Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låg kunskap om HDTV enligt SIFO-undersökning

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 juni 2008 - 14:32

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Intressantare vore kanske med en liknande undersökning där man ställde samma frågor till personer som äger "platt" teve och ser vad resultatet blir då.
Nu är det ju lite som att gå runt och fråga allmänheten vad det är för skillnad på olika gräsklippare. Jag är rätt säker på att jag hade gjort bort mig i den undersökningen iaf. :)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 19 juni 2008 - 14:33.


#52

Postad 21 juni 2008 - 16:03

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
HD TV är rätt okänt för många. Många skaffar en ny TV för utseendets skull och tycker den är modern. Jag vet flera som köpt nytt och sitter och kollar på analog kabel tv. Jag vågar knappt säga till att bilden är kass eftersom jag är rädd för att såra dem efter de har köpt en ny och dyr TV.

Mina föräldrar verkar sugna på en ny TV också, men de sitter idag hemma med en halvtrasig VHS bandspelare och tjockTV. Jag frågade dem om de ville ha min uppspelningsbara dvd-spelare gratis av mig för 1.5 år sen då jag gick över till en dvd med hårddisk. Nej, vi har inget behov av en sådan, sa de ;)

OM man inte har behov av dvd har man då behov av en platt tv där bluray eller HD i 720p är det som gäller? Varför köpa en ny TV och sitta och titta på vhs???? Skit in skit ut är det ju. Kommer de att verkligen köpa en måste jag verkligen fråga varför ska de ha en sådan om tjockisen ändå fungerar. Att titta på en platt tv med vhs som källa är ju riktigt kass...

Jag själv har inte en HD box eller bluray men väntar på en ny HD box från comhem eftersom mitt behov av HD är främst inom sport. Den dagen comhem släpper en ny box kommer jag att se fram emot mina hockey/fotbollsmatcher i HD kvalité. Då har jag mitt behov uppfyllt. Tills dess står jag ut med SDTV och uppskalad dvd som ändå är ok. :)

#53

Postad 21 juni 2008 - 16:42

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Grejen är den att den dagen man skaffat ett HDTV och spelar upp en gammal vhs klassiker först då märker man vad man har försummat!

Trodde aldrig man skulle göra av sig med drygt 400 st video band, det är så fruktansvärt kasst att det är tragiskt.

Minns inte med 240-270 linjers video på t.ex 1280x768 HDTV -skrämmande :)

En uppskalad dvd i en bättre dvd spelare håller däremot ypperlig klass i jämförelse, så alla 100 miljoner dvd ägare kan lungt sova vidare.

#54

Postad 21 juni 2008 - 17:41

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Jag slängde också säkert 100 videoband för ett år sen. Min svåger blev halvt chockad och frågade varför. Eftersom jag hade kopierat till dvd de VHS-inspelningar jag verkligen ville ha kvar, så spelade jag upp en sådan på min TV. Och då förstod han... :) Det går att titta på då det ger ett minne av nåt men i bildkvalite...är det knappt sevärt.

En kompis till mig köpte en full HD skärm och ville ha kvar kabel TV eftersom han trodde HD var en fluga som skulle gå över. Men efter att ha tröttnat på dålig bild köpte han HD boxen från comhem (visserligen är den strulig som f-n, men klart bättre än analog kabel TV). Han blev överlycklig eftersom han trodde att han hade gjort ett dåligt köp av TV. Men så fel han hade. Det var ju signalen till TV:n som var kass inte TV:n ! ;)

#55

Postad 26 juni 2008 - 17:52

Above
  • Above
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
jag började läsa tråden och när jag suttit i en bra stund o tänkte "bör de inte ta slut snart" så kollade jag o jag hade kommit runt halvvägs.

Så jag hoppade över en del kommentarer o ber om ursäkt om jag kommenterar något som någon redan sagt o.s.v..


En orsak till jag tror att det är som de är, är för att folk tror och vill att allt ska vara rätt när de köper sakerna. Att de bara ska vara att komma hem o plugga upp saken o tada..

För visst, jag håller nästan med om att så bör det ju vara..

(jag tar exempel med bilar, då det är mitt stora intresse och tv/ljud/bild/allt de andra är ett utav de andra intressen, som jag inte kan så mycket om.. än)
För när du köper en sprillans ny bil, vill du ha dragkrok på den så när du hämtar ut din bil så är där dragkrok på den.
Det är bensin på bilen.
Bilen är ren.
Du behöver inte ställa in en massa klyddiga saker själv, som inställningar till hur vissa system ska funka o.s.v.
(som vissa bilar, Peugeot, måste killarna i verkstaden gå in i datorn o plocka bort vissa förinställda saker.. Typ som att när du tvärnitar hårt med din Peugeot så ska inte varningsblinkers gå igång för det är inte "lagligt" i sverige..)

Du förväntar dig att när du precis köpt din nya bil så ska du bara kunna komma dit, ställa in sätet, speglar & ratten.
Och kom inte o säg att "men du säger att du måste ställa in här, men att folk inte ska behöva ställa in sin TV"
Skillnaden är ju att.. När du tar körkort så är ett utav momenten, kanske de viktigaste, att du lär dig ställa in sätet & speglarna.
Jag har inte hört något om någon kurs/licens/kort man måste ta för o kunna använda en TV iallafall. :)
Startar man sin TV för första gången o tycker det är en bättre bild jämnfört med vad man haft tidigare, så är det inte säkert att alla skulle börja pilla med inställningarna eftersom de har köpt en ny tv, den gamla gick kanske sönder. Nya TV'n funkar, och det är bättre/liknande bild mot vad de var förut.. Varför krångla? ;)


Däremot tycker jag ju att försäljarna i butiken borde ta ett snack med kunden o fråga liksom utav vilken anledning de ska ha en ny tv.. Är det bara för o kunna titta på gamla VHS filmer, eller är det för att de tänkte ha den som "media-skärm"(konsol, dator o.s.v..) och sen kanske bara ha en liten broschyr o ge kunden där det står vad som krävs för just deras ändamål.. Så behöver inte försäljaren kunna särskilt mycket och Onoff kan anställa sina Akademiker framför ett IG-barn som kan allt o mer däröver om just TV.
Som försäljare på onoff(/annat ställe) är det helt okey att tala med kunden(om man har kunskapen själv) att kanske satsa lite mer pengar på att köpa en ¤¤¤¤¤¤¤ eftersom den är bättre på de, o de, o detta viset, och bör därför passa denna kunden bättre, och att det är inte en massa bortslösade pengar.

Läste om någon i början som hade haft en granne som den pratat med o de kom in på HDTV och sen var grannen nöjd ändå med sin TV och analoga sändning eller om de var digital.
Sen sa någon att han borde pratat med honom/henne ändå om HDTV.
VARFÖR DE!?
Så kör du runt i en Volvo Saab 93 så tycker du alltså att jag ska gå fram till dig o snacka med dig o berätta att en Ny Volvo S80 är bättre eftersom den har de o de o de.. Allt sånt som du kanske egentligen inte är ett piss intresserad utav, för att du helt enkelt är nöjd med din fina Saab.
Nää, säger folk att de är nöjda med vad de har så ser jag absolut inget behov i att försöka övertala dem om att det finns saker för endast ett par 10 000kr som de kan köpa för o få bättre TV-bild..

Det är min mening iallafall. :(



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.