Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C

269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Naim CD5i (CD-spelare) 2 9,44 (15) Inga priser
Onkyo DX-7555 (CD-spelare) 1 8,33 (11) Inga priser
Cambridge Audio Azur 840C (CD-spelare) 4 8,91 (10) Inga priser
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9,42 (25) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
Micromega PA-20 (Stereoförsteg) 1 (0) Inga priser
21 relaterade trådar
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (213 inlägg) 7 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
Naim cd5i vs Naim CD5i (mkII) (13 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Cambridge Azur 840C (71 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Cambridge Audio-klubben (146 inlägg) 13 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 14 år sedan
Cd spelare (5 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan
CD-spelarens påverkan (14 inlägg) 15 år sedan
Dags för en ny cdspelare.Original 2008 & (63 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 04 januari 2009 - 19:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Har precis sålt min Original 2008 mkII och är ute efter en CD-spelare som kan användas som DAC till min WD HD TV för att spela FLAC från hårddisk.

Har tidigare haft en H/K HD970 som jag tyckte mycket om men sålde denna för att få HDCD. Något som jag numera har i min Denon DVD-3910.

Kolla in specifikationerna för dessa båda CD-spelare. Den använder exakt samma DA-omvandlare. Samt att båda kan användas som DAC för 2 externa källor. Cambridgen har finare chassi och trafo men motiverar detta det otroligt mycket högre priset? Det skiljer 7600 kr om man handlar H/K:n i butik och 8600 kr om man handlar på Pixmania!!!

Någon som lyssnat på dessa?

http://www.hifihuset...roducts_id=2385

http://www.hifiklubb...lare_silver.htm

#2

Postad 04 januari 2009 - 20:36

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Intressant, men är väl som så ofta annars med hifi, det är det där lilla extra man får betala väldigt mycket extra för.
En bättre strömförsörjning som det verkar vara i 840C kan väl ha ganska stor inverkan på ljudet.

Lite OT, aldrig tänkt på att det finns cdspelare med "inbyggd" "extern" DAC. Ganska smart :)
Finns det fler som har det? Lyckas inte filtrera ut det här på prisjakt iaf.

#3

Postad 05 januari 2009 - 16:01

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Lite OT, aldrig tänkt på att det finns cdspelare med "inbyggd" "extern" DAC. Ganska smart :blink:
Finns det fler som har det? Lyckas inte filtrera ut det här på prisjakt iaf.


Visst är det smart! Än så länge har jag bara sett att H/K och Cambridge har dentta. Någon som sett fler märken med denna funktion?

Någon som lyssnat på H/K HD990?

#4

Postad 05 januari 2009 - 16:42

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Tydligen ska det vara ett test av både cd och förstärkare i HK 990 serie i nästa nummer av Hifi & Musik (kommer i butik den 27/1). Kan vara intressant läsning....

#5

Postad 05 januari 2009 - 19:58

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Tydligen ska det vara ett test av både cd och förstärkare i HK 990 serie i nästa nummer av Hifi & Musik (kommer i butik den 27/1). Kan vara intressant läsning....


Kan vara värt att vänta med inköp alltså. Tack för tipset!

#6

Postad 07 januari 2009 - 11:48

Media Markt Malmö
  • Media Markt Malmö
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0

Visst är det smart! Än så länge har jag bara sett att H/K och Cambridge har dentta. Någon som sett fler märken med denna funktion?

Någon som lyssnat på H/K HD990?


Hej

Jag har den hemma om du vill provlyssna på den.

Mvh
Andreas

Redigerat av Media Markt Malmö, 07 januari 2009 - 11:49.


#7

Postad 08 januari 2009 - 15:11

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Hej

Jag har den hemma om du vill provlyssna på den.

Mvh
Andreas


Aha! Finns den hemma på MM i Norrköping också tror du? Skulle dock helst lyssna i hemmet, kopplat till mina egna grejor...

#8

Postad 13 januari 2009 - 11:01

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Aha! Finns den hemma på MM i Norrköping också tror du? Skulle dock helst lyssna i hemmet, kopplat till mina egna grejor...


Hur har det gått, fått möjlighet att lyssna på hd 990? :)

#9

Postad 18 januari 2009 - 17:08

Media Markt Malmö
  • Media Markt Malmö
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0

Aha! Finns den hemma på MM i Norrköping också tror du? Skulle dock helst lyssna i hemmet, kopplat till mina egna grejor...


Hej

Ursäkta att jag inte svarat ännu.
Men dom borde ha den tror jag. :)
Brukar inte vara några problem. Du kan ju "köpa" demo exet och låna den. Säg till säljaren att du gärna skulle vilja ha ett par dagars öppetköp för att testa den så brukar det inte vara något problem. Om du sedan vill ha en ny, kan du ju lämna tillbaka den och beställa en. Eller om demo exet är i bra skickt så kan du bara behålla den.

Mvh
Andreas Malmö

#10

Postad 20 januari 2009 - 09:07

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Lite lite OT, men varför kan man inte hitta en enda recension av HD990 någonstans?
Den verkar ju funnits ute i handeln ganska länge nu...

#11

Postad 21 januari 2009 - 20:41

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag vet faktiskt inte!

Men jag väntar med spänning på senaste numret av HIFI & Musik som kommer om en vecka, de ska testa den... :)

Och jag har inte hunnit låna hem en spelare ännu... :)

#12

Postad 21 januari 2009 - 21:00

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Mejlat lefflers, men inte fått svar än...
Väldigt intresserad av ett A/B test mellan HD990 och MCD203II.

#13

Postad 27 januari 2009 - 14:32

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Mejlat lefflers, men inte fått svar än...
Väldigt intresserad av ett A/B test mellan HD990 och MCD203II.


Lefflers är helt hopplösa på att svara på mail. Däremot har de lysande service i övrigt!

#14

Postad 27 januari 2009 - 15:10

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Lefflers är helt hopplösa på att svara på mail. Däremot har de lysande service i övrigt!


Jo, märkt det... En vecka senare har jag inte fått nåt :)
Inte läst nya Hifi&Musik än?

#15

Postad 28 januari 2009 - 08:42

smedsgarden
  • smedsgarden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej på er!

Snacka om intetsägande artikel om HD990 i "Hifi & Musik"... Köpte tidningen enbart för den och nu kommer jag ihåg varför jag slutade prenumerera... Finns det nån som har lyssnat på maskinen själv? Lokala butiken här väntar på leverans.

Mvh
Torbjörn

Redigerat av smedsgarden, 28 januari 2009 - 08:43.


#16

Postad 28 januari 2009 - 09:07

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Hej på er!

Snacka om intetsägande artikel om HD990 i "Hifi & Musik"... Köpte tidningen enbart för den och nu kommer jag ihåg varför jag slutade prenumerera... Finns det nån som har lyssnat på maskinen själv? Lokala butiken här väntar på leverans.

Mvh
Torbjörn


Samma här... Vi vill inte göra A/B tester... Nähä? Att man kan använda så många meningslösa ord för att beskriva ljud :)

#17

Postad 28 januari 2009 - 12:02

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag är också grymt besviken på artikeln... :)

#18

Postad 28 januari 2009 - 16:48

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Jag med... det är det som är tråkigt med många svenska tidningar, skriv vad ni tycker i klartext. Gärna i jämförelse mot något annat.
Hoppas att någon här kan testa DACn i denna spelare. Är väldigt köpsugen.

#19

Postad 28 januari 2009 - 17:15

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Jag med... det är det som är tråkigt med många svenska tidningar, skriv vad ni tycker i klartext. Gärna i jämförelse mot något annat.
Hoppas att någon här kan testa DACn i denna spelare. Är väldigt köpsugen.


Någon utländsk tidning som är bättre?

Är oxå väldigt sugen på ett test av dacen. Står mellan denna, eller en dacmagic och sen använda en dvd eller bd som transport.

#20

Postad 06 februari 2009 - 09:23

smedsgarden
  • smedsgarden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hur går det? Är det någon som lyssnat på HKn ännu? Butiken här i byn väntar fortfarande på leverans... :D
/Torbjörn

#21

Postad 06 februari 2009 - 16:37

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Skall låna hem den imorgon till på måndag och se om jag upplever någon skillnad, men då blir det bara optisk transport från PS3 till Dac sen analog ut till rotel RA-06 till mina totem arro.
Kommer även att prova cd spelaren förståss...

#22

Postad 24 februari 2009 - 09:00

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Nu har jag lånat hem HD 990 och det var en riktig succémaskin! Bättre djupbas, attack och fler microdetaljer än Denon 3910, samt ett soundstage som mkt större... Snart kommer en egen HD 990 in i min mediabänk.

Redigerat av Audiovector, 03 mars 2009 - 12:11.


#23

Postad 03 mars 2009 - 11:15

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt och spelat in HD 990:an. Jag är supernöjd, alla sorts skivor låter bra!!! Hade tidigare problem med komplex musik som grötade ihop sig, samt att ljudet ibland lät lite för snällt...

Bästa ljudet i klassen upp till 10000 kr, helt klart. Samt snygg, snabbladdad och finessfylld. :blink:

#24

Postad 03 mars 2009 - 11:30

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd! Får man fråga hur mkt du fick ge för den?

MVH Flingan

#25

Postad 10 mars 2009 - 11:06

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Bumpar denna tråd lite. Är det ingen annan som köpt sig en HD990 och vill dela med sig av sina intryck?

#26

Postad 11 mars 2009 - 08:59

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Nu har jag köpt och spelat in HD 990:an. Jag är supernöjd, alla sorts skivor låter bra!!! Hade tidigare problem med komplex musik som grötade ihop sig, samt att ljudet ibland lät lite för snällt...

Bästa ljudet i klassen upp till 10000 kr, helt klart. Samt snygg, snabbladdad och finessfylld. :)


Jag köpte också en för ett par veckor sedan. Riktigt bra spelare och underbart att kunna använda den som DAC till min airport express, men jag tycker inte att den är direkt snabbladdad. Iaf inte om jag jämför med min gamla cd-spelare. Däremot kanske den är snabbare än en DVD-spelare.

#27

Postad 11 mars 2009 - 12:09

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Jag köpte också en för ett par veckor sedan. Riktigt bra spelare och underbart att kunna använda den som DAC till min airport express, men jag tycker inte att den är direkt snabbladdad. Iaf inte om jag jämför med min gamla cd-spelare. Däremot kanske den är snabbare än en DVD-spelare.


Aha, kul! Ja detta är en riktig superspelare. Min laddar snabbt förresten...

#28

Postad 11 mars 2009 - 18:24

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Jag har haft ett låneex hemma sedan igår. Jag är ännu inte helt övertygad. Visst är spelaren detaljerad men ljudet är lite tunnt tycker jag. Det saknas tyngd och ljudet är ganska hårt. Det kan bero på att spelaren är helt ny och inte har spelats in.

Byggkvalitén är sisådär. Släden är ganska högljudd när man öppnar och stänger den. Fjärren är rätt sladdrig och har små knappar. Jämfört med min AA MCD-203 är byggkvalitén sämre.
Men jag tänker ändå ge den en chans och återkommer om några dagar.

Redigerat av szoze, 12 mars 2009 - 08:23.


#29

Postad 12 mars 2009 - 20:30

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
OK... Spelaren har nu snurrat i mer än 50 timmar vilket borde vara tillräckligt.

Vad ska jag säga...Ljudet är mycket, mycket mjukare nu och superdetaljerat. Jag tror inte att jag har hört bättre upplösning från en cd-spelare tidigare. Ljudet är skönt öppet, luftigt och sammetslent. Precisionen i ljudbilden är mycket hög - säkert det maximala jag kan få ut ur mina högtalare och min förstärkare.

Röster låter helt underbart, det finns massor av övertoner i röster samt i sträng- och blåsinstrumenten. Akustiska instrument låter väldigt fint... där finns värme och mycket fina detaljer. Egentligen så spelar det ingen roll vilken typ av musik man lyssnar på, allting låter bra och detaljerat (har jag inte sagt detta redan? :) ).Basen är stram med mycket bra tonalitet. Tajming är är av analog kvalité.

Vad kan jag jämföra med? Jag har hört ett antal cd-spelare i klassen upp till 10 000 kronor. Där finns naturligtvis många finna spelare: Cambridge 740C, Music Hall 25.2, Rega Apollo, Marantz SA7003, Marantz SA8003, även Advance MCD 203 och Cambridge 640C, Denon 1500, Original osv. Alla är superfina maskiner och det är naturligtvis HD990 också. Fördelen med H/K är att den är billigare än de flesta och att den låter minst lika bra. Nackdelen är att dess "yttre" dvs. byggkvalitén inte är på samma nivå som konkurrenternas. Det finns naturligtvis massor med funktioner som mycket användbara balanserade ingångar och Digitala ingångar. Spelaren är också full av påkostad elektronik (som AD DAC:ar och DSP och diskreta A kretsar utan några skräpiga OP-förstärkare,). Mekaniken verkar också vara av hög kvalité och spelaren är faktiskt rätt snabb (vissa skivor vibrerar tyvärr).

Jag har med åren lärt mig när det gäller hi-fi att "det är inte utseendet som räknas, det är det inre". Och denna spelare har massor av inre kvaliteter att erbjuda varav den viktigaste är det högupplösta, musikaliska, neutrala och mycket balanserade ljudet som säkert är skön att leva med. Mer än värt 5000 kronor.

#30

Postad 13 mars 2009 - 00:01

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

OK... Spelaren har nu snurrat i mer än 50 timmar vilket borde vara tillräckligt.

Vad ska jag säga...Ljudet är mycket, mycket mjukare nu och superdetaljerat. Jag tror inte att jag har hört bättre upplösning från en cd-spelare tidigare. Ljudet är skönt öppet, luftigt och sammetslent. Precisionen i ljudbilden är mycket hög - säkert det maximala jag kan få ut ur mina högtalare och min förstärkare.

Röster låter helt underbart, det finns massor av övertoner i röster samt i sträng- och blåsinstrumenten. Akustiska instrument låter väldigt fint... där finns värme och mycket fina detaljer. Egentligen så spelar det ingen roll vilken typ av musik man lyssnar på, allting låter bra och detaljerat (har jag inte sagt detta redan? :) ).Basen är stram med mycket bra tonalitet. Tajming är är av analog kvalité.

Vad kan jag jämföra med? Jag har hört ett antal cd-spelare i klassen upp till 10 000 kronor. Där finns naturligtvis många finna spelare: Cambridge 740C, Music Hall 25.2, Rega Apollo, Marantz SA7003, Marantz SA8003, även Advance MCD 203 och Cambridge 640C, Denon 1500, Original osv. Alla är superfina maskiner och det är naturligtvis HD990 också. Fördelen med H/K är att den är billigare än de flesta och att den låter minst lika bra. Nackdelen är att dess "yttre" dvs. byggkvalitén inte är på samma nivå som konkurrenternas. Det finns naturligtvis massor med funktioner som mycket användbara balanserade ingångar och Digitala ingångar. Spelaren är också full av påkostad elektronik (som AD DAC:ar och DSP och diskreta A kretsar utan några skräpiga OP-förstärkare,). Mekaniken verkar också vara av hög kvalité och spelaren är faktiskt rätt snabb (vissa skivor vibrerar tyvärr).

Jag har med åren lärt mig när det gäller hi-fi att "det är inte utseendet som räknas, det är det inre". Och denna spelare har massor av inre kvaliteter att erbjuda varav den viktigaste är det högupplösta, musikaliska, neutrala och mycket balanserade ljudet som säkert är skön att leva med. Mer än värt 5000 kronor.


Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
Fast personligen så tycker jag att byggkvaliteten är klart godkänd, och spelaren är rasande snygg. Helst displayen som håller mycket hög klass och är av dot-matrix-typ. Sedan älskar jag att kunna spela FLAC från hårddisk med superb ljudkvalitet... :)

#31

Postad 13 mars 2009 - 07:23

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
Fast personligen så tycker jag att byggkvaliteten är klart godkänd, och spelaren är rasande snygg. Helst displayen som håller mycket hög klass och är av dot-matrix-typ. Sedan älskar jag att kunna spela FLAC från hårddisk med superb ljudkvalitet... :)


Har du haft några vibrerande skivor?

#32

Postad 13 mars 2009 - 07:48

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Har du haft några vibrerande skivor?


Nej! Däremot hängde sig spelaren en gång, men det var bara att stänga av samt dra på den så funkade den igen.

Jag är supernöjd över att den klarar alla kopieringsskyddade skivor i samlingen!

#33

Postad 13 mars 2009 - 12:47

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Har precis läst ett inlägg på Internet där det står att H/K HD990 har fått betyget 105 (Referenzklasse) i tyska Audio (nr5/09). Vet inte om detta är sant eller om hur denna tidning testar och vad de tittar på men betyget är precis detsamma som följande spelare har fått:

Cambridge 840 C (13 000 kr)
Marantz SA 15 S1 (15 000 kr)
T+A Music Player E2 (+Netzwerk-Client) (20 000 kr)
Denon DCD-2000 AE (16 000 kr)
AVM Evolution CD (18 000 kr)
Exposure 3010 S (20 000 kr)
Meridian G-07 (23 000 kr)
Marantz SA-17S1 (25 000 kr)

Häls.
SZ

#34

Postad 13 mars 2009 - 14:24

marcurell
  • marcurell
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag var inne på att låna hem en Marantz SA8003, en Cambridge 740 och en HD 990 och jämföra lite... Marantzen är utanför min prisklass egentligen tänkte ge som mest 8000 för en ny cd spelare och helst vill jag ju att den ska gå att använda som DAC för musikspelning via min TVIX, eller framtida squeezebox.
Dock är det ju totalt nästan 25 kg metall att släpa hem utan tillgång till bil...
Jag får skriva mer när jag bestämt mig/provlyssnat det jag har möjlighet till. Det jag hört än så länge pekar ju mot 990 dock...

#35

Postad 13 mars 2009 - 14:34

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Jag var inne på att låna hem en Marantz SA8003, en Cambridge 740 och en HD 990 och jämföra lite... Marantzen är utanför min prisklass egentligen tänkte ge som mest 8000 för en ny cd spelare och helst vill jag ju att den ska gå att använda som DAC för musikspelning via min TVIX, eller framtida squeezebox.
Dock är det ju totalt nästan 25 kg metall att släpa hem utan tillgång till bil...
Jag får skriva mer när jag bestämt mig/provlyssnat det jag har möjlighet till. Det jag hört än så länge pekar ju mot 990 dock...


Låter trevligt. Glöm inte att låta spelarna värmas upp ordentligt i några dagar innan du gör en skarp jämförelse. Jag vet att HD 990 låter ganska hårt direkt ur lådan och behöver verkligen några dagars inspelningstid.

#36

Postad 13 mars 2009 - 18:54

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Jag lånade hem HK 990 för några veckor sedan. Var grymt imponerad av ljudet på den.
Väldigt lätt att koppla optisk line in och skifta källa mellan PS3an och CD, CD startar uppspelningen igen från samma plats där man kopplade över till optisk ingång. Men det blir många maskiner igång när man streamar från datorn till PS3an -> CD. Men ujujuj vilket lyft det blev på filmljudet då jag bara har min rotel/totem arro och inget hemmabio grejs.

Stort minus, den klumpiga, fula, plastiga fjärrkontrollen. Man ville nästan gömma den :) Skulle ha önskat att de la ner lite mer än 10 kr på en plastklump när man köper en cd för 5 brak. Skulle gott betala extra för att kunna hålla i en ordentlig fjärr.

Men köp blir det när jag får löning.

#37

Postad 16 mars 2009 - 07:52

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Mejlat lefflers, men inte fått svar än...
Väldigt intresserad av ett A/B test mellan HD990 och MCD203II.


Jag har gjort ett A/B test mellan HD990 och MCD203. H/K låter bättre helt enkelt. Den har mer dynamik, är mycket mer detaljerad, har ett mer naturligt ljud och bättre tajming (uppfattas som mycket mer distinkt och fokuserad, samt att basen är stramare och djupare). Ljudbilden är större med H/K och mer exakt. Byggkvlitén kan uppfattas som något sämre i H/K:n men ljudkvalitén väger mycket mer i sådana här sammanhang tycker jag. En intressant sak är att signalnivån via XLR är högre hos HD990.

#38

Postad 17 mars 2009 - 15:32

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Jag har gjort ett A/B test mellan HD990 och MCD203. H/K låter bättre helt enkelt. Den har mer dynamik, är mycket mer detaljerad, har ett mer naturligt ljud och bättre tajming (uppfattas som mycket mer distinkt och fokuserad, samt att basen är stramare och djupare). Ljudbilden är större med H/K och mer exakt. Byggkvlitén kan uppfattas som något sämre i H/K:n men ljudkvalitén väger mycket mer i sådana här sammanhang tycker jag. En intressant sak är att signalnivån via XLR är högre hos HD990.


Håller med helt. Och då ska man komma ihåg att MCD-203 med bytta rör är en väldigt bra spelare...
Det vore kul att testa Cambridge 840C mot HD990. Jag tror att de är likvärdiga faktiskt, men ett test måste man ju genomföra...

#39

Postad 18 mars 2009 - 10:43

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Håller med helt. Och då ska man komma ihåg att MCD-203 med bytta rör är en väldigt bra spelare...
Det vore kul att testa Cambridge 840C mot HD990. Jag tror att de är likvärdiga faktiskt, men ett test måste man ju genomföra...


Man ska nog inte stirra sig blind på att de har samma DAC:ar. Cambridgen har säkert en bättre strömförsörjning, kanske stabilare mekanik och mer påkostade komponenter. En jämförelse vore kul att se.

Redigerat av szoze, 18 mars 2009 - 10:44.


#40

Postad 19 mars 2009 - 11:51

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Dessa båda maskiner testades i tyska AUDIO och fick exakt samma poäng. ;)

Jag tror inte att strömförsärjningen spelar så himla stor roll på en CD-spelare!

#41

Postad 21 mars 2009 - 17:45

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Då blev man fattigare igen, köpte HD 990 idag. I loves it!

Så mycket detaljer, så korrekt

#42

Postad 21 mars 2009 - 18:31

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Då blev man fattigare igen, köpte HD 990 idag. I loves it!

Så mycket detaljer, så korrekt


Kul! Grattis till ett kanonköp! Var köpte du din och hur mkt. fick du betala?

#43

Postad 21 mars 2009 - 19:33

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Jag tror inte att strömförsärjningen spelar så himla stor roll på en CD-spelare!


Nej, antagligen inte :-) Jag har hört 740C och tycker att HD990 låter bättre. Det var inget AB test men jag minns att 740C lät lite kallt och hårt.

#44

Postad 22 mars 2009 - 11:05

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
strömförsärjningen är av avgörande betydelse för en CD spelare. Men även om strömförsärjningen bara är stor betyder det inte att den är konstruerad på ett bra sätt. Samma sak gäller med en liten strömförsärjning, den kan vara bra bara den är konstruerad på ett bra sätt.

#45

Postad 22 mars 2009 - 14:02

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Sugen på att införskaffa en HD990 själv, äger ingen CD spelare för tillfället utan kör all musik från datorn med ett Asus Xonar D2. I denna sitter en Burr-Brown PCM1796.

Men eftersom jag kör med en 10m analog kabel mellan ljudkortet och förstärkaren, samt att jag behöver en rejäl CD spelare så inbillar jag mig att jag kommer tjäna på att köra digitalt mellan ljudkortet, optiskt/koaxialt, till CD spelaren och låta den sköta D/A omvandlingen. Lite offtopic kanske men satsa på 10m optisk eller koaxial kabel?

Längtar tills lönen trillar in nu :P

#46

Postad 22 mars 2009 - 15:44

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Har inte provat att köra digitalt från datorn utan bara optisk från min PS3 till HD 990 och sen analog till rotel ra-06an. Och kan säga att DACen gör ett bra jobb när man kör digital in.

Köpte min på rc ljubild i umeå för 4990:- Det stod mellan en cd spelare och en musik sub, men kom fram till att cdspelaren skulle göra ett bättre jobb att förbättra ljudet. Så en sub kommer, men först till hösten tror jag.

Redigerat av Unregistered0b884712, 22 mars 2009 - 15:45.


#47

Postad 26 mars 2009 - 06:30

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Intressant tråd. Har tidigare haft problem med provlyssningar och butiken har använt hk dvd spelare som cd men även förra generationens cd. Hur mycket sämre är dom på att läsa skivor? Hänt ett flertal gånger att det blir avbrott på fina orginalskivor och spelaren känns allmänt buggiga.
Va även med om ett dåligt exemplar av 980 som va helt kraftlös. Hur är det med H/K:s kvalite?
Vill inte verka negativ för spelaren verkar riktigt trevlig men vill gärna kolla så den klarar att läsa hela skivsamlingen utan massa småfel.

#48

Postad 26 mars 2009 - 08:13

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Intressant tråd. Har tidigare haft problem med provlyssningar och butiken har använt hk dvd spelare som cd men även förra generationens cd. Hur mycket sämre är dom på att läsa skivor? Hänt ett flertal gånger att det blir avbrott på fina orginalskivor och spelaren känns allmänt buggiga.
Va även med om ett dåligt exemplar av 980 som va helt kraftlös. Hur är det med H/K:s kvalite?
Vill inte verka negativ för spelaren verkar riktigt trevlig men vill gärna kolla så den klarar att läsa hela skivsamlingen utan massa småfel.


Har bara krånglat en gång på en SACD/Hybrid skiva, den spottade ut den, men andra gången jag försökte så funkade det. Det är det enda jag märkt.

#49

Postad 26 mars 2009 - 12:31

szoze
  • szoze
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Va även med om ett dåligt exemplar av 980 som va helt kraftlös. Hur är det med H/K:s kvalite?
Vill inte verka negativ för spelaren verkar riktigt trevlig men vill gärna kolla så den klarar att läsa hela skivsamlingen utan massa småfel.


H/K säger att de använder helt ny mekanik i de nya maskinerna.

Den enda rättvisa jämförelsen som jag kan göra är mot AA MCD203 som jag har haft i tre år. H/K:n är absolut inte sämre än Advance på att läsa skivor. Att den dessutom låter mycket bättre är en klar fördel.

#50

Postad 26 mars 2009 - 17:40

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Okej,tack för svaren. Verkar jue inte vara så farligt då.
Sitter själv med Advance idag men förutom att den tickar så läser den iaf alla mina skivor och funkar helt ok.
Är lite sugen på surround just nu men aldrig fel med en vettig cdspelare.. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.