Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton GLE 490

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 140 9,3 (113) Inga priser
Canton GLE 490 (Golvhögtalare) 105 9,22 (60) Inga priser
Dynaudio Excite X36 (Golvhögtalare) 0 9 (1) Inga priser
56 relaterade trådar
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 mån sedan
Ny serie från Dynaudio, Excite (1001 inlägg) 5 mån sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 6 mån sedan
Nya Canton GLE, 490, 470, 455, 430, 420, 410 (219 inlägg) 2 år sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 2 år sedan
Canton GLE 490, första intryck samt fundering... ? (9 inlägg) 2 år sedan
Canton GLE 490 eller 496? (1 inlägg) 2 år sedan
De gamla Canton Ergo RC-L (433 inlägg) 2 år sedan
Insidan på Canton Ergo RC-L (84 inlägg) 2 år sedan
Nytt vardagsrumssetup för 20k (30 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (121 inlägg) 3 år sedan
funderar att skaffa atmosförstärkare (36 inlägg) 3 år sedan
Klen bas med Canton GLE 490 och Onkyo TX-NR626 (8 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - Canton GLE * (699 inlägg) 4 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 4 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 5 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 5 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 5 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 5 år sedan
Vilka högtalare ska jag välja? (8 inlägg) 5 år sedan
Pioneer VSX-1021 med Dynavoice M-65 EX - Bra eller anus? (12 inlägg) 5 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 5 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 6 år sedan
Canton RC-L kina-kopior? (23 inlägg) 7 år sedan
Canton 490 till Nad C315 BEE - lönlöst eller värt ett försök? (4 inlägg) 7 år sedan
dali zensor7, XTZ 99.36 eller Canton GLE 490? (2 inlägg) 7 år sedan
Qln Signature mkII (9 inlägg) 8 år sedan
Hjälp! Får ingen ordning på ljudet (11 inlägg) 8 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 8 år sedan
dynaudio focus 140 vs focus 220? (12 inlägg) 8 år sedan
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg) 9 år sedan
Canton vs XTZ (12 inlägg) 9 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 10 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 10 år sedan
Högtalare till Yamaha V-461 (0 inlägg) 10 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 10 år sedan
Uppgradering av högtalare (8 inlägg) 10 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 10 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 10 år sedan
Skillnad på Canton GLE 409 och 490? (14 inlägg) 10 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 10 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 11 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 11 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 11 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 11 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 11 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 12 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 14 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 14 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (16 inlägg) 14 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 15 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 15 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 15 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 15 år sedan

Postad 13 mars 2009 - 11:10

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0
Jag har under en tid spanat på att köpa nya högtalare. Jag har idag Klipsch RF82, men även ett par små Dynaudio Audience 42. Eftersom jag tidigare haft massa andra Dynaudio-högtalare och gillar ljudet så har jag varit inne på att köpa de nya Dynaudio Excite . Eftersom ljudtryck och dynamik även är viktigt för mig, så blir det golvhögtalare för min del, så därför var jag inne på att det blev Dynadio Excite x36 som kostar nästan 25.000 https://www.prisjakt...kt.php?p=314971

Men så i förra veckan fick jag provlyssna Canton GLE 490 tillsammans med en något mindre NAD-anläggning än vad jag själv har. Jag blev fullkomligen imponerad! De låter riktigt jäkligt bra! Men så blir jag lite fundersam ändå. Jag är ute efter kvalité och har som sagt sneglat på lite dyrare högtalare. Men så hör jag dessa Canton, som låter helt kanon och tvekar över kvalité bara för att de inte kostar mer än strax under 6.000.-

Jag vet inte riktigt hur jag skall hantera det.. Bör jag "oroa" mig för kvalitén hos dessa GLE 490. Vad är det som gör dem billiga? Hur är byggkvalitén och livslängden? Hur är element och delningsfilter? Är det element med pressade plåtkorgar och sådär? Jag har försökt hitta bilder på insidan av lådorna och bilder på elementen och filter, men hittar inget. Någon som har sånna bilder att länka till?

Så, hur resonerar ni, är priset inte viktigt? Känns konstigt att hittat en högtalare för 6.000.- som jag blev så imponerad över, när jag ställt in mig på att lägga minst 25.000.- eller mer.

Postad 13 mars 2009 - 11:49

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Jag kan bara konstatera att jag är fruktansvärt nöjd med mina (409) tillsammans med en NAD-stärkare. Många polare som också är imponerade av ljudet man får för denna summa.

Postad 13 mars 2009 - 12:20

Guy Gadbois
  • Guy Gadbois
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Såg att hembiobutiken sålde ut GLE 409 för 4990:-, fraktfritt tror jag. Vet inte hur stora förändringar som gjorts mellan 409 och 490, men jag tyckte att det verkade prisvärt.

Postad 13 mars 2009 - 12:44

hifisnubben
  • hifisnubben
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Lyssna på Ergo RC-L om du får chansen. Samma "ljudtyp", men mer av allt. Mer ljudkvalitet, mer ljudvolym och bättre finish.

Nya kostar de lite mer, men beg bör de ligga kring 5'.

Om nu inte en stor del av imponerandet beror på bra ljudkälla och god rumsakustik/uppställning för demon (i jämförelse med det du är van vid)?

Postad 13 mars 2009 - 14:53

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Lyssna på Ergo RC-L om du får chansen. Samma "ljudtyp", men mer av allt. Mer ljudkvalitet, mer ljudvolym och bättre finish.

Nya kostar de lite mer, men beg bör de ligga kring 5'.

Om nu inte en stor del av imponerandet beror på bra ljudkälla och god rumsakustik/uppställning för demon (i jämförelse med det du är van vid)?

Okej, bra tips. Ergo RC-L verkar vara svåra att hitta i sverige. Har bara hittat dem i tyskland än så länge.
Mja, rummet där jag lyssnade (hemma hos en kompis) är nästan exakt likadant som mitt, en kvadratmeter större. Anläggningen i sig som han har är också NAD, fast modellen mindre förstärkare ur BEE-serien och en CD ur BEE-serien också. Annars har han samma mediaspelare och DAC som jag har, så det är i stort sett bara förstärkaren som avviker. Men jag tror helt ärligt inte att den låter mycket annorlunda än min NAD m3. Största skillnaden är nog effekt och byggkvalité.

Redigerat av e-lite, 13 mars 2009 - 14:57.

Postad 14 mars 2009 - 13:17

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
RC-L finns bara i Tyskland för nyinskaffande. Annars finns de ju som sagt rätt ofta på beg-marknaden. Just nu i Skåne och Karlstad på hifimagasinet.
Tänk bara på boxen som ställer till en del för vissa, men NAD brukar väl ha bygel mellan för och slutsteg?

Postad 15 mars 2009 - 13:28

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

RC-L finns bara i Tyskland för nyinskaffande. Annars finns de ju som sagt rätt ofta på beg-marknaden. Just nu i Skåne och Karlstad på hifimagasinet.
Tänk bara på boxen som ställer till en del för vissa, men NAD brukar väl ha bygel mellan för och slutsteg?

Jo, NAD har pre-out och main-in, så det är inga problem. Man kan ju dessutom köra utan boxen. Jag tror NAD m3's filter är bättre ändå :)

Postad 15 mars 2009 - 13:38

Rexa
  • Rexa
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0

Jo, NAD har pre-out och main-in, så det är inga problem. Man kan ju dessutom köra utan boxen. Jag tror NAD m3's filter är bättre ändå :)

Egentligen är det väl inte så mycket att fundera över .
Om du gilla GLE 490 så bra så kör på det jag skulle gjort det och du tjänar ju en slant på det med ..
Bara för att vissa högtalare är mycket dyrare så behöver dom ju inte låta bra i dina öron för det .
Kör på GLE 490 då du gillar ljudet i dom skit i priset ..

Postad 15 mars 2009 - 17:45

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Varför köra på en "bra" högtalare om man kan få mycket bätter högtalare för samma peng? :)

Postad 15 mars 2009 - 20:29

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0

Varför köra på en "bra" högtalare om man kan få mycket bätter högtalare för samma peng? :)

Sen kräver såvitt jag vet RC-L rätt mkt mer av förstärkaren än GLE, som är väldigt lättdrivna.

Postad 15 mars 2009 - 22:15

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Sen kräver såvitt jag vet RC-L rätt mkt mer av förstärkaren än GLE, som är väldigt lättdrivna.

Jag tror min nad M3 bör räcka :)

Postad 15 mars 2009 - 22:21

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0
Hur som helst, Jag måste hitta RC-L att lyssna på någonstanns. De lär vara helt olika från GLE 490, så jag kan inte bara köpa rakt av. Men, som tur är så verkar det som en arbetskamrats kompis har ett par RC-L, så jag ska se om jag kan lyssna på dem.

Postad 16 mars 2009 - 09:41

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tycker man om det Canton ljud som GLE-serien levererar ska man inte tveka. Det är (enligt mig) en av de mest prisvärda högtalare som överhuvudtaget finns ... ja, där tog jag i och det kanske inte är helt nyanserat men ...

Hur som helst. Det man möjligen kan ha synpunkter på med GLE skulle vara just att man inte trivs med ljudbilden (kanske föredrar man mer basfärgning osv.) men tycker man om den är det väldigt mycket kvalitet och högtalare för pengarna.

Postad 16 mars 2009 - 10:29

hifisnubben
  • hifisnubben
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

Jo, NAD har pre-out och main-in, så det är inga problem. Man kan ju dessutom köra utan boxen. Jag tror NAD m3's filter är bättre ändå ;)

Dumt att köra utan boxen. Personligen tycker jag det inte är samma högtalare då. :D

Egentligen är det väl inte så mycket att fundera över .
Om du gilla GLE 490 så bra så kör på det jag skulle gjort det och du tjänar ju en slant på det med ..
Bara för att vissa högtalare är mycket dyrare så behöver dom ju inte låta bra i dina öron för det .
Kör på GLE 490 då du gillar ljudet i dom skit i priset ..

Dumt at köpa en fiat bara för att man provkört den om man kan få en BMW till samma pris. Läge att i alla fall testa BMWn så man vet vad den går för .. :D

Hur som helst, Jag måste hitta RC-L att lyssna på någonstanns. De lär vara helt olika från GLE 490, så jag kan inte bara köpa rakt av. Men, som tur är så verkar det som en arbetskamrats kompis har ett par RC-L, så jag ska se om jag kan lyssna på dem.

Muta honom så kanske du tom kan få låna hem dem. Vi har ju tyckt så olika i så mycket annat så du kanske hatar dem efter provlyssningen. ;) :lol:

Postad 16 mars 2009 - 10:41

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Dumt att köra utan boxen. Personligen tycker jag det inte är samma högtalare då. :D

Dumt at köpa en fiat bara för att man provkört den om man kan få en BMW till samma pris. Läge att i alla fall testa BMWn så man vet vad den går för .. :D

Muta honom så kanske du tom kan få låna hem dem. Vi har ju tyckt så olika i så mycket annat så du kanske hatar dem efter provlyssningen. ;) :lol:

Det verkar som jag har en provlyssning av RC-L på gång, ska bli spännande! Men du, vart tusan kan jag köpa dem någonstanns om det skulle bli aktuellt? Begagnat är inte så intressant för min del, jag vill gärna köpa dem nya. http://www.hifi-fabrik.de/ verkar ha dem hemma i lager, och till ett pris med frakt som inte är värre än dubbelt mot GLE 490, men ändå hälften av vad jag varit beredd att ge ;)

Postad 16 mars 2009 - 13:08

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Det verkar som jag har en provlyssning av RC-L på gång, ska bli spännande! Men du, vart tusan kan jag köpa dem någonstanns om det skulle bli aktuellt? Begagnat är inte så intressant för min del, jag vill gärna köpa dem nya. http://www.hifi-fabrik.de/ verkar ha dem hemma i lager, och till ett pris med frakt som inte är värre än dubbelt mot GLE 490, men ändå hälften av vad jag varit beredd att ge ;)

Jag kan rekommendera hifi-fabrik.de varmt. Bra kontakter via mail och snabb och enkel leverans. Lite otäkt dock att han bara vill erbjuda förskottsbetalning. Det är tydligen standard bland tyska e-butiker och det fungerade utan problem för mig.

Hur som helst tror jag att ljudet i RC-L och GLE bör skilja sig ganska mycket. Om du föredrar ljudtryck bör RC-L:en komma klart främst. De ska vad jag vet vara roliga och engagerande högtalare med bra driv medan GLE:n väl snarast är mer neutral och ... hmmm ... detaljerad ... korrekt ... nja, jag kommer inte på rätt ord nu men ... tight ... hmmm.

Postad 16 mars 2009 - 14:08

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
-------------
Tillägg/rättelse
-------------
Sorry, sorry, sorry! Det var inte hifi-fabrik jag köpte ifrån utan Elektrowelt24.de!

Enligt deras hemsida säljer de RC-L för: EUR 349.00. Det är dock (som nästan alltid i tyskland) per styck pris. Men 700 EUR paret är ju rätt ok. Jag betalade 80 EUR för frakten av mina högtalare och det är möjligt att du kan få ett något bättre pris än så på e-mail. Jag har hört fler som fått bättre priser än de som angivits på hemsidan (men det kanske då inte har varit rabaterat från början, jag vet inte)

Redigerat av ---Don-Corleone---, 16 mars 2009 - 14:12.

Postad 16 mars 2009 - 16:57

hifisnubben
  • hifisnubben
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

Ja, problemet är ju att det snart bara är Hififabrik kvar som skickar och att Euron inte är så kul längre ...

Är det omkring 5' som gäller som tak och beg inte är aktuellt får du nog hålla dig till 490 ... tyvärr. Var väl bara något år sedan man kunde få dem för omkring 7' inkl frakt ... och de 2' hade du säkert hostat upp efter en lyssning. :D Är det dubbelt numera så kanske steget är för stort för många. Klart man ska få bättre högtalare för dubbla pengen, men då får man ju ett tak någonstans.

By the way - är det 42orna som får stryka på foten?

Hade du kunnat tänka dig beg så får man ju 1.3SE för 8-10'. Det är ju OERHÖRT mycket mer än 42orna. (Har iofs bara kört dem mot 52orna eftersom jag hade båda samtidigt, men antar att 42orna inte smiskar 52orna.) ... men då är man ju än en gång på dubbla pengen och beg ...

Enligt deras hemsida säljer de RC-L för: EUR 349.00. Det är dock (som nästan alltid i tyskland) per styck pris. Men 700 EUR paret är ju rätt ok. Jag betalade 80 EUR för frakten av mina högtalare och det är möjligt att du kan få ett något bättre pris än så på e-mail. Jag har hört fler som fått bättre priser än de som angivits på hemsidan (men det kanske då inte har varit rabaterat från början, jag vet inte)

Det är väl ca 8'5 med dagens valuta? 2'5 mer än 490? Ca 45% extra ... eller?

Redigerat av hifisnubben, 16 mars 2009 - 16:59.

Postad 16 mars 2009 - 19:45

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Ja, problemet är ju att det snart bara är Hififabrik kvar som skickar och att Euron inte är så kul längre ...

Är det omkring 5' som gäller som tak och beg inte är aktuellt får du nog hålla dig till 490 ... tyvärr. Var väl bara något år sedan man kunde få dem för omkring 7' inkl frakt ... och de 2' hade du säkert hostat upp efter en lyssning. :) Är det dubbelt numera så kanske steget är för stort för många. Klart man ska få bättre högtalare för dubbla pengen, men då får man ju ett tak någonstans.

By the way - är det 42orna som får stryka på foten?

Hade du kunnat tänka dig beg så får man ju 1.3SE för 8-10'. Det är ju OERHÖRT mycket mer än 42orna. (Har iofs bara kört dem mot 52orna eftersom jag hade båda samtidigt, men antar att 42orna inte smiskar 52orna.) ... men då är man ju än en gång på dubbla pengen och beg ...

Det är väl ca 8'5 med dagens valuta? 2'5 mer än 490? Ca 45% extra ... eller?

25.000.- är mitt tak, inte 5.000 :) Läs första posten. Nej mina Dynaudio 42:or skall ingenstans, de har jag som extra högtalare lite här och där. Ibland till datorn, ibland i sovrummt. Ett par nya Canton skulle i så fall bli nya primära högtalare till min 2-kanalare.

Redigerat av e-lite, 16 mars 2009 - 21:02.

Postad 17 mars 2009 - 09:34

hifisnubben
  • hifisnubben
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Sorry. För slarvig läsning i kombination med teflonminne är inte så bra kombo ...

Postad 17 mars 2009 - 10:06

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Det blir som sagt bara några tusenlappar extra i förhållande till GLE om man beställer RC-L från Tyskland. Tycker man om RC-L ljudet bör det kunna vara värt det. Annars är GLE som sagt toppen och mycket prisvärd.

När det gäller Hifi-fabrik så skickar det vad jag kunnat förstå inte Canton till Sverige längre. De svenska återförsäljarna klagade (och hotade) den svenska generalagenten som troligen fixade så leveranserna från Hifi-fabrik till sverige stryptes. Otrevlig marknadsuppdelning, omoraliskt kartellande och olagligt men likväl verkar det vara praxis i branschen. Inte så konstigt med tanke på de pengar (monopolvinster) som finns att tjäna hos de svenska återförsäljarna. Nog om detta.

Är du intresserad av Canton så tveka inte att skicka ett mail till elektrowelt24.de. Han är kanon! Åsså håller vi tummarna för att de svenska återförsäljarna och generalagenten kan hålla fingrarna i styr och följa sveriges och EU:s konkurrenslagstiftning.

Postad 17 mars 2009 - 11:44

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Det blir som sagt bara några tusenlappar extra i förhållande till GLE om man beställer RC-L från Tyskland. Tycker man om RC-L ljudet bör det kunna vara värt det. Annars är GLE som sagt toppen och mycket prisvärd.

När det gäller Hifi-fabrik så skickar det vad jag kunnat förstå inte Canton till Sverige längre. De svenska återförsäljarna klagade (och hotade) den svenska generalagenten som troligen fixade så leveranserna från Hifi-fabrik till sverige stryptes. Otrevlig marknadsuppdelning, omoraliskt kartellande och olagligt men likväl verkar det vara praxis i branschen. Inte så konstigt med tanke på de pengar (monopolvinster) som finns att tjäna hos de svenska återförsäljarna. Nog om detta.

Är du intresserad av Canton så tveka inte att skicka ett mail till elektrowelt24.de. Han är kanon! Åsså håller vi tummarna för att de svenska återförsäljarna och generalagenten kan hålla fingrarna i styr och följa sveriges och EU:s konkurrenslagstiftning.

Just talat med hifi fabrik i tyskland. De har inga problem med att leverera till sverige. Hur det än är så kvarstår faktumet för mig att lyssna på RC-L. Vilket förmodligen kommer ske till helgen.

Postad 17 mars 2009 - 11:47

hifisnubben
  • hifisnubben
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Ser fram mot intryck. Kanske inte alls din kopp te.

En lite flagga bara - kolla kritiskt att det är en vettig uppställning. Har allt för många ggr varit med om att "sämre" högtalare låter klart bättre bara för att de "bättre" varit dåligt demade.

Postad 20 mars 2009 - 15:34

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag ägde ett par GLE 409:or innan, drevs av en H/K 970.
Ljudet var väldigt bra men tyvärr saknade dem potential till ljudtryck och dynamik , de va faktiskt inte ens i närheten av den nivå jag eftersökte. Hade vi detta tillfälle även spelat in högtalarna flera hundra timmar. Nu är det givetvis så att vi kanske upplever högt ljudtryck väldigt annorlunda, men tänkte att jag kunde tipsa iaf eftersom jag såg att du äger ett par Klipsch RF82 i dagsläget. Dessa leker med GLE 409 när det gäller dessa punkter, går inte att jämföra i princip.

Postad 21 mars 2009 - 09:21

Calvados
  • Calvados
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej på er. Tar mig friheten att låna tråden lite. Har nyligen införskaffat GLE 490 samt GLE 455 center. Hade tidigare lite äldre JBL. Nu till mitt delemma. Jag kör 7.1 Har kvar JBL där bak både ett par rätt stora statviare uti hörnen samt ett par mindre där bak. Min fråga till er som har Canton där fram. Vad har ni där bak. Tror ni att man märker någon större skillnad på olika fabrikat och ljudkaraktörer. Funderar lite på att skaffa GLE 420 el. 430 där bak i hörnen.

Postad 21 mars 2009 - 12:46

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Surrarna ska ju bara förmedla effekter så jag tror inte du märker någon större skillnad.

Postad 22 mars 2009 - 17:40

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0
Sådär.. Då har jag fått möjlighet att lyssna på Canton RC-L hos en bekant. Det bästa av allt var att vi fick med oss ett par lånade GLE490 dit också, så jag fick möjlighet att höra dem båda i ett och samma rum. Till att börja med så tycker jag inte alls de båda påminner om varann. Det föreslogs att om man gillade GLE490-ljudet så skulle RC-L vara samma högtalare fast bara ”mer av allt”. Jag tycker inte de spelar lika på något område alls. Det kunde likagärna varit två helt olika fabrikat. Lite kort sammanfattat så tycker jag nog GLE490 generellt låter bättre än RC-L. Med ”bättre” menar jag att de passar till väldigt blandad musik. En högtalare som jag tycker skulle passa en ”allätare”. Fin och neutral ljudbild som är mycket sammanhållen. Mycket rapp och fin bas, nästan tajt kan man säga. Mycket till djupbas tycker jag inte det fanns, och ibland var ljudet lite tunt. Men så gick vi över till RC-L. Ja, kort sagt: Man tappar hakan. RC-L har en gigantiskt ljudbild, åt alla håll. Ljudet nästan omfamnar en där man sitter i soffan. Både diskant och mellanregister är framträdande och luftigt, men ändå inte riktigt så detaljerat och exakt som GLE490 var. Diskanten i RC-L påminner mig lite om Klipsch RF82 och är ganska framåt och nästan steril. På vissa rockinspelningar kunde jag till och med tycka att diskanten var en aning för vass, men det var inte så ofta. GLE490 var snarare lite avrullad i toppen och ganska mjuk. Och basen i RC-L, ja fy bubblan. De är brutala, det finns ingen pardon alls. Attack, kraft och djup. GLE490 låter som en fjärt i en ladugård i jämförelse med RC-L. För mig är slutsatsen ganska enkel… Även om jag tycker GLE490 generellt spelar snyggare och kanske mer korrekt, så är kraften, dynamiken och ljudbilden i RC-L det som tilltalar mig mest. Valet för min del blir RC-L! Jag ska fundera en liten stund, men antagligen beställer jag hem ett par nästa månad.

...Och snälla, starta en egen tråd eller hitta en tråd som passar bättre. Jag är inte intresserad av varken surroundhögtalare eller andra märken än Canton i denna tråden. Tack.

Postad 22 mars 2009 - 18:05

xooz
  • xooz
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Sådär.. Då har jag fått möjlighet att lyssna på Canton RC-L hos en bekant. Det bästa av allt var att vi fick med oss ett par lånade GLE490 dit också, så jag fick möjlighet att höra dem båda i ett och samma rum. Till att börja med så tycker jag inte alls de båda påminner om varann. Det föreslogs att om man gillade GLE490-ljudet så skulle RC-L vara samma högtalare fast bara ”mer av allt”. Jag tycker inte de spelar lika på något område alls. Det kunde likagärna varit två helt olika fabrikat. Lite kort sammanfattat så tycker jag nog GLE490 generellt låter bättre än RC-L. Med ”bättre” menar jag att de passar till väldigt blandad musik. En högtalare som jag tycker skulle passa en ”allätare”. Fin och neutral ljudbild som är mycket sammanhållen. Mycket rapp och fin bas, nästan tajt kan man säga. Mycket till djupbas tycker jag inte det fanns, och ibland var ljudet lite tunt. Men så gick vi över till RC-L. Ja, kort sagt: Man tappar hakan. RC-L har en gigantiskt ljudbild, åt alla håll. Ljudet nästan omfamnar en där man sitter i soffan. Både diskant och mellanregister är framträdande och luftigt, men ändå inte riktigt så detaljerat och exakt som GLE490 var. Diskanten i RC-L påminner mig lite om Klipsch RF82 och är ganska framåt och nästan steril. På vissa rockinspelningar kunde jag till och med tycka att diskanten var en aning för vass, men det var inte så ofta. GLE490 var snarare lite avrullad i toppen och ganska mjuk. Och basen i RC-L, ja fy bubblan. De är brutala, det finns ingen pardon alls. Attack, kraft och djup. GLE490 låter som en fjärt i en ladugård i jämförelse med RC-L. För mig är slutsatsen ganska enkel… Även om jag tycker GLE490 generellt spelar snyggare och kanske mer korrekt, så är kraften, dynamiken och ljudbilden i RC-L det som tilltalar mig mest. Valet för min del blir RC-L! Jag ska fundera en liten stund, men antagligen beställer jag hem ett par nästa månad.

...Och snälla, starta en egen tråd eller hitta en tråd som passar bättre. Jag är inte intresserad av varken surroundhögtalare eller andra märken än Canton i denna tråden. Tack.

Vad för elektronik provspelade ni dessa högtalare med? Bara nyfiken.

Postad 22 mars 2009 - 21:58

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0

Vad för elektronik provspelade ni dessa högtalare med? Bara nyfiken.

Nad 375 BEE förstärkare, som jag tror är den största i den serien. Typ 150 watt eller nått. Laptop med DacMagic som ljudkort matad med lossless FLAC. Mer eller mindre samma setup som jag har hemma, fast jag har en större nad-stärkare.

Postad 23 mars 2009 - 10:40

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Va roligt att du fick chans att pröva båda i samma miljö och med samma kringkomponenter. Bra att du också delgav dina intryck här. Det är många som diskuterar GLE och RC-L på forumet samtidigt som det finns många myter om märket som sådant. Din jämförelse kan faktiskt vara ett ganska viktigt inlägg för många.

Dina intryck är också mycket lika mina egna just vad gäller den markanta skillnaden i ljudbild. Det är verkligen två olika ljudskolor - neutralt, tight och kontrollerat mot kraft, energi och engagemang.

Som kuriosa vore det kul att höra om någon hört Cantons Chrono och kunnat jämföra den med RC-L eftersom jag är lite inne på att Chronon lite grann följer RC-L:s ljudskola. De är i varje fall en delvis annan ljudfilosofi än GLE, Karat och Vento (spontant i mina öron). Kanske är det lite mer av kompromiss mellan ljudskolorna?!

Hur som helst, återigen: kul för dig och ett mycket bra inlägg!

Postad 07 april 2009 - 14:59

Peter Bond
  • Peter Bond
  • Veteran

• 1 671 inlägg
  • 0
Funderar själv på att uppgradera mina golvare och har funderat lite på Canton och bla 490. Såg denna tråden och surfade in på elektrowelt24.de och kikade på RC-L:erna. Verkar vara rea, 349 Euro (ord. 970..)

RC-L, är det en utgående serie? Lyckas inte hitta dem på Canton's hemsida.. (vilket iof kan bero på att jag letar fel, men under "Ergo"-modellerna ser jag dem inte..)

Tänkte driva med en Marantz SR5003 men det hela får nog vänta några månader då jag kommer att flytta och börja veckopendla om några veckor..

Postad 07 april 2009 - 15:12

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0

Funderar själv på att uppgradera mina golvare och har funderat lite på Canton och bla 490. Såg denna tråden och surfade in på elektrowelt24.de och kikade på RC-L:erna. Verkar vara rea, 349 Euro (ord. 970..)

RC-L, är det en utgående serie? Lyckas inte hitta dem på Canton's hemsida.. (vilket iof kan bero på att jag letar fel, men under "Ergo"-modellerna ser jag dem inte..)

Tänkte driva med en Marantz SR5003 men det hela får nog vänta några månader då jag kommer att flytta och börja veckopendla om några veckor..

RC-L är en gammal modell ja, och jag tvivlar på att du kommer kunna göra dem rättvisa med en 5003a, men jag kan ha fel. Vidare är det (vad jag förstått) en tämligen stor skillnad på ljudbild mellan dessa högtalare.

Kolla att det verkligen är per par det där priset, brukar vara per st.

Redigerat av bran, 07 april 2009 - 15:15.

Postad 07 april 2009 - 15:20

Peter Bond
  • Peter Bond
  • Veteran

• 1 671 inlägg
  • 0
Det är med all säkerhet per styck, men trots allt rea..

Vilka golvare rekommenderar du till SR5003 då? Funkar GLE 490? (sorry, e-lite för off-topic)

Postad 07 april 2009 - 17:56

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0

Vilka golvare rekommenderar du till SR5003 då? Funkar GLE 490? (sorry, e-lite för off-topic)

Jag vet inte exakt vilka som passar bäst till en 5003a, men om du läser lite här på forumet gillar RC-L kraft i massor verkar det som, nåt som 5003an kan få det tufft med.

Har aldrig hört GLE o Marantz kombo tyvärr. Men om den är lite åt det neutrala/mörkare hållet ser jag inget problem. Min NAD går jättefint med mina 409or.

Postad 07 april 2009 - 18:04

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid hänga på ett slutsteg senare. :)

Postad 16 april 2009 - 09:42

Peter Bond
  • Peter Bond
  • Veteran

• 1 671 inlägg
  • 0
QSL, tror dock att det lutar åt GLE ändå, är inte ute efter ljudstyrka i första hand ändå.. tack för tipsen

Postad 19 april 2009 - 12:51

detroitrock
  • detroitrock
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

*Jag tyckte sr5003 och canton gle 490 var en finfin kombo :)

Postad 10 juli 2009 - 15:40

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

*Jag tyckte sr5003 och canton gle 490 var en finfin kombo :(

Kan du inte utveckla? Jag har ett par 490 på ingång och kan knappt tygla mig..

Hur upplever du ljudbilden? Dynmasik? Bred? Djup? ... Till sist, dom e rätt snygga va?

Testat bi-wire?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.