Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Magnepan MG 1.6/QR SE (Golvhögtalare) 1 6 (1) Inga priser
Hegel H200 (Stereoförstärkare) 1 9,16 (18) Inga priser
Naim SuperNait (Stereoförstärkare) 5 8 (9) Inga priser
Naim Nait XS-2 (Stereoförstärkare) 3 9,35 (25) Inga priser
24 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
Naim-klubben (366 inlägg) 4 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 5 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
Nya Naim XS serien! (130 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 9 år sedan
Lämplig förstärkare till Dali Epicon 6 (1 inlägg) 10 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 10 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (321 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Knaster i förstärkare (0 inlägg) 13 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 13 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 13 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 14 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (46 inlägg) 14 år sedan
Naim Nait XS2 (26 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Dali Helicon 300 MK2 (14 inlägg) 15 år sedan
Vilken dipolhögtalare till min Amplifix (1 inlägg) 15 år sedan
Elektrostater som frontar i hembiosystem? (5 inlägg) 20 år sedan

#1

Postad 23 augusti 2009 - 08:05

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tjo!

Har haft besök av Hegel förstärkare och cd denna helg ;)
Tänkte kolla om någon haft möjlighet och jämföra Hegel och Naim grejjer?
Är nämligen väldigt sugen på att testa Naim...problemet är att jag inte kan låna hem Naim bor
i eskilstuna och närmaste ställe som har naim är i norrköping hehe surt

/Zoeri

#2

Postad 23 augusti 2009 - 14:48

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
bara i butik, hade tänkt köpa Hegel men valde naim efter jämförelse och förslag från säljaren.

jag efterfrågade en torr och reptilsnabb bas, detaljerad och driven musik som nästan slår en i ansiktet när man drar på lite.

Hegel var riktigt bra och kändes otroligt kraftfull, dock blev den spöad fett även av naims instegsmodellerpå både integrerad förstärkare och separata delar. Hegel var inte tillräckligt engagerande, utan spelade betydligt mer ointressant och strikt.

Hegels cd har jag inte testat, jag jämförde båda apparater med naims cd 5i.

#3

Postad 23 augusti 2009 - 19:34

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
ok låter bra det , typ det jag vill ha har ju nad och vincent nu blir lite tillbakadraget ljud . ska nog ta mig till norrköping då :D jobbar nästa vecka sen har man semester 1 vecka kanske kan ta det då.

#4

Postad 05 september 2009 - 18:35

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hmm va till norrköping o lyssna på Hegel H200 och Naim Supernait...ja tycker H200 va mkt bättre än naiten...lite besviken på Naim trodde det skulle låta bra mkt bättre. Blir nog en H200 för mig

#5

Postad 05 september 2009 - 18:38

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Tjo!

Har haft besök av Hegel förstärkare och cd denna helg :)
Tänkte kolla om någon haft möjlighet och jämföra Hegel och Naim grejjer?
Är nämligen väldigt sugen på att testa Naim...problemet är att jag inte kan låna hem Naim bor
i eskilstuna och närmaste ställe som har naim är i norrköping hehe surt

/Zoeri


Är inte stockholm närmare isf?
Det finns ju butiker häruppe som har Naim. Ljudmakarn.se t.ex
Å andra sidan kanske de inte har precis de modeller du söker, men det finns ju fler butiker.

Redigerat av petestone, 05 september 2009 - 18:40.


#6

Postad 05 september 2009 - 18:46

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Är inte stockholm närmare isf?
Det finns ju butiker häruppe som har Naim. Ljudmakarn.se t.ex
Å andra sidan kanske de inte har precis de modeller du söker, men det finns ju fler butiker.


Jo kanske det men det är så bökigt o köra i stockholm heh o det skiljer inte så mkt 12mil till norrköping 10-11mil stockholm

#7

Postad 05 september 2009 - 19:18

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hegel H200 är bra grejer. Jag har själv inte imponerats av Naim - men det kanske beror på att demon gjorts med Audiovector som färgar ljudet en del.

Kör själv med H200 och Magneplanar 1.6 - en fin kombo - men det går åt bra inspelningar annars låter det inget vidare. Mer avslöjande system är nog svårt att hitta för pengarna - på gott och ont.

#8

Postad 05 september 2009 - 19:32

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hegel H200 är bra grejer. Jag har själv inte imponerats av Naim - men det kanske beror på att demon gjorts med Audiovector som färgar ljudet en del.

Kör själv med H200 och Magneplanar 1.6 - en fin kombo - men det går åt bra inspelningar annars låter det inget vidare. Mer avslöjande system är nog svårt att hitta för pengarna - på gott och ont.


Jag lyssna på båda med Jbl ls-60 tror ja det va och cd spelare va Hegel p2
Jo precis gäller att man spelar bra material. Tycker Hegel funka bra som slutsteg till min Nad m15 tror inte supernaiten skulle funka så bra

#9

Postad 08 september 2009 - 11:05

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Naim XS spelar mycket mer engagerande än Hegel H-200 om förutsättningarna är de rätta, d.v.s. att högtalarna är hyfsat lättdrivna samt att högtalarkablrna är minst 3,5m långa och av rätt typ.

Redigerat av Audiovector, 08 september 2009 - 11:05.


#10

Postad 08 september 2009 - 12:51

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Behöver du en integrerad DAC (SuperNait)? Annars skulle jag sätta en peng på XS. Svårslagen i detta prissegment och 10k uppåt.

#11

Postad 08 september 2009 - 19:36

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Heco The statment har känsighet 93 dB/Watt och Jbl har 87 dB/Watt kanske därför det inte lossna riktigt eller?
Fast det är väl inte så stor skillnad det där

#12

Postad 08 september 2009 - 19:45

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
I närheten utav Hifiklubben Västerås ligger det en annan butik Mälardalens Ljudinredning tror jag den heter vet inte om den finns kvar eller så inte varit där på något år men sist jag var där så provlyssnade jag Naim hos de.

Kan vara värt att kolla upp.

#13

Postad 08 september 2009 - 20:56

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

I närheten utav Hifiklubben Västerås ligger det en annan butik Mälardalens Ljudinredning tror jag den heter vet inte om den finns kvar eller så inte varit där på något år men sist jag var där så provlyssnade jag Naim hos de.

Kan vara värt att kolla upp.


Nope finns inte kvar. Så om nån har naim grejjer och bor i Eskilstuna/Västerås kommer jag gärna och lyssnar lite hehe lr hmm kanske kan ta tåget till ljudmakarn i stockholm någon som vet om dom har supernait där?

#14

Postad 09 september 2009 - 18:35

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jahap tog tag i saker och bestämde mig att skaffa Hegel =) så idag beställdejag Hegel H200 och Hegel P4 cd ,
hoppas dom hinner komma till helgen hehe. tack för alla inlägg o så

#15

Postad 26 februari 2011 - 16:48

Candy store
  • Candy store
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
För att liva upp tråden har jag idag för förstagången lyssnat på både naim xs-2 och hegel h200. Jag tog med mina focal 1008be till butiken och lyssnade på flera olika musikstilar.

Tjejen som förövrigt är totalt okunnig var med och lyssnade. Båda var överens att naim var bättre på allt. den låter heltenkelt mkt mer naturligt och har en helt annan 3d känsla. hegel lät mer som alla andra bra transistorförstärkare. Givetvis hade helgen bättre tryck och grepp i basen, men det lät inte bättre för det. Snarare tvärt om. Rösten i naim var fantastisk! Drivet och dynamiken bättre och naturligare.

Det roliga är att man läser att folk uppfattat dessa 2 förstärkare i rakmotsats till vad jag skriver här, det har vart 50/50 läger mellan dessa 2.

primare-riggen byts ut mot naim xs-2!! Min nya pärla kommer jag få i veckan 8)

Redigerat av Candy store, 26 februari 2011 - 16:48.


#16

Postad 26 februari 2011 - 17:21

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Innan jag köpte min hegel h100 velade jag mellan den & just naim xs2.
Bestämde mig för hegeln just för att den har display & usb.
Naimen är (enligt mig) tokrolig att lyssna på! Som många redan nämt har den stridsvagnslikt driv.. Roligt!
Men jag tycker faktiskt att hegeln spelar mer balacerat. Allt ligger där det ska.
I denna prisklassen är hegel h100 & naim xs2 top notch!

#17

Postad 26 februari 2011 - 18:12

maja8506
  • maja8506
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jg sålde Nain och köpte Nad M3 istället, ett riktigt lyft. Hegel verkar också vara ett bra alternativ.

#18

Postad 27 februari 2011 - 10:07

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Innan jag köpte min hegel h100 velade jag mellan den & just naim xs2.
Bestämde mig för hegeln just för att den har display & usb.
Naimen är (enligt mig) tokrolig att lyssna på! Som många redan nämt har den stridsvagnslikt driv.. Roligt!
Men jag tycker faktiskt att hegeln spelar mer balacerat. Allt ligger där det ska.
I denna prisklassen är hegel h100 & naim xs2 top notch!

Detta är väldigt viktigt. Hegel fungerar med exakt alla högtalare och det finns ingenting man stör sig på i längden.

#19

Postad 28 februari 2011 - 08:15

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Detta är väldigt viktigt. Hegel fungerar med exakt alla högtalare och det finns ingenting man stör sig på i längden.

Absolut!

#20

Postad 28 februari 2011 - 22:26

Candy store
  • Candy store
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Som vanligt ligger allt i att hitta rätt matchning mellan produkter. Focal + naim lät ialf fantastiskt. Och klart mkt bättre än Hegel + Focal! Har man känsligheten på sin sida är Naim det bästa jag hört per krona!

Innan jag köpte min hegel h100 velade jag mellan den & just naim xs2.
Bestämde mig för hegeln just för att den har display & usb.
Naimen är (enligt mig) tokrolig att lyssna på! Som många redan nämt har den stridsvagnslikt driv.. Roligt!
Men jag tycker faktiskt att hegeln spelar mer balacerat. Allt ligger där det ska.
I denna prisklassen är hegel h100 & naim xs2 top notch!



Roligt att vi alla har så olika hörsel, eller olika högtalre... jag testade ju mot den dyrare H 200:an och tyckte den fick smisk på allt utan att flytta så mkt luft som möjligt. (den var sjukt kraftfull!)

Innan jag köpte min hegel h100 velade jag mellan den & just naim xs2.
Bestämde mig för hegeln just för att den har display & usb.
Naimen är (enligt mig) tokrolig att lyssna på! Som många redan nämt har den stridsvagnslikt driv.. Roligt!
Men jag tycker faktiskt att hegeln spelar mer balacerat. Allt ligger där det ska.
I denna prisklassen är hegel h100 & naim xs2 top notch!



Roligt att vi alla har så olika hörsel, eller olika högtalre... jag testade ju mot den dyrare H 200:an och tyckte den fick smisk på allt utan att flytta så mkt luft som möjligt. (den var sjukt kraftfull!)

#21

Postad 01 mars 2011 - 08:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Ja, matchning av icke-transparenta produkter är en vetenskap för sig.

#22

Postad 07 mars 2011 - 08:07

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Ja, matchning av icke-transparenta produkter är en vetenskap för sig.


Mafix

På vilket sätt färgar Naim ljudet menar du?

mvh

el julio

#23

Postad 16 mars 2011 - 12:07

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Håller just nu på och jämför Hegel H100 och Naim Nait XS-2.
Naim har jag ju haft sedan tidigare och varit otroligt nöjd med, jämförde med bla primare innan den införskaffades.
Både dessa två, Hegeln samt Naim, låter ju fantastiskt bra, får faktiskt svårt att bestämma mig. Dem är ju lite olika i karaktären, där Hegeln kanske spelar lite med detaljerat och klart medans Naimen verkligen sätter fart på musiken. Befarade att Hegeln skulle vara vass och basfattig, men det tycker jag inte stämmer, den är varken vass eller basfattig.
Skall fortsätta och jämföra ett tag till sen skall en säljas, just nu har ändå Naimen en knapp fördel.

#24

Postad 20 april 2011 - 15:27

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Som framgår av tidigare inlägg så är det nog väldigt mycket smaksak. Jag var helt inställd på Bladelius Tyr, Primare I30 eller Hegel H100 när jag började min förstärkarjakt. Bladelius och Primare kunde jag provlyssna på hemmaplan, medans Naim var lite mer svårtillgänglig. Vid besök i Göteborg trillade jag dock in på en butik där jag fick chansen att provlyssna och jämföra Hegel med Naim och jag blev toksåld. Bästa sättet att beskriva skillnaden är nog att Naim var så jäkla mycket roligare att lyssna på.

Kör nu Naim XS-2 med Audio Physic Tempo6 och njuter i fulla drag varje gång jag sätter mig och lyssnar.

/Mackan

#25

Postad 20 april 2011 - 15:54

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Har hört Naim XS-2, Hegel H100 och Primare I21/30. Gillade helt klart Naim:en mest och Hegeln minst. Primare I21 var inget speciellt, I30 hade ett speciellt lugnt över sig som jag kan tänka mig att många gillar- kan tillägga att även mycket kraft fanns där. Som alltid är det smaksak men för mig som lyssnar på endast metal, trance, dubstep osv så är det fan Naim som gäller. Nu om man bara skulle ha råd med ett par Ino pi60 också...

#26

Postad 20 april 2011 - 16:00

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Har hört Naim XS-2, Hegel H100 och Primare I21/30. Gillade helt klart Naim:en mest och Hegeln minst. Primare I21 var inget speciellt, I30 hade ett speciellt lugnt över sig som jag kan tänka mig att många gillar- kan tillägga att även mycket kraft fanns där. Som alltid är det smaksak men för mig som lyssnar på endast metal, trance, dubstep osv så är det fan Naim som gäller. Nu om man bara skulle ha råd med ett par Ino pi60 också...


Jo Naimen briljerar helt klart till metal (vilket är det som räknas) ;)

#27

Postad 12 juli 2011 - 15:33

Unregistered1441
  • Unregistered1441
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Kan verkligen hålla med om att Naim har ett speciellt driv som är svårt att hitta hos något annat märke. En smaksak förvisso, men ett ljud som är mkt lätt att tycka om!

All typ av musik som är "skränig" (läs: gött skräning) blir ännu mer rivande och underbar! Älskar min naim .

#28

Postad 13 april 2015 - 09:39

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Naim spelar mer engagerat än någon annan förstärkare jag haft. Och jag har haft många... Nu senast var det Musical Fidelity Mi6si, Vincent SV-234 och Vincent SV-237 som fick hitta nya hem! Har haft test hos kompisen med H160 och den lät "hårt" och ointressant i jämförelse med Naim XS.



#29

Postad 13 april 2015 - 12:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0


Naim spelar mer engagerat än någon annan förstärkare jag haft. Och jag har haft många... Nu senast var det Musical Fidelity Mi6si, Vincent SV-234 och Vincent SV-237 som fick hitta nya hem! Har haft test hos kompisen med H160 och den lät "hårt" och ointressant i jämförelse med Naim XS.

Jag lånade en gång hem en Nait 5 i och den lät i mina och övriga åhörares öron just hårt och ointressant. Men det var ju inte en XS, och det måste nästan varit något fel på den misstänker jag. Ohyggligt snygga är Naim iallafall. 10 designpoäng i min bok. :)

#30

Postad 13 april 2015 - 13:58

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vilken modell av Naim däremot ihop med audiovector golvare fick jag lyssnat på i butik, tyckte det lät lite för ljust för min del. Hegel är mer ren och rak däremot hade jag önskat lite mer power från H80. Ska iväg och lyssna på lite godsaker i helgen, där skall man visa upp någon stream produkt från Naim så kan kanske komma med bättre utlåtande efteråt.

#31

Postad 13 april 2015 - 15:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt vilken modell av Naim däremot ihop med audiovector golvare fick jag lyssnat på i butik, tyckte det lät lite för ljust för min del. Hegel är mer ren och rak däremot hade jag önskat lite mer power från H80. Ska iväg och lyssna på lite godsaker i helgen, där skall man visa upp någon stream produkt från Naim så kan kanske komma med bättre utlåtande efteråt.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om det var med mina Audiovector MI3 eller om jag hunnit köpa mina SA. Men Audiovector är ju lite ljusare så just där är kanske inte Naim så lyckad.
Kolla in Sugden om du shoppar i prisklassen runt 20000kr. bättre finns inte oavsett pris. Annars är Primare finemang. Ju äldre desto bättre om du köper begagnat. En A 30.1 skall du kunna få för 5-6000 om någon skulle vara så vänlig att sälja en. :)

#32

Postad 13 april 2015 - 15:56

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Naim spelar mer engagerat än någon annan förstärkare jag haft. Och jag har haft många... Nu senast var det Musical Fidelity Mi6si, Vincent SV-234 och Vincent SV-237 som fick hitta nya hem! Har haft test hos kompisen med H160 och den lät "hårt" och ointressant i jämförelse med Naim XS.


Testat Bladelius byggen? Där snackar vi drag!

#33

Postad 13 april 2015 - 16:15

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag kommer faktiskt inte ihåg om det var med mina Audiovector MI3 eller om jag hunnit köpa mina SA. Men Audiovector är ju lite ljusare så just där är kanske inte Naim så lyckad.
Kolla in Sugden om du shoppar i prisklassen runt 20000kr. bättre finns inte oavsett pris. Annars är Primare finemang. Ju äldre desto bättre om du köper begagnat. En A 30.1 skall du kunna få för 5-6000 om någon skulle vara så vänlig att sälja en. :)

Använder en Primare CD22 som jag köpte för motsvarande 6500SEK, som jag gillar skarpt. Är som sagt lite fundersam över nästa köp. Är intresserad av lösa delar som till exempel en Hegel P20/Primare Pre med något spännande effksteg, tyvärr är Hegel effeksteg allt för dyra så på den punkten har jag inte riktigt kommit underfund med vad som är bra. Högtalare kommer bli svårt om jag ska byta eftersom jag gillar KEF sound och nästa högtalare utöver LS50 är Reference och den serien kostar minst 60k.


Redigerat av Buddaz12, 13 april 2015 - 16:37.


#34

Postad 13 april 2015 - 17:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Använder en Primare CD22 som jag köpte för motsvarande 6500SEK, som jag gillar skarpt. Är som sagt lite fundersam över nästa köp. Är intresserad av lösa delar som till exempel en Hegel P20/Primare Pre med något spännande effksteg, tyvärr är Hegel effeksteg allt för dyra så på den punkten har jag inte riktigt kommit underfund med vad som är bra. Högtalare kommer bli svårt om jag ska byta eftersom jag gillar KEF sound och nästa högtalare utöver LS50 är Reference och den serien kostar minst 60k.

Kan ju inte Kef så bra som du, men just nu har de inbytesrabatt på R500, 700 och 900. Med inbyte 13', 18' och 26000kr. om jag räknar rätt. Men det är kanske en lägre serie?

#35

Postad 13 april 2015 - 17:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kan ju inte Kef så bra som du, men just nu har de inbytesrabatt på R500, 700 och 900. Med inbyte 13', 18' och 26000kr. om jag räknar rätt. Men det är kanske en lägre serie?

För tillfället om minnet säger rätt är det Q, R, LS, Reference och Blade. Blade finns i två modeller. Dem du nämner är golvare i R serien där 500 är den minsta och 900 störst. Alla högtalarna använder Uni-q vilket är namnet på MF/HF drivern. LS är en specialutgåva som gjordes inför 50 års jubileet och sedan har blivit hyllad. Blade är en modell som gjordes där teknikerna fick fria tyglar och Reference ska vara den serie som ska vara mest omtalad. Ska faktiskt försöka lyssna på Reference nu i helgen. är en butik som arrangerar lyssningsdagar på allt möjligt hifi godis från KEF, Nordost, Bel Canto, Audio Physic, T+A, Rega, AVID, Naim med mera. Förra gången när samma butik hade Blade för lyssning så missade jag det hela. Alltid spännande när man har chansen och vidga sina vyer. Sedan har jag gått ett steg uppåt från 5k-10k så nästa landar på runt 30k steget, därefter vette fasiken om det blir bättre. Planerna är åtminstone att uppgradera efterhand inom 2år. Problemet med KEF är att det finns inget mellan LS serien och Reference därför får man kanske titta på ett annat märke och det är inte det lättaste när öronen är kräsna.    



#36

Postad 13 april 2015 - 19:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

För tillfället om minnet säger rätt är det Q, R, LS, Reference och Blade. Blade finns i två modeller. Dem du nämner är golvare i R serien där 500 är den minsta och 900 störst. Alla högtalarna använder Uni-q vilket är namnet på MF/HF drivern. LS är en specialutgåva som gjordes inför 50 års jubileet och sedan har blivit hyllad. Blade är en modell som gjordes där teknikerna fick fria tyglar och Reference ska vara den serie som ska vara mest omtalad. Ska faktiskt försöka lyssna på Reference nu i helgen. är en butik som arrangerar lyssningsdagar på allt möjligt hifi godis från KEF, Nordost, Bel Canto, Audio Physic, T+A, Rega, AVID, Naim med mera. Förra gången när samma butik hade Blade för lyssning så missade jag det hela. Alltid spännande när man har chansen och vidga sina vyer. Sedan har jag gått ett steg uppåt från 5k-10k så nästa landar på runt 30k steget, därefter vette fasiken om det blir bättre. Planerna är åtminstone att uppgradera efterhand inom 2år. Problemet med KEF är att det finns inget mellan LS serien och Reference därför får man kanske titta på ett annat märke och det är inte det lättaste när öronen är kräsna.

Har hört Blade, och det lät förskräckligt illa. De hade riggat upp dessa mastodonter i ett pyttelitet rum och det enda man hörde var en enorm bumlig bas. Det rummet fick inte många sekunder. Tyvärr har jag nog haft otur vid KEF-demos för lovordade 550:an lät bara tunt och trist. Kanske är det många som gillar det väldigt tillbakalutade lugna ljud jag upplevt från de flesta Kef jag hört. Själv gillar jag lite öppnare snärtigare ljud, och har därför fallit för System Audio. :)

#37

Postad 13 april 2015 - 20:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har hört Blade, och det lät förskräckligt illa. De hade riggat upp dessa mastodonter i ett pyttelitet rum och det enda man hörde var en enorm bumlig bas. Det rummet fick inte många sekunder. Tyvärr har jag nog haft otur vid KEF-demos för lovordade 550:an lät bara tunt och trist. Kanske är det många som gillar det väldigt tillbakalutade lugna ljud jag upplevt från de flesta Kef jag hört. Själv gillar jag lite öppnare snärtigare ljud, och har därför fallit för System Audio. :)

Tunt ljud, nja inte alls. mer piggt och ljudet låter som det är tänkt att göra med öppet mellanregister. SA är jag inte direkt förtjust i. Fick höra Pandion 30 som var det ljusaste jag har hört. Som sagt vi har alla olika smak. Samma som att det finns en del som gillar B&W, det gör inte jag.



#38

Postad 13 april 2015 - 20:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tunt ljud, nja inte alls. mer piggt och ljudet låter som det är tänkt att göra med öppet mellanregister. SA är jag inte direkt förtjust i. Fick höra Pandion 30 som var det ljusaste jag har hört. Som sagt vi har alla olika smak. Samma som att det finns en del som gillar B&W, det gör inte jag.

Pandion 30 har jag faktiskt inte hört, men Pandion 2 föll mig inte i smaken. Extremt rent ljud och jättedjup bas för storleken, men allmänt oengagerande. Nä, det är modellerna med många fyratummare som är roliga. Har själv Aura 60 som jag tycker är extremt bra för såpass rimliga pengar. Men visst är det väldigt olika vad man gillar. Du kanske skulle gilla Dynaudio som jag tror är relativt lika Kef i karaktären?

#39

Postad 13 april 2015 - 21:15

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Pandion 30 har jag faktiskt inte hört, men Pandion 2 föll mig inte i smaken. Extremt rent ljud och jättedjup bas för storleken, men allmänt oengagerande. Nä, det är modellerna med många fyratummare som är roliga. Har själv Aura 60 som jag tycker är extremt bra för såpass rimliga pengar. Men visst är det väldigt olika vad man gillar. Du kanske skulle gilla Dynaudio som jag tror är relativt lika Kef i karaktären?

Hört nya excite X14 två gånger och båda gångerna har det saknat i mellanregistret. Det är något i högtalaren som gör att det inte riktigt släpper. Lite så som What Hifi har beskrivit i sin recension. Båda gångerna har jag sagt nej tack. Jag tycker det är två helt olika karaktärer. Pandion 30 var helt oväntat att jag skulle få höra, dock väldigt fina och smala/nätta



#40

Postad 13 april 2015 - 21:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hört nya excite X14 två gånger och båda gångerna har det saknat i mellanregistret. Det är något i högtalaren som gör att det inte riktigt släpper. Lite så som What Hifi har beskrivit i sin recension. Båda gångerna har jag sagt nej tack. Jag tycker det är två helt olika karaktärer. Pandion 30 var helt oväntat att jag skulle få höra, dock väldigt fina och smala/nätta

Hade X16 hemma för några år sedan och gillade mellanregister/diskant men saknade lite jäklaranamma och liv. Ja lite som du också beskriver det. Nej jag tänkte mer på de lite dyrare som Focusserien. Där vil jag nog säga att det händer en hel del mot Excite. 160:an är grymt bra.

#41

Postad 15 april 2015 - 22:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Testat Bladelius byggen? Där snackar vi drag!

Har haft en Tyr i flera år och tycker den fungerar väldigt bra med det mesta. Mycket musikalitet och engagerande.
Nu har jag precis bytt til Thor3 skall bli intressant att testa den ordentligt nu i helgen.
Redan efter ett kortare lyssningspass tror jag mig ha insett att den är lite mer laid back.
Men den är inte ens uppvärmd ordentligt så det kan hända en hel del

#42

Postad 18 april 2015 - 01:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Lyssnade på lite Naim, försteg, effektsteg och nätdel med audio physic, lät inte direkt dåligt tyvärr sprang nya T+A r serien ihop med Kef Reference lila golv modellen åttor runt Naim setupen. Isotek med stor Kef reference och mark levinson lät helt ok det med däremot var Kef med T+A rena vill ha om man hade runt 250k som bara låg och skräpade. Man spelade cd och integrerad förstärkare i nya T+A ihop med Kef reference i ett rum på ca 15kvadrat med lite fix i basen, rent mellanregister som briljerade och en bra precis bas, riktig allrounder som passade till allt. Bel Canto med audio physic var lite av en besvikelse, dåligt promotat även fast det var en kunnig Britt. Hörlurar lyssnade jag också på, här föll jag för beyerdynamic t90 framför nya EL8, lyssnade via Moon nya super dac som även är påkostad i hörlursdelen. Mums för den kombinationen. Som sagt Hegel är inte direkt dålig, för egen del kommer nästa köp vara sjukt svårt, finns en del spännande att välja.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.