Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton GLE 409 eller QLN 604 MKII

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 april 2008 - 21:11

DjJoS
  • DjJoS
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tjena, jag är ny här på forumet.
Nu är det så här att jag hade tänkt införskaffa mig ett par nya Front högtalare.
Men vet inte vilka jag ska välja antingen är det Cantons eller QLN.
Har bara nu för tillfället lyssat på Cantons högtalare för en polare har dom och jag kan säga att dom är inte fy skam.
Jag bor i Malmö just nu och undrar var jag hade kunnat lyssna på ett par QLN, någon som vet någon butik i Malmö som har såna inne?

Vilka ska jag välja tycker ni?
Vad jag lyssnar på är för det mesta house musik som ni alla säkert vet vad det är så vad tror ni Cantons eller QLN´s?

För övrigt så har jag en Yamaha RX-V650 som dom ska kopplas in i.

Tack på förhand.

Mvh
Jens Göransson.

#2

Postad 13 april 2008 - 21:44

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Nu har jag inte lyssnat på dessa sida vid sida, men har lyssnat på båda högtalarna. Båda är väldigt klara i ljudbilden och basen är inte jättepåtaglig utan lite mer tillbakadragen, kan man väl uttrycka det. Skulle vilja säga att de är ganska lika i ljudbilden. Jag skulle nog personligen välja Canton GLE 409 mellan dessa två, men jag är inte säker. QLN:en har nog kanske lite mer bas, men Canton vinner nog om man räknar helheten. Men om du själv tycker om din kompis Cantonburkar så tror jag nog du blir nöjd med dem. Personligen letar jag efter annat, då varken QLN eller Canton fallit mig riktigt i smaken.

#3

Postad 14 april 2008 - 08:15

DjJoS
  • DjJoS
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Okej. så då tycker du att jag ska köra på Cantona då?
Ska in till Malmö idag hade jag tänkt och se om Hi Fi butiken har dom innne så man kan prov lyssna på QLN och Cantona hade varit bra att ha dom bredvid varandra och jämföra dom, åter kommer med mer information senare.

#4

Postad 14 april 2008 - 09:52

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Okej. så då tycker du att jag ska köra på Cantona då?
Ska in till Malmö idag hade jag tänkt och se om Hi Fi butiken har dom innne så man kan prov lyssna på QLN och Cantona hade varit bra att ha dom bredvid varandra och jämföra dom, åter kommer med mer information senare.


Det är bara du själv som kan avgöra vilka du ska köpa, men jag tror att dessa är relativt lika i ljudbilden. Så som jag kommer ihåg dem iallafall. Nu har jag förvisso lyssnat på dessa två högtalare i två skilda rum med skilda anläggningar så jämförelsen blir ju inte särskilt rättvis. Men så länge du tycker om ljudet högtalaren förmedlar så är det ju en bra högtalare - för dig.

#5

Postad 14 april 2008 - 10:10

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej, själv har jag QLN och är jätte nöjd med dessa. Canton är väldigt bra dem också. Du gör inte fel vilka än du köper av dem, men med tanke på din förstarkare skulle jag rekomendera Canton.
De är lätta att driva och har snällare impedans.(saknar möjlighet för bivire/biamp,tyvärr)
Qln och Yamahan kan jag inte tänka mig ngn. välljud, pga 4ohms last.speciellt om man vill vrida på volymratten, litegrann. Mina drivs av H/K635+2*Vincent996 så det blir inga problem.

#6

Postad 14 april 2008 - 15:15

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

  • 567 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig rekomendera att köra en Yamaha med Canton , de blir för tunnt och trist.
Men om de är en Yamaha du måste köra med så skulle iallafall jag kolla på någonting annat än Canton.

Canton fungerar bra med Hk, Marantz, Onkyo och Nad skulle jag också tro fungera.

Men nu var de högtalare du var ute efter men bara så du vet om du sätter ett par Canton Gle 409 med en Yamaha så får du aldrig höra vad dom egentligen går för.

Lycka till :P

#7

Postad 14 april 2008 - 15:59

DjJoS
  • DjJoS
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Okej hmm.. Vad ska jag ha för förstäkare då som håller måtet med högtalarna?

#8

Postad 14 april 2008 - 16:18

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

  • 567 inlägg
  • 0
Ska du då ha en 2 kanals förstärkare eller en surroundförstärkare?

#9

Postad 14 april 2008 - 16:21

Snakey
  • Snakey
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Okej hmm.. Vad ska jag ha för förstäkare då som håller måtet med högtalarna?


En HK AVR 247 skulle jag rekommendera. Mer kräm i en flerkanalare under 5 000-strecket är svårt att hitta. En AVR 347 vore självklart ett ännu bättre val, beror ju såklart på din budget.

#10

Postad 14 april 2008 - 16:37

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

  • 567 inlägg
  • 0
247 har jag för mig att jag har lyssnat på eller var de 245 äh.. iallafall, dom är väl likvärdiga.

Men det är svårt att hitta bättre för dom pengarna.

Om de är så att du vill ha en 2kanalare istället så skulle jag nog rekomendera den jag har Hk 3480, dock lite surr men de hör man inte förrän man har en riktigt hög volym och pausar musiken så de ska nog inte vara några problem.

120 Harman Kardon watt är ju inte lite kan jag ju säga och den har ett mycket detaljerat ljud.

Äntligen en förstärkare som får liv i mina Canton gle 407.

MVH Oliver

#11

Postad 14 april 2008 - 21:39

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Okej hmm.. Vad ska jag ha för förstäkare då som håller måtet med högtalarna?

Då jag själv lysnade på Canton (och imponerades) hade butiken inte ngt bätre än en Kenwood i 4000kr klass. Jag är säker att du har bara fördelar med din Yamaha.

#12

Postad 16 april 2008 - 13:16

DjJoS
  • DjJoS
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Nu blir jag osäker när jag inte hittar något ställe i Malmö där jag hade kunnat lyssna på ett par Qln, någon som vet någon butik i skåne som har dom hemma?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.