Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nad T785

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD T785 (Surroundförstärkare) 2 8 (4) Inga priser
NAD T785HD (Surroundförstärkare) 0 8,5 (3) Inga priser
3 relaterade trådar

#1

Postad 22 oktober 2009 - 22:56

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Har börjat fundera på att skaffa mig en surroundanläggning och fastnar för 785HD (Master Serien-blir dyr).
Har försökt hitta några reviews eller tester på ovanstående maskin men tyvärr inte hittat något på HD eller inte HD modellen. Någon som har testat denna på forumet och har något att säga om den?

#2

Postad 05 november 2009 - 20:23

falangen
  • falangen
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Tjena.
Går lite i samma tankar som du.
Har inte lyssnat på 785HD men däremot har jag hört på 775 och den lät mycket bra.
Beror ju också på vilka högtalare man tänkt att para ihop med den.

Pratade med Hi-Fi klubben i gbg.
Där sa dom att 785 driver vad som helst.
Som att driva en duracell kanin med ett kärnkraftverk.
Tror jag har läst lite tester om den.
Ska se om jag kan hitta några länkar.

#3

Postad 05 november 2009 - 20:37

falangen
  • falangen
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
http://hometheaterre...eiver-reviewed/

Inte HD men bra ändå :)

#4

Postad 05 november 2009 - 20:59

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
ojdå det lät ju som en aspirant till mina nya Dali mentor femmor. Synd att de inte har usb eller nätverksströmning men det kanske kommer nya kort :)

#5

Postad 05 november 2009 - 21:08

falangen
  • falangen
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ja man kan ju alltid hoppas.
Lite konstigt är det ju att dom inte klämde in en usb port när det för övrigt finns det mesta...
Den kostar ju ändå en slant.

Här är en MASSIV tråd för er som orkar läsa.....
http://www.avsforum....ad.php?t=902321

Redigerat av falangen, 05 november 2009 - 21:55.


#6

Postad 06 november 2009 - 19:17

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Har bytt ut min M3a mot en 785HD nu och jag ångrar mig inte!
Grymt bra förstärkare med riktigt riktigt härligt stereoljud!
Kommer lite bild för dom som är intresserade!

#7

Postad 06 november 2009 - 19:26

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0

Har bytt ut min M3a mot en 785HD nu och jag ångrar mig inte!
Grymt bra förstärkare med riktigt riktigt härligt stereoljud!
Kommer lite bild för dom som är intresserade!


Oh, kan du ge lite mer info om tvåkanals ljudet?
Har själv varit inne att köpa en M3 så gärna lite jämförelser :blink:

#8

Postad 08 november 2009 - 19:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Ser gärna lite bilder på dessa maskiner

Har lyssnat på den mindre T775 på Hifi-klubben och älskar den. Deras nya receivers spelar verkligen kraftfullt och renare än de tidigare generationerna. Men hur löser ni problemet med bara en HDMI-out?

Det finns väl en HDMI-split att köpa?

#9

Postad 09 november 2009 - 17:48

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
vet inte hur bra men det finns splitters

http://www.dustinhom...5010195968.aspx
http://www.komplett....led#ProductTabs

#10

Postad 12 november 2009 - 15:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Fortfarande lite sugen på att höra en utvärdering av era receivers.


:P

#11

Postad 12 november 2009 - 19:42

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Fortfarande lite sugen på att höra en utvärdering av era receivers.


:)


Kan försöka knata ihop en till helgen, precis kommit hem från gymmet och är lätt svimmfärdig =)

#12

Postad 13 november 2009 - 08:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det skall bli roligt att läsa.

Har bara lyssnat på 775 men den lät helt underbart.

#13

Postad 27 april 2010 - 22:33

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Alla som varit sugna men väntat på lägre priser har verkligen fått chansen nu:
VILKEN SÄNKNING HK GJORT.
Bara att gratulera er som inte köpt ännu.
Passa på innan HK lägger på ett antal tusen igen, de kan som bekant göra som de vill med priserna, vilket de iheller inte skäms för.
Varje gång det släpps nåt nytt passar de på att skinna sina kunder på så mycket pengar de bara kan...
När jag köpte min T785, blev jag lovad att receivern + nya HD moduler skulle kosta samma som den då kommande T785HD.
Nu, med facit i hand blev det såhär:
T785 21 998 :- + HD moduler 7 498:- = 29 496:-
T785HD 22 998:-
Bara 6498:- dyrare än de lovade!!!!!!!
Ska man känna sig lurad eller??????
Härligt med monopol.

Redigerat av Jörgen A., 27 april 2010 - 22:44.


#14

Postad 27 april 2010 - 22:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Trist sanning.

#15

Postad 28 april 2010 - 10:38

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Tris att du känner dig lurad, alltid tråkigt när priser far upp och ner.

Betalde runt 27000kr när jag köpte min receiver (HD-modell).
Nu när dom sänkte priset till 23000kr så snackade jag lite med min lokala hifibutik och fick ett presentkort på mellanskillnaden,
trots att det gått mer än en månad mellan mitt inköp och prissänkningen. I och med att jag ändå funderar på att byta ut mina högtalare så kändes detta som en helt ok lösning i mitt fall!

När var det du köpte din maskin, Jörgen?

#16

Postad 28 april 2010 - 16:07

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Tris att du känner dig lurad, alltid tråkigt när priser far upp och ner.

Betalde runt 27000kr när jag köpte min receiver (HD-modell).
Nu när dom sänkte priset till 23000kr så snackade jag lite med min lokala hifibutik och fick ett presentkort på mellanskillnaden,
trots att det gått mer än en månad mellan mitt inköp och prissänkningen. I och med att jag ändå funderar på att byta ut mina högtalare så kändes detta som en helt ok lösning i mitt fall!

När var det du köpte din maskin, Jörgen?


Köptes hösten 08, innan HD-moduler och HD-maskinerna var släppta/prissatta
Nu är det inte så att jag är missnöjd med produkten, tvärtom är jag grymt nöjd, och har i dagsläge inga problem med att avkoda i spelaren, och skicka via HDMI till receivern.
Problemet är HK´s arroganta stil, och överprissättn. som de kör med när de tar in nya produkter, för att sen dumpa när försäljningen avtar... här hade fri konkurrens varit sunt.

Redigerat av Jörgen A., 28 april 2010 - 16:15.


#17

Postad 28 april 2010 - 17:40

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Jag håller med om att det är irriterande när priserna far upp och ner. Varje gång jag köpt en produkt på Hifi så har jag kollat priserna dagligen efteråt. Bara väntat på att de ska sänka. Men hittills har jag haft tur. Köpte en T785HD för en månad sen snart. Mycket nöjd med den!

#18

Postad 28 april 2010 - 18:30

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Prissänkningar har ju inte bara HiFi Klubben patent på. Alla butiker sänker sina priser efter ett tag så är det bara. Det får man leva med. Men inte ser jag att alla som köper tv på EG eller en receiver på hemmabiobutiken klagar på dem när de sänker priserna. En prissänkning kan komma när man minst anar det så är det i det dagliga livet.

Tillbaka till receivern. Nad T785 lyssnade jag också på när jag var på HK. Jag håller med att det är riktig bra styrka i receivern och ljudet har en speciell punch och klarhet som är svårt att hitta i en hemmabio receiver. Tyvärr hade jag inte de pengarna just då och fick kolla på något som nästan kostade 20000kr mindre och då var valet mellan nad 747 och denon 3310. Det blev en 3310 pga det mer öppna ljudet och nätverkskopplingen och att jag fick den för 8500. Skulle jag ha de pengarna att köpa en receiver för så skulle jag nog lätt välja en nad t785HD innan t.ex en pioneer lx90 eller en yamaha z11. Pga att man kan byta modulerna och att naden verkar ha outömliga kraft resurser.

#19

Postad 29 april 2010 - 07:48

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
[quote name='anteqwerty' date='Apr 28 2010, 19:30 ' post='2880616']
Prissänkningar har ju inte bara HiFi Klubben patent på. Alla butiker sänker sina priser efter ett tag så är det bara. Det får man leva med. Men inte ser jag att alla som köper tv på EG eller en receiver på hemmabiobutiken klagar på dem när de sänker priserna. En prissänkning kan komma när man minst anar det så är det i det dagliga livet.

Jag klagar inte på sänkningarna, utan på höjningarna: De får ibland för sig att HÖJA priset på befintliga modeller, HK slipper bry sig om vad andra butiker tar betalt då de har ensamrätt på sina märken, vilket i sin tur gör att de kan sätta priserna så högt det bara går.
Ett exempel är HD modulen till NAD t785 som de vill ha 7498:- för!!!!!
För de pengarna får du en grym bluray spelare som avkodar dina HD-signaler, och skickar dem till receivern.
Det känns som att de inte kommer sälja en enda modul, så länge de har kvar detta hutlösa pris, jag kommer iallafall inte betala dessa pengar.

Redigerat av Jörgen A., 29 april 2010 - 07:51.


#20

Postad 29 april 2010 - 10:28

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Jag klagar inte på sänkningarna, utan på höjningarna: De får ibland för sig att HÖJA priset på befintliga modeller, HK slipper bry sig om vad andra butiker tar betalt då de har ensamrätt på sina märken, vilket i sin tur gör att de kan sätta priserna så högt det bara går.
Ett exempel är HD modulen till NAD t785 som de vill ha 7498:- för!!!!!
För de pengarna får du en grym bluray spelare som avkodar dina HD-signaler, och skickar dem till receivern.
Det känns som att de inte kommer sälja en enda modul, så länge de har kvar detta hutlösa pris, jag kommer iallafall inte betala dessa pengar.


Då är jag med i matchen. Ja man kan ju både få en receiver och en blurayspelare för det priset. Men som du säger så har du ju redan en nad t785 och med tanke på priset nu så tycker jag att du borde få rabbat på en ny modul. Det skiljer ju bara en 1000 lapp imellan t785 och t785HD och där tycker jag modulen också borde kosta.

#21

Postad 29 april 2010 - 18:25

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
De föjer dollarkursen säger de.

(T785HD är sänkt 5000:- så den har varit 6000:- dyrare än T785. )

#22

Postad 29 april 2010 - 21:22

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Nad T785 har idag inte nätverk/ usb ingångar, men det talas om att kommande moduler bl a kommer ha dessa ingångar.
Då blir det till att importera sina nya moduler från att annat land, installera själv, samt att koppla upp till sin dator och ladda in ny programvara, och på så sätt köpa uppdateringen för ett betydligt lägre pris.
Att de ( HK ) justerar priserna efter dollarn känns inte trovärdigt, då det bara är vissa produkter som sänks...känns som de handlar på måfå, där de produkter de har mycket av i lager sänks kraftigt, och andra grejer som också upphandlats i dollar inte påverkas alls.

Redigerat av Jörgen A., 29 april 2010 - 21:23.


#23

Postad 20 maj 2011 - 05:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men vad händer mellan NAD T747 och 785?

Har hört NAD T747 förut, men mest med film där jag verkligen gillade den. Men efter att återigen hört den i butik ansåg jag att den hade ett tunt mellanregister: stämmor, bakgrundskomp kommer inte fram ordentligt. När sedan musiken presenterar fler händelser så mäktade inte NAD T747 att hålla ordning på alla register. Överlag hörde jag mest en snärtig bas (tomrum) och en bra diskant, men ingenting däremellan?

Hur skiljer sig de tyngre förstärkarna i sortimentet när det kommer till mer finstämda nyanser, levererar deras finare receivers vid musiklyssning? Jag tycker att man ser mer av Denons receivers härute i forumet, men mindre av NADs maskiner.

Redigerat av Glidtassen, 23 maj 2011 - 05:33.


#24

Postad 23 maj 2011 - 11:26

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
T785 är i klass med Nad M3 och det säger väl det mesta.

#25

Postad 23 maj 2011 - 17:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men vad är det som karaktäriserar ljudbilden i NAD idag när det kommer till deras receivers?
Hur låter ljudbilden?

#26

Postad 29 maj 2011 - 21:39

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Men vad är det som karaktäriserar ljudbilden i NAD idag när det kommer till deras receivers?
Hur låter ljudbilden?



(...med "gamla Nad" som referens)
Jag har ägt flera Nad-förstärkare genom åren och anser T785´s "klang" vara:
Något ljusare - kan inte längre betraktas som dov/mörk.
Stabil, kontrollerad bas.
Muskler, kraft -spelar rappt - tydligt driv, skickar musiken rakt emot lyssnaren
" Stampar takten" på ett helt annat sätt än förut. ( Gamla Nad kunde många gånger spela väl tillbakalutat)
Du får ut och lyssna själv - vet att Hifiklubben varit rätt dålig på att ha dessa till demo - men försök hitta en 765 el. 785 - de har samma grundklang. Funderar du på köp är 785 med sina 2 Holmgrentrafos valet jag skulle gjort alla dar i veckan...
Jörgen ( Bilder på T785 finns i mitt galleri!!)

Redigerat av Jörgen A., 29 maj 2011 - 22:12.


#27

Postad 09 juni 2011 - 09:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

(...med "gamla Nad" som referens)
Jag har ägt flera Nad-förstärkare genom åren och anser T785´s "klang" vara:
Något ljusare - kan inte längre betraktas som dov/mörk.
Stabil, kontrollerad bas.
Muskler, kraft -spelar rappt - tydligt driv, skickar musiken rakt emot lyssnaren
" Stampar takten" på ett helt annat sätt än förut. ( Gamla Nad kunde många gånger spela väl tillbakalutat)
Du får ut och lyssna själv - vet att Hifiklubben varit rätt dålig på att ha dessa till demo - men försök hitta en 765 el. 785 - de har samma grundklang. Funderar du på köp är 785 med sina 2 Holmgrentrafos valet jag skulle gjort alla dar i veckan...
Jörgen ( Bilder på T785 finns i mitt galleri!!)


För mig handlar det mer om sedvanlig nostalgi, gillar att hålla mig uppdaterad om NAD även om jag inte shoppar deras förstärkare längre.

Jag har bett om att få de tyngre receivrarna demade på Hifi-Klubben i Stockholm, men det är sällan som de har en rigg uppsatt. I de större rummen för hembio är det alltid Denons tyngre sortiment som hägrar. Men jag har aldrig sett dem gör en ordentlig setup av en T785? Jag fattar inte det, mycket för att jag tycker att Denons ljudbild är ganska tråkigt och oengagerande i musiklyssning. Tycker tom att NADs instegsreceiver som gamla NAD T744 är roligare med musiklyssning.

Bland det värsta jag hört var för några år sedan på Hifi-klubben vid slussen där dom hade riggat deras Masters serie, separat flerkanals steg tillsammans med processor.

Nyligen lyssnade jag på en NAD T747 som hade bra med kraft, men sämre separation i mellanregister. Den hade bas, diskant men ingenting där emellan. Därför försvann alla bakgundskomp, pianor, röster osv.

Redigerat av Glidtassen, 10 juni 2011 - 07:10.


#28

Postad 10 juni 2011 - 11:41

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

För mig handlar det mer om sedvanlig nostalgi, gillar att hålla mig uppdaterad om NAD även om jag inte shoppar deras förstärkare längre.

Jag har bett om att få de tyngre receivrarna demade på Hifi-Klubben i Stockholm, men det är sällan som de har en rigg uppsatt. I de större rummen för hembio är det alltid Denons tyngre sortiment som hägrar. Men jag har aldrig sett dem gör en ordentlig setup av en T785? Jag fattar inte det, mycket för att jag tycker att Denons ljudbild är ganska tråkigt och oengagerande i musiklyssning. Tycker tom att NADs instegsreceiver som gamla NAD T744 är roligare med musiklyssning.

Bland det värsta jag hört var för några år sedan på Hifi-klubben vid slussen där dom hade riggat deras Masters serie, separat flerkanals steg tillsammans med processor.

Nyligen lyssnade jag på en NAD T747 som hade bra med kraft, men sämre separation i mellanregister. Den hade bas, diskant men ingenting där emellan. Därför försvann alla bakgundskomp, pianor, röster osv.


Menar du bra eller dåligt när du skriver "Bland det värsta.."?

Hifi-klubben i Linköping hade en T775HD som bio-demo ganska länge.

#29

Postad 11 juni 2011 - 10:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
När jag skrev bland "Det värsta" menar jag givetvis "Det bästa".

Det är sällan som Hifi-Klubben har hookat upp ordetliga setups med renodlade NAD anäggningar.

#30

Postad 13 juni 2011 - 11:42

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
ok, man vet ju aldrig.

Jag har varit inne i de flesta Hifi-klubben butiker i sthlm och jag kan hålla med om att det är dåligt med NAD. Sist jag var där skulle jag lyssna på B&W 802 diamond men det var nån som petat in diskanten. Så jag fick lyssna på 804 istället. Dok med NAD M2!!

Tur man bor i Linköping för i våran butik verkar de gilla NAD.

#31

Postad 28 juli 2011 - 00:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har aldrig hört NAD T785 i butik men det vore roligt.

Flera gånger har NADs mindre receivers fått mig att trilla baklänges med tanke på att dessa varit kraftigt underspecificerade. Har prövat NAD tillsammas med Dynaudio för många år sedan, men med ett sämre resultat.
Det var med en NAD T753v2 men det lät bara dovt och trist. Vidare orkade inte heller maskinen dra liv i min
Audience center trots att den stod på max.

Jag vet inte riktigt vilka märkens om fungerar bra med dagens NADs receivers utöver Hifi-Klubbens sortiment. Funderar ibland över vad som händer om man kopplar en av NADs större receivers till: Elac, Dynaudio, Wharfedale osv.

Redigerat av Glidtassen, 28 juli 2011 - 00:46.


#32

Postad 28 juli 2011 - 14:48

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Jag har aldrig hört NAD T785 i butik men det vore roligt.

Flera gånger har NADs mindre receivers fått mig att trilla baklänges med tanke på att dessa varit kraftigt underspecificerade. Har prövat NAD tillsammas med Dynaudio för många år sedan, men med ett sämre resultat.
Det var med en NAD T753v2 men det lät bara dovt och trist. Vidare orkade inte heller maskinen dra liv i min
Audience center trots att den stod på max.

Jag vet inte riktigt vilka märkens om fungerar bra med dagens NADs receivers utöver Hifi-Klubbens sortiment. Funderar ibland över vad som händer om man kopplar en av NADs större receivers till: Elac, Dynaudio, Wharfedale osv.



753/763v2 var onödigt dova - 85an är inte alls sån... distinktare och tightare ( i utländsk press brukar Psb rekommenderas till NAD - hade varit roligt att höra!)

Redigerat av Jörgen A., 29 juli 2011 - 10:10.


#33

Postad 15 augusti 2011 - 11:37

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
PSB är ju ett dotterbolag till NAD så... =)

#34

Postad 01 mars 2012 - 15:00

Unregisteredc1b24de1
  • Unregisteredc1b24de1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej hopp sådär ett halvår senare!

Har kört på en 785HD ända sedan prissänkningen då jag inte kunde hålla mig. Den äger fan i mig på alla sätt och är riktigt grym när det kommer till stereo. Kör ju mest musik så det är ett stort plus. Har konstaterat att det är inte förrän den här prisklassen hos NAD som deras surround recievers kommer ikapp deras renodlade 2 kanals stärkare. Och vad gäller film(läs blu-ray) blir jag fan rädd ibland för jag tror kåken ska brista hahaha!

Någon nämde Mentor 5 och det är vad jag kör på tillsammans med LCR och Mentor sub. Har snålat in lite där bak och kör på Zensor 1 men de klarar sig otroligt bra ändå. Jag bi-ampar ju såklart femmorna vilket i min mening får dem att låta dubbelt så stora. Läste ett inlägg om att det är helt onödigt med bi-amp men den personen kan antingen aldrig ha testat eller också behöver han köpa sig en 785 helt enkelt :wub:

Hade ju planer på att gå över till M3 så jag får tacka för ett tidigare inlägg som besparar mig den utgiften! Kikar ju på Master-serien med jämna mellanrum men s*tan vad mycke pengar det landar på för M15HD & M25 tillsammans, kabelfreak som jag är med så landar väl bara kablaget mellan processorn och steget på en 10-15 papp till :wacko:

Nu till största anledningen att jag suktar vidare... Min 785 har gått sönder atminstone fem gånger sedan jag köpte den på alla möjliga oförklarliga sätt. Som tur är tecknade jag ju försäkring på den men det tar ju ändå upp till en månad att få tillbaka den ibland vilket suger skit för att uttrycka mig rakt. Har till och med fått skicka den till Danmark men där jobbar dom fan i mig snabbt för då kom den tillbaka fullt fungerande efter knappt en vecka, pluspoäng till de rödvita!

Undrar om nån mer haft problem med modellen eller har jag helt enkelt fått ett söndagsex??????????

#35

Postad 01 mars 2012 - 21:40

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Till ni som pratar om överprissättning osv.

Det handlar om tillgång och efterfrågan !
Fattar ni inte det. Läs företagsekonomi på grundläggande nivå så borde ni fatta det.

Om NAD (eller någon annan) kan ta ett högt pris och kunderna köper det så är det marknads-pris. Om kunder inte köper är det för högt pris i förhållande till marknadspris.
Om man säljer mer än vad man kan tillverka är priset för lågt till marknadspriset.

Enkelt. Man balanserar priset utifrån efterfrågan och tillgången.


Det är så det alltid har funkat i en MARKNADSEKONOMI !


Ps.
Somliga tycker nog att detta är ett drygt inlägg som var helt onödigt. Då vill jag grattulera er då ni troligen redan fattat de grundläggande fundament som bygger upp en marknadsekonomi.
Till er som inte fattar vad jag skriver om, plugga några veckor företagsekonomi.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.