ASUS M3N78-EMH HDMI
42 svar till detta ämne
Postad 10 March 2008 - 12:52
kobben
-
kobben
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej alla HTPC-intresserade, Jag ska bygga en relativt slimmad HTPC med micro ATX kort. Helst ska moderkortet klara av att spela upp material i HD kvalitet (1080 p, mkv, h.264) med den inbyggda grafikprocessorn. http://se.asus.com/p...amp;modelmenu=1Enligt ASUS ska den inbyggda GPUn ga stöd för hårdvaruacceleration av HD-material med Nvidias Purevideo HD. Grafikkretsen är en Nforce 8200. Någon som har köpt det här kortet och har testat att spel aupp HD-material? Tacksm för länkar till recensioner av kortet!
Redigerat av kobben, 10 March 2008 - 12:57.
Postad 10 March 2008 - 22:42
najken
-
najken
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
yey. var min första tanke när jag började läsa om kortet. här har vi det bästa htpc-kortet hittills med alla speccar vi vill ha, bla geforce-kretsen. men va f-n så finns ingen firewire?!? hur ska man då kunna trycka dit floppy-dtv?
så trött jag blir. aldrig får man vara nöjd.
Postad 11 March 2008 - 07:14
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Finns inte många ägare eller tester ännu eftersom det är helt nytt. Korten med 8200/8300 grafik är dock mer intressanta än AMD 780G eftersom de förutom hårdvaruaccelerering av H.264/VC1/Mpeg2 dessutom klarar av 7.1 Dolby TrueHD och DTS-HD MA via PCM genom HDMI-porten. De klarar dock inte att bistreama HD-ljud via HDMI. Najken - vänta på kort med 8300 grafik, jag tror det kommer modeller med firewire. Ett intressant test i sammanhanget: Anandtech
Postad 11 March 2008 - 10:10
kobben
-
kobben
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
yey. var min första tanke när jag började läsa om kortet. här har vi det bästa htpc-kortet hittills med alla speccar vi vill ha, bla geforce-kretsen. men va f-n så finns ingen firewire?!? hur ska man då kunna trycka dit floppy-dtv?
så trött jag blir. aldrig får man vara nöjd. 
hehe...det spelar ingen roll vad man köper här i livet, alltid innefattar köpet en kompromiss av något slag. Jag ska bara ha den som filmspelare, är inte så intresserad av att ha en EPG i datorn eller spela in till hårddisk. Men samtidigt kanske jag vill ha den funktionen om jag börjar använda den. När kommer ett liknande moderkort med Geforce 8300 (och firewire)? /Daniel
Postad 11 March 2008 - 13:04
najken
-
najken
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Finns inte många ägare eller tester ännu eftersom det är helt nytt.
Korten med 8200/8300 grafik är dock mer intressanta än AMD 780G eftersom de förutom hårdvaruaccelerering av H.264/VC1/Mpeg2 dessutom klarar av 7.1 Dolby TrueHD och DTS-HD MA via PCM genom HDMI-porten.
De klarar dock inte att bistreama HD-ljud via HDMI.
Najken - vänta på kort med 8300 grafik, jag tror det kommer modeller med firewire.
Ett intressant test i sammanhanget: Anandtech

Tack Pulver. Men jag vill inte vänta  men visst....jag väntar väl då.... något förslag på var man kan hitta releasedatum eller liknande? //Najken EDIT: någon som har namn på de nya korten med 8200/8300-grafik, så man kan googla dem o kanske se en bild, så kan man ju se div pci-portar osv.
Redigerat av najken, 11 March 2008 - 22:13.
Postad 11 March 2008 - 22:47
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
....en brassklapp...men när kortet du väntar på väl dyker upp så lurar ett nytt bakom hörnet :-)
Om inget revolutionerande är på G, så gör en behovsanalys, prisjakta, och köp :-)
Postad 14 March 2008 - 14:21
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Någon som har börjat skissa på lite delar baserat på detta modekort?? Har velat länge angående att bygga en HTPC men nu när det bekräftar att power dvd ultra 8.0 som släpps i slutet av månaden kommer fixa HD-ljud biten via HDMI utan att nedsampla så är det bara köra på för min del!
Dock har jag ingen större koll på processor och då särskilt AMD. Någon som har lust att tipsa om en bra processor, gärna i klass med Intels duo2 senaste processorer (hört gott om dem här på forumet). Vill gärna ha en med en hel del kraft så man är safe för ett bra tid framöver. Kommer köra blueray, hd-dvd och kanske spela på burken.
Står på Asus hemsida att den är AMD2+ supportad, möjligtvis en sådan man ska köra på?
Ifall man kör en sådan processor ska man då köra dual DDR2 1066 minnen eller är det overkill? Såg bara att Asus skrev att detta modekort supportade detta vid vissa AMD2+ processorer.
Klurat även på Antec Fusion 430 V2 chassi vilket verkar vara populärt bland byggarna. Andra tips på bra chassin?
Ja har ni några tankar och ideér så dela gärna med er då det är första bygget och få hjälp och input är ovärderligt, iaf för mig!
Mvh
Twim
Postad 17 March 2008 - 09:33
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Någon som har börjat skissa på lite delar baserat på detta modekort?? Har velat länge angående att bygga en HTPC men nu när det bekräftar att power dvd ultra 8.0 som släpps i slutet av månaden kommer fixa HD-ljud biten via HDMI utan att nedsampla så är det bara köra på för min del!
Dock har jag ingen större koll på processor och då särskilt AMD. Någon som har lust att tipsa om en bra processor, gärna i klass med Intels duo2 senaste processorer (hört gott om dem här på forumet). Vill gärna ha en med en hel del kraft så man är safe för ett bra tid framöver. Kommer köra blueray, hd-dvd och kanske spela på burken. Står på Asus hemsida att den är AMD2+ supportad, möjligtvis en sådan man ska köra på?
Ifall man kör en sådan processor ska man då köra dual DDR2 1066 minnen eller är det overkill? Såg bara att Asus skrev att detta modekort supportade detta vid vissa AMD2+ processorer.
Klurat även på Antec Fusion 430 V2 chassi vilket verkar vara populärt bland byggarna. Andra tips på bra chassin?
Ja har ni några tankar och ideér så dela gärna med er då det är första bygget och få hjälp och input är ovärderligt, iaf för mig!
Mvh Twim
Phenom x4 9x00 kostar ju samma pengar som en E8x00, kan vara ett alternativ. Själv står jag i valet och kvalet om jag skall vänta på 4850e eller ta en 5000+ 65 wattare för samma pengar.
Postad 17 March 2008 - 22:06
najken
-
najken
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
inga nyheter om fler 8200/8300-kort? har googlat lite men hittar inget av värde
Nån annan kanske vet?
//N
Postad 18 March 2008 - 09:18
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Fick mina grejer igår och är hittils kannon nöjda (inte hunit testa så mycket än) med ASUS M3N78-EMH HDMI 
Deta vart det för mig.
--------------------------------
ASUS M3N78-EMH HDMI
AMD X2 BE-2350
2x1GB Kingston 667mhz DDR2
Schyte mini ninja
Corsair VX450w
Nexus catepilar (temporert chassi)
------------------------------------
Var lite orolig att jag hade tagit för svag CPU men det verkar fungera bra
Har bara testat köra Terminator 2 i 720p och den låg i ca 20-25% CPU load och toppade på ca 30%.
Och testade även Planet Earth 720p det där klippet där det flyger 10 000 tals vita fåglar och där såg jag som mest CPU top på ca 40%.
Tips på tungt 1080p matrial??
Kollade även med en enklel Watt räknare hur mycket ström burken tog, har även petat in en seagate 80gb sata disk och en DVD brännare.
Idle i windows : ca 41-45w
Kollade på T2 i 720p : ca 59-61w
Får väll räkna med en viss fel procent när man inte att till gång till en riktig fluken för att mäta men man ser ju på ett ungefär vad den tog.
Har änsålänge bara testa på en vanlig TFT skärm men får HDMI kabeln idah så jag får det kopplat till projektorn m.m.
Edit:
Kan till lägga att jag inte monterade på fläkten på schyte ninjan, kör bara med dom 2st 120mm fläktanra i chassit nerdragna till 7v och CPU'n ligger än då bara på ca 35-37 grader.
Redigerat av Merlinen, 18 March 2008 - 09:22.
Postad 18 March 2008 - 09:42
lillerik_
-
lillerik_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Gött med en liten review sådär, tackar.
Fast 20-25% på 720p-material, låter inte som om hårdvaruaccelereringen är igång/fungerar riktigt?
Postad 18 March 2008 - 09:57
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hmm, tycker det verkar helt OK cpu load med tanke på CPU'n jag har.
Om man kollar tex anandtech.com test så låg dom på en CPU load på ca 24% på spiderman 1080p men då med en 4850 CPU.
Ge gärna tips på filmer/clips på 720p och 1080p som är tuna som jag kan testa.
Redigerat av Merlinen, 18 March 2008 - 09:58.
Postad 18 March 2008 - 10:16
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Det tyngsta av allt är när man kör HD DVD/Blu-ray titlar från disc med HDCP (kopieringsskydd) aktivt - och då framförallt titlar kodade med Mpeg4/AVC (H.264). Exempel på titlar med Mpeg4/AVC (H.264) är: Blu-ray: Pirates of The Caribbean filmerna Xmen-3 mfl HD DVD: Transformers The Interpreter Låter dock tryggt att höra att du får förhållandevis låg cpu-belstning på din "svaga" cpu
Postad 18 March 2008 - 12:38
linden33
-
linden33
-
Rookie
-
6 inlägg
Men är det firewire man saknar kan man ju bara köpa ett kontrollkort och stoppa i i en pci-plats? Inga problem med det väl. Om man inte får plats med det för då kan det bli problem
Postad 18 March 2008 - 15:29
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Fick mina grejer igår och är hittils kannon nöjda (inte hunit testa så mycket än) med ASUS M3N78-EMH HDMI  Deta vart det för mig. -------------------------------- ASUS M3N78-EMH HDMI AMD X2 BE-2350 2x1GB Kingston 667mhz DDR2 Schyte mini ninja Corsair VX450w Nexus catepilar (temporert chassi) ------------------------------------
Var lite orolig att jag hade tagit för svag CPU men det verkar fungera bra 
Har bara testat köra Terminator 2 i 720p och den låg i ca 20-25% CPU load och toppade på ca 30%. Och testade även Planet Earth 720p det där klippet där det flyger 10 000 tals vita fåglar och där såg jag som mest CPU top på ca 40%.
Kollade även med en enklel Watt räknare hur mycket ström burken tog, har även petat in en seagate 80gb sata disk och en DVD brännare.
Idle i windows : ca 41-45w Kollade på T2 i 720p : ca 59-61w
Får väll räkna med en viss fel procent när man inte att till gång till en riktig fluken för att mäta men man ser ju på ett ungefär vad den tog.
Har änsålänge bara testa på en vanlig TFT skärm men får HDMI kabeln idah så jag får det kopplat till projektorn m.m.
Edit: Kan till lägga att jag inte monterade på fläkten på schyte ninjan, kör bara med dom 2st 120mm fläktanra i chassit nerdragna till 7v och CPU'n ligger än då bara på ca 35-37 grader.
Gött med en liten review sådär, tackar. Fast 20-25% på 720p-material, låter inte som om hårdvaruaccelereringen är igång/fungerar riktigt?
Hmm, tycker det verkar helt OK cpu load med tanke på CPU'n jag har. Om man kollar tex anandtech.com test så låg dom på en CPU load på ca 24% på spiderman 1080p men då med en 4850 CPU.
Ge gärna tips på filmer/clips på 720p och 1080p som är tuna som jag kan testa.
Hårdvaruaccelereringen körs ju bara på material som går att accelerera dvs mpeg2, mpeg4, vc-1 osv. x264 720p kan jag spela i min sovrumsburk med 2.0 ghz enkelkärnig athlon utan problem. 40% låter som vanlig uppspelning utan acceleration med be-2350. testa x264 1080p filer .mkv. Be-2350 kan vara på gränsen där enligt min uppfattning. Tittar på 5000+ black edition till min (som går att kyla passivt lika bra med mini ninja + chassifläktar på low) även lite överklockad.. Blu-ray / hddvd 1080p kan du köra med amd sempron 1.2 ghz sålänge du har hårdvaruacceleration i grafiken. x264 1080p med 15 mbs bitrate kräver mer cpu än bluray 1080p i 25 mbps bitrate t.ex.
Postad 18 March 2008 - 16:12
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Men deta moderkort har ju "NVIDIA® PureVideo® HD " som har ska ha Hårdvaruaccelereringen på H.264 också. Samt är inte Blu-ray H.264?? eller har jag helt fel? http://www.blu-ray.com/faq/
Redigerat av Merlinen, 18 March 2008 - 16:14.
Postad 18 March 2008 - 16:36
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Kollat runt på processorer till detta modekort och då kollat in Phenom samt Athlon.
Kommer jag tjäna något på Phenom med 4:a kärnor kontra Athlon med 2 kärnor? Kommer användas
främst för HD uppspelning tillsammans med Vista. Har nada koll på detta med 4:a kärnor vs 2 kärnor.
Antar att programmen måste stödja användningen av 4/2 kärnor för att man ska tjäna något på det.
Kan tilläggas att Power DVD 8 troligtvis ska stå för uppspelningen ifall det har ngn betydelse.
Så typ Phenom quad 9850 eller Athlon 6400+, vad tror ni? Eller missar jag något annat alternativ?
Minnen till ekipaget blir väl Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz?
Som jag fattar det så stödjer inte ovan processorer AMD+ då man hade kunnat köra 1066MHz minnen?!
Detta med kylning är ju också en historia i sig...Alla verkar ju tala sig varm om Scythe Ninja. Men kör de
flesta denna utan fläkt? Många snackar ju om passiv kylning...Är fläkten som kommer med högljudd? Ska man
titta på annat alternativ?
Tänkte ju bygga ovanstående i ett Antec Fusion V2 chassig. Rekommenderas det att byta ut de 2 st medföljande fläktarna? Sen den sista frågan som jag kommer på just nu är ifall nätaggregatet som följer med Antec lådan duger bra eller ska man även här lägga till lite extra?
Otroligt tacksam för lite input.
Sorry att det blev en hel bok...Otroligt vad osäker man är på delarna och bygget.
Mvh
Twim
Postad 18 March 2008 - 16:38
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Men deta moderkort har ju "NVIDIA® PureVideo® HD " som har ska ha Hårdvaruaccelereringen på H.264 också.
Samt är inte Blu-ray H.264?? eller har jag helt fel?
En Blu-ray film kan vara kodad i H.264, VC1 eller Mpeg2. x264 är oftast inte kompatibel med hårdvara som kan spela upp H.264 (xbox360, PS3, Blu-ray/HD DVD-spelare mfl) (bla pga av matroska containern) En del nya kodade x264 filer kan dock dra nytta av hårdvaruaccelerering från bla detta moderkort.
Postad 18 March 2008 - 22:42
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Har testat lite HDDVD och Bluray 1080p filmer och där ligger jag ca 38-48% och toppar på ca 58-60%.
Men jag har lite ljud problem, vet inte om det beror på codecs eller vad :/
DD 5.1 fungerar kannon fint, DTS-ES fungerar bra, men vanlig DTS hackar ljudet på
Edit:
Kör med en Coaxial SPDIF till en Pioneer VSX-915.
Redigerat av Merlinen, 18 March 2008 - 22:43.
Postad 19 March 2008 - 06:56
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag gav snabbt upp att få HWA att funka i min HTPC utan bytte CPU till något som klarar att spela upp allt utan problem.
Postad 19 March 2008 - 08:16
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hittils så spelar ju dena maskin upp allt utan problem.
Vet ej om hur man ska se om HWA används eller ej men det borde det göra efter som jag har så "slö" CPU.
CPU har som mest toppat på 60% på en 1080p Blueray film.
Tycker det är skumt att DTS ljud hackar när inte DTS-ES gör det :/
Postad 19 March 2008 - 10:49
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
x264 är enabrt kompatibelt fullt ut med hårdvaruacceleration om de är kodade med level 4.1.
h264 är inte samma som x264. h264 får du hårdvaruacceleration.
Visst, en kraftig CPU och man klarar allt utan hårdvaruacc, men då får man ju problem med värmeutveckling och högljudda fläktar istället.
Ang Antec NSK2480 och fusion chassit så är scythe mini ninja framtagen i samarbete mellan scythe och antec just för dessa chassin. Utan fläkten på så kyler du en bit över 5000+ black edition passivt (med två chassifläktar på lågvarv) med denna.
Phenom 9100e X4 1.8 Ghz <65w för runt 700-1000 kr ser trevlig ut men kommer väl inte än på några veckor, tyvärr. Coreavc kan ju nyttja flera kärnor till avkodning av t.ex x264 och en kärna på 1.8 Ghz räcker utmärkt till bluray med hårdvaruaccelerationen.
För mig blir det 5000+ black edition passivt kyld i antec chassi med scythe mini ninja och 2 st 800 rpms 1200 mm noctua fläktar. Jag har väntat länge nog nu, och tyvärr kan man vänta i all evighet.... MCP7 från nvidia med intelstöd och geforce 8300/8400/8500 osv kommer i Maj/juni och sen X48 och blabla.
Jag vill ha en HTPC spm är KNÄPPTYST (funderar på ett nightjar nätagg när jag ändå är igång) som gör jobbet med det jag spelar upp sen är jag nöjd...
CPU går ju alltid att uppgradera till en Phenom X4 9100e sen om man skall börja koda x264 själv från bluray discar elelr whatever, men till vanlig uppspelning så gör 5000+ jobbet utan problem. x264 kodas ju mer och mer i level 4.1 och då finns inga problem längre!
En fråga:
Kan M3N78-HDMI skicka ut VGA 1024x768/50 eller 60 hz och HDMI: 1920x1080p/24 hz samtidigt??
har nämligen en liten 8" touchscreen skärm som jag skulle vilja köra för att välja musik osv när plasman inte är igång.
Postad 19 March 2008 - 11:11
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
..... En fråga:
Kan M3N78-HDMI skicka ut VGA 1024x768/50 eller 60 hz och HDMI: 1920x1080p/24 hz samtidigt??
har nämligen en liten 8" touchscreen skärm som jag skulle vilja köra för att välja musik osv när plasman inte är igång.
Kan prova, kör just nu HDMI till projektorn och både 720p och 1080p fungerar då bra i både 24,50 och 60 hz Kan testa plugga in min gammla tft skärm i dsuben samtidigt. Men håller fortfarande på och strular med ljudet. Kan tillägga att hela min HTPC (förutom hdd & dvd) kostde mig 3150 kr inkl frakt  (mb,cpu,minne,nätagg,cpu fläns, chassi)
Postad 19 March 2008 - 14:32
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Hmm okey då får det bli en scythe ninja till bygget! Dock följdfråga, ska man byta ut den medföljande fläkten?? Verkar som en del tycker den väsnas en hel del men inte sett något förslag på en bra ersättare?!
Rekommenderas det även att byta ut medföljande fläktar till fusion chassit?
Räcker medföljande nätaggregat eller bör man kolla på annat?
Blir Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz bra till detta kort?
Kan tillägga igen att det blir väl Phenom quad 9850 eller Athlon 6400+.
Någon som har tips på bra hårddisk?
Något annat man bör tänka på vid bygge? Brukar alla skruvar, fäst-proppar till modekort e t c följa med?
Kylpasta är väl något man bör köpa också, får kolla guide på nätet för detta. Något annat som jag missar?
Mvh
Micke
Postad 19 March 2008 - 14:48
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag vet inte om den medföjande fläkten låter mycker eller ej för jag har aldrig använt den.
Fungerar kannon fint utan fläkt på den, blir ju ett pra drag i lådan med bara chassi fläktanra i 7v (2x120mm)
Postad 19 March 2008 - 22:26
najken
-
najken
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
utan att vara för tjatig...
nåt nytt om fler modeller med geforce 8200/8300-grafik?
//N
Postad 19 March 2008 - 22:46
Unregistered9fb1623e
-
Unregistered9fb1623e
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ett tips på ännu tyngre material är Blu-Ray-filmer som har BD+, dvs. ett extra lager kopieringsskydd. FOX använder det på sina titlar. Jag har Sunshine, och upplever att min PS3 blir lite segare på att svara när man ser just den filmen.
/Per Molin
Postad 20 March 2008 - 08:20
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Men just nu är det bara ljudet som jag F*N inte blir klok på 
om DTS-ES fungerar dp ska väll f*n i mig DTS också fungera :/
Provat med vanliga dvd filmer, bluray, hddvd alla med DTS ljud så hackar ljudet, min reciver känner utav att det är DTS.
Men kör man något med DTS-ES så fungerar det kannon fint.... WAY?!?!??
Postad 20 March 2008 - 10:20
velander
-
velander
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Merlinen, gick det att köra vga och hdmi samtidigt? Jag är också intresserad av denna funktion och moderkort
Postad 20 March 2008 - 22:08
Dobbe
-
Dobbe
-
Rookie
-
2 inlägg
Tjena gubbs!
Nyregistrerad på forumet, men läst era inlägg som gäst.
Har precis skaffat det här kortet, och det fungerar bra.
Dock känns det som jag förhastade mig, och börjar nu få kval. Efter att ha gjort mer research om konkurenterna och speciellt Gigabytes motsvarighet Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700 känns det som jag gjort ett felaktigt val.
Amd 780 kretsarna verkar vara bättre på det mesta, och dessutom har Gigabyte kortet massa annat smått och gott som saknas på ASUS M3N78-EMH HDMI. Som exempel, firewire, s/dif, eSata. Dom enda nackdelarna som jag hittat på det är att Nordbryggan blir runt 80 grader, och just det där problemet med ljudet på hdmi -porten. Sedan undrar jag om Gigabyte kortet har stöd för Cool `n` Quiet? Hittar nämligen inget på deras hemsida om det.
Så jag undrar vad ni har för argument för eller emot att behålla kortet?
Tack på förhand!
Postad 23 March 2008 - 20:05
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Ett tips på ännu tyngre material är Blu-Ray-filmer som har BD+, dvs. ett extra lager kopieringsskydd. FOX använder det på sina titlar. Jag har Sunshine, och upplever att min PS3 blir lite segare på att svara när man ser just den filmen.
/Per Molin
Slysoft har ju precis knäckt BD+ skyddet, så med AnyDVD HD i bakgrunden så slipper man belasta CPU'n med BD+ hanteringen. Tjena gubbs!
Nyregistrerad på forumet, men läst era inlägg som gäst.
Har precis skaffat det här kortet, och det fungerar bra.
Dock känns det som jag förhastade mig, och börjar nu få kval. Efter att ha gjort mer research om konkurenterna och speciellt Gigabytes motsvarighet Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700 känns det som jag gjort ett felaktigt val.
Amd 780 kretsarna verkar vara bättre på det mesta, och dessutom har Gigabyte kortet massa annat smått och gott som saknas på ASUS M3N78-EMH HDMI. Som exempel, firewire, s/dif, eSata. Dom enda nackdelarna som jag hittat på det är att Nordbryggan blir runt 80 grader, och just det där problemet med ljudet på hdmi -porten. Sedan undrar jag om Gigabyte kortet har stöd för Cool `n` Quiet? Hittar nämligen inget på deras hemsida om det.
Så jag undrar vad ni har för argument för eller emot att behålla kortet?
Tack på förhand!
Nackdelen med RS780 (780g) är att det inte stödjer fullt HD ljud ur HDMI. Geforce 8200 (i nvidias chipset MCP78) stödjer i varje fall LPCM 7.1 upp till 24 bit/192 khz. När det gäller DTS-HD och dolby truehd passthrough till reciever som kodar av dessa format via HDMI så verkar det bli separat ljudkort, t.ex Auezentechs nya med HDMI in/out som kan skicka vidare hd ljudformaten direkt. Kopplar du analogt så funkar 780g-moderkorten kanon och REaltek alc889a är snäppet bättre ljudkrets än alc883. En helt annan fråga: Kan man utnyttja en mikrofoningång till att ansluta och återge ljud ifrån en Nindendo wii?? Lutar åt 780g trots allt då HDMI ljud problemet inte verkar lösas ens med Geforce8200... och 780g ÄR vassare än geforce8200 bildmässigt, inget snack om saken!
Postad 23 March 2008 - 20:31
Unregistered9fb1623e
-
Unregistered9fb1623e
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Slysoft har ju precis knäckt BD+ skyddet, så med AnyDVD HD i bakgrunden så slipper man belasta CPU'n med BD+ hanteringen.
Nja, även om mjukvaruspelaren slipper hantera BD+ blir det ju AnyDVD som får göra det istället, någon måste ju göra avkodningen om den skall visas direkt från skivan i realtid. Ett alternativ är förstås att först kopiera filmen till hårddisken. /Per Molin
Postad 23 March 2008 - 20:38
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Kollat runt på processorer till detta modekort och då kollat in Phenom samt Athlon. Kommer jag tjäna något på Phenom med 4:a kärnor kontra Athlon med 2 kärnor? Kommer användas främst för HD uppspelning tillsammans med Vista. Har nada koll på detta med 4:a kärnor vs 2 kärnor. Antar att programmen måste stödja användningen av 4/2 kärnor för att man ska tjäna något på det.
Kan tilläggas att Power DVD 8 troligtvis ska stå för uppspelningen ifall det har ngn betydelse.
Så typ Phenom quad 9850 eller Athlon 6400+, vad tror ni? Eller missar jag något annat alternativ?
Minnen till ekipaget blir väl Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz? Som jag fattar det så stödjer inte ovan processorer AMD+ då man hade kunnat köra 1066MHz minnen?!
Detta med kylning är ju också en historia i sig...Alla verkar ju tala sig varm om Scythe Ninja. Men kör de flesta denna utan fläkt? Många snackar ju om passiv kylning...Är fläkten som kommer med högljudd? Ska man titta på annat alternativ?
Tänkte ju bygga ovanstående i ett Antec Fusion V2 chassig. Rekommenderas det att byta ut de 2 st medföljande fläktarna? Sen den sista frågan som jag kommer på just nu är ifall nätaggregatet som följer med Antec lådan duger bra eller ska man även här lägga till lite extra?
Otroligt tacksam för lite input.
Sorry att det blev en hel bok...Otroligt vad osäker man är på delarna och bygget.
Mvh Twim
Jag tycker de medföljande fläktarna å agget funkar kanon,har min helt instängd i skåp å den är knäpptyst å iskall så ser inget problem med orginal grejjerna.
Postad 26 March 2008 - 11:41
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
jag har verkligen beslutsångest nu mellan Gigabyte kortet och Asus med geforce8200.
HDMI ljud är inget jag har nytta av då jag kopplar analogt.
Finns det några som helst andra argument för Asus M3N78-HDMI än just HDMI ljud stödet?
Postad 26 March 2008 - 12:18
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
just nu tvärtemot...sitter med ASUS m2a-vm hdmi och Asus bios är under all kritik, stödjer få minnen , problem med grafik etc.
Finns det något skäl att inte välja Gigabyte?
Postad 01 April 2008 - 15:10
Unregistered1279
-
Unregistered1279
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Vad tror ni om följande kombination?
Asus M3N78-EMH HDMI
Chassi Hiper Media center
2gig minne
Pheneom processor
Anledningen till Hipers chassi är att det är litet i formatet, men hur är det med värmeutvecklingen?
Kraven annars är att den ska kunna hantera 720p och 1080p mkv filer utan problem, är inte intresserad av tv-inspelning osv så Hipers utbyggnadsmöjligheter räcker för min del. Någon som har något tips på en annan kombination samt vilken processor man bör välja?
Jag är ute efter ett moderkort med både inbyggd grafik och ljud, på grund av Hiper chassit eller motsvarande.
Tacksam för alla förslag!
Postad 02 April 2008 - 20:12
Farbror-Barbro
-
Farbror-Barbro
-
Rookie
-
1 inlägg
Kan bara säga att jag har våldsamma problem med M3N78-EMH HDMI. Hårdvaruaccelereringen funkar som den ska, för om man kör en blu ray film är processorbelastningen låg. MEN: bilden är våldsamt ryckig! det känns ungefär som om bilden uppdateras var femte sekund. Körde förut med ett ATI hd3650 kort och hade inga sådana problem. Blir väll till att plocka i det igen...
Postad 06 April 2008 - 01:56
Unregistereddbca839c
-
Unregistereddbca839c
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Köp det atibaserade 780G och släng in ett 3470 kort också så får ni ett crossfiresystem som går som tåget..
Postad 26 April 2008 - 22:07
najken
-
najken
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
någon som vet om det har kommit fler kort med 8200 eller 8300-grafik?
Postad 20 August 2008 - 13:55
schneberger
-
schneberger
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
har också detta kort.. och det funkar inte bra..
får ingen bild ut på min hdmiport. och när jag går in och ska ställa in det så hittar han bara en port.. blir helt tok på detta
Postad 21 August 2008 - 17:46
weekendowel
-
weekendowel
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
har också detta kort.. och det funkar inte bra..
får ingen bild ut på min hdmiport. och när jag går in och ska ställa in det så hittar han bara en port.. blir helt tok på detta
Kolla här: Starting the build
Postad 21 August 2008 - 23:17
schneberger
-
schneberger
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Kolla här:
Starting the build
swt gav inget svar då den killen tittade å sin hdmioutput.. dock inga problem. för har efter att han testat , mythubuntu , xo pro , xp mediacenter samt vista home remium och vista ultimate kommit fram till att felet ligger i hårdvaran. webhallen får därför plocka tillbaka kortet , och jag får mitt nya imorgon.. som inehåller lite mer som ti.ex optiskt spdif och firewire.. =)
Postad 22 August 2008 - 09:33
weekendowel
-
weekendowel
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
swt gav inget svar då den killen tittade å sin hdmioutput.. dock inga problem. för har efter att han testat , mythubuntu , xo pro , xp mediacenter samt vista home remium och vista ultimate kommit fram till att felet ligger i hårdvaran. webhallen får därför plocka tillbaka kortet , och jag får mitt nya imorgon.. som inehåller lite mer som ti.ex optiskt spdif och firewire.. =)
På moderkortet finns det ett gäng med byglar som måste ändras om du vill ha hdmi ut, det står default på DVI, kolla i instruktionsboken.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|