Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite frågor om TViX HD M-7000A

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 mars 2009 - 10:02

Taken
  • Taken
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Har beställt en TViX HD M-7000A från Dustin Home, och medan jag väntar på att den ska dyka upp (restad till 1:a april just nu) så har jag lite funderingar som jag tror att ni här nog kan hjälpa mig med.

Jag tänkte låta bli att installera en hårddisk i tvixen eftersom att jag har en bra filserver uppsatt sen tidigare och det också blir bättre att ha en central lagring av film och musik om jag vill kunna komma åt det från flera rum och flera system. Missar jag något speciellt genom att inte ha hårddisk?

Jag la med en wireless USB adapter i min beställning då jag tänkte att det skulle vara väldigt praktiskt att slippa dra nätverkskabel till vardagsrummet. Men nu när jag har funderat på det lite så inser jag att det nog inte går så bra att spela upp 1080p-material över ett trådlöst nät med de hastighetsbegränsningar som finns där. Har jag rätt i att jag gör bäst i att avbeställa den trådlösa adaptern och istället dra in en ethernetkabel till tvixen? Räcker hastigheten som man får via ethernet för att spela upp 1080p-material? Gjorde ett snabbt test där jag spelade upp en film som var cirka 8GB för 90 minuter på min laptop som var inkopplad på ethernet och det verkade funka ok i alla fall, men ljudet hackade lite ibland fast det kan ha berott på att laptopen var lite lastad med annat just då.

Om jag tolkar produktbladen för TViX rätt så klarar den både NFS och Samba. Vilken av dem bör jag välja? Är lika lätt för mig vilket som då jag redan kör båda på filservern. Är NFS kanske det snabbare valet? Ser på ett screenshot från tvixens hemsida att det står något om "network disk 1-4", betyder det att det är begränsat till att max mounta 4st NFS-diskar?

Har läst en del om TViXiE och det verkar vara ett program som jag verkligen vill använda mig av. I den QuickGuide som finns på TViXiEs hemsida så rekomenderas att man lägger upp en katalogstruktur som S:\music, S:\photo, S:\video med filmerna sedan i sina egna underkataloger under video. Är detta bara ett förslag eller är det en begränsning i tvixen som gör att man helst vill lägga upp det så? I mitt fall så skulle det vara klart enklast om det istället kunde vara spritt över flera nfs-diskar då jag nu har filservern uppsatt med flera logiska och fysiska volymer. Skulle vara något i stil med "X:\music, X:\photo, X:\video, Y:\video2, Z:\video3" osv. Skulle det funka bra och vara praktiskt att navigera i tvixen eller borde jag lägga ner lite tid på att organisera om och kanske lägga ihop flera diskar till en stor?

Det blev en lång lista med frågor detta, hoppas ni kan hjälpa mig lite så att jag kan göra rätt från början när jag får min TViX, är så besvärligt att göra om saker när att är uppsatt och ihopkopplat. :)

#2

Postad 24 mars 2009 - 10:51

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Har beställt en TViX HD M-7000A från Dustin Home, och medan jag väntar på att den ska dyka upp (restad till 1:a april just nu) så har jag lite funderingar som jag tror att ni här nog kan hjälpa mig med.

Jag tänkte låta bli att installera en hårddisk i tvixen eftersom att jag har en bra filserver uppsatt sen tidigare och det också blir bättre att ha en central lagring av film och musik om jag vill kunna komma åt det från flera rum och flera system. Missar jag något speciellt genom att inte ha hårddisk?

Om du inte ska ha tuner i TVIX tycker jag inte att det ska vara nödvändigt att ha inbyggd disk. Den fungerar bra utan disk.

Jag la med en wireless USB adapter i min beställning då jag tänkte att det skulle vara väldigt praktiskt att slippa dra nätverkskabel till vardagsrummet. Men nu när jag har funderat på det lite så inser jag att det nog inte går så bra att spela upp 1080p-material över ett trådlöst nät med de hastighetsbegränsningar som finns där. Har jag rätt i att jag gör bäst i att avbeställa den trådlösa adaptern och istället dra in en ethernetkabel till tvixen? Räcker hastigheten som man får via ethernet för att spela upp 1080p-material? Gjorde ett snabbt test där jag spelade upp en film som var cirka 8GB för 90 minuter på min laptop som var inkopplad på ethernet och det verkade funka ok i alla fall, men ljudet hackade lite ibland fast det kan ha berott på att laptopen var lite lastad med annat just då.

Jag vet att en del påstår att de kör 1080P över trådlöst nät men det stämmer inte alls med min erfarenhet. Jag har aldrig lyckats få det att fungera. Jag tycker att du ska avbeställa den trådlösa USB-adaptern och köra trådat Ethernet. 100 Mbps räcker bra för 1080P. Du kan visserligen koppla in 1 Gbps i TVIX men hastigheten är ändå begränsad till cirka 50 Mbps så det är i de flesta fall ingen vits.

Om jag tolkar produktbladen för TViX rätt så klarar den både NFS och Samba. Vilken av dem bör jag välja? Är lika lätt för mig vilket som då jag redan kör båda på filservern. Är NFS kanske det snabbare valet? Ser på ett screenshot från tvixens hemsida att det står något om "network disk 1-4", betyder det att det är begränsat till att max mounta 4st NFS-diskar?

NFS är klart snabbare än Samba. Jag tvivlar på att du kan få 1080P att fungera bra i alla lägen med Samba. Tvix kan inte ha mer än 4 nätverksdiskar och det gäller vare sig du använder Samba eller NFS.

Har läst en del om TViXiE och det verkar vara ett program som jag verkligen vill använda mig av. I den QuickGuide som finns på TViXiEs hemsida så rekomenderas att man lägger upp en katalogstruktur som S:\music, S:\photo, S:\video med filmerna sedan i sina egna underkataloger under video. Är detta bara ett förslag eller är det en begränsning i tvixen som gör att man helst vill lägga upp det så? I mitt fall så skulle det vara klart enklast om det istället kunde vara spritt över flera nfs-diskar då jag nu har filservern uppsatt med flera logiska och fysiska volymer. Skulle vara något i stil med "X:\music, X:\photo, X:\video, Y:\video2, Z:\video3" osv. Skulle det funka bra och vara praktiskt att navigera i tvixen eller borde jag lägga ner lite tid på att organisera om och kanske lägga ihop flera diskar till en stor?

Jag har ingen personlig erfarenhet av Tvixie men - när det gäller katalognamnen för Tvix så har den egentligen ingen begränsning vad det gäller katalognamn (även om Tvixie kanske har det). Man kan ha hur många katalognamn som helst och de kan ha vilka namn som helst. Däremot är det enklare att växla mellan katalogerna med fjärren om katalogerna heter Video, Audio, Photo. Även om du använder andra katalognamn är det enkelt att växla mellan katalogerna.

/Göran

#3

Postad 24 mars 2009 - 11:00

nypan
  • nypan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej Taken,

Är sedan ett tag en mycket nöjd ägare av en TViX HD M-7000 med en 1TB hårddisk i, jag valde det alternativet för det passade mig bäst. Du missar inget genom att inte sätta i en HDD i TViXen, bara en fin valmöjlghet..

Den rekomenderade katalogstrukturen för TViXIE är enbart för att underlätta och göra det så smidigt som möjligt för användaren, men du kan ha vilken struktur som helst, bara att jobbet kanske tar lite längre tid..

Det jag tänkte ta upp i dina frågeställningar är angående det trådlösa nätverket.

Som många andra har man läst om att det trådlösa nätverket skulle vara så ostabilt och alla rekomenderar att köra trådat för det blir alltid bäst. Jag hade ingen lust att dra en ethernetkabel genom hela lägenheten så jag beslöt mig för att prova trådlöst, detta för att jag vill köra internetradio och streama mindre filer såsom TV-program som jag ändå inte vill spara på TViXen från laptopen.

Gick och köpte mig en D-Link DWL-G122 (en av de två donglarna som rekomenderas av DVICO), kopplade in den i TViXen, ställde in det trådlösa i TViXen till att köra DHCP. I min router (D-Link DIR-635) satte jag sen fasta IP-adresser till laptopen och TViXen. Petade sedan dit IP-adresserna för TViXen själv och laptopen i TViXen.

Kör NFS i laptopen och använder mig av Netshare, delar ut en tvixhd1 mapp från C:

Så min setup ser ut som såhär: Laptop (standard prestanda, inbyggt trådlöst nätverkskort) trådlös förbindelse --> Router D-Link DIR-635 trådlös förbindlese --> TViX

Började med att streama en mp3a, inga problem, gick klockrent!
Provade sen med ett TV-avsnitt i xvid på 300MB, gick lika klockrent!
Provade sen en DVD-rip på ca 4GB, likdant här, klockren uppspelning, inga fördrjningar, hack or whatsoever!
Fint tänkte jag och fortsatte med en 720p rulle på 4GB, lika fin uppspelning här, ingen skillnad på att spela upp den från TViXens HDD.
Min förhoppniing var ju att 1080p material skulle gå att streamas så jag provar en 1080p rulle på ca 10GB med text och gissa om jag blev strålande glad när det gick lika smärtfritt som mp3an jag började med! Startar lika snabbt som om den skulle ligga på TViXens interna hårddisk, inga fördröjningar, eftersläpningar av ljud/text, inga fördröjningar vid paus/play, spolning funkar lika fint som om den legat på HDD! Hur fint som helst!

Kommer även åt TViXen på omvänt sätt, genom FTP på laptopen, ligger då på ca 1.5mb/s i överföringshastighet.

Nu vet jag att det är långt ifrån alla som får det att fungera såhär bra med det trådlösa nätverket och även Canman blev förvånade att jag lyckats streama 1080p material smärtfritt men detta bevisar ju att det går!

Och allt detta med endast standard prylar!

Så jag tycker absolut du ska prova, för det ska gå!

Lycka till!

#4

Postad 24 mars 2009 - 12:39

Taken
  • Taken
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tack till er båda för era utförliga svar. Det var ungefär som jag väntade mig då till största delen.

När det gäller nätverket så gjorde jag lite beräkningar och såg till min förvåning att du faktiskt har rätt, det ska teoretiskt sett gå att köra 1080 via trådlöst nät. Fast jag tror nog att det är lite på gränsen till vad som är möjligt ändå, och det blir ju lite känsligt speciellt om man råkar ha många grannar som trängs i samma radioutrymme, så jag lutar åt att trots allt köra med trådbundet nät. Ska flytta in i en ny lägenhet, och då är det ju lika bra att jag sätter upp det ordentligt från början och drar sladdar dit det behövs.

Tack igen för svaren. :)

#5

Postad 25 mars 2009 - 18:02

Taken
  • Taken
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Efter lite ytterligare efterforskningar så har jag stött på ett frågetecken till som kanske kan rätas ut av någon här.

Har läst en del om ljudproblem med tvixen, och det fick mig att börja fundera lite över hur kompatibel min gamla receiver kommer att vara med en TViX och moderna ljudformat. Min receiver är en Denon AVR-1800, och jag tänkte koppla in TViXen med en HDMI-kabel till en Samsung LE-40A656 (ska införskaffas snart :P ) för bilden, och en optisk kabel till min AVR-1800 för ljudet. Jag har förhoppningen att det ska ge mig 5.1-ljud av god kvalitet trots åldern på receivern, verkar det stämma eller är min receiver för gammal för att funka med 5.1-ljudet i en modern film eller 5.1-ljudet så som det avkodas av TViXen?

Har visserligen planer på att uppgradera till en ny receiver med HDMI-stöd någon gång framöver, men hoppas kunna vänta med det ett tag till. ;) Kan tillägga att jag också är ganska vilse när det gäller ljudformat och sånt, så det gör mig ännu mer osäker på om mina enheter kommer att funka som de ska tillsammans.

Redigerat av Taken, 25 mars 2009 - 18:06.


#6

Postad 26 mars 2009 - 14:32

nypan
  • nypan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tja igen,

Det går utmärkt! Skickar själv bildsignalen till min TV (Samsung PS50A-568) med den tillhörande HDMI-kabeln, har avaktiverat att TViXen ska skicka ljudet i HDMI-kabeln, skickar istället ljudet till min äldre surroundförstärkare (Yamaha RX-V630) via en optisk kabel, inga problem, det låter superbra!

Så det behöver du inte oroa dig över!

Go for it och bli en ägare till förmodligen världens bästa mediaspelare!

/ nypan

#7

Postad 26 mars 2009 - 15:21

Taken
  • Taken
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tackar, det låter bra. :)
Bara sätta sig och vänta en vecka till då på att få hem alla prylar.

#8

Postad 26 mars 2009 - 15:27

nypan
  • nypan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
It´s worth the wait.. men nästintill outhärdligt.. :-P

#9

Postad 26 mars 2009 - 16:05

ttxx
  • ttxx
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
plus med ny alfa/beta firmware som släpps i dagarna så har man stöd för Wifi-N dongle så nu bör det ge bättre prestanda över wifi för 1080p material...

- Now supports more Wi-Fi modules
o D-link DWA-140(11n) (HW Ver: B1) and D-link DWA-110 (HW Ver: A1) are supported now.

Så du får kanske skicka tillbaka den beställda donglen :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.