Jag sitter på en Amd Athlon x2 dual core 4800 2,5 Ghz
2 gb ram och ett Gigabyte moderkort MA78GM-S2H på moderkortet så sitter det ett inbyggt grafikkort med 780g chipset som stödjer hårdvaruavkodning för h264.
Jag har surfat runt på forumet och försökt hitta någon lösning för att aktivera hårdvaruavkodningen men jag verkar inte ha lyckats.
Jag kör vista och Media Player Classic Homecinema och när jag kör 1080p mkv filer så ligger processorn på runt 60-100 % när jag kör 1080p i avi eller mov filler så ligger belastningen på runt 40-80 %.
Jag har haft K-lites codec installerade och det har varit samma resultat då som nu.
Finns det någon som kan berätta för mig hur jag skall göra och vad jag skall installera för att få det fungera?
Som jag har förståt det så har många en belastning på under 30 % när dom kan hårdvaruavkoda.
Tack på förhand.
Det har varit jättemycket snack om dessa moderkorten här på forumet, folk har höjt chipsetet till skyarna just för hårdvaruavkodningens skull och rekommenderat kortet som den absolut bästa lösningen för HTPC. Jag har varit starkt kritisk till detta i flera olika trådar och framhärdat trots att jag fått lite betska mothugg...
Jag har själv ett grafikkort som har samma typ av acc. av HD-material i hårdvara så jag har själv testat lite.
Funktionen är ju jätterbra i de fall där det går att använda.
MEN... Det som alla som rekommendarar kortet "glömt" att nämna är följande:
- Du MÅSTE köra materialet som ska dra nytta av funktionerna i hårdvara i programmet PowerDVD.
-Matroska går inte att accelerera överhuvudtaget...
-Det är struligt att få igång och t.ex. undertexter är problematiskt.
-Ska man köra HW acc. på filer i x264 så ska det vara kodat på ett speciellt sätt.
Om det är så att jag fått något om bakfoten så skulle jag gärna vilja bli korrigerad. Detta har jag kommit fram till genom att plöja trådar på diverse forum och genom empiriska studier...
Så egentligen så har man rätt liten nytta av acc.-funktionerna i hårdvaran. Väldigt snopet för de som köpt en långsam AMD CPU med detta moderkortet. Man har nu en HTPC som inte klarar av att köra just de tunga klippen som man egentligen köpt datorn för att klara av.
Redigerat av dunde, 23 April 2008 - 18:09.