Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mångsidigt stereosystem för under 6K

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kenwood K-711 (Kompaktstereo) 1 6 (1) Inga priser
NAD C 715 (Stereoförstärkare) 2 7,9 (9) Inga priser
Denon RCD-M37 (Stereoförstärkare) 4 8,5 (5) Inga priser
Onkyo CS-535 (Kompaktstereo) 0 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 21 oktober 2009 - 16:51

Don Karnage
  • Don Karnage
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Letar stereosystem + högtalare till mitt sov&vardagsrum.
Kommer främst bluesrock, metal, rock och jazz, samt förstärka TVljudet.

Behöver ingen fet effekt behövs, kör oftast låg volym (Men nån gång då och då kanske man vill dra på lite extra utan att det låter Helkass).
Viktigast är att det är en mångsidig enhet.
Behöver CD-spelare, bra alarmfunktion, radio, ingång för mp3spelare (helst usb så att man kan ladda samtidigt som man spelar) , fjärr och RCA-ingång till TVn. gärna även koppla in PCn via spdif eller line in.

(Vore även super om man kunde spela musik direkt från extern hdd...men jag antar att det är lättare att fixa med en extern sak typ squeezebox snarare än att sikta på att ha det som inbyggd funktion )

Har studentbudget och är inte direkt någon audiofil så jag vill helst ge max 4,5k för paketet.
(Är det billigare är det kanon, då har man kanske råd med sagda squeezebox också)

Har spanat in ett par varianter.
Med högtalare:
Onkyo CS-serien - Finns i olika varianter från 3,5k till 4k.
Kenwood K-711 (saknar usb) eller K-715 - ca 3,3k

Utan högtalare: (då vill jag gärna ha tips om vilka högtalare som passar till!)
Denon RCD-M37 - 3,3k.
NAD 715 - 3k med hifiklubbens medlemsrea

Vad säger ni? Ska jag ta nån av dom eller har ni andra tips?

Redigerat av Don Karnage, 02 januari 2010 - 22:04.


#2

Postad 22 oktober 2009 - 20:08

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

Letar stereosystem + högtalare till mitt sov&vardagsrum.
Kommer främst bluesrock, metal, rock och jazz, samt förstärka TVljudet.

Behöver ingen fet effekt behövs, kör oftast låg volym (Men nån gång då och då kanske man vill dra på lite extra utan att det låter Helkass).
Viktigast är att det är en mångsidig enhet.
Behöver CD-spelare, bra alarmfunktion, radio, ingång för mp3spelare (helst usb så att man kan ladda samtidigt som man spelar) , fjärr och RCA-ingång till TVn. gärna även koppla in PCn via spdif eller line in.

(Vore även super om man kunde spela musik direkt från extern hdd...men jag antar att det är lättare att fixa med en extern sak typ squeezebox snarare än att sikta på att ha det som inbyggd funktion )

Har studentbudget och är inte direkt någon audiofil så jag vill helst ge max 4,5k för paketet.
(Är det billigare är det kanon, då har man kanske råd med sagda squeezebox också)

Har spanat in ett par varianter.
Med högtalare:
Onkyo CS-serien - Finns i olika varianter från 3,5k till 4k.
Kenwood K-711 (saknar usb) eller K-715 - ca 3,3k

Utan högtalare: (då vill jag gärna ha tips om vilka högtalare som passar till!)
Denon RCD-M37 - 3,3k.
NAD 715 - 3k med hifiklubbens medlemsrea

Vad säger ni? Ska jag ta nån av dom eller har ni andra tips?


Om du ändå ska koppla in datorn så skulle du ju kunna använda datorn som radio och cd-spelare. Då behöver du inte betala för cd och radio delen vilket betyder att dom pengarna går till bättre förstärkare och högtalare istället. Antingen skaffar du en billig och prisvärd D/A omvandlare från datorn eller en stereo receiver, alt aktiva högtalare med eller utan dac.

Som sagt bara ett tips;)

Lycka till
Mvh Alex

#3

Postad 22 oktober 2009 - 21:19

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Yamahan sticker ut med jäkligt bra ljud för storleken, usb samt klockradio.
Philipsen har inbyggd 160gb hdd samt möjlighet att streama ljud trådlöst/trådbundet, usb. Dock ingen klockradio, men den låter rätt bra för att vara en s.k. microanläggning.





#4

Postad 23 oktober 2009 - 00:44

Don Karnage
  • Don Karnage
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tack för tipsen.
Yamahan verkar perfekt som klockradio, men sen ser lite väl tanig ut för att ha som huvudstereo, och den saknar RCAingång.

Snacka om imponerande uppsättning funktioner på Philipsen! Utöver det nämnda har den dessutom internetradio och FMradio.
Väldigt synd att klockradio saknas bara, att vakna till musik är nästan ett måste för mig! (kan ju lösas med att köra alarm via ipod, men skulle aldrig komma ihåg att plugga in den varje kväll)

Spanar vidare lite mer..men philipsen är nu en stark kandidat om jag inte hittar nåt bättre.

Om du ändå ska koppla in datorn så skulle du ju kunna använda datorn som radio och cd-spelare.

Jo skulle man spara mycket på. Tyvärr så vill jag bara spela från datorn ibland, orkar inte ha den på hela tiden pga surret.
Möjlighet att koppla in PCn ser jag snarare som en bonus än ett krav.

Redigerat av Don Karnage, 23 oktober 2009 - 00:45.


#5

Postad 23 oktober 2009 - 00:56

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Själv så köpte jag mig en sådan här:

http://www.marantz.c...mp;prod_id=3800

Det är utan högtalare och jag gav 4500:- :)

MVH:Per

Redigerat av Unregistered2141, 23 oktober 2009 - 00:58.


#6

Postad 23 oktober 2009 - 01:02

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Tänk på att den här recievern är neutral så om det skall låta bra så behöver högtalarna vara ganska varma i ljudet. Jag har både kört den med 2 och 4 högtalare och det fungerar lika bra :)

#7

Postad 27 oktober 2009 - 00:40

Don Karnage
  • Don Karnage
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Den verkar riktigt go, men lite över budget.
Känns dessutom som att ju finare stärkare man har desto dyrare högtalare vill man ha, för att utnyttja hela potentialen ;)
Så jag föredrar att hålla mig till något billigare förstärkare ;)

Mer tips!

#8

Postad 12 november 2009 - 23:53

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Kolla in Teac CR-H serien, enligt bildochljud.se så kommer det en ny som heter CR-H500 men tyvärr har dom ej skrivit dit priset men övriga ur den serien ligger ju runt 3.000:- så det borde ju fungera :)


Mvh Per

Redigerat av Unregistered2141, 12 november 2009 - 23:54.


#9

Postad 15 november 2009 - 09:25

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Hi-Fi Klubben har en del bra system: http://www.hifiklubb.../stereo/system/

Kolla där. Finns en del paket med NAD eller Denon inkl. högtalare som kostar runt 4000-6000.

#10

Postad 12 januari 2010 - 21:23

Don Karnage
  • Don Karnage
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har höjt budgeten till 6K nu efter jul.

Hifiklubbens paket med NAD L54 och Dali Concept 1 för 5,5k är väldigt lockande. Provlyssnade och det lät riktigt bra. Men tyvärr saknar jag usb och hdmi. Och jag tyckte mig höra ett dovt brusljud när den stod på, vilket ju är tråkigt.

Teac CR-H500 verkar mycket trevlig, fast priset blev högre än väntat. Bara hittat den på hifihuset, och där kostade den 4,5k för standardversionen (eller 6,9 för DNT-versionen med nätradio och wifi)
Inte hittat några tester än dock. Frågan är om den är så mycket bättre än gamla CR-H225 för 3k, den har ju fått bra kritik.

Marantzen ser riktigt seriös och maffig ut. Fått mycket bra kritik också ser jag.
Vilka varma (och billiga!) högtalare kan ni rekommendera till den?
Får inte bli några dyrgripar ifall jag ska klara mig inom budgeten.

Apropå högtalare har jag annars hittat ett par som verkar riktigt prisvärda. inga varma som passar marantzen, men kanske till något annat.
Audio Pro Wigo (passar inte Marantzen dock, men kanske en Teac eller annat) Bara 1,7k och hyllas friskt i Bild och Ljuds "Jakten på folkhögtalaren"-test. Har dock ingen butik i närheten där jag kan testa.
Vad tror ni om dom? Går det att hitta bättre grejor för under 2k?

Redigerat av Don Karnage, 12 januari 2010 - 21:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.