Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min ps3a dog, YLOD!

443 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 2009 120GB (Spelkonsoler) 9 9,02 (259) Inga priser
26 relaterade trådar
Playstation Store (2597 inlägg) 6 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 8 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 10 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 10 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 12 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 13 år sedan
PS3 Slim med oljud i fläkten (354 inlägg) 13 år sedan
Ska min receiver eller TV koda av bild? (5 inlägg) 13 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 13 år sedan
PS3-uppdatering ger 3D-möjligheter (51 inlägg) 13 år sedan
Hjälp en idiot! Koppla Pc, ps3, tv & receiver. (4 inlägg) 13 år sedan
Ny PS3 revision släppt (129 inlägg) 13 år sedan
PS3 slim 120GB pris (916 inlägg) 13 år sedan
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg) 13 år sedan
PS3 Media Server - Filmomslag (4 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg) 14 år sedan
GTA 4 online PS3 (2 inlägg) 14 år sedan
Smalare Blurayspelare? (4 inlägg) 14 år sedan
Hjälp: Val av DVD-spelare till Samsung LE40B755 (14 inlägg) 14 år sedan
Reciever/Förstärkare med växlare för multipla bild-/ljudkällor - möjligt (5 inlägg) 14 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 14 år sedan
PS3 Slim (CECH-2000) (1021 inlägg) 14 år sedan
PS3 slim och bravia sync (13 inlägg) 14 år sedan
Playstation 3 - från annat land (50 inlägg) 14 år sedan
Sony sänker priset på Ps3 (95 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 08 december 2008 - 13:26

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Min ps3a dog igår! YLOD har jag kommit fram till att det är(Yellow Light Of Death)... har 60 gigaren från releasedagen och igår när jag satt och spelade cod4 så frös bilden, och den bara stendog, sen när jaga ska starta den blinkar den gult snabbt en gång, sen 3 snabba pip och stängs av...
Tror garantin gäller till mars... men frågan är hur jag ska göra, hört att folk fått vänta 3-4 månader när dom lämnat in sin 60 gigare, Numero1 här på forumet fick väl också vänta en väldans tid, och det har jag fasen inte lust med, med nyss köpta Buzz, singstar och roliga onlinespel mm... (är mitt inne i Tomb Raider underworld med! :) ).
Hört att vissa löst YLOD genom att köpa ny hd och satt in... men det kanske är dumt när det snart bara är 3 månader kvar av garantin, bästa är väl kankse utjytja garantitiden...
Frågan är om man ska köpa en 80gigare medans min 60 är på reperation? Och kanske sälja 60gigaren när den kommer hem igen...?
Vad tycker ni? :P

Redigerat av Garrett, 08 december 2008 - 13:28.


#2

Postad 08 december 2008 - 13:39

Unregistered08e5a799
  • Unregistered08e5a799
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag skulle ha lämnat in den nu när garantin fortfarande gäller. Så fort jag kunde för att få tillbaka den så fort som möjligt. Sen till frågan om du ska köpa en ny maskin bara för att lira dina nya spel så säger jag: köp inte en ny, tänk om du får tillbaka den snabbt. Men sen är det väl en frågan om hur din ekonomi ser ut....

#3

Postad 08 december 2008 - 13:53

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Jag skulle ha lämnat in den nu när garantin fortfarande gäller. Så fort jag kunde för att få tillbaka den så fort som möjligt. Sen till frågan om du ska köpa en ny maskin bara för att lira dina nya spel så säger jag: köp inte en ny, tänk om du får tillbaka den snabbt. Men sen är det väl en frågan om hur din ekonomi ser ut....



Mmm... men tror nästan jag får mer för 60gigaren än vad en 80gig kostar... kolla blocket, 60gigaren verkar rätt eftertraktad :)


(Kan admin flytta denna tråden till PS3 avdelningen :P )

Redigerat av Garrett, 08 december 2008 - 14:05.


#4

Postad 08 december 2008 - 15:07

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Kan ju få låna min 60giggs hdd å testa om du vill, har ju bytt min till en 250gb :)

#5

Postad 08 december 2008 - 15:23

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Om du håller in poweknappen tills du hör 3 pip (2 pip enbart bildutgångsreset) så ska maskinen komma igång med ett återställningsläge där du ställs inför ett gäng alternativ. Vet inte om det går att köra detta för just ditt problem, men kan vara värt ett försök.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 08 december 2008 - 15:29.


#6

Postad 08 december 2008 - 17:40

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Redan varit på Elgiganten och lämnat in den... skulle ta ca 3veckor(hoppas verkligen att det inte tar längre tid).

Tack för erbjudantet kusin jimel, men hann redan åka dit, kanske lika bra tt utnyttja garantin med :)

Morlock: Testat det med, och alla möjliga varienter med on off knappen... tack ändå för tipset :P

Fan, saknar redan ps3an... får hem Cod:WaW i veckan med, och kommit en bra bit i Tomb Raider... :) Är så jäkla nära att köpa en ny så länge... :D Tänk om det tar ett par månader... :D

Redigerat av Garrett, 08 december 2008 - 17:51.


#7

Postad 08 december 2008 - 19:35

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Japp nog helt rätt att lämna in den, hoppas du får tillbaka den fort, skulle bli riktigt ledsen om min gick sönder innan jul nu, 3 veckor ledigt, skulle man lika gärna kunna jobba :)

#8

Postad 08 december 2008 - 19:54

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Kolla blocket. har sett ett par 40 giggare gå för runt 2500kr. Lär du få tillbaks direkt när du säljer den.

#9

Postad 09 december 2008 - 13:35

doope
  • doope
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Redan varit på Elgiganten och lämnat in den... skulle ta ca 3veckor(hoppas verkligen att det inte tar längre tid).

Tack för erbjudantet kusin jimel, men hann redan åka dit, kanske lika bra tt utnyttja garantin med :)

Morlock: Testat det med, och alla möjliga varienter med on off knappen... tack ändå för tipset :blink:

Fan, saknar redan ps3an... får hem Cod:WaW i veckan med, och kommit en bra bit i Tomb Raider... ;) Är så jäkla nära att köpa en ny så länge... :D Tänk om det tar ett par månader... :P


Jag hade min inne för samma sak på elgiganten under hela november och det tog 4 veckor exakt. till mig sa de mellan 2-4 veckors tid. Så håll tummarna att det går fortare för dig.

/D

#10

Postad 09 december 2008 - 15:54

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Mmm... fast iofs... om jag köper en ny 80gigare för typ 4200 nu, så har jag garanterat en ps3a över julledigheten, och kan sälja 60 gigaren när jag får hem den, för kanske 4.500-5000..? Och får en tystare maskin med..? För 80gigaren är väl mycket tystare än 60? :)

#11

Postad 09 december 2008 - 15:56

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Min nya 80 Gb är lika tyst som min gamla 60Gb. Såldes för att jag fick mer pengar för 60 Gb än vad 80 gb kostade.

#12

Postad 09 december 2008 - 17:43

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Min nya 80 Gb är lika tyst som min gamla 60Gb. Såldes för att jag fick mer pengar för 60 Gb än vad 80 gb kostade.



Hehe, det är ju också en anledning att köpa en ny :( Min 60gigare går ju upp i varv rätt bra tycker jag, en kompis som har en 40gigare är mycket tystare...

Redigerat av Garrett, 09 december 2008 - 17:49.


#13

Postad 09 december 2008 - 18:05

Axxident
  • Axxident
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0

Hehe, det är ju också en anledning att köpa en ny :D Min 60gigare går ju upp i varv rätt bra tycker jag, en kompis som har en 40gigare är mycket tystare...


Min 80GB är väldigt tyst ( om man sitter 0.7 meter ifrån så hör man inte nånting) :(

#14

Postad 09 december 2008 - 19:37

nimda80
  • nimda80
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt till TS att jag hi-jackar tråden lite.. men alla ni som säger att era 80Gb är knäpptysta och att man inte hör den alls? Under vilka omständigheter då egentligen?
Har ni andra apparater igång då samtidigt eller? För nog f#n är den inte helt knäpptyst som många påstår. Har jag enbart ps3an(80gb) igång och inget annat i vardagsrummet och sätter volym 0 på teven så visst tusan hör man den allt, hur det susar och läses från hdd:n, även från 3m håll med tv-ljudet på normal volym.
Inte så det störs, men knäpptyst är den ju inte.

#15

Postad 21 december 2008 - 09:35

Cod4life
  • Cod4life
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Min ps3a dog igår! YLOD har jag kommit fram till att det är(Yellow Light Of Death)... har 60 gigaren från releasedagen och igår när jag satt och spelade cod4 så frös bilden, och den bara stendog, sen när jaga ska starta den blinkar den gult snabbt en gång, sen 3 snabba pip och stängs av...
Tror garantin gäller till mars... men frågan är hur jag ska göra, hört att folk fått vänta 3-4 månader när dom lämnat in sin 60 gigare, Numero1 här på forumet fick väl också vänta en väldans tid, och det har jag fasen inte lust med, med nyss köpta Buzz, singstar och roliga onlinespel mm... (är mitt inne i Tomb Raider underworld med! :rolleyes: ).
Hört att vissa löst YLOD genom att köpa ny hd och satt in... men det kanske är dumt när det snart bara är 3 månader kvar av garantin, bästa är väl kankse utjytja garantitiden...
Frågan är om man ska köpa en 80gigare medans min 60 är på reperation? Och kanske sälja 60gigaren när den kommer hem igen...?
Vad tycker ni? :)

Nu har min gått sönder på samma sätt:( satt och spela Cod waw, han spela ca 30 sekunder ungefär, sen bara frösbilden å en halv sekund efter så dog den bara, blinkkar å piper på samma sätt å skivan får jag inte ut :) värst av allt jag va en halv millimeter från att döda en gubbe, men han inte ladda om den ******** bolt action innan ps3n dog :o

#16

Postad 21 december 2008 - 09:56

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
verkar som vi inte ska spela COD då... underligt sammanträffande där

#17

Postad 15 februari 2009 - 10:16

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Hur har det gått för dig Garret?

#18

Postad 15 februari 2009 - 18:18

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Hur har det gått för dig Garret?



Jodå, fått tillbaka en helt ny 60 gigaren för ca 1,5 vecka sen... ska lägga ut den på blocket, bara få tummen ur, behåller 80gigaren, spelar aldrig ps2 spel ändå :)

Redigerat av Garrett, 15 februari 2009 - 18:19.


#19

Postad 16 februari 2009 - 09:21

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Ah va nice, funderar på att sälja 60giggaren också så hör gärna av dig med hur mycket du får :) spelar heller aldrig PS2 spel

#20

Postad 17 februari 2009 - 08:18

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Ska jag göra :blink:
Eller ska man vara så jäkla fräck och ha en ps3a i sovrummet med?! hä hä ;)

#21

Postad 17 februari 2009 - 09:21

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
haha ja det vore ju klockrent :blink:

#22

Postad 17 februari 2009 - 22:42

mace
  • mace
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Här var det mer YLOD :P

Grabbens maskin dog för två dagar sedan.
Grönt - gult - tre pip - rött blink.

Vi stod i kö natten till den 23 mars 2007........ 6500 kronor på 23 månader blir cirka 288 kronor i månaden.

Nordisk film ber mig fara & flyga eller betala nära 3000 kr. för en utbytes av okänt ursprung mm.
Affären säger jaha! Och?

Med tanke på hur många som drabbas så borde man väl kunna hävda att det är ett ursprungligt fel!!

GRRRRRR!


(Garrett @ Dec 8 2008, 13:26 )
Min ps3a dog igår! YLOD har jag kommit fram till att det är(Yellow Light Of Death)... har 60 gigaren från releasedagen och igår när jag satt och spelade cod4 så frös bilden, och den bara stendog, sen när jaga ska starta den blinkar den gult snabbt en gång, sen 3 snabba pip och stängs av...
Tror garantin gäller till mars...


Tänker jag helt fel??? release 23/3/07....Har inte ett år redan gått :P

#23

Postad 18 februari 2009 - 07:47

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Här var det mer YLOD :P

Grabbens maskin dog för två dagar sedan.
Grönt - gult - tre pip - rött blink.

Vi stod i kö natten till den 23 mars 2007........ 6500 kronor på 23 månader blir cirka 288 kronor i månaden.

Nordisk film ber mig fara & flyga eller betala nära 3000 kr. för en utbytes av okänt ursprung mm.
Affären säger jaha! Och?

Med tanke på hur många som drabbas så borde man väl kunna hävda att det är ett ursprungligt fel!!

GRRRRRR!







Tänker jag helt fel??? release 23/3/07....Har inte ett år redan gått :D



På Elgiganten va det inga problem iaf... verkar bero på vart man köpt den vilken hjälp man får... :P

Iofs... jag åkte till närmsta återförsäljare(Varberg) och pratade med personalen där, och förklarade väldigt tydligt att det är ett fabrikationsfel...

Redigerat av Garrett, 18 februari 2009 - 07:51.


#24

Postad 18 februari 2009 - 09:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

På Elgiganten va det inga problem iaf... verkar bero på vart man köpt den vilken hjälp man får... :)

Iofs... jag åkte till närmsta återförsäljare(Varberg) och pratade med personalen där, och förklarade väldigt tydligt att det är ett fabrikationsfel...



Observera att det är skillnad på garanti och reklamation!

"En reklamation av varan innebär att du meddelar
säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket
sätt du anser den felaktig.
Du måste då lämna ett meddelande om felet inom
skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet.
Om du reklamerar inom två månader från det att du
märkte felet, har du reklamerat i rätt tid.
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd
till tre år."

Garantitiden är dock, om ej extra garanti är köpt/ingår, 6 månader.

Källa: http://www.konsument...p;KeywordID=110

#25

Postad 18 februari 2009 - 18:23

mace
  • mace
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Garantitiden är dock, om ej extra garanti är köpt/ingår, 6 månader.


Ska man vara petig så är de första sex månaderna inte en garanti utan en tvingande lag B)

Lagen är tvingande
Konsumentköplagen är i huvudsak tvingande
till din
förmån. Det innebär att de olika rättigheterna som
lagen ger dig som konsument inte kan inskränkas.
Näringsidkaren kan alltså inte ge dig sämre avtalsvillkor
eller föra in strängare ansvar än lagen medger.
Däremot gäller alltid avtalsvillkor som är förmånligare
för dig.


Garantier eller liknande åtaganden ger dig en särskild
fördel genom att säljaren under viss tid åtar sig att
svara för varans funktion. Det är emellertid frivilligt
för säljaren att lämna en garanti och du har alltid de
rättigheter som lagen ger dig


Nordisk Film, i all sin härlighet, förlänger altså den tid som bevisbördan ligger på näringsidkaren från sex månader till 12 månader.

:) mace

#26

Postad 30 mars 2009 - 20:42

turbotomi
  • turbotomi
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
NEEEEEJJJ!!!!!!

Fick precis YLOD, vet inte redigt vad jag ska göra nu.
Köpte mitt ps3 på siba, för ca 2 år sedan, så förmodligen så har garantierna gått ut.
Vad tycker ni, ska jag ta det med siba och låta dom ta hand om mitt barn... eller jag menar ps3:an eller ska jag ta det direk med sony?

:)

#27

Postad 07 april 2009 - 16:32

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Läste på hififorum om en kille som fick YLOD på sin 60gig. Kan vara bra att veta för framtiden.. lite tips om hur man kan gå tillväga vad än nordisk film säger

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=73122

#28

Postad 07 april 2009 - 17:31

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Jag har en 60gb som är inne på reklamation. Försäljaren på Game säger att det kostar 500kr om servicefirman inte upptäcker fel på min PS3, hur stor chans har jag tror nu? Annars kostar det ca 3000kr för utbyte till en ny... Jag har också fått YLOD, trycker på power-knappen sen blinkar det gult tre gånger och blir rött. Maskinen går alltså inte starta och spelet går inte heller att få ut. Spelat max 10 timmar per vecka och redan paj. Hur ska man göra om Nordisk Film säger att den inte går på reklamation? Läst att många fått ut en ny. Enligt reklamation måste jag bevisa, men vad räknas som bevis? Hänvisning till trådar på internet?

Har någon nummer eller email-adress till Nordisk film härinne?

#29

Postad 07 april 2009 - 19:21

turbotomi
  • turbotomi
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Jag har en 60gb som är inne på reklamation. Försäljaren på Game säger att det kostar 500kr om servicefirman inte upptäcker fel på min PS3, hur stor chans har jag tror nu? Annars kostar det ca 3000kr för utbyte till en ny... Jag har också fått YLOD, trycker på power-knappen sen blinkar det gult tre gånger och blir rött. Maskinen går alltså inte starta och spelet går inte heller att få ut. Spelat max 10 timmar per vecka och redan paj. Hur ska man göra om Nordisk Film säger att den inte går på reklamation? Läst att många fått ut en ny. Enligt reklamation måste jag bevisa, men vad räknas som bevis? Hänvisning till trådar på internet?

Har någon nummer eller email-adress till Nordisk film härinne?


Tjena!!
Läs igenom länken som andyman_se postade... mycket bra info där!!

#30

Postad 07 april 2009 - 19:50

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Jo har läst den och många fler, men det jag saknar är "bevis" som kan användas ifall Nordisk Film (det lär de göra) ska göra sig jobbiga. Jag har i ärlighetens namn aldrig haft en konsoll som gått sönder efter mindre än två år och...jag behandlade min Playstation 3 mycket bättre än saker som är värt flera gånger mer.

Men om Game nu ger besked (om två veckor) att den oberoende parten inte godkänner det som fabriksfel...vem ska jag vända mig då till? Nordisk Film antar jag? Men jag hittar varken nummer till de eller email på google :S

#31

Postad 07 april 2009 - 20:02

turbotomi
  • turbotomi
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Vågar inte svara på det men det känns som om du ska ta det med butiken du köpte din ps3 i. Och säga att du har rätt till att få en ny vara enligt konsumentköplagen... vet inte redigt hur det fungerar. annars kan du ta kontakt med din lokala konsumentvägledare, dom vill säkert hjälpa en COD4 lirare :)

Sök på din ort:
http://www.konsument...gCategoryId=538

#32

Postad 07 april 2009 - 20:44

mace
  • mace
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Läste på hififorum om en kille som fick YLOD på sin 60gig. Kan vara bra att veta för framtiden.. lite tips om hur man kan gå tillväga vad än nordisk film säger

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=73122


Japp! det är Jag det :D

En snart 44 årig farsa till en son med en P-ylod-S3a, och en stor förkärlek för konsumenträtt :P

Jag skall försöka samla ihop den info jag har om hur jag gick tillväga i denna tråden.

Tänk på att Ni skall reklamera varan där Ni köpt den, inte till Nordisk Film!!! Att jag skickade email till dom först var för att jag ville känna mig för lite... Så låt affären sköta kontakten med verkstäder och NF.

Först blev jag ju j*vligt sne på att en maskin för 6.5K dör innan 2 år har gått. Då bestämde jag mig för att gå hela vägen, stenhårt!! och att dokumentera allt på papper eller med läskvitto på email.

Jag gick in på konsumentverkets hemsida och läste på hur man gör en reklamation av vara.
Vi har ju tre års reklamationsrätt numera.

Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

- begära att felet avhjälps,
- begära en ny, felfri vara (omleverans),
- få prisavdrag,
- få ersättning för reparation,
- häva köpet och få pengar tillbaka,
- hålla inne betalning,
- få skadestånd.


Jag funderade på om jag ville ha omleverans, reparation, eller pengar tillbaka. Jag satsade på reparation, funkar inte det för att den inte går att reparera så kan man ju alltid begära omleverans.

Jag laddade ned sidorna från konsumentverket och fyllde i ordentligt, alla serienummer mm. mm. Jag tog även ett flertal foton på maskinen från alla vinklar, särskilt noga med alla serienummer och det obrutna sigillet.

Jag åkte till affären och reklamerade varan, De fick en kopia av reklamationsbrevet och jag behöll en kopia som de även fick skriva under med datum på att de mottagit maskinen i beskrivet skick. (Utan yttre skador. fri från repor och med obrutet sigill mm. )
I brevet begärde jag svar inom 14 dagar tror jag det var.
Jag begärde även ersättning för mina utgifter, 2-3 hundra kronor för bilkörning 2XToR. (18.50/mil)


Bästa länken: Klagoguiden, där kan man läsa hur man reklamerar, steg för steg och man hittar alla dokument man behöver fylla i :P
http://www.konsument...se/klagoguiden/
Det var denna jag följde stenhårt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag hade även pratat med den lokala konsumentvägledaren som var mycket bra och hejade på mig starkt ;)

en viktig sak för mig tror jag var att jag var beredd och mycket villig att ta detta till ARN - Allmänna Reklamationsnämnden. Jag blev faktiskt liiiiite besviken när det inte behövde gå dit, Ett "prejudikat" hade suttit helfint :D Kanske därför det inte gick så långt.......... ;)


Mycket hjälp fick jag på detta forum:

Tomas_D700 skriver såhär i en tråd

Reklamationsrätt betyder inte att man ska bevisa något utan att du i tre år från varans avlämnande har rätt att reklamera så kallade ursprungliga fel. Bevisbördan beror på flera saker. Har mindre än sex månader gått så är det enligt sexmånadersregeln säljaren som ska bevisa att felet inte fanns vid avlämnandet. Har någon lämnat en garanti så är det under hela garantiperioden återigen säljaren som har bevisbördan. Om mer än sex månader passerat och det samtidigt inte finns någon garanti så är det köparen som ska visa att felet fanns redan vid avlämnandet.
Att som köpare visa detta är dock inte speciellt svårt eftersom mycket lindrade beviskrav ställs på en konsument, speciellt vid tekniskt komplicerade varor. Detta lindrade beviskrav har använts av både allmänna reklamationsnämnden och högsta domstolen. I regeringens proposition gällande konsumentköplagen som beskriver lagstiftarens intention med lagen så kan man läsa följande:

Utdrag ur Regeringens proposition 2001/02:134
Rent allmänt måste dock sägas att tillämpningen av denna bevisbörderegel är förhållandevis generös gentemot köparen. Så anses det vanligen att bevisfrågan inte bör kopplas direkt till frågan om varan varit felaktig vid avlämnandet. Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. I stället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet.Släng iväg ett PM till han om du undrar över nå..Han verkar mycket kunnig :-)


Jag har även en kopia av en skrivelse från konsumentverket(?) eller ARN(?) där dom fallit(?) angående en trasig tv. Kontentan är att en så pass dyr kapitalvara har man rätt att förvänta sig en livslängd på komponenterna som överstiger 2-3 år. Kan inte hitta den just nu :D Hittade den dock på detta forum ;)

Efter de föreskrivna 14 arbetsdagarna hade jag inte fått svar. Jag skickade ett email, med läskvitto, till affären. och meddelade att jag lämnar ärendet till ARN inom fem dagar.

Fick ett svar där de förklarar att verkstaden inte hunnit titta på apparaten ännu.
Jag svarar att det är ERT problem inte MITT!!

De svarade att verkstaden återkommer snaaaart.

Efter fyra dagar så har verkstaden svarat och Nordisk Film har beslutat att jag skall få en ny PS3-60GB, Det kommer dock ta uppemot tio arbetsdagar då det är så svårt att hitta/bygga/finna/importera(?) en 60GB

Efter 5-7 dagar ringer affären och meddelar att en maskin kommit, men att det är en 80GB. De ringde NF som genast skulle rätta till problemet, men behöver tio arbetsdagar till.

Jag svarar att jag begär ett Killzone 2 som kompensation.

Får svaret att NF erbjuder ett spel från ett urval av de första spelen (gamla) eller 200 kr. att köpa spel för, grabben väljer 200 kr.

Ett par tre dagar senare så ringer affären och meddelar att maskinen har kommit.
Det står på lådans sigill att det är en

factory refurbished mashine

men vad jag kan se så är iallafall skalet sprajlans nytt, inte en repa och skyddsplast överallt. Blankare än blank!! :)

Jag är som Ni kan förstå ganska nöjd :blush: Men skulle bli ännu nöjdare om Ni alla här gjorde samma sak!
Stenhårt, artigt, papper på allt, följ klagoguiden, var villiga att gå hela vägen. ARN är gratis och en rättighet vi som konsumenter måste vårda, OCH använda!!

Så kom igen!!!!! Det är några timmars arbete bakom det hela men sötman smakar sött :lol:

Hoppas det inte blev för rörigt eller att jag glömt för mycket. , jag sitter inte vid den dator där jag sparat alla brev, länkar och info :blush:

:lol: mace

Redigerat av mace, 07 april 2009 - 20:53.


#33

Postad 07 april 2009 - 20:58

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Tack för ett långt och mycket bra redogörelse! Dum som jag är antog jag att YLOD utan tvekan skulle räknas som fabriksfel. Därför lämnade jag in utan att tänka mig efter med Konsumentverket osv. När man sen får samtal från Game att det är upp till den oberoende firman att avgöra blir jag orolig då flera har fått det dåliga budet...betala och få en ny för det går inte på reklamationen, okänt hårdvarufel var beskedet många fick.

Men vad kan man göra nu är den är inlämnad? Ringa/Email Nordisk Film och framföra kraven/lagen för dem? Enligt Gamesäljaren så är de inte inblandad, han skickar bara in Ps3:an till Nordisk Film.

#34

Postad 07 april 2009 - 23:30

mace
  • mace
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

betala och få en ny för det går inte på reklamationen


Jag skulle gå tillbaka till butiken med ett reklamationsbrev och köra hårt. Du har ju inte gjort en reklamation ännu, bara klagat på varan och lämnat in den för kontroll.
Kör enligt klagoguiden. Du kan påbörja reklamationen efter att du har lämnat in en vara och även efter att du har fått svar från affären.

I slutändan så är det ARN som beslutar.

Lycka till!
;) M

#35

Postad 08 april 2009 - 01:04

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Hoppas inte jag får ett YLOD-fel på min, kvittot har jag nämligen tappat bort och tror inte att siba sparar elektroniska kvitton på sina system...

Redigerat av simulacra, 08 april 2009 - 01:05.


#36

Postad 08 april 2009 - 08:29

mace
  • mace
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Kvitto är inget absolut måste. Om Du har betalat med kort så kan ett utdrag där man ser summan räcka, men man är lite i händerna på säljarens goda vilja. Ett kvitto är alltid kung, gärna en kopia som tål tid&värme.

;) M

#37

Postad 09 april 2009 - 23:17

Shw
  • Shw
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Då jag jobbar med konsumenträtt från "butikens" sida är ni mycket välkomna att fråga mig om ni har några problem eller behöver hjälp med ett reklamationsärende.

Jag är mycket van vid att stå på andra sidan och ha företagets intresse som "mitt" intresse, det är så jag får min lön.

Då jag även vet precis hur det går till att reklamera en PS3a mot sony skall jag även upplysa er så ni slipper gå den långa vägen..

Nordisk Film, som har hand om Playstation i sverige lagar inga PS3or alls, dom skickar dom tillbaka till vad jag förmodar är Sony Japan eller liknande för utbyte. ALLA PS3or som skickas byts ut, endast dom som har en yttre åverkan på sig, alltså en fysisk skada eller brutna plomberingar kan bli nekade. Problemet med 60gigaren är att den är dyr att tillverka och att Sony har slutat sälja den till fördel för sina billigare modeller. Så acceptera inte 80gigaren som utbyte, det är en sämre maskin med sämre komponenter. Dock kan ni få vänta lite extra på en "ny" 60gigare, tyvärr är det inte mycket ni kan göra åt det då det blir en skälig tid för butiken oavsett hur lång tid det tar om det inte finns några att byta mot. Självklart kan ni begära pengarna tillbaka men då kan ni få acceptera ett avdrag för den tiden ni haft enheten i erat bruk.

Hoppas detta hjälper några med trasiga PS3or!

Redigerat av Zoiler, 11 april 2009 - 17:49.


#38

Postad 10 april 2009 - 10:30

turbotomi
  • turbotomi
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
tack för inlägget!
undrar bara varför min Ps3:a skickas från verkstad till verkstad då?
Lämnade in min Ps3 för 9 dagar sedan på siba, dom i sin tur skickade den till sin service verkstad, efter 4-5 dagar så skickar dom vidare den till extern service verkstad!?!?! Varför gör man det om man inte reparerar några PS3:or?
Så nu måste jag vänta till v.18 :)

Redigerat av Zoiler, 11 april 2009 - 17:49.


#39

Postad 10 april 2009 - 10:53

mace
  • mace
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
[quote][tyvärr är det inte mycket ni kan göra åt det då det blir en skälig tid för butiken oavsett hur lång tid det tar om det inte finns några att byta mot./quote]

Mycket trevligt och bra att någon från andra sidan svarar :lol:

Vill man,som jag, ha en likvärdig eller bättre vara så är det klart att man kan bli tvungen att vänta, den jag fick kom då inte i en svensk kartong B)
Däremot så har man rätt till kompensation om det tar för lång tid Att varan skall skickas från Japan eller långtbortistan är s.a.s inte kundens problem. N.F kan enkelt lösa det problemet genom att ha ett antal 60GB i lager. Men då måste viljan finnas där.
Ett spel eller två, eller några hundralappar håller iallafall mig lugn i ett par veckor :lol: :)

Tack för ditt inlägg :P

:wub: M

#40

Postad 10 april 2009 - 12:43

Shw
  • Shw
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

tack för inlägget!
undrar bara varför min Ps3:a skickas från verkstad till verkstad då?
Lämnade in min Ps3 för 9 dagar sedan på siba, dom i sin tur skickade den till sin service verkstad, efter 4-5 dagar så skickar dom vidare den till extern service verkstad!?!?! Varför gör man det om man inte reparerar några PS3:or?
Så nu måste jag vänta till v.18 :)


Anledningen till att det går till på det här sättet skall jag förklara.
Butiken du reklamerar i är ingen auktoriserad verkstad och måste alltså skicka din produkt vidare. Då tex SIBA säljer saker från åtskilliga hundra olika tillverkare har dom självklart inte tid att packa och skicka produkterna vidare till alla dessa olika och deras verkstäder. Istället brukar större kjedjor anlita ett externt bolag att göra detta för dom mot betalning. SIBA bör också köra efter denna metod. Alltså skickas din PS3a tillsammans med alla andra trasiga produkter i ett säkert skåp till en extern firma som vidarepackar och ansöker RMA till NordiskFilm, därav den extra tiden.

Redigerat av Zoiler, 11 april 2009 - 17:48.


#41

Postad 11 april 2009 - 14:31

Mellbert
  • Mellbert
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag lämnade in min på On/Off, dock inte för YLOD och det var en 40 Gb. När jag inte fått den inom 4 veckor blev jag erbjuden en ny av On/Off eller vänta ytterligare. Så jag traskade glatt hem med en 80Gb med Dualshock3 istället efter att jag fått ett brev från On/Off-s kundtjänst där det stod att jag får en ny.
Detta gäller på On/Off, men man blir ju glatt överraskad som konsument när det inte strular. :P

#42

Postad 12 april 2009 - 19:06

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Jag har nog samma problem med min. Satte i en film, bilden frös och sen slocknade den. Bara för att inte kunna startas om. Lampan blinkar rött...och om man håller in startknappen så blinkar grön lampa till tätt följd av blå, och sedan blir den röd och piper tre gånger och stängs av....

Nu är det så att filmen som sitter i är såld via Tradera och skall skickas imorgon, så hur får jag ut den om jag måste skicka maskinen på service?

Edit: Lyckades att via en fläktkontroll ha den igång så länge som krävdes för att få ut skivan, men sen dog den igen förstås...
Nedpackad och ska till Elgiganten imorgon...

090413: 11:11
Inlämnad på Elgiganten för reklamation. Personalen visste inte mycket utan hänvisade till att ordinarie personal kommer tillbaka imorgon.
Han skrev på servicekvittot "KUND HÄVDAR REKLAMATION! YLOD... Kontakta Nordisk Film och se över rutiner"
Ska bli intressant att se vad den ordinarie personalen kommer fram till...

Redigerat av Haddirajan, 13 april 2009 - 11:01.


#43

Postad 05 juni 2009 - 08:31

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

  • 2 268 inlägg
  • 0
När man lämnar in PS3an för reklamation, ska man lämna in sladdar och övriga saker också? Eller är det enbart själva maskinen?

#44

Postad 05 juni 2009 - 10:21

turbotomi
  • turbotomi
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

När man lämnar in PS3an för reklamation, ska man lämna in sladdar och övriga saker också? Eller är det enbart själva maskinen?


Jag lämnade bara konsolen, dom ville inte ens ha lådan... (på siba)

#45

Postad 05 juni 2009 - 10:38

stock
  • stock
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

När man lämnar in PS3an för reklamation, ska man lämna in sladdar och övriga saker också? Eller är det enbart själva maskinen?


När jag lämnade in min 60gb på OnOff för reklamation för 2 månader sedan sa dom att dom endast ville ha själva konsolen, ingenting annat.

För övrigt fick jag ett preliminärdatum av OnOff när den skulle vara färdig, och det var 2009-04-29.
jag väntade tills detta datum passerats med 1 vecka innan jag hörde av mig till dom, då fick jag reda på att dom skickat den till verkstad 2009-04-30 och att det väntades ta 2-3 veckor till innan den är färdig.
Man kan ju undra varför dom väntar tills 1 dag EFTER den skulle vara färdig med att ens skicka iväg den och då inte ens höra av sig till mig med ett nytt datum.
I alla fall så väntade jag 4 veckor till innan jag ringer igen då jag får reda på att det är lite mer förseningar men den väntas komma in senast idag (2009-06-05) och gjorde den inte det så skulle OnOff "döma ut den", vad nu det betyder.

Ska sticka in dit i eftermiddag och se om den har kommit eller vad dom vill erbjuda mig istället.

#46

Postad 05 juni 2009 - 11:04

mace
  • mace
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Ska sticka in dit i eftermiddag och se om den har kommit eller vad dom vill erbjuda mig istället.

Hur gammal är din maskin?

Glöm inte att du har rätt till likvärdig eller bättre vara :P

:( M

#47

Postad 05 juni 2009 - 11:17

turbotomi
  • turbotomi
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

När jag lämnade in min 60gb på OnOff för reklamation för 2 månader sedan sa dom att dom endast ville ha själva konsolen, ingenting annat.

För övrigt fick jag ett preliminärdatum av OnOff när den skulle vara färdig, och det var 2009-04-29.
jag väntade tills detta datum passerats med 1 vecka innan jag hörde av mig till dom, då fick jag reda på att dom skickat den till verkstad 2009-04-30 och att det väntades ta 2-3 veckor till innan den är färdig.
Man kan ju undra varför dom väntar tills 1 dag EFTER den skulle vara färdig med att ens skicka iväg den och då inte ens höra av sig till mig med ett nytt datum.
I alla fall så väntade jag 4 veckor till innan jag ringer igen då jag får reda på att det är lite mer förseningar men den väntas komma in senast idag (2009-06-05) och gjorde den inte det så skulle OnOff "döma ut den", vad nu det betyder.

Ska sticka in dit i eftermiddag och se om den har kommit eller vad dom vill erbjuda mig istället.


Jag fick me ett preliminärdatum av siba, men det slutade med att jag väntade ytterligare 6 veckor.... tills jag fick nog, och skickade ett mail till siba och sa att jag skulle lämna över ärendet till konsumentverket. Och samma dag så ringer dom från siba butiken och säger att jag kan komma och hämta ut en ny konsol med handkontroll och 2 spel.... lustigt vad det gick undan helt plötsligt... :)

#48

Postad 05 juni 2009 - 11:28

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

  • 2 268 inlägg
  • 0

Hur gammal är din maskin?

Glöm inte att du har rätt till likvärdig eller bättre vara :D

:) M

Du skrev ett inspirerande inlägg högre upp mace som jag kommer följa om Webhallen börjar bråka. Jag bor i Sthlm och kommer gå dit efter jobbet och snacka med dem och se vad de har att säga. Om de bråkar och säger att jag måste pynta själv kommer jag göra som du! Följa klagoguiden och eventuellt blanda in ARN om krävs! Jag har inte med mig maskinen idag utan kommer lämna in den på måndag när jag har gjort i ordning alla papper och dylikt.
Den dog av YLOD igår, därför jag ska reklamera den!

#49

Postad 05 juni 2009 - 12:13

mace
  • mace
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Lycka till Kajoh!!! Jag kommer hålla tummarna.

Hojta om Du har några frågor.

Lycka till till Er alla förresten :)

/M

#50

Postad 05 juni 2009 - 17:40

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Jag har väntat i över två månader nu på min 60gb som lämnades in på reklamation hos Game. Jag har fått, efter samtal med huvudkontoret, en lånemaskin (40gb) under tiden jag väntar på min 60gb. Den beräknas vara klar först slutet av denna månad. Efter denna månad kommer jag nog återvända och kräva pengarna tillbaka/80gb +två spel + en handkontroll. Fick ett spel som kompensation för dröjsmålet, men mitt CoD 4 satt kvar i konsollen när den drabbades av YLOD.

Av försäljaren i butiken var det upp till servicefirman att bedöma om den skulle på reklamation eller inte...
Den ansvarige på huvudkontoret var säker på att den gick på reklamation, varför annars skulle jag få "låna hem en ps3 tills min är klar". =)

Jag anser att YLOD borde klassas som fabriksfel, jag kan på heder och samvete intyga att jag spelat max 10h per vecka och den ligger fritt på bordet, inga modifikationer. Hur annars kan det vara användarfel?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.