Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kompletterande objektiv till Canon EOS 450D

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 januari 2009 - 15:25

Unregisteredbc955e81
  • Unregisteredbc955e81
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Som rubriken säger så är jag ute efter kompletterande objektiv till min Canon EOS 450D.

Jag har köpt kameran inkl kit-objektiv. Nybörjare på detta med foto varför jag ställer denna fråga här. Jag vill ha ett objektiv som är bra till porträtt. Kommer Canon EF 50/1,8 II göra någon skillnad vid porträttbilder jämfört med kit-objektivet? 50mm-objektivet har ju fått bra betyg och omdömmen här på forumet och på prisjakt.se.

Tacksam för tips och råd kring detta. Vill ju inte köpa ett objektiv om det är så att det inte blir någon större skillnad mot kit-objektivet.

God fortsättning!

Mvh
Millo

#2

Postad 01 januari 2009 - 15:32

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Råder dig helt klart att köpa 50/1,8 , dels för den mycket bättre ljusstyrkan men även för att just detta objektiv är "ämnat" för denna sorts fotografering (porträtt)!

/Jonas

#3

Postad 01 januari 2009 - 15:48

Unregisteredbc955e81
  • Unregisteredbc955e81
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Råder dig helt klart att köpa 50/1,8 , dels för den mycket bättre ljusstyrkan men även för att just detta objektiv är "ämnat" för denna sorts fotografering (porträtt)!

/Jonas


Hej och tack för ett snabbt svar. Jag vidarutvecklar frågan lite. Finns det någon anledning för mig som amatör att lägga någon tusenlapp extra för att få ett än mer ljusstarkt objektiv...syftar fortfarande på Canons 50 mm objektiv, såg att det fanns flera stycken i kraftigt varierande prisklasser.

Mvh
Millo

#4

Postad 01 januari 2009 - 15:57

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Nej, köp du 50/1,8. Har själv Nikons motsvarighet och det är grymt!


#5

Postad 01 januari 2009 - 16:53

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Jag håller med ovanstående, köp ett 50mm / 1.8.
Visst är det plastigt och fokusringen känns lite trist i kvaliteten kanske, men bilderna blir suveräna för prislappen tycker jag!

I och med den stora bländaren får du möjlighet att ta en himla massa kul bilder inomhus utan blixt (visst kan det bli lite brusigt på ISO 1600, men det är ju kompromisser som alltid).

Den stora bländaren gör också att du kan ta bilder med väldigt kort skärpedjup som kan bli riktigt effektfulla! Ibland vill du kanske ta ett porträtt där ena ögat är i fokus och resten av ansiktet blir mer och mer ur fokus, det går inte göra lika bra med kit-objektivet gissar jag (har inget själv..).

#6

Postad 01 januari 2009 - 18:03

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
50/1,8 är definitivt ett must-have i utrustningen, för det priset och den optiska prestanda den levererar. Den är ganska mjuk på de största bländarna, men så brukar det vara på de flesta objektiv under 2,8. Du kommer att kunna ta helt annorlunda bilder jämfört med ditt kitobjektiv.

#7

Postad 02 januari 2009 - 10:08

Unregisteredbc955e81
  • Unregisteredbc955e81
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

50/1,8 är definitivt ett must-have i utrustningen, för det priset och den optiska prestanda den levererar. Den är ganska mjuk på de största bländarna, men så brukar det vara på de flesta objektiv under 2,8. Du kommer att kunna ta helt annorlunda bilder jämfört med ditt kitobjektiv.


Då var objektivet beställt... :)

Mvh
Millo

#8

Postad 02 januari 2009 - 11:17

kars
  • kars
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Bra val! Det är ett grymt prisvärt objektiv. Som Joakim säger är det inte superskarpt på största bländartalen, men helt okej. Aningen nedbländat är det dock mycket bra! "Oskärpan" (bokeh) är rätt snygg också, och av det jag sett, klart snyggare än Nikons motsvarighet som har lite småful bokeh.

Du kommer att ha mycket skoj med att leka med den här gluggen tror jag. Se till att du lägger fokus rätt bara... :)

#9

Postad 09 januari 2009 - 21:18

Klewa
  • Klewa
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Som rubriken säger så är jag ute efter kompletterande objektiv till min Canon EOS 450D.

Jag har köpt kameran inkl kit-objektiv. Nybörjare på detta med foto varför jag ställer denna fråga här. Jag vill ha ett objektiv som är bra till porträtt. Kommer Canon EF 50/1,8 II göra någon skillnad vid porträttbilder jämfört med kit-objektivet? 50mm-objektivet har ju fått bra betyg och omdömmen här på forumet och på prisjakt.se.

Tacksam för tips och råd kring detta. Vill ju inte köpa ett objektiv om det är så att det inte blir någon större skillnad mot kit-objektivet.

God fortsättning!

Mvh
Millo


Hej!

Jag vill också komplettera mitt kit. Verkar ha likadant som Millo. Jag vill dels kunna fota porträtt, och då ser jag här att ni rekommenderar ett objektiv som man kan få lös för dryga tusenlappen. Men jag vill även ha ett bra, användbart objektiv, som jag kan fota med utomhus, och ibland kanske på lite längre håll, och kunna zooma lite. Vad rekommenderar ni som vet? Är också i stor sett helt grön, och man vill ju inte köpa något som är onödigt, för det kostar ju en del. Sedan undrar jag vart man ska beställa ifrån? Där jag bor finns inte något utbud på detta, så jag måste nog ta via nätet.

Mvh
/Klewa

#10

Postad 09 januari 2009 - 22:12

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Hej!

Jag vill också komplettera mitt kit. Verkar ha likadant som Millo. Jag vill dels kunna fota porträtt, och då ser jag här att ni rekommenderar ett objektiv som man kan få lös för dryga tusenlappen. Men jag vill även ha ett bra, användbart objektiv, som jag kan fota med utomhus, och ibland kanske på lite längre håll, och kunna zooma lite. Vad rekommenderar ni som vet? Är också i stor sett helt grön, och man vill ju inte köpa något som är onödigt, för det kostar ju en del. Sedan undrar jag vart man ska beställa ifrån? Där jag bor finns inte något utbud på detta, så jag måste nog ta via nätet.

Mvh
/Klewa


Har du kikat i tråden som heter "Objektiv till EOS 450D" ?

Redigerat av Velodynamic, 09 januari 2009 - 22:16.


#11

Postad 19 januari 2009 - 14:15

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Som rubriken säger så är jag ute efter kompletterande objektiv till min Canon EOS 450D.

Jag har köpt kameran inkl kit-objektiv. Nybörjare på detta med foto varför jag ställer denna fråga här. Jag vill ha ett objektiv som är bra till porträtt. Kommer Canon EF 50/1,8 II göra någon skillnad vid porträttbilder jämfört med kit-objektivet? 50mm-objektivet har ju fått bra betyg och omdömmen här på forumet och på prisjakt.se.

Tacksam för tips och råd kring detta. Vill ju inte köpa ett objektiv om det är så att det inte blir någon större skillnad mot kit-objektivet.

God fortsättning!

Mvh
Millo


Kul att du beställt en 50 mm f/1,8 mkII. Detta objektiv är min stora favorit och jag har använt det till följande:

Porträtt
Portträtt i studio (viktigt med tillräckligt utrymme så att man kan backa om detta behövs)
Bröllopsbilder utomhus
Bröllopsbilder i kyrkor
Allroundglugg inomhus, plåtar barnens bus och annat som dyker upp. (Utomhus springer jag mest omkring med Sigmas 105 mm :) )

50 mm 1,8 mkII är en helt fantastisk glugg för den pengen...

#12

Postad 19 juli 2010 - 15:27

macki81
  • macki81
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
e sugen på att köpa EF 50/1,8 II oxå men undrar om jag behöver ett UV-skydd och/eller motljusskydd. Är det antingen eller?

#13

Postad 19 juli 2010 - 15:57

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

  • 1 710 inlägg
  • 0

e sugen på att köpa EF 50/1,8 II oxå men undrar om jag behöver ett UV-skydd och/eller motljusskydd. Är det antingen eller?


UV-skydd är, enligt mig, onödigt. Motljusskydd är däremot väldigt användbart. Så satsa på det istället.

#14

Postad 19 juli 2010 - 16:04

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

UV-skydd är, enligt mig, onödigt. Motljusskydd är däremot väldigt användbart. Så satsa på det istället.


UV-skydd dubblar dock också som extra skydd för objektivet. Det är billigare att köpa UV-skydd än ett nytt objektiv om man t.ex. skulle råka repa eller liknande.


Motljusskydd är däremot också använbart så... Brukar inte vara antingen eller.

#15

Postad 19 juli 2010 - 16:08

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Frontlinsen sitter ju rätt långt fram har jag för mig så skulle nog satsat på en UV-lins.
Använder dock inte motljusskydden jag har till mina objektiv så ofta, känner inte att det behövs.

Men det är ju personligt även det...

#16

Postad 19 juli 2010 - 16:34

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Frontlinsen sitter ju rätt långt fram har jag för mig så skulle nog satsat på en UV-lins.
Använder dock inte motljusskydden jag har till mina objektiv så ofta, känner inte att det behövs.

Men det är ju personligt även det...

så sant!

Jag använder istället ALLTID motljus skydden till mina objekiv, men ALDRIG UV filter.....

Motljus skydd fungerar också lite som skydd mot skräp och fingrar, och i värsta fall stötar!

#17

Postad 20 juli 2010 - 10:07

macki81
  • macki81
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
tack för all hjälp! då blir det ett motljusskydd!

förresten, har ni nåt bra tips på nåt rese-objektiv?

#18

Postad 22 juli 2010 - 07:46

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Köpte motljusskydd på dealextreme och är mycket nöjd, canons är så dyra och borde varit med.
Fast jag måste erkänna att jag har uv-filter på alla mina linser, lättare att rengöra än frontelementet.

'Reseobjektiv' är väl svårt. Ofta vill man ta landskap eller sevärdheter i bra ljus och då är kit-objektivet både vidvinkel och ljusstarkt nog.

Ett extremare 10-22 funkar nog, men det blir billigare klippa ihop panoraman med fler bilder med ett vanligt objektiv för en vanlig vy.
För natur finns det ju ett gäng zoomar, men med reseobjektiv brukar man räkna 18-200 superzoomar och liknande eftersom man vill lämna extraobjektiven hemma och bara dra på ett...

Extra minneskort och en smidig väska kanske?

#19

Postad 18 augusti 2010 - 15:03

macki81
  • macki81
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
hallo!

jag fattar inte men det är kanske jag som inte är så bra på att fota.. men jag tycker inte canon ef 50/1,8 II e så ljusstark som alla säger. eller.. visst e den ljusstark men det blir ju suddiga bilder ändå (??) - inomhus som utomhus men mest inomhus. utomhus är det mkt lättare när det är sol. när jag fotar inomhus får jag alltid ha ISON på max (1600 på min EOS 450D) för att jag ska kunna ta några vettiga bilder och jag försöker alltid ha bländaren över 2,8.

vad gör jag för fel?! Måste jag ha stativ när jag fotar inomhus? måste ja ha blixten på?

#20

Postad 18 augusti 2010 - 15:06

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

hallo!

jag fattar inte men det är kanske jag som inte är så bra på att fota.. men jag tycker inte canon ef 50/1,8 II e så ljusstark som alla säger. eller.. visst e den ljusstark men det blir ju suddiga bilder ändå (??) - inomhus som utomhus men mest inomhus. utomhus är det mkt lättare när det är sol. när jag fotar inomhus får jag alltid ha ISON på max (1600 på min EOS 450D) för att jag ska kunna ta några vettiga bilder och jag försöker alltid ha bländaren över 2,8.

vad gör jag för fel?! Måste jag ha stativ när jag fotar inomhus? måste ja ha blixten på?

Vad menar du med "jag försöker alltid ha bländaren över 2,8". Menar du mer åt 4.0 eller 2.0?

Det är ju bara ljusstarkt om du kör med 1.8 eller strax över.

Vad har du för slutartider när det är suddigt?

Redigerat av Supernaut77, 18 augusti 2010 - 15:06.


#21

Postad 18 augusti 2010 - 15:17

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Det finns ju en regel som säger att man bör ha en slutartid som motsvarar brännvidden på objektivet dvs. 50mm x 1.6 (cropfaktorn) = 1/80s, för att man ska eliminera skakningsoskärpa alså.

#22

Postad 18 augusti 2010 - 15:42

macki81
  • macki81
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
jepp, jag menar typ 2,8-4,0 där nånstans för jag har läst att med 1,8 så blir det inte så skarpt.

lägger upp några exempel-bilder som är tagna inomhus runt 14-15-tiden idag utan någon lampa på och det är molnigt ute (om det spelar nån roll:

Slutartid: 1/8, Bländare: 1,8, ISO 1600
Bifogad fil  _MG_2935.JPG   5,36MB   2 Antal nerladdningar

Slutartid: 1/8, Bländare: 1,8, ISO 1600
Bifogad fil  _MG_2936.JPG   5,64MB   2 Antal nerladdningar

Slutartid: 1/3, Bländare: 3,8, ISO 1600
Bifogad fil  _MG_2937.JPG   5,42MB   3 Antal nerladdningar

asså jag e kass! baah

måste jag altid köra med ISO 1600 eller?

#23

Postad 18 augusti 2010 - 15:51

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Den andra bilden har inte så mkt skakoskärpa så där höll du i kameran väldigt bra. :)

Du kan inte räkna med bilder vid de slutartiderna som inte är skakningsoskarpa. Se Ponish tids-regel ovan.

Lösningen är att tända en lampa till, köpa en kamera med högre iso eller köpa en Pentax eller Sony som har stabilisering på alla gluggar (även ljusstarka).

Edit: Ang. att blända ner för att få skärpa han du bara råd med det (tidsmässigt) om du kan hålla åtminstone 1/50s eller helst över och förbi 1/80. En mjuk bild pga dålig skärpa är alltid bättre än en suddig av att du skakar.

Redigerat av Supernaut77, 18 augusti 2010 - 15:53.


#24

Postad 18 augusti 2010 - 16:08

macki81
  • macki81
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
tack för rådet! jag har nog missuppfattat objektivet och trott att det är så ljusstarkt att det alltid blir skarpa bilder i dåligt ljus/mörker trots låg ISO. det är iaf det jag har har läst om bla här, flickr och fotosidan.

om man tex skulle va på en konsert med det här objektivet - vad hade ni haft för inställningar på kameran?

#25

Postad 18 augusti 2010 - 16:50

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

tack för rådet! jag har nog missuppfattat objektivet och trott att det är så ljusstarkt att det alltid blir skarpa bilder i dåligt ljus/mörker trots låg ISO. det är iaf det jag har har läst om bla här, flickr och fotosidan.

Nja, bländare f/1.8 tillåter ju att man kan ta kort i mörkare miljöer utan att skruva upp ISO så väldigt mycket samtidigt som man kan ha relativt snabba slutartider. De flesta ljusstarka fasta objektiven med en brännvidd på 50mm är ganska softa vid max bländare.

om man tex skulle va på en konsert med det här objektivet - vad hade ni haft för inställningar på kameran?


En slutartid runt ~1/200s samt bländare f/4 och justera ISO't tills man kommer över 1/200s just för att frysa rörelser etc. Dock kan det behövas snabbare slutartider, beror på vad det är för musik :)

Redigerat av Ponisch, 18 augusti 2010 - 16:55.


#26

Postad 18 augusti 2010 - 17:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jämfört med kitobjektivet på 50mm är det 3.5 exponeringssteg. Det är mkt, men du kan inte räkna med att ta bilder i mörker.
Jag tror inte någon på någon av sidorna har skrivit att du alltid kan ta bilder i dåligt ljus. Däremot hjälper det till.

Till konsert: Max-iso, f/1.8. Får du i det ljuset mkt korta tider så ställ ner iso först och främst. Sedan blända ner om det finns ytterligare tid att ta från.

#27

Postad 18 augusti 2010 - 20:04

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

tack för rådet! jag har nog missuppfattat objektivet och trott att det är så ljusstarkt att det alltid blir skarpa bilder i dåligt ljus/mörker trots låg ISO. det är iaf det jag har har läst om bla här, flickr och fotosidan.

om man tex skulle va på en konsert med det här objektivet - vad hade ni haft för inställningar på kameran?

Eftersom skakningsoskärpa verkar vara ett dilemma är nog enklaste tipset jag kan ge att välja tidval (Tv) som metod. Du ställer in någon slutartid mellan 1/250 - 1/50 sekund (inte längre tider än så då du använder 50mm).
Sätt ISO-talet på 800. Kameran kommer att sköta bländarinställningen efter hur ljuset skiftar.
Blinkar bländarbärdet på 1.8 varnar kameran för underexponering (för mörk bild), då knäpper du upp ISO till 1600, sticker bländartalet iväg över 4 har du råd att gå ner till ISO 400. Knappen för ISO sitter nära avtryckaren så det går riktigt snabbt att ändra på 450D. På liknande vis kan du bolla med slutartider efter vilka bländartal som ges, men går du på längre tid än 1/50 sek så är risken för darr uppenbar.
Plåtar du mycket i dunklare miljöer utan blixt och vill överstiga slutartiden kontra aktuell brännvidd kan ett enbensstativ vara ett rätt billigt hjälpmedel, fast då bara till någon enstaka tiondel. Mer ändå kräver att kameran stabiliseras helt fristående med fjärrutlösare alternativt självutlösare.

Du verkar rätt ny på banan och att fotografera kreativt kan bli riktigt skoj när man väl har kommit på hur det hela hänger ihop med värden och tal hit å dit. Det är alltid klurigt i början och kräver mycket övning. En del kommer på det hela redan efter ett 40-tal bilder och andra (som jag då) efter flera hundra. Riktigt fulllärd fotograf blir man nog först när man sitter på ålderdomshem eller så kanske aldrig.
Kameran har nu givit dig de första näsbrännorna med viss blodsmak och då får man lov att ta komandot och visa vem det är som egentligen bestämmer. Med intelligens och skaparglädje, för här funkar inga knytnävar.
Där har du tjusningen med fotografering, så sug åt dig info i egen takt, öva massor, exprimentera massor, lär och se samt skänk rikligt med tålamod åt detta så finner du snart rutiner som funkar bäst för dig själv. Sist men icke minst, ge aldrig upp. :)

Redigerat av Velodynamic, 18 augusti 2010 - 20:17.


#28

Postad 19 augusti 2010 - 11:53

macki81
  • macki81
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Jepp, jag e rätt så ny på detta trots att jag har haft min 450d i snart två år. Hehe..så jag uppskattar jättemycket era svar och hjälp. Jag ska experimentera mer och tack så mycket för all hjälp! :(

#29

Postad 02 augusti 2013 - 08:09

b_lindahl
  • b_lindahl
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Ursäkta för att väcka en gammal tråd men känns mer relevant än att starta en ny på samma ämne.

Autofokus på kitobjektivet (Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS) till kameran gick sönder för mig för ett tag sedan. Jag tänkte dock se om det finns något motsvarande kitobjektivet fast lite mer ljusstarkt som är prisvärt.

Jag köpte ett Canon EF 50/1,8 IImen avsaknaden av zoom gjorde att det var lite för omständigt att fota barnen. Ofta var man för nära och var tvungen att backa för att få med hela motivet vilket jag inte tyckte var så praktiskt. Jag är för övrigt helt novis när det kommer till kameror och objektiv. Kitobjektivet funkade bra men hade gärna kunnat ta bilder i sämre ljusförhållanden utan att behöva använda blixt.

#30

Postad 02 augusti 2013 - 08:23

sman
  • sman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Jag har en Sigma 30mm 1,4 som är lite mer allround än 50mm. Ett grymt objektiv är annars Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, men det ligger på ca 8000:- nytt eller 5000:- beggat.

#31

Postad 02 augusti 2013 - 08:29

b_lindahl
  • b_lindahl
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Alright 8000/5000kr är betydligt mer än jag vill ge för ett objektiv. Ett nytt objektiv för ca 3500kr är närmare mitt pristak. Misstänker att utbudet är därefter.

#32

Postad 02 augusti 2013 - 08:58

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Tamron 17-50/2.8 utan VC (IS) ska vara väldigt skarpt och bra. Det nya med VC är lite softare men om du ofta fotar med lite längre slutartid (1/4-1/30s) så kan det ändå bli skarpare eftersom man kan komma undan skakningsoskärpa. Kolla på fotosidans annonsmarknad eller tradera, där brukar man kunna hitta grejer till bra pris.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.