Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

D40 & Elgigantens tillgångsgaranti MAJ-JUNI 2008

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 juni 2008 - 15:24

Unregistered96f737f3
  • Unregistered96f737f3
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte att vi skulle samla alla inlägg kring elgigantens behandling av oss kunder som köpt Nikon D40 för 2990kr.

- Hur har "Tillgångsgarantin" fungerat för dig?

- Hur du fått en annan kamera eller blivit kompenserad på annat sätt?

På mitt kvitto står det 4 veckor leveranstid. Vet inte om de försöker köra en fuling och komma runt Tillgångsgarantin genom att hänvisa till att de skrivit "4 veckorsleveranstid" på mitt kvitto.

#2

Postad 03 juni 2008 - 16:26

Gåsa
  • Gåsa
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ringde till Elgiganten idag och då sa dom att dom fått in kameran på sitt centrala lager så nu skulle det inte ta så lång tid innan jag fick den. Tror inte på vad hon sa så jag ringer för att bekräfta det nu.....

#3

Postad 03 juni 2008 - 16:29

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Fick du D60 med 18-55 objektivet?


Ja, jag fick den med det objektivet.

#4

Postad 03 juni 2008 - 16:34

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte att vi skulle samla alla inlägg kring elgigantens behandling av oss kunder som köpt Nikon D40 för 2990kr.

- Hur har "Tillgångsgarantin" fungerat för dig?

- Hur du fått en annan kamera eller blivit kompenserad på annat sätt?

På mitt kvitto står det 4 veckor leveranstid. Vet inte om de försöker köra en fuling och komma runt Tillgångsgarantin genom att hänvisa till att de skrivit "4 veckorsleveranstid" på mitt kvitto.


Ja, tio dagar kan de inte komma runt. När jag väl fick tag på rätt person gick det väldigt smärtfritt och han var nästan överdrivet trevlig när jag fick min D60. Så stå på dig om du inte vill vänta.

#5

Postad 03 juni 2008 - 16:35

Bennsaj
  • Bennsaj
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Ja, jag fick den med det objektivet.


Okej! Det är verkligen bra då! 2500kr sparar man.

Man får hoppas lite på att tillgångsgaratin börjar gälla innan d40 kommer i lager. :)

#6

Postad 03 juni 2008 - 17:13

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
De ringde mig för ca 20 min sen och sa att jag kan hämta min kamera efter kl 14 imorgon. Jag ska kräva ett minneskort minst iallafall.

#7

Postad 03 juni 2008 - 17:13

Botta
  • Botta
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Ja, tio dagar kan de inte komma runt. När jag väl fick tag på rätt person gick det väldigt smärtfritt och han var nästan överdrivet trevlig när jag fick min D60. Så stå på dig om du inte vill vänta.


ja absolut, "rätt person", i mitt fall försökte de erbjuda 500:- värdechek, en annan säljare erbjöd väska på köpet om jag väntade ytteliggare några dagar till. Men nej, ville ha en kamera efter 10 dgr, slutligen kollades det på datorn vad som fanns hemma och efter att hänvisat till tillgångsgarantin så erbjöds jag en sony alpha a200 med två objektiv :)

så visst fungerar tillgångsgarantin Men tycker inte att elgiganten sköter det så bra, man ska inte behöva prata med butikschefen, tjata, eller påpeka att det faktist gått 10 dagar och de har tillgångsgaranti.

#8

Postad 03 juni 2008 - 17:14

Gåsa
  • Gåsa
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Åh yrare människa får man leta efter....hon kunde absolut inget om något så jag bad om att få prata med någon annan eftersom den här tjejen bara hänvisade till att de hade 7 arbetsdagar på sig att leverera....*suck* jag ville ju bara veta om den fanns i det centrala lagret eller hur det nu var....
så hon kopplade mig till försäljningen och hon där sa att hon hade hört att den kommit in i lager men att hon kunde inte se det för hon jobbade inte på rätt avdelning....*suck och stön* jag ska fota ett bröllop på midsommar.....det verkar ju inte gå.....Tänk om de kunde ha kunnig personal!!!!

#9

Postad 04 juni 2008 - 07:59

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

ja absolut, "rätt person", i mitt fall försökte de erbjuda 500:- värdechek, en annan säljare erbjöd väska på köpet om jag väntade ytteliggare några dagar till. Men nej, ville ha en kamera efter 10 dgr, slutligen kollades det på datorn vad som fanns hemma och efter att hänvisat till tillgångsgarantin så erbjöds jag en sony alpha a200 med två objektiv :)

så visst fungerar tillgångsgarantin Men tycker inte att elgiganten sköter det så bra, man ska inte behöva prata med butikschefen, tjata, eller påpeka att det faktist gått 10 dagar och de har tillgångsgaranti.


Jag fattar inte. Just den där kameran har de med i Motala Elgiganten och jag var inne igår MEN de ville inte erbjuda mig den för den var för dyr tyckte de.. det är så sjukt så det inte är sant när det gäller att de hela tiden gör olika. men det verkar som jag har råkat rätt rejält illa ut.

Jag blir inte klock på vad man ska göra? Bara gå ditt o tjata o tjata hela tiden, men de vill inte ge mig någon kamera.. så idag ska jag se till att få prata med butikschefen... men vet inte om det kommer hjälpa.

Någon som har ett tips på hur man ska luckra upp de ###### vidriga personalen som inte följer elgigantens garantier?

#10

Postad 04 juni 2008 - 08:18

Unregistered96f737f3
  • Unregistered96f737f3
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Jag fattar inte. Just den där kameran har de med i Motala Elgiganten och jag var inne igår MEN de ville inte erbjuda mig den för den var för dyr tyckte de.. det är så sjukt så det inte är sant när det gäller att de hela tiden gör olika. men det verkar som jag har råkat rätt rejält illa ut.

Jag blir inte klock på vad man ska göra? Bara gå ditt o tjata o tjata hela tiden, men de vill inte ge mig någon kamera.. så idag ska jag se till att få prata med butikschefen... men vet inte om det kommer hjälpa.

Någon som har ett tips på hur man ska luckra upp de ###### vidriga personalen som inte följer elgigantens garantier?



Intressant att en enskild butik väljer att frångå den nationella kampanjen för att de tycker marginalerna är för dåliga. Känns som butikschefen inte vet sin plats. Han ska stanna kvar i baksätet och inte försöka klättra fram och styra.

På torsdag skall jag och min vän kliva in på Elgigant och föra lite liv. Då har det gått 14 dagar. Dock ville jag inte ha en annan kamera än D40. Visst D60 är dyrare men det verkar som man får ge upp lite bildkvalité. Canon känns inte heller aktuellt och sonyn kommer inte på tal.

#11

Postad 04 juni 2008 - 08:25

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Jag fattar inte. Just den där kameran har de med i Motala Elgiganten och jag var inne igår MEN de ville inte erbjuda mig den för den var för dyr tyckte de.. det är så sjukt så det inte är sant när det gäller att de hela tiden gör olika. men det verkar som jag har råkat rätt rejält illa ut.

Jag blir inte klock på vad man ska göra? Bara gå ditt o tjata o tjata hela tiden, men de vill inte ge mig någon kamera.. så idag ska jag se till att få prata med butikschefen... men vet inte om det kommer hjälpa.

Någon som har ett tips på hur man ska luckra upp de ###### vidriga personalen som inte följer elgigantens garantier?


Henvis til garantien, og hvis de ikke vil følge den så ring til deres kundcenter mens du står i butikken og sig du vil klage over servicen, og bed om at snakke med en chef derinde, så kan de tage den direkte med butikken.

#12

Postad 04 juni 2008 - 08:59

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Ni som har en "tillgångsgaranti" stå på er. Låter helt fel att man på vissa varuhus är njugga och att man själv skall behöva förhandla. Ring till huvudkontoret och klaga isf.

Alla som köpte mellan den 21-23 maj skall bara kunna stega in och begära " en lika bra eller bättre kamera". Det torde betyda D40DX eller eller D60. Inte säkert att de är bättre men de har i alla fall ett högre andrahandsvärde

Själv köpte jag och betalade den 25 maj. Då gällde ingen tillgångsgaranti men säljaren lovade leverans senast den 2 juni. Så har inte skett. Var inne på Lännavaruhuset igår. Nu lovade en säljare leverans "på torsdag eller senast fredag". Annars skulle "tillgångsgarantin" gälla även mig som köpte den 25 maj. Man skall nog alltid dokumentera löften. En anteckning på kvittot om leverans den 2 juni. Och mitt löfte om "tllgångsgaranti" borde man spelat in med videokameran i mobilen.... så bra att ta upp om det nu blir tjafs på fredag. Och så lätt att göra. Men man glömmer och litar kanske för mkt på säljare

Elgigiganten verkar inte ha riktig koll. Den veckan då det var tillgångsgaranti fanns tydligen två blad ute ( enligt kundtjänst). En med texten" begränsat antal" och en utan....

När jag förra veckan var i inne i varuhuset i Kungens kurva stod det på skyltarna där angående D40 kitet att även blixten SB400 (?)ingick för 2995 kr...... en säljare sa att det stämde. Det ligger en kupong i kartrongen eller så får du den via Nikons hemsida. Frågade en annan säljare som slog bakut. Förstås. Hade varit FÖR bra

Redigerat av Farsta2, 04 juni 2008 - 09:00.


#13

Postad 04 juni 2008 - 11:50

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
På mitt kvitto daterat 28 Maj står det "Tillgångsgaranti". (Det var sista dag för tillgångsgaranti i Kampanj #2).
och en rad säger "Förfallodatum 08.06.15".
Jag undrar vad Förfallodatum betyder.

Jag förmodar att det betyder att om man inte erlagt full betalning senast den dagen så förfaller handpenningen,
dvs deras åtagande gällande tillgångsgaranti, osv upphör och kanske t om handpenningen "förverkas", dvs att man inte får handpenningen återbetald ? Nåja det är bara vad jag tror tills någon annan säger något annat
Så jag skall nog se till at åka till butiken och betala hela summan.

Annars om man bara betalt handpenning och sedan åker på semesterresa under den vecka kvittot förfaller
(och innan man hunnit få någon D40), så kan man nog hälsa goodbye till någon D40 om man veckan efter semesteresan kliver in på Elgiganten med sitt förfallna handpenningskvitto.

Redigerat av Unregistered99322caa, 04 juni 2008 - 12:09.


#14

Postad 04 juni 2008 - 11:57

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Jag fattar inte. Just den där kameran har de med i Motala Elgiganten och jag var inne igår MEN de ville inte erbjuda mig den för den var för dyr tyckte de.. det är så sjukt så det inte är sant när det gäller att de hela tiden gör olika. men det verkar som jag har råkat rätt rejält illa ut.


Om du har ett kvitto där du betalt handpenning eller t om hela beloppet och det gått 10 dagar sedan kvittots datum OCH det står Tillgångsgaranti på kvittot så har du garantin på din sida. Då är det bara att stega in i butiken och kräva din rätt. Det borde fungera även i Motala. Som andra sa, ring Kundtjänst när du står där om butiken börjar trilskas med att "andra alternativ är för dyra för att du skall kunna få något annat".

Däremot om du inte har ett sådant kvitto jag nämner ovan och/eller det inte gått 10 dagar så har du inget att säga till om.

Redigerat av Unregistered99322caa, 04 juni 2008 - 12:00.


#15

Postad 04 juni 2008 - 12:10

Unregistered680ab656
  • Unregistered680ab656
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Om du har ett kvitto där du betalt handpenning eller t om hela beloppet och det gått 10 dagar sedan kvittots datum OCH det står Tillgångsgaranti på kvittot så har du garantin på din sida. Då är det bara att stega in i butiken och kräva din rätt. Det borde fungera även i Motala. Som andra sa, ring Kundtjänst när du står där om butiken börjar trilskas med att "andra alternativ är för dyra för att du skall kunna få något annat".

Däremot om du inte har ett sådant kvitto jag nämner ovan och/eller det inte gått 10 dagar så har du inget att säga till om.


Vadå? Måste det stå tillgångsgaranti på kvittot? De låter fel.. Även om man "bokat" kameran, betalt handpenning och fått kvitto på det under tiden tillgångsgarantin gällde så bör den gälla, även med eller utan kvitto. Står inget i annonsen eller någon annanstans att man måste ha ett kivtto som det står tillgångsgaranti på? Ska räcka bara o ta med annonsbladet och förbeställningskvittot.

#16

Postad 04 juni 2008 - 12:19

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Blev så upprörd att jag mailade butikschefen i Motala. Enligt honom kostar Sony-paketet 7900 sek. Kan ha viss förståelse för att man inte släpper det. Den som fick den kompensationen kan nog skatta sig lycklg. Men en D40X eller D60 tycker jag man kan begära utan tvekan. Enligt honom har de flesta valt att vänta på D40 ändå. Men att de skall få en väska och minne som plåster på såren. De låter väl rimligt. De som absolut måste ha en kamera har kunnat kräva det. Oklart vilken.


Snårigt med deras text. Men som jag fattar det kan e n d a s t den som köpte kameran mellan den 21-23 maj åberopa "tillgångsgarantin". Sedan kan nog kvittot se ut hur som helst, Bara den är köpt under dessa tre dagar och att det gått 10 dagar.

ps har ingen större koll på deras olika kampanjer. Det är ju möjligt att man sålt kameran med "tillgångsgaranti" även efter den 23 maj men det är inget jag sett

Jag läste Zivvis inlägg lite slarvigt, Han hade blivit nekad en Sony med 2 objektiv ( som jag fattar hans inlägg i alla fall).

Redigerat av Farsta2, 04 juni 2008 - 12:36.


#17

Postad 04 juni 2008 - 12:55

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Men det sjuka är ju att de i kundtjänst säger att de inte kan tå några egna beslut i och med att de måste ske i affären. Och jag har hävdat det här 100 gånger och jag har kvitto, annonsbladet. Men tycker Sony a200 är för dyr. (butiken skulle förlora för mycket på att ge mig en sådan kamera. Tydligen är Motala en butik med egen budget. Men det ska väl inte göra någonskillnad. så länge butiken finns med i annonsbladet.

Men vad menar ni konkret jag ska gå ditt ringa upp kundtjänst och berätta som det om de fortfarande inte ger sig? Men vad ska jag säga till kundtjänsten då de bara kommer säga att de får ni lösa i butiken?

Jag har försökt prata med huvudkonteret och de sa att de skulle ringa upp mig när han var inne. och har även försökt ringa till butikschefen i Motala.

Jag fattar ingenting tycker det är så dålig stil så det är ju inte sant. Ska man kontakta lokaltidingen för att sätta ditt dem ännu mer eller hur ska man göra för att få något slut på det här.

#18

Postad 04 juni 2008 - 12:55

Unregistered680ab656
  • Unregistered680ab656
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag var precis på elgiganten i skövde. Svaret jag fick var att den skulle komma in på måndag. Anledningen var att dom varit tvungna att ta in kamerorna från elköp (eller vad dom heter) och då var det tydligen annan kontakt för laddaren (så vitt jag vet så är väl det samma uttag i väggen i hela norden?) och manualen var på fel språk. Så det var det som dom höll på och fixade med nu.

När han påpekade att den skulle komma på måndag så sa jag att jag måste ha kameran innan lördag, då jag ska iväg och resa i ca 3 veckor då. Då erbjöd han sig att låta mig låna en kamera på fredag, om dom inte hunnit komma in innan dess :( Så det ska bli intressant att se om jag får en kamera och vad jag får för kamera.. Om jag ändå ska låna kameran i lite mer än 3 veckor, så borde den vara så begagnad efteråt att jag borde kunna få den istället.. Egentligen borde jag kunnat tjata lite mer och påpekat lite hårdare på tillgångsgarantin.. men än så länge kan jag vänta lite.. :)

Hur har det gått för er andra? Har ni bara blivit lovade att få bättre kameror / D40 eller har ni fått en kamera än?


Citerade mig själv, detta var i måndags.. jag är lite kluven om jag inte ska tjata till mig en bättre kamera.. han verkar riktigt slirig och verkar göra allt för att inte ge mig en ny kamera. Ska åka dit idag och hoppas att det är en annan säljare som jobbar och sen försöka tjata till mig en kamera av honom istället. Hör av mig hur det går..

#19

Postad 04 juni 2008 - 12:59

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Blev så upprörd att jag mailade butikschefen i Motala. Enligt honom kostar Sony-paketet 7900 sek. Kan ha viss förståelse för att man inte släpper det. Den som fick den kompensationen kan nog skatta sig lycklg. Men en D40X eller D60 tycker jag man kan begära utan tvekan. Enligt honom har de flesta valt att vänta på D40 ändå. Men att de skall få en väska och minne som plåster på såren. De låter väl rimligt. De som absolut måste ha en kamera har kunnat kräva det. Oklart vilken.


Snårigt med deras text. Men som jag fattar det kan e n d a s t den som köpte kameran mellan den 21-23 maj åberopa "tillgångsgarantin". Sedan kan nog kvittot se ut hur som helst, Bara den är köpt under dessa tre dagar och att det gått 10 dagar.

ps har ingen större koll på deras olika kampanjer. Det är ju möjligt att man sålt kameran med "tillgångsgaranti" även efter den 23 maj men det är inget jag sett

Jag läste Zivvis inlägg lite slarvigt, Han hade blivit nekad en Sony med 2 objektiv ( som jag fattar hans inlägg i alla fall).



Jag köpte min 21 maj och jag jag kräver inte båda objektiven. (räcker med ett standardobjektiv för det är vad som ingår i d40kitet) och för det andra så har en snubben om du läste här uppe fått a200 med två objektiv så varför ska jag behandlas annorlunda. Vad jag har fattat det som har de inte d40x ellet d60 inne men a200 är inte speciellt mycket bättre eller dyrare. Tycker bara de ska hålla vad de lovar. DET är det ända jag kräver. och jag vill ha en kamera nu. tar studenten imorgon..

#20

Postad 04 juni 2008 - 13:08

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Jag köpte min 21 maj och jag jag kräver inte båda objektiven. (räcker med ett standardobjektiv för det är vad som ingår i d40kitet) och för det andra så har en snubben om du läste här uppe fått a200 med två objektiv så varför ska jag behandlas annorlunda. Vad jag har fattat det som har de inte d40x ellet d60 inne men a200 är inte speciellt mycket bättre eller dyrare. Tycker bara de ska hålla vad de lovar. DET är det ända jag kräver. och jag vill ha en kamera nu. tar studenten imorgon..


Zivvi stil dig ned og bed dem om at slå deres tilgångsgaranti op, og lad dem læse hvad der står, du har krav på et bedre kamera hvis de ikke kan tilbyde et D40 eller fx D40x, ikke dit problem at de ikke har andre kameraer end A200 det er deres problem.
Jeg havde stillet mig ned og bedt om at snakke med chefen og ikke flyttet mig fra butikken før de gav mig et kamera.

#21

Postad 04 juni 2008 - 15:14

Bennsaj
  • Bennsaj
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Sådär! Var i södertälje först idag och hörde om den hade kommit in. de hade den inte. men dom sa att troligen så har Elgigaten i kungens kurva och Barkarby fått in. Så jag åkte till kungens kurva å visst så hade dom. ca 30 st på lager. =) så nu är man en stolt D40 ägare! :( Sitter just nu på laddning i 90 min. Hittils så är ser den jätte bra ut! :)

#22

Postad 04 juni 2008 - 15:44

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Fick du något i kompensation?

Redigerat av steelmeister, 04 juni 2008 - 15:44.


#23

Postad 04 juni 2008 - 15:53

Unregistered680ab656
  • Unregistered680ab656
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Sådär.. nu har jag fått låna en Canon 400D medan jag väntar på min D40. Jag orkade inte tjata om att få en dyrare istället.. det jag har fått i kompensation hittils är att jag fick en kameraväska för 300:- ist för 389:- när jag frågade om jag kunde få rabatt på den.. sen när jag ska hämta ut min D40 ska jag påepeka att jag vill ha ett minneskort på köpet också.

Nackdelen med att jag kommer få använda en canon i 3-4 veckor nu är att jag kommer vänja mig vid den.. sen kommer jag säkerligen bara tycka att D40 är dålig :)

Jaja.. får se hur det går :(

#24

Postad 04 juni 2008 - 16:20

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Texten är glasklar. Har inte D40 kommit efter 10 dagar har man rätt till en annan kamera!! De har själva satt sig i den här sitsen.

Kan mkt väl tänka mig att man gör allt ute i vissa butiker för att slippa ge en dyrare kamera. Erbjuda tillbehör av tvivelaktigt värde. Om nu tex butiken i Motala bara har dyrare modeller kvar så anser jag faktiskt att man får släppa en sådan. Eller sätta någon i personalen och åka till ett annat varuhus och hämta en lämplig kamera.

De måste ha en beredskap för att garantin kanska kommer att falla ut. Ingen hemlighet att det varit leveranssvårigheter. Det är bara nonschlans om de inte har en ersättare att leverera. REn nonschalans

#25

Postad 04 juni 2008 - 17:19

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Här är historien som plöstligt blev viktigt idag. Men som sagt två har jag blivit informerad av att datumet på framsidan inte spelar roll men uppenbarligen gör den det. Vad står det på era kvitton? har ni också ett leveransdatum? Intressant och veta vem som talar sanning. Butikschefen eller kundtjänsten, säljaren? Eller gör butiken återigen som den vill?

Den 21 maj köpte min mamma D40kitet (Motala 2990kr )betalade den och fick kvitto, Säljaren robert skriver leveransdatum 15 juni på kvittot. Så fort jag kommer hem frågor jag mamma varför det står så här. Hon ringer upp Kundtjänst och får beskedet att de inte spelar någon roll utan tillgångsgaranti gäller fortfarande.(baksidan av kvittot) Hon blir sedan kopplad till Robert och han säger också att det spelar ingen roll. Det var något han bara skrev då han inte var säker på något leveransdatum. Vi brydde oss då inte om att åka in till butiken för att häva köpet utan vi litade på kundtjänst och säljaren i butiken att de hade rätt (något vi nu vet att vi fick sota för). Sedan var vi inne idag och frågade då vad som gällde när det gäller tillgångsgarantin och det gäller inte när det står ett datum på kvittotsframsida om man nu vill dra det här längre. Så man kan säga att ett muntligt avtal är inget värt eller så ljuger både kundtjänst och Robert(säljaren) eller så ljuger den andra snubben (som var butikschefen). För rättsligt kommer man inte så långt med det här när det finns ett datum skrivet då den raderar ut tillgångsgarantin enligt honom.

#26

Postad 04 juni 2008 - 18:35

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag hämtade min kamera i Linköping precis, gnällde och sa lite elaka saker men fick ändå bara 50% rabatt på ett minneskort som de valde ut. Men jag orkar inte bry mig, nu har jag kameran hemma. Det som var komiskt var att vid varu utlämningen så sa han att de egentligen inte hade fått hem den men att de hade åkte till El Giganten i Norrköping och hämtat deras. De ringde ändå till mig igår och sa att jag kunde hämta den idag, nu försökte de göra mig tacksam för att de fixade den idag fast den inte skulle ha varit hemma. Vilka stolpskott.

#27

Postad 04 juni 2008 - 19:35

Gåsa
  • Gåsa
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
och min har dom skickat idag....så nu får jag den snart förhoppningsvis om inte posten strular då..:-D

#28

Postad 04 juni 2008 - 20:55

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Det är ett hån att erbuda 50% på ett minneskort eller ge 80 kr i rabatt på en fotoväska. Ett hån

Med tanke på Elgigantens höga priser på tillbehör tjänar de en god slant även på detta. Var inne på Mediammarkt och köpte ett 52 mm UV filter från Hama. Kostade 119 kr. Elgiganten tog 258 kr för exakt samma.... Mediamarkt tog 270 kr för ett 4 Gb Sandisk Ultra II minneskort. Hos Elgiganten räckte dessa 270 kr bara till 2 Gb....

Lite märkligt att varuhuset i Motala tydligen förbigår den riksomfattande annonsringen och stämplar den 15:e juni på sina kvitton. Och, enlig dem, avtalar bort tillgångsgarantin. Trots köp mellan den 21-23.

Enough said

#29

Postad 04 juni 2008 - 21:03

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
El Giganten lär ju förlora massa kunder efter denna kampanj. Jag tänker då inte köpa några mer annonsvaror från de.
Jag sa förövrigt till ena säljaren när jag skulle hämta min kamera: Tjejerna i kassan har utseendet men du har ju varken det är eller kompetens så hur fick du anställning, sen gick jag :(. Lite larvigt kanske man var sur.

#30

Postad 04 juni 2008 - 21:25

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag undrar om inte den lilla butiken kan vara på väg tillbaka. Den lilla Expertbutiken är i centrum tar 3700. Då hade jag fått den i handen direkt. Kunnat prata med duktiga säljare. Kunnat gå förbi om jag undrar något.

Räknar man telefonsamtal till kundtjänst. Bilresorna till Länna och tiden så det det inte värt att "spara" 700 kr. Ångrar att jag inte köpte den direkt över disk. Elgiganten går tvärbort för mig i fortsättningen

#31

Postad 05 juni 2008 - 08:58

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Sådär! Var i södertälje först idag och hörde om den hade kommit in. de hade den inte. men dom sa att troligen så har Elgigaten i kungens kurva och Barkarby fått in. Så jag åkte till kungens kurva å visst så hade dom. ca 30 st på lager. =) så nu är man en stolt D40 ägare! :) Sitter just nu på laddning i 90 min. Hittils så är ser den jätte bra ut! :)


Tack för den rapporten, genast när jag hade läst det så åkte jag till Barkarby i går och jodå; de hade fått in D40. Så nu är mitt ärende avklarat.
Det är en brittisk version som har den stora brittiska nät-stickproppen. Elgiganten skickar därför med en svensk nätkabel separat. Kanske de har retat upp Nikon Sverige som vägrar leverera fler svenska D40 och El Giganto har lyckats få hem en batch från England i stället ? Vad vet jag. Jag har inte kollat ännu om det finns svenska menyer osv. Kanske går flasha om i annat fall. Skall man anse det positivt att livet snurrar med sådan takt att jag inte ens hunnit öppna kartongen ännu.
There are so many other things to attend to these days.

Redigerat av Unregistered99322caa, 05 juni 2008 - 09:13.


#32

Postad 05 juni 2008 - 09:03

Farbror Sparsam
  • Farbror Sparsam
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Beställde min D40 den 21/5 på EG i Hässleholm ( 300 kr i handpenning) ,
när jag på lördagen den 31/5 skulle hämta ut den hade den inte kommit in
och säljaren ville inte gå med på att jag fick en D40x eller D60 istället med motiveringen att prisskillnaden var
för stor .
Lite småsur gick jag sedan hem och ringde till EG's kundtjänst och beklagade min nöd,
fick uppge ordernummret som fanns på handpenningkvittot och
fick beskedet att varuhuschefen skulle ringa upp mig på måndagen .
Måndag förmiddag ringer varuhuschefen på EG i Hässleholm och säger att han har blivit INSTRUERAD att lämna ut
en D40X till mig !

Så mitt tips till er som blivit "nerpratade" av försäljare i EG's butiker är att ringa kundtjänst och få hjälp.
Ett tips till er som fått en D60 i kompensation är att Nikon bjuder på en gratis SB-400 blixt t.o.m. 31/7-2008
http://www2.nikon.se...ashback/pages/

Själv sålde jag min D40x på tradera för 4500 kr två dagar senare och beställde en D40 med blixt från
Fotokungen.

/ Farbror Sparsam

#33

Postad 05 juni 2008 - 09:08

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat!!

Alla vi som beställt och betalat har också 30 dagars öppet köp. Då får man antagligen inte öppna kartongen eller använda den.

Får se vad som händer idag. Men lurar lite på att lägga en beställning hos Cyberfoto som har ( hade?) D40 för 3700 inkl blixt. O M man behöver extrablixt är det billigare än Elgiganten

OBS! "Det är en brittisk version som har den stora brittiska nät-stickproppen"

Se för guds skull till att begära en svensk manual om det inte ligger i en sådan. Elgiganten kan "glömma" det.... enligt svenska konsumentlagar har man rätt till det. Nikon lär ta 450 kr styck för den...... Även om du är en hejare på engelska så kan det bli besvärligt vid nästa försäljning. Gamla faster Elsa kanske inte vet vad "aperture och shutter" betyder tex. Så begär svensk manual. Sedan hoppas jag att ogina Elgiganten också får betala 450 kr styck.....

Redigerat av Farsta2, 05 juni 2008 - 09:44.


#34

Postad 05 juni 2008 - 09:49

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Skall kolla manual-situationen när jag kommer hem.
Annars kan man tydligen sända in sin befintliga manual till Nikon (på Irland) och
få en i önskat språk tillbaka (dvs 'exchange'), portokostnaden för den man skickar till Irland
får man stå för själv. Då kostar manualen inget så att säga förutom frakten och väntetiden.

Mer info hittar du här

Redigerat av Unregistered99322caa, 05 juni 2008 - 10:23.


#35

Postad 05 juni 2008 - 10:56

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Visst - en bra service av Nikon. Men det här med svensk manual är reglerat i lagen. Vilket EG är mkt medvetna om. DET kommer de inte att bråka om iaf.

Givetvis begär man svensk manual i butiken. Sedan kan man ju ändå skicka den engelska till Irland för utbyte. Tar Nikon 450 kr för den kan man kanske få 200 kr på Blocket.... ( ett lite tveksamt råd måhända)

Redigerat av Farsta2, 05 juni 2008 - 10:58.


#36

Postad 05 juni 2008 - 14:10

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Passerade Länna. Panik. En lastpall saknades på dagens långtradare. I morgon väntar 30 kunder på sina kameror (däribland jag). De har lovat kommer de inte i morgon så får kunderna en annan kamera.

Efter som jag inte vill "göra en Motala" ( se inlägg ovan) så fick jag skriva löftet på kvittot medan bodknodden som lovat det tittade på.

Nu tror jag inte det blir en annan kamera. Får de inga själva i morgon kommer de att hämta från andra varuhus med budbil. Helt Ok. För nu vill jag ha en kamera!

Risken är annars att man erjuds en för mig okänd Sony som kostade 3900 kr., Känns inte så lockande. Då väntar man till den 24:e

Enligt EG ligger den fullständiga manualen bara på cd. Trist börjar tröttna på att läsa manualer via pdf filer.

Annars är de trevliga i Lännavaruhuset

#37

Postad 05 juni 2008 - 15:29

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Fick D40 via posten idag som var beställd via Elgigantens hemsida för ca 1,5 vecka sedan. Den som jag fick var precis som ni säger med en svensk strömkabel utanför låda.

Fick heller inte med någon svensk manual, vilket är väldigt dåligt. Att inte hela manualen skulle finnas i pappersform utan bara på CD skivan är en ren lögn. Har själv en D40 så jag kollade med min, denna är en present.

Så nu ska jag mejla Elgiganten och kräva en svensk manual i papperform eftersom den ska medfölja om kameran köps i Sverige.

Någon som kollat om de svenska menyerna finns med i denna version av kameran?

EDIT: Mejlade dem och fick svar inom en minut att de skulle fixa en svensk manual till mig. Antingen så skulle jag vända mig till närmaste varuhus eller skicka adress för att de skulle skicka en.

Redigerat av WhiteTiger, 05 juni 2008 - 15:43.


#38

Postad 05 juni 2008 - 16:31

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Skall kolla manual-situationen när jag kommer hem.
Annars kan man tydligen sända in sin befintliga manual till Nikon (på Irland) och
få en i önskat språk tillbaka (dvs 'exchange'), portokostnaden för den man skickar till Irland
får man stå för själv. Då kostar manualen inget så att säga förutom frakten och väntetiden.

Mer info hittar du här


Jo mkt riktigt; det är Engelsk manual i de kartonger med D40 Kit som Elgiganten nu erbjuder de som beställt.

Så man får själv kosta på att skicka sin användarmanual till Irland för utbyte.

Det tycker man Elgiganten borde kunnat ordna innan de skeppade ut de brittiska D40-kiten.
Men de var väl i tidsnöd för att slippa kompensera väntande kunder med andra dyrare kameramodeller.

Redigerat av Unregistered99322caa, 05 juni 2008 - 16:32.


#39

Postad 05 juni 2008 - 21:13

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Nu verkar det över för mig. Blev uppringd på mobilen vid 20.00 tiden ikväll. Kan hämta min D40 i morgon i Länna.

För mig som slog till den 25:e maj känns det trots allt bra. Ett bra pris för en bra kamera. Att jag fick vänta 4dagar kan jag ta. Men ni som köpte 21, 22 och 23 :e maj har nog varit för flata. Hade det varit jag hade jaf stått på trappen efter 10 dagar och inte aldrig nöjt mig med lite halvtaskiga tillbehör. Utan begärt en kamera helt enkelt

Manual: jag upprepar. EG är SKYLDIG att tillhandahålla en svensk fullständig manual! Om den kommer på skiva eller är tryckt vet jag inte. Men kommer den bara på skiva så är Nikons "utbytestjänst" en bra sak ( dvs om det ligger en engelsk tryckt i). Pdf manulaler står mig upp i halsen. Vill kunna ligga i hängmattan och läsa

Redigerat av Farsta2, 05 juni 2008 - 23:19.


#40

Postad 06 juni 2008 - 00:25

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jo mkt riktigt; det är Engelsk manual i de kartonger med D40 Kit som Elgiganten nu erbjuder de som beställt.

Så man får själv kosta på att skicka sin användarmanual till Irland för utbyte.

Det tycker man Elgiganten borde kunnat ordna innan de skeppade ut de brittiska D40-kiten.
Men de var väl i tidsnöd för att slippa kompensera väntande kunder med andra dyrare kameramodeller.



Nu verkar det över för mig. Blev uppringd på mobilen vid 20.00 tiden ikväll. Kan hämta min D40 i morgon i Länna.

För mig som slog till den 25:e maj känns det trots allt bra. Ett bra pris för en bra kamera. Att jag fick vänta 4dagar kan jag ta. Men ni som köpte 21, 22 och 23 :e maj har nog varit för flata. Hade det varit jag hade jaf stått på trappen efter 10 dagar och inte aldrig nöjt mig med lite halvtaskiga tillbehör. Utan begärt en kamera helt enkelt

Manual: jag upprepar. EG är SKYLDIG att tillhandahålla en svensk fullständig manual! Om den kommer på skiva eller är tryckt vet jag inte. Men kommer den bara på skiva så är Nikons "utbytestjänst" en bra sak ( dvs om det ligger en engelsk tryckt i). Pdf manulaler står mig upp i halsen. Vill kunna ligga i hängmattan och läsa


LÄS min EDIT, enligt det svar jag fick skulle det "självklart" fixa en svensk manual till mig.

#41

Postad 06 juni 2008 - 06:54

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Svenska menyer borde det vara. I alla utländska tester jag läst har det funnits svenska sådana i kameran. Är säkert en "Norden-lösning". Perfekt för oss. Funkar hyfsat för da/no

Intressant att någon skrev att tryckt svensk manual medföljer. Det vill jag verkligen ha.

Kolla även denna suveräna länk. Här får man handfasta och lättlästa råd ( på engelska) hur man bäst ställer in sin D40 kamera. Med sådna råd är det tveksamt om manualen ens behövs. Tänker mer på den dagen kameran skall säljas

http://www.kenrockwe...guide/index.htm

#42

Postad 06 juni 2008 - 06:58

Unregistered96f737f3
  • Unregistered96f737f3
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Nu verkar det över för mig. Blev uppringd på mobilen vid 20.00 tiden ikväll. Kan hämta min D40 i morgon i Länna.

För mig som slog till den 25:e maj känns det trots allt bra. Ett bra pris för en bra kamera. Att jag fick vänta 4dagar kan jag ta. Men ni som köpte 21, 22 och 23 :e maj har nog varit för flata. Hade det varit jag hade jaf stått på trappen efter 10 dagar och inte aldrig nöjt mig med lite halvtaskiga tillbehör. Utan begärt en kamera helt enkelt

Manual: jag upprpar. EG är SKYLDIG att tillhandahålla en svensk fullständig manual! Om den kommer på skiva eller är tryckt vet jag inte. Men kommer den bara på skiva så är Nikons "utbytestjänst" en bra sak ( dvs om det ligger en engelsk tryckt i). Pdf manulaler står mig upp i halsen. Vill kunna ligga i hängmattan och läsa


Flata och flata, jag ville verkligen ha en D40. Canon och sonyn var aldrig nåt alternativ. De lyckades leverera min efter 13 dagar och jag valde ett uv filter som kompensation. Vissa tycker säkert att de har gjort en bättre deal men jag är grymt nöjd med att få en D40 och uv-skydd för 2990kr. Jag hämtade min på Kungsgatan i Stockholm igår.

Lycka till!

#43

Postad 06 juni 2008 - 08:05

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Jag antar att för er som fick en brittisk D40 så gäller inte Nikon Cool School eller Check and Clean erbjudandet? Det fick jag med när jag köpte min D40 (som jag fick via Nikon sverige).

#44

Postad 06 juni 2008 - 08:59

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
"Flata och flata, jag ville verkligen ha en D40. Canon och sonyn var aldrig nåt alternativ. De lyckades leverera min efter 13 dagar och jag valde ett uv filter som kompensation. Vissa tycker säkert att de har gjort en bättre deal men jag är grymt nöjd med att få en D40 och uv-skydd för 2990kr. Jag hämtade min på Kungsgatan i Stockholm igår."

Självklart. Vill man verkligen ha en D40 och hade tid så visst kan man vänta. Inget snack om att det är ett bra pris. Fast det är ändå inte riktigt grejen vi diskutera här. Utan EG:s tillgångsgaranati. Och det verkar ju in tråden som om det var ganska mkt tomma ord med " en likadan eller bättre produkt efter 10 dagar".

Trist om inte tre årsrengöring ingår. Måste kolla. Det kostar säkert några 100.lappar per gång annars. Och att det kommer damm verkar rätt säkert. Även om man aldrig byter objektiv

#45

Postad 06 juni 2008 - 11:30

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Var och hämtade min D40 i Linköping igår efter lång väntetid från den 21e. Lyckades dock knata till mig ett 4gb minneskort + väska så det känns okej iaf, ville hela tiden ha en D40 men det är tråkigt att dom lovar brett med denna tillgångsgaranti men sedan verkar ha svårt att leverera pga att det är för dyrt?

#46

Postad 06 juni 2008 - 12:28

Farsta2
  • Farsta2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Precis packat upp den. Batteriet på laddning. Svensk manual går att hämta på varuhuset inom några dagar.


MEN: när jag skulle skruva på UV-filtret ser jag några dammkorn. Konstigt då väl ingen mänsklig hand längre rör vid kameran. Vänder frontlinsen mot fönstret och ser ett halvt fingeravtryck....... tydligen en kamera som varit såld tidigare. Allt snyggt inpackat dock. Vet inte vad jag skall göra nu. Man betalar för en ny produkt. Annars handlar man i "fyndhörnet".

Är jag onödigt petig om jag reklamerar detta? Kit-objektivet kan variera i kvalitet. Allt från riktigt bra till "så där". Kanske någon som inte varit nöjd med bildkvaliten.

Kommentar:

Åkte ut till EG med objektivet. S U V E R Ä N snabb service. Tror inte det tog mer än 60 sek innan jag stod med ett nytt objektiv i handen. Förmodligen var det helt OK men just objektiv känns skönt att vara först på

Redigerat av Farsta2, 06 juni 2008 - 13:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.