Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att köpa en DAC.

340 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9,42 (25) Inga priser
TerraTec Aureon Dual USB (Ljudkort) 2 8,53 (16) 3 401:-
Musical Fidelity V-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 9 (6) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
HRT Music Streamer (DAC & hörlursförstärkare) 2 6,5 (1) Inga priser
Abrahamsen V6.0 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,33 (2) Inga priser
Audio Pro WF100 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 7 8,36 (32) Inga priser
KingRex UD-01 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,5 (1) Inga priser
Optoma NuForce uDAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,08 (35) Inga priser
KingRex PSU (Övrigt) 1 5,5 (1) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9,18 (21) Inga priser
DevilSound DAC V2.1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Optoma NuForce uDAC 2 (DAC & hörlursförstärkare) 8 7,59 (33) Inga priser
Lead Audio LA-100 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,56 (8) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,07 (13) Inga priser
41 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Musical Fidelity Klubben (112 inlägg) 3 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Audio Pro WF100 (112 inlägg) 6 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (213 inlägg) 7 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Skicka ljud via bluetooth till Audio Pro Lv3 (2 inlägg) 9 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
LEAD LA-100 (36 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Kommer en USB-Dac göra någon nytta för mig? (7 inlägg) 11 år sedan
Nuforceklubben (6 inlägg) 12 år sedan
HRT Head Streamer (Music Streamer) eller Nuforce uDAC2 det är frågan? (31 inlägg) 12 år sedan
Brus med uDac (3 inlägg) 12 år sedan
Nya högtalare inköpta - för datorn. (18 inlägg) 12 år sedan
Media Extender med wifi och USB-utgång? (0 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Kringgå/avaktivera volymkontrollen på Nuforce uDAC 2? (2 inlägg) 12 år sedan
Head Box II eller uDac 2 för hörlurar från MacBook (5 inlägg) 12 år sedan
uDAC 2 (10 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 13 år sedan
Högtalare i flera rum (0 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Förstegets inverkan på ljudet (4 inlägg) 13 år sedan
uDAC lyser trots att den är avstängd! (2 inlägg) 13 år sedan
Nya hörlurar 2000-3000 + förstärkare? (18 inlägg) 13 år sedan
Ska köpa nytt ljudkort, köpråd. [klart] =) (7 inlägg) 14 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 14 år sedan
NuForce Icon / Trends Audio TA-10.1 + Audio Pro Level 02 (9 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 01 november 2009 - 12:54

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har en bärbar dator med spotify (premium) som jag skulle vilja förbättra ljudet från.
Detta har jag tänkt att göra med en ny USB DAC.

Bärbar>USB>DAC>RCA>Naim 152XS

Eventuellt ska jag även köra min CD genom denna nya DAC så ytterliggare inkopplingmöjligheter krävs.

Har kollat på Cambridge DAC magic, många som har den och den verkar fungerar bra, men den har funnits länge och det borde således finnas något nyare bättre alternativ...?

Kom nu med förlag på DACar som kan vara värda att prova...

EDIT: Efter lite nya erfarenheter byter jag namn på tråden från USB Dac till bara DAC

Redigerat av PureDigital, 20 januari 2010 - 21:30.


#2

Postad 01 november 2009 - 15:35

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Musical Fidelity V-DAC är en av de bästa i sin prisklass, har den själv. Kostar runt 1700 från England. Vill du gå högre finns Hegel HD10 för 9900 kr.

#3

Postad 01 november 2009 - 17:37

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Tycker inte Dacmagic har funnits så länge, ungefär ett år. Musical Fidelity V-DAC ungefär lika länge? Hur mycket kan hända på ett år? Tror inte det blir så stor skillnad om någon, om det inte har kommit något nytt gränssnitt.

#4

Postad 01 november 2009 - 17:41

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
den måste väl ha funnits längre än ett år?
nej jag kan ha fel. då är det ju inget argument till det B)
hegel är för dyr då jag inte ska lägga de pengarna på en dac som mest ska användas till spotify.
så upp till 5000 är väl max kan jag säga, hur är dessa 2 mot varandra? mer än priset då.

#5

Postad 01 november 2009 - 18:11

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Musical Fidelity V-DAC har jag ej lyssnat på så den kan jag ej uttala mig om. Har själv en Dacmagic, den tycker jag har bra upplösning och bas. Men lyssna inte så mycket på andra eller mig, folk brukar tycka att grejerna de har är bäst. Lyssna själv.

#6

Postad 01 november 2009 - 19:08

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
ja tyvärr är det nog så. Dacmagic är ju ruskigt smidig med alla anslutningsmöjligheter. Ska fundera lite här...

#7

Postad 01 november 2009 - 19:27

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

ja tyvärr är det nog så. Dacmagic är ju ruskigt smidig med alla anslutningsmöjligheter. Ska fundera lite här...



V-DACen är ful som stryk men har bra ljud, inte lyssnat på DacMagic dock.

#8

Postad 01 november 2009 - 20:46

mnbs
  • mnbs
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
På Naim's hemsida (http://www.naim-audi...oducts/dac.html) finns en 12 sidor lång pdf-rapport som behandlar DAC:en som de själva släpper nu i november. Den är kanske lite för dyr, men genom att läsa pdf-rapporten lär man sig en del om problemen/möjligheterna med extern DAC.

Kanske kan vara till hjälp.

/mvh Martin

#9

Postad 01 november 2009 - 23:39

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Denna

#10

Postad 02 november 2009 - 06:47

Ztivk
  • Ztivk
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nja, specialversionen Caiman är klart bättre för en rimlig merkostnad, kolla gärna på tillverkarens hemsida(homehifi.co.uk). Om dator via USB blir huvudkälla kan det vara värt att lägga pengar på "jordad" USB-kabel från svenska EntreQ (entreq.com). Priset för Dac + kabel bör hamna under 5k.

#11

Postad 02 november 2009 - 12:22

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
HRT Music Streamer.... ?

Från mässan i Malmö.

http://runtljudbutik.sc10.se/

Bifogar ett produktblad som jag fick med mig hem.

Bifogad fil(er)



#12

Postad 02 november 2009 - 16:49

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Om dator via USB blir huvudkälla kan det vara värt att lägga pengar på "jordad" USB-kabel från svenska EntreQ (entreq.com). Priset för Dac + kabel bör hamna under 5k.


http://entreq.com/de...asp?PageId=2152

1800:- för en usb-kabel... :wub: jaja, det blir säkert jättebra (obs! ironi)

edit: 1800:- kanske var för firewirekabeln?

Redigerat av iMats, 02 november 2009 - 16:53.


#13

Postad 02 november 2009 - 17:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Om dator via USB blir huvudkälla kan det vara värt att lägga pengar på "jordad" USB-kabel från svenska EntreQ (entreq.com). Priset för Dac + kabel bör hamna under 5k.


Eller så kan du spola ner pengarna i toaletten. Det blir lika stor skillnad på ljudet, och du slipper de fula kablarna med hölje från strykjärnskabel.

Priset för DAC kan hamna på 5k, kabel ska det följa med. Satsa på en som klockar om inkommande signal (för att undvika jitter). DacMagic är riktigt bra via Toslink, men via USB är prestandan i den beroende av datorns klocka, eftersom den inte klockar om/buffrar inkommande signal som dyrare/mer avancerade DACar gör.

Mitt tips är som vanligt att skippa USB om budgeten är begränsad. Ett bra ljudkort som kan skicka ut signalen bitkorrekt via optisk Toslink kostar runt 500kr. Har moderkortets inbyggda ljud toslink så kan man istället använda den. För att signalen ska bli bitkorrekt krävs rätt inställningar på datorn, men det gäller även USB.

Samplingsfrekvens: 44,1 kHz. bitdjup 24bit (inte 16). Alla effekter, volymkontroller osv av. Det brukar räcka, men Windows är knäppt ibland, både XP och Vista. I Mac OS funkar det som vanligt direkt.

#14

Postad 02 november 2009 - 17:53

Ztivk
  • Ztivk
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ageve, finns det några bra o billiga ljudkort som trådskaparen kan ha ihop med sin laptop?

#15

Postad 02 november 2009 - 17:55

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0

Eller så kan du spola ner pengarna i toaletten. Det blir lika stor skillnad på ljudet, och du slipper de fula kablarna med hölje från strykjärnskabel.

Priset för DAC kan hamna på 5k, kabel ska det följa med. Satsa på en som klockar om inkommande signal (för att undvika jitter). DacMagic är riktigt bra via Toslink, men via USB är prestandan i den beroende av datorns klocka, eftersom den inte klockar om/buffrar inkommande signal som dyrare/mer avancerade DACar gör.

Mitt tips är som vanligt att skippa USB om budgeten är begränsad. Ett bra ljudkort som kan skicka ut signalen bitkorrekt via optisk Toslink kostar runt 500kr. Har moderkortets inbyggda ljud toslink så kan man istället använda den. För att signalen ska bli bitkorrekt krävs rätt inställningar på datorn, men det gäller även USB.

Samplingsfrekvens: 44,1 kHz. bitdjup 24bit (inte 16). Alla effekter, volymkontroller osv av. Det brukar räcka, men Windows är knäppt ibland, både XP och Vista. I Mac OS funkar det som vanligt direkt.


jag sitter på en bärbar dator som kommer användas, alltså är ett nytt ljudkort inte intressant. jag är inte ute efter "100% kvalitetsljud" utan att det enkelt ska bli så bra som möjligt. Välljud spelar man med CD.

#16

Postad 02 november 2009 - 18:50

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

DacMagic är riktigt bra via Toslink, men via USB är prestandan i den beroende av datorns klocka, eftersom den inte klockar om/buffrar inkommande signal som dyrare/mer avancerade DACar gör.

DacMagic buffrar, samplar upp och klockar om alla ingående signaler. Du har i stort sett ingen val om du ska kunna överföra ljud över USB på ett vettigt sätt.

En USB-dacs prestanda beror dels på hur nedsmutsad signalen (TDM-strömmen, vars klockning inte är synkad med ljuddatan) från datorn är och dels på hur mycket inkommande jitter omklockningen i dacen kan hantera.
Vissa kan säkert hantera mer än andra, men det finns så vitt jag vet inga dokumenterade jämförelser över hur olika USB-dacar uppför sig under sämsta möjliga förutsättningar.

Och om man tänkt använda dacen med en laptop skulle jag rekommendera att (om man har möjlighet) använda Toslink istället för USB, oavsett vilken dac man har.
Men det kan givetvis vara en bra idé att använda Toslink även i andra fall eftersom man slipper elektrisk kontakt mellan datorn och resten av anläggningen.

#17

Postad 03 november 2009 - 18:51

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Hur är det med att skicka digitalt med toslink med bärbar, är det då 3,5" stereopluggen man använder fast då med en optiskt kabel? Blir kanske så då om det är möjligt, kanske någon som vet, laptopen är ett år gammal och är en Acer aspire 5530 (ingen värsting alltså, haha.

#18

Postad 03 november 2009 - 18:57

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
Jag tror inte du har en digital ljudutgång på den datorn. Antingen får du köra analogt ut från 3,5 mm till 2 RCA eller (vilket är att föredra) USB till en DAC.

#19

Postad 03 november 2009 - 21:47

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Är en månads leveranstid på DAC magic, hur är det med de andra? Vill beställa från sverige.

HRT Music streamer verkar ju fasligt intressant, dock blir det såfall bara för datorn, dock blir det nog en NAIM CD5XS så det behövs ingen bättre dac där.

Men vad är det konkret för skillnad på standard, + och pro...?

Redigerat av PureDigital, 03 november 2009 - 21:58.


#20

Postad 03 november 2009 - 23:51

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Är en månads leveranstid på DAC magic, hur är det med de andra? Vill beställa från sverige.

HRT Music streamer verkar ju fasligt intressant, dock blir det såfall bara för datorn, dock blir det nog en NAIM CD5XS så det behövs ingen bättre dac där.

Men vad är det konkret för skillnad på standard, + och pro...?



Varför beställa från Sverige, billigare från andra länder :)

#21

Postad 10 november 2009 - 23:39

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
jag har optisk ut på din dator har jag tagit reda på nu, så just nu kör jag optiskt till min onkyo 906. Inte optimalt ännu men helt klart bättre än inget.

Så nu är det alltså en dac med optisk in som står på önskelistan. :)

#22

Postad 11 november 2009 - 08:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Är det en dålig DAC på din Onkyo?

#23

Postad 17 november 2009 - 23:13

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

jag sitter på en bärbar dator som kommer användas, alltså är ett nytt ljudkort inte intressant. jag är inte ute efter "100% kvalitetsljud" utan att det enkelt ska bli så bra som möjligt. Välljud spelar man med CD.

Jag spelar välljud med min dator (kopplad trådlöst till en Airport express och sen digitalt till receivern).

#24

Postad 17 november 2009 - 23:19

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Är det en dålig DAC på din Onkyo?


Jag tror att han kommer att förstå hur bra den är, först när han betalt
några tusingar för en produkt som levererar exakt samma sak :)

Redigerat av cedergren, 17 november 2009 - 23:20.


#25

Postad 24 november 2009 - 13:08

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av HRT Musicstreamer.
Jag kör med en antik laptop och lakritssnöre till en 80-tals HK stärkare, så jag antar att det kan inte bli sämre, men frågan är om 1390 kr räcker eller måste man uppåt några tusen för att det skall bli hifi?


#26

Postad 24 november 2009 - 18:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Jag tror att han kommer att förstå hur bra den är, först när han betalt
några tusingar för en produkt som levererar exakt samma sak ;)


Håller med. D/A-omvandlarna i lite bättre receivers presterar mycket bättre än många verkar tro.

I modeller för 5-10000kr sitter det ofta ett flerkanals-chip (7.1 D/A chip) från t ex Texas Instruments (Burr Brown). SNR ligger strax över 100 dB. Går man upp lite i pris så hittar man oftast 4 separata stereo-chip. Texas Instruments och Analog Devices är vanliga. SNR runt 110-115dB beroende på modell. Overkill i de flesta situationer eftersom försteget med stor sannolikhet brusar mer. För att inte tala om rummets grundbrus. Det räcker att en Bluray-spelare med fläkt står igång så har man ett brusgolv som är lååångt över D/A-chippets ;)

#27

Postad 24 november 2009 - 18:20

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Tänkte bara sticka in och rekommendera Audio Pro WF100. Det är en trådlös sändare som man kopplar in i dators usb-port. Sedan har man en mottagare inkopplat i strömuttag, och därifrån via rca till recievern. D/A-convertern är en mycket bra sådan från Burr Brown. Det är sjukt smidigt och skönt med trådlöst, enda nackdelen är om man vill koppla in fler enheter. Jag kör spotify premium och ljudkvalitén är helt fantastisk.

#28

Postad 24 november 2009 - 18:46

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Jag vill ha en annan dac, dels för att få bättreljudkvalite (Jag har testat några olika nu och de allra flesta har varit bra mycket bättre än den i min reciver)
Men även för att slippa köra tex Spotify Premium genom hemmabioförstärkaren och stället kunna köra det direkt till mitt Naim försteg.

#29

Postad 03 december 2009 - 10:03

Unregistered71593e1b
  • Unregistered71593e1b
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Eller så kan du spola ner pengarna i toaletten. Det blir lika stor skillnad på ljudet, och du slipper de fula kablarna med hölje från strykjärnskabel.

Priset för DAC kan hamna på 5k, kabel ska det följa med. Satsa på en som klockar om inkommande signal (för att undvika jitter). DacMagic är riktigt bra via Toslink, men via USB är prestandan i den beroende av datorns klocka, eftersom den inte klockar om/buffrar inkommande signal som dyrare/mer avancerade DACar gör.

Mitt tips är som vanligt att skippa USB om budgeten är begränsad. Ett bra ljudkort som kan skicka ut signalen bitkorrekt via optisk Toslink kostar runt 500kr. Har moderkortets inbyggda ljud toslink så kan man istället använda den. För att signalen ska bli bitkorrekt krävs rätt inställningar på datorn, men det gäller även USB.

Samplingsfrekvens: 44,1 kHz. bitdjup 24bit (inte 16). Alla effekter, volymkontroller osv av. Det brukar räcka, men Windows är knäppt ibland, både XP och Vista. I Mac OS funkar det som vanligt direkt.


Ursäkta att jag tränger mig på här men jag har en fråga som rör detta ämne:

Jag är på väg att köpa nedanstående dator och vill koppla den till min Advance Acoustic MAP105 förstärkare och mina Tangent Clarity 8-högtalare. Jag är därför på jakt efter en bra lösning som ger "big bang for the buck", t.ex. en dac.

Min fråga är om det utifrån nedanstående spec för ljudkortet går att tyda om den har s k TOSlink?

Toshiba Satellite L500-13C 15,6

Realtek ALC272-GR
Type of Sound Chip Software Sound
Connected BUS High Definition Audio Link
Type of Codec Chip ALC272-GR
Compatibility Intel High Definition Audio 1.0
Support Audio Format Stereo(Playback)=16/24bit, Stereo(Capcure)=16/24bit
MaxSampling Rate 192kHz(Playback), 192kHz(Capcure)
Full Duplex Support Yes
1 bit digital amplifier


Mvh,

Anders

#30

Postad 26 december 2009 - 18:32

O-P
  • O-P
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Är det någon som har prövat Abrahamsen V6.0?

https://www.prisjakt...kt.php?p=490391

Den verkar rätt lik Hegel H10 och den är jäkligt snygg. Vet någon om man kan provlyssna på den någonstans?

#31

Postad 26 december 2009 - 20:21

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Jag kör nu toslink (optisk) från min bärbara acer dator ut till onkyo 906 och det fungerar super.
Det enda jag gör är att ställa fullt på volym på datorn och reglerar på onkyon.

Kan jag få bättre ljud från datorn med en sådan "Dac" ni pratar om????

#32

Postad 27 december 2009 - 02:48

Unregisteredfca8c5cd
  • Unregisteredfca8c5cd
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nuforce uDAC kanske skulle kunna vara ngt?

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=142310

http://www.head-fi.o...45/#post6178849

#33

Postad 30 december 2009 - 14:02

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Det blev en uDAC för mig! Samma chip som i den som Hifiklubben har, men mycket mindre storlek och pris.
Gör sitt jobb! Mycket bättre ljud än med laptopens hörlursutgång.
Fick väldigt "basigt" ljud på en 22 pistepirrkko-låt men det kan bero på att jag kör gratis spotify och min o-optimala högtalarplacering.

Niclas

#34

Postad 02 januari 2010 - 18:22

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
funderar också på en usb dac till laptopen så man får bättre ljud:
Men vill inte prioritera det och vill inte lägga för mycket pengar så
vad säger ni om uDacen eller kanske ProJect USB box? skiljer ca 200 kr
mellan dessa? Eller måste man upp i runt 3000-4000 för att få bättre?

//Micke

#35

Postad 02 januari 2010 - 23:35

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
beställde just en Nuforce uDac :blink: vi får se vad den går för om ett par dagar.

//Micke

#36

Postad 02 januari 2010 - 23:49

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

beställde just en Nuforce uDac :blink: vi får se vad den går för om ett par dagar.

//Micke


Spännande, kanske kan vara nåt för min del med.

Någon som vet vilken DAC de sitter i?

#37

Postad 03 januari 2010 - 10:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Spännande, kanske kan vara nåt för min del med.

Någon som vet vilken DAC de sitter i?


Enligt HBB så ska det sittan en DAC från Sabre, läste på något forum att det är Sabre ESS9022.

//Micke

#38

Postad 03 januari 2010 - 10:17

Denyson
  • Denyson
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Spännande, kanske kan vara nåt för min del med.

Någon som vet vilken DAC de sitter i?


ESS9022 Sabre DAC
Tillverkarens uppgift på Head-Fi.org

#39

Postad 06 januari 2010 - 09:11

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Unregistered41b5f6f8, 06 januari 2010 - 09:13.


#40

Postad 08 januari 2010 - 06:25

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Sådär nu har man haft den i 2 dagar, tyvärr har jag inte kunnat lyssna sådär mycket som jag ha velat men helgen kommer ju snart och då ska jag köra hårt med den. Den är otroligt liten, så liten att man är rädd att man kommer att tappa bort den. Skillnaden från att köra ut från 3.5 mm hörlursutgången är enorm. Spotify (high bitrate) från datorn låter helt acceptabelt nu. Än så länge helt klart värt 995 kr.

//Micke

#41

Postad 10 januari 2010 - 10:41

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Nu har jg haft hemma Pro-jects USB DAC Och DAC box FL, usb dacen gjorde bort sig ordentligt hemma hos mig, fick en massa missljud från usb så den åkte bort illa kvickt, testade sen FL via optiskt istället, blev ett riktigt lyft mot att köra med dacen i din onkyo 906 och sen vidare till naim försteget (kan ju köra direkt till naimen från dacen nu.) Dock så känns dén lite fattig med funktioner, ingångar etc. Dessutom fick jag ett brr ljud från dac boxen när jag kopplade den via optiskt (fråga mig inte varför)

Så jag letar vidare, men nu helt säker på att köra optiskt från datorn och inte via usb.

Så nu står det mellan V-DAC och DAC magic, med viss fördel för V-DAC eftersom jag fått för mig att den är bättre om man BARA ser till ljudkvalite.
Erfarenheter? Framförallt om V-Dac då eftersom det finns mycket lite att läsa om denna. Har tyvärr nog ingen möjlighet att få hem och testa någon av dem.

#42

Postad 10 januari 2010 - 10:52

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Nu har jg haft hemma Pro-jects USB DAC Och DAC box FL, usb dacen gjorde bort sig ordentligt hemma hos mig, fick en massa missljud från usb så den åkte bort illa kvickt, testade sen FL via optiskt istället, blev ett riktigt lyft mot att köra med dacen i din onkyo 906 och sen vidare till naim försteget (kan ju köra direkt till naimen från dacen nu.) Dock så känns dén lite fattig med funktioner, ingångar etc. Dessutom fick jag ett brr ljud från dac boxen när jag kopplade den via optiskt (fråga mig inte varför)

Så jag letar vidare, men nu helt säker på att köra optiskt från datorn och inte via usb.

Så nu står det mellan V-DAC och DAC magic, med viss fördel för V-DAC eftersom jag fått för mig att den är bättre om man BARA ser till ljudkvalite.
Erfarenheter? Framförallt om V-Dac då eftersom det finns mycket lite att läsa om denna. Har tyvärr nog ingen möjlighet att få hem och testa någon av dem.



Så du väljer bort USB DACar bara för att en gör bort sig, ger en DAC en "fördel" för att du fått för dig någonting?
Varför då inte välja bort alla DACar som kör optiskt då det enligt din logik brummar med alla DACar som kör optiskt?
Låter som om att det är stor chans att du kommer gå miste om det som ger mest för pengarna.

#43

Postad 10 januari 2010 - 12:41

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
nej det är absolut inte så jag menade, när ja startade den här tråden trodde jag inte att jag hade optisk ut från den bärbara, som det senare visade sig att jag hade. Och helt klart är det så att usb på min bärbara inte klarar att skicka tillräckligt med ström och det är därför det krabbar. Dessutom så ger det alltid mer störningar via usb än via optisk.

#44

Postad 10 januari 2010 - 13:28

JLo900
  • JLo900
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Kanske kan vara värt att kolla upp de här 2 alternativen från usa.


www.headamp.com
PICO USB DAC utan batteri Rätt sugen själv till datorn--> hem stärkaren.

Samma som ovan men portabel / Batteri+AC

Stora favoriter bland head-fi medlemmar och verkar ha en fantastisk support, sugen på deras nya PICO slim IEM amp...

...Och ett "billigare" alternativ från IBASSO.
De är visserligen mer riktade mot den bärbara marknaden.

Ibasso D10 ( kring 2000:-) Verkar vara precis vad du letar efter :)

Angående Pro-Ject´s prylar så tycker jag nog inte att kvaliteten är direkt övertygande, köpte en Head box SE II och den hade trasiga/brusiga/ ljudet försvann volymkontrollers på bägge kanalerna och för en lur amp kring 2500:- så kan man ju tycka att de skulle kolla så dom funkar från fabrik.
Kanske inte det dyraste märket på marknaden men i alla fall :P

Redigerat av JLo900, 10 januari 2010 - 13:29.


#45

Postad 10 januari 2010 - 14:13

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag kör nu toslink (optisk) från min bärbara acer dator ut till onkyo 906 och det fungerar super.
Det enda jag gör är att ställa fullt på volym på datorn och reglerar på onkyon.

Kan jag få bättre ljud från datorn med en sådan "Dac" ni pratar om????


kanske lite sent ute men men......jag skulle nog våga påstå att dacarna i 906 är ganska svårslagna för en usb dac.....då får det nog vara en ruggigt fin modell.

#46

Postad 10 januari 2010 - 22:34

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0

kanske lite sent ute men men......jag skulle nog våga påstå att dacarna i 906 är ganska svårslagna för en usb dac.....då får det nog vara en ruggigt fin modell.


ja helt klart fungerar den bra men jag vill köra direkt till naim försteget och inte genom hembiostärkaren. Sen om jag kan samtidigt få ännu bättre kontroll över ljudet från datorn är det ju bara ett plus :)

#47

Postad 17 januari 2010 - 21:43

sharptouch
  • sharptouch
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
HEJHEJ!

Tänkte bara delge lite erfarenheter. Köpte mig en Chord Chordette Gem + QED 1500kr signal kabel.

Min setup

Canton CD300 + HK 460 + Popcornhour

Efter lite lyssnings intryck så kan jag säga att min usb dac inte alls låter lika bra som att låta PCH skicka en digital signal till HKn som då gör jobbet. Använder winamp och har stängt av all signal behandling.

Något jag gör fel kanske?

#48

Postad 17 januari 2010 - 22:38

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Fattar jag denna tråden rätt om jag drar slutsatsen att det är bäst att använda optisk eller digital spdif utgång från ett hyfsat bra ljudkort, eller är det bättre att köra direkt med USB-koppling? Tänkte skaffa en dacmagic så småningom..

Mvh

#49

Postad 18 januari 2010 - 19:15

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0

Fattar jag denna tråden rätt om jag drar slutsatsen att det är bäst att använda optisk eller digital spdif utgång från ett hyfsat bra ljudkort, eller är det bättre att köra direkt med USB-koppling? Tänkte skaffa en dacmagic så småningom..

Mvh


kan kan inte säga att det är så rakt över men oftast om man inte ser till priset är det bättre med coax eller optisk, helt optiskt från datorn då du inte riskerar att få strömmar mellan dator - stärkare som kan förstöra din anläggning.

För övrigt har jag nu efter att provat pro-ject och v-dac beställt en dacmagic eftersom den dels har lite mer ingångar samt att den har pass throuh.
Kommer imorgon, räkna med en recension.

#50

Postad 18 januari 2010 - 19:38

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

För övrigt har jag nu efter att provat pro-ject och v-dac beställt en dacmagic eftersom den dels har lite mer ingångar samt att den har pass throuh.
Kommer imorgon, räkna med en recension.


Nice..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.