Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppsättning av microlit

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 juli 2008 - 20:29

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Jag har hållt på och renoverat vår hall ett ###### tag nu och hade från början tänkt tapetsera ovanpå den innersta tapeten. När jag märkte att denna satt alldeles för dåligt var jag tvungen och riva ner även den och sedan få bort alla tapetrester som satt på putsen. Jag har nu spacklat som en galning och fått en ganska så jämn yta. Egentligen hade jag tänkt fortsätta spackla men tjejens föräldrar har övertalat mig att satsa på någon typ av microlit-tapet för att slippa mer underarbete.

Jag har imorgon tänkt åka och handla på bauhaus men jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på först.

När jag kollade för några dagar sen fanns det två typer, en som innehöll glasfiber och en utan. Det var nog fler skillnader, men vilken skulle ni föredra? Tjejens föräldrar hade satt upp en med glasfiber och den tapeten var ganska hård och svårjobbad sa dom, dom tipsade mig istället om att prova en ny typ som dom hittat utan glasfiber och inte lika hård. Har ni några åsikter?

Hur sätter jag upp microliten? Är det samma typ av vävlim som används vid t.ex. fiskbensväv och den typen av väv? Eller är det något annat lim/klister?

Behöver jag grunda med lim eftersom det är en spacklad yta i hallen nu eller går det att smälla upp microliten direkt?

Vad använder jag för att få upp limmet på väggen? Är det roller som gäller? Jag kommer behöva gå ut lite på dörrfodren för att få det snyggt, ska jag köpa en billig pensel och gå ut med lim då? Penseln lär ju behöva kasseras när limmet torkar, eller går det att tvätta ur?

Tacksam för svar :)

#2

Postad 10 juli 2008 - 15:42

Unregistered8027fd16
  • Unregistered8027fd16
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Hej!

Jag använde något som heter "easy Cover" inköpt hos min lokale färghandlare. Den jag använde var med glasfiber och enligt mig var den mycket enkel att arbeta med.

Du använder våtrums lim för att sätta upp den, jag gjorde så att jag skar upp easy covern i de mått jag skulle ha dem och sedan så limmade jag direkt på väggen och bara "tryckte" dit glasfiber tapeten.

du kan inte böja den i hörnor etc. så du får sätta målarfog i hörnen respektive taket ( taket är ej nödvändigt men jag tycker att det blir mycket snyggare) SÅ du får gå från vägg till vägg bara.

Jag kan varmt rekommendera easy cover, nu spaklade jag och spärr målade under för att vara på den riktigt säkra sidan men de i butiken sa att tillverkaren säger att man varken behöver spackla eller spärr måla.

Jag såg den ovanpå vävtapet och det var helt plant på den delen de hade satt "easy cover" på. Det skiljer säkert på kvaliten mellan olika tillverkare, men som vanligt, man får vad man betalar för.

när du har spacklat mycket skall du alltid grunda med lim innan. så en del vatten och en del lim och sedan så bara rulla ut det på väggarna ;)

Dörrfoder tar du bort, likaså med lister, blir så mycket snyggare om du får sakerna bakom lister och foder.


/Patrik

Redigerat av Unregistered8027fd16, 10 juli 2008 - 15:44.


#3

Postad 12 juli 2008 - 13:36

lando
  • lando
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
När jag satte microlit på mitt väggbygge så la vi kanterna över varandra & sedan skar man bara så fick man ingen synlig skarv (målar knep tydligen) det blev riktigt bra, men tänk på att microlit SUGER åt sig färg.

#4

Postad 13 juli 2008 - 16:55

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Sådär nu är hela hallen fixad!

Vi köpte renoveringsduk av märket "Konkret" som skulle vara lättare att jobba med, innehöll inget glasfiber osv jämför med Easy cover. Vi fick hjälp av tjejens föräldrar (som själva provat easy cover och rådde oss att prova konkret) och det gick jättesmidigt. Jag hade grundat dagen innan med våtrumslim eftersom väggarna var spacklade. Sedan var det bara att loda upp en linje, rolla på lim och sedan sätta upp det. Vi satte det kant i kant och fick jävligt bra skarvar. Detta märke var inte lika hårt som märket "Easy cover" vilket gjorde att vi även kunde använda det vid hörn.

Vilket lyft det blev på hallen nu! Mycket ljusare blev det. Nu återstår bara målning av dörrfoder, garderobsdörrar, tak osv sedan ska vi måla på med någon ljus färg på duken. Det blir kanon!

#5

Postad 13 juli 2008 - 17:10

Unregistered8027fd16
  • Unregistered8027fd16
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Sådär nu är hela hallen fixad!

Vi köpte renoveringsduk av märket "Konkret" som skulle vara lättare att jobba med, innehöll inget glasfiber osv jämför med Easy cover. Vi fick hjälp av tjejens föräldrar (som själva provat easy cover och rådde oss att prova konkret) och det gick jättesmidigt. Jag hade grundat dagen innan med våtrumslim eftersom väggarna var spacklade. Sedan var det bara att loda upp en linje, rolla på lim och sedan sätta upp det. Vi satte det kant i kant och fick jävligt bra skarvar. Detta märke var inte lika hårt som märket "Easy cover" vilket gjorde att vi även kunde använda det vid hörn.

Vilket lyft det blev på hallen nu! Mycket ljusare blev det. Nu återstår bara målning av dörrfoder, garderobsdörrar, tak osv sedan ska vi måla på med någon ljus färg på duken. Det blir kanon!


Grattis till en renoverad hall.

/Patrik

#6

Postad 09 mars 2009 - 19:23

umhe
  • umhe
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag ska använda easy cover istället för att bredspackla. Min ursprungliga ide var att sätta easy cover och sen microlite för att få en hållbar yta som är enkel att torka av med småbarn hemma...

Nu har jag hört att man inte bhöver microlite utan att easycover's yta liknar den på microlite, dvs att det blir lite kaka-på-kaka med både microlite och easycover.

Är det nån här om har efarenheter och synpunkter? Jag har aldrig använt easycover och behöver råd!!!

Magnus


#7

Postad 11 mars 2009 - 21:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ja, det är lite kaka-på-kaka. Jag tyckte dock att easy cover med glasfiber var rätt tung att få upp på väggen - visste det är lätt att lägga kant-i-kant för snygga skarvar, men det är rätt tunga bitar att pressa upp på väggen + att den med glasfiber kliar så förbaskat :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.