Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rabatt Mio

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 maj 2009 - 13:48

Unregistered28ff251e
  • Unregistered28ff251e
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Skall innom kort göra en beställning hos Mio, värde ca 20k kr.

Min fråga är nu om någon känner till någon rabatt hos Mio, tex med Coop medmera kort osv. Jag vet att det finns mängder av rabatter att få på företag när man går med i diverse kundklubbar osv men detta glöms av med tiden.

Någon som kan tippsa om var man kan få Mio rabatt?

Redigerat av Unregistered28ff251e, 12 maj 2009 - 13:49.


#2

Postad 12 maj 2009 - 16:02

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Det bästa du kan göra är att förhandla med försäljaren. Pruta på allt!

#3

Postad 13 maj 2009 - 06:11

Unregistered28ff251e
  • Unregistered28ff251e
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Förhandla är alternativet men det är ganska tidskrävande och det gäller att ha tur med försäljaren. Generellt så är de flesta försäljare på större butikskedjor ointresserade av att disskutera priser och de bryr sig inte om de förlorar en kund, de har ändå sin vanliga kundström som kommer till butiken.

Men det skulle vara intressant om någon vet vad en försäljare på Mio har för befogenheter när det gäller förhandling? Det kan ju vara så att det finns en trist policy att de inte förhandlar under en viss totalsumma eller ens alls.

#4

Postad 13 maj 2009 - 18:39

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Förhandla är alternativet men det är ganska tidskrävande och det gäller att ha tur med försäljaren. Generellt så är de flesta försäljare på större butikskedjor ointresserade av att disskutera priser och de bryr sig inte om de förlorar en kund, de har ändå sin vanliga kundström som kommer till butiken.

Men det skulle vara intressant om någon vet vad en försäljare på Mio har för befogenheter när det gäller förhandling? Det kan ju vara så att det finns en trist policy att de inte förhandlar under en viss totalsumma eller ens alls.


Kan väl säga så också att "generellt på stora butikskedjor" kan inte säljarna göra något på priset. Det är ytterst sällan de har någon rabatt att klämma in.

#5

Postad 17 maj 2009 - 11:21

zonco
  • zonco
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Pruta på bara, nästan alla mina kunder ska pruta på precis allting... Och då jobbar man med 10% marginal ungefär i snitt. (Hemelektronik). Möbelfirmor såsom Mio mm. har väll en marginal där de lägger på dubbla priset iaf? Inte på allting säkerligen men där snackar vi ju inte en 10-20% marginal. Blir så jäkla trött på att folk inte kan pruta där det GÅR.... "Den kostar det ifrån pixmania... blabla." Vad jag vet så har Mio inte något rabattkort utan det är pruta som gäller, det bästa du kan göra är ju att kolla ut liknande varor på te.x EM och få en bra offert därifrån, som du sen visar upp hos Mio och ber han/hon göra en bättre deal så är det affär.

#6

Postad 17 maj 2009 - 12:47

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Pruta på bara, nästan alla mina kunder ska pruta på precis allting... Och då jobbar man med 10% marginal ungefär i snitt. (Hemelektronik). Möbelfirmor såsom Mio mm. har väll en marginal där de lägger på dubbla priset iaf? Inte på allting säkerligen men där snackar vi ju inte en 10-20% marginal. Blir så jäkla trött på att folk inte kan pruta där det GÅR.... "Den kostar det ifrån pixmania... blabla." Vad jag vet så har Mio inte något rabattkort utan det är pruta som gäller, det bästa du kan göra är ju att kolla ut liknande varor på te.x EM och få en bra offert därifrån, som du sen visar upp hos Mio och ber han/hon göra en bättre deal så är det affär.


Köpte en skinnsoffa för några veckor sedan, Tireno 2-sits. Hade kikat efter beg. på blocket och så först men sen kom jag på att jag skulle svänga förbi Mio och provsitta en.
Detta var på Mio - Valbo (gästrikland) då hade dom 2st uppställda där det stod på prislappen (8500:- "Gäller endast dessa exemplar) Ordinarie priset var på 15600:- tror jag det var och nyligen då jag var in hade dom ockrarna höjt det till över 16k.

Hur som helst så hade jag en jäkla bra timing, dom hade ställt upp dom där två sofforna typ en timme före jag kom in så tjejen som jobbade där som man snackade med trodde inte någon ens provsuttit i dom. Soffan fick jag på engång men beställde ben i valnöt, vill inte ha fejk-metallbenen. Men dom har jag fått väntat 9veckor på. (lika länge ungefär som om man beställer en soffa)

Dom kan ju inte sålt min soffa med förlust heller tycker man, så kanske kan stämma det du var inne på.

Redigerat av HenkeEdge, 17 maj 2009 - 12:48.


#7

Postad 20 maj 2009 - 23:49

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Klart att det går att pruta på Mio. Och EM. Och... Mycket handlar om lite teknik och framför allt om att vara trevlig mot säljaren. Det är roligare att ge lite rabatt till en trevlig kund än till en som surt kräver det som någon form av mänskilg rättighet. Ett annat tips är ju att försöka få något med på köpet, ex. ett paket strumpor om man köper en dyr jacka eller ett stativ till plasman.

Köper man flera dyrare saker är det inte alls omrimligt att få lite paketrabatt.

#8

Postad 24 maj 2009 - 18:44

zonco
  • zonco
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Klart att det går att pruta på Mio. Och EM. Och... Mycket handlar om lite teknik och framför allt om att vara trevlig mot säljaren. Det är roligare att ge lite rabatt till en trevlig kund än till en som surt kräver det som någon form av mänskilg rättighet. Ett annat tips är ju att försöka få något med på köpet, ex. ett paket strumpor om man köper en dyr jacka eller ett stativ till plasman.

Köper man flera dyrare saker är det inte alls omrimligt att få lite paketrabatt.


Helt korrekt.. Mina kunder som är trevliga och inte bara har en sak i åtanke, (bästa möjliga pris) ger jag rabatt per automatik. De som är nöjda med bra service och tar in det man förklarar anser jag är bra kunder. De som är tacksamma för att man sitter inne med viss kunskap vad nu det gäller. De som frågar om rabatt innan de ens vet om vi har varan i lager eller ej får inte en krona i rabatt, nae. Återkommande trevliga människor gör jag gärna så bra deal som möjligt med!

Kör hårt på Mio, de har riktigt fina möbler. Därimot har jag varit där ett 10-tal gånger nu under 1år och inte en enda gång har någon säljare kommit fram och frågat om vi haft några frågor eller liknande. Detta är i Barkarby i Sthlm.

edit; stavfel.

Redigerat av zonco, 24 maj 2009 - 18:45.


#9

Postad 28 maj 2009 - 15:03

Unregistered28ff251e
  • Unregistered28ff251e
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
För den som är intresserad så gick det inge vidare med prutningen. Fick 100 spänn rabatt på hemkörningen, thats it.
Enligt försäljaren så låg lägsta gränsen för prisdisskusioner på inköp för 25.000:- och då var det rabatt på en eventuell hemkörning som gällde.

#10

Postad 28 maj 2009 - 18:34

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Fan vad snålt..

Redigerat av belzebubb, 28 maj 2009 - 18:34.


#11

Postad 29 maj 2009 - 13:11

mentalstamina
  • mentalstamina
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Surt sa räven.

Jag var hos en lokal möbelhandlare (ej mio) och kikade lite på en soffa och köksbord. Säljaren var inte sen på att nämna paketrabatt så fort jag sa att jag letade olika sorters möbler.
Fick en offert på 14.500 på soffa och köksbord med 4 stolar där soffan kostade 10.700 och bord/stolar 4.600.
Tilläggas bör att det redan var paketprisrea på bord/stolar med 1.700 och soffan hade kampanjerbjudande och var sänkt med 3.000.

Så omöjligt är det inte att få rabatt, men kanske bara hos mio...

#12

Postad 04 november 2014 - 21:12

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Väcker en gammal tråd till liv...

Var inne hos Mio i Uppsala och vi hade bestämt oss för två soffor med ett totalpris på 31500 kr. De hade kampanj på modellen och jag hade tidigare frågat hur länge kampanjpriset på soffserien gällde, priserna skulle gälla en vecka till. Men kampanjpriset gällde endast tyget i annonsen, inte det tyg vi ville ha. Ansåg att vi blivit felunderrättade vid tidigare fråga angående kampanjpris på soffserien. Allt de var villiga att göra var att bjuda på ett tillval för bentyp på soffan, 750 kr.

Jag bjöd 30000 kr för bägge sofforna och var beredd att lägga handpenning där och då. Nej, de var tvungna att kolla med en chef dagen efter. De återkommer med samma besked. Ingen rabatt. Avstår hellre affären, vilket känns som "hål i huvudet" ur mitt perspektiv.

Det som stör mig mest är att ingen av konkurrenterna har en soffa i samma stil OCH med avtagbar tygklädsel. Vill verkligen inte handla hos Mio nu men deras soffa är klart bäst av allt vi tittat på. :angry:

#13

Postad 04 november 2014 - 22:21

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Jag bjöd 30000 kr för bägge sofforna och var beredd att lägga handpenning där och då. Nej, de var tvungna att kolla med en chef dagen efter. De återkommer med samma besked. Ingen rabatt. Avstår hellre affären, vilket känns som "hål i huvudet" ur mitt perspektiv.


Förvånar mig inte, även om det är helt vansinnigt.

Man får ofta intrycket att personal som jobbar i liknande butiker inte är "försäljare". Ofta har man inte befogenhet att dra av på pris eller förhandla något till kundens fördel alls. Verkar också som att fackkunskap (konstruktion, material etc.) ofta är bristfällig, och att fokusen hos personalen ligger på t.ex. vad man kan använda produkterna till. Men det gäller ju alla butikskedjor modell större. Man får väl ta vissa butiker för vad dem är, helt enkelt.


edit: stavfel

Redigerat av JohanOscarPersson, 04 november 2014 - 22:23.


#14

Postad 08 november 2014 - 11:14

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Visst kan det upplevas konstigt att avstå en affär på 30k för vilken butik som helst MEN börjar man pruta på priserna så sprider det sig och tillslut ska varenda kund ha rabatt, och det vill man helst undvika.

MIO tex har ett unikt utbud och du kan inte åka till en annan möbelaffär och köpa samma soffa. I hemelektronikbranschen är det annorlunda där alla har exakt samma prylar, där kan man verkligen spela ut butikerna mot varandra. Dock är det svårt att få någon rabatt då marginalerna redan är riktigt låga.

#15

Postad 18 november 2014 - 08:49

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Låter lite märkligt. En god vän var inne o beställde soffa på en Mio-butik och sänkte priset med ca 4000 kr. Och det var inte ens i närheten av din prisklass. Verkar som om att det är väldigt beroende på vilken butik och vilken säljare man hamnar med.
Personligen har jag goda erfarenheter av Mio, men jag verkar ha haft tur med säljare :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.