Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får man 5.1-ljud?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 April 2008 - 12:50

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Lika bra att erkänna på en gång, jag måste vara helt blåst. Köpte en förstärkare för an massa år sedan o har gått o trott att jag har 5.1-ljud o så kommer en kompis (jäkla besserwisser) o säger att d har ja inte alls ... Nu fattar jag ingenting, hoppas att ni Guru:s kan bringa ordning i min tankeoreda. Okej, häng med nu...

Jag äger en dator, en TV, en DVD-spelare och en förstärkare med några högtalare (jag äger en bil och ett hus också, men det kanske inte hör hit riktigt?)

Förstärkaren är en Yamaha RX-V592RDS (se bifogad manualbild)

Bifogad fil  080423_0214.jpg   87.83K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  080423_0215.jpg   113.31K   0 Antal nerladdningar

TV:n en SONY KDF-50E2010 (se bifogad manualbild)

Bifogad fil  080423_0216.jpg   30.75K   0 Antal nerladdningar

Datorn Noname med sex st ut o ingångar för ljud (in, out, mic, rear, c/sub och side - se bifogad bild)

Bifogad fil  080423_0211.jpg   10.68K   0 Antal nerladdningar

DVD:n är en skitgrej från LG (dock med komponent-utgång).

Högtalarna är DALI 808 som main, DALI SC7 som center samt Paradigm APP100 som rear.

Jag använder systemet för att kolla på DVD-filmer i DVD-spelaren, filmer från datorn (DVD o divX) samt naturligtvis på TV.

Nu är det kopplat så här:
LJUD:
PC, out-utgången (vanlig teleplugg)-> Förstärkare, 2 RCA kontakter svart och röd
DVD, 2 RCA -> TV, 2 RCA
TV, 2 RCA -> Förstärkare, 2 RCA
BILD:
PC, DVI -> TV HDMI
DVD, kompenent -> TV Komponent

Frågan är nu, kan detta bli 5.1-ljud eller inte? Vad är skillnaden? Vad är skillnaden på Dolby ProLogic och Dolby Digital, 5.1 o 7.1 o allt vad det heter? Vilka enheter /sladdar/komponenter behöver jag byta för att få till det riktigt bra med både ljud och bild?

Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut det här...

Redigerat av Unregistered7212f739, 23 April 2008 - 12:55.

Postad 23 April 2008 - 13:18

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Med den kopplingen du har nu får du inte ut äkta dolby digital eller DTS ljud.
Du få ut ett simulerat surround ljud från pro-logic decorden men det är lång ifrån lika bra.

Pro-logic simulerar ett surround ljud från en 2-kanals källa eller som i ditt fall en 2 kanals koppling.
Dolby digital & DTS ta emot signalen från en coax kabel eller toslink och därefter avkodar reciven signalen och skciakr ut den till respektiver högtalare som ska återge ljudet.
med 6:1 eller 7:1 så blir det Dolbydigital EX eller DTS ES och där lägs en 6:e eller 7:e kanal till för att ge en mera omslutande effekt.

Sen har vi de nya HD formaten som fungera likadant men med bättre upplösning på ljudet.

Alltså måste du koppla dvd spelaren till reciven med antingen en COAX kabel (elektrisk) eller en Toslink (kabel (optisk).
Som du har nu så är kopplingen bara 2 kanal och därmed scalar dvd ner surround ljudet till vänster och höger och recivern ta då emot en redan bearbetad analog signal som den då inte behandlar.
Med en digital signal så skickar dvd ut signalen obehandlad till recivern som då kan använda sin interna avkodare för att ja avkoda ljudet på ett korrekt sätt.

Redigerat av MGW, 23 April 2008 - 13:19.

Postad 23 April 2008 - 13:23

Almis
  • Almis
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag gör ett försök att förklara.

Eftersom du inte digitalingång på förstärkaren måste du koppla via de analoga 5.1 ingångarna.
Om din dvd spelare har analoga 5.1 ingångar är det bara att skaffa 6 RCA kablar (vilket du antagligen har redan) och koppla till 5.1 ingångarna på förstärkaren.
Datorn måste du koppla likadant, men här måste du anväda 3 st konverteringskbalar (3,5 mm till 2xRCA).
DVD programvaran i datorn måste kunna koda av DD eller DTS för att du ska få ut ljudet. Detta görs med tex PowerDVD, jag är dåligt uppdaterad på om det finns gratisalternativ.

Postad 23 April 2008 - 13:24

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Jag gör ett försök att förklara.

Eftersom du inte digitalingång på förstärkaren måste du koppla via de analoga 5.1 ingångarna.
Om din dvd spelare har analoga 5.1 ingångar är det bara att skaffa 6 RCA kablar (vilket du antagligen har redan) och koppla till 5.1 ingångarna på förstärkaren.
Datorn måste du koppla likadant, men här måste du anväda 3 st konverteringskbalar (3,5 mm till 2xRCA).
DVD programvaran i datorn måste kunna koda av DD eller DTS för att du ska få ut ljudet. Detta görs med tex PowerDVD, jag är dåligt uppdaterad på om det finns gratisalternativ.

Har inte Yamaha RX-V592RDS en optisk ingång?
Kanske jag som sett fel?

Vilket som så kan du göra som Almis beskriver göra en analog koppling men då måste dvd spelaren klara av avkoda Dolby digital & DTS om du vill ha det.
Sen måste du även ställa in på recivern att ta emot analog 5.1.

Redigerat av MGW, 23 April 2008 - 13:26.

Postad 23 April 2008 - 15:13

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tackar för grymt bra svar!

Fast det får ju en att fundera vidare lite...

Om jag köper en ny modern förstärkare som kan ta emot en digital signal via coaxial så kommer det ju funka kanon när jag ser via DVD-spelaren, men hur får jag ljudet från TV:n att komma till förstärkaren i digital form. Jag menar, visst tusan sänder dom ibland TV-program med 5.1-ljud tycker jag mig ha sett, typ melodifestivalen. Men i TV:n finns ju ingen sådan utgång. Säg inte att jag behöver köpa ny TV också... :P

Och hur tusan får jag ihop det med datorns utgångar som väl skickar ut signalen i analog form? - Nytt ljudkort som kan skicka digitalt eller måste förstärkaren ha analoga 5.1 ingångar då också.

O om jag använder de analoga 5.1 ingångarna på förstärkaren från PC:n men inte har någon sub ansluten (alltså 5.0) funker det?

MGW>> Hmmm, nej det verkar inte finnas en optisk ingång vad jag kan se i alla fall, utan det blir nog till o kopla på de analoga ingångarna i så fall. Men DVD:n har inte dessa utgångar så jag antar att jag får köpa en ny förstärkare istället som kan ta emot coaxialkabel.

MGW>> Äe Dolby Digital och DTS bara olika märken, typ, eller vad är det som skiljer?

Så många frågor... Puh!

Postad 23 April 2008 - 15:24

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Det är en smaksak om man jämför dolby ditital och DTS. På pappret är DTS bättre då det har högre bitrate men allt handlar igenterligen om hur mycket tid ljudteknikerna lägger på att få till ett bra ljud. Ett bra dolby digital spår låter bättre än ett dåligt DTS spår och vise versa.

Från datorn har jag för mig att man måste koppla digital för att få ett surround ljud men detta bli bara från filmer dom skickar ut dolby digital eller DTS resten av dator ljudet kommer att skickas som PCM dvs 2-kanals ljud. Här kan det vara bra att används sig av pro-logic dekorden för att få ett lite mera omslutande ljud än 2-kanal. Har man HDMI på förstärkaren kan man koppla direkt till denna för att få både bild och ljud i samma kabel.

Om tv:n har en digital ljud utgång kan den skicka ut digital signal, dock så är det inte mycket som visas med dolby digital idag.

Min rekommendation är en ny reciver med en ny dvd med HDMI anslutningar för att minska kable trassel då HDMI kan bära både bild och digital ljudsignal. Kan man köra in HDMI i recivern så kan man använda den som en HDMI hub dvs ljudet går in i recivern och omvandlas medans bilden går vidare från förstärkaren genom HDMI till tv för att visas.

Postad 23 April 2008 - 19:34

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Mycket intressant måste jag säga!

Så får det bli, ny förstärkare... Någon som har tips på en hygglig reciewer med HDMI-anslutning för runt 3.000 pengar?

Postad 23 April 2008 - 19:50

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Yamaha RX-V661 med en sony NS78H DVD är nog vägen jag skulle gå.

Det ger en bra pris vs prestanda samt med möjlighet att bi-ampa frontarna för mer välljud.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.