Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Velodyne SPL 800i autopower problem

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Velodyne MiniVee SPL-800i (Subwoofers) 5 9,18 (94) Inga priser
25 relaterade trådar
Velodyneklubben! (126 inlägg) 4 år sedan
Behöver uppgradera min Marantz SR6001 (1 inlägg) 6 år sedan
Velodyne SPL-800i (31 inlägg) 8 år sedan
minivee vs xtz w8.16 eller annan för max 5000kr (14 inlägg) 9 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 9 år sedan
Allmänna frågor ang. reciver och Sub (3 inlägg) 12 år sedan
bästa sub för 4000-5000 (13 inlägg) 12 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Hjälp att hitta vit sub till hembio (13 inlägg) 12 år sedan
Bra musiksub till canton reference 9.2 (25 inlägg) 13 år sedan
Grym sub för 5000kr (16 inlägg) 13 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 13 år sedan
Byta en sub mot två ? (3 inlägg) 14 år sedan
Velodyne miniwee 800i vs dubbla basshakers (4 inlägg) 14 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 14 år sedan
Subval (8 inlägg) 15 år sedan
Vilken sub till dali motif? (3 inlägg) 15 år sedan
Velodyne SPL-800i eller Sunfire HRS-8 ? (15 inlägg) 16 år sedan
Velodyne MiniVee SPL-800i eller Yamaha YST-SW1500? (33 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 16 år sedan
Intryck om Velodyne Minevee (15 inlägg) 16 år sedan
Velodyne MiniVee vs. SVS PB10-NSD (5 inlägg) 16 år sedan
Velodyne Minivee vs Monitor Audio RSW12 (2 inlägg) 16 år sedan
Vilken av dessa? (7 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 01 maj 2008 - 20:26

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en Velodyne SPL 800i som jag är grymt nöjd med. Jag har dock problem med autopower. Hur jag än ställer eller kopplar den så hoppar den mellan av och på hela tiden vid lägre volymer. Grymt störande. Jag har kopplat båda ingångarna som det står i manualen utan lycka. Det står att den skall stänga av efter 10 minuter men det kan gå betydligt fortare. Någon som har samma problem? Den funkar perfekt om man har den på hela tiden.

/Lazerharp

#2

Postad 09 maj 2008 - 01:01

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
hade vart bra om du kunde lagt till produkten till tråden men jag antar att det är en sån här?

jag har en sån själv och har ett liknande problem, fast min stänger aldrig av sig istället..
funderade hur länge som helst och läste i manualen men jag kan inte hitta vad som är "fel"
passade på att ta en bild på baksidan för att visa hur allt är kopplat och inställt så ni ser;

Postad bild
auto on/off: active, internal x-over: on & phase: 180°

jag misstänker att det kan ha och göra med vilka kablar jag valt att använda,
gör impendansen i 2xRCA-kabeln att subben får "onsignal" hela tiden kanske?
från recievern, kör en Monster Cable THX AI-YM till Clicktronic 2xRCA-2xRCA.

Postad bildPostad bildPostad bild

#3

Postad 09 maj 2008 - 04:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

hade vart bra om du kunde lagt till produkten till tråden men jag antar att det är en sån här?


jag har en sån själv och har ett liknande problem, fast min stänger aldrig av sig istället..
funderade hur länge som helst och läste i manualen men jag kan inte hitta vad som är "fel"
passade på att ta en bild på baksidan för att visa hur allt är kopplat och inställt så ni ser;

Postad bild
auto on/off: active, internal x-over: on & phase: 180°

jag misstänker att det kan ha och göra med vilka kablar jag valt att använda,
gör impendansen i 2xRCA-kabeln att subben får "onsignal" hela tiden kanske?
från recievern, kör en Monster Cable THX AI-YM till Clicktronic 2xRCA-2xRCA.

Postad bildPostad bildPostad bild

verkligen intressant teori att kablarna på verkar till slaget i steget ??????????????????????????

#4

Postad 09 maj 2008 - 07:53

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Stämmer bra Litecore det är rätt produkt. Jag har kopplat kablarna tvärt om mao har jag en kabel till subben som sedan går till en delare vid subben. kablarna jag använder är en nonamedelare och sedan en 1xRCA för subbas 3M
ClickTronic.
Postad bild

Vad händer om du kopplar endast en kabel och sätter splittern vid basen? Borde ändra impedansen en hel del. Vore intressant och se om du får samma fel som mig då. Förövrigt så ser dina inställningar precis ut som mina.

#5

Postad 09 maj 2008 - 11:58

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

verkligen intressant teori att kablarna på verkar till slaget i steget ? [...]

Stämmer bra Litecore det är rätt produkt. Jag har kopplat kablarna tvärt om mao har jag en kabel till subben som sedan går till en delare vid subben. kablarna jag använder är en nonamedelare och sedan en 1xRCA för subbas 3M
ClickTronic.
Postad bild
Vad händer om du kopplar endast en kabel och sätter splittern vid basen? Borde ändra impedansen en hel del. Vore intressant och se om du får samma fel som mig då. Förövrigt så ser dina inställningar precis ut som mina.

svarar på båda era inlägg här istället;

hehe, det är ingen teori - det är dagens sanning! det finns speciellt anpassade "subkablar" som har
en impedans på 50Ω där vanligt RCA-kablage oftast ligger på 75Ω (coax digital & kompositvideo t.ex.)
och kablarna påverkar faktiskt hurvida SPL-800i:n är på eller inte om man valt att ha den funktionen på.
så när recievern skickar ut LFE-signalen till suben så vaknar den och börjar spela, och när den inte
känner av något på 10 minuter så ska den automatiskt gå ner i standbyläge, vilket min alltså INTE gör.

så jag har mer eller mindre svarat på mig egen fråga/problem om jag inte tänker helt snett bara :)
när jag precis hade köpt subben förut så använde jag bara lakridssnören från classe & kjellco som
faktiskt funkade bra, så det får nog blir att köpa antingen Supra Y-link eller Clicktronic HC410 !

Postad bild
Postad bild

#6

Postad 09 maj 2008 - 14:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Verkligen lusstigt fenomen, specielt med tanke på att subben ska "känna av" en signal för att fortsätta att vara påslagen, så kabeln sänder alltså ut en signal då... :P

Kan inte fatta hur det skulle kunna påverka villken impedans kabeln har, men visst finns det säkert någon "o-lågisk" förklaring för även det, som med så mycket annat :)

//DVD-ai ;)

Redigerat av DVD-ai, 09 maj 2008 - 14:30.


#7

Postad 09 maj 2008 - 17:03

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
alltså, jag inbillar mig att signalen som skickas till subben på nåt skumt sätt typ "stannar kvar"
i kabeln vilket gör att den ständigt ligger i ON-läge istället för att stänga av sig efter 10 min.
tänkte ändå flytta runt suben lite i rummet och testa andra positioner under helgen och då
behöver jag en annan/längre snok i vilket fall - så jag återkommer med bättre info lite senare :)

EDIT: kom på att jag kan börja med att stänga av recievern helt istället för att bara ha den
på standby och se om det blir nån skillnad, men ett kabelbyte är nog på sin plats ändå tror jag..

Redigerat av Litecore, 09 maj 2008 - 17:06.


#8

Postad 09 maj 2008 - 17:23

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

alltså, jag inbillar mig att signalen som skickas till subben på nåt skumt sätt typ "stannar kvar"
i kabeln vilket gör att den ständigt ligger i ON-läge istället för att stänga av sig efter 10 min.
tänkte ändå flytta runt suben lite i rummet och testa andra positioner under helgen och då
behöver jag en annan/längre snok i vilket fall - så jag återkommer med bättre info lite senare :)

EDIT: kom på att jag kan börja med att stänga av recievern helt istället för att bara ha den
på standby och se om det blir nån skillnad, men ett kabelbyte är nog på sin plats ändå tror jag..

om suben ligger on läge så beror det inte på kabeln utan troligen att reläet i suben inte slår av som den skall utan ligger på hela tiden

#9

Postad 09 maj 2008 - 19:48

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

om suben ligger on läge så beror det inte på kabeln utan troligen att reläet i suben inte slår av som den skall utan ligger på hela tiden

nåt skumt är det i alla fall, men som jag skrev hade jag inte det här problemet
med mina gamla kablar (lakridssnören) så jag tror inte det är själva suben :)

#10

Postad 09 maj 2008 - 21:52

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Litecore, När du hade dina gamla snören funkade det precis som det skulle då? Slog den av efter tio minuter? Problemet jag har är att jag tycker den hoppar fram och tillbaka oftare än var tionde minut. Du får gärna också rapportera hur det går om du köper nya sladdar.

#11

Postad 09 maj 2008 - 23:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
tycker hela grejen låter konstig, måsste vara i steget i subben eller i utgången recivern som felet sitter och inte i sladden !
Men fungerar det med att byta sladd så är jag förvånad och helt konfunderad, mycket lusstigt fenomen som sagt. :)

#12

Postad 10 maj 2008 - 12:27

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

tycker hela grejen låter konstig, måsste vara i steget i subben eller i utgången recivern som felet sitter och inte i sladden !
Men fungerar det med att byta sladd så är jag förvånad och helt konfunderad, mycket lusstigt fenomen som sagt. B)

men det GÖR det ju ffs! innan jag bytte till Monster+Clicktronic hade jag snören från classe & kjell,
fast inte samma typ som jag bytte till.. så det är helt klart ett kabelrelaterat problem tror jag :)

EDIT: Lazerharp: ja, då slog den av helt efter typ 10 minuter och hoppade igång
när man började spela musik eller kolla på film. dock inte direkt vid påslag av recievern.

Redigerat av Litecore, 10 maj 2008 - 12:29.


#13

Postad 10 maj 2008 - 15:31

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Litcore, var det oberoende av vilken volym du hade? Jag har märkt att främst märks vid lägre volymer. Har testat att höja outputen på stärkarn (Onkyo SR-605) och sänka på Velodynen vilket gjorde det bättre. Har någon märkt om det blir någon ljudkvalitetsskillnad om man sänker Velodynen?

#14

Postad 10 maj 2008 - 16:24

Hockert
  • Hockert
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Jag har själv en Onkyo SR-505 och en Velodyne SPL-800i. Jag kör med autopower men vet inte om det fungerar. Den blå dioden lyser dygnet runt och jag hör aldrig att det poffar till eller något som skulle kunna visa att det slår på sig. Kan det vara så att min aldrig slår av sig heller? Har en enkel Supra sublink-kabel, en kontakt i varje ände.

#15

Postad 12 maj 2008 - 08:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

men det GÖR det ju ffs! innan jag bytte till Monster+Clicktronic hade jag snören från classe & kjell,
fast inte samma typ som jag bytte till.. så det är helt klart ett kabelrelaterat problem tror jag :unsure:

EDIT: Lazerharp: ja, då slog den av helt efter typ 10 minuter och hoppade igång
när man började spela musik eller kolla på film. dock inte direkt vid påslag av recievern.


Jo men jag tror dig ffs ! :blink:

Inte det, jag bara är smått fundersam för mig själv och funderar på hur det är möjligt med en sådan skilldnad.

//DVD-ai ;)

#16

Postad 12 maj 2008 - 08:57

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hockert, den funkar inte om dioden lyser. Den skall slockna när den inte får signal.

#17

Postad 12 maj 2008 - 15:07

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag har själv en Onkyo SR-505 och en Velodyne SPL-800i. Jag kör med autopower men vet inte om det fungerar[...] Har en enkel Supra sublink-kabel, en kontakt i varje ände.

hupp?! det här missade jag helt.. det funkar alltså INTE med suprakablar för dig? :)
känns lite sådär faktiskt när man själv funderar på att köpa en, en y-link visserligen..

kolla på min bild lite högre upp, hur är dina inställningar på suben ?

#18

Postad 12 maj 2008 - 19:08

Hockert
  • Hockert
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

hupp?! det här missade jag helt.. det funkar alltså INTE med suprakablar för dig? :)
känns lite sådär faktiskt när man själv funderar på att köpa en, en y-link visserligen..

kolla på min bild lite högre upp, hur är dina inställningar på suben ?

auto on/off: active, internal x-over: on & phase: 180°
Precis samma som dig!

Vad spökar kan man ju undra!?

#19

Postad 13 maj 2008 - 07:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Dåligt konstruerad subb !

#20

Postad 14 maj 2008 - 12:04

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
jag upptäckte en sak på min splitkabel precis, alltså den här: (Monster THX AI-YM)
Postad bild

den har en markering på sig som jag inte sett förut, "signal flow" som går åt andra
hållet till det jag använder den för - men som jag inte märkte några problem tidigare
när jag använde den till en annan reciever och dubbel uppsättning Audio pro subar.

jag satte precis i en enkel RCA-RCA på 10m för att se om det gör nån skillnad. återkommer..

#21

Postad 14 maj 2008 - 12:12

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

jag upptäckte en sak på min splitkabel precis, alltså den här: (Monster THX AI-YM)
Postad bild

den har en markering på sig som jag inte sett förut, "signal flow" som går åt andra
hållet till det jag använder den för - men som jag inte märkte några problem tidigare
när jag använde den till en annan reciever och dubbel uppsättning Audio pro subar.

jag satte precis i en enkel RCA-RCA på 10m för att se om det gör nån skillnad. återkommer..

gamlingar tror mellan 10-12 på söndagar

#22

Postad 14 maj 2008 - 13:55

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

gamlingar tror mellan 10-12 på söndagar

vet inte vad du vill ha sagt exakt med det där eller vad det tillför tråden
mer än ett dåligt försök till sarkasm, så gör om gör rätt till nästa gång.

hur som helst blev det tyvärr ingen skillnad med enkelkabeln.. suck.

#23

Postad 14 maj 2008 - 14:37

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

vet inte vad du vill ha sagt exakt med det där eller vad det tillför tråden
mer än ett dåligt försök till sarkasm, så gör om gör rätt till nästa gång.

hur som helst blev det tyvärr ingen skillnad med enkelkabeln.. suck.


Att det inte är nån skillnad på om du har den på ena eller andra hållet, dett sitter ingen backventil på kabeln direkt....
Men det märkte du ju själv.

#24

Postad 14 maj 2008 - 14:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

vet inte vad du vill ha sagt exakt med det där eller vad det tillför tråden
mer än ett dåligt försök till sarkasm, så gör om gör rätt till nästa gång.

hur som helst blev det tyvärr ingen skillnad med enkelkabeln.. suck.

nu förstår du varför jag skrev som jag gjorde

#25

Postad 14 maj 2008 - 14:44

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Summan av det som skrivs torde bli att funktionen inte är så bra. Är det någon som det fungerar för? I så fall vilken kabel och inställningar har ni?

#26

Postad 14 maj 2008 - 15:08

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Summan av det som skrivs torde bli att funktionen inte är så bra. Är det någon som det fungerar för? I så fall vilken kabel och inställningar har ni?


Har ni testat att ha sub-level på max på recievern och sänka nivån på själva suben? hade problem med det på mitt Zacry DSW-400 innan då jag hade nivån på ca 2-3 på recivern men på nästan max på suben, sänkte suben ocg drog upp så reciverns nivå är på +8 normalt sen upp till +10 om det ska mullra ännu mer. Nu funkar det bättre.

#27

Postad 14 maj 2008 - 19:52

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag har testat att höja lte och det blir bättre. Men höjer jag för mycket så får man ha så jäkla lågt på subben. Misstänker att man måste ha lite volym på subben för att den skall jobba bra. Någon som vet om det blir någon ljudskillnad?

#28

Postad 14 maj 2008 - 20:37

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Jag har testat att höja lte och det blir bättre. Men höjer jag för mycket så får man ha så jäkla lågt på subben. Misstänker att man måste ha lite volym på subben för att den skall jobba bra. Någon som vet om det blir någon ljudskillnad?


Det är ju samma sak du gör egentligen, bara på två olika ställen. att du sen tycker det ser lite ut att ha suben ställd på kanske 30% av volymen på vredet är en annan sak.

#29

Postad 21 maj 2008 - 21:05

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Kan bara informera om att jag köpte ny kabel men den beter sig lika som den gamla. Tror inte mycket på kabelteorin just nu. Ljudet blev dock bättre :)

Postad bild
Monster Cable Interlink 201 Subwoofer Interconnect 4 Meter

Redigerat av Lazerharp, 21 maj 2008 - 21:06.


#30

Postad 22 maj 2008 - 07:25

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför så många tror att problemet beror på signalbabeln. Har man en vanlig lågnivåkabel så fungerar den så länge den inte är trasig. Sedan att olika kablar medför olika ljudupplevelser är något helt annat som inte har något med autolägets funktion att göra.

Problemet med en sub som snabbt växlar mellan på och av när den är inställd på autoläget beror på att signalstyrkan från recievernl ligger precis på det område då subben skall välja att vara på eller av. Ökar man volymen på recievern så brukar detta problem försvinna, annars är det något annat fel. Tittar man på film så vet de flesta också att ljudnivån varierar rätt mycket, t.ex dialoger innehåller inte så mycket bas/lfe-ljud och då börjar subbens klocka för autoläget att ticka på och fortsätter dialogen i 10 minuter till så stängs subben av för att t.ex senare slås på av ljudet från en bil i nästa scen, osv.

För att lösa detta problem - maxa sub/lfe-signalen på recievern och sänk motsvarande på subben. Detta skall iaf fungera till musik men på extremt lugna filmer kan problemet fortfarande uppstå. Då får man helt enkelt ställa om till läge on på subben.

/Heron

#31

Postad 23 maj 2008 - 13:54

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Kan bara informera om att jag köpte ny kabel men den beter sig lika som den gamla. Tror inte mycket på kabelteorin just nu. Ljudet blev dock bättre :)

Postad bild
Monster Cable Interlink 201 Subwoofer Interconnect 4 Meter

najs! var köpte du den och hur många riksdaler fattigare blir man? :)

#32

Postad 23 maj 2008 - 15:17

Hockert
  • Hockert
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Kan ta detta i samma tråd eftersom det är en till grej jag funderar över. Varje gång jag t.ex. tänder lampan i fönstret eller på toan så bumpar det till i basen. Jag antar att detta måste ha något strömmen att göra. Vad kan man göra? Jag har inte prövat något ännu men har sett trådar där folk vänt på kontakten bara eller bytt till ett annat uttag? Kan något fel i detta orsaka att autopower inte funkar?

#33

Postad 23 maj 2008 - 15:33

Lazerharp
  • Lazerharp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

najs! var köpte du den och hur många riksdaler fattigare blir man? :)


http://www.outlet24.se/?p=050644114847
Mycket prisvärt :)

#34

Postad 23 maj 2008 - 22:14

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

http://www.outlet24.se/?p=050644114847
Mycket prisvärt :)

ja verkligen! synd bara att den är typ 3 meter längre än jag behöver.
annars skulle jag nog ha köpt en, fan.. undrar om det inte är samma
kabel jag såg på el-giganten idag? kostade lite mer än det dubbla :)

#35

Postad 19 maj 2009 - 20:53

Unregistered8f5e01ea
  • Unregistered8f5e01ea
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Upptäckte att min autopower-brytare är kopplad tvärtom. Fick aldrig autopower till att funka tills jag stängde av funktionen, då funkade allt utmärkt :-)

#36

Postad 25 maj 2009 - 16:39

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0
Jag har 4st spl basar och på en av dem går det inte att välja bort auto läget på. Den stänger av sig oavsett vilket läge den är i...

skitstörande.. orkar inte skicka iväg den heller

#37

Postad 25 maj 2009 - 19:24

box
  • box
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag har numera 2 st av dessa subbar! Störde mig grymt på att de slog av och på i filmer hela tiden! Ringde till Hembioconsult där jag köpt dom och fick rådet att ha på grejjerna hela tiden istället! Låter kanske lite oekonomikst men dom sa att det är klass ? steg i subben så de drar faktiskt minimalt med ström när de inte arbetar! Så sagt o gjort nu står dom på jämt och funkar kanon!

#38

Postad 11 juli 2009 - 17:47

rayDreamer
  • rayDreamer
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
jag kör med en SPL-1200 Ultra och har samma problem som många. den slår av mitt i filmen och när jag sätter igång den igen tänds displayen men den ger inget ljud ifrån sig...får slå från strömmen i ca 30 sek och sen på igen..då funkar den.
efter att ha läst lite i den här tråden och i manualen till basen kom jag fram till att man måste höjja signalen på förstärkaren..som en av er här sa...
nu har jag tagit mig igenom en hel film utan att den slår ifrån och den stänger av ca 10 min efter att jag slagit av förstärkaren..slår jag stärkaren igen och den skickar signal till basen tänds den upp och det ser ut som den startar igen...men inget ljud.
lagom irriterande. men den stänger i alla fall inte av mitt i filmerna längre.

men det hade ju varit bra om funktionen hade fungerat som den ska.

#39

Postad 05 augusti 2009 - 06:59

dipling
  • dipling
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Har samma problem med ständigt påslagen sub. Saxade dock detta ur I-boken sid 5.
Jag kör idag med Supras sublink kabel dvs ingen Y-link.

"NOTE: If not using an external crossover, you should use the builtin
crossover for optimal performance. When using a single channel
input (such as a surround sound processor’s subwoofer out or
LFE), the auto on/off circuit sensitivity will be affected. When one
input channel is used instead of two, the unit will see lower signal
levels present at the inputs. This may cause the unit to turn off
when listening at low volume levels. If this occurs, simply use a “Y”
adapter (available from most dealers) to allow your processor’s
single sub line to be fed into both L&R inputs. This will make the
unit turn on at lower signal levels."


#40

Postad 13 november 2009 - 09:07

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Halloj, har sökt runt lit epå forumet, men hittar inget så jag testar att posta här.
Köpte En SPL 800i igår. frågan är hur länge den ska spelas in?

Jag upplever att den låter nästan "ingenting" än, visst den brummar på lite, men det är allt. ingen större skillnad om jag stänger av den.
Jag har testat att byta till en annan kabel (lfe out) som inte glappar, delning har jag satt till 80hz och volymen mitt i.

När jag hämtade den så stod en 800 och spelade och lät bra, men den hade nog inte varit på mer än någon dag/dagar. kommer den att "lossna" eller har jag fått en som inte fungerar?
(ska testa att pilla lit ei inställningarna när jag kommer hem

*Edit*
Nu har subben börjat "lossna"
Men jag har samma problem som trådskaparen. Min Sub slår inte av sig alls. Lampan är på hela tiden. Jag har testat både med en guld Champion subkabel och Supra kabel. (vanlig enkel som går fårn pre out på minOnkyo 606, till lfe in)

Har nån luskat ut en lösning på problemet? eller ska man reklamera den? jag vill inte ha den lysande hela tiden och jag orkar inte gå och stänga av den manuellt.

Redigerat av Bulldog76, 14 november 2009 - 08:39.


#41

Postad 14 november 2009 - 11:04

m-i-c-k-e
  • m-i-c-k-e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har haft samma problem med min SPL-800. Anledningen till att den inte slog av var att det gick en krypström mellan subben och min anläggning. Det kan hjälpa att vända elkontakterna, köpa en galvanisk avskljare eller byta eluttag.

M.v.h.

/Micke

#42

Postad 14 november 2009 - 22:07

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Jag har haft samma problem med min SPL-800. Anledningen till att den inte slog av var att det gick en krypström mellan subben och min anläggning. Det kan hjälpa att vända elkontakterna, köpa en galvanisk avskljare eller byta eluttag.

M.v.h.

/Micke

TAckar, misstänker ocksåa tt den får nån sorts spänning hela tiden, men jag är inte alls bra på ellära osv. så vill gäran veta mera. Hur menar du att vända elkontakterna? inne i väggdosan? eller helt enkelt vända på kontakten när jag stoppar den i väggen? Vad är en galvanisk avskiljare?
byta eluttag, menar du köpa ett nyt eluttag och ta bort det gamla, eller plugga in subben i ett annat uttag.?
Jag har haft basen i 2 olika eluttag med samma resultat, att den inte stänger ner sig.

*EDIT
Testade ett tredje eluttag och tog bort signalkabeln, då slocknade den efter ett tag, Sen testade jag med signalkabel i, den stängde av sig. Betyder det att elen är felkopplad i 2 utag minst?

Redigerat av Bulldog76, 15 november 2009 - 17:43.


#43

Postad 21 november 2009 - 00:27

dipling
  • dipling
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Jag testade som ngn annan gjort, att byta läge på power switchen. Auto var i själva verket ON och viseversa. Den står nu på ON och slår på och av utan krångel.

#44

Postad 21 november 2009 - 08:44

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Min står också i läget on nu, och stänger sig i alla eltuttag.
i manualen så är lablarna tvärt om än på själva lådan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.