Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Reciever/Förstärkare med växlare för multipla bild-/ljudkällor - möjligt

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nintendo Wii 2006 512MB (Spelkonsoler) 2 8,32 (678) Inga priser
Benq W5000 (Projektorer) 1 9,13 (22) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 2009 120GB (Spelkonsoler) 9 9,02 (259) Inga priser
59 relaterade trådar
Playstation Store (2597 inlägg) 6 år sedan
Wii - hdmi (4 inlägg) 7 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - BENQ W5000 * (214 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 8 år sedan
Min ps3a dog, YLOD! (443 inlägg) 9 år sedan
Officiell tråd - Nintendo Wii (2707 inlägg) 9 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 10 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 10 år sedan
Nintendo Wii- Problem (284 inlägg) 10 år sedan
BenQ-klubben (200 inlägg) 10 år sedan
BenQ W5000 knasig bild (10 inlägg) 11 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 12 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 13 år sedan
PS3 Slim med oljud i fläkten (354 inlägg) 13 år sedan
Julklapp till familjen (12 inlägg) 13 år sedan
Ska min receiver eller TV koda av bild? (5 inlägg) 13 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 13 år sedan
Benq W1000+ mot W5000 (4 inlägg) 13 år sedan
PS3-uppdatering ger 3D-möjligheter (51 inlägg) 13 år sedan
Tråden för er som precis köpt Wii (13 inlägg) 13 år sedan
Wii + projektor = funkar? (84 inlägg) 13 år sedan
Hjälp en idiot! Koppla Pc, ps3, tv & receiver. (4 inlägg) 13 år sedan
Ny PS3 revision släppt (129 inlägg) 13 år sedan
Kommande spel- Nintendo Wii (751 inlägg) 13 år sedan
PS3 slim 120GB pris (916 inlägg) 13 år sedan
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg) 13 år sedan
PS3 Media Server - Filmomslag (4 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg) 14 år sedan
WiiWare (89 inlägg) 14 år sedan
Grynig bild vid ljusa partier Benq W5000 (6 inlägg) 14 år sedan
GTA 4 online PS3 (2 inlägg) 14 år sedan
Halva bilden är svartvitrandig på Benq w5000 (3 inlägg) 14 år sedan
Benq W5000 vs HC3800 (2 inlägg) 14 år sedan
Smalare Blurayspelare? (4 inlägg) 14 år sedan
Hjälp: Val av DVD-spelare till Samsung LE40B755 (14 inlägg) 14 år sedan
Egendesignad mediabänk (16 inlägg) 14 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 14 år sedan
PS3 Slim (CECH-2000) (1021 inlägg) 14 år sedan
PS3 slim och bravia sync (13 inlägg) 14 år sedan
Playstation 3 - från annat land (50 inlägg) 14 år sedan
Sony sänker priset på Ps3 (95 inlägg) 14 år sedan
Minhembio medlemmar på Connect24 (128 inlägg) 14 år sedan
Benq W5000 eller W10000? (5 inlägg) 15 år sedan
Optoma HD80, InFocus X10 eller BenQ W5000? (22 inlägg) 15 år sedan
Virtual Console (245 inlägg) 15 år sedan
SErvicemeny BenqW5000 (2 inlägg) 15 år sedan
Överskattat med dyrare projektor? (32 inlägg) 15 år sedan
HDMI-receivers och Nintendo Wii. Vissa problem (17 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Xicaxo (5 inlägg) 16 år sedan
Nintendo Wii- intryck (28 inlägg) 16 år sedan
Wii Bundle och DVI/VGA? (13 inlägg) 16 år sedan
Beställnings/bokningstråden (626 inlägg) 16 år sedan
wii under 2000:- (51 inlägg) 16 år sedan
Gå ner i vikt med Wii? (20 inlägg) 16 år sedan
Nintendo Wii ifrån tyskland? (20 inlägg) 17 år sedan
Wii - spelkänslan är tillbaka..... (28 inlägg) 17 år sedan
Prishöjningar på Wii (54 inlägg) 17 år sedan
Wii kom, Wii spelade och Wii segrade! (13 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 16 november 2009 - 11:19

sibbor
  • sibbor
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej alla HiFi-entusiaster!

Inledning:

Jag har tänkt skaffa en receiver/förstärkare, men har väldigt dålig koll på hur "avancerat" man kan få det. Jag känner till att det finns förstärkare med HDMI-växlare osv., men har ingen koll på hur det riktigt fungerar.

Jag har idag kablar hit och dit för att få allt att fungera och ibland behöver jag byta kabel för att få ljudet som jag vill p.g.a. att jag inte har tillräckligt med ingångar på enheterna. Ju fler enheter man plockar på sig, desto jobbigare blir det...


Sammanfattning:


Önskar mig en receiver som kan skicka ljud/bild till projektor/5.1-ljud och "vidarebefodra/-koppla" en annan enhet med ljud/bild till TV'n (bild + stereoljud).


Ingångar, Samsung 40" LCD-TV (modellbetäckning "äldre"):
  • 1 * HDMI
  • 1 * Komponent
  • 1 * Komposit
  • 2 * Scart
Ingångar, BenQ W5000:
  • 2 * HDMI
  • 2 * Komponent
  • 1 * Komposit
Aktuella enheter (önskat gränssnitt):
  • Sony PS3: HDMI (bild + ljud)
  • DVD-spelare: HDMI (bild + ljud)
  • Digtalbox: HDMI (bild + ljud)
  • Dator: HDMI (bild + ljud)
  • Nitendo Wii: Composite

Tankegång/Mål:


Jag/Vi vill ha möjligheten att på ett flexibelt vis kunna hantera dessa enheter genom en receiver för att växla output mellan TV/projektor, och likaledes ljudet, mellan TV/5.1-system, och nyttja två enheter parallellt, utan att dra extra kablar för detta syfte.

Exempel:
  • Ponera att person X vill titta på en film på DVD-spelaren, ansluten med HDMI-kabel (ljud och bild) till receivern. Person X vill att ljud + bild skall komma ur TV'n.
  • Person Y vill spela PS3 (HDMI till receivern) på projektorn, med ljud ifrån 5.1-systemet. Det här sker parallellt.
  • Person X och Y beslutar sig efter filmen att "bytas av". PS3'an skall då skicka ljud via receivern till TV'n för ljud + bild, och DVD-spelaren till projektorn + 5.1-systemet.
Som sagt, jag är novis på det här området, och önskar assistans i allt kabeltrassel jag nu har. Vill helst komma ifrån trasslet så mycket som möjligt, men ju mer teknik man skaffar, desto krångligare och mer opraktiskt blir det ;-)!


Nu till mina frågor:

  • Ovanstående exempel, är det möjligt endast genom en receiver/förstärkare? Har sneglat på ex. Onkyo TX-SR607.
  • Går det inte att realisera med en förstärkare, hur hade ni löst det? Adaptrar/Externa switchar?
  • Måste man ex. koppla Toslink + HDMI ifrån DVD/PS3/övrigt för att ha möjligheten att kunna switcha/"vidarebefodra" (om det ens är möjligt dvs!) ljud/bild?
Vi inleder så här så får vi se hur tråden tar sig. Förhoppningsvis blir jag lite klokare iaf :-)

REDIGERING: eg. är det inte kabeltrasslet jag vill ifrån, utan jag söker en permanent lösning där jag inte behöver härja runt bland kablar får att uppfylla mina krav!


Redigerat av sibbor, 16 november 2009 - 12:47.


#2

Postad 16 november 2009 - 12:31

Sleaze
  • Sleaze
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Exempel:

  • Ponera att person X vill titta på en film på DVD-spelaren, ansluten med HDMI-kabel (ljud och bild) till förstärkaren. Person X vill att ljud + bild skall komma ur TV'n.
  • Person Y vill spela PS3 (HDMI till förstärkaren) på projektorn, med ljud ifrån 5.1-systemet. Det här sker parallellt.
  • Person X och Y beslutar sig efter filmen att "bytas av". PS3'an skall då skicka ljud via förstärkaren till TV'n för ljud + bild, och DVD-spelaren till projektorn + 5.1-systemet.
Som sagt, jag är novis på det här området, och önskar assistans i allt kabeltrassel jag nu har. Vill helst komma ifrån trasslet så mycket som möjligt, men ju mer teknik man skaffar, desto krångligare och mer opraktiskt blir det ;-)!


Nej är väl det korta svaret tyvärr. Du kommer behöva dubbla HDMI ut från enheterna och koppla en till TV och en till Receivern för att kunna göra detta.
Växlar du till TV på Receivern så går dom signaler du ställt in/kopplat in dit, resten är borta.

Den stora fördelen med en receiver med HDMI-växlare är ju att den (på vissa modeller) gör om alla insignaler till HDMI. Sen kan det finnas flera zoner osv. på dyrare förstärkare, men i den prisklass du tittat på nu är det i regel enbart för ljud, om det ens finns.

Men det går nog att ordna genom flera HDMI splittrar, men det blir nog inte den lösningen du vill ha utan extra kablar.

#3

Postad 16 november 2009 - 12:44

sibbor
  • sibbor
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Nej är väl det korta svaret tyvärr. Du kommer behöva dubbla HDMI ut från enheterna och koppla en till TV och en till Receivern för att kunna göra detta.
Växlar du till TV på Receivern så går dom signaler du ställt in/kopplat in dit, resten är borta.

Den stora fördelen med en receiver med HDMI-växlare är ju att den (på vissa modeller) gör om alla insignaler till HDMI. Sen kan det finnas flera zoner osv. på dyrare förstärkare, men i den prisklass du tittat på nu är det i regel enbart för ljud, om det ens finns.

Men det går nog att ordna genom flera HDMI splittrar, men det blir nog inte den lösningen du vill ha utan extra kablar.

Tack för svar!

Det ante mig att det var så här. Jag har funderat på HDMI-splittrar, och det går att tillämpa. Så länge man slipper dra ut kablage jämt och ständigt för att byta mellan källor och enheter så är jag relativt nöjd.

Du pratade om flera zoner på receivers. Tack för det ordet, det gör mitt sökande lite lättare. Hittade direkt en massa ny information om fler-zons receivers (2/3-zoners etc.), så nu kan jag läsa mig vidare.

Skall man inte parallellt nyttja TV samt projektor, är det då några problem att koppla in enheterna jag nämnde en receiver (ovan länkande Onkyo ex.) och växlar mellan TV/projektor?

Ös gärna på med idéer om receivers och lösningar som går att tillämpa för att mitt mål skall kunna uppfyllas, även om det inte är till fullo.

Redigerade mitt första inlägg och klargjorde att det är en permanent lösning jag söker.

Redigerat av sibbor, 16 november 2009 - 12:47.


#4

Postad 16 november 2009 - 13:19

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Skall man inte parallellt nyttja TV samt projektor, är det då några problem att koppla in enheterna jag nämnde en receiver (ovan länkande Onkyo ex.) och växlar mellan TV/projektor?


För att kunna koppla in t.ex en PS3 och en digital-box(HDMI) till TV och projektor via förstärkaren måste förstärkaren ha flera HDMI-ingångar, en för varje källa, men också, i det här fallet då 2 HDMI-utgångar om du inte vill bråka med att byta HDMI-sladd för TV / Projektor. Ingångar är det oftast rätt gott om även på de billigare modellerna, tyvärr blir det dyrare om man ska ha flera HDMI-ut. Hur bra en splitter fungerar vet jag inte.

Den här har 3in och 2ut...




#5

Postad 16 november 2009 - 14:07

sibbor
  • sibbor
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

För att kunna koppla in t.ex en PS3 och en digital-box(HDMI) till TV och projektor via förstärkaren måste förstärkaren ha flera HDMI-ingångar, en för varje källa, men också, i det här fallet då 2 HDMI-utgångar om du inte vill bråka med att byta HDMI-sladd för TV / Projektor. Ingångar är det oftast rätt gott om även på de billigare modellerna, tyvärr blir det dyrare om man ska ha flera HDMI-ut. Hur bra en splitter fungerar vet jag inte.

Den här har 3in och 2ut...


Schysst!

Jag tror att det är precis vad jag letar efter :-)! Jag skall ta och läsa på ytterligare om den pjäsen. Tycker den såg läcker ut på pappret. Förresten, tror du att den förstärkaren hade fungerat även för andra gränssnitt (IN) och ut som HDMI, dvs. omvandling, likt det Sleaze nämnde att vissa klarar av.

EDIT: Skulle det inte gå att omvanlda på detta vis så går det ju att ha Component IN och sen mata ut till TV'n via "OUTPUT 1" samt projektorn på "OUTPUT 2". Dock lite osäker på hur det blir med ljudet för projektorn där, men kanske går att lösa på något vis?

Redigerat av sibbor, 16 november 2009 - 14:15.


#6

Postad 16 november 2009 - 15:10

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Schysst!

Jag tror att det är precis vad jag letar efter :-)! Jag skall ta och läsa på ytterligare om den pjäsen. Tycker den såg läcker ut på pappret. Förresten, tror du att den förstärkaren hade fungerat även för andra gränssnitt (IN) och ut som HDMI, dvs. omvandling, likt det Sleaze nämnde att vissa klarar av.

EDIT: Skulle det inte gå att omvanlda på detta vis så går det ju att ha Component IN och sen mata ut till TV'n via "OUTPUT 1" samt projektorn på "OUTPUT 2". Dock lite osäker på hur det blir med ljudet för projektorn där, men kanske går att lösa på något vis?


S.k multizon har 6003, ja. Om det var det du menade.
TV / Projektor bör du köra med HDMI. Finns ingen anledning, som jag ser det, att krångla med component där.

Vill också göra dig uppmärksam på att 6003 som jag länkade till ovan är utgående modell.
Årets(09) modell är 6004, den har också ytterligare en HDMI-in, alltså totalt 4 / 2.
Den är tusenlappen dyrare, du får jämföra specifikationerna själv, om du tycker det är värt det.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.