Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

att renovera lägenhet, var börjar man?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 november 2008 - 18:59

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Yes, efter att vi sa okej till att köpa en lägenhet så vlde tjejen att gå en annan väg och nu står jag här med en lägenhet som behöver renoveras och är utan större motivation...

Alla väggar har över målade tapeter, utan förberedelse (spackling osv)... Så väggarna vill jag ta itu med...

Hur ska man tänka, man bör ha någolunda samma färg i alla rummen eller?

Då de haft en roller som skapat knottring yta, eller om det varit struktur tapeter, så känns det bäst att fått ner allt det gamla. Fast färgen hindrar väl att bara smeta på tapetlim så de blir fuktiga och faller av sig själv anar jag, finns det andra knep för att lyckas genom färgen?

Bör jag ta bort alla golvlister vid tapetsering? Är lite osäker om jag kanske ska byta vissa golv och då känns det ju som om alltkommer bli fel sen när man ksa ha bort och på listerna efter det är taptserat?

Jag har sparat nästan 300bilder på andras hem för inspireras, men usch vilken ångest jag har... Ska man välja färger och mönster utifrån det ljus man får in i lägenheten eller hur ska man resonera?

Taken får ju målas först, och såpass har jag snappat upp så man ska välja sådan som inte reflekterar ljus...


Blah, jag behöver lite allmänna tips; bra att tänka på... att allt löser sig när man väl står på flüggers å kollar sortimentet... hehe

Ber om ursäkt för rörigt ämne, är dubbelt så rörigt i huvudet nu när jag börjar bli stressad då man dumförklaras av att man inte flyttat in än eller ens börjat greja... :unsure:

tack på förhand

#2

Postad 01 november 2008 - 21:09

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Ta ett rum som ex:

Om du vill byta golv eller lägga nyt på den befintliga så skulle jag inte ens bemöda mig att skydda den gamla under tak målning/tapetsering.

Så börja med taket, det bör vara matt färg och antagligen vill du ha vitt.
Vad gäller väggen, om ser det riktigt taskigt ut så bör du riva ner allt gammalt och börja på nytt.
Det är inte sagt att tapeten ramlar ner om du smetar på tapet lim, det finns annars ordentliga verktyg du kan skrapa ner och riva ner tapeten på.Fråga i fackhandeln om ingen här svarar.
Sen blir det att spackla och slipa en hel del....

Ska du byta golv så ta bort listerna och kanske får du köpa nya, beroende på hur dom ser ut, personligen avskyr jag när tapeten ligger på listen, ser så B ut, så jag kommar att ta loss alla mina lister och måla/tapetsera och sen dunka dit nya lister.

Det är väl nåt sånt man skall resonera när man väljer, men jag brukar köra efter eget tycke...
Så länge det inte blir alltför murrigt men återigen så är det ju dit val.
Vitt är ju en bra färg och sen kanske en fond vägg i annan kulör.

Sedan har du också foto tapet med häftiga motiv och landskap.

Dom som dumförklarar sparkar du i häcken bara :unsure:

Hoppas du får mer svar än mitt som kanske inte riktigt ger svar på alla dina frågor.

Redigerat av Unregistered592cec63, 01 november 2008 - 21:10.


#3

Postad 05 november 2008 - 17:26

LmnT
  • LmnT
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Svårt att sätta fingret på det och ge några raka svar på hur man börjar renovering men.

Ett lämpligt ställe är ju att tänka över hur mycket man vill göra om. Nytt kök? Gamla stommar? Måla? Tapetsera? Spackla (/bredspackla)?, golv(slipa?, slita ut och lägga nytt?)l, socklar? väggar?

Skriv ner allt som behöver göras och titta lite på vad det kommer kosta. Runda alltid uppåt och var beredd på att det nästintill alltid sticker iväg mer så ha lite utrymme...

Sen är det väl 3 stora faser i renoveringen.

1. Riva - väggar, golv, stommar, gammal tapet.

2. Uppbyggnad - regla, glesa, slipa, spackla, el, köksstommar.

3. Resultat (i brist på bättre ordval) - måla tak, tapetsera/måla, golv, sätta kök vitvaror, slipa golv lägga golv, socklar.

Dem sakerna jag kommer på på rak arm. Jag tycker att det hjälper att skriva upp uppskattningsvis hur lång tid momenten tar också så man är medveten om hur lång tid det faktiskt tar och det är samma sak här. Det tar oftast lite längre tid än man har uppskattat det till.

#4

Postad 09 november 2008 - 12:01

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Håller med föregående talare. Innan du gör nånting - tänk igenom hur mycket du verkligen vill göra och vad det kan tänkas kosta. Hur fort jobbar du - hur länge står du ut att bo i en lägenhet under renovering? Hur länge ska du ha kvar lägenheten? Kommer du få igen pengarna du lägger ut vid ev försäljning? Etc. etc.

Ett(två) alternativ till att riva ner tapeter är att sätta renoveringsgips eller klä med panel.

#5

Postad 09 november 2008 - 12:32

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

... Kommer du få igen pengarna du lägger ut vid ev försäljning? Etc. etc.


Jo, det har jag också haft ångest över. Funderar på golv och tapetval vilket har en tendens att halka åt lite mörkare. Som i sin tur kanske gör det svårare att få sålt sen när man har råd att gå vidare...
- Blah, man gör detta kanske till liiiite större problem än vad det kanske är, hela denna renoverings-karusellen. hehe

Men man ska ju trivas också, det är ju för mig jag gör det inte för den nästa boende... aja... vi får se hur det slutar :)

#6

Postad 09 november 2008 - 12:58

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Du ska göra som du finner bäst, och inte vad rådande inredningstrender säger - för de ändrar sig snabbt. Om du gör så att du trivs, finns det säkert även andra som gör det.
Helt visst är det lätt att ryckas med i något bara för att "alla" andra gör det. Emellertid finns det mycket annat man kan lägga pengar på än (dyra) renoveringar. Därmed inte sagt att det mycket väl kan vara värt det. Hitta en nivå som passar dig bara. Är du osäker tycker jag du ska lugna dig tills du hunnit tänka över saken mer och skaffat dig mer kött på benen.

#7

Postad 09 november 2008 - 13:21

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Du ska ha en Game plan redo, hela vägen utstakad med material och verktyg.
Har du aldrig gjort nåt liknande innan kan du kanske ta hjälp av nån som kan visa dig hur man gör vissa moment och varför. Ska du t,ex måla taket, ska du måla mot fönstren. Ta reda på allt du behöver veta för ditt projekt,
så försvinner din ångest, tror att du bara är osäker på jobbet, tapeten kan man alltid byta ut om man Ångrar sig eller har gjort ett sjukt val för stunden :) , och man kan alltid måla om. så det ba o riv allt ordnar sig! :D

#8

Postad 09 november 2008 - 17:01

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

Ska du t,ex måla taket, ska du måla mot fönstren.


Har läst om att tapeter ska monteras på visst sätt relaterat till fönstret men inte detta om måla taket, hur kommer detta sig att man ska måla med den metoden? Borde väl bli jämn hinna ändå?

Och appropå det, varför lägger folk tapeter några millimeter ovanpå varandra, det är ju inte fint...

(jag har tänkt använda mig av både snickare och målare, fast är ju bra att veta saker ändå så man påpekar vikten i att göra på vissa sätt, hehe)

#9

Postad 09 november 2008 - 23:50

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Om du är osäker på vad du har för grund, provtvätta först en liten yta med vatten, använd en trasa eller en svamp. Händer inget av nedanstående kan du börja tvätta och måla ditt tak.


- Löser vattnet upp färgen är det troligtvis limfärg. Den är inte ommålningsbar utan måste tvättas ner med vatten.

- Om färgen inte löser upp men smetar av sig på en torr trasa är det troligtvis kalkfärg. Den tvättas inte utan borstas till fast underlag.

- Om taket är missfärgat av nikotin eller vattenskada kan man göra en isolering med en patentfärg för att slippa genomträngning av missfärgningen. Tak målas alltid flödigt med mycket färg i rollern för att undvika att det uppstår skarvar och taket ser randigt ut. Använd gärna en ca 25 cm bred roller,Vid normalt smutsade och sugande underlag kan det räcka med en behandling. Vid mer sugande underlag rekomenderas minst 2 behandlingar för att få ett bra slutresultat. Låt färgen torka mellan varven. Ref: Fresks

Mot fönter bör man måla speciellt med pensel, för att det blir automatiskt mer randigt med pensel, så att inte skuggor bildas lika lätt.

#10

Postad 11 november 2008 - 15:56

Rackarn
  • Rackarn
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Tänk även på om du vill byta kök så är kan det vara en ide att beställa då det är i regel 4-5 veckors leverans! Kvik har 1 vecka på stommar, så det är kanon, dock på bänkskivor är det längre om du ska ha måttanpassade.

Trist att höra om tjejen! Tyvärr är livet så, men det kommer att bli bättre!

#11

Postad 15 november 2008 - 18:34

congolasse
  • congolasse
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Skit i renovering och lev livet istället..... Du kan under en period ha flera damer under ett dygn.... var ett svin ett tag och sen hittar du en Q som du funderar på hur det skall bli när ni blir gamla......... Gjort det själv och jag min Anna har snart vart ihop i 10 år..........

Lycka till

#12

Postad 24 november 2008 - 21:35

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Ja jag satte igång och lossade alla elkontakter och annan bröte på väggarna.. sen fick jag tag på en tapetflik som jag enkelt revloss ett stort ark av... Detta gav mig ju intrycket att detta skulle bli ett lätt match... Men, det var ju liten procent som var såpass lätt hanterlig..

jag fortsatte ändå, började våga mig på verktyg i form av spackelskrapa... sen även vattensprayflaska... tvättsvamp.. och tapetborttagnings gele.... Visst har jag fått bort väldigt mycket av de yttre lagrena (2-3 lager och yttersta är övermålat)...

Men detta börjar ju kännas allt mer hopplöst och jag hör hur tapetseringsgubben och alla andra rådde att; skit i att riva, spackla över allt som sitter fast....

MEN.,. försent... haha..

Min fråga: vad ska jag använda för verktyg egentligen? spackelskrapan räcker inte till längre känns de som... ska man gå på med stålborst? eller nån form av skrapa? Anar att jag slösar tid på klumpigt verktyg justnu...

;)

förövrigt förgyldde dagen med att en garerobsdörr lossade på mig, och senare välte hela garderoben på mig och hyllor osv for iväg.... helt deprimerande... haha

#13

Postad 25 november 2008 - 14:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Det brukar gå att hyra en ånggenerator som kan underlätta.

Annars kan du ju låta allt vara som det är och köra en rot-tapet över hela skiten ... eller tom rot-gips. Gissar att du i slutet sparar en hel del tid på det. :(

#14

Postad 25 november 2008 - 20:56

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Här om dagen prövade jag tapet-loss-klet... fick väl loss lite.... idag prövade jag tapetlim+plast... men inget verkar ju funka, anar att jag använder förlite.

ångmaskin är inte bra mot gipsväggar vilket några väggar är...

och idag hörde jag telefonen ringa hos grannen under, samt ibland när hon pratade... Okej lägenheten är tom och ljud går väl igenom mer men jag satte mig ner och nästan grät, med andra ord är det inte bara pissdyrt att bo där utan det är även lyhört och jag lär väl aldrig kunna ha skoj bild och ljud anläggning... (jag är van att bo i enplans lägenhet)

tror jag bör släppa allt och låta någon målare taöver, blir väl dubbelt så dyrt nu när jag klöst loss massa bitar här å var som han sa åt mig att inte göra... :huh:

#15

Postad 26 november 2008 - 00:09

Unregistered35114df6
  • Unregistered35114df6
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
När du ändå är på gång så borde det väl gå att fixa nån slags ljudisolering på väggarna? :huh:

#16

Postad 26 november 2008 - 00:35

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
ja jag har pratat med snickare idag faktiskt och tänkt öppna några gipsväggar, knö in isolering och på med nya gipsskivor... Att bygga ytterligare utanpå väggarna känns dock rummen för smala och lurigt formade för att göra..
Samt tänkte få upp luftdon med filter - de borde ju bli tystare än sånna med mer eller mindre helt öppna hål..

Däremot har jag googlat lite nu efter information om bästa ljuddämp materialen för att ha under parkett/laminat golven som jag tänkte byta också...

-Någon som läst om de olika materialen vilka som är effektivast både för innuti väggar och under ovanpåliggande golv?




I övrigt så hade de ju målat taken med vattenbaserad färg så det bubbla ju sig fint när jag greja med väggarna... stööön... gissar på att jag måste våttorka bort allt före man drar på riktig färg?

#17

Postad 26 november 2008 - 00:49

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Betongväggen kan du riva borttapeten med meravåld störreverktyg skrapa med långtskaft,
gipsväggarna kan du ju bara slipa skarvarna på det räcker.

#18

Postad 26 november 2008 - 19:20

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

Betongväggen kan du riva borttapeten med meravåld störreverktyg skrapa med långtskaft,
gipsväggarna kan du ju bara slipa skarvarna på det räcker.


jajo.. jag ångrar somsagt att jag inte tog bort skarvar och spackla jämn.. precis som målaren sa... onej, jag började riva precis överallt och nu kommer det kosta det dubbla antaligen haha..

Har ordnat så snickare ska komma och kolla, många gipsväggar kommer öppnas för isolering så då blir det nya rena gipsskivor där iaf...

Ska bara forska vidare i vilka material som är bäst att peta in i väggarna så snickarn inte tar första bästa...
-tips mottages.. :unsure:

#19

Postad 26 november 2008 - 20:51

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
stålull möjligtvis,
inte helt säker, men det har diskuteras mycket om det materialet här.

#20

Postad 01 december 2008 - 20:25

LmnT
  • LmnT
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Väntar spänt på en uppdatering hur det går för dig?

#21

Postad 01 december 2008 - 20:56

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

Väntar spänt på en uppdatering hur det går för dig?


Kul :P

Jo ja, jag var lite rasslig i helgen så blev inget rivarbete (golv och lister) så jag satt mest och försökte luska ut vilja ljudisolerande material som är bäst nu år 2008, de trådar jag hittar är mycket äldre. Snickararna hade kunnat sätta igång redan på onsdag. och imorgon var det meningen att se ut vilket laminatgolv jag ska ha i samtliga rum vilket snickarna skulle kunna hantera på onsdag.
Men så gick en närstående och somnade in under natten så nu kom jag av mig lite, blir nog inget golv-tittande imorgon... Fast - det ger mig mer tid att luska ut vilka isoleringsmaterial som är bäst dock.

Jag fotar steg för steg så tänkte se om jag kan trolla ihop något sedan som kanske inspererar andra muppar, precis som jag sjävl inspirerats av andra här... Galleriet är guld värt... Jag misslyckades med hanteverkerijobbet, men ser fram emot elektronikbiten!

:D

#22

Postad 03 december 2008 - 22:37

Alexander-
  • Alexander-
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
oh, här känner man igen sig i många många steg... jag har dock lite erfarenhet från att ha gjort om mina föräldrars kök innan jag själv tog och köpte ett totalt renoveringsobjekt inne i stan i Stockholm.

Mina problem har varit:
ojämna väggar, ojämnt golv (ca 3 cm dif på värsta ställena), inbyggd ventilation i undertaket, gamla elstammar

Att jag dessutom är perfektionist har inte gjort resan mindre jobbig.

Det som slog mig direkt här när jag läste om alla dina problem, som jag själv upplevt på resans väg är väggarna och golvet. Jag hade 7 olika laget tapeter, först började jag med en stålborste, hända i princip ingenting - riktigt frustrerande o hitta nytt lager på lager, därefter köpte jag en skrapa + använde vattenflaska vilket inte gick nå ivdar det heller. Åkte till Bauhaus o köpte en ångmaskin, för 500... denna funka klart bättre, däremot så fick ju väggen rätt bra stryk så detta är ju helt uteslutet om du har gips. Avslutningsvis köpte jag en ytterligare skrapa, modellen dyrare (vi snackar ändå under 100kronor) och tusan vad det gick bättre. Så innan du vidtar några mer avancerade åtgärder - satsa på en tunn riktigt bra skrapa.

Nu slutade det så olyckligt att putsen på väggen var så porös så de räckte ju med att bara nudda den med nå vasst så sprack o rasa de puts - det blev o åka till K-rauta o köpa deras högsta reperationsgipsskivor (6,5mm) och sätta upp såna i hela lägenheten = perfekt resultat, förvisso är väggarna allt annat än raka men det ser riktigt bra ut istället och 6,5 mm - 7 lager tapet är inte så stor skillnad.

hehe det var en tanke, är inte ljudisoleringen i laminatgolv ´mycket sämre än ett parkettgolv? Jag köpte Bauhaus 189:- parkett, 3 stavsek (finns 1 stav för 279 oxå) + lim och sån där ljuddämpningsmatta och tycker resultatet blev super... känns både gediget, varmare och låter mindre. Själva nivåskillnaderna på golvet löste jag på följande sätt: spånskivor + massonitremsor... remsorna regla jag upp med 30cc, blev super, har letat som tusan på nätet innan denna lösning kom på tapeten så det är ju något som borde spridas bättre... många andra lösningar än att flytspackla och massa jätteomständliga varianter har jag inte läst om...

Rummet skall självklart vara vitt rakt igenom, det är inredningen som sätter touchen tycker jag, viktigt att den känns ljus och stor!

Tack för mig, Lycka till!

#23

Postad 03 december 2008 - 23:24

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

är inte ljudisoleringen i laminatgolv ´mycket sämre än ett parkettgolv? Jag köpte Bauhaus 189:- parkett, 3 stavsek (finns 1 stav för 279 oxå) + lim och sån där ljuddämpningsmatta och tycker resultatet blev super... känns både gediget, varmare och låter mindre. Själva nivåskillnaderna på golvet löste jag på följande sätt: spånskivor + massonitremsor... remsorna regla jag upp med 30cc, blev super, har letat som tusan på nätet innan denna lösning kom på tapeten så det är ju något som borde spridas bättre... många andra lösningar än att flytspackla och massa jätteomständliga varianter har jag inte läst om...


Tack för ditt långa svar. fast ja jag vet inte. Hade tänkt laminat med dämpmatta på varje laminat-bit pluss lägga sån ljuddämp filt mellan betong och laminaten, dvs dubbel dämp.
Vet inte men tycker parkett blir så fort repigt, känns ju bara trist. Ser hur det nylagda golvet ser ut på jobbet efter bara några månader, repor överallt ju.

Lägenheten är såpass uppvärmd så tror inte att jag kommer lida av kalla fötter, ljudnivån är väl en annan femma då kanske fast det laminatet som finns på nu i 3 rum låter inte så mycket trots att det inte är dämpande alls.

Kommer man ha hund eller så så är parketten körd sen och riktigt så roligt är det inte att slipa...

Eller jag vet inte, det är spontana tankar bara - har noll koll och därför ställer frågorna :)

Kanske värt att skaffa tunnare skrapa då alltså, min enkla spackelskrapa från ÖB kanske är lite förtjock, hehe.
Har funderat på om det inte borde finnas skrapor, som blir som en rakhyvel, skrapat istället för sticker in under...

Sen var det då vilket ljuddämp material som vore effektivast att ha inne i väggarna..

tack å hej :wub:

#24

Postad 07 december 2008 - 11:31

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Har rivit bort laminatgolven i 2 av 3 rum nu (samt listerna).. Jag har funderat lite på om man kanske skulle strunta i laminat och lägga matta istället.

Matta eller Laminat, vad är bäst egentligen? Måste ju nästan bli tystare med matta. i lägenheten men kanske inte för grannen under?

Kanske rentav blir billigare också (känner en läggare) och då kan jag lägga äkta parkett i vardagsrummet
(ochtänkte parkett-look på mattorna).

Vad tror ni om detta?


Riktig parkett överallt har jag inte råd med och ser nackdelar med också för den delen...

#25

Postad 07 december 2008 - 21:33

Alexander-
  • Alexander-
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Nej för hel*ete.

Matta kna ju bara vara barnfamiljer alt. 70+ generationen som ens kan tänka tanken att lägga. Mindre touch o känsla för design/Stil får man ju fan leta efter! Du ville ju bli peppad nu så ta de inte fel! ...men kom igen nu!

Ang parkettet, ja köpte mitt för 199:-/kvm, va ja vet är de billigare än de flesta laminatgolv? Har du funderat på klinkers då överallt? va som helst.. kör laminat, men för hel*ete - KÖR INTE MATTA! :-)

#26

Postad 08 december 2008 - 10:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Ang parkettet, ja köpte mitt för 199:-/kvm, va ja vet är de billigare än de flesta laminatgolv? Har du funderat på klinkers då överallt? va som helst.. kör laminat, men för hel*ete - KÖR INTE MATTA! :-)

Det är inga problem att hitta laminat för ungefär halva pengen ... :)

Kolla parkettlooken först innan du köper en matta. Det finns många fördelar med matta framför laminat, men utseendet i en träimitation är knappst en av dem.

#27

Postad 08 december 2008 - 10:57

Unregistered3e231739
  • Unregistered3e231739
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Coop Bygg har (har haft) laminat för 39.90:-/kvm.

Redigerat av Unregistered3e231739, 08 december 2008 - 10:57.


#28

Postad 08 december 2008 - 15:13

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
... och jag har köpt på Byggmax för 29:- (fast det var några år sedan).

#29

Postad 08 december 2008 - 16:38

CyberT
  • CyberT
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Har kikat lite på mattor och det fanns väl någon som såg okej ut i sin look.
Jag vet inte riktigt vad som skulle ses som värdefullast, laminat i alla rum, eller matta i 3 och parkett i 1...
Sen vet jag inte vilket som skulle vara tystast och mest hållbart, det borde ju vara matta om man tänker på djurklor som yr-runt...

Saken är den att jag har ärvt ett hus nu mitt upp i allt, så nu vet jag inte alls vad jag ska göra längre, helt fel tider att sälja såklart. Frågan är då vad jag går mest minus på. Kanske dumpa lägenheten och försöka hålla gården tills försäljningen vänder. Fast får ju en klart sämre standard att bo i dock...

åh, vilken soppa... :)

#30

Postad 09 december 2008 - 09:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ska du sälja så smäller laminat helt klart högre och är dessutom billigare.

Ska du bo så finns det som sagt flera fördelar med matta ...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.