Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spricka i panel - Samsung ps50A656 - täcks ej av garantin?!

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 juni 2009 - 17:36

Fadee
  • Fadee
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Tjena,

Kan de verkligen göra på detta sätt? Tv'n det gäller är en Samsung PS50-A656 (införskaffad i januari 09)

Bakgrund:
Min far satt och tittade på tv i söndags då bilden helt plöttsligt började gnistra och därefter försvann bilden. Han har köpt den på Netonnet i Kalmar och de har samma serviceställe som Nordiska samsung. Dvs. AVC service i Kalmar.
Tv'n lämnas in dit, de upptäcker sprickan i panelen och de hävdar att det INTE går på garantin?!?!?!?! Och påstår "oaktsamhet". Hur i helskotta kan de påstå det när det hände som det gjorde? Dvs vid normalt tvtittande, den var uppställd på en stor tvbänk på ett bordsstativ.

Den orsaken jag kan komma fram till är att det var spänningar i panelen som orsakade sprickan. Nu har de på AVC-service skickat en förfrågan till NetOnNet om de bekostar ett panelbyte i alla fall. Har ej fått svar än.

Har någon varit med om något liknande? Kan de verkligen göra på detta sätt?

Redigerat av Fadee, 08 september 2009 - 14:05.


#2

Postad 25 juni 2009 - 18:48

Strömkarlen
  • Strömkarlen
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0
Undrar om inte servicestället eller Samsung måste kunna bevisa motsatsen till det du hävdar m a a 2-årsregeln?

Transporterade ni själva TV´n eller någon annan? Har ni bevis (foto eller andra oberoende vittnen) att den verkligen var sönder i hemmet? Om det var ni själva som transporterade den är det ni som har ansvar för produkten och det kan vara till er nackdel - framför allt om ni inte kan intyga att TV´n var trasig i hemmet. Då kan det bli knepigt för er att få rätt i en juridisk situation, framför allt om AVC/Samsung hävdar att skadan har skett under er transport.

#3

Postad 25 juni 2009 - 21:33

nu1mlock
  • nu1mlock
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Om du har en hemförsäkring med allrisk så är det mycket möjligt att detta täck av den. Normalt sett så täcker inte allrisken fel som har uppstått av "slitage" eller "normal användning" eller om "produkten har gått sönder av sig själv" (tänk er en tvättmaskin som slutar fungera utan anledning efter garantin). Jag vet att Trygg-Hansa inte har någon värdeminskning på bl.a. TV-apparater förrän efter fyra (!) år. Observera att man får pengar för vad TV:n är värd idag, minus självrisken.

Om TV:n kostar 10.000kr idag får man alltså denna summa, minus självrisken. Vad TV:n kostade från början spelar ingen roll.

Om verkstaden menar att ni har haft sönder TV:n under bilfärden, säg då detta till försäkringsbolaget. Det är mycket möjligt att hemförsäkringen täcker det.

Observera att jag inte antyder att ni ska ljuga för försäkringsbolaget (och begå försäkringsbedrägeri), utan endast säga att den gick sönder under bilfärden om detta faktiskt hände på riktigt.

nu1mlock

#4

Postad 25 juni 2009 - 21:53

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 107 inlägg
  • 0
Du är inte ensam, på forum både i USA och England rapporteras om Samsung Bxxx sim spricker vid helt vanligt tittande!

Dock skulle jag tro att många av skärmarna som spricker hanterats ovarsamt på något sätt...

Samsung har grava problem med B-seriens plasmor, de är extremt känsliga, spricker av sig själva och uppemot 50% har oacceptabelt buzz enligt pollar (tenderar bli högt i pollar så säg 20%).

http://forums.cnet.c...threadID=340997

Se post 173:
http://www.avsforum........4869&page=6

review 27:
http://reviews.bestb...tm?pageNumber=2

Annat fora:
Tv is only 3 weeks old mada a loud crack and started to buzz turned off TV and Noticed a large u shaped crack in top left of screen. contacted supplier. engineer stated it was possibly an iverter fault which cracked the glass when it failed. however teh supplier now state cracks can only occur when tv is accidently damaged.
can i prove teh inverter cracked the plasma tube? I have a 50" samsung plasma TV and after 2 days of watching it the screen went blank and had a u shaped crack at the top left hand corner of the screen. the store nor the manufacturer will replace it.

May 16, 2009- We had been using our new 50" Samsung plasma TV for 5 weeks, all of the sudden while we're watching TV a loud noise comes out of it and a line starts appearing on the screen. It turned out to be a crack on the panel, but in the inside. The TV is not even mounted, we didn't touch it, didn't do anything to it and it's been sitting there for 5 weeks. A Tech sent by Samsung looked at it and specify to Samsung that there was no external damage, not a a scratch... NOTHING, still they refuse cover the TV because they say we damaged the TV.... HOW????? BY WATCHING TV???? - misuarez May 08, 2009- Same problem, PN50A450. Crack in internal plasma display and loud buzzing sound. I am 1 month into this process and I am so upset. What a waste of $1500. - Guest Apr 24, 2009- Samsung 50 in- Model PN 50 : same problems (loud crack and started to buzz turned off TV and Noticed a large u shaped crack) - Guest Apr 22, 2009- This happened about a year ago, I was watching my 42" Samsung plasma, and heard a popping sound and then a buzzing sound after the screen went blank. Contacted the Brandsmart and Samsung. They both claimed physical damage and refused to do anything about it . The TV now lives in my garage. - Guest Apr 14, 2009- Have had the same problem with a 50" samsung plasma tv.

Redigerat av junkan, 25 juni 2009 - 22:17.


#5

Postad 25 juni 2009 - 22:10

Fadee
  • Fadee
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Sprickan uppkom vid tittande på tv'n, inte under transporten som annordnades av AVC service. Väldigt intressant att det finns fler fall. Får ta och kontakta dem under morgondagen. Tack så mkt, återkommer med info om hur det fortlöper.

Uppdatering: Var nyss i kontakt med Avc-service, de har inte fått något svar från NetOnNet än. Jag nämde att det finns fler med samma problem, men enligt AVC-Service har de aldrig varit med om något liknande. Dvs självspricka. Känns förjävligt att inte bli trodd.

Redigerat av Fadee, 26 juni 2009 - 12:33.


#6

Postad 26 juni 2009 - 12:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 650 inlägg
  • 0
Du får väl skriva ut text från andra med samma problem..
Och länk till var ..

Snacka me konsumentsnubben

#7

Postad 26 juni 2009 - 12:57

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 250 inlägg
  • 0
Jag tror att du kan hävda garanti enligt våra lagar. Konsumentköplagen tror jag den heter.
Undantag som detta är nog för att somliga är ovarsamma och lagen täcker inte ovarsamhet och inte heller förbrukningsvaror.
Men i ditt fall har ju apparaten gått sönder vid normalt bruk och då borde lagen gälla! Hävda den eller ta vägen via försäkringen nåt av det borde funka. Ska bli intressant att höra hur det går. Har det inte löst sig i höst kan vi kanske studera lagen lite närmare och se vad vi kan göra. (Min son läser juridik men är inte hemma nu)

#8

Postad 17 juli 2009 - 15:51

Fadee
  • Fadee
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
En liten update...

För ca 2v-3v sedan skickades tv'n från avc-service till NetonNet så de kan göra en egen bedömning. Har ej fått något svar än, men det är ju som sagt semestertider. Återkommer med info så fort vi får svar.

#9

Postad 17 juli 2009 - 18:32

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Gäller detta endast PS (plasma) serien? Buzzing verkar det vara på PS-serien men hur är det med sprickorna? Gäller det både lcd o plasma serien i B6XX?

#10

Postad 17 juli 2009 - 19:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Spruckna pameler är det bara plasma vad jag har hört, svårt att spräcka en lcd iofs?

#11

Postad 21 juli 2009 - 14:44

Fadee
  • Fadee
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0

Gäller detta endast PS (plasma) serien? Buzzing verkar det vara på PS-serien men hur är det med sprickorna? Gäller det både lcd o plasma serien i B6XX?


Min fars tv är en plasma som stått still på samma plats i 5 månader. Därefter händer detta vid vanligt tvtittande. Har fortfarande inte fått återkoppling av netonnet.

#12

Postad 28 juli 2009 - 08:25

Airborne
  • Airborne
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

En liten update...

För ca 2v-3v sedan skickades tv'n från avc-service till NetonNet så de kan göra en egen bedömning. Har ej fått något svar än, men det är ju som sagt semestertider. Återkommer med info så fort vi får svar.


Enligt Konsumentköplagen är det under garantitiden SÄLJARENS skyldighet att bevisa ovarsamhet när du reklamerar detta. Det är alltså inte du som behöver bevisa att den t ex är korrekt transporterad. Man får ju utgå från att produkten inte enbart ska hålla att titta på, utan naturligtvis även att transporteras, allt annat vore ju löjligt.

Mobiltelefonsäljare försöker ofta köra upp kunder på detta ( hävda att telefonen är "vattenskadad" t ex ). Acceptera alltså inget annat än att du hålls skadeslös. Du kan även vända dig i första hand till en kommunal konsumentvägledare ( finns inte i alla kommuner ) samt till Allmäna Reklamationsnämnden. Innan du gör det, tala om för säljare att du tänker göra just detta.

Det verkar vara så många problem med detta vatt det kanske är ett ämne för Sverker på PLUS??

#13

Postad 29 juli 2009 - 08:11

Fadee
  • Fadee
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Hej igen!

Nu efter en månad har vi fått ett svar från NetOnNet själva, dit tv'n nyligen transporterades från AVC-service här i Kalmar. De gör det rätta och levererar en ny tv till min far. Det känns skönt att få den här saken ur världen.

Tack för all hjälp och svar under denna lilla resa :( Hoppas andra kan dra nytta av info'n i denna tråd om ni råkar ut för samma sak.

#14

Postad 29 juli 2009 - 10:22

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Skönt att höra att det löst sig för dig!

Det är också bra att veta att NetOnNet är ett seriöst företag!

Mvh,
Ingvar

Redigerat av ingvar, 29 juli 2009 - 10:22.


#15

Postad 17 augusti 2009 - 21:45

cygnes
  • cygnes
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Skönt att höra att det löst sig för dig!

Det är också bra att veta att NetOnNet är ett seriöst företag!

Mvh,
Ingvar

seriöst företag är det inte lite för långsamt för att vara seriöst .....

#16

Postad 18 augusti 2009 - 07:01

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Jag tror inte att de hade fått ny tv snabbare från något annat företag, om de ens hade fått en ny.
Det kan ju vara Samsung som står för utbytet också, det förtäljer inte historien, men en månad är helt okej i mina ögon när det var något som var såpass tveksamt, (garantin), enligt verkstaden.

#17

Postad 18 augusti 2009 - 07:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 282 inlägg
  • 0
Detta låter väldigt märkligt!

Jag själv fick ju problem med min Samsung Q97a i våras och gick till min lokala Onoff butik nära där jag bor för att höra hur jag skulle göra. Dom sa att det bara var att komma in med den så skulle dom skicka in den till sin serviceverkstad.

Dock tyckte jag det lät lite krångligt så jag tog en chansning och ringd Samsung själva. Döm om mina stora förvåning när dom säger att jag innefattas av deras Premium Prestige Service som dessutom erbjuder mig på platsen reparation och en tekniker som kommer hem inom 2 arbetsdagar mm.

http://www.samsung.c...stigeService.do

Jag blev helt chockad över hur bra det lät men än mer förbannad över att Onoff inte nämnde ett pip om detta! Tydligen så har alla svensksålda Samsung skärmar från 40" och uppåt denna garanti. Sen kan det bero på lite vart man bor dessvärre om det innefattas.

Så om jag vore du skulle jag ringa och höra med dom istället.

Redigerat av masse70, 18 augusti 2009 - 07:19.


#18

Postad 08 september 2009 - 13:54

Fadee
  • Fadee
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0

Detta låter väldigt märkligt!

Jag själv fick ju problem med min Samsung Q97a i våras och gick till min lokala Onoff butik nära där jag bor för att höra hur jag skulle göra. Dom sa att det bara var att komma in med den så skulle dom skicka in den till sin serviceverkstad.

Dock tyckte jag det lät lite krångligt så jag tog en chansning och ringd Samsung själva. Döm om mina stora förvåning när dom säger att jag innefattas av deras Premium Prestige Service som dessutom erbjuder mig på platsen reparation och en tekniker som kommer hem inom 2 arbetsdagar mm.

http://www.samsung.c...stigeService.do

Jag blev helt chockad över hur bra det lät men än mer förbannad över att Onoff inte nämnde ett pip om detta! Tydligen så har alla svensksålda Samsung skärmar från 40" och uppåt denna garanti. Sen kan det bero på lite vart man bor dessvärre om det innefattas.

Så om jag vore du skulle jag ringa och höra med dom istället.


Tyvärr som omfattas inte apparater inköpta på exempelvis NetOnNet som kör med gråimport (ej via samsung nordic) av samma avtal. Utan garanti'n går via NetOnNet själva och inte via Samsung. Allt löste sig dock tillslut ändå, dock fortfarande ganska irriterad på bemötandet från Serviceteknikern som påstod att min far själv hade orsakat skadan. Tv'n stod på samma bänk i 5 månader, sen en dag i början av sommaren så spricker panelen, förmodligen pga spänningar och/eller fabriksfel/skada som uppkommit via transport till netonnet innan köp. Sprack utan åverkan gjorde den iaf.

Redigerat av Fadee, 08 september 2009 - 13:55.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.