Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#13201

Postad 09 januari 2018 - 15:11

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: The Boys from Brazil (1978) | 3/5 |

Nazistjägaren Ezra Lieberman får nys om att Dr. Josef Mengele befinner sig i Paraguay och planerar någonting tillsammans med andra nazister som undkom andra världskriget. Det är en plan att mörda 94 män runtom i världen, men Lieberman vet inte till vilket syfte. Så han ger sig ut på en resa men den fasanfulla sanningen han upptäcker visar sig vara mycket större än han kunde föreställa sig.

Märklig film. Det börjar med att polisskolan-Mahoney (Steve Guttenberg) ränner runt Paraguay och fotar nazister som värsta Mission Impossible filmen och han visar som vanligt upp ett uruselt skådespel (i hans debut, varför fick han fler roller?). Sen äntrar Gregory Peck som Mengele, kraftigt sminkad och uppklädd som en Bondskurk med grandiosa planer på att bygga upp ett Fjärde Rike - under en tid då den verklige Mengele fortfarande levde men var sjuk och skröplig.

Soundtracket är dessutom helt ur tid då den bombarderar med dramatisk musik som var vanligt 40 år tidigare. Skådespelet består av mycket överspel som får karaktärerna att kännas som karikatyrer, speciellt ett barn som spelar en stor roll är helt olidlig. Det känns ofta som en B-film, men då tar filmen med oss till otroligt läckra platser runtom i världen så det plötsligt känns väldigt påkostat istället.

Som sagt, svårt att få grepp om filmen. Överlag så gillar jag det dock. Det är underhållande i all sin osannolikhet. Storyn blir fascinerande ju längre in man kommer och faktiskt rätt spännande. Sen är det kul att Mengele nämner Sverige så ofta. Det är lönnmord som ska utföras i lilla byn Rasbo utanför Uppsala, i Kristianstad och filmens coolaste scen utspelar sig på en fiktiv damm i Storlien med underbart överdrivna berg i bakgrunden som ska föreställa Sverige.

Sen dyker också Denholm Elliot (Indiana Jones) och Bruno Ganz (Hitler) upp i härliga gästspel. Man vet inte vad man kan förvänta sig av den här filmen och därför måste den rekommenderas. Inte ett dugg trovärdig och med tveksamt skådespel men tar man den inte seriöst - och speciellt inte som historiskt korrekt - så blir den närmast fantastisk!



#13202

Postad 09 januari 2018 - 23:17

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Hunger games, Bluray.

 

Spretig film. Ovanligt många plot holes.

Oerhört irriterande att dödskanonerna bara small ibland.

Blir att se tvåan i morgon. 



#13203

Postad 10 januari 2018 - 13:05

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Twin Peaks 4,5/5

- Grymt bra! Mystiken, musiken och den svarta humorn.

 

Twin Peaks - Fire Walk With Me 5/5

- Helt Fantastisk. Överttäffar serien.

 

The Car 4/5

- Tänk er hajen som en bil.

 

Carrie 4/5

- Brian de Palmas Filmatisering av King Novellen. Riktigt bra.

 

The Thing 4,5/5

- Kommentar överflödig. Kanon bra!

 

The Lost Boys 4/5

- Sådär fantastiskt 80-talsful! Ni vet allt ifrån kläder till sunkig musik till scenerierna och när tuffingarna är sådär tönttuffa så skämskudden åker fram. Bra film.!

 

Jabberwocky 3,5/5

- Terry Gilliam ger oss en mörk och skitig medeltidskomedi.

 

Love & Peace 4/5

- Sion Sono äventyr om en man med musikerdrömmar som skaffar sig en sköldpadda och saker börjar hända.

 

Love Exposure 4/5

- Sion Sonos 4 timmars rulle om religion och andra perversiteter. Triangeldrama mellan en pojke som av sin far tvingas att begå synder för att bli en bra katolik. En manshatande tjej med en del bagage. Och en sekt medlem vars uppdrag är att värva nya medlemmar.

 

Himizu 3,5/5

- När 14-åriga Yuichi's mor en dag bara flyttar och lämnar ensam med familjeföretaget  så blir han ofrivilligt påtvingad hjälp av sin stalker. Och inte blir det bättre av att hans far endast kommer på besök för att spöa skiten ur honom och  uppmuntra honom att ta självmord. En film om Hämnd & Kärlek av Sion Sono.

 

Perfect Blue 3/5

- Anime thriller av Satosho Kon. Ok! men inte mer.

 

Ed Wood 3,5/5

- Tim Burton drama om Ed Woods filmskapande. Helt Ok.



#13204

Postad 13 januari 2018 - 10:45

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 1
Det mörka tornet. Jösses vilken smörja extremt löst baserat på en bok som är riktigt bra men omöjlig att filmatisera. Vad gör så bra skådespelare i det här skräpet?

2 av 5 (och då är jag snäll).

#13205

Postad 13 januari 2018 - 11:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
What happened to Monday -

Ett intressant upplägg som utspelar sig i framtiden. Dock håller inte storyn hela vägen, med en del luckor. Slutet var iaf oväntat ,)

Kul att se Glenn Close göra film igen.

3/5

Redigerat av frollic, 13 januari 2018 - 11:29.


#13206

Postad 13 januari 2018 - 23:41

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
"Three Billboards Outside Ebbing, Missouri".

Dra åt skogen vilken bra film. Grymt manus med rapp dialog och riktigt bra skådespelare. Rolig och allvarlig på samma gång.

5 av 5.

#13207

Postad 14 januari 2018 - 14:32

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Memphis Belle (1990) | 3/5 |

Det amerikanska B-17 bombplanet Memphis Belle är bara ett uppdrag ifrån att fullföra sin tjänstgöring på 25 uppdrag - något inget annat plan lyckats med tidigare. Ett sista uppdrag för besättningen som sett sina kamrater bli nedskjutna en efter en över Europa, ett sista uppdrag innan de får åka hem där berömmelse väntar. Stämningen är nervös, det hålls hårt i lyckoamuletterna. Och det uppdraget visar sig bli det farligaste.

John Lithgow sätter tonen i inledningen med ett käckt narrativ medans vi ser våra hjältar spela amerikansk fotboll. Det är ingen tvekan vad som väntar här - en okomplicerad krigssaga som följer mallen. Och det är också därför jag sänker min gamla ungdoms-fyra i betyg till tre. Det är väldigt förutsägbart och snällt, nästan lite tunnt på sina ställen. En typisk matiné som är svår att inte gilla.

Spänningen under andra halvan hänger på att vi har kommit nära besättningen och det lyckas filmen hyfsat med. Många kända ansikten tidigt i deras karriär hjälper - uppbyggnaden med en dans kvällen före flygningen där det raggas tjejer (under förevändning att det här kan vara deras sista kväll i livet, självklart) och ångesten dövas med alkohol är medelmåttig när det kommer till att lära känna karaktärerna. Jargongen i gruppen är precis vad man förväntat sig, det är inte Platoon (1986) klass på grälen direkt.

Det jag gillar mest är när de kommer upp i luften. Närvaron är fantastisk när vi trängs tillsammans med de tio grabbarna i planet och jag älskar detaljrikedomen i hur planet fungerar och deras uppgifter som de sköter som proffs. Luftstriderna är välgjorda men effekterna lite daterade - en sekvens där ett plan delas i två och en soldat ramlar ur blir mer komisk än fruktansvärd. Men spänningen finns där, absolut.

Jag måste nämna Billy Zane som är min favorit i filmen, både karaktären och skådespelarprestationen. Det är fina prestationer överlag men väldigt snälla och förutsägbara, Zane's karaktär är åtminstone inte endimensionell.

Trevlig film! Fin underhållning och en intressant, verklighetsbaserad historia. Dock på tok för tillrättalagd.



#13208

Postad 15 januari 2018 - 00:43

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Divergent. Hygglig tonårsfilm.


3 av 5.

#13209

Postad 15 januari 2018 - 11:19

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Dunkirk

Ljud och bild var det riktigt bra. Men spelmässigt ett riktigt sömnpiller..

#13210

Postad 15 januari 2018 - 16:11

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: One of Us (2017)

En ingående titt på New York's Hasidic samhälle - en ultra-ortodox judisk sekt som lever enligt uråldriga (urlöjliga) lagar separerat från resten av samhället. "Vi följer Guds lagar, inte myndigheternas", som de äldre "vise" männen proklamerar. 300.000 starka bara i NY och de strikta regler som medlemmarna måste följa säkerställer tillväxten. Men det finns folk som lämnar och betalar priset för det, den här dokumentären har följt tre av dem.

Luzer flyttade till LA för att bli skådis. Ari är fortfarande ung, vilsen och traumatiserad från att ha blivit våldtagen av en judisk präst som pojke, men han tar modet till sig och lämnar ändå. Prästen blev naturligtvis skyddad och jobbar kvar - det är ju vardag inom religiösa grupper. Två beundransvärda män men filmens ryggrad är Etty.

Det började med tvångsäktenskap när hon var tonåring med en man hon aldrig träffat. Som alla gifta Hasidic kvinnor tvingades hon raka av sitt hår och bära peruk - naket hår driver ju som vi vet religiösa män helt galna av åtrå, ajabaja. Hennes livssyfte var numera att producera nya medlemmar i sekten. Hennes egna ord: jag blev tränad för mödraskap, inget annat.

Sju barn senare - ett vuxenliv i ständig graviditet - och åratal med en man som misshandlade henne fick hon nog och lämnade. Men judiska lagar förbjuder en jude att anmäla en annan jude (mesirah) och ett nytt **** startade för Etty. Trakasserier och kampen för vårdnad om barnen mot en stenrik sekt med de dyraste advokaterna på sin sida.

Regissörerna Heidi Ewing och Rachel Grady gjorde tidigare Jesus Camp (2006). Där var fokus på kristen indoktrinering av barn, här är det judisk behandling av kvinnor - båda ämnena gör en lika förbannad och frustrerad över att sånt här får försiggå, över att religion gång på gång tillåts komma undan med modernt slaveri.

Det är så extremt modigt av Etty och de andra att lämna det enda liv de känner till och ge sig ut i den sekulära världen. Man kan bara hoppas att fler tar efter, dokumentärer som den här är förhoppningsvis ett steg på vägen. Hasidic hatar dock fri information och har förbjudit internet för sina barn, naturligtvis...



#13211

Postad 15 januari 2018 - 16:11

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Metropolis (2001)

 

En riktigt bra och originell anime som i sin grundpremiss påminner en del om Blade Runner.

Jag såg denna när det begav sig men uppskattade filmen mycket mer denna gång.

Första halvan är riktigt riktigt bra, skön känsla, bra uppbyggnad och man får snabbt en förståelse av världen och fattar tycke om karaktärer. Tyvärr känns andra halvan något stressad och osammanhängande. Men det är en intressant story och värld som jag gärna skulle vilja se mer ifrån. Betyg 8/10



#13212

Postad 15 januari 2018 - 17:10

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: One of Us (2017)

 

 

Tack för tips, hittade den på netflix, kommer se den på rasterna på jobbet i helgen som kommer!  :)

 

Såg Jurrassic Park(den från 93) med grabben i helgen, den står sig än, underbar film, sonen tyckte om den, och det blev några jumpscares.  :)

Sen såg vi nya Kong, den va väldigt underhållande, men Jacksons version från 2005 är bättre!  :)


Redigerat av Garrett, 15 januari 2018 - 17:14.


#13213

Postad 16 januari 2018 - 15:57

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
IT
Här är anledningen till varför skräckfilmer aldrig är sevärda, speciellt inte när de är i händerna på en C-regissör. En massa scener helt utan koppling till varandra, helt sönderklippt. In med den störiga ungen från Stranger Things och låt honom gå bananas i varje scen. Och så obligatoriska grabbarna cyklar i rad... hashtag 80-tal höhö jag kan relatera till Spielberg, Stand by Me och Goonies.
Kläm in ett litet montage mitt i filmen, och svarta grabben som dyker upp lite då och då utan någon som helst förankring till historian. Vad i hela friden gick filmen ut på?... vem vet, ingen bryr sig. Stephen King skrattar hela vägen till Banken.
Mest skrämmande i filmen var sista scenen där barnen gav varandra aids frivilligt.

#13214

Postad 17 januari 2018 - 16:55

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Deepwater horizon. Oväntat bra rulle som gör sig bäst med ett bra ljudsystem.

4 av 5.

#13215

Postad 17 januari 2018 - 23:26

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Ted – För kärlekens skull 3,5/5

 

Välspelad men tillrättalagd berättelse som i första hand berättar om Ted Gärdestads relation till sin bror och textförfattare Kenneth, Teds psykiska hälsa och kluvenheten till kändisskapet. Filmen tar avstamp i hur Ted ger upp sin lovande karriär som tennisproffs för att satsa på musiken i slutet på 60-talet och följer hans liv fram till slutet 1997 i lagom stora hopp.

 

Det största problemet är att filmen lånar grepp från andra filmer och bitvis känns som om Walk the Line och A Beautiful Mind idkar älskog i buskaget utanför en folkpark. Skådespelarna varierar också i sin porträttlikhet, vilket gör att vissa karaktärer direkt går att känna igen underförstått och andra inte, men filmen utgår ifrån att man förstår vem som är vem väldigt snabbt.

 

Ted Gärdestads liv har dock många anledningar att skildras, bland annat i hans kamp mot schizofreni och ångest; en kamp han höll uppe länge men tyvärr förlorade. Musiken också förstås, mycket för att brodern Kenneth ofta hamnar i skymundan, men även att deras verk blivit en av Sveriges största låtskatter.

 

Kuriosa: Ted Gärdestad och Michael B Tretow spelade 1981 in en skämtskiva under pseudonymen Caramba, och fick en hit med nonsenslåten Hubba Hubba Zoot Zoot. Det skildras inte i filmen, men refereras till för den som är uppmärksam.


Redigerat av Zacabeb, 17 januari 2018 - 23:29.


#13216

Postad 18 januari 2018 - 18:46

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Devils on the Doorstep (2000) | 3.5/5 |

Japans ockupation av Kina under andra världskriget, två krigsfångar blir dumpade i en kinesisk by av en mystisk figur som ger dem luddiga instruktioner om att förhöra och behålla dem till nästa nyår. Byfolket är villrådiga, åsikterna om hur de ska klara uppgiften är många och fångarna är inte samarbetsvilliga vilket sätter deras liv i fara.

Jiang Wen, som vi senast såg i Star Wars filmen Rogue One (2016), både regisserar och spelar huvudrollen i denna lyckade blandning av komedi och drama. Svart humor är ofta effektivt för att få fram ett anti-krigs budskap och det lyckas den också väldigt bra med - de sista tio minuterna är starka, man lämnas inte oberörd.

Första halvan är starkt präglad av humor. Och även om jag inte tycker att allt är roligt - det blir lite buskis när byfolk ska tjoa och stimma - så finner jag speciellt fångarna fantastiskt roliga. Det är en japansk soldat och hans kinesiska översättare, japanen är helt hysterisk mot sina fångvaktare som han föraktar och bara vill döda. Samtidigt försöker översättaren hålla honom under kontroll - som när japanen kräver att få förolämpande ord så ger han honom "gott nytt år!", vilket japanen aggressivt skriker åt den förvirrade familjen som kommer med mat.

Andra tillfällen är det rena farsen och då sjunker mitt intresse betydligt. En scen involverar två japanska soldater som våldgästar byn och den är nästan outhärdlig. Den svajiga humorn till trots, den lyckas riktigt bra med att få en att känna sympati för karaktärerna och det gör att den våldsamma andra halvan blir den tragedi för tittaren som Wen siktade på. Den här avhumaniseringen som krig medför - det blir riktigt skrämmande och slår hårt.

Med sina 2.20h är den för lång. Det blir för mycket galenhet med hetsig dialog och skrikiga repliker, jag hade uppskattat mer lugna stunder. Men annars har jag inte mycket att klaga på. Det här är en fascinerande resa hela vägen - foto, manus och regi är i världsklass.

Kina bannlyser ju saker hejvilt men det säger ändå något att den här filmen förbjöds. Budskapet går nämligen fram, starkt. Krig suger - men tydligen är det också rätt festligt.



#13217

Postad 20 januari 2018 - 01:28

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Smet iväg och såg Mollys Game under kvällen här. Filmen visades i en av Filmstadens mindre salonger och har därför inga åsikter om bild och ljud. Men filmen var klart över förväntan. En spännande historia berättad på ett väldigt bra sätt. Välspelat och välgjort som får 4/5 i betyg av mig. 



#13218

Postad 20 januari 2018 - 08:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Wonder Woman, BD
Jag hade hört att det skulle vara en riktigt bra film så jag blev lite besviken. Medioker.
Hade ändå en trevlig stund med familjen i bion.


Bifogad fil  F2E6A228-9AEC-4388-8682-8E40E5A3E9F2.jpeg   41,29K   0 Antal nerladdningar

#13219

Postad 20 januari 2018 - 15:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Sleepless (iTunes)

 

Den var helt enkelt ingenting för mig! 

 

1/5 Färjestadare


Redigerat av mcmike, 20 januari 2018 - 15:23.


#13220

Postad 20 januari 2018 - 19:43

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Blade Runner 2049 (2017)

 

Filmen är en nyfilmatisering eller åtminstone en form av efterföljare till klassikerns från 1982 med samma namn, Blade Runner.

"Blade Runner 2049" har fått 8,3 i betyg på imdb och blev förvånade att över 200,000 människor har röstat fram till det höga betyget.

 

För min del så var filmen till att börja med minst 45-60 min längre än vad det borde vara. Filmen är på 2t 44 min vilket ställer höga krav naturligtvis på både manus, men även att få till så att det inte blir så mycket dötid, vilket det blev. Filmen saknar allt, fattig manus, helt meningslösa scener som inte tillförde något överhuvudtaget till filmen, ingen av karaktärerna hade något att erbjuda för publiken. 

Filmen tilltalade inte mig alls,trots att jag är en stor fan av sci-fi, och uppskattar Blade Runner från 1982.

 

Filmen får 1 av 10 möjliga och kan säga för min del så är det sämsta filmen jag sett under hela 2017.


Redigerat av Unregistereda360a43b, 24 januari 2018 - 20:28.


#13221

Postad 20 januari 2018 - 19:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Storkarna

Ingen i familjen tyckte den var bra, jag sommade.

#13222

Postad 20 januari 2018 - 22:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jungle

 

Verklighets baserad som berörde mig, ingenting som man själv skulle vilja uppleva! Svårt att ändra innehållet, men otroligt bra skådespeleri...Gillande filmen skarpt :)

 

4/5 Färjestadare



#13223

Postad 21 januari 2018 - 10:22

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Jungle

Verklighets baserad som berörde mig, ingenting som man själv skulle vilja uppleva! Svårt att ändra innehållet, men otroligt bra skådespeleri...Gillande filmen skarpt :)

4/5 Färjestadare


Det är hollywood de har garanterat ändrat innehållet. Men den var kul.

#13224

Postad 21 januari 2018 - 10:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Det är hollywood de har garanterat ändrat innehållet. 

 

 

Ja jag hörde at han i verkligheten åt ett ägg och inte två!

 

 

. Men den var kul.

 

 

Vi har nog inte sett samma film!



#13225

Postad 21 januari 2018 - 11:09

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Jungle

 

Verklighets baserad som berörde mig, ingenting som man själv skulle vilja uppleva! Svårt att ändra innehållet, men otroligt bra skådespeleri...Gillande filmen skarpt :)

 

4/5 Färjestadare

 

Håller med om betyget, bra film, överaskande med, då vi inte hade hört talas om den förräns vi skulle se den. :) 



#13226

Postad 21 januari 2018 - 11:46

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Hidden figures. Litet väl sliskig ibland men jag gillade den ändå. Man blir också duktigt förbannad vid ett par tillfällen...

/R

#13227

Postad 22 januari 2018 - 01:31

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
The Polka King
Ytterligare en Netflix film som går på lågvarv, riktigt låga varv...
Och det här var ändå kanske Jack Blacks bästa roll.

#13228

Postad 22 januari 2018 - 07:56

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Hidden figures. Litet väl sliskig ibland men jag gillade den ändå. Man blir också duktigt förbannad vid ett par tillfällen...

/R


Såg den också hollywoodskruvad för hårt tyvärr hade kunnat va bättre med små medel. Hollywood based on a true story igen :P

#13229

Postad 22 januari 2018 - 18:41

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: Cosmos: A Spacetime Odyssey (2014)

I veckan kom ett fint besked. Säsong två av denna suveräna vetenskapsserie har fått grönt ljus, så då är jag tvungen att tipsa om den första. Föregångaren - Cosmos: A Personal Voyage - med Carl Sagan gjorde stor succé när den sändes 1980 och var den mest sedda tv-serien någonsin i USA på den tiden och har setts av över 500 miljoner världen över. Den populariserade vetenskap i en omfattning man aldrig sett förr.

En av de som blev inspirerad var en ung rymdentusiast från Bronx som vid 17 års ålder fick träffa Carl Sagan personligen. Efter det mötet cementerades hans karriärval, och idag är han världens mest kända astrofysiker - Neil deGrasse Tyson plockar i den här serien upp manteln från Carl Sagan för att återigen sprida kunskap och nyfikenhet över vår värld.

I 13 avsnitt på 44 minuter vardera guidar han oss - med sin karaktäristiska djupa röst och mysfarbror-aura, blandat med entusiasmen hos ett litet barn - genom jordens historia och blickar ut i kosmos för att spekulera i framtiden. Med härlig animering berättar han om genierna som tog oss till där vi är idag. Newton, Ibn al-Haytham, Clair Patterson som räknade ut jordens ålder, Nasas superkvinnor - Annie Jump Cannon, Henrietta Swan Leavitt och Cecilia Payne som klassificierade våra stjärnor och kom på ett banbrytande system för att mäta avståndet mellan dem.

På förhand befarade jag att det skulle pratas för mycket om rymden. Det kan bli matigt i längden att höra om svarta hål, gravitation, nebulosor osv. Men jag blev positivt överraskad. Fokus ligger mer på jorden för att sen sättas in i ett kosmiskt perspektiv på ett lärorikt och engagerande sätt. Det är lättsmält fakta om evolutionen, Big Bang och växthuseffekten och det presenteras med hjärta och charm.

Man kan inte undgå att känna vördnad efteråt. För vår lilla blåa planet, allt vi har åstadkommit och för det oändliga kosmos vi är en del av. Uppdrag slutfört Neil deGrasse Tyson, well played. Fan vad jag önskar att jag levde 1000 år i framtiden där vi hade möjligheterna att utforska universum på riktigt och inte nu där vi inte ens tagit oss till vår närmaste planet.



#13230

Postad 23 januari 2018 - 11:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Blade Runner 2049 (2017)

 

Filmen är en nyfilmatisering eller åtminstone en form av efterföljare till klassikerns från 1982 med samma namn, Blade Runner.

"Blade Runner 2049" har fått 8,3 i betyg på imdb och förvånade att över 200,000 människor har röstat fram till det höga betyget.

 

För min del så var filmen till att börja med minst 45-60 min längre än vad det borde vara. Filmen är på 2t 44 min vilket ställer högra krav naturligtvis på både manus, men även att få till så att det inte blir så mycket dötid, vilket det blev. Filmen saknar allt, fattig manus, helt meningslösa scener som inte tillförde något överhuvudtaget till filmen, ingen av karaktärerna hade något att erbjuda för publiken. 

Filmen för inte alls i min smak, trots att jag är en stor fan av sci-fi, och uppskattar Blade Runner från 1982.

 

Filmen får 1 av 10 möjliga och kan säga för min del så är det sämsta filmen jag sett under hela 2017.

 

Synd att de ska göra filmerna så förbannat långa. Egentligen gillar jag inte uppföljare, men kunde inte motstå alla recensioner, så jag köpte den för någon vecka sedan.


Hidden figures. Litet väl sliskig ibland men jag gillade den ändå. Man blir också duktigt förbannad vid ett par tillfällen...

/R

Håller med om sliskigheten, men i överlag var det intressant att få reda på något man inte hade en aning om. 



#13231

Postad 23 januari 2018 - 11:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: Cosmos: A Spacetime Odyssey (2014)

I veckan kom ett fint besked. Säsong två av denna suveräna vetenskapsserie har fått grönt ljus, så då är jag tvungen att tipsa om den första. Föregångaren - Cosmos: A Personal Voyage - med Carl Sagan gjorde stor succé när den sändes 1980 och var den mest sedda tv-serien någonsin i USA på den tiden och har setts av över 500 miljoner världen över. Den populariserade vetenskap i en omfattning man aldrig sett förr.

En av de som blev inspirerad var en ung rymdentusiast från Bronx som vid 17 års ålder fick träffa Carl Sagan personligen. Efter det mötet cementerades hans karriärval, och idag är han världens mest kända astrofysiker - Neil deGrasse Tyson plockar i den här serien upp manteln från Carl Sagan för att återigen sprida kunskap och nyfikenhet över vår värld.

I 13 avsnitt på 44 minuter vardera guidar han oss - med sin karaktäristiska djupa röst och mysfarbror-aura, blandat med entusiasmen hos ett litet barn - genom jordens historia och blickar ut i kosmos för att spekulera i framtiden. Med härlig animering berättar han om genierna som tog oss till där vi är idag. Newton, Ibn al-Haytham, Clair Patterson som räknade ut jordens ålder, Nasas superkvinnor - Annie Jump Cannon, Henrietta Swan Leavitt och Cecilia Payne som klassificierade våra stjärnor och kom på ett banbrytande system för att mäta avståndet mellan dem.

På förhand befarade jag att det skulle pratas för mycket om rymden. Det kan bli matigt i längden att höra om svarta hål, gravitation, nebulosor osv. Men jag blev positivt överraskad. Fokus ligger mer på jorden för att sen sättas in i ett kosmiskt perspektiv på ett lärorikt och engagerande sätt. Det är lättsmält fakta om evolutionen, Big Bang och växthuseffekten och det presenteras med hjärta och charm.

Man kan inte undgå att känna vördnad efteråt. För vår lilla blåa planet, allt vi har åstadkommit och för det oändliga kosmos vi är en del av. Uppdrag slutfört Neil deGrasse Tyson, well played. Fan vad jag önskar att jag levde 1000 år i framtiden där vi hade möjligheterna att utforska universum på riktigt och inte nu där vi inte ens tagit oss till vår närmaste planet.

Serien är faktiskt hyfsat bra. Niel tillför lite extra när han knatar omkring och lär oss hur spännande rymden är. Han har också ett rätt roligt podcast som jag ibland lyssnar på när programmen är fria för streaming. Det finns en komiker vid hans sida som verkar vara insatt i fysik, och som ibland drar slutsatser som är väldigt roliga för publiken.



#13232

Postad 23 januari 2018 - 12:39

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
The shape of water. Helt klart sevärd film även om det inte riktigt är oscarsmaterial. Stark trea av fem.

#13233

Postad 23 januari 2018 - 23:09

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 1

Watch me when I kill 4/5

- Kompetent giallo av Antonio Bido. Bra stämning och fina mord.

 

The fox with a velvet tail 3/5

- Spansk 70-tals thriller, lite giallo influerad funkar helt ok.

 

Sisters 4/5

- Psykologisk thriller av Brian De Palma. En kvinna bevittnar ett mord i grannhuset men varken kropp eller spår hittas så hon tar själv upp jakten.

 

Hasse Ekman Guldkorn Vol. 2 boxen:

 

En dag skall gry 4/5

- Bra drama som utspelar sig under finska vinterkriget.

Vandring med månen 1,5/5

- Menlös, tråking och alldeles... alldeles... usel!

Möte i natten 3,5/5

- Journalist låtsas ha ihjäl sin kompis för att kunna studera kriminalvården inifrån. Det skiter sig rejält.

Sjunde himlen 3,5/5

- Radioprogramledaren Willy Lorens har inte imponerat på doktor Lovisa Sondelius, så Willy följer med på en bussresa till Italien för att få henne att tänka om.

Himmel och pannkaka 3/5

- Uppföljaren till sjunde himlen. Liknade tema den här gången bär det av med lastfartyg till Guatemala. Samanfattas bäst: bananer, bananer och åter bananer.

På en bänk i en park 4/5

- Lite film-noir känsla från Ekman. Sam släpps ut från mentalsjukhuset och skall hämnas på teaterchefen stig Bender förvecklingar uppstår. Bra film.


Redigerat av Frozen_Plauge, 23 januari 2018 - 23:09.


#13234

Postad 27 januari 2018 - 17:51

larron
  • larron
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. 5/5

Brukar bara läsa tråden för att få bra tips på film att se, men nu kände jag att jag måste bjuda igen och tipsa om denna film. En helt underbar film som som tar många vändningar.

#13235

Postad 27 januari 2018 - 20:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Patriots Day (Viaplay)

Riktigt bra film som tyvärr bygger på tragiska verkliga händelser! Rekommenderas att se.

4/5 Färjestadare

#13236

Postad 27 januari 2018 - 21:56

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Blade Runner 2049

 

Sci-fi noir när den är som bäst!

 

Jag tittade på originalet strax innan jul och är väl medveten om att många tycker den är en kultfilm som förtjänar det höga IMDB betyget men tyckte själv faktiskt den var lite av en besvikelse. Stundvis seg och lite tråkig men den hade också mycket som jag gillade. Så mina förväntningar på 2049 var rätt höga och mycket på grund av Dennis Villeneuve. Och kan bara säga att mina förväntningar infriades.

 

2049 är så mycket bättre än originalet enligt mig, många har klagat på att den är på tok för lång men jag upplevde inte en endaste gång under filmen att den kändes seg och utdragen, tvärtom blev jag påmind först i slutet av filmen att nu har de knappt 3 timmarna snart nått sin ände. Stämningen och fotot är fantastiskt och tycker också Ryan Gosling passade bra i denna roll.

 

Och slutligen måste nämnas också att UHD blu-ray utgåvan är nåt av det bästa jag sett & hört. Redan i inledningsscenen blir man varse om det grymma Atmos spåret som måste upplevas.

 

9/10

 

Bifogad fil  br.jpg   117,42K   0 Antal nerladdningar

 

 

 

 



#13237

Postad 27 januari 2018 - 23:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Killing Gunther

0 / 5

mockumentary om ett gäng yrkesmördare som försöker ha ihjäl världens bästa
yrkesmördare. Dåligt gjord, med usla effekter, undik helt enkelt.

#13238

Postad 28 januari 2018 - 10:26

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Blade Runner 2049

 

Sci-fi noir när den är som bäst!

 

Jag tittade på originalet strax innan jul och är väl medveten om att många tycker den är en kultfilm som förtjänar det höga IMDB betyget men tyckte själv faktiskt den var lite av en besvikelse. Stundvis seg och lite tråkig men den hade också mycket som jag gillade. Så mina förväntningar på 2049 var rätt höga och mycket på grund av Dennis Villeneuve. Och kan bara säga att mina förväntningar infriades.

 

2049 är så mycket bättre än originalet enligt mig, många har klagat på att den är på tok för lång men jag upplevde inte en endaste gång under filmen att den kändes seg och utdragen, tvärtom blev jag påmind först i slutet av filmen att nu har de knappt 3 timmarna snart nått sin ände. Stämningen och fotot är fantastiskt och tycker också Ryan Gosling passade bra i denna roll.

 

Och slutligen måste nämnas också att UHD blu-ray utgåvan är nåt av det bästa jag sett & hört. Redan i inledningsscenen blir man varse om det grymma Atmos spåret som måste upplevas.

 

9/10

 

attachicon.gifbr.jpg

 

 

håller med om nästan allt förutom det du skriver om att originalet stundvis skulle vara tråkig. Det tycker inte jag MEN denna film tilltalar mig mer. För mig är den nya en 10a och den gamla en 9a ;)



#13239

Postad 28 januari 2018 - 11:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

håller med om nästan allt förutom det du skriver om att originalet stundvis skulle vara tråkig. Det tycker inte jag MEN denna film tilltalar mig mer. För mig är den nya en 10a och den gamla en 9a ;)


Det är kul att se och höra andras åsikter. Kul att du gillar den nya. Jag älskade själva filmen. Men har extremt svårt för den blaséinställda avtryck skådespelarna gör. Är det all bluescreen som dödar dialogen?

Bild 10
Manus 8, hade blivit högre om den röda tråden varit tydligare.
Skådisar 3, ärligt talat är 3 högt förutom inledningen med MMA-killen.

#13240

Postad 28 januari 2018 - 13:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Men har extremt svårt för den blaséinställda avtryck skådespelarna gör. Är det all bluescreen som dödar dialogen.


Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Själv tyckte jag alla gjorde sina roller mer eller mindre perfekt och framförallt Gosling, hans karaktärsutveckling är bland det bästa jag sett

#13241

Postad 28 januari 2018 - 13:47

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Själv tyckte jag alla gjorde sina roller mer eller mindre perfekt och framförallt Gosling, hans karaktärsutveckling är bland det bästa jag sett


Om du jämför Gosling och Dave Bautistas roller. Dave ska ju vara en maskin men är mer mänsklig än människor. Jag tycker nog att Bautistas tolkning och utförande är filmens högsta behållning, utanför scenarior och vyer.

#13242

Postad 28 januari 2018 - 15:00

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Downaizing. 1/5

Filmen börjar lovande. 1/3 går den dock bara utför. Hela filmen kändes lat och de misslyckas totalt med att förmedla känslan att de krymper folk till 3% av ursprunglig massa. Inget i filmen ger den känslan efter den första 1/3... Det fann säkert en poäng med denna film som jag missade i allt trams om klimatförändringar och galna miljöpartisekter...

#13243

Postad 28 januari 2018 - 19:26

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Har lyckats undvika Blade Runner i 35 år, och med all rätt. Manus och skådespel var urbota dåligt, som en kass studentfilm.
Fattar att Scott behövt klippa om filmen otaliga gånger. Nu såg jag Final Cut på UHD och filmen lever endast på en fantastisk ljudmix och scenografi.
Nu väntar uppföljaren...

#13244

Postad 29 januari 2018 - 08:22

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

"Three Billboards Outside Ebbing, Missouri".

Dra åt skogen vilken bra film. Grymt manus med rapp dialog och riktigt bra skådespelare. Rolig och allvarlig på samma gång.

5 av 5.

 

Instämmer, såg denna igår. Riktigt bra film och riktigt bra skådespelarinsatser! 



#13245

Postad 29 januari 2018 - 08:36

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford

 

Mycket bra film med otroligt foto och härliga dialoger. pacingen är aningen slött så det är ingen film för er som enbart gillar pangpang och CGI fester.

Casey Affleck och Brad Pitt gör sina roller perfekt. Ruskigt bra soundtrack också. skrivet av Nick Cave ;)

 

8 av 10 pickadoller



#13246

Postad 29 januari 2018 - 18:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

The Loft

 

 

_310x310_f0f4e34b159f5468a65650dbaffc00c8ef156b7a330531e6887d506577894d8a.jpg



#13247

Postad 29 januari 2018 - 21:28

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: The Fear of 13 (2015)

Nick Yarris var bara 21 år gammal när han 1982 blev dömd till döden för våldtäkten och mordet på Linda May Craig i Pennsylvania, USA. Nick hade vid den tiden blivit utkastad av föräldrarna för sitt drogberoende och för att finansiera missbruket stal han bilar som han sen sålde. Han blev arresterad efter en konfrontation med polisen och var först anklagad för mordförsök på en polisman. Det fallet las ned, men mitt i all den röran dök mordet på Linda May Craig upp och han blev istället dömd för det.

Han har alltid hävdat sin oskuld och från sin dödscell spenderade han mer än 20 år på att överklaga domen, allt medans avrättningsdatumet kröp närmare. Han satte sitt hopp till att den nyutvecklade DNA-tekniken skulle fria honom - men processen gick olidligt långsamt och dråpslaget kom när det visade sig att all bevisning från mordfallet hade blivit förstörd. Nick gav upp. Han övergav sin överklagan och skrev till domaren och krävde, bad om, att han skulle bli avrättad så snabbt som möjligt.

Det här är egentligen en enda lång intervju men vilken intervju sen - Nick Yarris är en mästare på att berätta. Det här är en man som spenderat årtionden i isolering med inget annat än hans tankar och böcker som sällskap - han läste över 1000 - och det gör tydligen att man bemästrar historieberättande. Hans liv och fall är fascinerande nog, men Nick berättar så inlevelsefullt och dramatiskt att man börjar tro att han egentligen är en skicklig skådespelare och inte den person som faktiskt gått igenom allt det här. Det är oerhört fängslande (pun intended).

Hans anekdoter om livet i fängelset med vakter som misshandlade fångarna och även tvingade dem att slåss mot varandra i ett slags gladiatorspel låter överdrivet, men Nick säljer det. Jag gillar speciellt då han berättar om hans rymning som varade i över en månad och hur mycket han led under den tiden.

En minst sagt gripande historia som även gör en upprörd över hur rättssystemet fungerar i USA - men det är inget nytt egentligen, varenda true crime dokumentär man ser avslöjar ju hur patetiskt allt går till och hur oskyldiga människor ständigt blir dömda.



#13248

Postad 29 januari 2018 - 21:52

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

  • 684 inlägg
  • 1
Håller med om the fear of 13, grym berättelse.
Vet inte om jag spoilar (han frisläpptes -04)men oavsett så är berättelsen intressant

#13249

Postad 29 januari 2018 - 22:40

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Håller med om the fear of 13, grym berättelse.
Vet inte om jag spoilar (han frisläpptes -04)men oavsett så är berättelsen intressant

Haha nej, det är okej. Jag skrev så att det skulle vara lite av ett mysterium men så kommenterade Nick Yarris själv på min Instagram-post och det avslöjade ju en del. :lol:



#13250

Postad 30 januari 2018 - 02:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
A Cure for Wellness 1,5/5

Jag visste inte så mycket om denna annat än titeln när jag spontantittade då den började precis när jag letade efter något att titta på.

Tänk en fyrvägskorsning. Från varsitt håll kommer Shutter Island, Soylent Green, Zardoz och The Invasion. Alla ska rakt fram och kör för fort. Det som överhuvudtaget är igenkännbart efter kollisionen är förvridet och sammansvetsat med våld.

Det dröjer inte länge innan filmen spårar ur, byter ämne och spårar ur igen. Bara scenografi och foto gör filmen uthärdlig.

Nej, den här var inte bra.

Redigerat av Zacabeb, 30 januari 2018 - 09:24.




6 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.