Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W DM683

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W 683 (Golvhögtalare) 2 9,5 (112) Inga priser
42 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlägg) 4 år sedan
Klipsch F3 vs B&W 683 Bastryck/diskant? (78 inlägg) 8 år sedan
Söker lite tips till vardagsrummet (6 inlägg) 9 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 9 år sedan
Yamaha rx-v3067 eller denon x4000?? (6 inlägg) 10 år sedan
B&W DM603 vs Infinity Beta (4 inlägg) 10 år sedan
Lite extra kräm till B&W DM683 (15 inlägg) 11 år sedan
Test: B&W 683 vs 804S (25 inlägg) 11 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 11 år sedan
b&w (1 inlägg) 11 år sedan
Surround lösning till B&W DM683, HTM61 & DS3 (33 inlägg) 12 år sedan
Hemmabio-förstärkare till B&W DM643 som frontar (2 inlägg) 12 år sedan
Funkar den här kombinationen? (2 inlägg) 12 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 12 år sedan
Marantz SR6003 till B&W DM683 (12 inlägg) 12 år sedan
B&W DM683 utgående? (14 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 14 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkaren till B&W's 683? (129 inlägg) 14 år sedan
B&W Högtalare, dm683 ihop med htm62 (32 inlägg) 14 år sedan
Vad är det för fel på B&W DM684? (19 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Stämmer priserna på Hi-Fi klubbben? (151 inlägg) 14 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 15 år sedan
Pris för begagnade B&W 683 (13 inlägg) 15 år sedan
DM683 prissänkt (1 inlägg) 15 år sedan
Audiovector K3 Signature vs. B&W 683 (24 inlägg) 15 år sedan
*Officiell tråd: B&W DM600S4* (52 inlägg) 15 år sedan
B&W golvhögtalare till Rotel RB-1070 + RC-1070? (2 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Placering B&W DM683 (11 inlägg) 16 år sedan
Reciever till B&W DM683? (36 inlägg) 16 år sedan
Val av reciever till B&W 683? (13 inlägg) 16 år sedan
PM: Fjärde generationen från Bowers & Wilkins på väg! (451 inlägg) 16 år sedan
B&W DM683, HTM62... Förstärkare? (90 inlägg) 16 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 16 år sedan
B&W DM604 S3 eller DM683 (3 inlägg) 16 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 16 år sedan
B&W DM683 (154 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 13 maj 2008 - 12:15

Phllip Rooth
  • Phllip Rooth
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Har förnärvarande black diamond v1 men vill så gärna ha B&W DM683. Har varit o provlyssnat på dem o tycker att ljudet är kanon. Har en NAD C372 förstärkare så den klarar det mesta. Det jag vill ha hjälp med är snarare för o nackdelar med B&W DM683. Menar 12000 kr är ändå en del så man vill vara rikigt säker såklart.

#2

Postad 13 maj 2008 - 12:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Bra högtalare helt klart.

#3

Postad 13 maj 2008 - 12:35

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Tänk på att det kan låta annorlunda hemma hos dig när du får hem högtalarna
Det är en sak att lyssna hos hifiklubben (antar att du har provlyssnat dom där) och sen koppla upp dom hemma
fråga om du får låna hem ett par först eller om du får lämna tillbaka högtalarna om du inte är nöjd
Jag har lånat hem en hel del från hifiklubben, de brukar inte vara omöjliga på det

Kör själv med B&W de senaste 15 åren och jag är nöjd med det märket

#4

Postad 13 maj 2008 - 12:36

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
Tjenare, det är svårt o säga för- och nackdelar med en högtalare för någon annan. Det är ju trots allt dina öron det ska låta bra i :)

Uppfyller de dina krav så slå till!

#5

Postad 13 maj 2008 - 12:59

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Fördelar:
Mycket bra ljud.

Klarar både finlir (Singer songwriter, Jazz, Country, Blues) och tryck (Drum & bass, Venetian snares, Hip Hop, Elektronisk dansmusik).

Snygga, framförallt utan frontskydd.

Hög finish.

Låter bra Bi-ampade.

Gult kevlar > Alla andra konlösningar. (Smaksak)

Nackdelar:
Inte lika bra på "slamrig" musik (Hårdrock, Harcore, Punk). Det låter helt enkelt lite skrikigt och smutsigt när elgitarrerna vräker ur sig lite orent ljud. Jag har dock inte fått dom tilltänkta låtarna att låta bra på några högtalare jag provat, så det är inget unikt för 683:orna.

Lite trögdrivna, men inte värre än att det går att driva med en lite tyngre hemmabio reciver bi-ampat.

Inte helt lätt att bära upp kartongerna i lägenheten.

Står inte jättestabilt med tilltänkta spikes och ännu sämre med gummifötterna, har man barn eller husdjur så är det bättre med spikes som sitter på fötter så dom kommer lite utanför högtalaren.

Känsliga diskanter. Skall du ha fest hemma eller har nyfikna ungar så behåll frontskydden på.

#6

Postad 13 maj 2008 - 13:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nackdelar:
Inte lika bra på "slamrig" musik (Hårdrock, Harcore, Punk). Det låter helt enkelt lite skrikigt och smutsigt när elgitarrerna vräker ur sig lite orent ljud. Jag har dock inte fått dom tilltänkta låtarna att låta bra på några högtalare jag provat, så det är inget unikt för 683:orna.


Det där beror mer på förstärkaren än på högtalarna.

Märker precis samma sak med min större Denon. Det låter kanon för det mesta, men på "slamrig" musik drar
Rotelsteget ifrån, med klart mjukare och trevligare diskant. Testa ett Rotelsteg :)

Jag är såklart partisk eftersom jag har ett par, men om du hittar en högtalare för under 20000kr som spelar
renare, mer dynamiskt och med bättre bas än 683 så är det bara att gratulera ;)

#7

Postad 13 maj 2008 - 13:59

Phllip Rooth
  • Phllip Rooth
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Det där beror mer på förstärkaren än på högtalarna.

Märker precis samma sak med min större Denon. Det låter kanon för det mesta, men på "slamrig" musik drar
Rotelsteget ifrån, med klart mjukare och trevligare diskant. Testa ett Rotelsteg :)

Jag är såklart partisk eftersom jag har ett par, men om du hittar en högtalare för under 20000kr som spelar
renare, mer dynamiskt och med bättre bas än 683 så är det bara att gratulera ;)



mm har också den känslan att B&W DM683 är prisvärda. Men har inte själv så jättebra koll på allt som finns ute på marknaden. Som sagt var på hifiklubben o lyssnade på dessa med samma förstärkare som jag själv har NAD c372 och det var riktigt fint ljud.

Lyssnade även på DALI i samma prisklass men inte min smak, kändes som att de enbart hade gått efter att få så mycket klarhet i ljudet som det bara gick dvs ingen bas/tryck i ljudet

#8

Postad 13 maj 2008 - 15:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Yep.

Tester kan kanske vara intressant med. Man ska aldrig lägga för stor vikt vid en test, det viktigaste är att man
själv gillar ljudet. Men dessa är inte direkt negativa :)

Hifi-Choice
Bild & Ljud
Hjemmekino

#9

Postad 13 maj 2008 - 18:24

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Fördelar har du ju redan hört.

Nackdel som jag tycktes märka när jag hörde dem, var att de varka vilja ha ganska mycket kraft bakom sig. Hörde med Nad reciever och sedan Denon för ungefär 7000kr styck kommer inte ihåg modellnamnen. Dock tyckte jag att de var i minsta laget för att driva dem. :)

// Sat

#10

Postad 13 maj 2008 - 18:36

vulkano
  • vulkano
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
har ochså funderat på dessa men rädd min denon 2807 är för liten.lyssnat och blitt riktigt impad av heco 700,men det var stressigt och på genomresa.börjat luska på dem men ska ta en tur och prova 683 igen.

#11

Postad 13 maj 2008 - 18:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Man vinner nästan alltid på att skaffa ett separat slutsteg till frontarna, oavsett vilka golvare det handlar om.
Karaktärsmässigt passar Denons receivers bra ihop med 683, men saknar det sista i effekt för att hålla koll på
basen. Det låter bra ändå, men en aning långsammare, eller "blötare" i basen.

2807 har preout, så det är bara att köpa ett slutsteg när du har pengar över. Det är knappast akut dock.

Ett begagnat Rotel RB-991 kan du hitta för 5000kr (Nästan identiskt med RB-1080, men det äldre RB-990 är inte
alls samma steg).

#12

Postad 13 maj 2008 - 19:32

vulkano
  • vulkano
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
det funkar alltså?blir ett lyft?förlåt en okunnig;kablarna till högtalarna,tar du det från slutsteget då?många frågor men vill verkligen höja min hemmabio,stereo.kör med kef 2005.2 nu,inte så kul.inte hört heco?

#13

Postad 13 maj 2008 - 19:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

det funkar alltså?blir ett lyft?förlåt en okunnig;kablarna till högtalarna,tar du det från slutsteget då?många frågor men vill verkligen höja min hemmabio.


Japp, du kopplar ett par vanliga RCA-kablar (likadana som man använder mellan CD-spelare och förstärkare) från pre-
out på förstärkaren, till ingångarna på slutsteget. Sen ansluter du högtalarkablarna till slutsteget istället för hembio-
förstärkaren.

Förstärkaren stänger av utgångarna när inga kablar är inkopplade, så det är bara att flytta högtalarkablarna från
hembioförstärkaren till slutsteget.

#14

Postad 14 maj 2008 - 01:17

Phllip Rooth
  • Phllip Rooth
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
men Ageve, var på hifiklubben o där spelade dem B&W 683 med NADs c372 förstärkare. O dem säger att den förstärkaren klarar av att spela 683 galant. Om då denon på samma prisklass skall vara lite klen borde inte NAD c372 också vara det?

#15

Postad 14 maj 2008 - 06:27

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Har själv alltid spelat med NAD till B&W för jag älskar Nads ljud
effekten 372 kommer att räcka till och spela bra
men ska du få pricken över i:et så kan du behöva lite mer kraft.
speciellt om du vill bi-ampa (ej bi-wire) så behöver du ett slutsteg till
Ett Rotel steg är absolut inte fel till B&W (är inte det något samarbete där?????????)
I efterhand så kan du alltid låna hem ett steg från Hifiklubben för att testa med mera kraft

Min personliga uppfattning om du ska köra med Denon och kraften ska räcka till så måste du upp i prisklass
kanske lite mer finlir med Denon men mer krut med NAD

Redigerat av Unregistered5b876f4b, 14 maj 2008 - 06:42.


#16

Postad 14 maj 2008 - 06:49

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Har lyssnat en hel del på B&W DM683 tillsammans med både Nad C372 och Denon Pma1500.
Enligt mina öron så ger Naden ett trevligare ljud tillsammans med dessa högtalare + att Denonen verkar ha problem med impedansen på 683orna då den slår ifrån om man drar på lite :)

#17

Postad 14 maj 2008 - 09:05

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Tycker mina 683 låter bra med min Denon 3808. Men det kanske blir ett slutsteg i framtiden till dom.

#18

Postad 14 maj 2008 - 09:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Har lyssnat en hel del på B&W DM683 tillsammans med både Nad C372 och Denon Pma1500.
Enligt mina öron så ger Naden ett trevligare ljud tillsammans med dessa högtalare + att Denonen verkar ha problem med impedansen på 683orna då den slår ifrån om man drar på lite :)


Slår den ifrån ?! :) *

Det ska inte behövas om inte högtalare / stärkaren är felkonstruerad eller trasiga på något sätt,
för stärkarens skydds kretsar ska inte gå för en vid ca 0,5-1 ohm eller lägre...
det skulle vara om Denonen har jätte problem med fasvridningar och att dom högtalarna har mycket av detta och resultatet blir att stärkaren inte gillar läget. Men i alla fall, den ska inte slå av för detta och inte så lätt, och jag tycker att det låter som om något skulle vara allvarligt fel med högtalarna, stärkaren eller båda två !

#19

Postad 14 maj 2008 - 11:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

men Ageve, var på hifiklubben o där spelade dem B&W 683 med NADs c372 förstärkare. O dem säger att den förstärkaren klarar av att spela 683 galant. Om då denon på samma prisklass skall vara lite klen borde inte NAD c372 också vara det?


NAD C372 ger mycket effekt för pengarna, klart mer än PMA-1500AE. Sen föredrar jag iofs ljudet i Denonstärkaren.
NADen maskerar lite detaljer i diskant och mellanregister. Det låter bra ändå men det där lilla sista saknas.

Vobbe: Hur högt spelar du? Du borde märka tydligt på ljudet att förstärkaren börjar dista innan den slår
ifrån, om det inte beror på överhettning. Min gamla NAD C320BEE slog ifrån pga värmen några gånger, men då
stod den i ett stereorack, med bara lite utrymme ovanför. Hur har du din placerad?

Jag har spelat över 110dB© med min hembioförstärkare (Denon AVC-A10SE), så extremt effektkrävande är 683
inte. Med Rotelsteget har jag varit uppe i 116dB©, men det beror mest på att man vågar dra på lite mer med
steget inkopplat. Det mesta av det ljudtrycket är i basen, så det är inte så extremt högt som det kan verka på
siffrorna.

Redigerat av Ageve, 14 maj 2008 - 11:12.


#20

Postad 14 maj 2008 - 12:16

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Tjenare grabbar!

Jepps den slår ifrån, ställer sig och blinkar rött när man vrider på lite. Dock äger jag varken 603or eller Pma 1500 själv så det är inget jag har upplevt hemma utan i butik.

Spelade inte särskilt högt utan mer "små-hög" lyssningvolym. Testade även att spela högtalarna med en Nad C372 och då fungerade det alldeles utmärkt och samma sak så var det inga problem att vrida på med Pma 1500 ihop med några andra högtalare. Hade bara spelat på förstärkaren nån halvminut innan jag höjde så jag har svårt att se att den var överhettad. Självklart vet jag juh inte dock om nån spelat på som ******** med den innan.

Förstärkaren var placerad på en hylla med gott om plats både på sidorna och över. Så jag tror nog att förstärkaren ifråga har problem med fasvridningarna som 683orna har, dock har jag inte sett nån mätning på dessa högtalare så jag vågar inte uttala mig närmre om det.

Ingen annan som har upplevt detta problem? Nästan så att nån får pallra sig ner till närmsta Hifi-klubb och testa så vi kan utröna om det är förstärkaren, högtalarna, just de ex jag har lyssnat på eller om det är skit bakom spakarna :)

Edit: Googlade lite och hittade följande

"One cannot say that anyone of these are a bad construction. It is simply a combination of two design/construction principles that do not work together.

It just happens to be the case that the mix of:

- DENONs single push/pull out put stage construction (only two transistors in each channel)

- B&Ws heavy load in impedance/phase on CERTAIN models in their loud speaker range

..is a bad cocktail. The amplifiers will simply shut down in the protection circuitry to protect the amplifier against overload."


Är fler personer har upplevt detta problem, inte en match made in heaven verkar det som.
Någon här på forumet som kör ovanstående kombination?


Mvh Robban

Redigerat av Vobbe, 14 maj 2008 - 12:24.


#21

Postad 14 maj 2008 - 13:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Ingen annan som har upplevt detta problem? Nästan så att nån får pallra sig ner till närmsta Hifi-klubb och testa så vi kan utröna om det är förstärkaren, högtalarna, just de ex jag har lyssnat på eller om det är skit bakom spakarna :)


Jag har lyssnat på 683 drivna av PMA-1500AE. Spelade inte speciellt högt men märkte att basen inte hängde med i
svängarna jämfört med C372.

Det lustiga med Denon är att hembioförstärkarna överlag är bättre konstruerade för att hantera fasvridningar i
lasten. Är inte hemma nu, men ska se om jag hittar en kub för PMA-1500AE ikväll.

Tittar man på impedanskurva och fasvridningar, så är dm683 och 804s en i det närmaste identisk last.

#22

Postad 14 maj 2008 - 14:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
mycket intressant, då vet vi ju att det är en dålig kombination, men det ska inte göra så att steget slåt av ?! :)
Det är jätte märkligt minst sagt, om det inte va på mycket hög volym, villket det ju inte va...

#23

Postad 14 maj 2008 - 14:47

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Så jättemärkligt vet jag inte om det är. PMA-1500AE är inte precis känd för att vara stark. Har själv lyssnat på 683 med PMA-1500AE och efter runt kl 9 på volymkontrollen så märkte man att den började tappa greppet om ljudet (främst basen). För att förstärkaren ska slå av behöver nödvändigtvis inte impedansen gå ner mot 1 Ohm som någon nämnde, det kan räcka med att förstärkaren inte klarar av att leverera effekt vid kapacitiva och induktiva laster, och då går skyddskretsarna in.

MVH Flingan

#24

Postad 14 maj 2008 - 16:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Min scanner har valt att packa ihop, så det får bli en likadan graf som i den andra förstärkartråden.

Mätvärdena kommer från en mätkub i H&M:
Bifogad fil  denonpma1500.jpg   10,18K   1 Antal nerladdningar

Med den infon blir det enklare att förstå. Fasvridningarna i basen hos 683 i kombination med inpedansdippen (3Ω vid
100Hz) gör att skyddskretsarna slår ifrån.

AVR-2807 är faktiskt en klart bättre matchning till 683.

Redigerat av Ageve, 14 maj 2008 - 16:03.


#25

Postad 14 maj 2008 - 16:03

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Intressant. Konstigt att Denon bygger sina hembioreceivers "starkare" än deras rena 2-kanalare.

MVH Flingan

#26

Postad 14 maj 2008 - 16:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Intressant. Konstigt att Denon bygger sina hembioreceivers "starkare" än deras rena 2-kanalare.


Jo, lite lustigt är det. Antar att det beror på olika utvecklingsavdelningar.

Minstingen PMA-500AE är mycket klenare än AVR-1508:

Bifogad fil  denonpma500.jpg   8,9K   1 Antal nerladdningar


Onkyo A-9122 som är med i samma test, ser nästan exakt likadan ut under skalet, men lämnar en bra kub, så det
måste bero på överkänsliga skyddskretsar i Denon.

En annan förstärkare som man bör undvika till 683 är denna:
Bifogad fil  onkyoa1vl.jpg   9,23K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 14 maj 2008 - 16:33.


#27

Postad 14 maj 2008 - 17:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Så jättemärkligt vet jag inte om det är. PMA-1500AE är inte precis känd för att vara stark. Har själv lyssnat på 683 med PMA-1500AE och efter runt kl 9 på volymkontrollen så märkte man att den började tappa greppet om ljudet (främst basen). För att förstärkaren ska slå av behöver nödvändigtvis inte impedansen gå ner mot 1 Ohm som någon nämnde, det kan räcka med att förstärkaren inte klarar av att leverera effekt vid kapacitiva och induktiva laster, och då går skyddskretsarna in.

MVH Flingan


Jag skrev att det förmodligen beror till största del på konstig fasgång ( villket även innefattar kapasitiv och induktiv belastning) även att impadansen skulle kunna vara med på ett hörn, men detta ska inte stänga av stärkaren, bara göra så att det låter dåligt och att den disstar i första hand ( om inte impedansen hamnar under en 0,5-1 ohm vill säga, där dom flessta väljer att lägga sitt skydd ) och bara för att en stärkare är "stark" så kan den fortfarande ha dåligt dimensionerade skyddskretsar.
Bladelus Thor som är mycket kraftig, hadde förut alldeles för klenat tilltagna skyddskretsar och vid ett test så gick det inte att mäta alls i 2ohm, för så slog den av.
Det kan hända att det är något liknande här också, att den har dåligt tilltagna skyddskretsar + att fasgången är jobbig på dom där högtalarna och kombinationen är inte bra. :D

#28

Postad 14 maj 2008 - 18:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Det kan hända att det är något liknande här också, att den har dåligt tilltagna skyddskretsar + att fasgången är jobbig på dom där högtalarna och kombinationen är inte bra. :D


Jo, jag tror inte heller att förstärkaren är klen egentligen, men skyddskretsarna stoppar den i onödan. En
förstärkare kan mycket väl slå ifrån när lasten blir "för svår" om skyddskretsarna är konstruerade på det sättet.

Den enda fördelen är att förstärkaren troligtvis aldrig kommer att gå sönder pga överbelastning. Det tråkiga
är att den inte kan driva alla högtalare.

Tittar man på mätkuber, så ser man att det blir allt ovanligare med förstärkare som inte kan hantera fasvridningar,
men de finns fortfarande, även en del riktigt dyra apparater.

#29

Postad 14 maj 2008 - 18:56

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Jag har spelat över 110dB© med min hembioförstärkare (Denon AVC-A10SE), så extremt effektkrävande är 683
inte. Med Rotelsteget har jag varit uppe i 116dB©, men det beror mest på att man vågar dra på lite mer med
steget inkopplat. Det mesta av det ljudtrycket är i basen, så det är inte så extremt högt som det kan verka på
siffrorna.



Hur mätta du det?

Mvh
Ljudkvalite

#30

Postad 14 maj 2008 - 21:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Hur mätta du det?

Mvh
Ljudkvalite


Med en sådan här:
http://www.clasohlso...spx?id=19425592

Läge: "Hi" (mätområde 60-130 dB), mätmetod "dBc" och med nytt batteri (den har en tendens att mäta fel när
batteriet börjar bli dåligt).

Mätt vid lyssningsposition, dvs ~3m från högtalarna.

Det var innan jag köpte subben. Får väl låna mätaren och testa igen någon gång.

#31

Postad 14 maj 2008 - 22:36

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Med en sådan här:
http://www.clasohlso...spx?id=19425592

Läge: "Hi" (mätområde 60-130 dB), mätmetod "dBc" och med nytt batteri (den har en tendens att mäta fel när
batteriet börjar bli dåligt).

Mätt vid lyssningsposition, dvs ~3m från högtalarna.

Det var innan jag köpte subben. Får väl låna mätaren och testa igen någon gång.



Hejsan. Tror att en sådan är speciellt korrekt faktiskt. Med 90db känslighet och 3 meter ifrån så behöver man en förstärkare på 2x2000 Watt för kunna uppnå 116 db. Sen kan man fråga sig om den skulle klara av sådana krafter utan gå sönder?

Mvh
Ljudkvalite

#32

Postad 14 maj 2008 - 23:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Hejsan. Tror att en sådan är speciellt korrekt faktiskt. Med 90db känslighet och 3 meter ifrån så behöver man en förstärkare på 2x2000 Watt för kunna uppnå 116 db. Sen kan man fråga sig om den skulle klara av sådana krafter utan gå sönder?

Mvh
Ljudkvalite


Nej, nu räknar du nog lite galet. Det är två ljudkällor som spelar, och de står inte ute på en åker :D

För en ensam högtalare blir det vid 1m avstånd:

1w 90dB
2w 93dB
4w 96dB
8w 99dB
16w 102dB
32w 105dB
64w 108dB
128w 111dB
256w 114dB
512w 117dB

Lägg därtill att man använder två högtalare + rummets förstärkning. Då är det inte orimligt. Impedansen är som
lägst i basen, och där lämnar Rotelsteget massor med effekt. Underskatta inte RB-1080 ;)

Rummet är förövrigt bara ~17 kvadratmeter stort, så det är ju ingen stor lokal att fylla med ljud direkt.

Redigerat av Ageve, 14 maj 2008 - 23:41.


#33

Postad 15 maj 2008 - 00:34

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

- - -
Speciellt om du vill bi-ampa (ej bi-wire) så behöver du ett slutsteg till
Ett Rotel steg är absolut inte fel till B&W (är inte det något samarbete där?????????)
- - -

B&W och Rotel är två olika bolag i samma koncern, dessutom ingår även Classé i samma koncern. Det är inte för inte man ser Classé på high end B&W och Rotel på det andra i det mesta av marknasföringsmaterialet. Tittar du på Rotels site så kommer du hitta några steg kopplade till B&W 802D, t.ex.

#34

Postad 15 maj 2008 - 00:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
B&W har även lite smygreklam för Rotel på sin hemsida:
http://www.bowers-wi...aspx?infid=1405

Unfortunately, power is one of the most commonly misunderstood measures of quality in hi-fi, and watts while
important do not dictate performance alone. For example, Rotel's RA-05, one of the finest budget hi-fi amplifiers on
the market, has a mere 40 watts of output per channel, yet it's easily capable of very substantial volume levels with
most of our more affordable speakers.


:D

Redigerat av Ageve, 15 maj 2008 - 00:40.


#35

Postad 15 maj 2008 - 01:52

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Nej, nu räknar du nog lite galet. Det är två ljudkällor som spelar, och de står inte ute på en åker :D



Nja, du räknar nog fel eftersom du säger själv att du mätte upp det vid lyssningspositionen som var 3 meter ifrån, där förlorar du nästan 9 db. Sen antar jag dom inte står emot väggen så då får man inte massa hjälp från väggarna.
Du kan ju räkna på det själv får du se: http://myhometheater...calculator.html

Mvh
Ljudkvalite

#36

Postad 15 maj 2008 - 03:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Kan du förklara vad jag räknar fel?

Sensitivity: 90dB
Distance: 9 feet
Power: 400W
Speakers: 2
Placement: Corner (18-24 tum = 45-60 cm. Högtalarna står 30cm från sidovägg och 40cm från väggen bakom).

Resultat: 116.3dB

För att spela 110dB räcker det med 2x100W enligt formeln på din länkade hemsida.

200W ger 113.2dB.

#37

Postad 15 maj 2008 - 12:05

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0
Jag räknade dina som dom stod fri från rummet. Sen klarar Denonstärkaren av 2x400?

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 15 maj 2008 - 12:06.


#38

Postad 15 maj 2008 - 12:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Jag räknade dina som dom stod fri från rummet. Sen klarar Denonstärkaren av 2x400?

Mvh
Ljudkvalite


Du missade nog vad jag skrev.

110dB med Denonstärkaren.
116dB med Rotelsteget.

110dB kräver som sagt bara 2x100w enligt den länkade formelsidan.

A10se lämnar visserligen runt 400w i 4 ohm, med 2 kanaler drivna, så det borde gå att spela högre. Jag har dock
inte vågat testa det. Ser ingen mening med det heller eftersom jag alltid har Rotelsteget inkopplat.

Något den formeln missar är påverkan från väggen mitt emot högtalarna, och ljudtrycket som byggs upp i ett
stängt rum. Man kan ju t ex komma upp i enorma ljudtryck i en bil så länge det inte läcker luft någonstans.

Denna formeln tar väl egentligen bara hänsyn till hörnplaceringen som en rumspåverkan. Värdet som mätaren
från Claes Ohlson visar har säkert en tolerans på 1-2dB, men det är som sagt inte orimligt.

#39

Postad 15 maj 2008 - 12:33

Unregisteredbb3528d1
  • Unregisteredbb3528d1
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Spelar mestadels hårdrock,är det lönt och åka och provlyssna på DM683?
Har en Denon 3808.

#40

Postad 15 maj 2008 - 13:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Spelar mestadels hårdrock,är det lönt och åka och provlyssna på DM683?
Har en Denon 3808.


Jag lyssnar en hel del på rock, men inte så mycket på hårdrock. Hursomhelst är diskanten i 683 högupplöst
och har låg distortion, så de låter betydligt "snällare" än t ex Dali Ikon, Monitor Audio RS6 osv. Förutsatt att
förstärkaren också har låg dist och en "mjuk" diskant då.

Spelar du mycket skivor med halvdan inspelningskvalitet så ger ett Rotelsteg en lite snällare topp än Denon-
receivern.

#41

Postad 15 maj 2008 - 13:48

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Har du råd så skulle jag nog satsat på en kombination av Cambridge 840A och B&W 683. Låter riktigt fint och kontrollerat.

#42

Postad 15 maj 2008 - 14:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Har du råd så skulle jag nog satsat på en kombination av Cambridge 840A och B&W 683. Låter riktigt fint och kontrollerat.


Det är en rejäl konstruktion som mäter helt okej, bortsett från vid fasvridning i 1 ohm (inte speciellt intressant
egentligen), så det borde funka bra. Har inte lyssnat på den med 683 så jag kan inte uttala mig om ljudet.

Här är förresten fas/impedanskurva för 683:
Bifogad fil  683_fas_impedans.jpg   78,16K   5 Antal nerladdningar


Och 803S (hittade inte tidningen med 804S, men där ligger "dipparna" vid samma frekvenser som hos 683):
Bifogad fil  803s_fas_impedans.jpg   72,75K   2 Antal nerladdningar


Grafen är lite svårtolkad. De har dessutom glömt bort att skriva ut skalan till höger på 683-mätningen. Det känns
som att de slängde ihop den recensionen på en kvart.

Hursomhelst, med 803s-bildens skala som jämförelse så ser man att fasvinkeln är inom +-40 grader, förutom i basen
där de är nära -60 grader vid 70Hz, och runt -50 vid 25Hz.

Redigerat av Ageve, 15 maj 2008 - 15:38.


#43

Postad 15 maj 2008 - 15:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
va garanterat inte den värsta fasgång jag sett i alla fall.

#44

Postad 15 maj 2008 - 15:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

va garanterat inte den värsta fasgång jag sett i alla fall.


Nejdå, de är ingen extrem last. Men det kan bli problem med förstärkare som mäter dåligt vid fasvinkling.

Impedansen är som lägst runt 100Hz, och där är fasvinklingen under (mer än) -30 grader. Det är nog där PMA-
1500AE får problem. Antingen det eller vid de lägsta dipparna, men där är impedansen å andra sidan inte lika låg.

Redigerat av Ageve, 15 maj 2008 - 17:31.


#45

Postad 15 maj 2008 - 16:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
jo och specielt vid 25 och 55 Hz där det är riktigt jobbiga förhållanden för steget.

#46

Postad 16 maj 2008 - 00:35

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Du missade nog vad jag skrev.

110dB med Denonstärkaren.
116dB med Rotelsteget.


Ahhh, det gjorde jag. :)

Mvh
Ljudkvalite

#47

Postad 16 maj 2008 - 00:44

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Jag har ett par DM683:or och de kör jag med en Cambridge 740 kombo.
Är mycket nöjd med resultatet. :)

Redigerat av Chopha, 16 maj 2008 - 00:45.


#48

Postad 25 maj 2008 - 21:04

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Någon som kör med Harman Kardon till 683?

Lite sugen på den nya HK 980 och 683orna..

#49

Postad 27 maj 2008 - 07:41

NaChri
  • NaChri
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte bara ge min syn på dessa högtalare. Jag införskaffade ett par för snart två månader sedan. I samband med detta köpte jag som förstärkare en NAD C372 och som effektförstärkare givetvis en C272.

Som så många helt korrekt påpekat så har NAD en tendens att gömma en hel del detaljer, framförallt i mellanregistret. Denons transparens är helt klart bättre där. Men som också nämnts så har Denon (PMA 1500) stora problem att hantera de båda baselementen tillfredsställande, till och med vid låg volym, vilket man inte kan säga att NADen har.

Frågan är då vad man skall välja? Det är givetvis en smaksak, men jag gjorde ett litet test. Jag råkar sitta med en Denon 1940 DVD-spelare sedan tidigare. Denna fungerar hyfsat som CD-spelare (speciellt som den har stöd för SACD och möjlighet att stänga av massa onödig elektronik som inte används när man spelar CD-skivor, vilket skall höja ljudkvaliteten). Min tanke var att om det inte gav ett allt för stort tapp i ljudkvalitet så tänkte jag spara en sisådär 3-4000 kr i det att jag kunde slippa köpa en CD-spelare också.

Sagt och gjort; på klubben kopplade vi upp NAD-stegen med Denon 1940'n och lät 683orna visa vad de kunde. Både jag och butikschefen blev ganska imponerade. Helt plötsligt var NADens luddighet i mellanregistret borta och Denonens detaljrikedom och öppenhet trädde fram, samtidigt som kontrollen över basen fortsatt var mycket bra.

Detta är således något jag kan rekommendera för dem som vill ha kontroll över basen men samtidigt vill få valuta för pengarna man lägger på FST-mellanregistret (vilket är helt gudomligt).

I kabelväg använder jag dessutom QED silver spiral som signalkablar och (än så länge) en budgetkabel till högtalarna i form av QED silver anniversary XT. Dessa bidrar i sin tur till ytterligare litet öppnare ljud, även om det kan bli väl vasst ibland.

När högtalarna nu fått spela in sig, bortåt 100h, så börjar de låta helt fantastiskt. Det är en markant skillnad i snärtigheten/trycket i basen sedan de var nya. Dessutom öppnar de sig mer och mer fortfarande.

Nackdelen med högtalare av den här kalibern är att skivor med dålig produktion inte blir alls trevliga att lyssna på då varenda defekt avslöjas hänsynslöst. Själv är jag hårdrockare, och jag har upptäckt att skivor, framförallt från 80-talet som inte är remastrade kan låta riktigt illa t.ex. gamla maiden-skivor.
Däremot så lever många nya produktioner verkligen upp. När jag förra året köpte Symphony X senaste alster (Paradise Lost) som fick en klockren tia i sweden rock magazine vart jag inte speciellt imponerad. När jag slängde på samma skiva med det här systemet blev jag smått förstummad, och det är nu en av mina absoluta favoritskivor.

Klassisk musik lyssnar jag också på en hel del, och Bach kommer verkligen till sin rätt här. Orff's Carmina Burana på SACD låter inte precis illa den heller. Grieg's I dovregubbens hall ger gåshud.

Dali's demo-cd med John Campbell - Down in The Hole och Hans Theessink - Mississippi är två spår som bör lyssnas på om man ändå är och provlyssnar på HiFi-klubben. Fantastisk produktion och grymma röster. Återigen gåshudsvarning. Denna skiva tror jag att alla HiFi-klubben-butiker har.

__

För att sammanfatta:
Dessa högtalare ÄR tungdrivna. Mycket tungdrivna. Det är, som jag ser det, alltid bättre att satsa mest på en riktigt stark förstärkare (som man trivs med) än att lägga för mycket på högtalarna och sedan inte ha råd med något som kan driva dem fullt ut. Även om du "bara" skall köpa ett par DM685 så ger kombinationen med C372 och C272 mycket bättre ljud än med bara en 372.

Till sist:
Vill man kombinera NAD's kontroll över basen med Denons detaljrika mellanregister, ja, kombinera då de båda! Och kom ihåg att CD-spelaren oftast färgar ljudet mer än vad förstärkaren gör. Detta är i alla fall min erfarenhet då vi testade att köra NAD-cd-spelare med Denon-stärkare och vice versa.

Hoppas att det inte blev allt för långrandigt och att jag kunnat bidra med något.

#50

Postad 27 maj 2008 - 12:41

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Som så många helt korrekt påpekat så har NAD en tendens att gömma en hel del detaljer, framförallt i mellanregistret. Denons transparens är helt klart bättre där. Men som också nämnts så har Denon (PMA 1500) stora problem att hantera de båda baselementen tillfredsställande, till och med vid låg volym, vilket man inte kan säga att NADen har.



Hej NaChri. Hur menar du Denon inte klarar av att hantera baselementen även vid låg volym?

Mvh
Ljudkvalite



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.