Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

H264 hårdvaruavkodnings problem

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 April 2008 - 21:02

Unregistered0b225182
  • Unregistered0b225182
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag sitter på en Amd Athlon x2 dual core 4800 2,5 Ghz
2 gb ram och ett Gigabyte moderkort MA78GM-S2H på moderkortet så sitter det ett inbyggt grafikkort med 780g chipset som stödjer hårdvaruavkodning för h264.

Jag har surfat runt på forumet och försökt hitta någon lösning för att aktivera hårdvaruavkodningen men jag verkar inte ha lyckats.

Jag kör vista och Media Player Classic Homecinema och när jag kör 1080p mkv filer så ligger processorn på runt 60-100 % när jag kör 1080p i avi eller mov filler så ligger belastningen på runt 40-80 %.

Jag har haft K-lites codec installerade och det har varit samma resultat då som nu.

Finns det någon som kan berätta för mig hur jag skall göra och vad jag skall installera för att få det fungera?

Som jag har förståt det så har många en belastning på under 30 % när dom kan hårdvaruavkoda.

Tack på förhand.

Postad 02 April 2008 - 23:19

lillerik_
  • lillerik_
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Är dina filmer encodade i x264? Isåfall så måste dessa vara encodade med Profile High @ Level 4.1. Finns massa att läsa om detta på:
http://www.avsforum....ad.php?t=972503

Postad 22 April 2008 - 21:39

Skäggi
  • Skäggi
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med moderkortet som nämns. Jag försöker använda hw-avkodningen för att tex titta på SVT HD som sänder h.264. Men det verkar som om enbart processorn används för avkodning. Har Power DVD 8 installerat men vet inte om MediaCenter i Vista x64 använder dessa codec.

Postad 23 April 2008 - 08:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Det gör den nog inte - standard är väl MCE's egna?

Postad 23 April 2008 - 18:05

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag sitter på en Amd Athlon x2 dual core 4800 2,5 Ghz
2 gb ram och ett Gigabyte moderkort MA78GM-S2H på moderkortet så sitter det ett inbyggt grafikkort med 780g chipset som stödjer hårdvaruavkodning för h264.

Jag har surfat runt på forumet och försökt hitta någon lösning för att aktivera hårdvaruavkodningen men jag verkar inte ha lyckats.

Jag kör vista och Media Player Classic Homecinema och när jag kör 1080p mkv filer så ligger processorn på runt 60-100 % när jag kör 1080p i avi eller mov filler så ligger belastningen på runt 40-80 %.

Jag har haft K-lites codec installerade och det har varit samma resultat då som nu.

Finns det någon som kan berätta för mig hur jag skall göra och vad jag skall installera för att få det fungera?

Som jag har förståt det så har många en belastning på under 30 % när dom kan hårdvaruavkoda.

Tack på förhand.

Det har varit jättemycket snack om dessa moderkorten här på forumet, folk har höjt chipsetet till skyarna just för hårdvaruavkodningens skull och rekommenderat kortet som den absolut bästa lösningen för HTPC. Jag har varit starkt kritisk till detta i flera olika trådar och framhärdat trots att jag fått lite betska mothugg... :P

Jag har själv ett grafikkort som har samma typ av acc. av HD-material i hårdvara så jag har själv testat lite.

Funktionen är ju jätterbra i de fall där det går att använda.

MEN... Det som alla som rekommendarar kortet "glömt" att nämna är följande:
- Du MÅSTE köra materialet som ska dra nytta av funktionerna i hårdvara i programmet PowerDVD.
-Matroska går inte att accelerera överhuvudtaget...
-Det är struligt att få igång och t.ex. undertexter är problematiskt.
-Ska man köra HW acc. på filer i x264 så ska det vara kodat på ett speciellt sätt.

Om det är så att jag fått något om bakfoten så skulle jag gärna vilja bli korrigerad. Detta har jag kommit fram till genom att plöja trådar på diverse forum och genom empiriska studier...

Så egentligen så har man rätt liten nytta av acc.-funktionerna i hårdvaran. Väldigt snopet för de som köpt en långsam AMD CPU med detta moderkortet. Man har nu en HTPC som inte klarar av att köra just de tunga klippen som man egentligen köpt datorn för att klara av.

Redigerat av dunde, 23 April 2008 - 18:09.

Postad 23 April 2008 - 18:19

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jättespännande inlägg!

Det här hade jag ingen anning om :P Jag sitter i köpatankarna kring en dator med samma spec som iMPOSTER. Men det känns ju tråkigt att inte kunna utnyttja hårdvaruavkodningen i annat program än PowerDVD!
Detta betyder alltså att om man önskar spela upp en blu-ray skiva i sin dator, att endast processorns kraft kommer att användas?

Men hur är det med material som cirkulerar på nätet, är det oftast komprimerat i Profile High @ Level 4.1, man kan tänka sig att det borde iaf bli standard?

Postad 23 April 2008 - 18:55

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jättespännande inlägg!

Det här hade jag ingen anning om :P Jag sitter i köpatankarna kring en dator med samma spec som iMPOSTER. Men det känns ju tråkigt att inte kunna utnyttja hårdvaruavkodningen i annat program än PowerDVD!
Detta betyder alltså att om man önskar spela upp en blu-ray skiva i sin dator, att endast processorns kraft kommer att användas?

Men hur är det med material som cirkulerar på nätet, är det oftast komprimerat i Profile High @ Level 4.1, man kan tänka sig att det borde iaf bli standard?

Brasklapp: Jag hoppas att jag förstått det jag läst/gjort rätt när jag testat själv, jag har aldrig fått HW acc.-funktionen att fungera i något annat program än i PowerDVD.

Mitt inlägg är alltså skrivet efter bästa förstånd, jag har heller aldrig fått mothugg på dessa sakerna i forumet så jag antar att ingen annan heller har fått det att fungera annorlunda?

Jag har inte själv tillgång till att testa med Bluray så jag vet inte exakt hur det fungerar.

Jag tror att merparten inte är kodat enligt de specifika inställningar som krävs.

Redigerat av dunde, 23 April 2008 - 18:56.

Postad 23 April 2008 - 19:08

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Det har varit jättemycket snack om dessa moderkorten här på forumet, folk har höjt chipsetet till skyarna just för hårdvaruavkodningens skull och rekommenderat kortet som den absolut bästa lösningen för HTPC. Jag har varit starkt kritisk till detta i flera olika trådar och framhärdat trots att jag fått lite betska mothugg...

Skulle vilja vara lite petig och rätta, en del kan säkert läsa det som att detta mobo skulle vara det absolut bästa i HTPC, vilket såklart inte är sant på något speciellt sätt.
Anledningen till kortets populäritet är vad den levererar för pengen man bygger upp systemet med, och här får man nog se det som det absolut bästa alternativet.

Bygga ett fullkompetent system med både blu-ray, tjockdisk och tv-inspelning för under fem tusen spänn !

Den är inte absolut bäst, men bäst för pengen.

Postad 23 April 2008 - 21:32

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Det funkar fint med matroska, man behöver inte powerdvd, inga problem med subtitles, nästan alla 720p fungerar MEN :
de flesta 1080p och vissa 720p x.264 är inte kodade enligt level 4.1 och fungerar inte med dxva
funkar inte stabilt med alla kort, funkar fint med mitt MA78GM-S2H, ett 2600XT men pixlar och fryser hela datorn med ett HD3450 (kan iofs va fel på kortet i fråga).
får inte ligga något filter mellan dekodern och renderaren
funkar inte med alla renderare

Sök på Media Player Classic Home Cinema, använd dess egna codecs, installera aldrig något codecpack, i XP använd VMR9 Renderless, i Vista använd EVR Custom, installera inte något filter för subs utan använd inbyggda stödet i MPCHC.

Då du pratar om 1080p mkv är dock sannolikheten som sagt stor att de inte är kompatibla med dxva.

Postad 24 April 2008 - 05:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0

Det funkar fint med matroska, man behöver inte powerdvd, inga problem med subtitles, nästan alla 720p fungerar MEN :
de flesta 1080p och vissa 720p x.264 är inte kodade enligt level 4.1 och fungerar inte med dxva

Det är precis det vi menar, jag har nog i ALLA trådar som handlar om DXVA i olika former sagt att folk skall köpa en CPU med lite mer tryck i och glömma allt vad hårdvaruaccelerering heter då den funkar i kanske 20% av fallen.

Postad 24 April 2008 - 06:46

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Håller helt med. Vill man köra HD kan man inte spara in på en cpu och tänka att dxva tar hand om det hela. Man är även tvungen att köpa en cpu som klarar av att köra filmen utan hjälp. I de fall där det fungerar är det bara ett + eftersom det ger mindre värme vilket alltid är önskvärt i en HTPC.
Codecen som MPCHC använder (ligger separat och kan även användas av andra program) är rätt bra på att känna av om ett klipp går att köra med dxva och slår av/på själv men fungerar inte alltid. Fast jag får det att fungera på min dator kör jag för tillfället med den avstängd i väntan/förhoppning på att det ska bli stabilare och för att min sambo ska slippa ställa om när en film inte fungerar.

Postad 24 April 2008 - 09:21

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
En CPU med mera tryck i rekommenderar ni, men hur mycket "tryck". Vad gäller i regel för AMD/Intel?

Postad 24 April 2008 - 09:38

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

En CPU med mera tryck i rekommenderar ni, men hur mycket "tryck". Vad gäller i regel för AMD/Intel?

OM jag skulle köpa idag vore det ingen större hemlighet att jag hade valt E8400 för runt 1500 kr

Postad 24 April 2008 - 11:49

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
+1

Postad 24 April 2008 - 12:09

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Jag skulle också köra på E8400, och det lär jag antagligen göra vad det lider. Däremot måste jag lägga till att jag dessutom kommer köpa ett externt grafikkort, men inte för hårdvaruavkodningens skull utan för att få bättre möjlighet till customupplösningar, att mata ut 24p på rätt sätt osv. Förutom det har jag förstått det som att grafiklösningen man väljer kommer påverka bildkvaliteten, t.ex. har ju det diskuterats mellan ATI och Nvidia. Den interna grafiken på mitt nuvarande moderkort (Asrock 1333-FullHD) klarar namnet till trots inte av att uppfylla mina förväntningar.

Postad 24 April 2008 - 12:30

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Varför kan det inte vara enkelt och billigt att bygga en htpc...

Okej E8400 säger ni, men det är ju bara om man önskar köra 1080p. Om man kan tänka sig att snåla in på hästkrafterna och den sköna bilden och istället satsa på en burk som stödjer 720p utan hårdvaruacc; vilken minsta processor kan man tänka sig att köra då?

Postad 24 April 2008 - 14:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Skillnaden i pris är så liten så det är bara dumsnålt att ta en sämre CPU idag imo

Postad 24 April 2008 - 15:25

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Ursäkta en kanske tråkig attityd från mig men är det inte bättre att man börjar köpa det man vill se istället för att ladda hem det? Ur ren funktionalitetsaspekt så fungerar faktiskt både HD-DVD och Bluray- filmer alldeles ypperligt med köpt material som är i ett format som går att accelerera. Även om Matroska och MKV- formatet är guld värt så är min gissning att tittar man på sådana filer i en större utsträckning så handlar det inte om hemmagjorda semesterfiler längre.

Slut på tråkig attityd ;)

Glad attityd: Nu när mkv- filer börjar kunna accelereras genom Profile High Level 4.1 så kan vi nog bara vänta så kommer nog både nytt och gammal material att finnas tillgängligt.

Edit: Jag vet att MKV är en container och x264 är något annat men jag orkar inte editera...

Redigerat av Unregistered978afc2c, 24 April 2008 - 15:26.

Postad 24 April 2008 - 18:02

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

funkar inte stabilt med alla kort, funkar fint med mitt MA78GM-S2H, ett 2600XT men pixlar och fryser hela datorn med ett HD3450 (kan iofs va fel på kortet i fråga).
får inte ligga något filter mellan dekodern och renderaren
funkar inte med alla renderare

Sök på Media Player Classic Home Cinema, använd dess egna codecs, installera aldrig något codecpack, i XP använd VMR9 Renderless, i Vista använd EVR Custom, installera inte något filter för subs utan använd inbyggda stödet i MPCHC.

Då du pratar om 1080p mkv är dock sannolikheten som sagt stor att de inte är kompatibla med dxva.

Vad får du för CPU-belastning i MPCHC med ex. vis "fågelklippet"?

Postad 24 April 2008 - 20:02

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Jag antar att du menar killer sample versionen? Inte kodat i level 4.1 så går inte att accelerera..
Har dock hela serien det kommer från (Planet earth) i 720p. Där ligger jag runt 2-5% eller nåt sånt med dxva med en x2 4800.

Postad 24 April 2008 - 21:06

ooskar
  • ooskar
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Bygger man en ny htpc helt från grunden bör man definitivt skaffa en processor som är kapabel att sköta all avkodning själv. Sitter man däremot på en äldre dator och inte vill uppgradera så kan ett Radeon kort vara en riktigt bra affär. Själv sitter jag på Amd Athlon-XP på 2.1ghz som inte ens klarar av att koda av 720p. Därför har jag köpt ett 2600xt och det klarar avkodningen helt utan problem. Processorbelastning vid avkodning av en x264 1080p ~10mbit ligger under 25%. Använder man MPC-HC så slipper man allt trassel med mjukvara.

Enligt mina erfarenheter så är så gott som alla 720p releaser som släpps idag kodade enligt profile 4.1.

*Edit* Jag har inte testat så många 1080p tidigare men många av dom få jag har kört har det inte varit något problem med. Tankade hem några samples och det var bara 1/5 som fungerade så det verkar vara lite dåligt stött. Men eftersom 720p kodas enligt 4.1 så bör väl förhoppningsvis 1080p börja göra det också inom en snar framtid.

Redigerat av ooskar, 24 April 2008 - 21:36.

Postad 25 April 2008 - 07:18

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Bygger man en ny htpc helt från grunden bör man definitivt skaffa en processor som är kapabel att sköta all avkodning själv. Sitter man däremot på en äldre dator och inte vill uppgradera så kan ett Radeon kort vara en riktigt bra affär. Själv sitter jag på Amd Athlon-XP på 2.1ghz som inte ens klarar av att koda av 720p. Därför har jag köpt ett 2600xt och det klarar avkodningen helt utan problem. Processorbelastning vid avkodning av en x264 1080p ~10mbit ligger under 25%. Använder man MPC-HC så slipper man allt trassel med mjukvara.

Enligt mina erfarenheter så är så gott som alla 720p releaser som släpps idag kodade enligt profile 4.1.

*Edit* Jag har inte testat så många 1080p tidigare men många av dom få jag har kört har det inte varit något problem med. Tankade hem några samples och det var bara 1/5 som fungerade så det verkar vara lite dåligt stött. Men eftersom 720p kodas enligt 4.1 så bör väl förhoppningsvis 1080p börja göra det också inom en snar framtid.

Även alla de 1080p releaserna som jag testat är uteslutande kodade enl 4.1. (ca 50st)

/JmLab

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.