Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Kap- Klyv- och GersÄg

18 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 13 april 2009 - 23:02

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

Sitter och funderar pÄ att köpa mig en sÄg, man kan ju inte fÄ för mycket verktyg nÀr man bor i hyresrÀtt...
TÀnkte höra hÀr om det finns nÄgra tankar och Äsikter angÄende kap-, klyv- och gersÄgar.
PÄ den tiden jag höll pÄ lite mer aktivt med husbyggande och ROT-projekt var det ELU som gÀllde, men det kÀnns som kvaliten pÄ deras maskiner har blivit lidande sedan DeWalt köpte upp dom och bytte namn pÄ sÄgarna.

Funderingen jag har Àr om Makita LF1000 Àr en bra sÄg eller om man ska se sig om efter nÄgon annan. Har en förkÀrlek till Makitas batterisortiment nÀr det kommer till verktyg, men det betyder ju inte att det Àr dom som gör bÀsta sÄgen.

AnvÀndningsomrÄdet Àr diverse ROT-projekt hos kompisar och kanske ett lösvirkeshus Ät mig sjÀlv...

Postad 14 april 2009 - 18:39

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlĂ€gg
  • 0
Makitan hÄller riktigt bra. Grannen kör en sÄdan som jag lÄnade innan jag sjÀlv tröttnade och köpte en egen. Dock köpte jag en snikmodell Keller frÄn Coop med bÀnk för dryga 3500 och den fungerar vÀl till det jag har den till - snickrar en altan + pÄbyggnad pÄ huset men inget jag skulle vilja bygga nÄgot stort helt hus med.

Makitan Àr exakt, mjuk i nedförning av sÄgen, lÀtt att giera och jag tycker bÀnken Àr underbar. Sen Àr den konstanta farten riktigt skön mÀrker man nÀr man byter ner sig till sÀmre sÄg.

Postad 16 april 2009 - 16:13

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • LĂ€rjunge

• 467 inlĂ€gg
  • 0
Vet inte exakt vad den heter, men jag har lÄnat en dewalt av en snickar polare till mitt dukbygge... Du kan se bilder pÄ den hÀr https://www.minhembi...howtopic=225907

Jag blev riktigt imponerad av den faktiskt!

Postad 19 april 2009 - 16:23

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • ForumrĂ€v

• 589 inlĂ€gg
  • 0
ELU Àr fina grejer men ska jag va Àrlig sÄ hÄller jag inte med om att det skulle blivit sÄ mycket sÀmre nÀr dewalt köpte upp dom, i alla fall inte kap och gersÄgarna, dom kombinerade maskinerna har jag inte provat runt lika mycket men tillrÀckligt för att sÀga att makitan Àr riktigt bra och motorn Àr riktigt slitstark mÄste jag sÀga, tycker Àven att den Àr smidigare Àn dewalts motsvarande...

Postad 19 april 2009 - 18:19

Lisa91
  • Lisa91
  • LĂ€rjunge

• 421 inlĂ€gg
  • 0
HÄller nog faktiskt med Nuclear om att just kap/ger och kap/ger/klyv-sÄgarna inte har blivit sÀmre Àn pÄ ELUs tid.
Men jag hÄller nog pÄ Makitan iaf,har provat föregÄngaren till den som det lÀnkades till och den kÀndes bra.
Har sjÀlv en Makita 1013 ger/kap som har gjort sitt jobb i mÄnga Är utan att knota och med bra precision!
Sen vet jag inte om det Àr nÄgon skillnad pÄ hur grovt sÄgarna tar,jag hade en ELU kombi förr och den satt det bara en 210 klinga i.

Postad 20 april 2009 - 19:20

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlĂ€gg
  • 0
Ska man anvÀnda sÄgen mycket sÄ Àr ju Àven det hÀr en lösning ocksÄ.
Festool Kap & GersÄg KS 120 EB + MFT 800

Festool har ju riktigt bra kvalite pÄ sina grejer & det lönar sig i lÀngden.

SjÀlv sÄ skulle jag mycket vÀl kunna tÀnka mig att Àga en sÄn dÀr maskin om jag ska göra om nÄgon altan hemma.
Jag har vÀl mest anvÀnt deras överhandsfrÀsar tillsammans med ett frÀsbord & kanske nÄn slipmaskin.

Men jag skulle inte direkt tro att deras kapar Àr nÄt undantag i kvalite precis.

Postad 20 april 2009 - 21:38

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • ForumrĂ€v

• 589 inlĂ€gg
  • 0
Àr vÀl en smaksak men Àr det bara jag som upplever festools som lite smÀckert eller hur man ska utrycka det? riktigt fina maskiner som ger ett toppresultat men jag skulle nog se det lite mer som finlirsgrejer....
Är ju en smaksak men jag tror nog makitan Ă€r det bĂ€sta valet pris/prestanda och det behöver definitivt inte skĂ€mmas, festools variant kan ju dock va ett alternativ om man gillar deras grejer men jag tycker dom mĂ„nga gĂ„nger Ă€r lite överprisade...

Redigerat av Unregistered8e2ab484, 20 april 2009 - 21:40.

Postad 21 april 2009 - 06:58

Lisa91
  • Lisa91
  • LĂ€rjunge

• 421 inlĂ€gg
  • 0
Det svart-gröna FestooltrÀsket gÄr man snabbt ner sig i,tro mig!
Men var inte trÄdskaparen ute efter klyvmöjligheter oxÄ!

Postad 22 april 2009 - 21:19

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0
HĂ€r hade det varit lite aktivitet ser jag, trevligt...
Planerna pÄ inköp blir dock lagda pÄ is tills i sommar istÀllet. Det blir till att Äka och jobba lite tidigare Àn vad jag tÀnkt mig, sÄ har ingen större nytta av inköpet om det sker nu.
Ska ta mig en ny titt pÄ DeWalts maskiner med innan det blir inköp, kan vara som sÄ att jag blivit fÀrgad av lösrykta meningar om dess kvalite samt min alldeles personliga lilla aversion mot DeWalts poppiga skruvdragare.
Lovar att uppdatera nÀr jag vÀl valt maskin, kanske en liten recension vad det lider.

Postad 22 april 2009 - 22:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlĂ€gg
  • 0
BlÄ bosch !!!

Postad 23 april 2009 - 07:32

Lisa91
  • Lisa91
  • LĂ€rjunge

• 421 inlĂ€gg
  • 0

BlÄ bosch !!!

BlÄ Bosch Àr nÀstan alltid ett bra val tycker jag oxÄ,men deras ger/kap/klyv kÀnns inte riktigt genomtÀnkt.
Jag har inte provkört den,bara klÀmt lite pÄ den iofs!
VÀldigt litet klyvbord,kÀndes inte som nÄgot som man la upp en 2"8 och gjorde uttag i.
Verkar mer vara tÀnkt som inredningssnickarens hjÀlpreda!?

Postad 23 april 2009 - 14:40

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlĂ€gg
  • 0
DÄ mÄste nog dewalt vara bÀttre pÄ gersÄgar dÄ jag sett en del yrkesfolk anvÀnda sig av dom.
Sen beror det nog inte bara pÄ maskinen utan en del pÄ kapbordet underlaget man lÀgger virket pÄ.

Olika mÀrken kanske Àr bra pÄ att göra olika grejer vad vet jag.
Men om jag ska anvÀnda en maskin mycket till ex bygge av altan eller annat sÄ vill man ju ha bra grejer sÄ dÄ gÄr man inte & köper det billigaste.

Lisa tror du inte att bara man Àr nöjd med gersÄgen att man kan montera den pÄ ett annat bord?

Redigerat av Unregistered1092, 23 april 2009 - 18:06.

Postad 24 april 2009 - 07:32

Lisa91
  • Lisa91
  • LĂ€rjunge

• 421 inlĂ€gg
  • 0

DÄ mÄste nog dewalt vara bÀttre pÄ gersÄgar dÄ jag sett en del yrkesfolk anvÀnda sig av dom.
Sen beror det nog inte bara pÄ maskinen utan en del pÄ kapbordet underlaget man lÀgger virket pÄ.

Olika mÀrken kanske Àr bra pÄ att göra olika grejer vad vet jag.
Men om jag ska anvÀnda en maskin mycket till ex bygge av altan eller annat sÄ vill man ju ha bra grejer sÄ dÄ gÄr man inte & köper det billigaste.

Lisa tror du inte att bara man Àr nöjd med gersÄgen att man kan montera den pÄ ett annat bord?

Att yrkesfolk anvÀnder Dewalt Àr nog mycket gamla fotspÄr,gerkapar ska vara Dewalt och borrmaskiner heter Hilti!
Det finns andra mÀrken som Àr minst lika bra.
AngÄende Bosch ger/kap/klyv sÄ tyckte jag att sjÀlva bordet som klingan sitter i nÀr man klyver verkade lite klen bÄde till storlek och stabilitet.
Sen ska i mitt tycke alla bordsklyv/kapar stÄ pÄ ett bord eller stÀllning.
http://www.bosch-pt....object_id=14217

Redigerat av Lisa91, 24 april 2009 - 07:34.

Postad 25 april 2009 - 08:55

Lisa91
  • Lisa91
  • LĂ€rjunge

• 421 inlĂ€gg
  • 0

HÄller nog faktiskt med Nuclear om att just kap/ger och kap/ger/klyv-sÄgarna inte har blivit sÀmre Àn pÄ ELUs tid.
Men jag hÄller nog pÄ Makitan iaf,har provat föregÄngaren till den som det lÀnkades till och den kÀndes bra.
Har sjÀlv en Makita 1013 ger/kap som har gjort sitt jobb i mÄnga Är utan att knota och med bra precision!
Sen vet jag inte om det Àr nÄgon skillnad pÄ hur grovt sÄgarna tar,jag hade en ELU kombi förr och den satt det bara en 210 klinga i.

Jag mÄste nog delvis backa pÄ min Äsikt om Dewalt.
Provade Dewalts 777 gerkap igÄr och den var ruskigt dÄlig,glapp,klen och plastig.
Gejdrarna som sÄgen glider pÄ gÄr mot anvÀndaren som pÄ Festools 120 Kapex sÄ att man sparar utrymme.
Men det var det enda positiva,jag vet inte om det hÀr Àr talande för alla nya Dewaltkapar-hoppas verkligen inte det.
Eller sÄ Àr det sÄ att Black o Deckers Àgande börjar visa sig hos Dewalt!?

Postad 25 juli 2009 - 22:31

MarcusS
  • MarcusS
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0
SÄdÀr ja, dÄ var det dags att uppdatera lite i trÄden.
Gick ifrÄn min ursprungliga plan pÄ en kap-, klyv- och gersÄg och har bestÀllt en Makita LS1013. KÀnner jag lÀngre fram att det behövs klyvas en massa sÄ kompletterar jag upp med en bra bordssÄg istÀllet.

Det Àr verkligen ett trÀsk nÀr det kommer till maskiner idag. Allt frÄn billiga hobbymaskiner till dyra yrkesmaskiner trÀngs pÄ hyllorna i snart varenda mataffÀr. Inte alltid lÀtt att sÄlla bort vad som Àr bra och vad som Àr mindre bra. NÀr det kommer till sÄgar sÄ Àr det ju riktigt frustrerande att jobba med nÄgon billig kinamaskin som ger olika vinklar varje gÄng man ska gera nÄgot. NÀr man vÀl köper kÀnns det bÀttre att köpa kvalite, Àven om det smÀrtar plÄnboken.

Det stora problemet nu bli att hitta en bra placering av sÄgen i lÀgenheten...=)

Postad 27 oktober 2009 - 21:27

nik77
  • nik77
  • Wannabe

• 25 inlĂ€gg
  • 0
Jag kan fixa hela Bosch BlÄ sortimentet till bra priser, skulle bli förvÄnade om ni fann billigare pris nÄgon annanstans. AnvÀnder dem sjÀlv bÄde privat och i företaget, jag Àr jÀkligt nöjd med dem.

Ni hittar hela Bosch BlÄ sortiment pÄ: http://www.bosch-pt.se/professionell/

Skicka ett mail till mig pĂ„: [email protected]

Mvh. Niclas

Postad 28 maj 2010 - 09:01

Raskus
  • Raskus
  • ForumrĂ€v

• 804 inlĂ€gg
  • 0
Urgammal trÄd, men jag skulle rekommendera att handla verktyg i england, betydligt billigare.
SÄgen som omnÀmns kostar ca 6200 SEK hemkört och klart frÄn england.

http://www.toolstop....-saw-240v-p1509

Postad 02 juni 2010 - 07:24

Lisa91
  • Lisa91
  • LĂ€rjunge

• 421 inlĂ€gg
  • 0
Om du bestÀller frÄn England mÄste du kolla att garantin gÀller om du byter kontakt!
Fast det finns kanske adaptrar!?

Postad 05 mars 2012 - 23:32

chrick
  • chrick
  • AnvĂ€ndare

• 164 inlĂ€gg
  • 0
Ödeshögverkens maskiner är GANSKA stabila annars Gjerdesågen duger oxå.... men kanske inte till listgir, har ett as till kap & klyvsåg som håller sakta på att bli....annorlunda till det bättre hoppas jag, motorn 2 hastighets 3-fas 400 mm klinga annars så håller jag med bakerman blå Bosch, och alla andra BRA sågar då så klart!

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Gille-magi
    genstruktur
    2024-12-06 09:36:40
  • Apollon Hypex NCx500 ST NCOREx Stereo Amplifier
    genstruktur
    2024-12-06 09:32:20
  • Apollon Hypex NCx500 ST NCOREx Stereo Amplifier
    genstruktur
    2024-12-06 09:29:32
  • Centern
    mange87a
    2024-11-26 09:18:15
  • Sub 1 av 3: JTR RS1
    mange87a
    2024-11-26 09:15:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.