Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Dynaudio, Excite

1002 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Excite X12 (Surroundhögtalare) 2 9,12 (16) Inga priser
Dynaudio Excite X16 (Surroundhögtalare) 9 9,09 (10) Inga priser
Dynaudio Excite X22 (Centerhögtalare) 3 7,25 (3) Inga priser
Dynaudio Excite X32 (Golvhögtalare) 1 8,5 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X36 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X38 (Golvhögtalare) 9 8,5 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X34 (Golvhögtalare) 8 9 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X24 (Centerhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X14 (Surroundhögtalare) 2 8,57 (6) Inga priser
Dynaudio Excite X18 (Surroundhögtalare) Rapporterad 8 9,25 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X44 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
33 relaterade trådar
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 1 år sedan
Dynaudio Excite Centers x24 eller x28 (31 inlägg) 4 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 6 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 6 år sedan
Vad är det egentligen som begränsar hur mycket en högtalare tål? Spela högt (14 inlägg) 8 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 9 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 9 år sedan
Värt att uppgradera? Kommer det göra någon skillnad för mina ändamål? (5 inlägg) 10 år sedan
Stativhögtalare i spannet 10-15.000 kr? (67 inlägg) 10 år sedan
Dynaudios Nya Excite serie 2013! (68 inlägg) 10 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 10 år sedan
XTZ 99.26 MK II VS Dynaudio Excite X12/16 (28 inlägg) 10 år sedan
Gå från Dynaudio Audience 42 till Excite x16..? (83 inlägg) 11 år sedan
Onkyo NR 809 med Dynaudio X16 - missnöjd (32 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 11 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 12 år sedan
dynaudio focus 140 vs focus 220? (12 inlägg) 12 år sedan
Kompakt begagnat för 5k-6k vad köper man? (7 inlägg) 13 år sedan
Audiovector Ki3 Super eller Dynaudio Excite X16 (6 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 13 år sedan
Dynaudio x12 eller elac 203 eller 243 (16 inlägg) 13 år sedan
Val av stativhögtalare, prisklass 7000-10 000:- (34 inlägg) 14 år sedan
Snälla ge mig styrka att välja! (8 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio Excite X32 (25 inlägg) 14 år sedan
Stativare till en Marantz M-CR502 (8 inlägg) 14 år sedan
Lämpligt 2-kanalsslutsteg till min LX81 och Dynaudio? (6 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 15 år sedan

#901

Postad 12 februari 2017 - 15:19

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Tack för input allihop!

 

 

Ja, Röst verkar ju fin, man blir ju dock skeptisk till hälften av effekten mot en H160 men enl tex Ljud&Bilds recension har Röst lägre dämpfaktor (?) och därför presterar dom likvärdigt.. är inte så insatt men tänkte mig spontant att man kan jämföra Watten rätt frikostigt för att få en uppfattning om draget.. 

Rotel RA1592 är som sagt mycket intressant om man ändå ska lägga så mycket pengar.. svårt val mellan den och H160, det som dock talar starkt för den senare tycker jag är AirPlay.. 

 

 

Intressant! Hur menar du med mjukt? Om man lyssnar väldigt allround men ändå med fokus på fel bastung musik, hur tolkar man då mjukt? Man skulle alltså satsa på en mer uppstramad och neutral förstärkare då, men där förstår jag H160 skulle matcha bra.. 

Ska kolla upp PMC! tack för tipset!

 

Mycket intressanta erbjudanden... 

Har som sagt stativare idag och har varit rätt inställd på att byta dessa mot golvare för att få en bättre integrering och punchigare bas.. dock verkar ju Conotur 1.4 kunna leva upp till förväntningarna i alla fall.. måste lyssna.. 

 

 

Bra med input från dig som har x38 och till och med haft R700 som är en stark andra kandidat för min del! För mig skulle endast 2-kanal vara aktuellt. Upplevde du bra tyngd från H160 i kombinationen? Baskontroll? 

 

Hej,

 

Med mjukt menar jag att Dynaudio/Excite spelar väldigt homogent och snällt, informationen och detaljupplösningen finns där, men om man jämför mot mer transparenta och neutrala högtalare så kan man tycka att det blir lite väl tillbakadraget kanske.

 

Nu har jag inte själv lyssnat i flera dygn på dessa högtalare, men av det jag hört hittils så kan det vara så. 

 

Men det beror ju också på vad man har för personligt ljudideal, själv uppskattar jag mer detaljrikedom och nyansering sålänge det inte blir analytiskt.



#902

Postad 12 februari 2017 - 15:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Du menar nog att Hegel Röst har högre dämpfaktor än H160.
Röst har en dämpfaktor på 2000 och H 160 har 1000.
Röst funkar därför riktigt bra även med besvärliga högtalarlaster och har en riktigt bra kontroll på elementen. Dessutom spelar den helt fantastiskt (men mindre watt har den ju såklart än H 160) så det bästa är att jämföra själv för att se vad som passar bäst.
Lycka till 😊

Dämpfaktorn är väl ett förhållande mellan lasten och förstärkarens utimpedans? Och eftersom lasten varierar förstår jag inte riktigt hur den kan anges i statiska siffror för en förstärkare.
Men därtill visar testet i Hifi&Musik dåliga mätningar vid låg impedans. Hegels svar på detta var (ungefär) att det finns brister i kubmätninsmetoden, och att det ser annorlunda ut i praktiken.

#903

Postad 12 februari 2017 - 16:26

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Dämpfaktorn är väl ett förhållande mellan lasten och förstärkarens utimpedans? Och eftersom lasten varierar förstår jag inte riktigt hur den kan anges i statiska siffror för en förstärkare.
Men därtill visar testet i Hifi&Musik dåliga mätningar vid låg impedans. Hegels svar på detta var (ungefär) att det finns brister i kubmätninsmetoden, och att det ser annorlunda ut i praktiken.

 

Jag mailade Fredrik på Hegel innan jag köpte förstärkare för ett tag sedan. Valde mellan H160 och Röst. Han menade på att Röst hade bättre kontroll över högtalarna och elementen med sin dubbelt så höga dämpfaktor. Han hade nyligen demat "Röst" ihop med Dynaudio Confidence C1 i Göteborg på mässa och det var riktigt lyckat enligt honom. "Röst" är specad för högtalare till min 2ohm står det i bruksanvisningen och marknadsförs från Hegel kunna hantera svårdrivna högtalare trots blygsamma antalet watt, så lite skumt med mätningen i 2ohm i HiFi&Musik! Hegel förklarade det med att utgångssignalen inte liknar en musiksignal och därför gick skyddskretsarna in och begränsade strömmen för att skydda förstärkaren mot överbelastning.Står en längre förklaring i tidningen. Men jag kör min Röst ihop med ett par Dynaudio Excite X18 och det låter riktigt bra enligt mig. Det är inga problem för "Röst" att spela ut dessa högtalaret. Oavsett "specad dämpfaktor" så låter (vilket är det väsentliga) vekligen basen torr, tight och riktigt kontrollerad. Fantastisk kontroll måste jag säga! Dynaudio Excite X18 är verkligen en högtalare som spelar fantastiskt bra och låter betydligt större än vad storleken visar...

Så Dynaudio X18 i Excite serien tycker verkligen är värd en provlyssning om stativare i den prisklassen är intressanta.

Kombination med en H160, "Röst", Rotel eller Primare funkar säkert bra vilket som. Skillnader finns dock såklart så det viktigaste är ju alltid att lyssna själv.

Lite långt inlägg men hoppas det är ok... 



#904

Postad 12 februari 2017 - 16:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag mailade Fredrik på Hegel innan jag köpte förstärkare för ett tag sedan. Valde mellan H160 och Röst. Han menade på att Röst hade bättre kontroll över högtalarna och elementen med sin dubbelt så höga dämpfaktor. Han hade nyligen demat "Röst" ihop med Dynaudio Confidence C1 i Göteborg på mässa och det var riktigt lyckat enligt honom. "Röst" är specad för högtalare till min 2ohm står det i bruksanvisningen och marknadsförs från Hegel kunna hantera svårdrivna högtalare trots blygsamma antalet watt, så lite skumt med mätningen i 2ohm i HiFi&Musik! Hegel förklarade det med att utgångssignalen inte liknar en musiksignal och därför gick skyddskretsarna in och begränsade strömmen för att skydda förstärkaren mot överbelastning.Står en längre förklaring i tidningen. Men jag kör min Röst ihop med ett par Dynaudio Excite X18 och det låter riktigt bra enligt mig. Det är inga problem för "Röst" att spela ut dessa högtalaret. Oavsett "specad dämpfaktor" så låter (vilket är det väsentliga) vekligen basen torr, tight och riktigt kontrollerad. Fantastisk kontroll måste jag säga! Dynaudio Excite X18 är verkligen en högtalare som spelar fantastiskt bra och låter betydligt större än vad storleken visar...
Så Dynaudio X18 i Excite serien tycker verkligen är värd en provlyssning om stativare i den prisklassen är intressanta.
Kombination med en H160, "Röst", Rotel eller Primare funkar säkert bra vilket som. Skillnader finns dock såklart så det viktigaste är ju alltid att lyssna själv.
Lite långt inlägg men hoppas det är ok...

Man får ju då hoppas Röst känner igen den musik man spelar som just musik. :) Skämt åsido, utgår från att Hegel har full koll på vad de talar om. Troligen, om man väljer Röst med gott resultat till Confidence. Passande namn i sammanhanget. :)

#905

Postad 12 februari 2017 - 16:56

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Man får ju då hoppas Röst känner igen den musik man spelar som just musik. :) Skämt åsido, utgår från att Hegel har full koll på vad de talar om. Troligen, om man väljer Röst med gott resultat till Confidence. Passande namn i sammanhanget. :)

 

Haha, ja verkligen, vilket fyndigt namn Hegel döpt förstärkaren till   :) 



#906

Postad 12 februari 2017 - 18:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Går i högtalarbytartankar....har ju i dagsläget som sagt x16...men....sneglat lite på x34 golvare.
Frågan är om det e värt bytet? Eller om man ska snegla på focus ist?
Vad säger expertpanelen. :)

#907

Postad 12 februari 2017 - 20:35

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Går i högtalarbytartankar....har ju i dagsläget som sagt x16...men....sneglat lite på x34 golvare.
Frågan är om det e värt bytet? Eller om man ska snegla på focus ist?
Vad säger expertpanelen. :)

 

 

Begagnade Focus då menar du? Eller menar du Focus XD?

 

X18 och en grym subwofer är mitt tips, galet trevlig stativare för en nätt summa, dela av denna vid 60-80hz mot en bra subwofer och du har ett förbaskat fint system.

 

:)



#908

Postad 12 februari 2017 - 20:49

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Begagnade Focus då menar du? Eller menar du Focus XD?

X18 och en grym subwofer är mitt tips, galet trevlig stativare för en nätt summa, dela av denna vid 60-80hz mot en bra subwofer och du har ett förbaskat fint system.

:)

Har aldrig riktigt gillat spela musik med sub....därför jag tänkte gå på golvare.
Har iofs inte haft nå dyrare sub...över 7000kr.
Ja beggade focus skulle vara ett alt.

Redigerat av mikkiz, 12 februari 2017 - 20:49.


#909

Postad 12 februari 2017 - 21:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har aldrig riktigt gillat spela musik med sub....därför jag tänkte gå på golvare.
Har iofs inte haft nå dyrare sub...över 7000kr.
Ja beggade focus skulle vara ett alt.

En dyrare sub är inte hemligheten. Vad du vill ha är golvare, eller stativare som klarar 95% av det du vill, och sedan kör du subben via högnivå och låter den ta vid där frontarna slutar. För detta krävs ju förstås en sub med högnivå, och heslst inte portad. Sedan är det bara att placera, placera om, justera, justera och justera tills du fått fason på det hela. Svårt, men MYCKET lättare än dela och få en liten högtalare och sub att lira ihop. :)

#910

Postad 12 februari 2017 - 21:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Såhär ser min lilla kombination ut. Eller, alltså nästan såhär fast typ vriden 90 grader åt höger. :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   76,3K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av laddie15, 12 februari 2017 - 21:28.


#911

Postad 12 februari 2017 - 21:48

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Har aldrig riktigt gillat spela musik med sub....därför jag tänkte gå på golvare.
Har iofs inte haft nå dyrare sub...över 7000kr.
Ja beggade focus skulle vara ett alt.

 

Ok, ja för om du tänkt köpa nya Focus (45000kr och uppåt) så är det bara Focus XD som finns, alltså aktiva modeller. De äldre passiva Focus har gått ur produktion.

 

Stativare och sub, när och om det är 100% korrekt integrerat, låter fenomenalt bra, det låter som vilken fullrange-golvare som helst men med bättre kapacitet i djupbasen.

 

På köpet kan du spela långt mycket starkare och får även lägre distorsion.

 

Men har du bestämt dig för golvare så får väl jag rekomendera X38 som polaren kör med, väldigt behagliga och allround, med en tight bas med bra fundament.



#912

Postad 12 februari 2017 - 22:03

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Angående bas/subwofer så kostar det att få en bra sub, det finns inga genvägar direkt.

 

Men om man ser på det såhär så blir det mer korrekt:

 

1. X18 har bättre diskant och baselement än X38, således en bättre ljudkvalitet rent generellt.

 

2. X18 har även ett bättre filter och bättre invändigt kablage.

 

3. X18 kostar 13500kr (X38 kostar 29000kr), för mellanskillnaden (15500kr) så kan du köpa en st väldigt kompetent subwofer som överträffar basprestandan i X38.

 

4. Så rent teoretiskt så får du en bättre ljudåtergivning med X18 och en subwofer för samma pengar jämfört mot ett par X38.

 

5. Du kan även köpa 2st subwofers istället, och på så vis kunna ställa basarna i rummet där återgivningen blir allra bäst.

 

:)


En dyrare sub är inte hemligheten. Vad du vill ha är golvare, eller stativare som klarar 95% av det du vill, och sedan kör du subben via högnivå och låter den ta vid där frontarna slutar. För detta krävs ju förstås en sub med högnivå, och heslst inte portad. Sedan är det bara att placera, placera om, justera, justera och justera tills du fått fason på det hela. Svårt, men MYCKET lättare än dela och få en liten högtalare och sub att lira ihop. :)

 

En dyrare sub är inte hemligheten till vad?

 

 

En BRA sub är det man behöver, och det går tyvärr inte att köpa en bra subwofer för 3000kr.



#913

Postad 12 februari 2017 - 22:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Angående bas/subwofer så kostar det att få en bra sub, det finns inga genvägar direkt.

Men om man ser på det såhär så blir det mer korrekt:

1. X18 har bättre diskant och baselement än X38, således en bättre ljudkvalitet rent generellt.

2. X18 har även ett bättre filter och bättre invändigt kablage.

3. X18 kostar 13500kr (X38 kostar 29000kr), för mellanskillnaden (15500kr) så kan du köpa en st väldigt kompetent subwofer som överträffar basprestandan i X38.

4. Så rent teoretiskt så får du en bättre ljudåtergivning med X18 och en subwofer för samma pengar jämfört mot ett par X38.

5. Du kan även köpa 2st subwofers istället, och på så vis kunna ställa basarna i rummet där återgivningen blir allra bäst.

:)


En dyrare sub är inte hemligheten till vad?


En BRA sub är det man behöver, och det går tyvärr inte att köpa en bra subwofer för 3000kr.

Eh, hemligheten till att få den bästa lösningen för en given summa pengar. Och summan det här handlade om var "över 7000kr.". Har vederbörande redan en god sub i den klassen kan den mycket väl bli mycket bra tillsammans med den högtalare han väljer. Eller du menar kanske att han absolut måste ha en dyrare sub än 7000kr. ?

Redigerat av laddie15, 12 februari 2017 - 22:21.


#914

Postad 12 februari 2017 - 22:26

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Eh, hemligheten till att få den bästa lösningen för en given summa pengar. Och summan det här handlade om var "över 7000kr.". Har vederbörande redan en god sub i den klassen kan den mycket väl bli mycket bra tillsammans med den högtalare han väljer. Eller du menar kanske att han ansolut måste ha en dyrare sub än 7000kr. ?

 

Nu får du nog lugna ner dig och försöka förstå det man skriver, istället för att ställa en fråga om det är ok om subben kostar 7001kr men inte om den kostar 6999kr.

 

Som sagt, en bra subwofer är det som behövs, så bra att den presterar bättre i basregistret på alla sätt jämfört mot golvarna man vill att den ska prestera bättre än. Är du med?

 

Vad den sedan kostar beror ju lite på märke, modell, och personlig smak.

 

Men i runda slängar så är det väl vid ungefär 8-10000kr och uppåt som prestandan börjar bli så bra att den överstiger basprestandan i ett par X38.



#915

Postad 12 februari 2017 - 22:32

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Mitt konkreta tips får bli:

 

Ett par Dynaudio X18 och 2 st Mksound V10.

 

Detta paket skulle landa på exakt samma summa som ett par X38, och jag själv skulle föredra det paketet långt över ett par X38.

 

Dock är ju smaken delad, men lyssna gärna på ett sådant system och avgör och jämför själv.



#916

Postad 12 februari 2017 - 22:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nu får du nog lugna ner dig och försöka förstå det man skriver, istället för att ställa en fråga om det är ok om subben kostar 7001kr men inte om den kostar 6999kr.

Som sagt, en bra subwofer är det som behövs, så bra att den presterar bättre i basregistret på alla sätt jämfört mot golvarna man vill att den ska prestera bättre än. Är du med?

Vad den sedan kostar beror ju lite på märke, modell, och personlig smak.

Men i runda slängar så är det väl vid ungefär 8-10000kr och uppåt som prestandan börjar bli så bra att den överstiger basprestandan i ett par X38.

JAG lugna ner mig, och läsa vad som skrivs???
Jag är jättelugn och har nog inte missat något som skrivits.
Nä, x38 kommer precis som nästan alla andra högtalare förtjänstfullt kunna kompletteras med en god sub för sannolikt mindre än 8-10000kr.
Jag räkar ha en mycket god sub för ungefär 10000kr. Men då volymen på denna är ställd ganska lågt förutsätter jag att jag inte utnyttjar den i närheten av dess fulla potential. Jag håller det därför högst sannolikt att man kan få ett lika gott resultat för mindre pengar. Inte minst med tanke på att min System Audio inte borde vara det mest prisvärda på jorden. Är du med?

Mitt konkreta tips är som jag skrev i inlägget du nog bara läste delvis, ett par "fullregister"-högtalare som kompletteras med en sub där dessa tar slut. Så gör jag själv, och har funnit detta funka bäst för mig. :)

Redigerat av laddie15, 12 februari 2017 - 22:46.


#917

Postad 12 februari 2017 - 22:43

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Alltså ett par X38 och en sub för 10000kr slutar på totalt 39000kr.

 

Ett par X18 och en sub för 10000kr slutar på totalt 23500kr.

 

Och då får man heller inte glömma av att X18 har finare diskant och midbas-element, med bättre ljudkvalitet teoretiskt/praktiskt.

 

Och skulle man då lägga 10000kr till på X18-systemet så är du fortfarande bara uppe på 33500kr, men har en baskapacitet som vida överstiger den andra kombon, och att man får möjlighet att placera basarna i rummet där återgivningen blir absolut bäst, plus då en bättre återgivning i HF, samt kommer undan 5500kr billigare!

 

Win win!

 

 

Är du med?


Redigerat av Synthesis, 12 februari 2017 - 23:03.


#918

Postad 12 februari 2017 - 23:23

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Nu får nog båda ni lugna er :)
Alltså x18 har bättre element än x34 och x38? Hur kommer det sig?
Jag gillar inte nån våldsam bas så behöver nog inga dyra subbar. Har i dagsläget redan en Klipsch Reference R-110SW.
Använder den dock bara till film...vilket inte är så jätteofta.
Har ju redan x16 så därför min undran om jag får större lyft med x34 ist för x18?
Men så kanske inte är fallet...

#919

Postad 12 februari 2017 - 23:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Alltså ett par X38 och en sub för 10000kr slutar på totalt 39000kr.

Ett par X18 och en sub för 10000kr slutar på totalt 23500kr.

Och då får man heller inte glömma av att X18 har finare diskant och midbas-element, med bättre ljudkvalitet teoretiskt/praktiskt.

Och skulle man då lägga 10000kr till på X18-systemet så är du fortfarande bara uppe på 33500kr, men har en baskapacitet som vida överstiger den andra kombon, och att man får möjlighet att placera basarna i rummet där återgivningen blir absolut bäst, plus då en bättre återgivning i HF, samt kommer undan 5500kr billigare!

Win win!


Är du med?

Många, mig inkluderat, har inte funnit de egenskaper vi söker i stativhögtalare. Och en sub råder inte bot på det vi saknar. Är du med?
Nästan ingen golvhögtalare klarar sig för den sakens skull utan sub. Den skall agera just sub, eller nåja, nog får den gärna fläska till lite högre än 20Hz också. Är du med?

Vi har kommit till vära resultat på olika sätt och behöver inte vara överens. :)

#920

Postad 12 februari 2017 - 23:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nu får nog båda ni lugna er :)
Alltså x18 har bättre element än x34 och x38? Hur kommer det sig?
Jag gillar inte nån våldsam bas så behöver nog inga dyra subbar. Har i dagsläget redan en Klipsch Reference R-110SW.
Använder den dock bara till film...vilket inte är så jätteofta.
Har ju redan x16 så därför min undran om jag får större lyft med x34 ist för x18?
Men så kanske inte är fallet...

Jag gillar inte heller våldsam bas. Däremot gillar jag när det känns realistiskt i hela registret. När trummor och gitarriff får den rätta kraften på ett avslappnat, homogent, och naturligt sätt. Och på det lägger man sedan subbasen att agera bara precis när den skall. Detta tycker jag blir lverlägset bäst om fronthögtalaren är tillråckligt kraftig för att sköta allt utom den lägsta basen. Har faktiskt haft X16 hemma på prov. Helt klart mycket bra i storleks och prisklassen. Men det är ett mycket stort steg upp till golvaren. Kollade på den också nämligen, men föll till sist för ett annat märke. :)

#921

Postad 12 februari 2017 - 23:40

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Nu får nog båda ni lugna er :)
Alltså x18 har bättre element än x34 och x38? Hur kommer det sig?
Jag gillar inte nån våldsam bas så behöver nog inga dyra subbar. Har i dagsläget redan en Klipsch Reference R-110SW.
Använder den dock bara till film...vilket inte är så jätteofta.
Har ju redan x16 så därför min undran om jag får större lyft med x34 ist för x18?
Men så kanske inte är fallet...

 

Varför vill du köpa nya högtalare? För att du vill ha något bättre antar jag? Tycker det är dumt att ta göra sidosteg, köp istället en bättre högtalare om du nu vill byta. X18 är en sidgradering, så vore väldigt onödigt att spendera massar pengar på en väldigt lik högtalare.

 

Har du något budget? Kan du tänka dig begagnat? Låter definitivt som att du borde köpa ett par golvhögtalare.


Redigerat av Unregistered42205, 12 februari 2017 - 23:40.


#922

Postad 12 februari 2017 - 23:57

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Varför vill du köpa nya högtalare? För att du vill ha något bättre antar jag? Tycker det är dumt att ta göra sidosteg, köp istället en bättre högtalare om du nu vill byta. X18 är en sidgradering, så vore väldigt onödigt att spendera massar pengar på en väldigt lik högtalare.
 
Har du något budget? Kan du tänka dig begagnat? Låter definitivt som att du borde köpa ett par golvhögtalare.


Budget ca 15-20k... beg är ok. Därför jag även haft focus som en kandidat

Jag gillar inte heller våldsam bas. Däremot gillar jag när det känns realistiskt i hela registret. När trummor och gitarriff får den rätta kraften på ett avslappnat, homogent, och naturligt sätt. Och på det lägger man sedan subbasen att agera bara precis när den skall. Detta tycker jag blir lverlägset bäst om fronthögtalaren är tillråckligt kraftig för att sköta allt utom den lägsta basen. Har faktiskt haft X16 hemma på prov. Helt klart mycket bra i storleks och prisklassen. Men det är ett mycket stort steg upp till golvaren. Kollade på den också nämligen, men föll till sist för ett annat märke. :)


Men det är ett mycket stort steg upp till golvaren....hur menar du?

#923

Postad 13 februari 2017 - 00:06

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Kolla efter begagnade Fokus 220 eller 260. Ryms mycket väl i din budget.



#924

Postad 13 februari 2017 - 06:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Budget ca 15-20k... beg är ok. Därför jag även haft focus som en kandidat

Men det är ett mycket stort steg upp till golvaren....hur menar du?

Det är en mycket mer komplett högtalare i mina öron. En liten högtalare har sina begränsningar. Det säger på inget vis att alla för den sakens skull kommer kommer föredra en större högtalare. En mindre kan ju utan tvekan. ha sina förtjänster. Som exempel är jag väldigt förtjust i lilla System Audio Saxo 1. Pytteliten, men det den gör gör den fantastiskt. Eller mina Talent vägghögtalare, röster kan inte återges bättre än så. Men inga av dessa ger den helhet jag vill ha. Mina golvare levererar "rätt" kraft i hela registret. Det är så gott när trummor, gitarriff, dynamiska utbrott, levereras med full kraft och full kontroll.
Så menar jag. :)

Redigerat av laddie15, 13 februari 2017 - 06:45.


#925

Postad 13 februari 2017 - 08:55

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Att dela ett par X38 och ett par X18 vid låt säga, 80hz, gör så att skillnaden mellan modellerna är väldigt liten i basen. Merkostnaden för golvaren, som i detta fallet även har enklare element än stativaren brukar generelllt vara obefogad.

 

Att som laddie15 säger, låta högtalaren spela fullrange, och enbart låta subben ta vid där högtalaren inte förmår att spela djupare, är inte detsamma som ett delat system.

 

Fördelarna med att kunna spela starkare och med lägre dist försvinner med den lösningen.

 

X18 och X44 har finare element än de andra högtalarna i Excite-serien för att Dynaudio har konstruerat dom så, X18 och X44 är förfinade topmodeller i serien.

 

Men visst, vill du ha golvare så vill du ha golvare, inget mer att ifrågasätta från min sida  :)

 

Jag hade då försökt hitta ett par begagnade Focus-golvare, dessa är bättre än samtliga Excite-modeller.


Focus är dock mer krävande än Excite när det gäller nivån på förstärkaren, så för att få fram Focus alla kvaliteter så krävs en bättre förstärkare än vad som räcker till Excite rent generellt.


Redigerat av Synthesis, 13 februari 2017 - 09:33.


#926

Postad 13 februari 2017 - 13:11

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

@mikkiz: Ifråga om Focus golvare, välj isåfall 260 framför den äldre 220.

 

220 var ganska bumliga i basen, varpå Dynaudio utan att erkänna något, släppte en uppdaterad mkII (som jag själv ägt)

 

Den var helt ok, men jag undrar om jag ändå inte var mer imponerad av stativaren 140 än 220mkII.

 

260 äger en bekant till mig och de är ett stort lyft mot 220/220mkII



#927

Postad 17 februari 2017 - 12:53

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

 

 

X18 och X44 har finare element än de andra högtalarna i Excite-serien för att Dynaudio har konstruerat dom så, X18 och X44 är förfinade topmodeller i serien.

 

 

 

Diskuterades tidigare i tråden om nya större center högtalaren X28 och den verkar inte ha dessa 'uppgraderingar' (Esotec+) enligt min ÅF som kollat direkt med produktansvarige på Dynaudio. Alltså är det enbart X18 och X44 som har detta. Bra förvisso på ett sätt, om man tänkt matcha X28 med de andra modellerna (typ X14 eller X34).



#928

Postad 21 april 2017 - 12:56

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Har precis skaffat en Heos (Denon) försärkare

och blev sugen på att kombinera ett par excite X18 med denna.

Tyckte mig läsa att dessa högtalare skulle vara rätt tungdrivna, så därför är jag lite tveksam till att denna förstärkare verkligen räcker till. Någon som vet?

 

   

  



#929

Postad 21 april 2017 - 13:15

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

 

Har precis skaffat en Heos (Denon) försärkare

och blev sugen på att kombinera ett par excite X18 med denna.

Tyckte mig läsa att dessa högtalare skulle vara rätt tungdrivna, så därför är jag lite tveksam till att denna förstärkare verkligen räcker till. Någon som vet?

 

   

 

 

Bor du i en stad med någon återförsäljare så hade jag nog tagit förstärkaren under armen, traskat dit, och bett att få prova. 

Att teoretiskt resonera sig fram till vad som borde räcka är nog lite vanskligt.50 w är inte mycket, men gissningsvis räcker det utmärkt, dock är det kanske inte heller så roligt att ha den gnagande känslan av att man kanske inte utnyttjar högtalarna fullt ut. 



#930

Postad 21 april 2017 - 13:49

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

 

Har precis skaffat en Heos (Denon) försärkare

och blev sugen på att kombinera ett par excite X18 med denna.

Tyckte mig läsa att dessa högtalare skulle vara rätt tungdrivna, så därför är jag lite tveksam till att denna förstärkare verkligen räcker till. Någon som vet?

 

   

 

 

Bor du i en stad med någon återförsäljare så hade jag nog tagit förstärkaren under armen, traskat dit, och bett att få prova. 

Att teoretiskt resonera sig fram till vad som borde räcka är nog lite vanskligt.50 w är inte mycket, men gissningsvis räcker det utmärkt, dock är det kanske inte heller så roligt att ha den gnagande känslan av att man kanske inte utnyttjar högtalarna fullt ut. 

 

Tycker du ska göra som jaQoB säger att ta med stärkaren och be att få lyssna på dessa högtralare med den.

 

Har själv lyssant på x18 med en quad stärkare på 2x50w och det lät utmärkt! Har även haft dem hemma och spelat på en gammal pioneer budget stärkare som inte är mycket att hänga i granen men jag upplevde de inte alls som trögdrivna och den fixade det galant!



#931

Postad 25 april 2017 - 01:46

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tycker du ska göra som jaQoB säger att ta med stärkaren och be att få lyssna på dessa högtralare med den.

 

Har själv lyssant på x18 med en quad stärkare på 2x50w och det lät utmärkt! Har även haft dem hemma och spelat på en gammal pioneer budget stärkare som inte är mycket att hänga i granen men jag upplevde de inte alls som trögdrivna och den fixade det galant!

Tack för era tips. Var inne på Reference Audio i helgen och bad att få lyssna på dessa med en förstärkare med samma effekt och det fungerade alldeles utmärk. Killen jag pratade med sa att det förvisso troligtvis skulle låta ännu bättre med lite mer effekt, men att 50w räcker mer än väl.  Blev hursomhelst en beställning på ett par X18 som förhoppningsvis kommer på onsdag. Hade först planerat att testa dessa tillsammans med ett par Dali högtalare hemma, men efter att ha lyssnat kände jag att det inte längre behövdes.

Lite extra kul att jag precis beställt en tjänstebil som också kommer med ett Dynaudio högtalarpaket.


Redigerat av Samplehead, 25 april 2017 - 01:49.


#932

Postad 25 april 2017 - 11:47

ollej90
  • ollej90
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej! Funderar på att byta till golvhögtalare, har haft Excite 18 ett tag nu och är sjukt nöjd, men saknar ändå lite kropp i musiken på något sätt. Jag funderar på beggad Focus 260 i riktigt fint skick, x34 eller x38, vad hade ni valt?



#933

Postad 26 april 2017 - 10:10

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hej! Funderar på att byta till golvhögtalare, har haft Excite 18 ett tag nu och är sjukt nöjd, men saknar ändå lite kropp i musiken på något sätt. Jag funderar på beggad Focus 260 i riktigt fint skick, x34 eller x38, vad hade ni valt?

 

Är själv väldigt nyfiken på ljudmässiga skillnader mellan stativaren X18 och golvaren X34...



#934

Postad 28 april 2017 - 09:38

Poeman
  • Poeman
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Hej! Jag sitter på ett par Audience 52 SE sedan många år tillbaks och funderar ev. på att byta till Excite X18. Jag saknar lite engagemang och driv i lite snabbare/rockingare musik. Är det någon som lyssnat på Audience 52 SE och Excite X18 som har någon uppfattning om skillnader/likheter. Är det en uppgradering eller bara ett sidosteg?


Redigerat av Poeman, 28 april 2017 - 09:39.


#935

Postad 28 april 2017 - 10:34

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hej! Jag sitter på ett par Audience 52 SE sedan många år tillbaks och funderar ev. på att byta till Excite X18. Jag saknar lite engagemang och driv i lite snabbare/rockingare musik. Är det någon som lyssnat på Audience 52 SE och Excite X18 som har någon uppfattning om skillnader/likheter. Är det en uppgradering eller bara ett sidosteg?

 

En klar uppgradering! Utan tvekan.

 

Jag ägde 52se  för många år sedan, och har lyssnat mycket på X18, X18 är en bättre högtalare på alla sätt enligt mina öron.



#936

Postad 28 april 2017 - 12:05

Poeman
  • Poeman
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

En klar uppgradering! Utan tvekan.

 

Jag ägde 52se  för många år sedan, och har lyssnat mycket på X18, X18 är en bättre högtalare på alla sätt enligt mina öron.

Ok, tack! Ska boka in en provlyssning.



#937

Postad 05 maj 2017 - 22:18

Unregistered1f83479e
  • Unregistered1f83479e
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Har fått hem mina nu. Lyssnat bara va 7 timmar. Högupplösta är dom, suger åt sig detaljer. Vet ej om dessa behöver spela in eller ej. De kommer att gå till barnens rum, man får vad man betalar för. 



#938

Postad 06 maj 2017 - 07:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej! Funderar på att byta till golvhögtalare, har haft Excite 18 ett tag nu och är sjukt nöjd, men saknar ändå lite kropp i musiken på något sätt. Jag funderar på beggad Focus 260 i riktigt fint skick, x34 eller x38, vad hade ni valt?

Om du behöver mer kropp i musik och verkligen vill märka skillnad från X18 så tror jag inte bytet till X34 motiverar investeringen.

 

Gillar du ljudet som helhet i övrigt så köp en REL sub och koppla in den via högnivå. Funkade kanonbra när jag körde med Focus160.



#939

Postad 08 maj 2017 - 14:12

Unregisteredd64d0838
  • Unregisteredd64d0838
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Lagt in en bild på Dynaudio Excite 18 - uppdaterat mitt galleri. Få bilder men får vl fixa till det lite senare ;) Fler intryck kommer senare, men kan ta tid då jag är noggrann mot mig själv.



#940

Postad 08 maj 2017 - 16:48

Unregisteredd64d0838
  • Unregisteredd64d0838
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

I all välmening. Spara till ett par dubbla eller tredubbla. Har ni nått upp till 10 000 kr på extrapris, så lägg 3 ggr på högtalare. Dom är först i kedjan. Det är dyrt, men värt sträva efter. Köp ej dessa. Köp ej dessa. Dom är låtsas-bra. Dom verkar ej veta överhuvudtaget hur det kan låta. Låter ju mer svängigt1991 i min gamle sharp och i min Saab-bil från 1999. HIfi kommer döda sig själva med sånt Hockus Pockus. 


Redigerat av Unregisteredd64d0838, 08 maj 2017 - 17:05.


#941

Postad 08 maj 2017 - 17:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

I all välmening. Spara till ett par dubbla eller tredubbla. Har ni nått upp till 10 000 kr på extrapris, så lägg 3 ggr på högtalare. Dom är först i kedjan. Det är dyrt, men värt sträva efter. Köp ej dessa. Köp ej dessa. Dom är låtsas-bra. Dom verkar ej veta överhuvudtaget hur det kan låta. Låter ju mer svängigt1991 i min gamle sharp och i min Saab-bil från 1999. HIfi kommer döda sig själva med sånt Hockus Pockus. 

Att något gjort dig upprörd är ju uppenbart och att det beror på att det inte låter bra är väl ganska klart, men du får ursäkta jag tror inte jag är ensam om att inte förstå vad du pratar om?
Dubbla eller tredubbla vad då?

Vad är det som kostar 10000:- på extrapris?.

Att man har råd med något för ett pris betyder väl inte att man har råd med något som kostar 3ggr så mycket?

Vad är det som är först i kedjan? "högtalare är väl sist i kedjan om det är det som inlägget avser."

Vad menar du med sådant hockus pockus, det framgår inte vad du syftar på?


Redigerat av Blåtand, 09 maj 2017 - 15:58.


#942

Postad 08 maj 2017 - 18:53

Unregisteredd64d0838
  • Unregisteredd64d0838
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Hej !

Skrev fel där är som du sa sist i kedjan som du sa, det var det jag menade. Ät lite rörig med njursjuka tabletter och så, det kan bli jävligt fel då jag skriver, men bra du korrigerade. Dessa låter tyvärr som "Instängda burkar".  10 000 kr för dessa är lika skit som man köper ett par datorhögtalare på inet av högre klass, Dom låter ej bra, Det låter skit helt enkelt. Men gillar man kanske studio-sound, dvs korrekt uppmät ljud så låter dessa i den vägen.



#943

Postad 08 maj 2017 - 19:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej !
Skrev fel där är som du sa sist i kedjan som du sa, det var det jag menade. Ät lite rörig med njursjuka tabletter och så, det kan bli jävligt fel då jag skriver, men bra du korrigerade. Dessa låter tyvärr som "Instängda burkar". 10 000 kr för dessa är lika skit som man köper ett par datorhögtalare på inet av högre klass, Dom låter ej bra, Det låter skit helt enkelt. Men gillar man kanske studio-sound, dvs korrekt uppmät ljud så låter dessa i den vägen.

Du måste ge högtalare tid att spelas in. Kan låtas som mumbo jumbo. Det är sant. Jag har annat fabrikat så jag kan inte direkt säga vad som gäller för Dynaudio. Det du hittar på Inet har ingen chans så länge du inte menar studiohögtalare i form utav Genelec klass.

Redigerat av Buddaz12, 08 maj 2017 - 19:04.


#944

Postad 08 maj 2017 - 19:11

Unregisteredd64d0838
  • Unregisteredd64d0838
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Hej

 

Nej jag börjar trötta på "experter" hit och dit. Då är jag en ingenjör fast på annat område än ljud. Jag hoppas jag kan köpa och installera ett par Ino (han har FAKTISKT rätt) helt enkelt, fast det kostar det. Dessa (Mina) tidigare höll ej kvaliteten byggnads-mässigt, Kinesiskt "junk". Dra nu ej paralleller med kinesiska fabriker som tillverkar iPhones med kvalitet. Då måste och orkar jag ej förklara det i timmar till de oinvigda. 



#945

Postad 08 maj 2017 - 19:15

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej

Nej jag börjar trötta på "experter" hit och dit. Då är jag en ingenjör fast på annat område än ljud. Jag hoppas jag kan köpa och installera ett par Ino (han har FAKTISKT rätt) helt enkelt, fast det kostar det. Dessa (Mina) tidigare höll ej kvaliteten byggnads-mässigt, Kinesiskt "junk". Dra nu ej paralleller med kinesiska fabriker som tillverkar iPhones med kvalitet. Då måste och orkar jag ej förklara det i timmar till de oinvigda.

Vad har du för förstärkare. Vad jag har förstått är det väldigt viktigt för Dynaudio.

Inte för att vara elak. Det blir lite konstigt när det skrivs mycket som ger liten mening för oss andra att förstå.

#946

Postad 08 maj 2017 - 19:22

Unregisteredd64d0838
  • Unregisteredd64d0838
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en Naim SuperNait med extern nätdel TeddyPardo (israel) och matas med Naim kablage samt supras kablage från Ljungskile


Redigerat av Unregisteredd64d0838, 08 maj 2017 - 19:28.


#947

Postad 08 maj 2017 - 19:39

Unregisteredd64d0838
  • Unregisteredd64d0838
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Jag öppnade mina högtalare för ca 10 år sedan och fick en chock över kvalitetsvalet på kineserna.

Trots det skulle handgjort.

Folk skattade då ömsom nu sa det var lika bra som det som gjorde i södra England. Jag skakade på huvudet, ser ni inte att att det är...I  rest my case.  Än i dag fattar ej folk varför Naim fungerar sedan kanske 30 år och omsorgsfullt tv och lagas liksom Linn. Men allt skall hånas.



#948

Postad 08 maj 2017 - 20:05

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag öppnade mina högtalare för ca 10 år sedan och fick en chock över kvalitetsvalet på kineserna.
Trots det skulle handgjort.
Folk skattade då ömsom nu sa det var lika bra som det som gjorde i södra England. Jag skakade på huvudet, ser ni inte att att det är...I rest my case. Än i dag fattar ej folk varför Naim fungerar sedan kanske 30 år och omsorgsfullt tv och lagas liksom Linn. Men allt skall hånas.

Vad har det med ämnet att göra. Finns en hel del företag inom High End som tillverkas i Kina lika så ät en viss del i din Naim också från Kina.

#949

Postad 09 maj 2017 - 05:54

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Hej !

Skrev fel där är som du sa sist i kedjan som du sa, det var det jag menade. Ät lite rörig med njursjuka tabletter och så, det kan bli jävligt fel då jag skriver, men bra du korrigerade. Dessa låter tyvärr som "Instängda burkar".  10 000 kr för dessa är lika skit som man köper ett par datorhögtalare på inet av högre klass, Dom låter ej bra, Det låter skit helt enkelt. Men gillar man kanske studio-sound, dvs korrekt uppmät ljud så låter dessa i den vägen.

 

Lyssnade du på högtalarna innan köp??

 

Sen är det så att dessa högtalare kräver inspelning för att blomma ut och låta som de är tänkt att låta och det är inget hokus pokus! Hämtade mina exemplar i fredags och de låter inte likadant som de ex jag hade hemma från hifipunkten! De ex jag hade hemma hade mer bas, lät bredare, djupare och diskanten lät mer rent. Ge de en rejäl inspelning så får vi hoppas att du tycker de låter bättre!



#950

Postad 09 maj 2017 - 16:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Jocklas: Ja om det är X18 som vi pratar om så delar jag definitivt inte meningen att datorhögtalare från Inet skulle vara bättre som Hifi-högtalare. Men de finns naturligtvis andra bra högtalare med annan karaktär som man kan föredra.

 

Väldigt många nya högtalare behöver motioneras (spelas in) innan de låter som de skall. Alla Dynaudio jag har haft att göra med är just sådana. Eftersom de i princip bygger på samma grundkoncept bara lite olika mycket påkostade tror jag att detta gäller alla deras högtalare. Låt dem stå på hemma och spela under dagarna då du är på jobbet så skall du se att ljudet lossnar efter ett tag. Vågar mig inte på en gissning om hur länge men det kan hända grejer efter ganska lång tid.

 

Naim Supernait lär inte utgöra någon begränsning.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.