Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med Dustin Home och gråimporterade / parallellimporterade varor!

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 42PQ3000 (TV) 3 7,71 (6) Inga priser
Samsung LE46B655 (TV) 1 8,67 (20) Inga priser
Samsung LE46B657 (TV) 1 8,6 (14) Inga priser
Samsung LE46B650 (TV) 2 9,08 (12) Inga priser
30 relaterade trådar
TV-skärm släcks vid hög/normal ljusstyrka (5 inlägg) 6 år sedan
Router med USB-Disk som skall fungera med DLNA! (3 inlägg) 8 år sedan
Samsung UE40F5305, 5.1 via spdif (13 inlägg) 8 år sedan
Reparera TV (Helsingborg) (0 inlägg) 11 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 12 år sedan
Clouding och streck? (Samsung LE46B655) (5 inlägg) 13 år sedan
Samsung LE46B655 - TextTV och MUTE (0 inlägg) 13 år sedan
2008 Samsung 46 A866 vs. 2009 Samsung 46 B650 ? (16 inlägg) 13 år sedan
Samsung 2009 - TV (1142 inlägg) 13 år sedan
Samsung B6 serien! (24 inlägg) 13 år sedan
LG 42PQ3000 (8 inlägg) 13 år sedan
Köpråd, LG47SL8000 eller LE46B650? (21 inlägg) 13 år sedan
Samsung LE46B655 vs LE46B755 (16 inlägg) 14 år sedan
Köpråd TV, minst 37", ca 6000:- (7 inlägg) 14 år sedan
Köp och recension av Lg 50PQ3000 (23 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE46B655 VS Samsung LE46B657 (7 inlägg) 14 år sedan
Dålig service av Samsung Plasma-TV (19 inlägg) 14 år sedan
Vilken hade ni valt, Philips eller Samsung? (21 inlägg) 14 år sedan
Bildinställningar Samsung B6-modeller (3 inlägg) 14 år sedan
DLNA externa diskar till datorn - Samsung TV (16 inlägg) 14 år sedan
Mina prylar vill inte sammarbeta (8 inlägg) 14 år sedan
Vilka 46-tummare (ev. 50") skall jag börja kolla på? (32 inlägg) 14 år sedan
W5710 eller B650 (1 inlägg) 14 år sedan
Sony KDL-40W5500 vs. Samsung B650 (34 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE46B650 vs LG 47LH4000 (3 inlägg) 14 år sedan
Skillnad mellan Samsung LE46B655 och LE46B651 (8 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med val: Samsung PS-50A656 vs. Samsung LE-46A856 vs. Samsung LE-46B65 (29 inlägg) 14 år sedan
Min första LCD-tv! LG vs Samsung!? (0 inlägg) 14 år sedan
Ge förslag på LCD 42-46 tum under 10.000 Kr, (0 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE46796 eller nya LE-46B657? (5 inlägg) 15 år sedan

#1

Postad 15 augusti 2009 - 23:21

Unregisteredd53e2249
  • Unregisteredd53e2249
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en ny TV och har kollat lite på Samsung LE46B650 hos dustinhome. Men efter att ha läst lite om garantiproblem med dustinhomes gråimportade apparater så vet jag inte riktigt om jag vågar beställa från dom. Någon som vet något mer om hur det ligger till där?

Eller man kanske ska satsa på att köpa en TV från någon annan butik istället? Samsung LE46B657 från SIBA (inte speciellt bra betyg på prisjakt) eller Samsung LE46B655 från Komplett kanske?

Redigerat av Unregisteredd53e2249, 15 augusti 2009 - 23:21.


#2

Postad 15 augusti 2009 - 23:23

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0
Komplett har oxå gråimport.

#3

Postad 15 augusti 2009 - 23:30

Unregisteredd53e2249
  • Unregisteredd53e2249
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Komplett har oxå gråimport.


Har dom bara gråimport eller båda? Och vilket är isf LE46B655?

#4

Postad 15 augusti 2009 - 23:33

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0

Har dom bara gråimport eller båda? Och vilket är isf LE46B655?


Antar att de bara har gråimport, dvs taskiga garantiförhållanden.
Jag köpte min Pio 5090H därifrån pga att de var väldigt billiga.
Hoppas att jag fått ett ordentligt ex som kommer att fungera minst 3 år.

#5

Postad 15 augusti 2009 - 23:45

Unregisteredd53e2249
  • Unregisteredd53e2249
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Efter lite googlande fick jag reda på att komplett både har gråimportade och nordiska modeller. LE46B655 finns med på samsungs svenska sida så jag mistänker att det inte är gråimport. Men får dra iväg ett mail till komplett och fråga.

#6

Postad 15 augusti 2009 - 23:47

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0

Efter lite googlande fick jag reda på att komplett både har gråimportade och nordiska modeller. LE46B655 finns med på samsungs svenska sida så jag mistänker att det inte är gråimport. Men får dra iväg ett mail till komplett och fråga.


Låter troligt, lycka till med ditt TV-köp.

#7

Postad 15 augusti 2009 - 23:51

Unregisteredd53e2249
  • Unregisteredd53e2249
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Quote från ett mail mellan någon och komplett som jag hittade.

Vi säljer både gråimporterade och Nordiska modeller från Samsung. Det som skiljer åt är "tillverkarens artikelnummer".

Slutar numret på XXE: Nordisk.
Slutar numret på XXC: Gråimporterad.


Och på komplett.se står det "Tillverkares artikelnr: LE46B655T2WXXE" (Dvs nordisk). ;) Vad tror ni, är det ett bra köp? :)

Redigerat av Unregisteredd53e2249, 15 augusti 2009 - 23:52.


#8

Postad 17 augusti 2009 - 21:18

cygnes
  • cygnes
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0
dustin är bedrövliga på service.... spelar nog ingen roll om tv kommer från Flen eller Mars!

#9

Postad 17 augusti 2009 - 21:31

Dodds
  • Dodds
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Från Dustin "100% Pixelgaranti
Dustin erbjuder 100% pixelgaranti på alla tv-apparater från Samsung. Garantin gäller tv-apparater köpta efter 1:a augusti 2008 och två år framåt."

Borde ju vara en nordisk TV hehe.

#10

Postad 17 augusti 2009 - 22:16

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Nej, de erbjuder bara samma garanti.

Tyvärr har jag fått erfara Dustin usla garantihantering, har en PZ70 som fått fel på panelen efter 1år och en vecka, döm om min förvåning när de till skillnad från alla andra bara hade ett års garanti på denna och helt nekar garanti nu. Den treårig reklamationsrätten som lagen är svarar de inte upp till då de blev tysta när jag ställde frågan om detta.

Lägger mina 80-100000:- i inköp per år hos annan handlare...

#11

Postad 10 november 2009 - 16:24

Unregistered1b371c98
  • Unregistered1b371c98
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Ska dela med mig av min upplevelse hos dustinhome.. Köpte en LG-TV för ca 4 månader sedan från dustin och den la av efter ca 3 veckor.. Jag mailade dom och dom hänvisade till LG-supporten som va ansvariga för TV.. Hos LG så gick detta fall upp till avdelningscheferna som ringde och inte kunde få rätt på det hela.. Själv så ringde jag lagom irriterad dagligen till LG-support för att ja vill ha min TV fixad så snabbt som möjligt.. Hela processen tog 3 månader och i förra veckan ringde LG och bad om ursäkt och säger att dustinhome har gjort en s.k. gråimport på TVn.. Dom hade ingen aning om att dustin gjorde så här men hade hört att netonet hade gjort liknande.. Gråimport menas med att tv inte var inköpt ifrån LG i skandinavien.. LG var alltså inte ansvariga och dustin skulle tagit ansvaret från början..

Detta var alltså anledningen till att LG inte kunde få rätt på det hela och fördröjningen på 3 månader..

Jag ringde idag till dustinhome och får en riktigt spydig tjej från gotland i luren. Ja förklarar att jag varit utan TV hela hösten tack vare dom och hänvisar till ett mail jag fått från dom någon dag innan där det stod "Jaha, sa vi att du skulle prata med LG? vi kunde ju löst detta direkt hos oss.." och jag fick bara extremt dryga svar tillbaka.. Lite som att strö salt i såren och inte ta på sig ansvaret..

Ja fick en fraktsedel skickad från dustinhome men inget embalage till min TV utan det måste jag fixa själv säger dustin..och inte vilket embalage som helst utan skickar ja inte tillbaka TVn i orginalkartongen så ansvarar jag för alla skador som kan ske under transport.. Hur jag skulle gå till väga för att skicka in TV till dom hade dom ingen aning om och struntade i princip i vilket.. (Och vem sparar på ett stort TV-embalage i 4 mån?)

Så nu sitter ja här 4e månaden utan TV och kan inte skicka in min TV till dustinhome som där skulle lägga ner någon ytterligare månad på att reparera den.. Den skulle alltså repareras sa gotländskan och det skulle inte skickas en ny samsung-TV (likvärdig) vilket ja hade blivit lovad i samtal med dustin någon dag innan... Lite jobbig känsla, speciellt när man lagt ut 6000kr på en TV som man har använt ett fåtal gånger..

Jag hoppas att alla tänker sig för när dom ska handla en TV ifrån dustin, skulle den gå sönder så kommer ni att få några jobbiga månader framför er..

Ingen som har förslag på hur jag kan gå till väga? Anmäla detta till någon? Att va utan just en TV i 4-5 månader är inget roligt, speciellt nu när det är höst...

#12

Postad 10 november 2009 - 17:10

Unregistered02b5c7be
  • Unregistered02b5c7be
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag sörjer med dig...
jag har varit med om precis samma sak som dig. Jag hade en Sony vaio dator som skärmen dog på. Fick den lagad flera gånger + en stor repa. Men med upprepade defekter mm så fick jag nog. Det hela tog ca 10 månader att lösa sen fick jag äntligen tillbaka mina pengar. Jag låg ute med 11500kr under dessa månader plus att jag inte hade någon dator under mitt första år på Högskolan :(
Tycker att Dustin faller mer och mer i mina ögon... Däremot var jag ganska nöjd med sony, synd bara att dustin hade ansvaret i mitt fall...

Hoppas att de löser sig. jag kan rekomendera att ringa till din lokala konsumentombudsman. Det är gratis att få råd från denne. Kommer inte ihåg exakt hur de ligger till men dustin ska ju se till att du får ha en låne-tv om du inte kan använda den du köpt. Tror det finns lag på de om du begär de vill säga. Allt de ska nog konumentombudsmannen kunna svara på!

Lycka till!

#13

Postad 10 november 2009 - 18:53

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Har också haft kontakt med Dustinhome i ett ärende och de är inget bra alls att ha att göra med vid garantifel eller reklamationer.

Undviker numera att handla annnat än småkrafs där!

#14

Postad 11 november 2009 - 11:08

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

  • 1 923 inlägg
  • 0
OT: Vad är gråimport?

#15

Postad 11 november 2009 - 12:42

goldmund
  • goldmund
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

OT: Vad är gråimport?


Att man tar in en vara till Sverige utan att gå via den svenska importören alt leverantören.

Redigerat av goldmund, 11 november 2009 - 12:42.


#16

Postad 11 november 2009 - 13:26

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

..snip...

Ja fick en fraktsedel skickad från dustinhome men inget embalage till min TV utan det måste jag fixa själv säger dustin..och inte vilket embalage som helst utan skickar ja inte tillbaka TVn i orginalkartongen så ansvarar jag för alla skador som kan ske under transport.. Hur jag skulle gå till väga för att skicka in TV till dom hade dom ingen aning om och struntade i princip i vilket.. (Och vem sparar på ett stort TV-embalage i 4 mån?)

..snip...

Köper man en vara på distans och den ska returneras är det upp till kund att se till att varan kommer in i, av transporten, opåverkat skick. Det är med andra ord STARKT rekommendabelt att spara emballaget för krångliga/stora och dyra varor som TV-apparater.

Dustin har INGEN skyldighet, eller för den delen praktisk möjlighet, att förse kunder med kartonger för allehanda varor.

Mitt tips till dig är att ta en tur till närmsta elektroniklada och se om de inte har en kartong över som kan passa din TV.

man ska vara medveten om när man köper på distans, via postorder, vilka krav och rättigheter man har i det köpet.

Gråimport-frågan, där kan jag bara tycka som du att Dustin vid första kontakt ska reda ut det.

#17

Postad 11 november 2009 - 14:28

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

OT: Vad är gråimport?


Här har du en hel sajt som berättar om så kallad gråimport/parallellimport eller fulimport som sajtens ägare döpt sidan till. Undrar vem som står bakom sajten?

Länk: Gråimport/parallellimport


Hur som helst tar man en viss risk då man köper gråimporterade varor, främst då garanti- och servicemässigt, särskilt stor om nätföretaget skulle gå i konken. Digiswe är ett tydligt exempel på en gråimportör som tack vare gråimporten kunnat hålla mycket låga priser, men de tog INTE in i beräkningen att priset även måste täcka in kostnader för service/garantiåtgärder och enligt dem själva är det alla returer av diverse olika anledningar som är orsaken till deras konkurs.

Personligen anser jag att en butik ALLTID TYDLIGT ska skriva/meddela om varan är gråimporterad, dvs ej köpt via de officiella svenska distributörerna. Och att man då som köpare även är medveten om att man för ett bättre pris även är medveten om att service- och garantiärenden sker på ett mer omständigt sätt, alltså att risken är större för långa service- och garantiärende än om nätbutiken/företaget hade köpt in via officiell svensk distributör.

Detta är nu EXTRA aktuellt och viktigt då många elektronikfirmor har det kärvt ekonomiskt och riskerar konkurs.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 11 november 2009 - 15:03.


#18

Postad 26 maj 2012 - 06:34

mattiasj
  • mattiasj
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Köper man en vara på distans och den ska returneras är det upp till kund att se till att varan kommer in i, av transporten, opåverkat skick. Det är med andra ord STARKT rekommendabelt att spara emballaget för krångliga/stora och dyra varor som TV-apparater.

Dustin har INGEN skyldighet, eller för den delen praktisk möjlighet, att förse kunder med kartonger för allehanda varor.


Jag vet att tråden är gammal, men jag stötte på den via Google och kan inte låta sånt här stå oemotsagt.

Enligt Konsumentköplagen § 26 skall avhjälpande av fel ske utan kostnad för konsumenten. Vid en retur skall således säljaren stå för alla fraktkostnader (genom att sända ut fraktsedel, eller betala ut ersättning i efterhand). Om du behöver resa till säljarens butik för att returnera varan, så är de skyldiga att ersätta dig för resekostnaderna (men tag alltid kontakt med butiken först, så de har möjlighet att erbjuda dig att skicka in den på deras bekostnad istället). Jag har fått 2 x 5 mils resa ersatt vid ett tillfälle. Om du måste ta ledigt från jobbet, t.ex. för att ta emot reparatör i hemmet, är de faktiskt t.o.m. skyldiga att ersätta dig för utebliven inkomst.

Så givetvis skall Dustin stå för emballaget i ett sådant här fall - om det innebär en kostnad för kunden.

Ofta är dock bra att vara lite smidig, och bara "sätta hårt mot hårt" vid behov.

Redigerat av mattiasj, 26 maj 2012 - 06:36.


#19

Postad 09 juni 2012 - 09:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Så givetvis skall Dustin stå för emballaget i ett sådant här fall - om det innebär en kostnad för kunden.

Ofta är dock bra att vara lite smidig, och bara "sätta hårt mot hårt" vid behov.

Det jag menar är att bolaget du köpt av inte kan förväntas förse dig med lämpligt emballage, det är du själv som får skaffa fram det. Det är en annan sak att bolaget är skyldig att ersätta dig för de kostnader du har.

Nåja, de gånger jag lyckats få till retur av något har jag oftast lyckats få att de skickar en ersättningsprodukt och att jag då nyttjar detta emballage till returen.

Att varan är korrekt packat, att den inte blir skadad under returen, det är kundens ansvar. Det kan aldrig läggas över på bolaget.

Tack för att du förtydligar med de skyldigheter bolagen har.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.