Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jmlab Sib&Cub vs KEF vs .........osv HJÄLP!

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2002 - 23:27

Unregistered5d53cd25
  • Unregistered5d53cd25
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej,
Är på jakt efter några högtalare som ej tar för stor plats.
Är det någon som kan vägleda mig när det gäller val av burkar......
- KEF "The Egg"
- Jmlab Sib&Cub
- Canton
- Bose
- etc
- etc

Vad tusan skall man välja?
(Skall fungera tillsammans med Yamaha 630)

Hjälp ........... please.....

Postad 07 November 2002 - 11:47

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Jag tycker du genast ska utesluta Keff "Egg". Har hört dom och jag förstår inte alls den fina kritik dom fått, lät riktigt burkigt och plastigt. Lyssnade däremot för bara några dar sen på JM Lab Sib & Cub och det lät betydligt bättre. Där fanns inget av den där burkigheten utan det lät rätt naturligt och fylligt. Har själv ett Canton system med 4st LE101 ( fram & bak ) och en LE105 center. Det systemet jämförde jag med Keff Egg och Canton paketet lät mycket bättre. Däremot tror jag nog att jag idag hade valt JM Lab istället.

Mattias.

Postad 07 November 2002 - 12:01

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Bose går bort bland dina alternativ.
Motivering: Kostnad förhållande till vad du får
Låter hyffsat till ca 20% av dina CD-skivor, jämför dom tex med ett par golvare så kommer du att inse hur mkt i musiken/ljudbilden som helt enkelt upphört existera med Bose. Fungerar dock rätt bra som "surround-högtalare", samt om du inte har något att jämföra med eller alltför stora krav låter de ok.

Postad 07 November 2002 - 12:05

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Vill dock tillägga att jag inte har hört de andra alternativen, samt att jag hittills inte hört något "litet" högtalarpaket som kan spela BRA musik. Till film går det rätt bra dock. Mitt förslag är bra frontar till musik sen kan du komplettera dessa med små surround eller ett helt separat "litet" system.

Postad 07 November 2002 - 12:30

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Där ser man att smaken är som baken iaf!

Håller inte alls med din bedömning mattiask.

Jag var och lyssnade på JM Labs Sib&Cub härom dagen, och jag blev faktiskt inte särskillt impad.. Visst låter dom bra, helt ok, men det var ingen överdriven skillnad mot KEFs Egg, och ingenting som jag tyckte vägde över till JM´s fördel. Sen är dom både större, betydligt fulare, och dyrare, så för mig finns det faktiskt inga alternativ till KEF KHT-2005.

Enda egentliga nackdelen med KEF (om man tar hänsyn till att det trots allt är ett satellitsystem), så som jag ser det är Suben, liite lite muller och lågbas, men på det området är ju Sib&Cub ännu sämre. JM´s spelar 45-150 Hz, KEF´s 35-150 Hz..

Jag har även lyssnat till Cantons Movie-paket (MX-10 samt MX-22). MX-10 är nog inget alternativ om du inte har en tight budget, ganska klent ljud i jämförelse. Dom större av Canton Movie-modellerna tycker jag låter bra tillsammans med Onkyo, basen är ruggigt tung. Dock är den ganska släpig och inte så rapp, vilket gör att den inte låter fullt lika bra när man lyssnar på musik, och i stort så saknar den klarhet, ljudet blir mer grumligt och otydligt än i KEF/JMs fall.

Observera att detta är mina subjektiva bedömningar, om du åker och lyssnar kanske du kommer fram till helt andra slutsatser så det bästa vore nog om du har möjlighet att provlyssna själv.

Postad 07 November 2002 - 12:43

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
BTW: Jag har inte hört Canton tillsammans med Yamaha, men de flesta avråder från den kombinationen då både Canton och Yamaha anses ha en "ljus" karaktär, vilket gör att de inte ska passa särskillt bra tillsammans.

Postad 07 November 2002 - 15:05

SleepyJo
  • SleepyJo
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Om du skall använda högtalarna till musik också är Canton inget alternativ. Är film det huvudsakliga användandet så är Canton prisvärda. Jag har själv KEF och är mycket nöjd, de kanske är lite för snälla för mattiask:s smak. De är lättlyssnade vilket vinner i längden. Suben integrerar utmärkt med satelliterna och är lättplacerad. Dock inget muller som Rig påpekade. JM lab har jag inte lyssnat på för de är så fula, men det är ju bara min smak. Om du skall åka runt och lyssna så kanske Chario Piccolo också skall provlyssnas. De fick årets EISA-award (KEF fick förra året).

Lyssna själv, högtalarna är den absolut viktigaste delen i anläggningen!
Lycka till!

Postad 07 November 2002 - 19:36

Unregistereda8b1fdda
  • Unregistereda8b1fdda
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har KEF tillsammans med föregångaren till din Yamaha 630 -620. Fungerar kanon men de är kanske för lättlyssnade för Mattiask:s smak. De saknar en del detaljer om jag jämför med mina gamla Audio Pro A2.42 Live. Men å andra sidan var di gamle bedrövliga att lyssna på engelsk skrammelpop med, blev klart trött i öronen efter en kort stund. [;)]

Postad 07 November 2002 - 23:55

Unregistered5d53cd25
  • Unregistered5d53cd25
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Var i sthlm kan man lyssna på Jmlab Sib&Cub?

Var hittar man det bästa priset (butik/web/import)?

Några förslag?

Postad 07 November 2002 - 23:59

Unregistered5d53cd25
  • Unregistered5d53cd25
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ytterligaren en fråga......

Är det någon som har läst några tester på Jmlabs Sib&Cub?
Om så är fallet har ni några länkar till dessa?

Postad 08 November 2002 - 01:09

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Det är lustigt hur totalt olika man kan uppfatta en produkt men jag förstår inte detta pratet om att Keff "Egg" är för lättlyssnat för mattiask... ?

Jag tyckte dom lät burkigt, det är väl knappast lättlyssnat.

Jag respekterar absolut era åsikter om Kef och är glad att ni som har dom är nöjda.

Detta om nåt är väl ett bevis på att man MÅSTE lyssna på högtalare själv innan man köper och framförallt jämföra dom med andra .

Mattias.

Postad 08 November 2002 - 01:57

tampen
  • tampen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Japp, jag har läst ett test i Essential Home Cinema. Där knep JMLab första platsen framför Kef som blev tvåa. Jag köpte Kef iaf.

/Samuel

Postad 08 November 2002 - 12:14

Unregisteredb881392e
  • Unregisteredb881392e
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Vänta tills den 12:e november!! Tidningen Hemmabio skall ha just en STOR test av hemmabio högtalarpaket. Jag skall också köpa nya just nu. Jag hoppas på att dessa paketen kommer med i den testen! Annars ligger nog mitt val mellan Kef, JMlab eller så kan det ju alltid bli Infinitys nya paket, det tycker jag är jävligt snyyg design på!

MVH Christian

Postad 08 November 2002 - 14:36

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Cji: Ribban ligger väl på 8000:-? Isf kommer ju inga av de paket du nämner komma med.

Är det Infinity Modulus du pratar om som "nya paket"? Prislappen på det ligger en bra bit högre än KEFs.

Postad 08 November 2002 - 15:08

SleepyJo
  • SleepyJo
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Sib&Cub kan du nog lyssna på hos Sontec (där kan du även i detalj se den bedrövliga designen som kanske inte framkommer på bild). Test tror jag att JM lab har inscannade på sig hemsida!?

Mattiask, var äggen som du lyssnade på inspelade?

Postad 09 November 2002 - 02:00

Unregistered5d53cd25
  • Unregistered5d53cd25
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Spontant tycker jag att Sib&Cub har en grym design, skulle kunna varit formgiven av mästaren Arne Jacobsen. Betydligt snyggare vanliga fyrkantiga lådor samt "ägget".

Har någon koll på var man kan få tag i dessa till det lägsta priset?
Är det i butik eller via webshopar (vilka) ?

Postad 09 November 2002 - 13:46

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Vänta inte på nån test för att bestämma dig. Det är bara precis samma sak som dom olika åsikter du får här.

Nej högtalare måste du lyssna på själv för det kan vara väldigt olika karaktärer på högtalare, mång större skillnader än på t.e.x. förstärkare. Det behöver inte handla om rätt eller fel utan om smak. Det ser du ju bara på den här tråden om Kef vs JM lab.

Mattias.

Postad 09 November 2002 - 19:58

Unregistered5d53cd25
  • Unregistered5d53cd25
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag saknar dock fortfaradne svar på:
- Var hittar man det bästa priset (butik/web/import)?
- Var i sthlm kan man lyssna på Jmlab Sib&Cub?

Kan någon svara ?

Postad 09 November 2002 - 21:07

Unregistered696d9f95
  • Unregistered696d9f95
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
De finns att lyssna på Sontec som ligger på Odengatan 100.

Jag är helnöjd med Sib&cuben och köpte dem från hificomponents för 6800 inkl frakt. Dock så verkar de ha gått upp 100 euro nu.

Jag valde mellan dem och keffarna, men jag gillade designen mer samt att jag tyckte att de spöade kef ordentligt vad gäller ljudet, särskilt detaljerna blir tydliga med sibbarna.

Men som sagt lyssna och avgör själv, för alla har ju olika preferenser om vad man gillar. Tur fan är väl det, för hur kul skulle det annars vara? Alla har likadana saker och gillar samma brud.....skulle bli stökigt på krogen....

Jag tror att hembiobutiken.se är billigast i Svea rike med sina 9995:- , men prova att pruta, jag menar förhandla på Sontec och se vad de kan göra åt dig.

Postad 10 November 2002 - 11:33

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Nu är jag arg!

Hificomponents.com där jag tänkte köpa mina KEF höjde just priset från 799Euro till 899Euro i ett svep! Nu tjänar man inte ett skit på att handla ifrån Tyskland längre :D Lär väl bara vara en tidsfråga innan svenska handlarna oxå höjer sina priser nu :D

Någon mer än jag som får uppfattningen att just högtalarpriser är på väg åt helt fel håll?? Canton, KEF, JM etc etc, fan va lack jag blir!! Blir nog ingen hemmabio för mig närmaste tiden så som utvecklingen går..

Ingen som vill sälja KEF KHT-2005 billigt? :D

Postad 10 November 2002 - 11:36

Unregistered5d53cd25
  • Unregistered5d53cd25
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden mellan de olika utländska webshoparna?
- hificomponents
- mcp
- etc?

Kostnader/frak/garantier/betalsningssätt etc?

Vilka är bäst?

Postad 10 November 2002 - 11:38

Unregistered5d53cd25
  • Unregistered5d53cd25
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Och sist men inte minst.....leveranstider?

Tommy.J - hur lång eleveranstid var det från hificomponents ?
Hur betalade du, garantier?

Postad 10 November 2002 - 12:22

Unregistered5d53cd25
  • Unregistered5d53cd25
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tommy.J,
Jag var inne på hificomponents men hittade ej Sib&Cub, faktum var att jag inte hittade något från Jmlab.... Kan du checka om du hittar dessa, lägg gärna ut en länk i så fal.

Postad 10 November 2002 - 13:03

Unregistered696d9f95
  • Unregistered696d9f95
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hm, jag var inne på hificomponents och det verkar som om de tagit bort sib&cub. Skumt.... Men skicka mail till dem och fråga!! Egentligen bäst att ringa, de kan vara lite slöa på att svara på mail.

Leveranstiden var 10 dagar och jag fick dom hemkörda till dörren. Jag har två års garanti, har inte ens kollat om JM har någon europagaranti, om inte så är det bara att skeppa ned prylarna till hificomponents så fixar de problemet.

Jag betalade i förskott, det var inga problem.

Men som sagt, ta kontakt med dem och hör efter. De kanske kan fixa fram ett set till dig fast dom inte finns på hemsidan.

Postad 10 November 2002 - 14:28

tampen
  • tampen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag tror att Hificomponents har slutat sälja Sib&Cub, en jag känner hade beställt dem och skickat pengarna men de mailade att de var slut och att han kunde få tillbaka pengarna el. beställa något annat.

Vad gäller Kef så är det ju besynnerligt att de höjt priset på dem. När MCP sålde dem så tog de som billigast €675. Du får pröva att pruta, jag fick ner dem ca. 10% i paket med 2 stativ och Supra kabel.

/Samuel

Postad 10 November 2002 - 21:09

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag vill inte ha ngra stativ, ska väggmontera mina, och får jag 10% är det fortfarande dyrare än innan prishöjningen.

Vad gäller MCP så vet jag en kille här som väntat sen i september på att dom ska få in KEF igen. Har mailat och frågat, får bara "Don´t know" som svar på när dom kommer få in dom igen. Men men, det är väl bara att stoppa hemmabioplanerna i malpåse och försöka igen någon gång efter jul lr ngt. Fast då står väl EUROn i 12:-, eller så blir det nya importregler, eller Irak-krig eller vafan du vill så priserna likförbannat är för höga :D

Postad 10 November 2002 - 23:52

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ngn som har något tips om vart man kan hitta KEFs högtalare kring €799 eller billigare inom EU?

Postad 11 November 2002 - 00:45

tampen
  • tampen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jo, det blir ju lite dyrare trots 10%. För mig blev det 700:- dyrare än att köpa på Hificomponents och eftersom jag känner folk som har haft massvis med krångel med Hificomponents så blev valet enkelt, särskilt med tanke på det bemötande och den service jag fått från RC i Umeå.

MCP väntade jag själv på sedan Augusti men jag gav upp efter 8 veckor och åtskilliga mail, jag misstänker att de inte får sälja Kef längre för det ska ju inte behöva ta 8 veckor att få in något som ingen annan har slut på.

Hade jag vetat att MCP "aldrig" skulle få in högtalarna så hade jag köpt dem i Sverige direkt men väntar du till efter jul så hinner nog Kef "egg" mkII komma och de blir säkert ännu dyrare [:D]

/Samuel

Postad 13 November 2002 - 12:04

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Har pratat med MCP och dom sa att dom hade ett antal högtalare på väg till lagret, men dessa var redan beställda så det var ingenting en annan kunde lägga vantarna på :D Dom var också osäkra på OM dom skulle få in KEF igen, vettifan om det är samma strul som det var med Canton tidigare..? Eftersom Hificomponents höjer priserna till Svenska nivåer och MCP får inte ens in dom längre :P

Ställde frågan om det fanns ngn möjlighet att förbeställa, men det har jag inte fått ngt svar på ännu. Har hittat några ställen i Tyskland där man kan köpa KEF KHT-2005 för 849€, men inkl. frakt etc blir det inte så mkt billigare än här i Sverige. Tar tacksamt emot tips om ngn vet var man kan hitta dom billigare!

Postad 13 November 2002 - 12:25

tampen
  • tampen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag sökte runt rätt så mycket innan jag skulle köpa dem och jag fick känslan av att de var ganska billiga i Sverige jämfört med övriga Europa, Tyskland undantaget.

Det verkar vara något lurt på gång, en www.digital-net-shop.de tog €789 för "äggen" men vips så var de borta.

/Samuel

Postad 14 November 2002 - 19:23

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Tack ändå för att du försökte tampen =)

Jag hade värsta flaxet!!

Lyckades komma över KEFarna till ett väldigt förmånligt pris, så jag slängde
med en Onkyo TX-SR600E i samma veva, leveransen ankommer i mitten/slutet av nästa vecka.
Måste bara iväg och fixa kablar oxå!

Hoppas det kommer låta bra =) Är lite intresserad av att fixa en 6:e satellit oxå till min bakre center, Onkyon har ju 6.1-ljud. Man kan köpa 1 par KEF 2001 på Ref. Audio, ngn som ev. skulle va sugen på att dela? =)

Hur lång tid brukar det ta att spela in KEFarna, på ett ungefär?

Postad 14 November 2002 - 21:01

tampen
  • tampen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Ja du Rig det var så lite så.

Kul att du fick tag på dem till slut, det blir nog fint tillsammans med Onkyon. Jag tror att Kef rekommenderar minst 50h inspelning, har just köpt en musik-DVD för det änamålet [:(]

Får man fråga var du beställde dem?

/Samuel

Postad 15 November 2002 - 19:29

SleepyJo
  • SleepyJo
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
RA säljer äggen styckvis också för 1500:-.
Mina ägg började låta märkbart bättre efter kanske 40 timmar och det känns som de fortfarande blir lite bättre (eller om man lär sig tycka om ljudet)

Postad 18 November 2002 - 16:17

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
tampen: Ett av dom förbeställda paketen hos MCP blev över så jag högg det som en kobra =)

SleepyJo: Ok, såg det oxå nu.. =) Kanske får bli en sån då. Funderar dock på att vänta tills KHT-3005 kommer. Har ni sett bilderna? ******** vilken grym finish dom får =)
http://www.kef.com/r...T3005group.html

Fråga: Vad har KEF PSW-2000 (subben) för koppling? Är det mono eller stereo? Dvs: ska jag ha en Y-kabel eller inte?

Vad har ni för kablar till högtalarna? Vet inte vad jag ska köpa för ngt.. Reference Audio har ngn standard-kabel "High Standard 2.5" som dom säljer för 20:-/m, duger den tror ni?

Postad 18 November 2002 - 17:18

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
Rig: Subben går att koppla med enkel (tex.supra sublink)
eller med Y-link, enligt referenceaudio killen skulle sublink va bättre till hemmabio. Hur det är med det vet jag inte, jag kör dock med sublink. Funkar bra! Deras High standard eller vad dom kallar den är samma som supras sky 2,5 kabel. Den duger gott.

Äntligen börjar man få ordning på grejerna [:)]

Postad 18 November 2002 - 19:01

SleepyJo
  • SleepyJo
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag kör med Y-link, funkar det också.

Postad 18 November 2002 - 23:30

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
AntWar: Hur låter det då? =) Vore lite intressant att jämföra Onkyon mot Yamahan med KEFarna.. Fast jag antar att det krävs lite inspelning innan dom kommer till sin rätt. Går och klättar på väggarna här hemma i väntan på mitt! =)

Vet inte om jag ska köra Y-kabel eller inte.. Har fått uppfattningen att Y-kabel ska vara bättre om subben har stereo-kontakter.

Postad 19 November 2002 - 10:22

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
Rig: Som sagt börjar precis få ordning på grejerna, lite mer inspelning och lite mer micklande med inställningarna så blir allting perfekt [:)]. Du får återkomma med intryck när då får hem dina prylar.

En sak är dock säker, det går bara att utnyttja en bråkdel av kraften/volymen när jag kör film. Har en rätt stor lght (74 kvm) och mullret och vibrationerna känns i nästan alla rum. Fattas bara att det står en lynchmobb utanför dörren snart, när de andra hyresgästerna fått nog...[8D]

Angående Y-link vs. Sublink är jag också nyfiken på vad som är bäst. Blev rekomenderad båda. Och fick ingen vidare förklaring på vad skillnaden blir på basen mellan dessa.

Postad 19 November 2002 - 10:58

Remote
  • Remote
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ang. Y-link och Sublink. Har inte provat på Kef-subben tyvärr. Men på en likvärdig sub från Jamo så tappade man halva volymen när man körde med Sublink istället för Y-link. Alltså stor skillnad. Om det hjälpte med att höja volymen för likvärdig prestanda hann jag tyvärr aldrig prova..men förmodligen. Nån annan som har erfarenhet av det?

Postad 20 November 2002 - 00:03

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag fick mina grejor idag! Flera dagar för tidigt!! =)

En varning till er som tänkt köpa från Tyskland via t.ex. MCP är dock att idioterna på UPC bara levererar dagtid mellan 08-17, och det går inte att göra upp ngn tid när dom ska komma heller utan dom "behöver hela dagen på sig", vilket i praktiken innebär att man får ta semester om man vill får grejorna levererade hem till dörren! :) Ruggigt kasst..

Nåja, för min del löste sig detta smidigt ändå för deras lager ligger i Bromma (Sthlm), och där har dom öppet till 20, så det var bara slå polarn en pling o hoppa in i bilen, langa fram stålarna o hämta upp alla paket =)

Ang. kablarna: Tackar för svaren. Ska rådfråga säljaren på R.A. imorn får jag se vad han säger (och titta hur dom kör!), men det lutar åt en Y-link i dagsläget för säkerhets skull.

Blev ruggigt aktuellt att fixa sånt nu, grejorna står bara här o glänser och ser fina ut (hade ju trott att leveransen skulle komma typ Tors/Fre ngngång), så imorn är det kabel-shopping på schemat.

Lyckades du pruta ngt på ditt kabelköp AntWar? Jag behöver flera kilometer kablar till mina satelliter känns det som, har tänkt att ha dom i varje hörn av rummet, blir dyyrt :D

Postad 20 November 2002 - 12:14

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
Grattis! Nja, jag hade varken tid eller lust att stå och pruta. Fick i och för sig 3m extra när jag ville ha 25m men det var för att rullen tog slut...820:- inkl. sublink! Och det va ändå billigaste varianten [^]

Men köper du bild och ljudkabel samtidigt är det nog inte omöjligt att du får ner priset.

lycka till!

Postad 21 November 2002 - 11:15

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt kablar. Gav fan i R.A., fick deras praktikant-tjej som säljare å henne går ju inte att pruta med :D heh..
Knallade iväg till Audio & Video på drottninggatan ist., fick ngra kablar jag tyckte verkade hyffsade där till ett bra pris, får hoppas att dom duger.

Jag blir så konfunderad över subben. Enligt spec´en som jag fick med så ska den vara på 200W?? Enligt spec´arna på nätet ska den vara 150W (gamla modellen) eller 250W (nya modellen, avlång basport).

Jag har avlång basport på min sub, men enl. spec´en på manualen står det 200W. Dessutom står det 25-150Hz istället för 35-150 som det gör på nätet, vilket verkligen inte skulle vara ngn nackdel iofs, djuupbas =) Men underligt! Vad gäller?

Vad står det för specifikationer på din sub AntWar, du köpte ju oxå din nyligen?

Hann inte koppla ihop sakerna igår (kom hem sent) så mitt omdömme på grejorna dröjer lite till =)

Postad 21 November 2002 - 11:29

tampen
  • tampen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hehe... Ja det är ju lite konfunderande med subben. Eftersom du har avlång basport så har du den nya modellen, du kan andas ut [:D]

Många återförsäljare har missat att Kef har uppgraderat subben, därav skriver de fortfarande 150W. Att det står 200W i manualen skulle kunna vara ett tryckfel, det kan bero på att Kef och Celestion "delar" på manualen till subben. När Celestions paket kom ut var subben specad till 200W.

/Samuel

Postad 21 November 2002 - 12:16

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
tampen: Det verkar ju ännu konstigare. Eller har Celestion-paketet oxå KEF´s sub? För på min manual står det Tydligt KEF PSW 2000, och alla bilder etc. är ju på min sub. Tycker det verkar konstigt om specen skulle vara för ngn annan. :D
Funderar på att försöka maila KEF och fråga vad som egentligen gäller.

Inte för att det har ngn livsavgörande betydelse egentligen iofs, men det vore ju kul att veta vad det faktiskt är man har för grejor =)

Postad 21 November 2002 - 15:40

tampen
  • tampen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Japp, de tillverkas i samma fabrik och har i princip samma sub. Skillnaden är att Celestionsubben har andra fötter och en Celestionlogga i toppen. Celestion anger 200W, Kef 250W.

Det jag menar är att de kanske har återanvänt manualen till Celestionsubben och glömt att ändra wattangivelsen.

/Samuel

Edit: länk till Celestion http://www.celestion...yle/avp303.html
som du ser så har högtalarna samma "fötter" också.

Postad 21 November 2002 - 22:49

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Inte bara den utan även frekvensomfånget isf. Nåja, orkar inte gräva mer i detta ikväll =) Du kan mkt väl ha rätt.

Har kopplat upp allt nu, låter bra, men jag har lite svårt att ställa in subben så den blir bra. Innan jag fick igång allt var jag säker på att jag skulle vilja ha max volym på den, men det går inte, allt blir bumligt som tusan, på gränsen till överslag. Crossover vet jag inte heller vart jag ska ha riktigt. Kör default (80Hz) på recievern än så länge, på subben står både volym och crossover på "mellan kl. 11 och 12".

Jag är lite nyfiken på hur ni har det?? Särskillt SleepyJo som har en nästan identisk stärkare som mig.

Passar på att be Wiking2 om ursäkt att hans ursprunliga tråd "urartat" lite, hoppas du har överseende =)

Postad 21 November 2002 - 23:50

tampen
  • tampen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag har satt crossover till max på subben och till 120Hz på recievern.

Här finns lite mätningar:
http://www.soundandv...Kef0301p05.html

Här är en av flera trådar om ämnet på avforums: http://www.avforums....t=kef crossover

Enligt den tråden så verkar ju 80Hz vara bra, ska ta och pröva det.

/Samuel

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.