Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio rx 6 och rx 8

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Bronze BRFX (Surroundhögtalare) 1 8,65 (22) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9,35 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9,38 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX-FX (Surroundhögtalare) 5 9 (20) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9,36 (38) Inga priser
37 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 19 dagar sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 8 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 9 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 10 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 10 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 10 år sedan
Bulten på RX-FX (2 inlägg) 10 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 10 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 11 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 11 år sedan
Ang placering av två par MA RXFX (3 inlägg) 11 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 11 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 11 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 11 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 12 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 12 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 13 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 13 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 14 år sedan
Bi eller Di poler som fungerar bra som bakhögtalare (12 inlägg) 14 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 14 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 14 år sedan
surroundfunderingar... (9 inlägg) 15 år sedan

#1

Postad 02 oktober 2009 - 13:44

Unregisteredc049476a
  • Unregisteredc049476a
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Finns det någon här som har lyssnat på dessa högtalare ?

#2

Postad 02 oktober 2009 - 14:07

Unregistered1c8c2a96
  • Unregistered1c8c2a96
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på dom bättre på alla punkter än föregångarn.

#3

Postad 02 oktober 2009 - 14:10

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Har beställt hem ett par RX1:or utan att provlyssna på grund av jag var så nyfiken. Har inte fått dem än tyvärr...

Blir kul att höra hur de nya elementen hämtade från Gold serien har förändrat, förhoppningsvis förbättrat, ljudet! :lol:

#4

Postad 02 oktober 2009 - 15:26

BlueDiamond
  • BlueDiamond
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Har hört RX 6 på Fynda. Väldigt fint mellanregister & diskant.

#5

Postad 02 oktober 2009 - 16:24

Unregisteredc049476a
  • Unregisteredc049476a
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Spännande, gillar högtalare med öppet ljud, blir till att gå på hifi skåne i malmö imorgon vet att de finns där

Redigerat av Unregisteredc049476a, 02 oktober 2009 - 16:48.


#6

Postad 06 oktober 2009 - 15:49

Rhino79
  • Rhino79
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag har ett par RX8: or måste säga att jag är grymt nöjd, har inte hört föregångaren. Men den har ju samma element som guld serien. Har haft dem i några veckor nu o det blir bara bättre o bättre. Men ljudet beror ju mycket på din förstärkare också...

Tänk på att det är mycket lång inspelningstid på dessa högtalare.

// Daniel

#7

Postad 06 oktober 2009 - 20:02

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Jag förmodar att det beror på delningsfilter och konstruktion också, men jag gillar verkligen Goldseriens diskant som jag förstår är samma i nya RX-serien.

#8

Postad 06 oktober 2009 - 20:17

knegar´n
  • knegar´n
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ska bli jäkligt spännande att lyssna på Rx serien, gillar ju Rs serien så om de nya är bättre på alla punkter kan det ju inte bli annat än kanon.
Hoppas de kommer in hos min lokala handlare snart, de var nämligen försenade sist jag var där så det blev ingen provlyssning tyvärr. Under tiden ska jag nog åka och lyssna lite på ett par begagnade Canton ergo 900, alltid kul att jämföra.

#9

Postad 15 oktober 2009 - 08:37

Unregisteredff707d98
  • Unregisteredff707d98
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har ett par RX8: or måste säga att jag är grymt nöjd, har inte hört föregångaren. Men den har ju samma element som guld serien. Har haft dem i några veckor nu o det blir bara bättre o bättre. Men ljudet beror ju mycket på din förstärkare också...

Tänk på att det är mycket lång inspelningstid på dessa högtalare.

// Daniel


Har du på subben fortfarande Rhino, eller klarar man sig utan med 8:orna?
Det är nämligen så att jag redan beställt hem ett par 6:or via en lokal handlare (dock utan köpkrav).
Gjode en provlyssning med allt från klassiskt till hip-hop och tyckte de gjorde bra ifrån sig med all slags musik, inkl
djupbasen, men man behöver nog en sub trots allt. Lyssnade inte med film.
Skulle ju helt klart vara värt att betala 3000,- extra för 8:orna om man inte behöver en sub.
För mig är ljudet i tvåkanal viktigast. Men 8:orna kanske klarar filmbasen hyffsat också eller?

Jaja, nog med snack från min sida. Tack på förhand!

#10

Postad 16 oktober 2009 - 12:40

Rhino79
  • Rhino79
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Har du på subben fortfarande Rhino, eller klarar man sig utan med 8:orna?
Det är nämligen så att jag redan beställt hem ett par 6:or via en lokal handlare (dock utan köpkrav).
Gjode en provlyssning med allt från klassiskt till hip-hop och tyckte de gjorde bra ifrån sig med all slags musik, inkl
djupbasen, men man behöver nog en sub trots allt. Lyssnade inte med film.
Skulle ju helt klart vara värt att betala 3000,- extra för 8:orna om man inte behöver en sub.
För mig är ljudet i tvåkanal viktigast. Men 8:orna kanske klarar filmbasen hyffsat också eller?

Jaja, nog med snack från min sida. Tack på förhand!


Hallå!
Jag tycker inte att det behövs ngn subb till mitt system, tycker att basen är tillräcklig.
Jag kan tänka mig att det beror mycket på hur mycket kraft du har i förstärkare mm...

Jag lyssnar mestadels på elektronisk musik och rock, har även kollat på film ex sagan
om ringen mm mm och basen räcker gott och väl. Jag har ett rum som är 50-60 kvm
det är nog en viktig faktor också vid val av 6 eller 8.

Jag tycker att du ska lyssna på 8: orna innan du bestämmer dig. Surt att komma på om ett
år när de är inspelade att du vill ha större.

#11

Postad 16 oktober 2009 - 21:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Jag tycker att du ska lyssna på 8: orna innan du bestämmer dig. Surt att komma på om ett
år när de är inspelade att du vill ha större.



Håller med om att man måste höra Åttorna också

När RS serien kom tyckte jag att det saknades lite i Sexan som kom fram i Åttan

Har man nu uppgraderat och som man säger en bättre diskant, så kanske mellanregistret
låter annorlunda. Basen är det inget fel på ...

Skulle själv kunna tänka mig ett par åttor i piano svart eller vitt
Subben kan man skippa helt för musik och faktiskt även för film om man inte har
ett allt för stort rum.

Skall ge mig ut och lyssna så fort det ges tillfälle

Maveric

#12

Postad 19 oktober 2009 - 12:04

Unregisteredff707d98
  • Unregisteredff707d98
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hallå!
Jag tycker inte att det behövs ngn subb till mitt system, tycker att basen är tillräcklig.
Jag kan tänka mig att det beror mycket på hur mycket kraft du har i förstärkare mm...
Jag lyssnar mestadels på elektronisk musik och rock, har även kollat på film ex sagan
om ringen mm mm och basen räcker gott och väl. Jag har ett rum som är 50-60 kvm
det är nog en viktig faktor också vid val av 6 eller 8.
Jag tycker att du ska lyssna på 8: orna innan du bestämmer dig. Surt att komma på om ett
år när de är inspelade att du vill ha större.



Håller med om att man måste höra Åttorna också
När RS serien kom tyckte jag att det saknades lite i Sexan som kom fram i Åttan
Har man nu uppgraderat och som man säger en bättre diskant, så kanske mellanregistret
låter annorlunda. Basen är det inget fel på ...
Skulle själv kunna tänka mig ett par åttor i piano svart eller vitt
Subben kan man skippa helt för musik och faktiskt även för film om man inte har
ett allt för stort rum.

Skall ge mig ut och lyssna så fort det ges tillfälle

Maveric


Hej!
Tack för era synpunkter! Måste absolut lyssna på Åttan! Tyvärr finns den inte ännu hos lokala ÅF.
Lyssnar också mest på rock och elektroniskt. Dessutom är min referens vid filmlyssning första sagan om ringen filmen :blush: speciellt stridsscenen i början där Sauron exploderar och en tryckvåg bildas. Då ska f-n porslinet i köksskåpet skallra! :lol:

Just nu har jag bara en Yamaha 650, men har tänkt köpa till en stereostärkare typ Nait5i eller Rotel RA-1520 att driva frontarna med. Kom gärna med förslag på andra stärkare. Kan man få nåt vettigt billigare är det ju alltid bra. Mitt vardagsrum är inte större än 25kvm, så jag har inte så stort utrymme att fylla med välljud.

#13

Postad 19 oktober 2009 - 13:01

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag förmodar att det beror på delningsfilter och konstruktion också, men jag gillar verkligen Goldseriens diskant som jag förstår är samma i nya RX-serien.


Är den verkligen samma?
Frågade min lokala butik vad som skiljde guld och rx serien. Han menade att guld har lite bättre diskant och kraftigare lådkonstruktion.
Lyssnade lite kort på rx8 och tyckte att ljudet påminde mkt om guldserien. Tyckte dock ljudet lät lite tunt. Kan ha berott på placeringen, dom stod en bit från väggen. Sen var dom inte helt inspelade.
Snygga i vit högblank iaf.

#14

Postad 19 oktober 2009 - 14:20

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Om jag jämför mina RX1 med GS10 är diskanten nu rätt lik. Det är en stor förbättring jämfört med RS1 i mina öron, fantastiskt bra diskant! Kan dock inte säga om det är "samma diskant" eller inte. RX1 låter dock något tunnare... som du beskriver... GS10 går betydligt djupare i basen. Där ligger nog den stora skillnaden, som det normalt också brukar göra, mellan stativare i prisklassen (ca) 5-7k jämfört med stativare runt 10-15k...

Så jag skulle nog vilja påstå att det är främst djupet och kvaliteten på basen, inte diskanten, som skiljer RX-serien från guld-serien.

Redigerat av Unregistered7b85be38, 19 oktober 2009 - 14:22.


#15

Postad 26 oktober 2009 - 08:40

Rhino79
  • Rhino79
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hej!
Tack för era synpunkter! Måste absolut lyssna på Åttan! Tyvärr finns den inte ännu hos lokala ÅF.
Lyssnar också mest på rock och elektroniskt. Dessutom är min referens vid filmlyssning första sagan om ringen filmen :P speciellt stridsscenen i början där Sauron exploderar och en tryckvåg bildas. Då ska f-n porslinet i köksskåpet skallra! :P

Just nu har jag bara en Yamaha 650, men har tänkt köpa till en stereostärkare typ Nait5i eller Rotel RA-1520 att driva frontarna med. Kom gärna med förslag på andra stärkare. Kan man få nåt vettigt billigare är det ju alltid bra. Mitt vardagsrum är inte större än 25kvm, så jag har inte så stort utrymme att fylla med välljud.



Högtalarna låter bara bättre och bättre :). Mer film o musik i helgen!!! Jag är grymt nöjd!
Jag driver mina högtalare med Primare försteg pre 30 samt slutsteg a33.2.

Jag är absolut ingen audiofil, men gillar när det låter bra! Finns säkert fler bra alternativ.

Lycka till!

#16

Postad 26 oktober 2009 - 13:42

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Är på jakt efter nya högtalare, och lyssnade på bl a RX 6 i helgen. Men en intressant tanke som jag läste i denna tråd är att om man kanske skulle skippa att köpa Subbas? I så fall skulle man kunna köpa storebror i MA, RX 8 eller
Elac ( som jaghar som favorit än så länge) eller Heco som hade ganska kraftfull bas.

Jag har idag en subbas, men mitt system är ett relativt billigt Audio PRo system som kostade ca 8 k allt som allt för 7 år sen. Så den subbasen är inte att jämföra med dagens eller Velodyne som SPL 800 som jag har blivit rekommenderat. Kan man spara 6 k på subbas kan man klart lägga mer pengar på frontar.
Vad säger ni?

#17

Postad 31 oktober 2009 - 13:42

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
2000 kr extra för de vita, bra mycket mer än man brukar få betala för annan finish. Är det en extremsnygg?
Måste försöka få till en demo med både rs6 och rx6. Egentligen sugen på rx6, men prisskillnaden just nu är ganska stor...

#18

Postad 31 oktober 2009 - 16:16

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Dom vita rx8 är riktigt snygga, särskilt i kombination med att elmenten är vita också... Vitt verkar ju vara på modet nu också. Sett och lyssnat på dom på AVD :P


2000 kr extra för de vita, bra mycket mer än man brukar få betala för annan finish. Är det en extremsnygg?
Måste försöka få till en demo med både rs6 och rx6. Egentligen sugen på rx6, men prisskillnaden just nu är ganska stor...



#19

Postad 11 november 2009 - 00:01

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på båda två och jag köpte RX8

Det låter mycket bra måste jag säga. Ett stort hopp från RS serien
I mina öron så har de närmat sig Gold och RX8 tycker jag tom spelar bättre

Dessa kommer att bli en succe, det är jag helt säker på

#20

Postad 11 november 2009 - 09:08

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Har lagt en beställning på RX 6. Ville inte lägga till för att få Rx 8, men börjar tveka lite.
Vad jag har läst mig till så är den enda skillnaden mellan 6 och 8 en extra bas som går ner djupare. I och med att jag ändå ska ha en sub så tyckte säljaren och jag att det kansek ar onödigt att lägga mer pengar, jag för min del har en bättre hälft som helst inte vill lägga mer pengar för att få rx8. Jag är också tveskam.

Har ni några bra argument förutom att basen är bättre? Jag hade rx 6orna hemma i helgen för provlyssning och de lät hur bra som helst, även utan sub.
Hade Elac 137 hemma samtidigt och den basen ska vara och är kraftfullaren än rx 6, men efter lite pill med inställningar på receivern så var basen rikgitgt go. ( i övrigt så spelare de så härligt mjukt och detaljrikt).

funderade på att köpa Rs serien begagnat, men efter att bland annat läst denna blogg
http://hifilasses.bl...-rx-series.html

så tyckte jag klart att jag ska ha RX serien. Samma sak som står här i bloggen om Rx serien har bekräftats på flera engelska forum jag har läst.

snart lycklig ägare av en hel serie RX. :) (ja förutom bakhögtalare som blev BRFX)

#21

Postad 11 november 2009 - 12:17

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Varför du skall ha Åttorna ?!

Jo, jag utgår från att du tänkt nyttja högtalarna både för hembio och stereolyssning

Om du har ett mycket litet rum, så skall du nöja dig med 6orna men om rummet är
mer än 20m2 så kan du lätt gå upp på åttorna

Skillnaden är inte bara en extra bas, det var även skillnader mellan 6an och 8an
vad gäller RS serien. Så är det nu också. Du får lite mer helt enkelt och då talar
jag inte bas. Lyssna själv, så får du "höra"

Du behöver inte 8orna, för du har en sub, säger säljaren

Dessa säljare :)

1. Hembio
Sub ger en helt annan återgivning av tex explosioner och liknande som ingen
högtalare kan göra
2. Musiklyssning
Sub skall inte användas !!!

Hoppas att du ges möjlighet att få hem ett par 8or för lyssning
då jag tror att du måste göra så för att få ett svar på vilken av dessa du skall välja
Det roliga är, att det gäller RX6 Vs RX8 och inget annat ;)
För vad finns det under 30.000 kr som kan mäta sig med dessa ?
Jag har inte hört något i alla fall och då talar jag om att högtalaren skall prestera
vad man än stoppar in i CD facket.

RX8 ( jag pratar mest om den, då den är komplett ) spelar all musik med pondus.
Den återger bas, diskant och mellanregister på ett behagligt sätt och ändå
utelämnar den inget som det mänskliga örat kan höra.
Du kan sätta på värsta hårdrock och det låter bra och i nästa sekund lyssna
till ett akustiskt verk och njuta av alla detaljer.

Basen är mästerlig. Ingen antydan till muller utan den trummar på med spända skinn.
Mellanregistret ger det som man saknade hos RS serien och lite till
Diskanten spelar musik och inget annat

Jag kommer att återkomma med en liten bredare analys, då jag hört mina 8or med
olika elektronik och kanske funnit några skillnader.

#22

Postad 11 november 2009 - 12:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Tack för det svaret.
Tyvärr har jag redan hunnit beställa RX6, men jag ska då inte säga tyvärr heller, för att jag har en smärtgräns som redan passerades med valet av Monitor Audio så att läga till till RX 8 är svårt.
Visst har vi större än 20 m2 men jag var trots allt väldit nöjd hur 6orna presterade hemma. Och det utan sub till musik.
(själva musiklyssnings och filmtittarstället är inte 20m2, det är en inbuktad hörna i ett hus där kök, matplats o vardagsrum är helt öppet och högt i tak.)

Vad gäller användandet av subbas, så funderar jag på hur jag skulle göra rent praktiskt, för använder jag stereoläge på receivern så kommer subben att vara igång. det är bara i Pure Audio läge som den stänger ner sub, men då låter det mycket sämre. Annars måste jag väl gå in i setupen varje gång och stänga av att jag har en sub?
Eller är det helt enkelt så att receivern sänder bas till högtalrna även om jag stänger av subbasen? tappar man inte vissa frekvenser då?
förlåt det är lite off topic, men det var lite så jag resonerade i mitt val av rx 6. (hörde med någon som hade RS 8 som tyckte att de lika gärna kunde ha tagit rs6) Men smaken är som baken, olika, även smärtgräns för högtalarköp.

hade budget på max 20k , men den är sprängd,,,,,

#23

Postad 11 november 2009 - 13:11

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Vad gäller användandet av subbas, så funderar jag på hur jag skulle göra rent praktiskt, för använder jag stereoläge på receivern så kommer subben att vara igång. det är bara i Pure Audio läge som den stänger ner sub, men då låter det mycket sämre.


Anledningen till att du kan tycka att det låter bättre i stereoläge än i pureläge, är att din receiver förändrar
ljudet i stereoläget till ett ljud du uppskattar. Detta varierar från receiver till receiver.
Med min så blir det bäst att låta musiken passara så opåverkat som möjligt och så sker med pureläget.
Jag använder även pureläge på min 2kanals förstärkare, då elektroniken i sig, gör de förändringar och
skillnader som man kan uppleva mellan olika märken. Att göra ännufler, med tonkontroller kan förstöra
helheten i musiken.

REDIGERAT
Jag såg nu att du har onkyo 606 och då förstår jag varför du använder dig av stereoläget
Många onkyoägare gör så med sina receivrar, då många tycker att de ger ett bättre ljud i stereoläge


Lycka till och återkom gärna med dina intryck, när väl grejorna står på plats. Du kommer att bli jättenöjd
med dina RX 6 och då du redan haft dom hemma för provlyssning, så köper du inte grisen i säcken.
Önskar fler gjorde så !

Redigerat av cedergren, 11 november 2009 - 13:27.


#24

Postad 11 november 2009 - 13:39

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Anledningen till att du kan tycka att det låter bättre i stereoläge än i pureläge, är att din receiver förändrar
ljudet i stereoläget till ett ljud du uppskattar. Detta varierar från receiver till receiver.
Med min så blir det bäst att låta musiken passara så opåverkat som möjligt och så sker med pureläget.
Jag använder även pureläge på min 2kanals förstärkare, då elektroniken i sig, gör de förändringar och
skillnader som man kan uppleva mellan olika märken. Att göra ännufler, med tonkontroller kan förstöra
helheten i musiken.

REDIGERAT
Jag såg nu att du har onkyo 606 och då förstår jag varför du använder dig av stereoläget
Många onkyoägare gör så med sina receivrar, då många tycker att de ger ett bättre ljud i stereoläge


Lycka till och återkom gärna med dina intryck, när väl grejorna står på plats. Du kommer att bli jättenöjd
med dina RX 6 och då du redan haft dom hemma för provlyssning, så köper du inte grisen i säcken.
Önskar fler gjorde så !



Tack tack, Såg nu att du hann svara, jag skcikade precis pm.
Som du säger, jag har haft RX 6 hemma och gillade skarpt vad jag hörde och är "nöjd" med det så håller jag nog fast vid det valet... annars kanskke jag snart får flytta ut.. :)


EDIT.
Nu har jag hämtat mina högtalare!!! :D Blir till att koppla upp det ikväll efter jobbet

Redigerat av Bulldog76, 12 november 2009 - 13:51.


#25

Postad 12 november 2009 - 17:09

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Jag har haft fördelen att sitta och lyssna på mina Rx8or under hela eftermiddagen.
Jag har testat med Denon och Cambridge elektronik och kan meddela att det funkar
bra med båda. Vilket som är bäst, säger jag inte, då det är en personlig smaksak.

Men att högtalrna och även Centern låter mumma kan jag intyga
Ett lyft för hela min anläggning

#26

Postad 12 november 2009 - 17:21

Unregisteredc049476a
  • Unregisteredc049476a
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Jag vet att jag startade denna tråden, och jag har efter många om och men samt många lyssningar köpt mig ett par B&W CM7 med CMC center, de levereras imorgon. Det som gjorde valet var när jag lyssnade på CM7 den gav mig gåshud av välbehag jag lyssnade på Europes nya skiva hos HIFI klubben.

Jag återkommer nog med bilder och intryck under/efter helgen.

#27

Postad 12 november 2009 - 17:36

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Jag återkommer nog med bilder och intryck under/efter helgen.


Då får jag beklaga, att det inte blev RX för dig B)

Då ses vi i CM tråden nästa gång, för detta är ju en RX tråd :P

För intresserade, skall jag testa med Rotelslutsteg nästa vecka.
Skall bli spännande att se vad det kan göra för RX

#28

Postad 12 november 2009 - 19:12

appelpix
  • appelpix
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej Cedergren!

I dagarna skall jag bestämma mig för Cambridge Audio Azur 650A förstärkare och troligen också MA RX8.
Jag vill gärna få ditt omdöme om förstärkaren. Kommen den att räcka för att driva RX8:orna? Jag kommer inte alls att vilja spela vrålhögt, jag är mera intresserad av nyanser och rent ljud. Jag vill dock gärna att förstärkaren skall orka med RX8:ans båda baselement.
Alltså; kommer Azur 650A att räcka?

appelpix

#29

Postad 12 november 2009 - 19:29

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Hej Cedergren!

I dagarna skall jag bestämma mig för Cambridge Audio Azur 650A förstärkare och troligen också MA RX8.
Jag vill gärna få ditt omdöme om förstärkaren. Kommen den att räcka för att driva RX8:orna? Jag kommer inte alls att vilja spela vrålhögt, jag är mera intresserad av nyanser och rent ljud. Jag vill dock gärna att förstärkaren skall orka med RX8:ans båda baselement.
Alltså; kommer Azur 650A att räcka?

appelpix



Säkert inga problem. Testade Cambridge Sonata med mina RS6 vilket funkade väldigt bra. Testade i syfte att kolla ifall Sonata:n kunde ge Teac:s referens serie en match. Tanken är en 2-kanals anläggning i mindre format med RX1 som högtalare. RX1 spelar ju fantastiskt och har faktiskt imponerat mer på mig än RX6-8. Resultatet blev en beställning av Teac A-H380. Ruskigt mycket "pulver" i den lilla förstärkaren.
Råkade även "snubbla på ett Rotelslutsteg RB-1510. En sån juvel! Testade även denna efter min Marantz bioreciver SR7001 och till min förvåning blev det ett påtagligt lyft. För dom pengarna som det slutsteget kostade var det inte mycket att tveka på. Lycka till med RX8 och Azur, mycket njutning där!

#30

Postad 12 november 2009 - 19:47

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Hej Cedergren!

I dagarna skall jag bestämma mig för Cambridge Audio Azur 650A förstärkare och troligen också MA RX8.
Alltså; kommer Azur 650A att räcka?


Jag har kikat lite på 650A och det är en ny stärkare med bra strömresurser och till ett väldigt bra pris.
Om du har 2500 kr ytterligare, så har du en annan teknik i 740A, men jag tror du klarar dig bra
med 650.

Rx8 är dessutom i 4 ohm tillskillnad mot övriga i serien som är i 6 ohm

Men varför inte låna hem stärkaren och prova. Köper du den över nätet, så är der bara
att skicka tillbaka den i samma skick som du fick den ( inom 14 dagar ) om du inte är nöjd.

Att du skall köpa 8orna råder det inget tvivel om och det rådet ger jag till alla.
Har ni stålarna, så släng upp de extra tusingarna som 8orna kostar.
Bättre rockhögtalare har jag sällan hört, varken för dessa pengarna eller om man
lägger till det dubbla. Som bonus får man dessutom en högtalare som klarar all
musik med glans.

Idag har jag plöjt igenom allt från Mozart till AC/DC om jag nu får räkna dessa som motpoler.

#31

Postad 12 november 2009 - 19:48

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Råkade även "snubbla på ett Rotelslutsteg RB-1510. En sån juvel! Testade även denna efter min Marantz bioreciver SR7001 och till min förvåning blev det ett påtagligt lyft. För dom pengarna som det slutsteget kostade var det inte mycket att tveka på. Lycka till med RX8 och Azur, mycket njutning där!


Testade du RB-1510 till MA RS6 ??
Jag är lite nyfiken på vad som blev bättre med slutsteget ? Rotel är väl känt för att ha ett ganska kallt ljud. De var inget som du upplevde när du testade den till SR7001 ?

Varför jag är nyfiken. Jag har själv ett par MA GS20 och SR7001, funderar på att i framtiden även skaffa ett slutsteg till Marantzen.

#32

Postad 12 november 2009 - 19:49

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Överlycklig! :)
Har precis packat upp mina RX 6 och håller på att spela in dem. först ut Metallicas the Black Album.

Och vad härligt det låter. och ändå är de inte inspelade. Jag gjorde helt rätt val känner jag.

#33

Postad 12 november 2009 - 19:53

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Grattis och välkommen till "MARX" klubben :)

För din och alla andra MA ägares skull har jag startat en "Klubb"
i klubbforumet

https://www.minhembi...howtopic=247579

Redigerat av cedergren, 12 november 2009 - 19:59.


#34

Postad 12 november 2009 - 19:56

Unregistered1c8c2a96
  • Unregistered1c8c2a96
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Överlycklig! :)
Har precis packat upp mina RX 6 och håller på att spela in dem. först ut Metallicas the Black Album.

Och vad härligt det låter. och ändå är de inte inspelade. Jag gjorde helt rätt val känner jag.

Du gjorde ett bra val,lycka till :)

#35

Postad 12 november 2009 - 20:24

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Testade du RB-1510 till MA RS6 ??
Jag är lite nyfiken på vad som blev bättre med slutsteget ? Rotel är väl känt för att ha ett ganska kallt ljud. De var inget som du upplevde när du testade den till SR7001 ?

Varför jag är nyfiken. Jag har själv ett par MA GS20 och SR7001, funderar på att i framtiden även skaffa ett slutsteg till Marantzen.


Gillar det neutrala ljudet som det slutsteget levererar. Kan upplevas som lite kallt på vissa plattor, men jag fixar inte ett alltför varmt ljud som ibland kan kännas som "blött och lite sladdrigt". Hade en HK reciver innan Marantzen och med det bytet tyckta jag var ett steg i rätt riktning med ett klarare och mer detaljrikt ljud.
Rotelsteget strammar upp RS6:orna ganska rejält och ger betydligt mer "klipp" i ljudet och en bättre attack kan man säga. Tycker mycket om RS6 just för att även dessa har karaktären med schysst mellanbas och bra bett. Men som sagt det lilla slutsteget gjorde skillnad och gav mer av vad RS6 redan levererade. Värt att prova.

#36

Postad 13 november 2009 - 00:53

Unregisteredc120a6b5
  • Unregisteredc120a6b5
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
jag lyssnade genom en pioneer sx-lx71 idag på rx6 och dom lät så hysteriskt bra.. i morgon ska jag gå lysnna och jämföra med rx8.. men enligt säljaren ska dom låta sjukt bra.. ska bli intressant och se.. tänker sätta ihop mitt första bygge av ljud och bild här hemma så det ska bli kul och få dela med sig av lite bilder utefter tidens gång och renovering. rx6 blev jag duktigt imponerad av iaf.. lyssnade på elac207 efteråt och det var klar skillnad.. MA ftw

#37

Postad 13 november 2009 - 18:48

Unregisteredc120a6b5
  • Unregisteredc120a6b5
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Idag lyssnade jag igenom rx8.. det var inget svårt beslut och fatta.. är numera stolt ägare till MA RX-8, MA RX Center och MA RXFX. Dessa kommer drivas med en pioneer sc-lx71. kommer dessvärre inte kunna ställa upp dom förrän både målare och snickare varit här men bilder kommer komma. lyssnade igenom även b&w hm683 och MA spelar röven av dom enligt mina öron iaf..

#38

Postad 14 november 2009 - 01:31

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

b&w hm683 och MA spelar röven av dom enligt mina öron iaf..


Jo det gör dom med de flesta högtalare som kostar det dubbla också :(

#39

Postad 14 november 2009 - 13:31

kapiim
  • kapiim
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0

Jo det gör dom med de flesta högtalare som kostar det dubbla också ;)

Skiljer det inte bara några kronor mellan RX8 och 683orna? Typ 500 kr? ;)

#40

Postad 15 november 2009 - 05:27

Unregisteredc120a6b5
  • Unregisteredc120a6b5
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
inte om man vill ha dom fina med vit highgloss ;)

#41

Postad 15 november 2009 - 09:13

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Jo det gör dom med de flesta högtalare som kostar det dubbla också :lol:



Skiljer det inte bara några kronor mellan RX8 och 683orna? Typ 500 kr? ;)



inte om man vill ha dom fina med vit highgloss :blush:


Han menar nog även andra högtalare som kostar uppåt 30k inte bara 683...

#42

Postad 15 november 2009 - 16:46

Unregisteredc120a6b5
  • Unregisteredc120a6b5
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
det e nog sant. tänkte inte på det. ;)

#43

Postad 21 december 2009 - 12:37

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

jag lyssnade genom en pioneer sx-lx71 idag på rx6 och dom lät så hysteriskt bra.. i morgon ska jag gå lysnna och jämföra med rx8.. men enligt säljaren ska dom låta sjukt bra.. ska bli intressant och se.. tänker sätta ihop mitt första bygge av ljud och bild här hemma så det ska bli kul och få dela med sig av lite bilder utefter tidens gång och renovering. rx6 blev jag duktigt imponerad av iaf.. lyssnade på elac207 efteråt och det var klar skillnad.. MA ftw


Väcker lite liv i tråden...

Kan du beskriva skillnaden du upplevde mellan rx-6/rx-8 och Elac 207.
Jag har lyssnat på Elac 247 och var imponerad. Men man får ju lyssna runt lite mer innan det blir köp...

/Andreas

#44

Postad 21 december 2009 - 13:02

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Lyssnade även jag på just RX8 vs Elac 207A och här tyckte jag att Elacen gick vinnande ur duellen (kanske man inte får säga i den här tråden :P ).

Båda var riktigt trevliga högtalare dock och de var bra på lite olika saker. RX8 hade mer tryck och en mer kontrollerad bas än Elacen men 207'orna hade en (i mina öron iaf) mycket trevligare diskant, verkligen silkeslen, så valet föll på dem. Jag kan ändå inte feta på med ljudet i min lägenhet så att basen blir okontrollerad vid höga volymer spelar mig ingen roll. Dessutom kan man i 207'orna stoppa i en grejj i basreflexröret som gör att det inte blir fullt så blöt bas, kommer nog köra med den istoppad.

Men jag hade nog kunnat leva med RX8 också, tycker nog de är snyggare i designen än Elac. Båda är kompetenta högtalare och vad som passar ens eget ljudideal är ju olika från person till person. :)

#45

Postad 21 december 2009 - 13:18

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Lyssnade även jag på just RX8 vs Elac 207A och här tyckte jag att Elacen gick vinnande ur duellen (kanske man inte får säga i den här tråden :D ).

Båda var riktigt trevliga högtalare dock och de var bra på lite olika saker. RX8 hade mer tryck och en mer kontrollerad bas än Elacen men 207'orna hade en (i mina öron iaf) mycket trevligare diskant, verkligen silkeslen, så valet föll på dem. Jag kan ändå inte feta på med ljudet i min lägenhet så att basen blir okontrollerad vid höga volymer spelar mig ingen roll. Dessutom kan man i 207'orna stoppa i en grejj i basreflexröret som gör att det inte blir fullt så blöt bas, kommer nog köra med den istoppad.

Men jag hade nog kunnat leva med RX8 också, tycker nog de är snyggare i designen än Elac. Båda är kompetenta högtalare och vad som passar ens eget ljudideal är ju olika från person till person. :)


Tja, vill bara säga att RX serien tar väldigt lång tid att spela in. Diskaneten blir verkligen silkeslen efter ordentlgi inspelning. :P
RX6 och 8 kan man ocså stoppa in kuddar.... Men tur att smaken är som baken... delad :blush:
På en hifimässa så lät 207na väldigt burkiga, (tror att det hade mer med vad den spelades upp med än högtalaren att göra). men där hade de inspelade Rx8or, och de var gudomligt ljuvliga. Nu kör jag själv RX 6 (valde mellan Rx6 och Elac 137 främst)

#46

Postad 22 december 2009 - 19:03

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Lucka 22 hos Reference Audio är RX8 för 11.990:-
Gäller endast idag :-(

#47

Postad 22 december 2009 - 19:32

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Lucka 22 hos Reference Audio är RX8 för 11.990:-
Gäller endast idag :-(


Tyvärr inte ngn rabatt på High-Gloss

#48

Postad 22 december 2009 - 20:38

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Jag slog till och köppte ett par RX8 i svart. Hade lyssnat runt en del på andra märken i liknande prisklass (B&W dm683, Dali lektor 8, Dali ikon 5, Focal 726 samt några modeller från Elac), men tyckte att det var dom här som lät bäst med tanke på priset, idag (11990:-) ..... hoppas att dom låter lika dant hemma bara.
Hur lång inspelning behöver dom?

MVH
Niklas

Redigerat av ***nicke69***, 22 december 2009 - 20:39.


#49

Postad 22 december 2009 - 22:02

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Jag slog till och köppte ett par RX8 i svart. Hade lyssnat runt en del på andra märken i liknande prisklass (B&W dm683, Dali lektor 8, Dali ikon 5, Focal 726 samt några modeller från Elac), men tyckte att det var dom här som lät bäst med tanke på priset, idag (11990:-) ..... hoppas att dom låter lika dant hemma bara.
Hur lång inspelning behöver dom?

MVH
Niklas


Lååååååång!!!!
Mina har gått ca 400h nu, och det händer fortfarande grejer... ( har hört att de behöver runt 500h)
Lät helt ok när jag fick hem dem, sen kändes det som de kom in i en svacka, men efter att jag flyttat dem längre från sidoväggar och vinklat in lite, låter de nu bättre än nånsin.
Ljudet släpper mer och mer, man kan verkligen höra lager på lager av instrument, och ett klockrent stereoperspektiv där sången sitter mtt i rummet, långt utanför högtalarna...

#50

Postad 23 december 2009 - 08:00

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Hej!
Vad har ni för elektronik samt kablar till era MA RX högtalare? Och vad lyssnar ni på för typ av musik, samt vilken kvalite på inspelningarna? Har ni stora små rum? Har ni gjort några akustik förbättringar? Vad hade ni för några högtalare innan ni bytte?

MVH
Niklas

Redigerat av ***nicke69***, 23 december 2009 - 08:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.