Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med kraftigt rosastick i bilden!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DVD-1920 (DVD-spelare) 1 8,35 (67) Inga priser
Sanyo PLV-Z4 (Projektorer) 1 9,16 (55) 11 390:-
Optoma NuForce AVP-17 (Surroundförsteg) 9 8 (6) Inga priser
24 relaterade trådar
Min Yamaha Z7 mot Nuforce AVP-17 (6 inlägg) 13 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 13 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Sanyo Z4 eller Panasonic ax-200 (5 inlägg) 14 år sedan
Nuforce avp 17 (10 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z4 * (690 inlägg) 14 år sedan
Problem med kraftigt rosastick i bilden! (7 inlägg) 15 år sedan
NuForce hemmabio (försteg och slutsteg) (0 inlägg) 15 år sedan
Koppla PS3 till Phlips HT-3115 (0 inlägg) 16 år sedan
* Officiell tråd - Denon DVD-1920 * (470 inlägg) 16 år sedan
Tja! Är nära å ska köpa en Nad M15.... (14 inlägg) 16 år sedan
NuForce flerkanals försteg (9 inlägg) 16 år sedan
Z4 eller Tx200 (10 inlägg) 16 år sedan
Val av tyst projektor. (8 inlägg) 17 år sedan
PLV-Z4SV, PJ-TX300 el. PT-AX100? (13 inlägg) 17 år sedan
Valet och kvalet (Z4 eller LN110) (4 inlägg) 17 år sedan
Några riktiga universalspelare på gång? (21 inlägg) 17 år sedan
Projektor i ljus butikslokal (11 inlägg) 17 år sedan
PLV-Z4: Grön fläck i mörkt område (9 inlägg) 18 år sedan
Denon DVD-1920 vs Philips DVP-9000SA (11 inlägg) 18 år sedan
TEST: Sanyo PLV-Z4 (40 inlägg) 18 år sedan
Testet denon 1920 vs philips 9000s klart (11 inlägg) 18 år sedan
Panasonic S97, Denon 1920 eller Philips 9000S (6 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för nZane ( inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 12 maj 2008 - 08:34

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0
Igår kväll när jag skulle kolla på film uppträdde ett mycket märkligt kraftigt färgstick i bilden, vissa färger blev väldigt rosa och hela bilden kändes väldigt rosa. Har inte hunnit felsöka så mkt än men jag tänkte slänga ut frågan här först och se om det kan vara nåt enkelt jag missat, om detta kanske är ett klassiskt symtom på nåt etc. Provade med flera olika filmer, samma sak. Jag har precis bytt försteg, som jag använder som bildväxlare, så det ligger kanske närmast till hands att det antingen är kopplingsfel eller fel på förstegets bildväxlare, vilket visserligen låter konstigt tycker jag....

Projektorn funkar perfekt via composit-ingången, kan det plötsligt ha hänt nåt med komponentingången där?

Komponentkablen jag använder mellan dvd och försteg är en enkel från Clas Ohlsson som eg. är en audio/video -kabel (en gul, en röd och en svart terminering) men en rätt grov sådan. Kan detta påverka?

Info om signalvägen:

Denon DVD-1920 -> Komponentkabel (se ovan) -> Nuforce AVP 17 -> Komponentkabel (10 meter "riktig" komponent från C.O.) -> Zanyo PLV Z4 (1700 h på lampan).

Tacksam för uppslag!!

#2

Postad 12 maj 2008 - 11:44

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Komponentkabeln du använder är ju ingen komponentkabel utan som du själv säger en audiokabel(vit/röd) och en gul för s-video(antar jag eller är det komposit?).

Du skickar med andra ord en skräpsignal till din Nuforce som gör om signalen till komponent. Inte för att jag har fullt koll på signaler men hade jag varit du hade jag genast köpt en "riktig" komponentkabel. Antar att du direkt kommer att se skillnad.

Redigerat av nybörjar micke, 12 maj 2008 - 11:45.


#3

Postad 12 maj 2008 - 11:53

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0

Komponentkabeln du använder är ju ingen komponentkabel utan som du själv säger en audiokabel(vit/röd) och en gul för s-video(antar jag eller är det komposit?).

Du skickar med andra ord en skräpsignal till din Nuforce som gör om signalen till komponent. Inte för att jag har fullt koll på signaler men hade jag varit du hade jag genast köpt en "riktig" komponentkabel. Antar att du direkt kommer att se skillnad.

Jo det kan man ju tro. Men jag har använd denna kabel tidigare med mitt tidigare försteg utan några som helst problem. Har också svårt att tro att det skulle ge den typen av symptom som jag nu har fått. Är det verkligen någon direkt skillnad mellan denna (komposit+audio+audio) och en komponentkabel? Det är denna jag har:

http://www.clasohlso...spx?id=35324152

...och detta är motsvarande kabel fast komponentfärgad på termineringarna:

http://www.clasohlso...spx?id=14315722

Är det verkligen någon reell skillnad mellan dessa? Alla har väl ändå 75 ohms impedans och rca-terminteringar, jag trodde största skillnaden låg i färgerna på rca-kontakterna :)

#4

Postad 12 maj 2008 - 12:12

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Om jag har förstått det hela rätt så är komponent överlägsen s-video och jag antar att du skulle se en rejäl förbättring vid byte av kabel. Men det finns säkert någon begåvad medlem som kan ge dig ett bra svar där.


Men om vi återgår till "felet" så låter det som om du i projen eller kanske i Nuforcen helt enkelt valt fel "färg" dvs RGB istället för s-video (eller något sånt) i inställningarna.

#5

Postad 12 maj 2008 - 12:16

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0

Om jag har förstått det hela rätt så är komponent överlägsen s-video och jag antar att du skulle se en rejäl förbättring vid byte av kabel. Men det finns säkert någon begåvad medlem som kan ge dig ett bra svar där.


Men om vi återgår till "felet" så låter det som om du i projen eller kanske i Nuforcen helt enkelt valt fel "färg" dvs RGB istället för s-video (eller något sånt) i inställningarna.

Jag uppskattar din vilja att hjälpa men jag tror faktiskt du har fel :)

Jag kör alltså komponent, fast via en kabel som inte marknadsförs som komponentkabel men VAD JAG VET funkar precis lika bra som vilken annan kabel som helst. Det är alltså inte s-video eller komposit.

Kan vara nån inställning i projjen, får kolla när jag kommer hem. Men det känns långsökt då jag inte gjort några ändringar och förut funkade det perfa.

#6

Postad 12 maj 2008 - 12:30

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Ha ha, nu är jag visserligen ute på djupt vatten men en komponentsignal (YCbCr eller YPbPr) kan vad jag vet inte skickas genom endast en rca kabel - vilken nytta gör i så fall de andra två? :)

Känns som om någon med lite mer koll än jag får hoppa in och hjälpa till här! Någon?

#7

Postad 12 maj 2008 - 12:50

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0

Ha ha, nu är jag visserligen ute på djupt vatten men en komponentsignal (YCbCr eller YPbPr) kan vad jag vet inte skickas genom endast en rca kabel - vilken nytta gör i så fall de andra två? :P

Känns som om någon med lite mer koll än jag får hoppa in och hjälpa till här! Någon?

Nej nej jag använder givetvis alla tre signalkablarna för att skicka signalen :) annars blir det svårt B)

#8

Postad 12 maj 2008 - 12:57

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Sorry, trodde att du körde ljud genom röd/vit och bara bild genom gul..... :) (skulle inte tagit den där ölen på lunchen)

#9

Postad 12 maj 2008 - 19:37

Enty
  • Enty
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hade likande issues men min projje. (dock annan modell)...RIP... anyhow...
Kan vara en dustblob.
Detta kollar du enklast genom att sätta den projeserade bilden ur focus.
Om det är damm på en panel så kommer du kunna se dammets partiklar skarpt när resten av bilden är oskarp.
Projesera bilder som är helt Röd, Grön och blå för att ta reda på vilken av panelerna som har damm på sig.



Finns lite tips hur man kan ta bort med luftspray. Men det är lite läskigt att hålla på om man inte vet vad man gör.

Dock om du har riktigt otur kan det vara en lcd panel som håller på att ge upp.
Om det är så, då kommer detta färgfält bara att växa tills det i princip inte går att se en normal bild längre.
Enligt vad jag förstår så håller bara en LCD panel ca 3000+ timmar.
Å då kan det bli dyrt. :)

Är det dust så tror jag färgfälten motsvarar den färgen..typ.. rosa är väl en blockad Röd panel. Detta gäller även på "The horror" trasig panel. Fast den döende panelen visar svagare färg, vilket gör att de andra "lyser" över den.

#10

Postad 13 maj 2008 - 09:19

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0
Enty: Tack för tipset men det verkar osannorlikt eftersom bild via t.ex. komposit visas perfekt..?

Har även postat i projektor-delen av forumet eftersom jag inte vet var felet uppstår och där skrev jag såhär:

Tyvärr verkar det inte vara ett kopplingsfel :) provade koppla om igår (bytte röd-grön-blå hit och dit i dvd-spelaren eftersom den är lättast att komma åt) och då fick jag i stället ingen bild alls. Enda sättet att få bild var att koppla som jag gjort från början och då med samma rosa effekt.

Jag provade även min PS2:a som jag har kopplad via samma försteg, via komponent, och då fick jag bra bild. Sen provade jag en film i PS2:an och vips - samma rosa effekt! Jag misstänker nu att det är när jag kör progressivt som jag får den rosa effekten, för spel i PS2:an körs interlaced och film verkar köras i 480p.

Jag har nu två teorier:

- Fel på förstegets bildväxel. Troligast, eftersom försteget är helt nytt och det är nu när jag bytt försteg som effekten uppstått.

- Fel på projjens behandling av progressiva signaler på nåt sätt. Verkar osannorlikt, men alla linjeflätade signaler verkar visas perfekt.

För att undersöka detta ska jag ikväll koppla ur dvd:n från hyllan och koppla den direkt till proj. Funkar detta är det fel på försteget.

Fler förslag?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.