Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare till Monitor Audio RS6?

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Primare I20 (Stereoförstärkare) 1 8,69 (12) Inga priser
Primare I21 (Stereoförstärkare) 5 9,13 (30) Inga priser
Naim Nait 5i (Stereoförstärkare) 2 9,36 (27) Inga priser
Marantz PM7001 KI (Stereoförstärkare) 3 8,87 (7) Inga priser
Marantz PM7001 (Stereoförstärkare) 1 9,1 (9) Inga priser
Rotel RA-06 (Stereoförstärkare) 1 8,94 (17) Inga priser
Rotel RA-05 (Stereoförstärkare) 1 8 (3) Inga priser
Harman Kardon HK 980 (Stereoförstärkare) 3 8,92 (35) Inga priser
Marantz PM7003 (Stereoförstärkare) 3 8,33 (5) Inga priser
56 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare upp till 5000 (356 inlägg) 1 mån sedan
Primareklubben (998 inlägg) 7 mån sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Naim-klubben (366 inlägg) 4 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 4 år sedan
Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga. (1183 inlägg) 6 år sedan
Säljråd Primare I21 + DVD26 + Canton Karat S8 (2 inlägg) 7 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (213 inlägg) 7 år sedan
Uppgradering till slutsteg (7 inlägg) 7 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Naim nait 5i - problem med brummande ljud och IR lockup (3 inlägg) 10 år sedan
Klen bas med HK980 (17 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 10 år sedan
marantz pm-7003 (14 inlägg) 10 år sedan
Elac 207A - Aningen vassa. (34 inlägg) 11 år sedan
Svagaste länken? Marantz eller Wharfedale? (2 inlägg) 11 år sedan
Harman/Kardon HK 980 - Någon som ägt? (1 inlägg) 11 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (321 inlägg) 12 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Jordbrum Naim Nait 5i (13 inlägg) 13 år sedan
Rotel RA-1520 til MA RX8? (35 inlägg) 13 år sedan
Primare i20 (10 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 13 år sedan
Förslag på en bra stereoförstärkare för 10 papp (22 inlägg) 14 år sedan
Integrerad förstärkare (43 inlägg) 14 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 14 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Focal 1007Be (9 inlägg) 14 år sedan
primare i21 död men lyser (3 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkare under 8000 beg (12 inlägg) 14 år sedan
NAD C355 vs Rotel RA-06 (4 inlägg) 14 år sedan
Flera stereonyheter från Marantz (21 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Primare i21+A30.2 vs Primare i30 (3 inlägg) 15 år sedan
Nirvanatillstånd i 20 min! (57 inlägg) 15 år sedan
Lyssnade på Dynaudio Focus och Primare i helgen.. (17 inlägg) 15 år sedan
Prisskillnad med/utan fjärrk. (9 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till B&W 704 (11 inlägg) 16 år sedan
Stereoförstärkare (14 inlägg) 16 år sedan
AP Black Diamond / Black Pearl med Marantz PM7001 (4 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II vs Primare I21 (37 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till 604 s3 (7 inlägg) 16 år sedan
Marantz PM7001 eller Marantz PM7001 KI? (4 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
En tråd för stärkare.. (14 inlägg) 16 år sedan
Vilken av dessa 2-kanalare? (66 inlägg) 16 år sedan
Vilken stereo förstärkare (14 inlägg) 17 år sedan
Advance eller Marantz? (14 inlägg) 17 år sedan
Signalkälla, DVD eller CD, skillnad?! (23 inlägg) 17 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 17 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 17 år sedan
Inköp av ny 2-kanalare... (18 inlägg) 17 år sedan
Prisvärd förstärkare (31 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 18 maj 2009 - 09:35

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Är ute efter en förstärkare till mina MA RS6-or.
Maxpris ligger på runt 5000kr.
De jag funderar på är.
Marantz PM7001/ 7001 KI / 7003, Harman Kardon HK980 eller en beg. Rotel RA-06.
Köper gärna de förstnämda beg. också om de dyker upp någon till rätt pris.

Har nu också fått erbjudande om en Primare I21 för 6000kr och en I20 för 3800kr.
Hur tror ni Primare skulle passa mina högtalare, och är det värt prisskillnaden att ta I21 istället för I20 samt vad tycker ni om priserna, är de ok beg, priser?

Lyssnar för övrigt till 95% på rock/hårdrock.

/Tomas

Redigerat av Unregisterede263fa6e, 19 maj 2009 - 06:38.


#2

Postad 18 maj 2009 - 15:42

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Inget snack om att Rotel skulle passa bäst om det är rock du kör. Klart bäst transienter och bäst kontroll och klipp i basen!

//Erik
Reference audio

#3

Postad 18 maj 2009 - 20:33

O-P
  • O-P
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Jag gillar både I21 och RA-06, härligt drag till en bra peng som skulle passa dina högtalare fint. Eftersom du lyssnar mycket på rock tror jag även att en begagnad Naim Nait 5i skulle passa bra.

#4

Postad 18 maj 2009 - 20:45

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Jag skulle nog inte vilja lyssna på ett par monitor audio högtalare tillsammans med en Rotel förstärkare.
Av den enkla anledningen att både högtalarna & förstärkaren är väldigt ljusa i karaktären.

Testa istället med en Harman kardon för att se hur du upplever ljudet det är mitt råd.
Jag lyssnar själv på en hel del hårdrock & jag tyckte att ljudet vart bättre med en Hk till dom högtalarna.

Naim har jag faktist inte haft något tillfälle att lyssna på ännu så där kan jag inte uttala mig!

Redigerat av Unregistered1092, 18 maj 2009 - 20:46.


#5

Postad 19 maj 2009 - 01:20

Unregisteredcc3eb63c
  • Unregisteredcc3eb63c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Lyssnar själv mycket på Hårdrock , Rock osv
Kör själv med Marantz SR8003 till mina RS6 (vilket jag har bi-ampat då möjligheten fanns) vilket jag är grymt nöjd med.
Har även hört med H/K och Arcam..
Tycker H/K har mycket basigt ljud men lite dov i diskant å mellanreg, Marantz Har mindre bas, men lämnar en jämnare ljudbild över alla register.. Arcam har mycke basdriv som H/K fast med mer öppen diskant å mellanreg..
Så skulle nog gå på Marantz, Arcam eller Primare..
Men det bästa är ju som vanligt att själv provlyssna sig fram om möjligheten finns...

Ska bara tilllägga att jag inte är nått H/K fan..
dock var nya HK 990 inte så dum... :)

#6

Postad 19 maj 2009 - 06:34

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag skulle nog inte vilja lyssna på ett par monitor audio högtalare tillsammans med en Rotel förstärkare.
Av den enkla anledningen att både högtalarna & förstärkaren är väldigt ljusa i karaktären.

Testa istället med en Harman kardon för att se hur du upplever ljudet det är mitt råd.
Jag lyssnar själv på en hel del hårdrock & jag tyckte att ljudet vart bättre med en Hk till dom högtalarna.

Naim har jag faktist inte haft något tillfälle att lyssna på ännu så där kan jag inte uttala mig!


Ursäkta en novis inom detta, men du får gärna förklara lite mer vad du menar med "ljusa i karaktären"

Sen har jag laggt till Marantz PM 7001 KI ( beg) i min lista, för den glömda jag av.

Redigerat av Unregisterede263fa6e, 19 maj 2009 - 06:36.


#7

Postad 19 maj 2009 - 10:17

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Ursäkta en novis inom detta, men du får gärna förklara lite mer vad du menar med "ljusa i karaktären"

Sen har jag laggt till Marantz PM 7001 KI ( beg) i min lista, för den glömda jag av.

Vissa transistorförstärkare (och högtalare) kan uppfattas som lite "ljusa" i återgivningen, alltså betonar de övre registren en aning. Orsakerna kan vara flera, t.ex. övergångsdistorsion och/eller distorsion av för örat jobbig karaktär inom känsliga frekvensområden. Detta kan leda till lyssningströtthet och kräver mycket bra inspelningar för att låta njutbart. Man kan matcha bort detta fenomen genom att välja en förstärkare med lite mörkare klang till ett par ljusa högtalare eller vice versa. Rotels billigare modeller har en tendens till ljushet och MA RS6 kan låta lite "vassa" i diskanten med en "felmatchad" stärkare.

#8

Postad 19 maj 2009 - 10:36

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Vissa transistorförstärkare (och högtalare) kan uppfattas som lite "ljusa" i återgivningen, alltså betonar de övre registren en aning. Orsakerna kan vara flera, t.ex. övergångsdistorsion och/eller distorsion av för örat jobbig karaktär inom känsliga frekvensområden. Detta kan leda till lyssningströtthet och kräver mycket bra inspelningar för att låta njutbart. Man kan matcha bort detta fenomen genom att välja en förstärkare med lite mörkare klang till ett par ljusa högtalare eller vice versa. Rotels billigare modeller har en tendens till ljushet och MA RS6 kan låta lite "vassa" i diskanten med en "felmatchad" stärkare.

Ok, då förstår jag. Det var ju synd för jag har en beg. sådan på G. Men ni verkar ju samtidiigt inte helt överens och vad jag läst i tester så ska ju den passa bra ihop med RS6 men det kanske är med annan musik än rock/hårdrock.
Ger en Rotel Ra 1060/1070 en mörkare klang än Ra-06?

/Tomas

Inget snack om att Rotel skulle passa bäst om det är rock du kör. Klart bäst transienter och bäst kontroll och klipp i basen!

//Erik
Reference audio


Du har PM.

#9

Postad 19 maj 2009 - 12:24

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Ok, då förstår jag. Det var ju synd för jag har en beg. sådan på G. Men ni verkar ju samtidiigt inte helt överens och vad jag läst i tester så ska ju den passa bra ihop med RS6 men det kanske är med annan musik än rock/hårdrock.
Ger en Rotel Ra 1060/1070 en mörkare klang än Ra-06?

Ju dyrare, desto potentare strömkapacitet, desto lägre övergångsdistorsion, desto bättre ljud. Oftast. Jag har inte hört 06:an tillsammans med RS6:orna, de kanske passar som hand i handske, men mina erfarenheter av Rotel och RS6:an var för sig säger att du bör lyssna själv innan du bestämmer dig. Om du har möjlighet, ta med några rassliga, mindre bra inspelningar, dra på volymen och se vad du tycker.

#10

Postad 20 maj 2009 - 07:50

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Ju dyrare, desto potentare strömkapacitet, desto lägre övergångsdistorsion, desto bättre ljud. Oftast. Jag har inte hört 06:an tillsammans med RS6:orna, de kanske passar som hand i handske, men mina erfarenheter av Rotel och RS6:an var för sig säger att du bör lyssna själv innan du bestämmer dig. Om du har möjlighet, ta med några rassliga, mindre bra inspelningar, dra på volymen och se vad du tycker.


Jo, det vore ju bäst om man kunde åka och provlyssna, men jag bor lite dumt till så jag får i så fall åka en bit. Så antingen får jag åka till närmaste plats där de har så många som möjligt av förstärkarna jag är sugen på, plus naturligtvis RS6 eller så får jag helt enkelt chansa utan att ha lyssnat. Är jag missnöjd så får jag ju bara sälja vidare. Har man då köpt begagnat så får man ju förhoppningsvis tillbaka pengarna.

Men jag tar gärna emot fler synpunkter på hur jag ska/bör göra.

/Tomas

#11

Postad 20 maj 2009 - 20:50

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag gillar både I21 och RA-06, härligt drag till en bra peng som skulle passa dina högtalare fint. Eftersom du lyssnar mycket på rock tror jag även att en begagnad Naim Nait 5i skulle passa bra.


Såg just denna. http://www.hifimagas...?annonsID=17305

Någon som hört den ihop med RS6?

#12

Postad 20 maj 2009 - 21:03

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Jag har haft naim med rs6. En kanon kombination, bra drag i naimen.
Blev bättre "tryck" i basen med naim än primare.
Rotel blir för kalll/hårt för min smak..

#13

Postad 20 maj 2009 - 21:05

O-P
  • O-P
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Såg just denna. http://www.hifimagas...?annonsID=17305

Någon som hört den ihop med RS6?


Jag äger den själv och är grymt nöjd, härligt driv och bra detaljer. Jag tror att den kommer att passa RS6 bra, men man ska alltid provlyssna.

#14

Postad 20 maj 2009 - 21:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag skulle nog inte vilja lyssna på ett par monitor audio högtalare tillsammans med en Rotel förstärkare.
Av den enkla anledningen att både högtalarna & förstärkaren är väldigt ljusa i karaktären.


Rotel är inte ljusa i karaktären, däremot distar många högtalare i diskanten, och det märks tydligare med en förstärkare som inte maskerar bort det.

RS6 är lite vassa i toppen. Diskantkonernas uppbrytning ligger vid 20 kHz, och stigningen börjar redan vid 16 kHz, vilket ger undertoner inom det hörbara området på inspelningar som är ljusa/vassa i diskanten, dvs distortionen förstärks av högtalarna.

Lågger inte upp någon bild/graf som visar det, eftersom en del inte verkar gilla den typen av information. Det räcker dock bra att lyssna på de med en sämre inspelning för att upptäcka det. Menar inte att de är kassa, men man ska som sagt tänka lite på vilken förstärkare man matchar de med.


edit: För att inte överdriva för mycket, så är RA06 inte riktigt lika mjuk och ren i toppen som de största rotelstegen, men den är mycket bra för pengarna.

Redigerat av Ageve, 20 maj 2009 - 21:16.


#15

Postad 21 maj 2009 - 17:49

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Rotel är inte ljusa i karaktären, däremot distar många högtalare i diskanten, och det märks tydligare med en förstärkare som inte maskerar bort det.

RS6 är lite vassa i toppen. Diskantkonernas uppbrytning ligger vid 20 kHz, och stigningen börjar redan vid 16 kHz, vilket ger undertoner inom det hörbara området på inspelningar som är ljusa/vassa i diskanten, dvs distortionen förstärks av högtalarna.

Lågger inte upp någon bild/graf som visar det, eftersom en del inte verkar gilla den typen av information. Det räcker dock bra att lyssna på de med en sämre inspelning för att upptäcka det. Menar inte att de är kassa, men man ska som sagt tänka lite på vilken förstärkare man matchar de med.


edit: För att inte överdriva för mycket, så är RA06 inte riktigt lika mjuk och ren i toppen som de största rotelstegen, men den är mycket bra för pengarna.


Men anser du Naim, Primare och H/K är bättre på att maskera bort distortion(stavning?) än RA-06 och att dessa då passar RS6 bättre?

/ Tomas

#16

Postad 21 maj 2009 - 18:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
NADs classicserie har en lite maskerad diskant. C372 låter bra om man gillar den typen av ljud. Den har dessutom massor med effekt för pengarna (mer än specen).

#17

Postad 22 maj 2009 - 09:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
2st bryggade krell master reference och volympotten på kl 17 tycker jag vore lämpligt som drivning... :)

#18

Postad 26 maj 2009 - 19:34

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag har haft naim med rs6. En kanon kombination, bra drag i naimen.
Blev bättre "tryck" i basen med naim än primare.
Rotel blir för kalll/hårt för min smak..



Jag äger den själv och är grymt nöjd, härligt driv och bra detaljer. Jag tror att den kommer att passa RS6 bra, men man ska alltid provlyssna.


Är det den nya modellen av Naim Nait 5 med kursivt i eller den äldre med vanligt i som ni ägt/ äger? Är det stor skillnad mellan dessa två ?

Just nu står det mellan Naim Nait 5i, Primare I21 eller Harman Kardon HK 980.

HK 980 har ju fått väldigt bra kritik när den testats mot förstärkare i samma prisklass men hur väl står den sig mot Naim och Primare?

HK 980 får ju väldigt bra kritik i

#19

Postad 26 maj 2009 - 19:45

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Ageve!
Jag upplever både Rotel & primare som väldigt ljusa i ljudet då jag lyssnat på ett antal kombinationer som jag snabbt blev lyssningstrött av.

Sen kanske du upplever lite ljudet lite annorlunda men vi kanske hör olika.

Hk 980 låter bra tillsammans med många högtalare då den är lite mörkare i ljudet än till ex Rotel.
Däremot så är Hk 980 mer känd för att vara mycket för pengarna.
Både Primare & Naim är mycket dyrare än Hkn.

Hk 980 ligger väl ungefär på lite drygt halv priset mot för primare & naim skulle jag tippa på.

#20

Postad 26 maj 2009 - 20:00

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
HK'n ligger på 4500:- ny, Primaren och Naim ligger på över 10000:-. Men köper man de senaste begagnat så ligger de på runt 5000-6000kr och då är ju inte prisskillnaden så stor.
Men i och för sig så ligger en beg. Hk på 3000-3500kr.

Ja, frågan är om Naim/Primare är värd de extra slantarna?

Redigerat av Unregisterede263fa6e, 26 maj 2009 - 20:02.


#21

Postad 26 maj 2009 - 20:39

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Jag tror att du får mer för pengarna om du köper Hkn än Primare.
Misstänker att om man köper primare så är det nog mer för märket.

Naim kan jag inte uttala mig om så där måste du nog lyssna först.
Angående Primare så tycker jag du ska kolla igenom Mr_vällljuds förstärkartest.
Om jag inte minns fel så testade han även en Primare maskin & han blev inte riktigt nöjd.

#22

Postad 27 maj 2009 - 16:20

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Var hittar jag detta test?

#23

Postad 27 maj 2009 - 16:39

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Jag har letat efter ett test av spelaren.
Men jag måste ha misstagit mig det var en Primare cd spelare som Mr-välljud testat & inte en förstärkare jag såg det nu.

Jag hittade nu en tidigare tråd på forumet om Primare förstärkaren ifall det kan vara av.
Länk till tråd
https://www.minhembi...howtopic=159459

Men mitt tips är att du försöker lyssna på den först innan du bestämmer dig då vi alla har olika smak.
En del upplever den inte som kall eller att man lätt blir lyssningstrött.

Redigerat av Unregistered1092, 27 maj 2009 - 18:35.


#24

Postad 28 maj 2009 - 17:56

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Hade tänkt att åka och provlyssna men om jag som har väldigt lite erfarenhet av detta ska få ut något av ett lyssningstest så måste jag ha möjlighet att höra förstärkarna samtidigt och med RS6. Detta är inte så lätt att få till plus att jag själv har mycket med jobbet just och har svårt att hinna med.
Så det lutar åt ett chansköp där ni och Hi-fi tidningar är mina guider i denna djungel.

HK´n fick jag reda på att jag kan få hos Dustin för 4164:- ink. frakt då sambon är student. Ett riktigt bra pris på en förstärkare som får superkritik överallt, MEN kan ändock inte släppa tanken på Naim och Primare då jag tycker utsendet på dessa är mycket snyggare, om nu det ska få spela någon roll.

Att slutligen välja något där det finns flera val har jag aldrig varit bra på och det tar alltid låååång tid innan jag kommer till skott.
Så snälla hlälp en velig själ.

#25

Postad 29 maj 2009 - 09:28

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Hade tänkt att åka och provlyssna men om jag som har väldigt lite erfarenhet av detta ska få ut något av ett lyssningstest så måste jag ha möjlighet att höra förstärkarna samtidigt och med RS6. Detta är inte så lätt att få till plus att jag själv har mycket med jobbet just och har svårt att hinna med.
Så det lutar åt ett chansköp där ni och Hi-fi tidningar är mina guider i denna djungel.

HK´n fick jag reda på att jag kan få hos Dustin för 4164:- ink. frakt då sambon är student. Ett riktigt bra pris på en förstärkare som får superkritik överallt, MEN kan ändock inte släppa tanken på Naim och Primare då jag tycker utsendet på dessa är mycket snyggare, om nu det ska få spela någon roll.

Att slutligen välja något där det finns flera val har jag aldrig varit bra på och det tar alltid låååång tid innan jag kommer till skott.
Så snälla hlälp en velig själ.

Av de stärkare du nämner, skulle jag satsa mina kort på Naimen. Utan tvekan. Den spelar både med auktoritet och engagemang och låter definitivt inte "kylig" eller vass i toppen. Borde funka med RS6:orna. Om du väntar några dagar, kommer ett test i H&M, även om vissa inte sätter någon större tilltro till testerna i denna blaska... :)


Lågger inte upp någon bild/graf som visar det, eftersom en del inte verkar gilla den typen av information.

Fattar inte vem du syftar på här... :blush: Klart vi vill se grafen! Upp med den, bara!

#26

Postad 29 maj 2009 - 21:46

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Av de stärkare du nämner, skulle jag satsa mina kort på Naimen. Utan tvekan. Den spelar både med auktoritet och engagemang och låter definitivt inte "kylig" eller vass i toppen. Borde funka med RS6:orna. Om du väntar några dagar, kommer ett test i H&M, även om vissa inte sätter någon större tilltro till testerna i denna blaska... :)



Fattar inte vem du syftar på här... :P Klart vi vill se grafen! Upp med den, bara!


Jo jag såg att det skulle komma ett test i H&M, det ska bli roligt att läsa. Det är ju den nya modellen som blir teststad där, vet du om det är stor skillnad på den och den äldre modellen? Då jag ska köpa denna begagnad så är det ju mest troligt att jag kommer över den äldre variamten.

#27

Postad 29 maj 2009 - 22:43

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
tycker att detta varit väldigt spännande läsning eftersom jag själv har rs6 tillsammans med H/K AVR 255. Jag är supernöjd med denna kombo. H/K rockar på bra tycker jag och ger skön basåtergivning och det är endast på viss typ av musik som jag upplever den lite vassare diskant som en del pratar om här. För mig är min kombination som allra bäst till tyngre musik som tex metallica och även fantasisk till mer finstämmig musik som anna ternhiem, sopihie zelmani, katie melua, veronica maggio och diana krall. Jag vet att akustikförutsättningarna man har hemma spelar en väldigt stor roll men detta är ändå vad jag upplever hemma hos mig, med mitt rum och med mina öron. Jag är minst nöjd, inte missnöjd men inte heller med ett leende från öra till öra med ite skränigare rock och pop. Där upplever jag min kombinations akileshäl. Timo räsinen, killers etc blommar inte ut som jag vill och jag kan på vissa plattor liknade dessa uppleva att jag blir lite lyssningstrött av något vass diskant och lite tillbakadraget mellanregister. Svårt att sätta ord på sånt här för en glad nybörjare som jag sjäv men jag skulle säga att mellanregistret blir lite väl tillbakadraget och ljudet får på nått sätt ett "glapp" i mitten. Det kanske är då man upplever diskanten för framträdande.

Jag har blivit lite sugen på att expremitera med separat slutsteg för mina rs6ór (ingår i en 5.1 setup) och är jättenyfiken på fram för allt rotels slutsteg. Om jag skulle sätta ett sånt mellan min H/K och rs6, innebär det då att det är rotel som sätter ljudet för rs6 eller ska man se de som en kombination av h/K och rotel. Jag har aldrig använt mig av ett separat slutsteg och inte riktigt förstått detta. Kan nån reda ut hur det funkar och vad ni tror att jag skulle kunna prova för att få ett bra resultat?

#28

Postad 30 maj 2009 - 18:41

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Jag är minst nöjd, inte missnöjd men inte heller med ett leende från öra till öra med ite skränigare rock och pop. Där upplever jag min kombinations akileshäl. Timo räsinen, killers etc blommar inte ut som jag vill och jag kan på vissa plattor liknade dessa uppleva att jag blir lite lyssningstrött av något vass diskant och lite tillbakadraget mellanregister.

Att modern pop/rock låter dåligt har oftast inte med anläggningen att göra utan att ljudet på skivorna är brutalt sönderkomprimerat.
Det finns ingen anläggning i världen som kan få dem att låta bra eftersom de inte är gjorda med välljud i åtanke.

Det enda du kan begära av en anläggning är att välproducerade skivor låter bra.

#29

Postad 30 maj 2009 - 19:01

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Att modern pop/rock låter dåligt har oftast inte med anläggningen att göra utan att ljudet på skivorna är brutalt sönderkomprimerat.
Det finns ingen anläggning i världen som kan få dem att låta bra eftersom de inte är gjorda med välljud i åtanke.

Det enda du kan begära av en anläggning är att välproducerade skivor låter bra.



på nått sätt känns det lite skönt att du säger det.....hehe

#30

Postad 31 maj 2009 - 00:00

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Jo jag såg att det skulle komma ett test i H&M, det ska bli roligt att läsa. Det är ju den nya modellen som blir teststad där, vet du om det är stor skillnad på den och den äldre modellen? Då jag ska köpa denna begagnad så är det ju mest troligt att jag kommer över den äldre variamten.

Ja, om du ska hålla maxbudget på 5000, så... Jag har inte lyssnat på den äldre modellen, men tydligen är det en hel del som skiljer mellan denna och den nya. Dock blir ju inte en förstärkare per definition sämre bara för att det kommer en nyare modell. Naim är ju Naim, vilket innebär en tämligen konservativ produktfilosofi; det ska vara bra och hålla länge. Hittar du den äldre varianten på begmarknaden, kan du säkert få ett mycket bra pris med lite aggressivt men diplomatiskt prutande... :) Men jag vet som sagt inte hur den låter, så en provlyssning före köp är nog att rekommendera.

Redigerat av bensnake, 31 maj 2009 - 00:02.


#31

Postad 31 maj 2009 - 07:30

O-P
  • O-P
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Ja, om du ska hålla maxbudget på 5000, så... Jag har inte lyssnat på den äldre modellen, men tydligen är det en hel del som skiljer mellan denna och den nya.


Jag vill inte direkt påstå att det är en rejäl skillnad. Jag kör med den gamla Nait 5i och jag tycker att skillnaden är ytterst ringa. Uppskattar man dock möjligheten att koppla in en mp3 direkt till förstärkaren så kan det vara värt att betala lite mer för en Nait 5i. Priset för Nait 5i i bra skick brukar ligga mellan 5 000-6 500. Nait 5i brukar ligga ca 2 000kr högre.

#32

Postad 31 maj 2009 - 13:35

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Såg just denna. http://www.hifimagas...?annonsID=17305

Någon som hört den ihop med RS6?


Nu är ju naturligtvis denna redan såld så det blir till att vänta på nästa, tyvärr så verkar det vara sparsamt med dom som begagnade.

#33

Postad 09 juni 2009 - 21:08

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att köpa en HK 980 då Nait 5i nästan är omöjlig att få tag på beg. i alla fall till bra pris.
Men såg nu denna http://www.hifimagas...?annonsID=18939
Hur tror ni den passar RS6-orna och min musikstil och är den bättre än HK´n?

#34

Postad 10 juni 2009 - 10:59

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Har bestämt mig för att köpa en HK 980 då Nait 5i nästan är omöjlig att få tag på beg. i alla fall till bra pris.
Men såg nu denna http://www.hifimagas...?annonsID=18939
Hur tror ni den passar RS6-orna och min musikstil och är den bättre än HK´n?

Bra men; pruta! Finns för 6500 ny på nätet http://www.fyndborse...w.aspx?Key=5874

Redigerat av bensnake, 10 juni 2009 - 11:01.


#35

Postad 10 juni 2009 - 15:18

Unregisterede263fa6e
  • Unregisterede263fa6e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Bra men; pruta! Finns för 6500 ny på nätet http://www.fyndborse...w.aspx?Key=5874

Då jag verkar vara dålig på att pruta, (får oftast inget svar tillbaka på mina mail:)) vad tycker du är rimligt pris? Själv känns det som om 4000:- inkl. frakt vore ok.

H/K´n kan jag ju köpa för ny för 4164:- inkl. frakt och om jag nu fick ner Pioneeren till 4000:-, vilken skulle du välja?

#36

Postad 19 augusti 2009 - 23:48

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
hur gick det till slut?

#37

Postad 06 september 2009 - 20:11

Unregisteredb837a42e
  • Unregisteredb837a42e
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Apropå Monitor Audio och förstärkare. Jag har RS8 med en Pioneer AX4AS. Ska byta recievern till en med HD-ljudformaten via bitström. Funderar på Pioneer LX52 alt. LX72. Någon som har någon erfarenhet av dessa eller föregångarna? Är orolig för att effekten ej ska räcka för 52:an.

Någon som har någon vägledning?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.