratec. Hela vitsen med en standalone mp3-spelare är ju att man ska _slippa_ ha datorn på. Det är betydligt enklare att dra en rca för 29 spänn till förstärkaren, än att lägga 4 papp på en mp3-spelare/nummerpresentatör....

Dessutom var den ju inte snygg, liknar en klockradio från -78 typ =)

Postad 10 October 2002 - 16:22

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
jo.. 4 papp e faktiskt lite väl mycket.. hade priset vart under 2000 hade man kunnat böra fundera på d... ja tankar hem mp3s om det är nåt band jag har hört talas om som verkar intressant eller hittat på annat sätt.. ja.. då drar ja ner ett album eller några låtar för å höra om de e nåt å ha.. är det nåt å ha så ser ja till å beställa skivan om den finns å få tag på. så den där prylen verkar överflödig iaf för mig... tänk va många skivor man kan få för de där pengarna...

men den som har flest prylar när han dör vinner. så ere.. men vem orkar tävla? =P

Postad 10 October 2002 - 16:28

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Jag tycker iallafall det va en cool grej och den skulle gärna få toppa min anläggning om det inte var för prislappen. En sån där pryl skulle jag kunna tänka mej att betala kanske 2000-2500 för. Inte mer.

Om den hade innehållit wlan hade jag nog tänkt annorlunda för den prislappen.

Postad 10 October 2002 - 16:30

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Chris_H
Skulle hellre köpa en m3po från terratec. Hela vitsen med en standalone mp3-spelare är ju att man ska _slippa_ ha datorn på. Det är betydligt enklare att dra en rca för 29 spänn till förstärkaren, än att lägga 4 papp på en mp3-spelare/nummerpresentatör....

Dessutom var den ju inte snygg, liknar en klockradio från -78 typ =)

Min dator fungerar som en webserver och är därmed på 24 timmar om dygnet och står naturligtvis placerad i ett annat rum än där jag har min hemmabioanläggning!

och ja visst kan man dra en lång rca-kabel till vardagrummet (jag har så i dagsläget) och styra winamp via en ir-man (www.evation.com) det har jag oxo gjort.. men jag vill alltså ha deluxvarianten och få låtarna presenterade i en snygg display och kunna bläddra omkring i katalogerna och få det presenterat snyggt i en litet terminal som man har längst upp i stereoracket.

Jag har även en egenkonstruerad lösning till köket som gör att jag kan trådlöst lyssna på internetradio där, kolla på http://www.stroboscope.cjb.net för mer info hur jag lyckats med det.

Men som sagt i vardagsrummet så ville jag ha en stilfull lösning som gör det möjligt för mig att söka / bläddra mellan mina låtar och presentera dem på ett snyggt sätt i text.

Det där med klockradio från 70-talet, hehe.. det är din åsikt, men det är juh inne med lite retro nu så det är knappast en nackdel :)

Postad 10 October 2002 - 16:33

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by HKman
Jag tycker iallafall det va en cool grej och den skulle gärna få toppa min anläggning om det inte var för prislappen. En sån där pryl skulle jag kunna tänka mej att betala kanske 2000-2500 för. Inte mer.

Det är upp till dig.. jag tycker den är värd pengarna iaf.. jag kan knappt bärga mig tills posten får fingrana ur och skickar ut avi'n till mig :)

quote:
Om den hade innehållit wlan hade jag nog tänkt annorlunda för den prislappen.

WLAN kan du enkelt fixa till den, det är bara att köpa två WLAN bryggor till ehternet så är det fixat. ;)

Postad 10 October 2002 - 16:38

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Ja och hur billigt blir det då? Då har den där prylan landat på närmare 6000. :-(

Många cd-r skivor blir det... ;-)

MEN jag kan inte säga annat än att det va en häftig pryl...snyggare än den andra varianten som presenteras i den här tråden tycker jag.... :-)

Postad 10 October 2002 - 16:51

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
MEN jag kan inte säga annat än att det va en häftig pryl...snyggare än den andra varianten som presenteras i den här tråden tycker jag.... :-)

Där är vi FULLKOMLIGT överens iaf! :)

Postad 10 October 2002 - 17:42

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Här kommer 2 bilder på en tidig version av slimp3:

http://www.dfred.net...limp3/front.jpg

http://www.dfred.net...slimp3/back.jpg

Postad 10 October 2002 - 18:03

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Jag hoppas ju verkligen att det är medföljande mjukvara som sätter priset och inte eletroniken för den lär ju inte kosta många hundralappar....

Postad 10 October 2002 - 18:30

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Jag hoppas ju verkligen att det är medföljande mjukvara som sätter priset och inte eletroniken för den lär ju inte kosta många hundralappar....

Det är väl displayen som en dyrast och sedan så är själva grundkåden rätt omfattande oxo, t.ex:

Open-source, high-speed, embedded IP protocol stack
Written entirely in assembler, for performance and compactness
General-purpose architecture offloads most of the application to the server side - new features can be added without making changes to the low-level firmware (protocols, device drivers)
Integrated boot-loader program includes its own copy of the IP stack and necessary drivers, so that the entire MP3 player application may be reinstalled over the network.

Fast du kanske kan slänga ihop grunden till dessa på en kvart :)

Inte så lätt att slänga ihop en grund till en firmware bara så där, men om du kan göra allt de för en billigare penning, ja då har du en bra affärsidé, bara o sätta igång ;-)

Postad 10 October 2002 - 20:37

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
din kökslösning va tuff.. nåt man kan bygga nån gång när man orkar.. hmm.. snyggt gjort iaf!

Postad 10 October 2002 - 21:10

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
Jag säger bara en sak... Tack DiSNEY!! Har länge letat efter en sådan pryl men inte hittat någon jag tycker verkar bra och ser snygg ut... Denna var ju riktigt jäkla snygg!! :) Men jag tror jag väntar med att beställa en tills du har fått din, se hur lång tid det tar och så. Du kan väl höra av dig till mig när du fått den? Det skulle uppskattas mycket!! ;)

/Johan

Postad 11 October 2002 - 00:58

Unregistered6a2ce6a0
  • Unregistered6a2ce6a0
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Hmm, jag förstår inte hur ni kan vilja sitta och lyssna på mp3-filer! Vilken codec som än används så är det ju inget mot originalljudet på CD! För mig så finns det en särskild känsla i att lyssna på ett komplett album med en bra artist. Jag kan inte påstå att jag kan tycka att 100-tals låtar är relevanta och lyssningsvärda samtidigt...

Sedan kan jag ju INTE hålla med om att den där displayen var snygg. Det ser ju ut som en "out of the box" från Elfa! Inte mycket energi lagt på designen där.

Postad 11 October 2002 - 01:18

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by julbingo
Hmm, jag förstår inte hur ni kan vilja sitta och lyssna på mp3-filer! Vilken codec som än används så är det ju inget mot originalljudet på CD! För mig så finns det en särskild känsla i att lyssna på ett komplett album med en bra artist. Jag kan inte påstå att jag kan tycka att 100-tals låtar är relevanta och lyssningsvärda samtidigt...

Sedan kan jag ju INTE hålla med om att den där displayen var snygg. Det ser ju ut som en "out of the box" från Elfa! Inte mycket energi lagt på designen där.

Nej smaken e som baken när det gäller design.... anledningen till att jag vill tillgång till mp3 på ett smidigt sätt är att jag har ca 100 Gb mp3 låtar på datorn.... jag har i princip all musik, och köpa alla dessa skivor skulle kosta en hel förmögenhet! Men den mysiken jag tycker är riktigt bra köper jag ju självklart på cd! jag har ca 300 cd skivor...

Postad 11 October 2002 - 01:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Du ska nog inte såga mp3 som format. Oftast sitter flaskhalsen i dåliga ljudkort, encoders, och decoders, inte i formatet i sig. Det har gjorts åtminstonde ett blindtest där vana testlyssnare hade mycket svårt att avgöra vilket som var orginal och vilket som var mp3 (256Kbit/s). Testet gjordes i studiomiljö med bra utrustning.
Resultatet är minst sagt ntressant: http://www.geocities...al/mp3test.html
Det var på grund av detta som jag reagerade över valet av en DAC från crystal i den här enheten.

Att du tycker det är "en speciell känsla" att lyssna på en fysisk skiva är ju däremot inget att säga någonting om. Jag har ungefär samma uppfattning om DivX, men där är ju dessutom kvalitetssklllnaden bra mycket större.

Postad 11 October 2002 - 01:43

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by geten
Jag säger bara en sak... Tack DiSNEY!! Har länge letat efter en sådan pryl men inte hittat någon jag tycker verkar bra och ser snygg ut... Denna var ju riktigt jäkla snygg!! :) Men jag tror jag väntar med att beställa en tills du har fått din, se hur lång tid det tar och så. Du kan väl höra av dig till mig när du fått den? Det skulle uppskattas mycket!! ;)

/Johan

Så lite så :D

Jag lovar att återkomma med en fullstängig recension samt många bilder på enheten och berätta hur den fungerar och så :D Här hittar du färska produktbilder på enheten sålänge..

http://www.slimdevic...ess/preview.jpg

Om bara posten lyckas leverera mitt paket till den "nya" posten och jag får vänta en extra dag på att få avi'n innan jag ska hämta ut den, suck "det är ingen riktig post... nej det är det inte! "

Jag vill ha tillbaka den riktiga posten!!, då kunde man hämta ut paketet genom att ha med sig kollinummret och legitimation men numera så går inte det med den nya posten :D

Hur som helst, återigen skoj att du gillade produkten :D

I'll be back!

Postad 11 October 2002 - 01:50

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
hmm... en sak bara, den där strömsladden passar ju inte i sverige, kan man köpa sådan separat?
och vad kostar det?

Postad 11 October 2002 - 03:35

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
hmm... en sak bara, den där strömsladden passar ju inte i sverige, kan man köpa sådan separat?
och vad kostar det?

Under news från www.slimdevices.com

"We now have power cords for EU and Australia."

O eftersom att jag beställer från den danska återförsäljaren så skickas det med rätt kabel (Also 110/220V switching power supplies), annars så är det bara att köpa en likadan sladd som man har från videon osv, visst känner du igen kontakten på strömadaptern? den med 2 st små polerna,
men naturligtvis så följer rätt sladd för EU och Europa med så det är inget problem.. :)

MvH Hasse

Postad 11 October 2002 - 03:44

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
Okay... super nice ju :)

Postad 11 October 2002 - 04:01

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

imponerande hembio du hade, tror att slimp3n kommer att passa utmärkt där!

om du inte visste det så kan du helt och hållet "dimma" displayen som du vill i x % eller helt svart om man inte vill ha den påslagen, sedan så finns det ccf filer till din pronto oxo på remotecentral.com ;)

Postad 11 October 2002 - 04:07

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by DiSNEY

imponerande hembio du hade, tror att slimp3n kommer att passa utmärkt där!

om du inte visste det så kan du helt och hållet "dimma" displayen som du vill i x % eller helt svart om man inte vill ha den påslagen, sedan så finns det ccf filer till din pronto oxo på remotecentral.com ;)

Man tackar....[:D] jo jag vet att det finns det provade att ladda över en för tag sedan för att se hur det blev, men jag tyckte det va för mycket skit jag inte använde på den, och när kah skulle ta bort det och återställa den så gick inte det? återställningsknappen hade liksom försvunnit? fattade ingenting så jag fick nollställa allting och överföra alla irkoder igen! så jag är lite försiktig med att föra över sånt numera, det finns ju inget på svenska heller, och det programmet man får till och som man kan ladda ner fattar jag inte ett skit av!! [xx(]

Postad 11 October 2002 - 09:09

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Man tackar....[:)] jo jag vet att det finns det provade att ladda över en för tag sedan för att se hur det blev, men jag tyckte det va för mycket skit jag inte använde på den, och när kah skulle ta bort det och återställa den så gick inte det? återställningsknappen hade liksom försvunnit? fattade ingenting så jag fick nollställa allting och överföra alla irkoder igen! så jag är lite försiktig med att föra över sånt numera, det finns ju inget på svenska heller, och det programmet man får till och som man kan ladda ner fattar jag inte ett skit av!! [xx(]

Du menar programmet som följer med pronton eller?

Hmm, låter skumt att ccf-filen förstörde alla dina inställningar och så.. jag har ingen Pronto så jag vet
inte så mycket om den där.. men det kanske kan
bero på att ccf-filen är gjord för nån speciell variant
av pronton eller likn? fast filerna borde ju vara kompatibla
med varandra?

Postad 11 October 2002 - 09:59

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
ja jag vet i fan... jag använde mig av en ccf-fil som skulle vara till min pronto i varje fall det är jag säker på, det var precis som att han som hade gjort det från början hade valt att ta bort återställningsknappen på något mysko sätt?? jag fattade inget.... och ja det programmet som är till Pronto Pro:n är rena grekiskan för mig! fattar ingenting! så om det är någon som kan med det hör gärna av er :P

Postad 11 October 2002 - 14:38

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Här finns en film för er som är nyfiken att se slimp3 "in action" :P

http://www.slimdevic...creensavers.mov

mirror (BBB/Sverige) : http://bbbweb.mine.nu/screensavers.mov

Postad 11 October 2002 - 17:55

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
låter som säljargument hela vägen....:P DiSNEY: Du råkar inte ha något att göra med dom som utvecklat den där "slimp3"?

Postad 12 October 2002 - 00:21

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
Kan ju också vara så att han bara försöker vara trevlig och ge oss som är intresserade lite mer info om produkten??

Postad 14 October 2002 - 02:20

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Hej!!

Jag lovade er en rapport när jag hade fått den och här kommer den.. jag har hårtkört den hela helgen och har nog aldrig lyssnat så mycket på så mycket musik som jag inte brukar lyssna på.

Till att börja med så är displayen som på SLiMP3:n helt gudomlig helt i klass med en display på en dyrare reciver om inte bättre ;) Sedan att man själv kan bestämma ljusstyrkan på den i 4:a nivåer gör inte saken sämre, man kan t.o.m släcka ned displayen helt om man skulle vilja det, det finns även möjlighet att ändra textstorleken om man sitter en bit ifrån så att displayen blir mer tydlig på lite längre avstånd.

Gränsnittet är mkt väldigt enkelt att navigera i, det är uppbyggt med ROOT-struktur

Man har följande val att välja mellan

Browse Genres
Browse Genres
Browse Artists
Browse Albums
Browse Music Folder
Search Music
Search for Artist
Search for Album
Search for Song Title
Saved Playlists
Settings
Games

För att välja t.ex "Browse Genres" så trycker man UPP / NED på fjärren tills man hamnar på "Browse Genres" sedan trycker man HÖGER och kommer gå till en undermeny där du kan välja bland alla genre:s som finns tillgängliga t.ex Dance, Eurodance, Easy Listning, Pop, Rock, Hip-Hop, Rap, Rave. Säg att vi vill höra på alla Rock låtar som finns tillgängliga på engång, då bläddrar jag enkelt fram till Rock och trycker på Play, så fort jag tryckt på play så börjar den första rocklåten att spelas kan det bli enklare?

Om jag skulle få för mig att vilja lägga till alla Poplåtar i samma spellista så bläddrar jag till "Pop" och trycker på en knapp på fjärren så har jag lagt till alla Poplåtar till samma spellista, om jag bara vill lägga till en enstaka låt t.ex en Dancelåt ja då istället för att trycka Play när jag kommer till dance så fortsätter jag åt höger för att komma till en lista med alla artister som finns under dance och där bläddra fram till en artist som jag vill lägga alla låtar med den artisten till spellistan, eller om jag bara vill höra alla låtar med den artisten så trycker jag på play när jag bläddrat fram till artisten och då rensas spellistan som spelas och den första av den valdra artistens låtar börjar spelas. Om jag bara vill lägga till en av artistens låtar så trycker jag höger när jag är på artistens namn och då får jag upp en lista med alla album som jag har med den artisten och då trycker jag höger och får upp låtarna på det albumet och kan välja en enstaka låt.

Då är man så här långt ned i menyn

Hem / Genre / Artist / Album / Spårnamn /

Om man fortsätter yttligare ett tryck åt höger så kommer man till detaljerna om det spår man valt.

Hem / Artist / Album / Spårnamn / Detaljer om valt spår

Så här fungerar det på liknande sätt när det gäller de andra "Browse" menyerna fast på olika sätt beroende vad man väljer.

Om man väljer "Browse artist" så får man upp en lista med alla artister och sedan går man vidare från det på ungefär samma sätt

Hem / Artist / Album / Spårnamn / Detaljer om valt spår

Man kan när som helst oberoende om man är i artist / album / spårnamn trycka play beroende på om man vill höra alla låtar med en artist, eller alla låtar i ett album eller om man bara vill höra en låt på ett album, samma gäller när man lägger till nåt till en spellista.

Sedan så finns det sökfunktioner oxo som fungerar så att man matar in ett artistnamn eller låtnamn eller namn på ett album så kommer det fram en lista på träffarna och där kan man enkelt gå vidare och spela alla låtar eller gå vidare och välja album eller nån enstaka låt på samma logik som beskrivs ovan.

Det följer naturligtvis med en manual som förklarar allt enkelt.

Hur enkelt var det att installera den?

När jag packat upp allt som följde med i kartongen och dragit en lång 10 meters TP-kabel från min switch till vardagsrummet och kopplat in allt så var det dags att slå på strömmen och börja använda enheten, det första jag möttes av var en meny som frågade hur jag ville att SliMP3 skulle få en ipadress och då valde jag Completly automatic (DHCP & SlimDP) eftersom att jag har uppkoppling via Bredbandsbolaget och har därför 5 st ip-adresser, så jag följde instruktionsboken och gick vidare..

Jag kom till nästa steg och det stod "Searching for DHCP server.." på displayen, efter ett tag så kom jag vidare till nästa steg.. "Searching for SliMP3 server..." och där blev den stående ett tag, jag gick in till min dator och kollade för säkerhetsskull att jag startat servernprogramvaran men det hade jag inte gjort så jag startade snabbt den, men inget hände... misstänkte då att det säkert var nåt tjall med min brandvägg på datorn och valde därför att ändra lite inställningar (tog bort de regler jag skapat för servern och satte brandväggen att den skulle fråga mig, så jag fick skapa om reglerna..) och startade om datorn för säkerhetsskull.. efter jag gjort detta så fick jag upp frågorna när jag startat upp windows och efter jag svarat ja på de så gick spelaren igång och jag kunde börja spela musik, det tog ett tag att helt vänja sig vid navigationen men så är det alltid när man har nån ny pryl..

Hur är då ljudkvalitén??

Jag måste säga att jag är IMPONERAD, det varierar naturligtvis beroende på hur bra låtar man lyssnar på är komprimerande men när man väl lyssnar på musik som är bra komprimerat (192 kbps >) så låter det MKT bra faktiskt ett snäpp bättre än när jag lyssnar på musik genom ljudkortet i datorn (Soundblaster Live) och ljudet som levereras från SliMP3:n är balanserat och dynamiskt och kraftfullt. En annan intressant detalj är att SliMP3 är helt tyst i drift eftersom att det inte finns några rörliga delar i den inga fläktar eller dylikt, det enda man hör är musiken..
Jag har försökt provocera fram brus genom att lyssna på lite högre volym när jag tryckt på paus och stopp men har inte kunnat uppfatta nåt mer än vad försärkaren i den lilla mån producerar.. alltså MKT bra!

Det fungerar även mkt bra att lyssna på s.k webbradio som streamas i mpgformat, shoutcast.. faktum är att SliMP3 buffrar radiostationerna snabbare än min dator lyckas med, sedan är det väldigt praktiskt att om radiostationen sänder ut namnet på låten (det gör de oftast) så syns den i displayen när man lyssnar.. väldigt praktiskt..

Sedan så finns det lite roliga funktioner som lite spel och sleep som ni säkert känner igen från tvn o recivers alltså att man kan ställa in SliMP3:n att slå av sig själv efter t.ex 15, 30, 60 min..

Det finns även vanliga standardfunktioner som t.ex Shuffle, Repeat, Mute o så.

Man kan även välja om man vill se hur lång tid som har gått på låten eller hur lång tid som är kvar eller om man vill se en "progressbar" som grafiskt visar det oxo med tidsinformation eller utan tidsinfo och bara en stor "progressbar"..

Hur namnet på låten / artisten / spårnumret / albumet ska visas i displayen kan varieras i all oändlighet, detta är några av kombinationerna:

FILE.EXT
TITLE
TITLE (ARTIST)
TRACKNUM. TITLE
TRACKNUM. TITLE (ARTIST)
TRACKNUM. ARTIST - TITLE
ARTIST - TITLE

Man kan även välja 5 olika lägen hur displayen skall synas både när den är avslagen och påslagen:

Dark, Dim, Bright, Brighter, Brightest

När enheten är avslagen så visas

datum, dag, månad, År och tid
(om man har den stora textstorleken så visas
bara tid stort)

Man kan även justera detta i all oöndlighet beroende på hur man vill att tiden skall visas eller vad för annan info man vill visa när spelaren är avslagen..

Alla inställningar som man kan göra från fjärrkontrollen (Ljusstyrka på displayen, format av låtnamn, repeat, shuffle) kan även göras från webbgränsnittet där det även finns oändligt tal med andra inställningar som man kan göra..

Man kan kort och gott säga att man kan finjustera och ställa in denna spelare till ja hur mycket man vill.. det är svårt att beskriva, om ni vill känna på serverprogramvaran så är det möjligt att ladda ner den och köra utan själva SliMP3 spelaren.

För att man ska kunna utnyttja spelaren maximalt så krävs det att man har ordning på sina mp3filer och att man har id-taggar som är ifyllda korrekt med t.ex Artist / Titel / Genre

Själv så har jag kanske inte varit så duktig och hålla ordning på alla taggar men jag har suttit och fixat till det så gott jag kunnat, har upptäckt ett utmärkt program att hantera id-taggar på och eftersom att jag har haft en filnamnstandard som är artist - titel.mp3 så har jag med hjälp av detta program kunnat föra över filnamnet till id-taggen.

Programmet heter Tag&Rename 2.1.5 och hittas här :
http://www.softpointer.com/tr.htm

Här finns en bild på hur spelaren ser ut "in action":

http://bbbweb.mine.nu/radioseven.jpg

UPPDATERING:

MER BILDER!!

http://bbbweb.mine.nu/slimp3

Nå, finns det då några nackdelar?

1. Den mest uppenbara är att SliMP3 har lite svårt att hantera åäö, alltså inte själva displayen eftersom att när man stänger av SliMP3 via fjärren så visar åäö korrekt t.ex "lördag" men när man lyssnar på en låt som har en id-tagg med artist / titel som innehåller åäö så får man antigen ao eller nåt japanskt tecken. Detta problem är utvecklarna av mjukvaran medvetna om och en lösning är påväg. (Detta gäller bara Windows serverprogramvaran, fungerar t.ex utmärkt för de svenskar som har Linux)

2. Man kan inte spola i låtar, detta är oxo en mkt efterfrågad funktion som är under utveckling

Det är väl det lilla jag kan komma på just nu..

Men som sagt, spelaren fungerar UTMÄRKT och jag kan VARMT rekommendera den till alla som vill ha en produkt att "toppa" anläggningen med och som kommer ge det där "WOW" hos kompisarna :) Bara när de ser displayen så brukar de bli impade ;)

Sedan att den låter väldigt bra och är snabb att reagera på fjärrkontrollskommandon gör inte saken sämre..

Att frugan dessutom kan kontrollera den och bygga / spara egna låtlistor via fjärren måste ju ses som en positiv sak det oxo.

Hoppas min lilla rapport har fått er att veta lite mer om denna fantastiska produkt.

Om du vill köpa en så hittar du deras nordiska återförsäljare här: http://www.slimp3.dk

Om du vill läsa ännu mer om spelaren så hittar du tillverkarens hemsida här:

http://www.slimdevices.com

/Hans

Postad 14 October 2002 - 04:02

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
Jag tackar för denna fenomenala rapport ;) Nu blev jag RIKTIGT sugen på att beställa en.... en sak jag undrar bara, får man någon programvara till typ som winamp? alltså ett bibliotek där man plaserar in låtarna i olika mappar och liknade eller hur funkar det??

/ Johan

Postad 14 October 2002 - 05:42

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Jag tackar för denna fenomenala rapport ;) Nu blev jag RIKTIGT sugen på att beställa en.... en sak jag undrar bara, får man någon programvara till typ som winamp? alltså ett bibliotek där man plaserar in låtarna i olika mappar och liknade eller hur funkar det??

/ Johan

Hej!

I serverprogramvaran som följer med så ställer du in vilken katalog du har alla dina mp3:s i t.ex c:mp3 sedan så indexerar servern alla mp3s så alla id-taggar är cachede när man browsar runt bland låtarna, därav den korta väntetiden när man bläddrar runt i olika album eller mellan olika artister..

Sedan om man har en massa undermappar där du har strukturerat upp album och så spelar ingen roll servern söker igenom c:mp3 och alla underkataloger och indexerar upp alla filer. Så när du sen söker så och väljer en låt som ligger i t.ex c:mp3peachesosahelikopter.mp3 så ser du i fönstret t.ex

slimp3 home / browse artists / peaches / unknown / rosa helikopter

(fint låtval va? ;) )

Vänta.. tar en bild.. :)

http://bbbweb.mine.nu/slipeach.jpg (svårt att ta en bild mitt i mörkret.. men bara så du förstår.. blev lite suddigt)

Baksidan..
http://bbbweb.mine.nu/slibak.jpg

Så här ser programvaran ut
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv.jpg
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv2.jpg
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv3.jpg
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv4.jpg
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv5.jpg
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv6.jpg
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv7.jpg
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv8.jpg
http://bbbweb.mine.nu/slimp3serv9.jpg

Om du undrar nåt mer är det bara att fråga ;)

MvH Hasse

Postad 14 October 2002 - 07:30

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Sedan kan du naturligtvis om du vill styra spelaren via serverprogramvaran och lägga till låtar i spellistan t.ex eller kanske busa lite o byta låt när tjejen lyssnar, du kan ändra volym och styra alla andra funktioner som finns på spelaren.

Servern består av en webserver så du kan styra SliMP3n från vilken dator som helst i nätverket, bara skriva in:

http://minserver:9000 eller vilken port du nu väljer att styra webbgräsnittet från ;)

Postad 14 October 2002 - 12:39

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by morlock
låter som säljargument hela vägen....;) DiSNEY: Du råkar inte ha något att göra med dom som utvecklat den där "slimp3"?

Läs hela min låååånga rapport om spelaren så märker du snart att jag är en helt vanlig nöjd kund som vill tipsa andra om en fantastisk produkt och som du även ser så räknar jag även upp de saker som den har lite problem med.

Vem som helst kan få kontakt med de som utvecklar produkten genom att skriva på ett messgeboard och ja jag HAR varit/är i kontakt med de som utvecklat produkten / programvaran för att ge mina åsikter på vad de kan göra bättre och för att få förklaringar om nåt skumt händer.

Det är ganska unikt att kunna ha den kontakten och den supporten DIREKT med de som utvecklat både hårdvaran och skrivit mjukvaran, det är det som gör det EXTRA mycket värt att köpa en produkt utvecklad av "vanliga" människor och inte en produkt som är framställd i nåt labb..

De här grabbarna började löda ihop kretskorten FÖRHAND i garaget och efter ett tag när efterfrågan blev så massiv så var de tvungna att lägga ut tillverkningen på en entreprenör för att få serietillverkning för att kunna pressa fram större volymer av enheten.

Men de fortsätter fortfarande att utveckla firmware och servern som förövrigt är GPL så det är många utvecklare runt om i världen som hjälper till.

Det är unikt..

Jag är en MYCKET nöjd kund och jag är inte ensam.. ;)

Hoppas ni gillade den lilla rapporten och komihåg att fråga om ni undrar nåt :)

MvH Hasse

Postad 18 October 2002 - 22:31

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
e du säker på att du inte får betalt för å säga det här?

Postad 19 October 2002 - 17:47

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

• 1665 inlägg
  • 0
latsmurf: jag undrar det samma... verkar lite överambitiös och positiv...

Postad 19 October 2002 - 18:28

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
ähhh.... tror inte alls att DiSNEY har någon som helst att göra med försäljningen av denna produkt, jag tror bara att han är en nöjd kund som är trevlig nog att lägga några timmar framför datorn för att förmedla sina positiva intryck av sin nya produkt som han är jätte nöjd med!! Det är vad jag tror, och jag tycker det är orättvist att folk ska "hoppa" på honom och tro att han har något vinstintresse i sina inlägg bara för att han skriver mycker och svarar ingående på frågor han får! Det verkar ju faktiskt vara en bra produkt, aningen dyr kanske....

Postad 19 October 2002 - 18:39

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

• 1238 inlägg
  • 0
Jag tycker det är kul att DiSNEY postar sina kommentarer.

Personligen tycker jag dock inte att Slimp3:an var så värst vacker. Hade den kostat 1000-2000 så kanske. Vi kan ju alltid hoppas att de får upp tillverkningen i lite högre volymer (och anlitar en designer till nästa modell [}:)]).

Men tack än en gång DiSNEY för din recension och bilder m.m.

Postad 19 October 2002 - 21:14

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
den ser rätt billig ut ärligt talat...

Postad 20 October 2002 - 20:30

Unregistered626ef941
  • Unregistered626ef941
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
yo!
men alltså, ni som misstänker att disney gör kommersiell reklam, har ni själv aldrig vart idiotiskt RÅnöjda med nåt? Vafan, hela forumet är ju fullt av prylbögar, kan knappast finnas många undantag för det =) hehe...

Sååå... dock så var det nog längesedan som JAG var nöjd nog för att skriva något sånt där... men ändå =)

Alla e olika... =) (ganska onödigt mess, men jag blev lite småironiskt irriterad...)

Postad 16 January 2003 - 17:27

Unregistereda20d65a7
  • Unregistereda20d65a7
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ni ska nog inte ta allt Disney skriver på för stort allvar... han är aktiv skribent på en del hårdvaruforum och blir alltid överjävligt exalterad, på gränsen till religiöst fanatisk, om han hittar en produkt han gillar. Men Slimp3 verkar rätt cool... om det inte vore för prislappen. Mitt vardagsrum är i alla fall inte 15 meter långt så varför displayen på Slimp3, som tydligen är det enda argumentet för det höga priset, ska vara så mycket bättre än den på en vanlig cd-spelare känns rätt svårt att motivera. Men men...

Postad 20 April 2003 - 17:51

Unregisterede6e97542
  • Unregisterede6e97542
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
jag får nog stämma in i Disneys lovsång. Har precis själv fått min första (men inte sista) Slimp3 och den fungerar helt suveränt. Bra ljudkvalitet och mycket enkel hantering. Sedan har den en funktion som den verkar vara ensam om, nämligen synkronisering av flera enheter. Jag tänker mig en Slimp3 i flera av mina rum och då är det suveränt eftersom man kan välja att lyssna på olika eller samma musik i de olika rummen. Jag har tidigare testat att lösa detta med olika PC-spelare men tyvärr har det alltid blivit synkroniseringsmissar på upp till en sekund mellan de olika rummen vilket är helt oacceptabelt om man exempelvis befinner sig mellan två rum. Jag har inte kunnat testa denna funktion på Slimp3 än eftersom jag beställde en enhet först. Jag ville testa den och känna på kvaliteten innan jag lade ut ännu mer stålar. Dagen efter jag fick min första så beställde jag en till så jag bör ha den inom en vecka och kan återkomma med kommentarer om synkroniseringen.

En sak som jag skulle vilja ha på Slimp3 är en trigger-utgång som kan starta ett slutsteg när slimp3 spelar musik. Jag har ett gammalt slutsteg som jag vill gömma undan och starta med en 12V signal, men då skall det till externa avkännare för att lösa detta. Om någon har tips på sådana så tas det tacksamt emot. Rotel har tydligen ett slutsteg 1050 som startar automatiskt om det är signal på lågnivåingången och det vore ju perfekt men eftersom jag har ett slutsteg liggande så vill man ju använda det i första hand.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.