Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Dynaudio, Excite

1002 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Excite X12 (Surroundhögtalare) 2 9,12 (16) Inga priser
Dynaudio Excite X16 (Surroundhögtalare) 9 9,09 (10) Inga priser
Dynaudio Excite X22 (Centerhögtalare) 3 7,25 (3) Inga priser
Dynaudio Excite X32 (Golvhögtalare) 1 8,5 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X36 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X38 (Golvhögtalare) 9 8,5 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X34 (Golvhögtalare) 8 9 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X24 (Centerhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X14 (Surroundhögtalare) 2 8,57 (6) Inga priser
Dynaudio Excite X18 (Surroundhögtalare) Rapporterad 8 9,25 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X44 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
33 relaterade trådar
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 1 år sedan
Dynaudio Excite Centers x24 eller x28 (31 inlägg) 4 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 6 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 7 år sedan
Vad är det egentligen som begränsar hur mycket en högtalare tål? Spela högt (14 inlägg) 8 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 9 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 9 år sedan
Värt att uppgradera? Kommer det göra någon skillnad för mina ändamål? (5 inlägg) 10 år sedan
Stativhögtalare i spannet 10-15.000 kr? (67 inlägg) 10 år sedan
Dynaudios Nya Excite serie 2013! (68 inlägg) 10 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 10 år sedan
XTZ 99.26 MK II VS Dynaudio Excite X12/16 (28 inlägg) 10 år sedan
Gå från Dynaudio Audience 42 till Excite x16..? (83 inlägg) 11 år sedan
Onkyo NR 809 med Dynaudio X16 - missnöjd (32 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 11 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 12 år sedan
dynaudio focus 140 vs focus 220? (12 inlägg) 13 år sedan
Kompakt begagnat för 5k-6k vad köper man? (7 inlägg) 13 år sedan
Audiovector Ki3 Super eller Dynaudio Excite X16 (6 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio x12 eller elac 203 eller 243 (16 inlägg) 14 år sedan
Val av stativhögtalare, prisklass 7000-10 000:- (34 inlägg) 14 år sedan
Snälla ge mig styrka att välja! (8 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio Excite X32 (25 inlägg) 14 år sedan
Stativare till en Marantz M-CR502 (8 inlägg) 14 år sedan
Lämpligt 2-kanalsslutsteg till min LX81 och Dynaudio? (6 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 15 år sedan

#951

Postad 12 maj 2017 - 22:07

Unregisteredd64d0838
  • Unregisteredd64d0838
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Hej!

 

Ber om ursäkt nu lite å DynaAudios vägar, dom låter betydligt bättre nu. Nu sitter det bättre, lite driv. Men får fortfarande ej det det där blytunga-häst-drivsparkarna på hög volym. Fast man Måste kanske ha sub-bas för det med dessa. fast det låter i alla fall lite homogent på normala volymer. Nu spelar dom ut lite, fast låångt kvar mot det jag är van med :) Jag återkommer. Ha det gött alla :)

 

Min PRat försvann ju , ja vi Naim-ägare är lite känsliga ;) Fast dom tar sig som sagt.

 

Mvh Jocke


Redigerat av Unregisteredd64d0838, 13 maj 2017 - 18:19.


#952

Postad 19 maj 2017 - 11:56

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Jag är nog beredd att hålla med @jocklas till viss del. Jag är väldigt nöjd med mina nya X18, viss musik låter verkligen sjukt bra, men de är så "korrekta" att det är på gränsen till platt om man är vand vid något lite mer tillrättalagt sedan tidigare. Basen går djupt, men den där sparken i magen lyckas jag inte få fram, oavsett volym eller material. 



#953

Postad 20 maj 2017 - 02:47

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Jag är nog beredd att hålla med @jocklas till viss del. Jag är väldigt nöjd med mina nya X18, viss musik låter verkligen sjukt bra, men de är så "korrekta" att det är på gränsen till platt om man är vand vid något lite mer tillrättalagt sedan tidigare. Basen går djupt, men den där sparken i magen lyckas jag inte få fram, oavsett volym eller material. 

Det var precis så jag upplevde mina förra Focus 160...  har haft ett antal olika förstärkare till dem, allt från Yamaha as-700, NuPrime ST10 slutsteg till Musical fidelity m6si med sina 220 watt... fick aldrig ut "sparken" och dynamiken. Nu har jag Buchardt S-300 och jäklar vilken dynamik det är i dem högtalarna, påminner om Dynaudio fast bättre på allt :)



#954

Postad 20 maj 2017 - 08:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tycker kanske inte att Dynaudio förtjänar eller skall få för mycket stryk, de flesta högtalare har sin kundkrets och när det gäller att på ett bra sätt hantera all typ av musik så står det sig rätt bra i konkurrensen. I fallet med X18 så är det ju en förhållandevis billig stativare och i den klassen är det mer ovanligt än vanligt att det delas ut hästsparkar.

Förväntar man sig det så skall man leta på annat håll, förmodligen bland större och mer lättdrivna högtalare.

 

Hade själv Focus 160 under flera år och med rätt kringutrustning så funkade det till så gott som allt i musikväg.

Det jag hade lite svårt med i längden var att de aldrig överaskade, men samtidigt så lyssnade man ofta och länge på musik med dessa utan irritationsmoment i ljudet så det var väldigt lätta att leva med.

 

För egen del så var det mestadels i övre registret jag sökte något annat, mer snabbhet och transparens.



#955

Postad 20 maj 2017 - 19:39

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Har bara spelat  mina X18 ca 50 timmar och jag vet inte om de är tillräckligt inspelade än, men här är mina tankar så här långt.

Mellanregistret är väldigt detaljerat och till musik fungerar dem bra, men jag upplever också att trycket saknas.

Trodde jag skulle klara mig utan sub (bor i lägenhet), men börjar jag känna mig sugen på  mer bas, speciellt vid filmtittande.

Driver dessa med en Denon Heos AVR och har två stycken Denon Heos 3 som surround högtalare och tycker faktiskt  dessa levererar mer tryck i basen.

Någon som kan rekommendera en mindre sub (8-10") som spelar bra ihop med dessa högtalare? Har tittat på dessa 4 alternativ, men tar tacksamt emot fler tips eller kommentar om dessa

 
 
 

 



#956

Postad 21 maj 2017 - 06:26

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Dynaudio x18 är en stativare med relativt kompakta mått och låter större än vad den är med en bra basåtergivning, väldigt bra basåtergivning med tanke på storlek på element och låda. Mindre yttermått än tidigare x16 samt focus 160 tex.

 

Men att börja prata om hästsparkar i magen med en sådan här liten högtalare då är man helt fel ute och det skall man inte beskylla x18 för. Då skall man ha en golvhögtalare med större element och gärna fler om det skall pratas om tryck i bröst och mage, alternativt köra med subbar till x18.



#957

Postad 21 maj 2017 - 08:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@samplehead: angånde val av sub

 

Jag tycker mina focus 160 integrerade bra med REL och det funkade bra till både film och musik, men med musik som starkaste kort.

Då REL inte är de fabrikat som ger mest djupbas per krona och man behöver komma upp lite i deras modellprogram för att få det.
Så med tanke på i vilken prisklass du tittar efter bas skulle jag inte rekommendera REL.
Vill du ha något som påminner om REL fast billigare så titta på BK-electronic.

Annars finns SVS och Klipsch där finns mycket bas redan i deras billigare modeller.
SVS är ju väldigt uppskattade av andra här på forumet och det finns många diskussioner i sub trådar.
Båda fabrikaten säljs av hemmabiobutiken.



#958

Postad 21 maj 2017 - 11:44

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

@samplehead: angånde val av sub

 

Jag tycker mina focus 160 integrerade bra med REL och det funkade bra till både film och musik, men med musik som starkaste kort.

Då REL inte är de fabrikat som ger mest djupbas per krona och man behöver komma upp lite i deras modellprogram för att få det.
Så med tanke på i vilken prisklass du tittar efter bas skulle jag inte rekommendera REL.
Vill du ha något som påminner om REL fast billigare så titta på BK-electronic.

Annars finns SVS och Klipsch där finns mycket bas redan i deras billigare modeller.
SVS är ju väldigt uppskattade av andra här på forumet och det finns många diskussioner i sub trådar.
Båda fabrikaten säljs av hemmabiobutiken.

Tack @Blåtand. Ska kolla in dem närmare.


Redigerat av Samplehead, 21 maj 2017 - 11:45.


#959

Postad 23 maj 2017 - 14:59

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med mina X18. Jag upplever en väldigt potent basåtergivning från X18 med tanke på att det inte är en särskilt stor stativhögtalare. Otroligt hur de kan leverera den basen med den "lilla" lådvolymen. Personligen skulle jag inte kunna ha en sub till mina X18 då basen isf hade tagit över alldeles för mycket. Har mina X18 i ett större vardagsrum och de klarar sig utan problem på egen hand. I övriga register håller de också riktigt bra klass med ett skönt mellanregister och perfekt balans i diskanten mellan en riktigt ren och upplöst diskant utan någon tendens till hårdhet/ vasshet eller risk för lyssningströtthet.
Håller dock med om att är målet med högtalarna maximal basåtergivning, ljudtryck, dynamik och "spark i magen" känsla samt kunna spela på en riktigt hög volym (med risk för hörselskador), ja då kanske det är rimligt att välja något annat än en liten stativhögtalare för ändamålet.

#960

Postad 05 juni 2017 - 07:32

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med mina X18. Jag upplever en väldigt potent basåtergivning från X18 med tanke på att det inte är en särskilt stor stativhögtalare. Otroligt hur de kan leverera den basen med den "lilla" lådvolymen. Personligen skulle jag inte kunna ha en sub till mina X18 då basen isf hade tagit över alldeles för mycket. Har mina X18 i ett större vardagsrum och de klarar sig utan problem på egen hand. I övriga register håller de också riktigt bra klass med ett skönt mellanregister och perfekt balans i diskanten mellan en riktigt ren och upplöst diskant utan någon tendens till hårdhet/ vasshet eller risk för lyssningströtthet.
Håller dock med om att är målet med högtalarna maximal basåtergivning, ljudtryck, dynamik och "spark i magen" känsla samt kunna spela på en riktigt hög volym (med risk för hörselskador), ja då kanske det är rimligt att välja något annat än en liten stativhögtalare för ändamålet.

 

Jag tror att jag har relativt realistiska förväntningar. Jag bytte från stativare i ungefär samma storleksordning, och förväntar mig absolut inte ljudtryck ala Cervin Vega. Jag spelar inte heller särskilt högt, då jag bor i en ganska lyhörd lägenhet. Men, om man spelar något ganska extremt, typ detta, så är det inte i närheten av hur det lät tidigare. (Jämför med hur det låter i ett par hörlurar, även av enklare modell). 

Nu har jag en ganska kompetent tvåkanalsförsärkare, men hade jag haft en surroundförstärkare hade jag varit totalt övertygad om att jag råkat ställa in högtalarna på "small" eller något motsvarande. 

 

Problemet för mig är, nog, att X18 bara går ner till ~44Hz, medans mina HFLS-1, gick ner minst 10Hz till. Jag borde ha noterat det tydligare när jag provlyssnade, men av någon anledning är det mer tydligt hemma. Detta är inget som inte går att lösa med en bas, men jag gissar att mina grannar inte är lika förtjusta i den lösningen.  

 

Dock, missförstå mig rätt, jag är väldigt nöjd med högtalarna. De låter enormt bra. Det är bara att jag inte kan låta bli att sakna basen jag vet ska vara där men inte kan uppfatta. 


Redigerat av jaQoB, 05 juni 2017 - 07:42.


#961

Postad 05 juni 2017 - 11:03

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Jag tror att jag har relativt realistiska förväntningar. Jag bytte från stativare i ungefär samma storleksordning, och förväntar mig absolut inte ljudtryck ala Cervin Vega. Jag spelar inte heller särskilt högt, då jag bor i en ganska lyhörd lägenhet. Men, om man spelar något ganska extremt, typ detta, så är det inte i närheten av hur det lät tidigare. (Jämför med hur det låter i ett par hörlurar, även av enklare modell). 

Nu har jag en ganska kompetent tvåkanalsförsärkare, men hade jag haft en surroundförstärkare hade jag varit totalt övertygad om att jag råkat ställa in högtalarna på "small" eller något motsvarande. 

 

Problemet för mig är, nog, att X18 bara går ner till ~44Hz, medans mina HFLS-1, gick ner minst 10Hz till. Jag borde ha noterat det tydligare när jag provlyssnade, men av någon anledning är det mer tydligt hemma. Detta är inget som inte går att lösa med en bas, men jag gissar att mina grannar inte är lika förtjusta i den lösningen.  

 

Dock, missförstå mig rätt, jag är väldigt nöjd med högtalarna. De låter enormt bra. Det är bara att jag inte kan låta bli att sakna basen jag vet ska vara där men inte kan uppfatta. 

 

Förstår hur du menar och vad du vill egentligen saknar. Tror ändå det är svårt att få eller förvänta sig mycket mer botten/bas än X18 om man går på högtalare i denna storlek/kategori (finns ju såklart alltid vissa undantag) X18 spelar riktigt bra bas för sin storlek.

Men, självklart har dessa högtalare begränsningar i djupbas då lådvolymen och baselement inte är stora. 

Vägen att gå för att uppnå ordentlig djupbas, är som du säger, komplettera med 1-2 subbasar till X18 alternativt köpa ett par större golvhögtalare.

Hoppas du hittar en schysst lösning. Lycka till! 



#962

Postad 05 juni 2017 - 14:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@jaQoB: om det är musik du vill få till med mer utsträckt register neråt och bryr dig om grannarna så kanske du skall titta på en bas som inte är nere på 20Hz och röjer utan en som rullar av mellan 25-30Hz då får du musiken som du vill, sparar pengar och har nöjda grannar.

Personligen skulle jag rekommendera dig att titta på REL då det är väldigt lätta att få till ihop med stativare och inte kräver några särskilda utgångar på förstärkren bara högtalarterminalerna som du anslutit frontarna till.
Har själv positiva erfarenheter från då jag körde med Dynaudio Focus och REL.



#963

Postad 09 juni 2017 - 15:31

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

@jaQoB: om det är musik du vill få till med mer utsträckt register neråt och bryr dig om grannarna så kanske du skall titta på en bas som inte är nere på 20Hz och röjer utan en som rullar av mellan 25-30Hz då får du musiken som du vill, sparar pengar och har nöjda grannar.

Personligen skulle jag rekommendera dig att titta på REL då det är väldigt lätta att få till ihop med stativare och inte kräver några särskilda utgångar på förstärkren bara högtalarterminalerna som du anslutit frontarna till.
Har själv positiva erfarenheter från då jag körde med Dynaudio Focus och REL.

 

Bra förslag, hamnar nog där tillslut :)

 

Ni med X16 eller X18, vad driver ni med? Är ni nöjda? Min gamla Thule sjunger verkligen på sista versen, och jag är lite sugen på att gå över till en surroundförstärkare, främst av bekvämlighetsskäl. Men, är osäker på var jag ska lägga mig. 86dB känslighet gör ju att man inte vill gå allt för lågt i watten. 



#964

Postad 09 juni 2017 - 16:50

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Bra förslag, hamnar nog där tillslut :)

 

Ni med X16 eller X18, vad driver ni med? Är ni nöjda? Min gamla Thule sjunger verkligen på sista versen, och jag är lite sugen på att gå över till en surroundförstärkare, främst av bekvämlighetsskäl. Men, är osäker på var jag ska lägga mig. 86dB känslighet gör ju att man inte vill gå allt för lågt i watten. 

Det är ju Dynaudio så jag skulle inte stirrat mig blind på watt utan köpt något med en vettig nätdel och bra försteg.

Du vill ju inte få sämre ljud än du har idag antar jag?
Då blir det oftast dyrt om du skall köpa receiver och driva med denna. Mest kritiskt upplever jag att det är vid musiklyssning.
Köp hellre en bra tvåkanalare med HT-bypass. När du hittat hem med ljudet i stereo kompletterar du med en enklare (eller så dyr du tycker du har råd med) receiver som hanterar filmljudet till film. Bra och ekonomisk lösning om du är mån om stereoljudet men ändå vill ha möjlighet till mångkanalsljud.
Skall du få samma stereoljud från en receiver eller delad flerkanalslösning i stereo som från en bra 2-kanalare är det 40-50ksek och uppåt.

 

En bra tvåkanalare med HT-bypass kan du få tag på begagnat för ca. 10ksek (Ex. Bladelius Tyr 2 eller en Thor 2 kanske kan fås för 12-13ksek).
Musical Fidelity är ett annat alternativ...kolla bara så att modellen har HT-bypass.
 


Redigerat av Blåtand, 09 juni 2017 - 16:51.


#965

Postad 10 juni 2017 - 08:15

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Det är ju Dynaudio så jag skulle inte stirrat mig blind på watt utan köpt något med en vettig nätdel och bra försteg.

Du vill ju inte få sämre ljud än du har idag antar jag?
Då blir det oftast dyrt om du skall köpa receiver och driva med denna. Mest kritiskt upplever jag att det är vid musiklyssning.
Köp hellre en bra tvåkanalare med HT-bypass. När du hittat hem med ljudet i stereo kompletterar du med en enklare (eller så dyr du tycker du har råd med) receiver som hanterar filmljudet till film. Bra och ekonomisk lösning om du är mån om stereoljudet men ändå vill ha möjlighet till mångkanalsljud.
Skall du få samma stereoljud från en receiver eller delad flerkanalslösning i stereo som från en bra 2-kanalare är det 40-50ksek och uppåt.

 

En bra tvåkanalare med HT-bypass kan du få tag på begagnat för ca. 10ksek (Ex. Bladelius Tyr 2 eller en Thor 2 kanske kan fås för 12-13ksek).
Musical Fidelity är ett annat alternativ...kolla bara så att modellen har HT-bypass.
 

 

Den här gången blir det absolut mest troligt något nytt. Mina senaste fyra förstärkare har varit begagnade, och även om man får mycket för pengarna så har jag lärt mig att förstärkare absolut inte håller för evigt. Ett alternativ är att köpa Hegel H80, som finns till bra pris nu, för att sedan lite senare köpa en något enklare surroundförstärkare med pre-out. Men, jag är nog faktiskt mest inne på att köpa en mellanklassförstärkare, typ Denon X3300W eller Marantz SR6011 (som är klart billigare utomlands), och se hur bra det fungerar innan jag börjar krångla med separata slutsteg. 

 

Jag är inte riktigt lika troende som förr ;)

 



#966

Postad 10 juni 2017 - 13:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@jaQoB: Absolut skall du göra som du tycker känns rätt grundat på dina erfarenheter.
Anledningen till att jag resonerar som jag skrev är delvis grundat på mina erfarenheter men också mina personliga prioriteringar :)

 

Kan ju inte påstå att jag någonsin blivit överdrivet imponerad av av ljudkvalité eller kvalité i övrigt heller på receivers i spannet mellan 10 & 20ksek men de blir väl förhoppningsvis gradvis bättre även på detta.
Men främsta anledningen till att jag inte vill lägga för mycket pengar på sådana maskiner är att jag vill kunna byta om behov uppkommer och de blir snabbt iskalla på andrahandsmarknaden. Min tvåkanalare däremot får jag ungefär samma pengar för idag som jag gav begagnat för flera år sedan och jag förstår inte riktigt hur du kan ha sådan problem med att få dem att hålla.
Har haft tvåkanalare sedan minst 25 år tillbaka i tiden och aldrig har jag behövt byta pga. att de blivit sämre bara att jag strävat efter något nyare.

 

Den receivern jag hade senast innan jag köpte ett Försteg höll i 6-7 år trotts ytterst begränsad användning
"prioriterar ju musik och kör då helt utan receiver har inte haft den på heller när jag ser på tv som en del har".

Kan ju bara haft otur med just denna receiver men kommer förmodligen aldrig att köpa samma fabrikat igen :(

 

Hoppas du hittar nått bra och blir nöjd!


Redigerat av Blåtand, 10 juni 2017 - 13:19.


#967

Postad 12 juni 2017 - 07:26

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

@jaQoB: Absolut skall du göra som du tycker känns rätt grundat på dina erfarenheter.
Anledningen till att jag resonerar som jag skrev är delvis grundat på mina erfarenheter men också mina personliga prioriteringar :)

 

Kan ju inte påstå att jag någonsin blivit överdrivet imponerad av av ljudkvalité eller kvalité i övrigt heller på receivers i spannet mellan 10 & 20ksek men de blir väl förhoppningsvis gradvis bättre även på detta.
Men främsta anledningen till att jag inte vill lägga för mycket pengar på sådana maskiner är att jag vill kunna byta om behov uppkommer och de blir snabbt iskalla på andrahandsmarknaden. Min tvåkanalare däremot får jag ungefär samma pengar för idag som jag gav begagnat för flera år sedan och jag förstår inte riktigt hur du kan ha sådan problem med att få dem att hålla.
Har haft tvåkanalare sedan minst 25 år tillbaka i tiden och aldrig har jag behövt byta pga. att de blivit sämre bara att jag strävat efter något nyare.

 

Den receivern jag hade senast innan jag köpte ett Försteg höll i 6-7 år trotts ytterst begränsad användning
"prioriterar ju musik och kör då helt utan receiver har inte haft den på heller när jag ser på tv som en del har".

Kan ju bara haft otur med just denna receiver men kommer förmodligen aldrig att köpa samma fabrikat igen :(

 

Hoppas du hittar nått bra och blir nöjd!

Min erfarenhet är nog snarare att förstärkarna överlever kanske femton år, även med viss service. Den som ska bytas ut nu, fick i princip alla kondensatorer utbytta för 7-8 år sedan, men nu börjar den krångla igen. Tillsammans med annat så som att volymratten är lite dålig, vilket gissningsvis är någon potentiometer som krånglar. Min HK670 fick kastas för att flera kondensatorer bokstavligen läckte. 

 

Egentligen borde jag försöka låna hem någon tvåkanalare och ett par surroundförstärkare och jämföra lite, men det är ju ett visst krångel involverat i det med, framförallt om man bor i en lite mindre stad. 



#968

Postad 16 juni 2017 - 22:15

Unregisteredd64d0838
  • Unregisteredd64d0838
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

:huh: De är bra, men sisådär.


Redigerat av Unregisteredd64d0838, 16 juni 2017 - 22:51.


#969

Postad 05 augusti 2017 - 13:24

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Någon som kan lämna lite intryck av hur Excite presterar med film? 

 

Några recensioner jag läst från utlandet påpekar att dem kan uppfattas som lite "snälla" emellanåt, att det saknas lite "bett" i filmljudet. Vet ej vad dem jämför med dock...

 

Excite X34 (fram och bak) ihop med större X28 är för mig ganska intressant...



#970

Postad 11 augusti 2017 - 09:36

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Någon som kan lämna lite intryck av hur Excite presterar med film? 
 
Några recensioner jag läst från utlandet påpekar att dem kan uppfattas som lite "snälla" emellanåt, att det saknas lite "bett" i filmljudet. Vet ej vad dem jämför med dock...
 
Excite X34 (fram och bak) ihop med större X28 är för mig ganska intressant...


Min upplevelse av Excite är att de är neutrala och korrekta vilket vissa upplever som "snälla" eller kanske till och med "tråkiga". Själv upplever jag det som positivt, framför allt i längden.
Enligt mig har alltså Excite ingen så kallad "imponatorbas".

Jag bytte själv X34 mot X38 för att få lite djupare bas, framförallt till film. Nu kör jag dock ett 2.0 system och ville inte komplettera mina X34 med sub av utrymmesskäl. Så har du tänkt dig X34 för film så kan du nog behöva en sub till.

#971

Postad 04 november 2017 - 11:26

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Börjar bli i desperat behov av en ny förstärkare, då den gamla knäpper och smäller oroväckande mycket... 

Någon som driver sina X16 eller X18 med surroundförstärkare och är nöjd? I såfall vilken? 



#972

Postad 04 november 2017 - 12:39

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tråkigt svar men Dynaudio även Excite serien vinner på stabil förstärkning, har du budget så kanske Arcam kan vara något.
Själv har jag haft för och slutsteg till de Dynaudio jag ägt, så även nu till min center X24. De kommer att låta med vilken förstärkare som helst men skall du ha kontroll och spelglädje så behövs något utöver budget receivers.



#973

Postad 06 november 2017 - 12:53

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Börjar bli i desperat behov av en ny förstärkare, då den gamla knäpper och smäller oroväckande mycket... 

Någon som driver sina X16 eller X18 med surroundförstärkare och är nöjd? I såfall vilken? 

 

Hade tidigare X16 som först drevs med Primare I21 med gott resultat. Köpte sedan ett par subbar och en Onkyo 818 hembioförstärkare men blev aldrig nöjd och sålde stärkaren efter 8 månader. Blev då en Hegel H80 som gjorde att jag fick tillbaka glädjen i musiklyssnandet. 

Det är möjligt att det finns hembioförstärkare som spelar bra musik men jag rekommenderar att låna hem och testa först.



#974

Postad 06 november 2017 - 18:49

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Drev mina x16 med Pioneer LX 77, helt ok, men vad jag kommer ihåg var det stor skillnad mot rotels instegsförstärkare (2-kanals).
Tyckte det spelade ut på ett annat sätt, redan på låg volym, klart mer separation.
Men det var ingen A B jämförelse så intrycken då mot nu haltar en del.

#975

Postad 11 november 2017 - 20:41

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Skaffade ett par X18 i somras efter att provlyssnat dem i butik. Har även ett Dynaudio system i bilen och alltid varit nöjd med hur Dynaudio levererar. 

Upplever dock ljudet som väldigt tunt utan något tryck i mina X18 och det låter inte i närheten av hur det lät när jag provlyssnade dem tidigare.

Redan innan jag slog till på dessa högtalare var jag lite orolig över att min receiver - en Denon Heos AVR 

- skulle få svårt att driva dessa högtalare, då det endast är specade till 50W vid 4 ohm som dessa högtalare använder. Killen i butiken trodde dock inte detta skulle vara något problem och vid testet använde vid en receiver som var specad till 60W (dock ej en Denon  receiver) och där lät det helt annorlunda med bra djup och tryck. Diskant och mellan registret låter bra, men det är just basen som låter tunt och tråkig. Nu har jag precis skaffat en mindre 8" sub och då blev det ett riktigt bra tryck, men jag känner att jag egentligen borde klara mig utan den, speciellt efter  att läst alla en mängd omdömen där många berömmer just basen. Tänkte därför kolla vad ni tror att problemet kan vara? Förstärkaren köptes in just för att det var den enda förstärkaren som man kunde använda trådlösa surround högtalare till och jag använder just nu ett par Heos 3:or som sourrond  högtalare.
Dessa högtalare spelar just nu med ett betydligt bättre tryck i basen, vilket självklart inte borde vara fallet. tror ni att det kan vara så att jag behöver uppgradera min receiver eller kan det vara något fel på högtalarna? Känns dock rätt osannolikt att det skulle vara fel på bägge. Har dubbelkollat att det inte är något fasfel och högtalarna bör vara inspelade vid det här laget.



#976

Postad 11 november 2017 - 21:42

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Skaffade ett par X18 i somras efter att provlyssnat dem i butik. Har även ett Dynaudio system i bilen och alltid varit nöjd med hur Dynaudio levererar.
Upplever dock ljudet som väldigt tunt utan något tryck i mina X18 och det låter inte i närheten av hur det lät när jag provlyssnade dem tidigare.
Redan innan jag slog till på dessa högtalare var jag lite orolig över att min receiver - en Denon Heos AVR

- skulle få svårt att driva dessa högtalare, då det endast är specade till 50W vid 4 ohm som dessa högtalare använder. Killen i butiken trodde dock inte detta skulle vara något problem och vid testet använde vid en receiver som var specad till 60W (dock ej en Denon receiver) och där lät det helt annorlunda med bra djup och tryck. Diskant och mellan registret låter bra, men det är just basen som låter tunt och tråkig. Nu har jag precis skaffat en mindre 8" sub och då blev det ett riktigt bra tryck, men jag känner att jag egentligen borde klara mig utan den, speciellt efter att läst alla en mängd omdömen där många berömmer just basen. Tänkte därför kolla vad ni tror att problemet kan vara? Förstärkaren köptes in just för att det var den enda förstärkaren som man kunde använda trådlösa surround högtalare till och jag använder just nu ett par Heos 3:or som sourrond högtalare.
Dessa högtalare spelar just nu med ett betydligt bättre tryck i basen, vilket självklart inte borde vara fallet. tror ni att det kan vara så att jag behöver uppgradera min receiver eller kan det vara något fel på högtalarna? Känns dock rätt osannolikt att det skulle vara fel på bägge. Har dubbelkollat att det inte är något fasfel och högtalarna bör vara inspelade vid det här laget.

Kör själv med x18 och jag får nästan för mycket bas ibland istället, grymt ljud för att komma från en stativare! Körde precis med ett Emotiva försteg och ett rotel steg på 2×200 watt men det lät inte bra, tråkigt mörkt och väldigt laid back. Köpte en begagnad naim nait 5i på vinst och förlust och j*vlar va bra det blev! Mer pondus och liv samt att ljudet tog ett steg framåt och då är den maskinen endast specad till 2×50watt?? Så watten säger egentligen inte så mycket ljudet. Hursomhelst så tror jag ditt rum kan vara boven i dramat samt att stärkaren kanske inte är rätt för denna högtalare. För spela det kan dom, långt mer än man kan tro från en stativare i denna storlek!

#977

Postad 11 november 2017 - 22:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är det inte rummet eller högtalarnas placering som är problemet så skall du absolut testa en annan förstärkarlösning och gärna en där du inte bara får mer kraft utan även ett annat (högkvalitativt) försteg.



#978

Postad 12 november 2017 - 02:18

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Skaffade ett par X18 i somras efter att provlyssnat dem i butik. Har även ett Dynaudio system i bilen och alltid varit nöjd med hur Dynaudio levererar. 

Upplever dock ljudet som väldigt tunt utan något tryck i mina X18 och det låter inte i närheten av hur det lät när jag provlyssnade dem tidigare.

Redan innan jag slog till på dessa högtalare var jag lite orolig över att min receiver - en Denon Heos AVR 

- skulle få svårt att driva dessa högtalare, då det endast är specade till 50W vid 4 ohm som dessa högtalare använder. Killen i butiken trodde dock inte detta skulle vara något problem och vid testet använde vid en receiver som var specad till 60W (dock ej en Denon  receiver) och där lät det helt annorlunda med bra djup och tryck. Diskant och mellan registret låter bra, men det är just basen som låter tunt och tråkig. Nu har jag precis skaffat en mindre 8" sub och då blev det ett riktigt bra tryck, men jag känner att jag egentligen borde klara mig utan den, speciellt efter  att läst alla en mängd omdömen där många berömmer just basen. Tänkte därför kolla vad ni tror att problemet kan vara? Förstärkaren köptes in just för att det var den enda förstärkaren som man kunde använda trådlösa surround högtalare till och jag använder just nu ett par Heos 3:or som sourrond  högtalare.
Dessa högtalare spelar just nu med ett betydligt bättre tryck i basen, vilket självklart inte borde vara fallet. tror ni att det kan vara så att jag behöver uppgradera min receiver eller kan det vara något fel på högtalarna? Känns dock rätt osannolikt att det skulle vara fel på bägge. Har dubbelkollat att det inte är något fasfel och högtalarna bör vara inspelade vid det här laget.

Hade själv samma "problem" med mina Focus 160... drev dem med rejäl kraft från Musical Fidelity m6si bl a. Dynaudios styrka ligger i diskanten och ljudbilden, men imo inte i dynamiken där dem kan bli "platta" när man höjer volymen lite, kunde höja hur mycket som helst men det hände inget. Skaffade Buchardt S300 och dem har allt som inte Dynaudio har...allt rättade till sig :)



#979

Postad 13 november 2017 - 10:43

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Det skulle mycket väl kunna vara rummet som är det största problemet i mitt fall, då det är en öppen plan lösning med ganska stora öppna ytor.Ska låna hem och testa med ett par andra högtalare och se om det blir någon skillnad, men annars får man nog acceptera att det inte blir bättre än så här och köpa till en bra sub istället.

Testade att ändra lite på crossover inställningarna från rekommenderade 80 hz till 70  hz och tyckte det blev lite bättre tryck. Testade även att byta till "full range", men då förlorade man för mycket detaljer i ljudet tyckte jag. Ni som kör dessa utan sub, vad använder ni för crossover inställningar?



#980

Postad 17 januari 2018 - 15:30

Whoops
  • Whoops
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej!

 

Ni som har erfarenhet av X18, hur fungerar den nära väggar? Visst finns det en propp att stänga till basporten? Har nämligen flyttat till en lgh där det finns kablar dragna i vägarna och fästen för att hänga högtalare uppe i hörnet mellan tak och vägg. Ca 30 cm ut från väg och ner från tak. Letar därefter efter en högtalare som klarar denna placering något så när även om det såklart aldrig kommer bli optimalt.

 

Tittat på X18 samt Audiovector QR1 (som har framåtvänd basport) såhär långt men inte lyssnat på någon av dem ännu.



#981

Postad 17 januari 2018 - 17:11

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej!

 

Ni som har erfarenhet av X18, hur fungerar den nära väggar? Visst finns det en propp att stänga till basporten? Har nämligen flyttat till en lgh där det finns kablar dragna i vägarna och fästen för att hänga högtalare uppe i hörnet mellan tak och vägg. Ca 30 cm ut från väg och ner från tak. Letar därefter efter en högtalare som klarar denna placering något så när även om det såklart aldrig kommer bli optimalt.

 

Tittat på X18 samt Audiovector QR1 (som har framåtvänd basport) såhär långt men inte lyssnat på någon av dem ännu.

Tror att sannolikheten är större att QR1 presterar bra med den placeringen, men utesluter inte att det kan funka även med X18.

Det beror på rummet och möblering/placering i förhållande till annat också. Endast test kan ge definitivt svar på frågan.

Skulle tro att 30cm är ett minsta avstånd som kan fungera rimligt för X18 om de är med dessa som med andra Dynaudio. De får mycket basförstärkning av den bakåtriktade porten och tappar på en rad hifi parametrar om de placeras för nära väggar. Då jag lyssnat på dem i butik har det varit uppställda ca 50cm från bakvägg utan närhet till hörn och då lät det bra.



#982

Postad 17 januari 2018 - 22:06

Whoops
  • Whoops
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Tror att sannolikheten är större att QR1 presterar bra med den placeringen, men utesluter inte att det kan funka även med X18.

Det beror på rummet och möblering/placering i förhållande till annat också. Endast test kan ge definitivt svar på frågan.

Skulle tro att 30cm är ett minsta avstånd som kan fungera rimligt för X18 om de är med dessa som med andra Dynaudio. De får mycket basförstärkning av den bakåtriktade porten och tappar på en rad hifi parametrar om de placeras för nära väggar. Då jag lyssnat på dem i butik har det varit uppställda ca 50cm från bakvägg utan närhet till hörn och då lät det bra.

 

Tack för svar. Ok jag antar jag får försöka låna hem dem och testa, alternativ se om de kan flytta de närmare väggen i butik.

Något som vet något om System Audio Mantra 5, den har en nedåtriktad basport så skulle kunna vara ett alternativ?

 


Redigerat av Whoops, 17 januari 2018 - 22:07.


#983

Postad 11 februari 2018 - 13:21

Unregisteredcb365a13
  • Unregisteredcb365a13
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Efter att lyssnat på x18 ett flertal gånger kunde jag inte stå emot längre.
Jag tycker faktiskt att de låter ännu bättre hemma än i butik..
Enormt imponerad av vad denna lilla högtalare presterar och i mitt tycke den bästa kompromissen
I klassen under 15 k just nu. Jag uppskattar att de är väldigt duktiga på att spela olika typer av musik på ett övertygande sätt. De ger mig rysningar....vilket är ett högt betyg på min skala.

#984

Postad 04 augusti 2018 - 20:59

Unregistered1f83479e
  • Unregistered1f83479e
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Hej!

Dessa låter bra för vad de är, analytiska studiohögtalare, korrekta. Men det där blytunga djupa, TUNGA drivet - sparken kan man ej få ur dessa. Ni vet då man drar på så det vibrerar i bordet om man så vill och det känns i kroppen :). Men med tanke på priset är det ju ok. Olika ljud-ideal med i och för sig. Jag gilla ju NAIM med PRAT och spelglada högtalare. Ja, jag köpte dessa på vinst och förlust. Sparar fortfarande till nya, men då får jag gå upp en hel del i prisklass förmodar jag (och skall lyssna med min Naim och teddy innan köp). Ha det bra alla :)



#985

Postad 05 augusti 2018 - 19:46

Zokiii
  • Zokiii
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Läste att Dynaudio har bekräftat att det inte kommer en ny Excite serie nu när den befintliga utgår. Någon som hört något mer?

#986

Postad 06 augusti 2018 - 06:53

Zokiii
  • Zokiii
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Läste att Dynaudio har bekräftat att det inte kommer en ny Excite serie nu när den befintliga utgår. Någon som hört något mer?

#987

Postad 25 september 2018 - 10:30

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Nu rea (eller utförsäljning?) på hela Excite-serien. Lite sugen på ett par X38 men fortsätter nog att vara nöjd med mina Focus 160...



#988

Postad 11 januari 2019 - 22:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har nu haft ett par Mission QX1 hemma under två veckor, bara som en jämförelse. 

 

Högtalarna kostade runt 3000:- och kanske utgör en fjärdedel av priset för ett par Dynaudio X18. Men dessa Mission överraskade ordentligt; men jag fattade inte varför förrän jag bytte tillbaka till Dynaudio. 

 

Mina Mission blir alltså inte mina högtalare hemma, utan skall användas på jobbet. 

 

Med Mission var musiken engagerande, snabb, medryckande och distinkt. Jag fick hela tiden en fin stampa takten känsla, vidare hade dessa ett frodigt lite mörkare ljud som jag känner igen från Dynaudio. Men Mission QX1 gav även samma känsla som man fått när man lyssnat på Elac - det låter rent och klart. 

 

När jag återigen kopplade in mina Dynaudio X18 växte ljudbilden, timing och kontroll var där, subtila nyanser och närvaro av instrument och artist.

 

Men jag har insett en sak på sistone: - Dynaudio's are controlled, nuanced and sounds great.

 

But they don't know how to party!

 

Jag har haft: Audience, Focus, DM och numera Excite. Alla dessa högtalare har haft ett gemensamt släktdrag: dessa är hifi-korrekta, tillbakalutade i sin spelstil, och aningen dova. 

 

Tyvärr går detta ut över skitig musik, sådan som skall verka som en uppercut i magen; samtidigt som gåshuden gör sig påmind. Men detta händer inte!

 

Dynaudio är så pass korrekta och tillbakalutade så de rockar aldrig på riktigt, de är för avvägda och känns hämmade. 

 

Kategorier som: akustiskt, sång, klassiskt, jazz - där excellerar alla Dynaudios modeller, men testa istället: Metallica, klassisk rock 60-70 tal, så märker man rätt snart att högtalarna pressar musikens konstnärliga uttryck genom ett; alltför välavvägt filter, där ojämna kanter blir runda, och tom kaos känns tillrättalagt.  



#989

Postad 13 januari 2019 - 12:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Glidtassen: Ligger helt klart något i denna generalisering av Dynaudio och det är en av anledningarna till att jag gick vidare till andra fabrikat.

 

Upplevde ungefär det samma när jag bytte till Scansonic MB-1, tanken var att jag skulle ha båda och alternera emellan, men Dynaudio var för laid back och blev stående. Scansonic hade en helt annan snabbhet och spelglädje. Därefter har det blivit nästa steg på samma skala dvs. Michael Böresens Raidho X1.

Men nästan alla högtalare är lite återhållna vid jämförelse med hornhögtalare vilka ofta har förmågan att låta än mer på riktigt. Under förutsättning då att de inte  tillhör de hornhögtalare som låter trattigt "dessa finns också".



#990

Postad 13 januari 2019 - 15:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack Blåtand, du förstår mig rätt. 

 

Detta rör sig om en högst personlig upplevelse av en högtalare. Men när jag köpte Dynaudio Audience 42 år 2005, beskrev säljaren på PE-Audio märket på samma sätt: återhållsamma. 

 

Dynaudio har alla hifikvalitéer som en kund kan önska sig; de spelar öppet, har god dynamik, nyanserade med god separation och timing. 

 

Men sedan jag hade de mindre stativarna från märket Mission hemma så insåg jag; hur jag drabbades av samma glädje-buzz av att lyssna på musik som när jag var 16 år.

 

Som tonåring fick jag mina kickar av: The Cure, Depeche Mode, och när jag blev lite äldre - Kate Bush, David Bowie mm. Musiken med mina dåvarande enkla Boston-högtalare kändes spännande och medryckande. 

 

Det var en vän till mig som påstod att Dynaudio inte kan spela metal!

 

Jag fattade inte vad han menade?

 

Så vi lyssnade på Iron Maiden och äldre Metal från 80-talet, och jag instämde med honom: attityden saknades, och det kändes inte live.

 

Problemet med Dynaudio är att de gör allt så rätt så det blir lite tråkigt; man skulle kunna likna det som "en kidnappning av Anders Borg och Fredrik Reinfeldt till ett skog-rave; båda skulle vara på festen, men det skulle bli stelt ( Well, kanske om någon av dem fick ett infall av för mycket alkohol och antastade alla andra ;)

 

Ikväll när jag gått igenom gamla poplåtar från tonåren med mina X18 drabbas jag av samma trötta känsla; allt är välsorterat, god timing, precision....men, jag känner mig inte som 16 år, vliket jag gjorde med ett par Mission stativare för 3000:-

 

Jag har haft Dynaudio sedan 2005, kanske det är dags att välja högtalare som får dig att vilja dansa istället :)


Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2019 - 15:51.


#991

Postad 13 januari 2019 - 20:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Visst är det så att de nya dynaudiohögtalaren från Special 40 och uppåt blivit bättre och något mer uttrycksfulla än äldre och billigare modeller, men de sitter lite fast i sin historia är jag rädd, samma metod att ta fram nya grejer som man haft ett bra tag och man kör vidare med sitt polymermatrial i elementen och filar på detaljer på diskanterna som i grunden sett likadana ut sedan hedenhös. Det skall nog hända något radikalt innan jag går tillbaka till Dynaudio.
Visserligen har jag hört riktigt bra ljud från diverse anläggningar med dynaudiohögtalare men då har det kostat multum, det har då inte varit stampa takten bra utan audiofil bra.

Nä på senare tid har jag haft ungefär den ungdomliga förnimmelse som du nämner men i mitt fall har medicinen helt klart varit horn, större elementyta och lättdrivet. Kanske blir köp av något med horn redan nästa vecka om det vill sig, vi får se.

 

Jag är egentligen extremt nöjd med mina nuvarande stativare och subbar, en kombination som har det mesta en "Budget" audiofil kan önska sig på beskedliga ljudvolymer men inte det driv som riktiga hornhögtalare. Kommer sannolikt att behålla det jag har nu också men vill kunna blåsa på ordentligt ibland och dessa gånger kan jag offra lite av stereoscenario för härligt engagerande driv.  Tyvärr finns det rätt lite recensioner att tillgå på en sådan högtalare som t.ex. lilla 4306 från JBL som verkar intressant ur vissa aspekter. Hade varit de enklaste att möblera in och kunde vara en bra matchning mot två subbar för fullt register. Mer finns att ta del av när det kommer till JBL 4429 och Klipsch Forte 3. Har hört alla tre men lite för lite tyvärr så det är ett svårt beslut. 4306 liten och smidig och förhållandevis billig i sammanhanget men känns inte som något slutgiltigt utan snarare som något under tiden man på olika sätt gör utrymme för något ordentligt. En lite mer långtidsstabil lösning hade nog någon av de båda andra varit. Med ett större rum i framtiden så blir det nog något häftigare från JBL Synthesis eller Avantgard Acoustics men det ligger några år bort innan både rum och pengar finns för detta.

Ta du en koll på någon av dessa du också om du inte har något emot horn, finns ju dem som har det. Men ett mer gränslöst och ohejdat ös hittar man inte så lätt bland andra högtalarprinciper.

 



#992

Postad 14 januari 2019 - 06:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag kommer att ta mig en funderare, och jag har redan gått från Dynaudio 140 till X18, vilket prismässigt var ett steg ned. Om sedan flera anser att X18 har bättre prestanda så är det så. Men som det är nu funderar jag på att lämna Dynaudio efter snart 15 år. 

 

Detta beror på att jag tröttnat. Dynaudio gör helt fantastiska högtalare, men förstå mig rätt:- dessa spelar bäst i moll, snarare än dur. 

 

Därför låter bombastisk, ödesmättad, orkestral musik väldigt bra likson vemodiga kvinnoröster som återger anekdoter om diverse livsöden: Fiona Apple, Tori Amos, Ane Brun, Kate Bush mm.

 

Elektroniskt, klassiskt, jazz fungerar också väldigt fint. 

 

Antar att Dynaudio kan summeras med hifi-korrekta egenskaper som ibland är alltför vuxna/allvarliga. När en alltför tillbakalutad spelstil kombineras med en stram korrekt ljudbild blir; punkt, heavy metal, diverse pop ganska uddlös.

Det ställs alltså kvar på inspelat material, och kanske märket tilltalar mer audiofiler?

 

Mina rutiner har förändrats under senaste fem åren, och jag sitter inte i koncentrerade lyssningssessioner längre.

Jag plockar med vardagsbestyren hemma, och därför vill jag ha någonting som skapar mer glädje hemma.

 

Kanske ett par enklare stativare från Mission inte blir otänkbart för mig? Dynaudio gör absolut inte dåliga högtalare, tvärtom - men jag har förändrats tillsammans med min musiksmak.


Redigerat av Glidtassen, 14 januari 2019 - 10:05.


#993

Postad 14 januari 2019 - 11:19

ariskbg
  • ariskbg
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Till Glidtassen: Prova gärna andra märken. Det har jag gjort i 7-8-års tid med Dynaudio frånvarande. Jag har under alla dom 7-8 åren saknat nåt. Har inte kunnat sätta fingret på vad det har varit. Har kört nån enstaka golvhögtalare men mest stativare. Med eller utan sub.

Jag köpte oxå mina första Audience 42 från PE-Audio 2005. Jag har aldrig varit intresserad av Dynaudios större stativare, vet inte varför. 

Kan kanske vara att en polare hade Audience 52 SE och i min uppfattning tyckte jag att dom lät faktiskt som mina 42:or fast med lite mer bas. Jag är en inbiten metallare. Det spelas minst 75 % metal här hemma, både LP, CD och Spotify. Hoppas att du hittar det du söker som Dynaudio inte har. 



#994

Postad 15 januari 2019 - 21:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack alla för visat intresse

 

Igår sjönk jag tillbaka i soffan och kunde bekräfta; - Shit! vad Dynaudio gör bra, gör de suveränt. 

 

Det stämmer att det kanske inte är en högtalare för alla smaker, men ack igår när jag spelade: Peter Gabriel's Live Blood :)

 

Jag tror jag skulle sakna finessen i suboktaver som Dynaudio åstadkommer; den fysiska närvaron av en Cello, eller en kontrabas när hartset dansar över stråkarna. 

 

När Dynaudios ljudbild blir svart, så blir det verkligen svart! Därför är det just spännande med dramatiska soundtracks, titta på film med deras ljudbild, stämningsfull klassisk musik. Det går inte att förneka hur påtaglig känslan blir av röster. 

 

Dynaudio skaparn en stor soundstage med finess och dramatik. 

 

Därför får jag nöja mig med att ha "Fart och fläkthögtalare" på jobbet i form av mina Mission QX1, och de lite mer svulstiga X18 hemma. 

 

Mina X18 behåller jag ett tag till  :wub:


Redigerat av Glidtassen, 15 januari 2019 - 21:50.


#995

Postad 16 januari 2019 - 21:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Se där ja, ibland räcker det att sova på saken :)

Har man orken så skadar det dock aldrig att med jämna mellanrum låna hem och jämföra intressanta kandidater.
 



#996

Postad 07 april 2019 - 09:14

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Har precis flyttat, och skulle behöva stativ till mina Dynaudio x18. Har tidigare tittat på Stand 3, som jag tycker är riktigt snygga, men upptäcker till min besvikelse att de inte säljs längre. Och tycker kanske inte att Stand 10 är sådär jättesnygga, utan ser ganska klumpiga ut.

 

Någon som har några andra stativ till vita Dynaudio Excite, som passar bra både funktionellt och visuellt? 



#997

Postad 07 april 2019 - 13:57

ariskbg
  • ariskbg
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Har precis flyttat, och skulle behöva stativ till mina Dynaudio x18. Har tidigare tittat på Stand 3, som jag tycker är riktigt snygga, men upptäcker till min besvikelse att de inte säljs längre. Och tycker kanske inte att Stand 10 är sådär jättesnygga, utan ser ganska klumpiga ut.

 

Någon som har några andra stativ till vita Dynaudio Excite, som passar bra både funktionellt och visuellt? 

Stand 6 skulle väl kunna vara nåt? Håller med att 3:an är snygg men kanske inte till en så stor stativhögtalare som Excite 18. 



#998

Postad 07 april 2019 - 16:33

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
https://hifitorget.s...and3x_71645.htm

#999

Postad 08 april 2019 - 06:09

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Stand 6 skulle väl kunna vara nåt? Håller med att 3:an är snygg men kanske inte till en så stor stativhögtalare som Excite 18.

Hur förhåller sig Stand 6 och 10 till varandra? Relativt lika, men Stand 6 verkar klart tyngre. Hittar inga bilder alls med dem sida vid sida.

https://hifitorget.s...and3x_71645.htm


Tack, ska undersöka vad frakten skulle kosta!

Redigerat av jaQoB, 08 april 2019 - 06:10.


#1000

Postad 29 maj 2019 - 07:56

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Fortsätter med frågorna :)

Skulle vilja komplettera mina x18 med en center, men tyvärr verkar varken x24 eller x28 längre vara möjliga att få tag i i vitt. Och hittar inget begagnat. 

Någon som har en annan center, som faktiskt går att köpa, som ni tycker fungerar bra tillsammans med Excite?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.