Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX HD M-7000 *

454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 mars 2008 - 16:10

Unregisteredb84d185c
  • Unregisteredb84d185c
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Skulle precis till att slå till på en HD M-6500A när TViX HD M-7000 dök upp på prisjakt.

Ska man vänta eller slå till på en 6500?

#2

Postad 26 mars 2008 - 16:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Skulle precis till att slå till på en HD M-6500A när TViX HD M-7000 dök upp på prisjakt.

Ska man vänta eller slå till på en 6500?

Det är bara designen som skiljer dem åt. Annars är det samma menyer, hårdvara osv. :) Gillar du svart, anodiserad aluminium i cylinderform som M-5100 om du söker på den, så ska du vänta till 7000-modellen dyker upp. Annars är det bara att tuta och köra. <_<

#3

Postad 27 mars 2008 - 16:23

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0

Skulle precis till att slå till på en HD M-6500A när TViX HD M-7000 dök upp på prisjakt.

Ska man vänta eller slå till på en 6500?

Det är bara designen som skiljer dem åt. Annars är det samma menyer, hårdvara osv. :D Gillar du svart, anodiserad aluminium i cylinderform som M-5100 om du söker på den, så ska du vänta till 7000-modellen dyker upp. Annars är det bara att tuta och köra. :D


But still. Lägger du även 300 spänn extra för M-7000 så får du garanterat ingen felaktig M-6500 eftersom du inte beställt en M-6500. När är cutoff-datumet för att försäkra sig om att den 6500 man beställt inte är felaktig liksom...

Påminner lite om Samsung M86 och 1080/24 problemet våren 2007. Folk diskuterade och testade i forumet om ungefär när man ska beställa för att känna sig safe...

Jag kommer köpa DViCO i april-maj någon gång, då lutar det nog åt M-7000. Kalla mig nojjig, jag kallar det safe :-) ... samt att M-7000 är ju lite koolare kanske. Och guldplättering liksom :D

#4

Postad 27 mars 2008 - 21:57

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jag kommer köpa DViCO i april-maj någon gång

Ska du köpa företaget? :D :P

#5

Postad 28 mars 2008 - 01:02

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0

Jag kommer köpa DViCO i april-maj någon gång

Ska du köpa företaget? <_< :D


Hehe! :P

#6

Postad 29 mars 2008 - 15:39

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0
Uj uj, inte 4000 som först indikerat... utan 4500 kr... lite för dyrt tycker ja =(

#7

Postad 16 april 2008 - 10:48

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Senaste nytt från speditionsnytt. TViX 7000 landar på våra breddgrader nu i helgen och kommer att kunna skickas ut till våra kunder under nästa vecka :)

#8

Postad 16 april 2008 - 13:37

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Trevligt. Har sett att en del utländska butiker erbjuder en tvix carry bag som option till 6500. Ser inte den hos Canman. Undrar om det blir någon bag till 7000?

#9

Postad 21 april 2008 - 09:48

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Trevligt. Har sett att en del utländska butiker erbjuder en tvix carry bag som option till 6500. Ser inte den hos Canman. Undrar om det blir någon bag till 7000?


Hej. Detta är inget vi har vi vårt sortiment, är det något som efterfrågas kan vi självklart ta hem några sådana bags. Annars funkar det ju bra med en sk Polsk attacheväska :)

TViX HD M-7000 kommer in till oss idag, 21/4. Bara så ni vet!

#10

Postad 21 april 2008 - 15:05

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Sädär jag. Nu finns TViX 7000 i lager hos oss :)

Hej då.

#11

Postad 22 april 2008 - 08:54

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

Hej. Detta är inget vi har vi vårt sortiment, är det något som efterfrågas kan vi självklart ta hem några sådana bags. Annars funkar det ju bra med en sk Polsk attacheväska :D

TViX HD M-7000 kommer in till oss idag, 21/4. Bara så ni vet!


Ok. Dom påstår att väskorna är officiell TViX produkt, bifogar bild på 6500 väskan.


Väskan till 7000 är annorlunda (ganska naturligt) än till 6500. Åtminstone jag skulle köpa väska till tvixen.

Bifogad fil(er)


Redigerat av andersos, 22 april 2008 - 08:54.


#12

Postad 22 april 2008 - 11:29

Fyndbörsen AB
  • Fyndbörsen AB
  • 87 inlägg
  • 0
Nu har även vi HD M-7000 i lager.

Mvh: Fyndborsen

#13

Postad 22 april 2008 - 14:55

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Ok. Dom påstår att väskorna är officiell TViX produkt, bifogar bild på 6500 väskan.


Väskan till 7000 är annorlunda (ganska naturligt) än till 6500. Åtminstone jag skulle köpa väska till tvixen.


Tack. Jag ska kolla detta med DViCO och se om vi kan få tag i några väskor. Återkommer med mer info.

Hej Fyndbörsen förresten :D

Redigerat av Canman Distribution AB, 22 april 2008 - 14:56.


#14

Postad 23 april 2008 - 09:08

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Hej på er. Har ett officiellt uttalande från vår supportmanager, Hannes, angående den senaste beta firmware versionen - 1.2.20

Jag har provat en HD M-7000 hemma med diverse tortyrtester och har som sagt nu uppgraderat till 1.2.20 och ser klara förbättringar i uppspelningen.

* Du kan tvinga den att hänga sig i musik uppspelning med gamla firmware, det kan jag inte göra med nya betan.
* MKV filer som den gamla kraschade på fungerar nu utmärkt.
* I allmänhet MYCKET stabilare!
* Nätverksuppspelning fungerar bättre (spolning framåt i filer får dom inte att alltid krascha).

Mer test pågår…


Notera som sagt att det fortfarande är en betaversion, men att DViCO jobbar på i rätt riktning. Nya uppdateringar är att vänta, stay tuned ;)

1.2.20 beta fungerar både till HD M-6500 och HD M-7000.

#15

Postad 26 april 2008 - 17:53

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Själv är man väldigt nära ett köp av antingen 6500 el. 7000 nu...

#16

Postad 27 april 2008 - 07:12

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Samma här. Fast 7000 är ju ganska mycket dyrare än 6500 och ändå samma funktionalitet och spec. Hmm.

#17

Postad 27 april 2008 - 13:12

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Canman, om ni tar in några väskor så återkom gärna med pris! Har länge saknat en bra väska till min 3100. ;)

#18

Postad 28 april 2008 - 17:44

asdf123123
  • asdf123123
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Canman, om ni tar in några väskor så återkom gärna med pris! Har länge saknat en bra väska till min 3100. :(


Ja ni kan ju alltid stoppa nagra kubik popcorn i/pa vaskan for da ni kopt en popcorn 100 for betydligt mindre kulor har ni rad med det... Enormt overpris pa tvix maskinerna
:D

#19

Postad 28 april 2008 - 18:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Ja ni kan ju alltid stoppa nagra kubik popcorn i/pa vaskan for da ni kopt en popcorn 100 for betydligt mindre kulor har ni rad med det... Enormt overpris pa tvix maskinerna

:(

Du har inte ens en Popcorn Hour, men har pushat för den nu i två liknande inlägg i olika TViX-trådar. Som jag skrev i den andra tråden, motsvarande modell från TViX är minst lika bra om inte bättre. Visserligen är den dyraren, men det finns skäl till att TViX M-6500/M-7000 också vinner jämförande tester där bland annat Popcorn Hour är med, och att färre användare ändå har gett TViX:en bättre omdömen.

Det är bara att läsa här (bland annat):
http://www.sweclocke...re_i_stort_test



#20

Postad 30 april 2008 - 13:54

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Har lagt en beställning på en M-7000 och en 1TB Samsung sata disk. Återkommer med mina intryck när jag har grejerna. Om jag nu inte hinner ångra mig igen. B)

Redigerat av twebbas, 01 maj 2008 - 12:43.


#21

Postad 30 april 2008 - 15:43

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Kan inte låta bli...

Popcorn Hour A-100 är absolut inte en sämre maskin, det är en ANNAN maskin...

Vad är sämre med en Popcorn Hour A-100 vs Tvix?
- Ingen USB-slave (direktkoppling USB-dator), kör via Ethernet istället (mycket smidigt)
- Ingen display
- Lite "enklare/billigare" utförande på maskinen
- HDMI versionen 1.1 tillåter inte HD-ljuden (DTS-HD osv) att föras över (väldigt ovanligt än så länge)
- Ej DTS-downmix, har du DTS krävs en Receiver för att få ljud, alt konvertering

Vad är bättre med en Popcorn Hour A-100 vs Tvix?
- Priset (2000 kr)
- Webtjänsterna (MSP konceptet för Youtube, Google Video, Vuze osv)
- Möjlig NAS-server, PCH:s hårddisk kan jobba mot tex Soundbridge
- Inbyggd Torrent-klient, ladda ner material direkt i maskinen
- Stöd för Upnp-AV (DLNA kräver Upnp, så det har framtiden för sig!)
- Mycket öppen attityd mot användarna vad gäller utveckling osv bra forum

Sean, att så mycket fler skulle gett Tvix så mycket bättre omdömen kan man nog ta med en nypa salt. Det finns lika mycket tester som tyder på tvärt om. Sen har självklart Tvix en fördel i att märket är mer känt, Tvix har gjort ett mycket bra jobb under många år. Syabas är dock inga duvungar utan har hållt på mycket länge och är mycket duktiga!

Nej, nu ska jag inte störa Tvix diskussionen! Ha det!

Over and out! B)

#22

Postad 30 april 2008 - 16:54

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Kan inte låta bli...

Popcorn Hour A-100 är absolut inte en sämre maskin, det är en ANNAN maskin...

Word. Jag håller med dig, och att jämföra M-4100 och Popcorn Hour är lite som att jämföra en Porsche GT3 med en Nissa 350Z. Båda är ruskigt bra, men GT3:an är i en helt annan division. Äpplen och päron. Det är inte samma chip i dem, så att gnälla på att M-4100 inte kan spela upp en 1080p-fil gör mig först och främst klart irriterad, för det klarar den med bravur, och för det andra så är den jämförelsen som att gnälla på att Nissan 350Z inte alls klarar att köra lika fort som Porsche GT3 (nej, tacka ### för det, eftersom GT3:an är byggt på ett helt annat sätt och har betydligt fler hästar under huven)... B)

#23

Postad 01 maj 2008 - 14:03

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

Har lagt en beställning på en M-7000 och en 1TB Samsung sata disk. Återkommer med mina intryck när jag har grejerna. Om jag nu inte hinner ångra mig igen. :P


Kul. Avvaktar själv om Canman får tag på väskor.

#24

Postad 05 maj 2008 - 23:56

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Har köpt en popcorn oxå.. utan hd. Får se vilken som kommer först. :P

#25

Postad 06 maj 2008 - 10:53

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Har köpt en popcorn oxå.. utan hd. Får se vilken som kommer först. :P


Jesus christ! ;) Du får gärna posta dina upplevelser om dina nya inköp här. Har du inte fått din TViX än? Var ju ändå ett tag sedan du beställde...

#26

Postad 06 maj 2008 - 20:26

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag är inte så hemma i den här världen.
Men när jag laddar ner och packar upp en DVD-fil så blir den ju i en så kallad ISO-fil. Kan den här TViX HD M-7000 läsa det formatet? Jag vill ju kunna sitta vid tv:n och gå in på spelaren som i sin tur enkelt hämtar filmen från min server. Jag ska ju inte behöva spegla filen i Deamon tool, då måste jag ju springa upp till övervåningen och göra massor vid datorn som jag kanske inte ens har igång.
Och vad exakt menas med Matroska?
Hoppas någon av er vet svaren på ovanstående funderingar
Tack så länge

#27

Postad 06 maj 2008 - 20:36

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena Dennis!

Japp, den klarar detta galant. ISO är inga som helst problem. Du får dela ut mapparna från din server så ska det funka utmärkt.

Matroska (extension MKV) är en mycket populär "container" för framförallt Högupplöst video. MKV kräver lite at maskinen framförallt i 1080p upplösning. Så Tvix 6500/7000 eller Popcorn Hour A-100 är maskinerna som främst rekommenderas för den typen av filer, om man vill ha det bästa!!

#28

Postad 06 maj 2008 - 21:09

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tack bullen...
... för ett snabbt och bra svar.

Två saker då.
Kan man säga att högupplösta filmer ligger i ett filformat som kallas för mkv som är en förbättring av dvdkvalliten ISO?

Och för det andra. Vilken av dessa två maskiner har du eller vilken, utan att behöva gå in på djupet, skulle du själv välja vid en helhetsbedömning!

Redigerat av Dennis22, 06 maj 2008 - 21:10.


#29

Postad 06 maj 2008 - 21:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Tack bullen...
... för ett snabbt och bra svar.

Två saker då.
Kan man säga att högupplösta filmer ligger i ett filformat som kallas för mkv som är en förbättring av dvdkvalliten ISO?

Och för det andra. Vilken av dessa två maskiner har du eller vilken, utan att behöva gå in på djupet, skulle du själv välja vid en helhetsbedömning!

Hej på dig Dennis!

MKV är en "kontainer", i vilken man kan stoppa in en massa olika saker som film, ljud, text osv. MKV-filer kännetecknas dock ofta idag av att de brukar vara i riktigt bra kvalitet, typ HD-kvalitet (720p eller 1080p) vilket är hemskt trevligt att titta på. Börjar man titta på den typen av kvalitet, så kommer ISO-filer (alltså rena kopior på DVD-filmer) att se hemska ut efter ett tag. :)

Kanelbullen har en Popcorn Hour som är en konkurrent till TViX:en framför allt prismässigt. Jag har en TViX, precis som många andra här i tråden. De har båda olika features som gör att respektive produkt passar olika användare bättre eller sämre. Huvudsakligen så har de samma prestanda när det gäller att spela upp videomaterial av alla möjliga olika former och format, och det är det de två maskinerna är bäst på. Du kan även kollar på bilder och lyssna på musik och använda den som en så kallad "media extender", även om musikdelen lämnar en del att önska, ännu.

Angående alla de olika TViX-modeller som finns om du söker (DViCO som tillverkar TViX har funnits på marknaden med sin kunskap i några år) så är M-7000 samma spelare som M-6500 egentligen. Det enda som skiljer de två är att M-7000 är lyxigare och har en helt unik design som lockar till sig allas ögon i och med dess runda form och svarta anodiserade aluminiumchassi. :P





Här har du en test mellan olika mediaspelare på Sweclockers om du vill fördjupa dig lite ytterligare:
http://www.sweclocke...re_i_stort_test

#30

Postad 06 maj 2008 - 21:36

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Hej igen Dennis!!

Som Sean skriver så är MKV en Container. ISO är en EXAKT kopia av ett skivmedia (DVD, CD osv), Matroska kan innehålla H.264 o många andra video o ljudformat. Du kanske känner till AVI? Den är oxå en Container, det är det som ibland ställer till att man inte "har rätt codecs" osv. En AVI kan innehålla Divx, Xvid, Mpeg2 osv osv.

När det gäller maskinval så är det mycket plånbok och inställning som skiljer. Läs gärna mitt svar lite högre upp i denna tråd! Men Tvix göra skit-bra maskiner, så det är inget snack om det. Jag har PCH, mycket för att den kom först och passade min plånbok. Läs runt här i forumet så kommer du hitta mycket åsikter åt olika håll!!

#31

Postad 06 maj 2008 - 22:22

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tack killar, vi får se vad det blir, klart är att jag ska köpa en. Skönt att dessa läser Filer som jag önskar.
Har en Philips tv som har en mediafunktion i sig. Kopplad till min dator med ethernetkabel. Problemet är att när den kommer till DVD kvalitet så läser den enbart filformatet vob. Detta innebär att jag blir utan text och ungarna oftast får se barnfilmen på engelska eftersom sub och audio alternativen är sidofiler. Kan inte bli mer trött på det nu.

#32

Postad 06 maj 2008 - 23:41

Ancoor
  • Ancoor
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag nu haft min 6500 i nästan 2 månader, och är mycket nöjd måste jag säga. Saknar dock möjlighet att ta imot RTSP streaming eller dyligt. Jag skulle gärna se att Tvix:en kunden konfigureras att bli en "Set top box" för bläddra Internet TV mot enklare websidor. Fixar Dvico detta, öppnar sig en helt ny marknad som heller inte popcornmaskinen klarar idag.

Gällande den yttre designen tycker jag nog den hederliga 6500 serien är i alla fall mer estetisk än cylinderdesignen, tycker den påminner för mycket om en...
Bifogad fil  tvix7000.jpg   25,22K   10 Antal nerladdningar

#33

Postad 07 maj 2008 - 07:13

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Jag nu haft min 6500 i nästan 2 månader, och är mycket nöjd måste jag säga. Saknar dock möjlighet att ta imot RTSP streaming eller dyligt. Jag skulle gärna se att Tvix:en kunden konfigureras att bli en "Set top box" för bläddra Internet TV mot enklare websidor. Fixar Dvico detta, öppnar sig en helt ny marknad som heller inte popcornmaskinen klarar idag.

Gällande den yttre designen tycker jag nog den hederliga 6500 serien är i alla fall mer estetisk än cylinderdesignen, tycker den påminner för mycket om en...
Bifogad fil  tvix7000.jpg   25,22K   10 Antal nerladdningar


Hahah det där är humor :P Har inte tänkt i dom banorna, men tusan du har ju rätt. Likheten är slående :)

Dennis. Hoppas du hittar en maskin som passar dina önskemål väl!

#34

Postad 07 maj 2008 - 07:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jag nu haft min 6500 i nästan 2 månader, och är mycket nöjd måste jag säga. Saknar dock möjlighet att ta imot RTSP streaming eller dyligt. Jag skulle gärna se att Tvix:en kunden konfigureras att bli en "Set top box" för bläddra Internet TV mot enklare websidor. Fixar Dvico detta, öppnar sig en helt ny marknad som heller inte popcornmaskinen klarar idag.

Gällande den yttre designen tycker jag nog den hederliga 6500 serien är i alla fall mer estetisk än cylinderdesignen, tycker den påminner för mycket om en...
Bifogad fil  tvix7000.jpg   25,22K   10 Antal nerladdningar

Det där blir ytterligare en feature att lägga till som TViX:en klarar då. Den är vansinnigt mångsidig. TViX äger! :)

#35

Postad 09 maj 2008 - 04:48

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min m-7000. Verkar vara en oerhört kompetent maskin. Dock har jag bara som hastigast testat den. Fick även min PCH. Förutom att M-7000 är oerhört mycket snyggare och har bättre gränssnitt, display osv så verkar priset lite dyrt om man jämför med enklare PCH. :) Ska försiktigt testa båda och se vilken jag behåller. Just nu lutar det åt PCH med tanke på priset. Eller så behåller jag båda och har en i biorummet och en i vardagsrummet.

#36

Postad 09 maj 2008 - 06:13

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Har blivit litet sugen på IStar, men lutar nog mot att det blir tvix pga att opentvix finns. Gillar grejer som man kan hacka litet själv.

#37

Postad 09 maj 2008 - 14:40

Ancoor
  • Ancoor
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Har blivit litet sugen på IStar, men lutar nog mot att det blir tvix pga att opentvix finns. Gillar grejer som man kan hacka litet själv.


OpenTVIX... Eureka! Detta är vad jag letat efter... Tackar som bockar!
http://www.opentvix.com/

#38

Postad 16 maj 2008 - 11:10

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
En ny firmware till TViX HD M-6500 och M-7000 har sett dagens ljus!

Den har beteckningen 1.2.52

Vad är det då som har förbättrats?

Stabilare, bättre hantering av spolning och bättre 24Hz hantering.

Vi fortsätter att plåga den nya firmwaren och återkommer med mer information.


Du hittar den nya versionen här:

http://www.canman.se...6x00_1.2.52.zip

Postad bild



#39

Postad 17 maj 2008 - 08:12

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Canman - Gick det att få tag på väskor?

#40

Postad 17 maj 2008 - 09:19

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Canman - Gick det att få tag på väskor?

In och rösta så länge: http://forum.canman....read.php?t=6181

#41

Postad 17 maj 2008 - 10:01

fbkKung
  • fbkKung
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa ett ex av denna pryl nästa vecka. Men det jag funderar över är format som den klarar att spela upp. (Är inte helt hemma i detta ämne ...:)

Enligt spec så klarar den av H.264. Innebär det att den kan spela upp tex "Filmnamn.2008.1080p.BluRay.x264" och "Filmnamn.2008.720p.HDDVD.x264"?

Eller klarar den bara av typen "Filmnamn.2008.R5.H264.MP4" och "Lost.S04E12.720p.HDTV.x264".

De 2 första är blueray och hddvd och det är ju de formaten som förmodligen ger bäst kvalitet och därmed är de mest intressanta.

Någon kunnig får väldigt gärna förklara :)

#42

Postad 17 maj 2008 - 10:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa ett ex av denna pryl nästa vecka. Men det jag funderar över är format som den klarar att spela upp. (Är inte helt hemma i detta ämne ...:)

Enligt spec så klarar den av H.264. Innebär det att den kan spela upp tex "Filmnamn.2008.1080p.BluRay.x264" och "Filmnamn.2008.720p.HDDVD.x264"?

Eller klarar den bara av typen "Filmnamn.2008.R5.H264.MP4" och "Lost.S04E12.720p.HDTV.x264".

De 2 första är blueray och hddvd och det är ju de formaten som förmodligen ger bäst kvalitet och därmed är de mest intressanta.

Någon kunnig får väldigt gärna förklara :)

Jag kan svara dig direkt att den klarar de två första garanterat, till 100 %. Garanterat. :)

Det enda jag skulle tillägga är filnamnet i sig som väl i rippningen borde bli typ:
Filmnamn.2008.720p.HDDVD.x264.mkv

#43

Postad 17 maj 2008 - 12:25

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

In och rösta så länge: http://forum.canman....read.php?t=6181


Tack för länken. Då leder ja alternativet :)

#44

Postad 17 maj 2008 - 12:27

fbkKung
  • fbkKung
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tackar för snabbt svar och det svar jag vill höra! :) Då är det inte så mycket mer att fundera över snart...

Skulle vara xbox 360 då. Kan den konkurrera med denna? Jag har inte orkat sätta mig in i hur bra 360:n funkar egentligen. Har fått den att spela upp en del filmer via mediasharing från mediaplayer. Men det funkar lite skumt, den visar bara en bråkdel av det som jag har utdelat på datorn och om jag inte minns helt fel så fungerar inte .mkv överhuvudtaget?

En fråga till. Ingår det en HDMI-kabel i paket när man köper den eller måste man köpa en separat?

#45

Postad 17 maj 2008 - 12:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

En fråga till. Ingår det en HDMI-kabel i paket när man köper den eller måste man köpa en separat?

HDMI-kabel ingår. :)

Angående XBox 360 - någon annan?

#46

Postad 17 maj 2008 - 13:55

fbkKung
  • fbkKung
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tackar tackar :)

Då är det bara att kila iväg och införskaffa en! Återkommer med mera frågor när jag kört fast med den....:)

#47

Postad 20 maj 2008 - 13:39

Kattsand5
  • Kattsand5
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Fick min TViX HD M-7000 igår.
Både positiva och negativa upplevelser.

Väldigt professionellt utförande + man får allt man kan tänkas behöva med på köpet, USB kabel för koppling till datorn, HDMI kabel, 2 st strömkablar etc etc.

Men gränssnittet är ju rena skämtet, jag har en Sony 40" LCD och bakgrundsbilden ser inte alls ut att vara anpassad för HD .. ser snarare ut att vara en simpel photoshopad bild i 800x600 storlek.. riktigt ###### ful.

Och min enhet har grova problem med att visa subtitles korrekt både med divx/xvid och HD scene releaser (mkv) , hoppar över meningar ganska ofta och med lite tur så kan man få 2 st korrekta meningar direkt efter varandra men sen blire tomt ett tag.

Provat alla möjliga inställningar: PAL / NTSC / PAL-24 / NTSC-24 men det är nästan samma problem på alla lägen.

Kört in senaste firmware men det hjälpte ej.

Ganska besviken, finns det ingen lösning så tänker jag lämna tillbaka skiten.

#48

Postad 20 maj 2008 - 15:57

fbkKung
  • fbkKung
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ja då har man varit och införskaffat sig en Tvix hd 7000 med en 750 gigs samsung-disk. Hann bara med ett par timmar igår, ska utforska den mera ikväll efter jobbet.
Första intrycken blev bla. :

Den är riktigt tyst! Eller beror det på att man är van med en xbox 360? :)

Enkel installation av hårddisken. Skruva på och tryck ner den. Så ska saker o ting fungera! :blink:
Installerade det där programmet på pc:n för delning och knappade i ip-nummer på tvixen och direkt funkar 4 utdelningar från pcn, trots Vista x64! Verkligen en trevlig överraskning att det funkade så fort. Inget meckande med brandvägg eller router krävdes.
Efter diverse pillande runt i menyer så installerades senaste firmware. Tog ganska långtid men det får man köpa helt enkelt.

Testade lite snabbt med foto, verkar funka. Musik, spelade upp direkt från pc-utdelning. Noterade här att ljudet lät mycket bättre än när man spelar upp på nämnda xbox. Lite märkligt, jag använder samma digitala optiska kabel till samma reciever.
Därefter ställdes ljud och bild in och det testades lite video. Testade följande filmtyper:
namn.720p.hdtv.x264-ctu
namn.2007.1080p.BluRay.DTS.x264-hV
Först försöket gick det riktigt bra. Kanonbild! Kanonljud!
Men sen kom första tvärniten... Filmen tappar med jämna mellanrum bort bilden. Tv:n visar "Ingen bildsignal" men ljudet fortsätter som vanligt. Detta inträffade 2-3 gånger inom loppet av 15 sek. Sen blev det bra i 2-3 min för att sen fortsätta. Oerhört irriterande! Misstänkte att det kanske berodde på att jag streamade över nätverket så jag passade på att testa ftp-funktionen. Även den funkade direkt! Blev dock lite fundersam när det dyker upp drive 1 till drive 4 men det gick bara att välja drive 1.

Spelade upp samma film nu direkt från den interna hårddisken men med samma resultat. "Ingen bildsignal" med jämna mellanrum. Någon som har haft samma problem?

Hittade även en annan bug. Om man tittar på en film och trycker på knappen tv-out på fjärrkontrollen så kan man växla mellan 480 och 576 (eller vad det nu är för siffror), samt pal och ntsc. Om man efter det stänger av filmen och går in i setup:en så har alla inställningar satts tillbaka till standard. Dvs analogt ljud, component-kabel etc. Ändrade till mina inställningar och prövade samma sak igen. Samma resultat:)

Nästa negativa upptäckt var fjärrkontrollen. Otroligt känslig för vart man riktar den. Och inte helt självklart hur man navigerar etc i gränssnittet. Men det är väl en vanesak. Lyckades dock inte kopiera en fil från en extern usb-sticka till den interna hd. Hur gör man? Lyckades markera filen som source, men hur väljer man target? Några andra generella tips för hur man använder fjärrkontrollen på bästa sätt?

Summa sumarum, det här verkar lovande! :D

Redigerat av fbkKung, 20 maj 2008 - 15:57.


#49

Postad 20 maj 2008 - 16:26

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Fick min TViX HD M-7000 igår.
Både positiva och negativa upplevelser.

Väldigt professionellt utförande + man får allt man kan tänkas behöva med på köpet, USB kabel för koppling till datorn, HDMI kabel, 2 st strömkablar etc etc.

Men gränssnittet är ju rena skämtet, jag har en Sony 40" LCD och bakgrundsbilden ser inte alls ut att vara anpassad för HD .. ser snarare ut att vara en simpel photoshopad bild i 800x600 storlek.. riktigt ###### ful.

Och min enhet har grova problem med att visa subtitles korrekt både med divx/xvid och HD scene releaser (mkv) , hoppar över meningar ganska ofta och med lite tur så kan man få 2 st korrekta meningar direkt efter varandra men sen blire tomt ett tag.

Provat alla möjliga inställningar: PAL / NTSC / PAL-24 / NTSC-24 men det är nästan samma problem på alla lägen.

Kört in senaste firmware men det hjälpte ej.

Ganska besviken, finns det ingen lösning så tänker jag lämna tillbaka skiten.

Hej!

Bakgrunden kan du själv byta ut. Skapa dig en egen bild i 1280 x 720 pixlar och du döper den till TViX.jpg och lägger den i roten typ "G:\TViX.jpg". Då kan du inte bli annat än nöjd eftersom DU själv väljer motiv, right? :)

Vad kör du för firmwareversion? Jag föreslår version 1.2.46. Ladda hem, uppdatera och testa allt igen. Subtitles fungerar både med Å, Ä och Ö i den mjuvaran och du kan inte bara ändra storlek på subtitles, du kan flytta texten på bilden och du kan även synka texten du ser 0,5 sekunder framåt eller bakåt stegmässigt (alltså +0,5, +1, +1,5, + 2,0 sek osv). Det mesta går att göra så luuuugn!

Vad kör du för upplösning? Har du ställt in den på typ NTSC och 720p under Setup eller står den på något illa som 480i eller något sånt? Då blir det nämligen inte snyggt. :blink:

#50

Postad 20 maj 2008 - 16:50

Kattsand5
  • Kattsand5
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack för svar & tips!
Bakgrunden skall bytas ut illa kvickt.

Just nu har jag dessa inställningar:
TV-standard: NTSC
Autoswitch: off
TV Type: 16:9
Video Port: HDMI
HDMI Audio: ON
Video Out Mode: 1080p


Firmware är Ver 1.2.52 F (uppgraderade i natten som var).


Måste jag ställa in Video Out Mode efter vilken film jag spelar upp ? fixar inte enheten det själv om det är en 720p eller 1080p film ? :)

Edit:

Har nu provat att köra in den äldre beta firmware:n och jag kan bara säga som så att skiten fungerar perfekt nu :blink:.
Subs går klockrent på alla filmerna/serierna jag provat med, nu ska jag bara byta bakgrundsbilden sen är jag lycklig igen.
Tack!

Redigerat av Kattsand5, 20 maj 2008 - 17:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.