Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton Vento 890DC tillsammans med NAD M3/M5

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 augusti 2009 - 20:05

Molehill
  • Molehill
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Har blivit sugen på ett par Vento 890DC till min M3/M5 kombo. Men iom att klubben inte säljer Canton och jag kommer om jag slår till beställa dom från Tyskland så blir en provlyssning svår.

Vad har ni för erfarenheter av NAD + Canton i allmänhet och M3/M5 + Vento 890DC i synnerhet?

Tacksam för svar!

#2

Postad 26 augusti 2009 - 19:27

Molehill
  • Molehill
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ingen som hört några Canton ihop med NAD elektronik?

Om någon hört Canton 890DC ihop med vad som helst, hur skulle du beskriva ljudet?
Är grymt sugen på att beställa ett par ^_^

#3

Postad 26 augusti 2009 - 22:04

Unregistered5ecc7775
  • Unregistered5ecc7775
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag är oxå sugen på den kombinationen...sitter på vento 890+855 men inget Nad!

#4

Postad 27 augusti 2009 - 20:04

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag har Vento 5 reference dom är nog väldigt lika i karaktären ..Och jag kör med En fet integrerad Shanling a-3000 2*200watt 30kg och den har rör i försteget och är lite åt det varma hållet och det passar riktigt bra !

Nad är väl en aning "varm" i ljudet eller ? I så fall skulle jag tippa att dom passar kanon bra .
Högtalarna är ialf väldigt neutrala och öppna , dom spelar vädigt "korrekt" :o

Jag skulle undvika elektronik som är ljus i karaktären.. iofs lite rumsberoende , har man ett väldigt dämpat rum skulle det kunna fungera med en stärkare som går åt det ljusa hållet...

Grymma högtalare hur som haver :D

#5

Postad 28 augusti 2009 - 08:58

Unregisteredeb3c7ba8
  • Unregisteredeb3c7ba8
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Jag var länge inne på Canton Vento 890 DC. Intresset började för att ja tyckte de var sååå snygga :-)
Men efter att ha grundligt lyssnat på dem vid 3 olika sessioner fick jag övertala mig att inte lyda mina ögon för mina öron blev missnöjda varje gång tyvärr :-( Det var inte exemplarfel för jag lyssnade på 3 olika par i 3 olika butiker.

Det jag störde mig mest på var de övre registren som var väldigt (i mina öron) vassa.

Inte min smak tyvärr. Provlyssnades med Marantz, Onkyo och VIncent. Vet inte om Nad skulle göra det annorlunda.
Mitt råd är att verkligen provlyssna dem med din elektronik innan du köper.

#6

Postad 28 augusti 2009 - 11:43

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt aldrig lyssnat till ett par Canton som inte haft något metalliskt, ljust och vasst över sig. Förstår inte varför de ofta får bra kritik i blaskorna.

#7

Postad 28 augusti 2009 - 15:22

Molehill
  • Molehill
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag är oxå sugen på den kombinationen...sitter på vento 890+855 men inget Nad!

Synd du inte bor närmare, då kunde vi fått veta hur de lirar ihop :)

NAD´en är åt det varmare och lite mjukare hållet. De har fått bra kritik ihop med Dali´s Mentor 6 och den beskrivs åt det ljusare hållet med risk för vass i toppen vilket Kombon rundar till lagom fint!

Kruxet är att jag är allergisk mot vass och påträngande diskant, så ett chansköp utan lyssning känns efter vad jag läst här lite risky. Men det skulle ju å andra sidan kunna vara en riktig fullträff om NAD´en kan runda till och Canton spetsa till så kanske ljudet hamnar precis i den livliga spelglada roliga ligan utan att vara vasst och jobbigt att lyssna på...

M3/M5 ska ju spela som bäst med denna typ av högtalare. Och det verkar som Canton 890DC spelar bäst ihop med NAD´ens typ av elektronik... Fått bra pris på dom från Tyskland nu oxå, 18200:- inkl frakt.

Ingen som bor i närheten av Jkpg? :)

#8

Postad 28 augusti 2009 - 16:26

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag "tror" att tycker man att Canton låter vasst och metalliskt så har man hört dem med sämre elektronik ..

Jag har lyssnat på massor av högtalare och jag måste säga att Canton inte är bättre eller sämre på den punkten , det handlar som vanligt om matchning och akustik .

Läste en test på Vento 809 "föregångarn" och den spelade helt jämnt med sonus faber`s model som kostar ca 70000kr här i Sverige .. Testen va i Usa och går att hitta om man söker på Vento 809 ..

Tester är inte allt men en fingervisning ;)

Canton har inte riktigt fått något erkännande här i Sverige bland audiofiler ? kan det bero på att dom är för billiga här måntro :) "bara en känsla jag fått" :)

I Usa där kostar dom skjortan och lite till och brukar anses som väldigt prisvärda så de testas !

Mvh

#9

Postad 28 augusti 2009 - 21:58

Peligroso
  • Peligroso
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt aldrig lyssnat till ett par Canton som inte haft något metalliskt, ljust och vasst över sig. Förstår inte varför de ofta får bra kritik i blaskorna.

Det beror väl också på vilka prisklasser man lyssnar på. Jag kan hålla med om att jag tycker att vissa av budgethögtalarna inte låter så bra, men mina Vento 890 låter bättre än allt annat jag har hört. Tvivlar starkt på att du har lyssnat på dem om du skriver ett sådant påstående.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.