Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trends Audio PA-10 - Test.

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2009 - 17:55

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Mina åsikter/tankar om Trends Audio PA-10 efter några veckors normalt användande och en längre intensiv

lyssningssession.

Testutrustning/kedja:
1. Flac filer på en dator
2. Trends Audio UD-10.1 (Testad mot mina andra dyrare ljudkort/DAC:ar utan att höra skillnad.)
3. Trends Audio PA-10 (Test objekt)
4. Sennheiser HD650

Bifogad fil  pa10setup.jpg   85,38K   0 Antal nerladdningar

Allmänt:
PA-10 är ett/en försteg/hörlursförstärkare som jobbar i klass A (blir väldigt varm).
Röret (kinesiskt 6N11 i standard modellen, ryskt 6H23n i special edition) sticker upp ur locket och belyses med en blå
diod från insidan.

Bifogad fil  pa10dark.jpg   38,58K   0 Antal nerladdningar

Chassit är i aluminium som är silver på fram och baksidan men svart på sidorna och på locket. Loggan är lila och texten svart. Allt detta är nytt för PA-10:an och utseendet skiljer sig därför kraftigt från
tidigare UD-10.1 och TA-10.1.

Bifogad fil  pa10tower.jpg   81,2K   0 Antal nerladdningar

Chassits form/mått är dock exakt samma som tidigare produkter.
På framsidan finner man ett 3.5mm uttag samt en volym ratt (samma typ som på TA-10.1).

Bifogad fil  pa10front.jpg   75,37K   0 Antal nerladdningar

På baksidan gömmer sig 2 ingångar (CD och Phono) samt en utgång. Phono ingången har högre gain för källor med lägre utgångs nivå. Ovanför dessa finns en switch för att välja ingång. Det finns även en ingång för den medföljande ström adaptern (24V).

Bifogad fil  pa10back.jpg   80,71K   0 Antal nerladdningar

Inuti lådan finns 2 potentiometrar för att finjustera spänningen samt en jumper som man flyttar på för att kunna
använda olika typer av rör. Rörtyperna som går att använda är: 6DJ8/6922 eller 12AU7.

Bifogad fil  pa10inside.jpg   111,96K   0 Antal nerladdningar

När man först slår på stärkaren så hörs ett svagt brummande. Detta är inget att bli rädd för, det försvinner efter en
kort stund när den blivit varm. När det initiala brummandet försvunnit och den värmt upp ordentligt så är botten
verkligen helt "svart". Även om man drar upp volymen på max så hörs inget alls när inget spelas.
Detta är inte en självklarhet för alla produkter och det skall Trends Audio ha pluspoäng för. Själv är jag väldigt
känslig för jordbrum och annat irriterande bakgrundsbrus och en bra botten är ett måste för mig.
En annan viktig grej att veta är att det tar runt 10 sekunder innan ljudet kommer igång medan den värmer upp.

Vad det gäller värme så beror det på vad man driver med den. Med Sennheiser HD650 så är den lika varm som alla klass A produkter brukar bli. Alltså den blir väldigt varm men inte så varm att man kan bränna sig på den.
Men givetvis behöver den lite luft runt omkring sig så att chassit kan leda bort värmen på ett bra sätt.
Lägga ett täcke över eller trycka in den i ett litet fack bredvid datorn rekomenderas inte.

---------------------------------

Dags för musiklyssning:

Bifogad fil  IMG_0496.JPG   2,94MB   0 Antal nerladdningar

Royksopp - What else is there (Trentemöller remix)
Elektroniskt: Tung och djup bas.

PA-10 driver HD650 med lätthet och jag har aldrig volymratten på mer än absolut max 50% UD-10.1 volymen är maxad i windows. Det är tung och rapp bas och låter mycket bra. Denna låt avnjutes dock bäst genom högtalare så man kan känna basen i hela kroppen. 4:42 in i låten är det i några sekunder endast synten som hörs och man hör tydligt att botten är helt fri från brus eller andra störningar mellan synt tonerna.

Vanessa da Mata - Boa sorte
Storband: Finlir och detaljer, mans och kvinno röst.

Det är ett varmt ljud med behaglig klang på röster och gitarrer.
Vanessa da Matas röst är len och omslutande och rösten separeras bra från övriga ljud.
Ben Harpers hesa röst låter också bra och blir inte påfrestande vid de höga partierna.

Nils Lofgren (Acoustic Live) - Keith don't go
Live akustiskt: Gitarr och mans röst.

Det är bra "punch" i gitarren samtidigt som dom fina detaljerna (fingrar som dras över strängar osv.) kommer till sin
rätt. Scenen målas upp på ett naturtroget sätt framför mig och jag har en tydlig känsla av att jag sitter i publiken
och lyssnar. 3:20 in i låten så börjar Nils trolla med gitarren och man sitter trollbunden i 1 minut och 20 sekunder
fram tills klimax 4:40 där man instinktivt vill hänga med i applåderna från publiken.

Detektivbyrån - Life/Universe
Elektronisk/orkester: Xylofon, dragspel och synt.

Ännu en låt med kraftig och distinkt bas som lägger en matta under dom svävande xylofon tonerna. Xylofonen vandrar
från vänster till höger och leker med mina sinnesintryck och ger sedan plats åt ett dragspel som tar fronten medan
xylofonen passeras till bakgrunden. Detta är en fantastisk låt, en av mina favoriter och PA-10 gör den klar rättvisa.

---------------------------------

Sammanfattning:
Detta är en klart trevlig hörlursförstärkare om man har tungdrivna lurar som kräver extra kraft. Priset (225 dollar +
frakt och moms) gör dock att den tävlar mot många andra trevliga hörslursförstärkare i samma prisklass. Men PA-10 är
ju även ett försteg vilket separerar den från många av alternativen. Lägg till tweakmöjligheterna och stödet för olika
rörtyper så är det inte många konkurenter kvar i matchen. Kvalitetsintrycket är som vanligt när det gäller Trends
Audio bra och jag har fraktat den fram och tillbaka till jobbet i min lap top väska flera gånger utan att något hänt.

Är man en entusiast som gillar att modda och prova olika rör och har ett par tungdrivna hörlurar som kräver extra
kraft så kommer man inte bli besviken.

+ Varmt behagligt ljud.
+ Bra kraft som räcker till även för tung elektronisk musik trots HD650:s relativt tunga last.
+ 2 ingångar.
+ Är också ett försteg.

- Skiljer sig till utseendet från UD-10.1 och TA-10.1 vilket är trist om man vill använda alla 3 i ett och samma
system.
- Endast 3.5mm utgång. Hade gärna fått vara en 6.3mm för att slippa använda adapter.

Redigerat av Nahaz, 25 februari 2009 - 14:43.


#2

Postad 15 juli 2012 - 22:13

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Intressant läsning! Är väldigt sugen på denna :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.