Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Insidan på Canton Ergo RC-L

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9,26 (113) Inga priser
30 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 6 år sedan
De gamla Canton Ergo RC-L (433 inlägg) 7 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 10 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 10 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 10 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 10 år sedan
Canton RC-L kina-kopior? (23 inlägg) 11 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 12 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 15 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 15 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 15 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 16 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 16 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 16 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 19 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 19 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 19 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 19 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 20 mars 2009 - 11:07

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Hej!

Jag försöker hitta bilder på insidan av Canton Ergo RC-L. Typ element, filter med mera. Jag hittar inget vettigt. Någon som har eller kan skaffa lite bilder på insidan?

#2

Postad 20 mars 2009 - 13:54

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Ingen alls? :D

#3

Postad 23 mars 2009 - 20:58

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Ingen ägare till ett par RC-L som varit nyfikna och skruvat av elementen från sina högtalare och fotograferat dem?

#4

Postad 23 mars 2009 - 21:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
inget att se bara 2 delningsfilter och en massa kabel

#5

Postad 24 mars 2009 - 13:02

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

inget att se bara 2 delningsfilter och en massa kabel


Fast jag vill hemskt gärna se både filter och element. Det är inte så att du fotograferat dina ?

#6

Postad 24 mars 2009 - 14:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Fast jag vill hemskt gärna se både filter och element. Det är inte så att du fotograferat dina ?

när man ser filtren så kan många tillverkare av dyrare högtalare gå och skämmas.
bild1 är bas filtret på 12db
bild 2 mellan och diskant på 12 och 18 db

Redigerat av Unregistered1022, 24 mars 2009 - 14:24.


#7

Postad 24 mars 2009 - 15:04

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

när man ser filtren så kan många tillverkare av dyrare högtalare gå och skämmas.
bild1 är bas filtret på 12db
bild 2 mellan och diskant på 12 och 18 db


Åh så trevligt! Riktigt sjysst av dig att dela med dig av dessa bilder! Stort tack!

#8

Postad 24 mars 2009 - 16:19

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
basarna ser inte så skräckinjagade ut som jag trodde....men fan vad rå bas de levererar rc-l....

#9

Postad 24 mars 2009 - 16:35

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Vad består Chassiet/korgen på basen ? .. tyckte det va nått skräp material på mina gamla ialf ..

#10

Postad 24 mars 2009 - 17:03

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Vad består Chassiet/korgen på basen ? .. tyckte det va nått skräp material på mina gamla ialf ..

ja om du vet vad det är för matrial varför skriver du inte vad det är

#11

Postad 24 mars 2009 - 17:52

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

basarna ser inte så skräckinjagade ut som jag trodde....men fan vad rå bas de levererar rc-l....


Skojar du? De ser ju ut att ha minst 6-tumm stor magnet! Jag tycker de ser riktigt överdimensionerade ut.

Vad består Chassiet/korgen på basen ? .. tyckte det va nått skräp material på mina gamla ialf ..


Det är gjutna chassi, och jag skulle gissa på att det är aluminium. Det är väl det vanligaste och antagligen också det billigaste.

#12

Postad 24 mars 2009 - 18:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Skojar du? De ser ju ut att ha minst 6-tumm stor magnet! Jag tycker de ser riktigt överdimensionerade ut.



Det är gjutna chassi, och jag skulle gissa på att det är aluminium. Det är väl det vanligaste och antagligen också det billigaste.

se hellre hur tjocka polstyckena är
sen kan jag medela att dom är byggda i komposit plast

#13

Postad 24 mars 2009 - 19:28

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

se hellre hur tjocka polstyckena är
sen kan jag medela att dom är byggda i komposit plast


Men usch? Plast? Är du säker på detta?

#14

Postad 24 mars 2009 - 19:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Men usch? Plast? Är du säker på detta?

100% och det är inget fel i det om dom är rätt konstruerade har även ett par magnat med plast högtalare .
det är därför dom har så lång garanti om magneten skulle ramla av men har ej hört att någon skulle ha gjort det.

#15

Postad 24 mars 2009 - 20:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

...om magneten skulle ramla av men har ej hört att någon skulle ha gjort det.


Det var ju en på forumet som beskrev precis det för ett par år sedan, men det var väl i samband med flytt iofs.

Hursomhelst är det intressant att du sitter och försvarar en besparing som Canton har gjort, medans du annars är snabbt framme med sågen. Sen vore det ju intressant att veta vad som är så speciellt med filtret. Brantheten beror helt på elementens egenskaper, och komponentkvaliteten är varken speciellt bra eller dålig. Däremot verkar Canton ha glömt bort att spolar som ligger ner påverkar varandras värden.

Om någon RC-L ägare tar illa upp så är det inte alls menat så, det är bara riktat till x-12 som har kommit med ett antal lustiga kommentarer i tidigare trådar.

Redigerat av Ageve, 24 mars 2009 - 20:29.


#16

Postad 24 mars 2009 - 22:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Det var ju en på forumet som beskrev precis det för ett par år sedan, men det var väl i samband med flytt iofs.

Hursomhelst är det intressant att du sitter och försvarar en besparing som Canton har gjort, medans du annars är snabbt framme med sågen. Sen vore det ju intressant att veta vad som är så speciellt med filtret. Brantheten beror helt på elementens egenskaper, och komponentkvaliteten är varken speciellt bra eller dålig. Däremot verkar Canton ha glömt bort att spolar som ligger ner påverkar varandras värden.

Om någon RC-L ägare tar illa upp så är det inte alls menat så, det är bara riktat till x-12 som har kommit med ett antal lustiga kommentarer i tidigare trådar.

du glömde en viktig sak tänk om och posta det
sen finns det inte en järnkärna i filtren som det finns i dina B&W och som då alla nästan vet så tappar järn kärnan spänsten efter ett tag och då får man plötsligt andra värden på den
sen tror jag nästa att cantons killar som utvecklar högtalarna har testat det med fasvinklar i filtren för den brukar ändra sig om den ligger eller står.
sen beror inte brantheten ett dugg på elementets egenskaper det är bara att välja 6 eller högre dämpning på den.

#17

Postad 24 mars 2009 - 22:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

du glömde en viktig sak tänk om och posta det


Vad glömde jag?

sen finns det inte en järnkärna i filtren som det finns i dina B&W och som då alla nästan vet så tappar järn kärnan spänsten efter ett tag och då får man plötsligt andra värden på den


Menar du mina gamla frontar, 604s2? Ja de hade det, liksom rejält mycket dyrare högtalare som JMLab Utopia mfl. Frågan är bara vad det har med trådens ämne att göra.


sen tror jag nästa att cantons killar som utvecklar högtalarna har testat det med fasvinklar i filtren för den brukar ändra sig om den ligger eller står.


Men samtidigt tror du inte att andra tillverkare räknar med effekterna från spolar med järnkärna? Varför skulle Canton ha bättre koll än andra tillverkare? Jag är rätt säker på att om t ex B&W (som du nämnde) hade valt att bygga baselement med korg i plast, då hade du varit den första att ta fram motorsågen. Men när Canton gör det är det tydligen helt okej.


sen beror inte brantheten ett dugg på elementets egenskaper det är bara att välja 6 eller högre dämpning på den.


Det gör det visst. Du kan inte bara "välja en dämpning", allt beror på elementen och konstruktionen i övrigt.

Ju mindre bra anpassade element för arbetsområdet - desto brantare delning krävs det. Svårare än så är det inte. Att dela brant till baselementen är inte så konstigt men har Canton verkligen 18dB/oktav dämpning i diskantens HP-filter? Isåfall, varför?

Redigerat av Ageve, 24 mars 2009 - 22:42.


#18

Postad 25 mars 2009 - 05:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Vad glömde jag?

boxen




Men samtidigt tror du inte att andra tillverkare räknar med effekterna från spolar med järnkärna? Varför skulle Canton ha bättre koll än andra tillverkare? Jag är rätt säker på att om t ex B&W (som du nämnde) hade valt att bygga baselement med korg i plast, då hade du varit den första att ta fram motorsågen. Men när Canton gör det är det tydligen helt okej.

läs igen


Det gör det visst. Du kan inte bara "välja en dämpning", allt beror på elementen och konstruktionen i övrigt.

Ju mindre bra anpassade element för arbetsområdet - desto brantare delning krävs det. Svårare än så är det inte. Att dela brant till baselementen är inte så konstigt men har Canton verkligen 18dB/oktav dämpning i diskantens HP-filter? Isåfall, varför?

och vad har konstruktionen på ett element att göra med filtret om elementet är tillverkad i komposit eller aluminium så menar du att det blir andra filter värden låter som årets dummaste uttalande.

man delar bara inte brant man väljer också delnings frekvens som brukar överlappa med mellan registret
och sedan är du säker på att dom delar 18db på diskanten tänk efter ännu en gång vad som finns mera till rc-l

#19

Postad 25 mars 2009 - 08:26

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Vad består Chassiet/korgen på basen ? .. tyckte det va nått skräp material på mina gamla ialf ..


Är de skräp nu helt plötsligt? På andra forum skrev du för några år sedan hur RC-L tillhörde "toppskiktet" av högtalare.

#20

Postad 25 mars 2009 - 09:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

och vad har konstruktionen på ett element att göra med filtret om elementet är tillverkad i komposit eller aluminium så menar du att det blir andra filter värden låter som årets dummaste uttalande.


Va?

Elementets konstruktion har allt att göra med hur filtret ska fungera, men jag har aldrig påstått att plast ändrar elementets parametrar, bara att det är den billigaste tänkbara lösningen. Kan inte minnas att jag har sett det i någon annan hifihögtalare, där det ställs krav på korgens styvhet (och hållbarhet för den delen).

man delar bara inte brant man väljer också delnings frekvens som brukar överlappa med mellan registret
och sedan är du säker på att dom delar 18db på diskanten tänk efter ännu en gång vad som finns mera till rc-l


Vad gör boxen med diskanten då, och varför har den dubbla delningsfilter? Svara gärna på frågorna istället för att vara hånfull.

#21

Postad 25 mars 2009 - 13:09

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Va?

Elementets konstruktion har allt att göra med hur filtret ska fungera, men jag har aldrig påstått att plast ändrar elementets parametrar, bara att det är den billigaste tänkbara lösningen. Kan inte minnas att jag har sett det i någon annan hifihögtalare, där det ställs krav på korgens styvhet (och hållbarhet för den delen).



Vad gör boxen med diskanten då, och varför har den dubbla delningsfilter? Svara gärna på frågorna istället för att vara hånfull.


Det ena delningsfiltret är till mellanregister och diskant, det andra är till basarna. De har bara valt att lägga dem på två olika kort istället för ett kort. Det är ganska vanligt i "genomtänkta" konstruktioner eftersom den jättestora spolen till basen ofta stör spolarna till mellan&diskant filtret.

#22

Postad 25 mars 2009 - 13:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det ena delningsfiltret är till mellanregister och diskant, det andra är till basarna. De har bara valt att lägga dem på två olika kort istället för ett kort. Det är ganska vanligt i "genomtänkta" konstruktioner eftersom den jättestora spolen till basen ofta stör spolarna till mellan&diskant filtret.


Jag tänkte på den externa boxen. Att dela upp filtret inne i lådan är rätt vanligt.

#23

Postad 25 mars 2009 - 14:18

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jag tänkte på den externa boxen. Att dela upp filtret inne i lådan är rätt vanligt.


Oj, jaha :P Fast den externa boxen är inte ett filter i samma bemärkelse. Det är en EQ-krets i den externa boxen.

#24

Postad 25 mars 2009 - 16:30

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Va?

Elementets konstruktion har allt att göra med hur filtret ska fungera, men jag har aldrig påstått att plast ändrar elementets parametrar, bara att det är den billigaste tänkbara lösningen. Kan inte minnas att jag har sett det i någon annan hifihögtalare, där det ställs krav på korgens styvhet (och hållbarhet för den delen).



Vad gör boxen med diskanten då, och varför har den dubbla delningsfilter? Svara gärna på frågorna istället för att vara hånfull.

plast chassin finns i dyrare högtalare från canton heco magnat
och varför skulle komposit plast vara sämre än aluminium se bara på racing allt byggs i komposit och håller bättre än aluminium

boxen styr så det blir 18 db på diskanten och basen plus att det finns ett inbyggt subsonic filter i den och eftersom mellan registret inte på verkas av boxen så har den 18db
och det är därför rc-l låter urselt utan box

Och varför jag är hånfull är nog att man blev idiotförklarad när man råkade påpeka hur dåliga filter det satt i dyrare högtalare.

#25

Postad 25 mars 2009 - 16:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

plast chassin finns i dyrare högtalare från canton heco magnat
och varför skulle komposit plast vara sämre än aluminium se bara på racing allt byggs i komposit och håller bättre än aluminium

boxen styr så det blir 18 db på diskanten och basen plus att det finns ett inbyggt subsonic filter i den och eftersom mellan registret inte på verkas av boxen så har den 18db
och det är därför rc-l låter urselt utan box


Från Canton kanske, men annars är det ovanligt.

Kolfiber är vanligt inom racing pga låg vikt osv, men inte vanlig hårdplast som det ser ut att handla om i Cantons högtalare (även om komposit kanske låter finare). Om det används så är det isåfall till karossdelar som ska vara billiga att byta ut.

Sen angående filtret, inkl den externa boxen. Om nu resultatet blir 18dB/oktav delning till diskanten, varför dissade du då mitt inlägg med kommentaren "tänk efter ännu en gång vad som finns mera till rc-l"? Det vore enklare att bara svara på frågan istället. Eftersom RC-L kräver att boxen är inkopplad om de ska fungera som tänkt, har de då 18dB/oktav delning till diskanten, och isåfall varför?


Och varför jag är hånfull är nog att man blev idiotförklarad när man råkade påpeka hur dåliga filter det satt i dyrare högtalare.


Det är ju det som är problemet. Du tror att de är dåliga pga en parameter som du har hakat upp dig på. Tror du verkligen att allt inom högtalarkonstruktion är svart och vitt?

Här har du en åsikt som går isär med din:

The common belief is that air core inductors are better than any other kind for speaker crossovers is generally true, but not always. In 3-way speakers, or in this case a 2.5-way speaker, air core inductors are usually used everywhere in the crossover, except for the low-pass filter of the woofer, without significantly impacting the overall sound quality.

Iron core inductors use less copper wire, and as a result have much less resistance than equivalent air core inductors. For low-pass crossovers used with bass drivers, the lower resistance of an iron core inductor is worth it. The higher resistance of a large air core inductor would have a greater negative impact on the sound of a woofer that is probably already less sensitive than the other drivers in the speaker.


http://forums.audioh...ead.php?t=43903

I de flesta seriösa byggen sitter det inte spolar med ferritkärna till mellanregister och diskant, utan till basens LP-filtrering.

#26

Postad 25 mars 2009 - 17:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Från Canton kanske, men annars är det ovanligt.

Kolfiber är vanligt inom racing pga låg vikt osv, men inte vanlig hårdplast som det ser ut att handla om i Cantons högtalare (även om komposit kanske låter finare). Om det används så är det isåfall till karossdelar som ska vara billiga att byta ut.

Sen angående filtret, inkl den externa boxen. Om nu resultatet blir 18dB/oktav delning till diskanten, varför dissade du då mitt inlägg med kommentaren "tänk efter ännu en gång vad som finns mera till rc-l"? Det vore enklare att bara svara på frågan istället. Eftersom RC-L kräver att boxen är inkopplad om de ska fungera som tänkt, har de då 18dB/oktav delning till diskanten, och isåfall varför?




Det är ju det som är problemet. Du tror att de är dåliga pga en parameter som du har hakat upp dig på. Tror du verkligen att allt inom högtalarkonstruktion är svart och vitt?

Här har du en åsikt som går isär med din:

The common belief is that air core inductors are better than any other kind for speaker crossovers is generally true, but not always. In 3-way speakers, or in this case a 2.5-way speaker, air core inductors are usually used everywhere in the crossover, except for the low-pass filter of the woofer, without significantly impacting the overall sound quality.

Iron core inductors use less copper wire, and as a result have much less resistance than equivalent air core inductors. For low-pass crossovers used with bass drivers, the lower resistance of an iron core inductor is worth it. The higher resistance of a large air core inductor would have a greater negative impact on the sound of a woofer that is probably already less sensitive than the other drivers in the speaker.


http://forums.audioh...ead.php?t=43903

I de flesta seriösa byggen sitter det inte spolar med ferritkärna till mellanregister och diskant, utan till basens LP-filtrering.

ta och titta i tråden Bilder innuti högtalare sen kan vi diskutera resten och här finns det spolar med järnkärna till både diskant och mellan register och bas .

#27

Postad 25 mars 2009 - 17:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

ta och titta i tråden Bilder innuti högtalare sen kan vi diskutera resten och här finns det spolar med järnkärna till både diskant och mellan register och bas .


Jag har rätt bra koll på den tråden eftersom jag själv startade den, men tack ändå.

Några spolar med järnkärna till mellanregistrets HP och LP, samt diskantens HP-filter hittar du inte i B&W iaf. Det var just B&W du nämnde i början av denna tråden. Ärligt talat förstår jag inte vad du är ute efter. Greppar efter halmstrån när du ska dissa andra tillverkare men Canton höjer du till skyarna oavsett vad de gör.

Och för att förtydliga ytterligare en gång så påstår jag inte att RC-L är dåliga högtalare. Det är dina dåliga argument jag opponerar mig emot.

#28

Postad 25 mars 2009 - 17:45

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Nu tycker jag att stämningen i tråden börjar bli lite sämre än vad den var när tråden startades. Låt den inte bryta ut i något bråk utan håll diskussionerna fria från personliga påhopp med mera. :P

#29

Postad 25 mars 2009 - 19:30

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Vad består Chassiet/korgen på basen ? .. tyckte det va nått skräp material på mina gamla ialf ..


Är de skräp nu helt plötsligt? På andra forum skrev du för några år sedan hur RC-L tillhörde "toppskiktet" av högtalare.


Jaha så har vi läs svårigheter nu ser jag .... Jag tyckte att det va nått smäck material i korgen "plast" och blev förvånad och lite smått besviken , Men Rc-L låter lika bra för det :( För helt plötsligt så låter de inte sämre direkt ..
Och ja de vart valda till årets högtalare i hifi!&Musik ! i 20000kr klassen .

#30

Postad 25 mars 2009 - 21:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Plast eller inte... skit it sålänge det låter och fungerar bra ! tycker jag :(

Sedan en hel högtalares konstruktion är så pass avancerad (om det är ordentligt gjort och alla/många av dem viktigaste faktorerna är med räknade) så att jag ser det som helt ointressant att diskutera material på en färdig konstruktion.
Filterlösningen är såklart beroende av elementens data/lådan/avstämningen/ akustiskt och elektriska fasförhållanden och placeringar på baffeln m.m.
Det e så mycket så det e inte heller värt att orda om, "kvaliteten" på komponenterna är god i dessa.
Men inte "extra bra" och inte heller på något sätt under medel, klart över medel men inte så jäkla mycket. Som sagt, skit i det och låter dem bra så är det bra :D

Inget jag tycker att ni ska behöva bråka om, eller hur ?!
Det e ju ingen av er som har kommit på konstruktionen och borde inte ha något att försvara er mot.

Redigerat av DVD-ai, 25 mars 2009 - 21:29.


#31

Postad 25 mars 2009 - 21:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Gällande utan och med ferrit kärna så har denna diskusion varit uppe förr...
Jag gillar rent generelt inte ferriter, och detta av samma anledning som x-12
Men det tar ju så sjukt lång tid inan dem "tappaar" och för att dem ska "mättas" som också är ett av problemen så ska det vara mycket effekt under lång tid.

Och gällande placeringen så kan man faktiskt räkna med "påverkan" mellan spolarna och använda den i stället om man vill det :(
så det behöver inte vara dåligt alltid, men vet ej om dem har räknat på det i detta fallet.
Men sedan beror det ju på vad det e för avstånd mellan spolarna och vad dem har för diameter och längd lindad tråd osv osv...
hur stort deras "aktiva" magnetiska störfält är.

#32

Postad 25 mars 2009 - 21:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Plast eller inte... skit it sålänge det låter och fungerar bra ! tycker jag :(


Jo, jag håller egentligen med.

Det som borde vara intressant är hurvida en lösning (eller besparing) resulterar i sämre ljud eller inte. x-12 är mycket mån om att försvara Canton, men andra högtalare, och andra sätt att se på det hela sågar han totalt, och det var också därför jag skrev i tråden. Det är verkligen inte sunt att tro på en svartvit värld när det gäller högtalarkonstruktion. Resultatet är som sagt det viktiga, inte att stirra sig blind på enskilda komponenter.

#33

Postad 25 mars 2009 - 21:38

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Nu får det definitivt vara nog! Jag höjde ett varningens finger redan innan jag såg att detta skulle bryta ut men det ignorerades tråkigt nog. Jag har nu dolt en del inlägg och jag uppmanar er nu att hålla diskussionen på en vettig nivå annars kommer tråden att stängas för gott!

#34

Postad 25 mars 2009 - 21:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Inte på enskilda material i en konstruktion utan att verkligen veta hur konstruktören tänkte när han valde dem. Alla material har vissa för/nackdelar och man kan få olika resultat genom kombinationer osv
Kanske att just plast va det bästa för denna konstruktion och dem så inget vinst i metall.

vem vet, eller så är det ett sätt att spara pengar men som inte resulterade i någon försämring, eller så resulterade det i en försämring men det sket dem i.
Kanske dina B&W skulle kunna bli mycket bättre med något helt annat material i korgen, kanske dem inte är ens i närheten nu, eller kanske dem är ganska nära men inte riktigt hela vägen fram.

Förstår du vart jag vill komma ?! :(

Det e inte mycket till ide att diskutera detta, låt dem som utvecklar högtalarna göra det och ta fram en konstruktion som använder materialens olika egenskaper på det sätt som dem vill att dem ska göra.

#35

Postad 25 mars 2009 - 21:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Mr-välljud på forumet har ju ett par gamla Matrix som han inte direkt verkar missnöjd med. De är väl 15-20 år gamla nu, och har spolar med järnkärna till basen. Det kanske sätter det hela i lite perspektiv.

Elementen i 683orna har korg i zink. De började med det i XT något år innan den nya 600-serien kom. Det ska tydligen vara styvare än aluminium och därmed kunna göras tunnare och ge mindre ljudpåverkan, iaf enligt reklambladet för XT-serien :(

#36

Postad 25 mars 2009 - 21:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Mr-välljud på forumet har ju ett par gamla Matrix som han inte direkt verkar missnöjd med. De är väl 15-20 år gamla nu, och har spolar med järnkärna till basen. Det kanske sätter det hela i lite perspektiv.

Elementen i 683orna har korg i zink. De började med det i XT något år innan den nya 600-serien kom. Det ska tydligen vara styvare än aluminium och därmed kunna göras tunnare och ge mindre ljudpåverkan, iaf enligt reklambladet för XT-serien :D


Jepp, men du vet inte om det skulle kunna bli bättre i alla fall :D
Även med ett simpelt material, eller att det skulle kunna fungera lika bra med plast till det som dessa element är menade för att göra. konstruktörerna hade säkert bra anledningar till att välja de material dem gjorde. även om jag också har lite svårt med tanken på att ha plast korgar... men det e bara av gammal vana antar jag.
Jepp, det jag menar att åldrandet och dessa olika grejer är något som man inte behöver ta alldeles för hårt på... (gäller även oss;))
Bara mitt åsikt :(

Redigerat av DVD-ai, 25 mars 2009 - 21:50.


#37

Postad 25 mars 2009 - 22:05

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Det har nog inte så mycket med materialet att göra som man kunde tro. Plåt eller plast fungerar perfekt som korg medan aluminium eller andra mer exotiska material är bra de med. Det går idag att pressa så bra profiler att det inte ens är ett problem. Det stora problemet är att få kunden på sin sida. Kunden är mer okunnig om metallurgi än teknikerna. :D

Ferrit är givetvis inte ålderbeständigt men hmm. Den tillverkare som brukar filter utan ferrit har ju kondensatorer i sina filter och dessa är inte direkt åldersbeständiga heller. Så efter en 30år bör man nog byta komponenterna i filtret. :(

#38

Postad 25 mars 2009 - 22:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jepp, men du vet inte om det skulle kunna bli bättre i alla fall :(


Nej, det kan väl alltid bli bättre iofs. Men det är ju annars helt beroende av hur styvt chassit behöver vara i den givna konstruktionen, och hur öppet det ska vara bakåt eller om det behöver vara värmeavledande osv.

Har för mig att det finns minst en Ino-bas där magneten används till värmeavledning. Läste en tråd om det på faktiskt. Tillverkaren ville tydligen inte bygga elementet efter hans spec eftersom de inte trodde att det skulle hålla, men det gjorde det.

Redigerat av Ageve, 25 mars 2009 - 22:10.


#39

Postad 25 mars 2009 - 22:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Njaa, riktigt så va det inte gällande Ino basen, dem inte trodde skulle hålla va för den effekt som dem mata den med under en helt helg utan att den brann upp.

jo, precis, så material = säger ingenting om en konstuktion i efterhand för vi kan inte veta hur men tängte. Någon som känner sig sugen på att kontakta Canton gällande detta ? :(

#40

Postad 25 mars 2009 - 22:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Det kanske inte är samma bas du tänker på, eller så har jag blandat ihop det. Minns inte exakt men tror att den stod och spelade över en helg, och teknikern var förbryllad över hur den fortfarande kunde fungera med så dålig kylning av talspolen som han ansåg att den hade. När han tog tag i magneten fick han svaret :(

#41

Postad 25 mars 2009 - 22:42

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Andra gången bara denna veckan som jag ringer Canton direkt i tyskland :( Receptionisten där är inte så bra på engelska, men deras chefs-tekniker är det! Iallafall, han berättar för mig att det inte är dirket "plast" som elementkorgarna är gjorda av. Han ville inte säga exakt vad materialet heter eller vad det består av, men han berättade att det är någon sorts fiber-compound. Ska vara minst lika styvt och hållfast som aluminium. Denna fiber-compound blir heller inte "matt och skör" (om man får använda sånna ord) med åren utan har helt beständig hållfasthet. Materialet är alltså inte valt för att det skall vara billigare. Han menade att tvärtom så var denna lösning mycket dyrare initialt när Canton utvecklade det, eftersom det är helt andra maskiner man behöver i fabriken än om man gjuter i metall eller pressar i plåt. Materialet är tydligen valt med anledning av hållfasthet och förmåga att vara stumt och inte leda eventuella resonanser. Alltid bäst att fråga källan tycker jag...

#42

Postad 26 mars 2009 - 08:36

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Såg just att DVD-ai frågat om någon kunde kontakta Canton :( Jag tänkte samma sak redan på dagen.

#43

Postad 26 mars 2009 - 08:39

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
En jag känner tappade en av sina rcl lådor vid flytt (blev en rejäl smäll iofs) Han frågade mig om jag kunde skruva i sär högtalaren ock kolla om nåt lossnat för basarna lät inget när han kopplade in dom ,tog bort basarna ock det fanns inga magneter,dom låg längst ner i lådan.Korgarna hade gått sönder helt enkelt ock frågar du mig så hade detta inte hänt om det varit fråga om plåt eller aluminium chassin eller liknande .Jag är ingen expert på matreal men jag tyckte det såg ut som vanlig hårdplast korgarna var gjorda av....Ps ,sen är det väl klart att alla tillverkare skryter ock vill framhålla sina grejer ,pratar om exotiska matreal osv osv :(

Redigerat av sollerön, 26 mars 2009 - 08:47.


#44

Postad 26 mars 2009 - 09:02

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

En jag känner tappade en av sina rcl lådor vid flytt (blev en rejäl smäll iofs) Han frågade mig om jag kunde skruva i sär högtalaren ock kolla om nåt lossnat för basarna lät inget när han kopplade in dom ,tog bort basarna ock det fanns inga magneter,dom låg längst ner i lådan.Korgarna hade gått sönder helt enkelt ock frågar du mig så hade detta inte hänt om det varit fråga om plåt eller aluminium chassin eller liknande .Jag är ingen expert på matreal men jag tyckte det såg ut som vanlig hårdplast korgarna var gjorda av....Ps ,sen är det väl klart att alla tillverkare skryter ock vill framhålla sina grejer ,pratar om exotiska matreal osv osv :(


Med pressade plåt-chassi hade det absolut inte hänt, men med gjuten aluminium hade risken varit lika stor. Gjuten aluminium är faktiskt ganska skört. Det är extremt styvt, men minsta lilla "displacement" så knäcker du dem like lätt som hårdplast. Fast, det lär ha varit en riktigt rejäl smäll för det där skulle hända ?

#45

Postad 26 mars 2009 - 09:09

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Ja det var en riktig smäll, ena hörnet på lådan blev rejält sargat .Sen kan jag tala om att matrealet inte är speciellt styft heller,när magneten ock det mesta av korgen var borta gick det att böja den hit ock dit om man tog i sargen runt konen ,handlade om några centimeter faktiskt (går inte med aluminium) Men som sagt det är ju bra högtalare ock det är ju heller inte meningen att man ska välta ock släppa högtalarna från höjder oavsett fabrikat :( Men måste erkänna att jag blev förvånad över matrealvalet till basarna...Finns säkert nån tanke bakom matrealvalet ock använder man högtalarna som det är tängt håller dom hur länge som helst, dom lär knappast rasa ihop av sig själva (det huvudsakliga är ju att det låter bra oavsett matreal osv)

Redigerat av sollerön, 26 mars 2009 - 09:21.


#46

Postad 26 mars 2009 - 10:16

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Ja det var en riktig smäll, ena hörnet på lådan blev rejält sargat .Sen kan jag tala om att matrealet inte är speciellt styft heller,när magneten ock det mesta av korgen var borta gick det att böja den hit ock dit om man tog i sargen runt konen ,handlade om några centimeter faktiskt (går inte med aluminium) Men som sagt det är ju bra högtalare ock det är ju heller inte meningen att man ska välta ock släppa högtalarna från höjder oavsett fabrikat :( Men måste erkänna att jag blev förvånad över matrealvalet till basarna...Finns säkert nån tanke bakom matrealvalet ock använder man högtalarna som det är tängt håller dom hur länge som helst, dom lär knappast rasa ihop av sig själva (det huvudsakliga är ju att det låter bra oavsett matreal osv)


Tja, enligt Canton själva så har de valt just det materialet på grund av hållfasthet. Att det inte är styvt längre när korgen är trasig är nog ganska logiskt. Det är hela konstruktionen som skall vara extremt styv och resonansfri som jag fattat det.

#47

Postad 26 mars 2009 - 17:09

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jo, jag håller egentligen med.

Det som borde vara intressant är hurvida en lösning (eller besparing) resulterar i sämre ljud eller inte. x-12 är mycket mån om att försvara Canton, men andra högtalare, och andra sätt att se på det hela sågar han totalt, och det var också därför jag skrev i tråden. Det är verkligen inte sunt att tro på en svartvit värld när det gäller högtalarkonstruktion. Resultatet är som sagt det viktiga, inte att stirra sig blind på enskilda komponenter.

inte lika mån som du är att försvara ditt älsklings märke jag har fler högtalare av annat märke

#48

Postad 26 mars 2009 - 18:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det kanske inte är samma bas du tänker på, eller så har jag blandat ihop det. Minns inte exakt men tror att den stod och spelade över en helg, och teknikern var förbryllad över hur den fortfarande kunde fungera med så dålig kylning av talspolen som han ansåg att den hade. När han tog tag i magneten fick han svaret :)


Jo det e den jag menar :(

Den tåla alla tester och dem blev lite sura för dem hoppades att den skulle dö (det va lite av ett vad...) och den fick då stå på över helgen på mycket hög effekt för att dem villa ha död på den. Men när dem kom till jobbet på måndagen så va den lika pigg som tidigare och dem blev lite sura. skulle plocka ner den och brända sig ordentligt på handen.
Du vet väll att den mesta värmeenergi som produceras i ett element går ut grnom just magneten, korgen har såklart en viss roll i det hela men framförallt magneten med dessa polstycken är det som får agera värme avledande.
Det som va grejen va den att spolen på dessa Ino element va av Titan och detta är inte så termiskt ledande.
Så konen slipper blir upphättat och ändra form, all värme går ut mot magnetgapet i stället.

#49

Postad 26 mars 2009 - 18:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

En jag känner tappade en av sina rcl lådor vid flytt (blev en rejäl smäll iofs) Han frågade mig om jag kunde skruva i sär högtalaren ock kolla om nåt lossnat för basarna lät inget när han kopplade in dom ,tog bort basarna ock det fanns inga magneter,dom låg längst ner i lådan.Korgarna hade gått sönder helt enkelt ock frågar du mig så hade detta inte hänt om det varit fråga om plåt eller aluminium chassin eller liknande .Jag är ingen expert på matreal men jag tyckte det såg ut som vanlig hårdplast korgarna var gjorda av....Ps ,sen är det väl klart att alla tillverkare skryter ock vill framhålla sina grejer ,pratar om exotiska matreal osv osv :unsure:


Glas är extremt hårt, bland det hårdaste som finns, (läs styvaste) men det är skört :)

så man får tänka på att "hårdast, tåligast och styvast" inte är samma saker :(

#50

Postad 26 mars 2009 - 19:40

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
högtalarna i sig (rc-l) va ju inte direkt billiga när dom kom (28k) så det finns nog en tanke/fördel med matrial valet..knappast handlade det om besparing då deras mål med rc-l var just vad det senare blev....årets högtalare 20k klassen bla då vill man ju inte försämra ljudet med något som ger resonanser....
med rätt blandning i plasten/fiber komposit eller vad det nu är, och en mer eller mindre genialisk konstruktion kan plast faktiskt ersätta det mesta så länge konstruktionen är tät och intakt....
iom med att rc-l är hyffsat ensamma om just den kontruktionen och déras övriga sortiment kör alu eller plåt korgar kan jag direkt säga att det kostar MULTUM att köra plast till en högtalare då det blir helt andra maskiner mm.....så det finns en nog tanke bakom..... detta



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.